1LMS VAN DEZE WEEK Het Slavenschip Strijd om de Pool Vermakelijke film Andere bioscopen Ein Mann mit Herz Het Rijksmuseum FERDY'S BEKEERING ZATERDAG 13 NOVEMBER 1937 HAARtE M'S DAGBE'AD 8 l!l[!lll!!lllllllllll!llllll!lllllll!lllll!llllllllllllllllllllllllll|| De romanliek van de zee. Rembrandt Cinema Een scène uit de 20th. Century Foxfilm nSlavenschipwaarin Warner Baxter en Wallace Beery de hoofdrollen vervullen. (Cinema Palace). Met het relaas van het Slavenschip keeren wij terug naar het midden der vorige eeuw, in de periode, dat de slavenhandel nog zijn duistere practijken uitoefende, hoewel de Engelsche en Amerikaansche regeeringen er reeds de doodstraf op hadden gezet. De men- schenkwanselaars hadden het in die dagen niet gemakkelijk en moesten uiterst listig te werk gaan om hun bedrijf te kunnen voort zetten en den strop te ontloopen. De „Albatros" nu wordt ons voorgesteld als het laatste slavenschip, dat de oceanen door kruist en dank zij den scherpzinnige kapitein Lovett en zijn rechterhand, de" stuurman Thompson, schatten verdient met den lugube- ren handel. Men zou haast gaan twijfelen ooit nog eenige mensehelijke gevoelens bij dit gewetenlooze stelletje aan te treffen, als daar niet de ont moeting was ge weest van den kapitein met de lieve Nancy Mar- low in het schilderachtige dorpje Norfolk. Lovett trouwt met haar, neemt haar mee op het schip en besluit den slavenhandel er aan te geven.. Dit is echter allerminst naar den zin Van Thompson en de overige leden der bemanning, die in volle zee een muiterij ont ketenen. waarbij de kapitein genoodzaakt is zijn positie aan het roer tezamen met zijn vrouw en een ter elfder ure naar hem over- geloopen kajuitsjongen tegen de overmacht te verdedigen Deze grepen uit den inhoud van het ver haal, dat tenslotte natuurlijk naar een geluk kig einde voert, doen begrijpen, dat we hier met een stuk onvervalschte en ouderwet-sche zeeromantiek te doen hebben. Regisseur Zanuck heeft het gegeven dan ook grondig uit gebuit om de spanning zoo hoog mogelijk op te voeren. Vooral aan de scènes voor en tijdens de muiterij aan boord zullen de liefhebbers van gezonde sensatie hun hart naar believen kun nen ophalen. Het is wel jammer, dat het slot wat onbevredigend aan het verhaal „vast geplakt" zit. Dit buitenbeschouwing latend, beschikt de film over voldoende kwaliteiten om de aandacht van een gevarieerd publiek geboeid te houden. Van de medespelenden is Wallace Beery als stuurman Thompson ongetwijfeld de meest expressieve figuur. Misschien is Beery wel de eenige filmacteur, die een dergelijke mate van trouwhartigheid en gewetenloosheid in één persoon op aannemelijke wijze weet te vereenigen. Warner Baxter speelt voor kapitein Lovett. Elizabeth Allen voor Nancy en Mickey Rooney voor Swifty. den kajuitsjongen. Het voorprogramma bevat buiten het jour naal een bijzonder geslaagde teekenfilm in kleuren met tal van verrassende vondsten en effecten. Koddige verwikkelingen in een hotel. Als we de namen Paul Hörbiger en Hans Moser op de spelerslijst van een nieuwe film aantreffen, dan beginnen we onwillekeurig reeds tc glimlachen. Want de namen van deze twee acteurs roepen herinneringen aan de kostelijkste en dolste situaties bij ons wakker. En ook in de vermakelijke filmklucht „Wie is Wie", hebben beide acteurs de lachers op hun hand. Wat niet zoo moeilijk te begrij pen is, als we weten, dat Hörbiger en Moser resp. gérant en portier zijn in een hotel, dat aanvankelijk door gebrek aan contanten niet geopend kan worden, doch na een brand in een sanatorium afgehuurd wordt door den leider daarvan. De bewoners van dat sanatorium onder gaan een vegetari sche kuur, zoodat „men" in het stadje onmiddellijk heeft uitgemaakt, dat ze „niet goed snik" zijn. Als de curisten dat vernemen, besluiten zij uit wraak tegen over het hotelpersoneel inderdaad een hou ding aan te nemen, waaruit men zou mogen afleiden dat hun bovenverdieping onvol doende gemeubileerd is, waarin zij zoo goed slagen, dat, wanneer zij dit spelletje moe zijn. in het geheel niet meer geloofd worden. Hans Moser vooral, is koddig, als de ietwat burgerlijke, doodsbenauwde portier, wiens zelfverzekerdheid knauw na knauw krijgt, en wiens houding en gebaren volkomen bij deze rol passen, als is zijn spel soms wat ge chargeerd. Als we u nu tenslotte nog verklappen, dat Paul Hörbiger aan het slot van de film de lieftallige eigenares van het hotel in de armen sluit, dan is het zonder meer duide lijk. dat deze film. volgens een beproefd re cept. samengesteld, door den regisseur Emo dié hier niet het peil van ..Zoölogica" weet te bereiken, u ongetwijfeld eenigen tijd kostelijk zal bezig houden. Journaal van een Russische Noordpool-expeditie. De Russen, wier onmetelijk gebied aan de poolstreken grenst, toonen den laatsten tijd een levendige belangstelling voor de onder zoeking van deze streken en in 1937 heeft een kleine Russische expeditie, onder leiding van prof. O. J. Schmidt een tijd lang aan de Pool zelf, haar waarnemingen verricht. Doch reeds eerder was. onder leiding van dezen geleerde een expeditie naar de pool streken getrokken, aan boord van de „Tsjel- joeskin". 13 Februari 1934 werd dit schip, dat 16 Juli 1933 uit Leningrad was vertrokken, tusschen het ijs gekraakt, waarna de uit 104 koppen bestaande bemanning een kamp op het Pool ijs bouwde. De radio hield de expeditie in contact met de bewoonde wereld en weldra ronkten vliegtuigmotoren boven het eeuwige ijs en streken glanzende metalen vogels,, vaak met een dikke ijslaag bedekt, op de ge- improviseerde vliegvelden bij het kamp neer. Met korte tusschenpoozen slaagde men er in, alle leden der expeditie per vliegtuig weer naar de bewoonde wereld terug te brengen, daarmede niet alleen 104 kostbare menschen- levens, doch tevens zeer waardevolle weten schappelijke waarnemingen reddend. De eindelooze tocht van de „Tsjeljoeskin" door het pakijs van de poolzee, de ondergang van het schip, de strijd van de kampbewo ners tegen de rustelooze ijsmassa en tenslotte hun redding en de grootsche huldiging, die hun bij hun terugkeer in Moskou werd bereid zijn door de film aan de vergetelheid ont rukt. Een film die een boeiend en onopge smukt verhaal geeft van dit grootsche avon tuur van menschen, die de wetenschap dienen met inzet van hun leven, en die ge zeker niet verzuimen moet, Zondagmorgen in het Rem brandt Theater te gaan bekijken. Rembrandt theater: vertoont deze week het sprookjesachtige filmwerk „Lost Horizon" van Frank Capra, waarin Ronald Colman, Edward Everett Horton. John Howard. Jane Wyatt en Margo de hoofdrollen vervullen, welke wij gisteren reeds uitvoerig bespraken. Het voorprogramma in het Rembrandt Theater is wegens de groote lengte der hoofd film maar zeer kort. Bulten het Fox Nieuws, dat ons eenige beelden uit den oorlog in het Verre Oosten toont, is er nog het Polygoon- nieuws, waarin een interessante opneming is van de opening van de nieuwe Haarlemsche brandweerkazerne. Luxor theater: draait de vlotte en pittige amusements film „Shall we dance", met Ginger Rogers en Fred Astaire in de hoofdrollen, welke film eveneens reeds besproken werd. Cineone theater: zag zich genoodzaakt de charmante film van Geza von Bolvary „Ein Mann mit Herz" te prolongeeren", met Paul Kemp, Gustav Fröhlich en Maria Solveg'. Het voorprogramma bevat de aardige filmpjes „Marionetten" en „De groote boks match". (Adv. Ingez. Med.) FILMKUNST Otto van Neyenhoff. Knap werk We hebben allen, laten we het maar eer lijk bekennen, een neiging tot verzamelen. De één verzameld postzegels, een tweede lu cifersmerken. een derde hotel-etiketten, oude wapens of Chineesch porcelein. Het is een zeer onschuldig genoegen en een vaak aan genaam tijdverdrijf, zoolang het liefhebberij bli.ift. en geen manie wordt. Anders is het gesteld met de verzamelingen die rijk of gemeente aanleggen. Niet dat deze minder onschuldig zouden zijn uitgezon derd dan de verzamelwoede van den fiscus doch zii zijn, in tegenstelling tot 'de meeste particuliere verzamelingen, uiterst belang rijk. Het kunstbezit van een Rijksmuseum, Mauritshuis, Frans Halsmuseum en vele andere musea, is een prachtige weerspiege ling van de cultureele waarden welke ons volk heeft voortgebracht, of nog voort brengt. En tochhoe vaak komen we in onze musea met hun kostelijke representaties van vroegere glorie? Hoe vaak komen wij. Haar lemmers, naar het Frans Halsmuseum, om ons eigen kunstbezit te bezien? Waarschijnlijk is het dit gebrek aan be langstelling geweest, dat de Hollandsche cineast Otto van Neyenhoff tot. het prach tige filmpje inspireerde, dat Donderdag in Amsterdam zijn première beleefde. De naam Otto van Neyenhoff is verbonden aan het knappe filmpje „De trekschuit", en als wij ons wel herinneren, was hij ook medewer ker aan de niet minder geslaagde avant- gardistische filmnjes „Het Pierement" en ..De Steeg". Verder stond hij achter de ca mera. bij de schitterend gefotografeerde Hol landsche film „Jonge Harten", zoodat we ons met de beste verwachtingen naar het doop feest van zijn laatste product, „Het Rijks museum" hebben begeven. Verwachtingen, die geenszins beschaamd werden, want ook dit laatste filmpje, waar van cooieën in viif talen vervaardigd zijn. verraadt op tal van plaatsen, ja eigenlijk vrijwel steeds, de hand van den meester. De filmcamera, met haar ongekende mogelijk heden. heeft deze volkomen uitgebuit en door knappe fotografie en een zeer zuivere visie, is men er in geslaagd de doode. be- weginglooze schilderijen te doen leven, den indruk die zii maken op het publiek uit te beelden, en de geheele entourage van het museum op een boeiende wijze weer te ge ven. Het was een zeer moeilijke ongave, die van Neyenhoff zich gesteld heeft, maar hij heeft haar volkomen beheerscht en het re sultaat zal er ongetwijfeld toe bijdragen, de rijke.waarde van onze kunstschatten en het voorrecht, dit onder zijn bereik te hebben, aan het publiek bij te brengen. En voor vele buitenlanders zal het. naar wij hopen, een aansporing zijn, een bezoek aan ons onvolprezen Rijksmuseum te ko men brengen. HET TOONEEL Jubileum-voorstelling. OSCAR TOURNIAIRE. Ook te Haarlem is het 40-jarig tooneel jubileum van Oscar Tourniaire op allerharte lijkste wijze gevierd. Zoodra hij in zijn vui'.e, versleten koetsiersjas als de oude Pistora ten tooneele verscheen en dat was reeds onmid dellijk" nadat het doek was opgegaan kla terde het applaus van al'.e rangen los en moest Tourniaire zijn eerste ovatie in ontvangst ne men. Na elk bedrijf uitte het opgetogen publiek ijn bewondering voor Tourniaire's onvergelijke lijk knappe creatie op geestdriftige wijze, maar deze tooneelspeler is een te goed en beschei den kameraad om zijn collega's niet in de eer te laten deelen, waarop zij trouwens in alle op zichten recht hadden. Want de opvoering van Ferdy's Bekeering verdiende het succes volko men. Jacques de Haas, die met Ferdy in dit sei zoen reeds zijn vierde rol bij de Amsterdamsche Tooneelvereeniging speelde, gaf dezen boef in zijn al te vurigen bekeeringsijver met de noo- dige geestdrift en aplomb. Deze toffe jongen van de vlakte, die door het verhevene wordt aangeraakt, kreeg van De Haas ook in zijn spel een romantisch tintje, zonder dat hij toch uit het realistisch milieu viel. Hij onderging den invloed van zuster The resia als een openbaring en wist zich met tact te hoeden voor het gevaarlijke te veel, zoodat hij toch aldoor de ruige volksjongen bleef. De rol werd voor den jongen acteur een groot succes, waarmee wij hem hartelijk geluk wen- schen. Annie Verhulst was zooals wij hadden ver wacht een temperamentvolle, levendige juf frouw Pistora. Zij brach't het komische van de rol naar voren zonder te chargeeren en gaf felle kleur aan deze vrouw van het sinistere bedrijf. Dat zij door het te laat komen van haar bagage in geleende kleeren moest spelen, vond ik allerminst een ongeluk. Juf frouw Pistora zag er thans vrij wat karakte ristieker uit dan met haar rare hoedje van de première. Josephine van Gasteren, die haar korte scènetje in het laatste bedrijf realistisch en met veel verve speelde, toonde ook nu weer haar talent voor raak en vlot typeeren. Tatia Wyman speelde de geëxalteerde zuster Theresia met zuiver begrip en La Ghapelle wist als de „broeder" precies op de grens te blijven, waardoor deze gevaarlijke rol niet tot een grove caricatuur werd. Te Wechel gaf het tragische accent van den grootvorst heel fijn weer en speelde hem met veel fantasie. En ook de kleinere rollen zooals de bankier van Louis van Gasteren, de commissaris van Mari van Warmelo en de boef van Bob Langen waren allen zeer goed verzorgd. Maar boven allen uit stak toch de jubila ris als de „vader van den held". Deze oude aapjeskoetsier is een rol. welke allen, die hem eenmaal van Tourniaire hebben gezien, zich altijd zullen blijven herinneren als een creatie zoo gaaf en volmaakt, zooals wij maar zelden op ons tooneel te bewonderen krijgen. Hij gaf niet een aapjeskoetsier, maar zooals Dr. Franken terecht in zijn speech zei het heele „soort" van de oude snorders. Bij zulk onvergelijkelijk knap karakterspel. dat alleen met het beste van het buitenland vergele ken kan worden, had onze schouwburg ge heel uitverkocht moeten zijn. Hoe lééfde deze oude aapjeskoetsier aldoor, ook in de momen ten, als hij niets te zeggen had. Dan vulde hij het tooneel met zijn stille spel volkomen en toch en dat was het bewonderenswaar dige zonder éen oogenblik zich op te drin gen. Hij bleef aldoor zijn plaats in het en semble bewaren en het kwam alleen doordat de anderen niet tot zulk een hoogte ver mochten te stijgen, dat hij het tooneel ook zwijgend beheerschte. Evenals te Amsterdam had ook hier de eigenlijke huldiging plaats aan het eind van den avond, nadat bij open doek was „ge changeerd". De aapjeskoetsier had plaats BASIl, li—J PROGRAMMA Frans Hals ZONDAG 14 NOVEMBER. HILVERSUM I 1875 M. 8.30 NCRV, 9.30 KRO. 5.00 NCRV. 7.45— 11 30 KRO. 830 Morgenwijding 9.30 Gramofoonmuziek. 10.00 Plechtige Hoogmis. 11.30 Gramofoonmu ziek. 12.00 Causerie „Taak en plicht van den technicus". 12.15 R.K. Dubbelmannenkwartet .Simpelveld" en gramofoonplaten. 11.00 Cau serie „Sobriëtas en de actie voor gezinsop- Jjouw". 1.20 KRO-orkest. 2.00 Vragenbeantwoor- ding. 2.45 Gramofoonmuziek. 3.15 Solisten concert. 3 25 Gramofoonmuziek. 3.45 Bariton en piano. 4.00 Gramofoonmuziek. 4.15 Zieken- lof. 4.55 Sportnieuws. 5.00 Gereformeerde Kerk dienst. Hierna: Klein Christ. Gemengd Koor, orgelspel en gramofoonplaten. 7.45 Sport nieuws.. 7.50 „West-Indië". causerie. 8.10 Be richten ANP. Mededeelingen. 8.25 Gramofoon muziek. 8.30 De KRO-Melodisten, de KRO- Lijsters en solist. 9.20 Gramofoonmuziek. 9.30 Radiotooneel. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epi loog. 11.00—11.30 Esperantolezing. HILVERSUM II 301 M. 8.55 VARA. 12.00 AVRO, 5.00 VPRO. 5.30 VARA. 6.30 VPRO. 8.00 AVRO. 8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Voetbalnieuws. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.45 „Van staat en maatschappij", causerie. 10.00 VARA-Orkest en solist 10.40 Declamatie en gramofoonmuziek. 11.00 „Fantasia" en so listen. 12.00 Orgelconcert. 12.10 Kovacs Lajos' orkest, soliste en gramofoonplaten. 1.30 Cau serie „Opium en zout". 1.50 Gramofoonmuziek. 2.00 Boekbespreking. 2.30 Vondel-programma mmv. het Omroeporkest, solisten en declama tor 3,15 Gramofoonmuziek. 3.30 Causerie „Georges Duhamel, Speurder naar de eeuwige mensch". 4.00 AVRO-Dansorkest en soliste. 4.30 Sportreportage en sportnieuws ANP. 5.00 „Gesprekken met luisteraars", causerie. 5.30 Kinderuurtje. 6.00 Sportuitzending. 6.15 Sport nieuws ANP. 6.20 Gramofoonmuziek. 6.30 „Nu het nog tijd is. Weest waakzaam". 6.45 Gra mofoonmuziek. 7.00 Remonstrantsche Kerk dienst. 8.00 Reportage Schaakmatch, berich ten ANP, mededeelingen. 8.15 Gramofoonmu ziek. 8.50 Causerie voor het Comité voor bij zondere Nooden. 9.00 Omroeporkest en soliste. 9.35 Radiojournaal. 9.50 Reportage schaak match. 9.55 Gevarieerd programma. 10.50 Re portage schaakmatch. 11.00 Berichten ANP. Hierna: AVRO-Dansorkest. 11.30—12.00 Gra mofoonmuziek DROITWICH 1500 M. 12.50 Het Lu ton-orkest en solist. 1.50 Orgel spel. 2.20 Voor tuin liefhebbers. 2.40 Gramo foonmuziek. 3.20 Stedelijk Orkest van East bourne 4.20 Missiepraatje. 4.40 Falkman's or kest. 5.20 Religieuze causerie. 5.40 Het BBC- Orkest en soliste. 6.30 Declamatie. 6.50 Radio- 'ooneel met muziek. 8.15 Kerkdienst. 9.05 Lief- dadigheidsoproep. 9.10 3c richten. 9 25 BBC- Theater-orkest en solist. 10.25 Reportage. 10.50 Epiloog. RADIO-PARIS 1648 M. 7.20 en 8.15 Gramofoonmuziek. 11.50 Orgel concert. 12.40 Gewijd concert. 1.35 Gramofoon muziek en zang. 3.20 Zang. 3.35 W. Pradys' orkest. 5.20 L. Goldy's orkest. 7.35 Zang. 8.05 Duetten. 8.35 Zang. „Fortunio", opera. 10.50 Gramofoonmuziek. 11.201.20 J. Bouillon's dansorkest. KEULEN 456 M. 5.20 Havenconcert. 7.35 Solistenconcert. 8.50 Gramofoonmuziek. 10.35 Viool, cello en piano. 11.20 E. Kaiser en G. Freundorfer en hun or kesten. 1.20 Alt en piano. 3.20 Omroepschram- melensemble. -orkest, -koor en solisten. 5.35 Solistenconcert. 6.50 Amusementssextet. 7.20 HJ-Orkesten en -koren. 10.0511.20 A. Lutter's orkest, zang en orgelspel (gr.pl.). BRUSSEL 322 M. 9.25 Gramofoonmuziek. 9.50 Piano en viool. 10.20 Gramofoonmuziek. 10.50 Gewijde muziek. In de pauze: Reportage. 12.50 Salonorkest. 1.35 Omroepdansorkest. 1.502.10 Gramofoonmu ziek. 2.35 Zang. 3.05 J. Schnyders' orkest en accordeonmuziek. 5.20 Radiotooneel. 8 20 „Die Fledermaus", operette. 11.5012.20 Omroep dansorkest. BRUSSEL 484 M. 9.22 Gramofoonmuziek. 10.35 Orgelspel. 10.50 Gramofoonmuziek. 11.05 Pianovoordracht 11.20 Ed. Loiseau's orkest en gramofoonplaten. 1.30— 1.55 en 2.202.35 Gramofoonmuziek. 2.50 Ac cordeonmuziek. 3.20 Symphonieconcert en gra mofoonplaten. 5.20 Gramofoonmuziek. 5.50 Ra diotooneel. 6.10. 7.35 en 8.20 Gramofoonmuziek. 9.20 Radiotooneel. 9.40 Salon-orkest en so liste. 10.30 Gramofoonmuziek. 11.3012.20 Om roepdansorkest en solist. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.20 Zie Keulen. 9.20 Berichten. 9.5012.15 Ad. Lutter's dansorkest. solist en orgelspel (gr.pl.) Om 10.05 Weerbericht. RADIO MOORS N.V. KRUISSTRAAT 38, TELEFOON 14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. tngez. Mea.j MAANDAG 15 NOVEMBER 1937. HILVERSUM 1. 1875 M. NCRV.-Uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde mu ziek (gr.pl.); 8.30 Gramofoonmuziek; 9.30 Gelukwenschen; 9.45 Gramofoonmuziek; 10,30 Moi'gendienst; 11.00 Christelijke lec tuur; 11.30 Gramofoonmuziek; 12.00 Berich ten; 12.15 Gramofoonmuziek: 12.45 Orgelcon cert; 2.00 Voor de scholen; 2.35 Gramofoon muziek; 3.00 Causerie „Wat de pot schaft"; 3.30 Gramofoonmuziek; 3.45 Bijbellezing; 4.45 Gramofoonplaten; 5.00 Voor de kinderen; 5.45 Cello, plano en gramofoonmuziek: 6.30 Vragenuur; 7.00 Berichten; 7.15 Vervolg vra genuur: 7.45 Reportage; 8.00 Berichten ANP. Herhaling SOS-berichten; 8.10 Vondel-her- denking (sprekers, koor en orkest!10.30 Berichten ANP. 10.35 Haarlemsche Orkest- vereeniging; 10.45 Gymnastiekles; 11.00 Ver volg concert; 11.30 Gramofoonmuziek. Hier na: Schriftlezing. HILVERSUM II. 301 M. Algemeen programma, verzorgd door de AVRO. 8.00 Gramofoonmuziek; 10.00 Morgenwij ding: 10.15 Gewijde gramofoonmuziek: 10.30 Lyra-Trio; 11.15 Declamatie; 11.40 Kovacs Lajos' orkest en solisten. (Gr.pl.); 12.30 Gra mofoonmuziek; 1.30 Het Omroeporkest: 2.00 Gramofoonmuziek; 2.15 Omroeporkest; 3.00 Causerie „Snoepzuc'nt, nagelbijten, rooken en nog wat"; 3.30 Omroeporkest en solist; 4.30 Causerie „Music Hall" 'met gr.pl.); 5.30 Or gelspel, zang en vioolsoli; 6.35 AVRO-dansor- kest en soliste; 7.00 Causerie „Geïllustreerde Kerst- en Nieuwjaarskaarten"; 7.30 Piano voordracht8.00 Berichten ANP. Mededeelin gen: 8.15 Concertgebouw-orkest: 9.15 Gra mofoonmuziek; 9.20 Radiotooneel: 10.20 Gra mofoonmuziek; 11.00 Berichten ANP. Hierna: AVRO-dansor kest; 11.40 Gramofoonplaten. DROITWICH. 1500 M. 105 Orgelspel: 11.35 en 12.05 Gramofoon muziek; 12.20 Religieuze causerie; 12.45 BBC- Scrotsch orkest; 1.20 Toeristenpraatje: 1.35 Orgelconcert; 3.20 A. Salisbury's orkest: 4.20 Cabaretprogramma: 4,50 Gramofoonmuziek: 5.20 Het Bridgewater Harpkwintet; 5.50 Re portage; 6.00 Zang; 6.20 Berichten; 6.40 BBC Midland-orkest; 7.40 Solistenconcert; 8 25 Variété-programma; 9.50 Berichten; 10.10 Vervolg Variété-programma; 11.10 Joe Kaye en zijn Band; 11.50 Dansmuziek (Gr.pl.) RADIO PARIS 1648 M. 7.50 8.50. 10.40 en 11.20 Gramnf—-'-k 12.20 Vlsciano-orkest en zang; 3.05 Gramo foonmuziek: 3.20 en 4.20 zang; 4.35 Cello voordracht; 5.20 Giordino-orkest; 8.35 Viool voordracht; 8.50 Nationaal Orkest, Raugel- koor en solisten: 10.50 Gramofoonmuziek.- KETTUEN. 456 M. 5.50 Rhein-Mainische Landesoi'kest; 7.50 Marine-orkest; 11.20 Verzoekconeert; 12.35 Nedersaksische Symphonie-oi'kest. en solis ten; 1.35 Gramofoonmuziek' 3.35 Het Otters- bach-Trio en solisten; 4.30 W. Kriiger's or kest; 5.20 Kamermuziek; 6.30 W. Raatzke's kwintet; 7.30 Omroepkleinorkest en E. Kai ser's orkest; 8.20 West-Duitsch weekoverzicht 9.00 Zang; 9.50 Omroeporkest, Keulsch pia no-duo en solist. BRUSSEL 322 M. 12.20 Gramofoonmuziek; 12.50 Salonorkest. 1.50 Gramofoonplaten; 5.20 Salonorkest; 6.50 en 7.20 Gramofoonmuziek; 8.20 Omroep- symphonie-orkest en soliste; 10.30 Gramo- foon hiaten. BRUSSEL 484 M. 12.20 Gramofoonmuziek: 12.Omroepor kest: 1.50 Gramofoonplaten; 5.20 Cellovoor dracht: 6.35 Omroeporkest: 8.?o Rodintoo- neel met muziek. Tn de pauz°- Gr^mofoon- muziek; 10.05 Musette-orkest; 10.30 Waalsch Cabaret-programma. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.20 „Iphigenie in Aulis". opera: 9.20 Be richten: 9.50 Emil Roosz' orkest en solisten; om 10.05 Weerbericht. gemaakt voor den jubilaris in rok en het pu bliek begroette hem bij zijn verschijning met warm applaus. Het zal voor den heer Tourniaire zeker een voldoening zijn geweest, dat de zoon van Dr. L. A. J. Burgersdijk. den vertaler van Shakespeare's werken, hem op dezen avond als voorzitter van het Haarlemsch comité toesprak. Ir. Burgersdijk zeide, dat het publiek dezen avond in de eerste plaats was gekomen om Tourniaire te eeren. Spreker herinnerde aan Royaards, die een zoo grooten invloed op Tourniaire's ontwikkleing als tooneelspeler had gehad en hem had gebracht op de voor name plaats, waarop hij thans stond. Het too neel maakt een moeilijken tijd door en het heeft mannen noodig als Tourniaire, die het goede recht van de dramatische kunst, ver dedigen. Zij zullen het tooneel weder de po pulariteit moeten geven als in de tijden van de Grieken en Romeinen. De heer Burgersdijk besprak uitvoerig Tour niaire's onvergetelijke creatie van Spoel in Midzomernachtsdroom, een rol, die zijn naam nimmer uit het geschiedboek van het tooneel zal doen verdwijnen en hij dankte hem voor wat hij in zijn 40-jari;; tooneelloopbaan het publiek had geschonken. Namens het comité overhandigde hij hem een krans en een enve loppe en sprak daarbij den wensch uit, dat Tourniaire nog vele groote rollen zou mogen spelen. Dr. Tjebbo Franken kwam als voorzitter van het Tooneelverbond met bloemen en een cadeau en sprak daarbij den wensch uit. dat voor leerlingen van de tooneelschool nog eens de geschiedenis van het tooneel en de tooneel- spelers zou worden geschreven, in welk boek de naam van de twee Tourniaires vader en zoon dan zeker een voorname plaats zou krijgen. Ook Dr. Franken herinnerde aan Tour niaire's groote Shaekespearerollen, maar zeide hij laten "wij ook de prachtige rol van den koetsier niet vergeten, dezen snorder, die een heele soort vertegenwoordigt. Hij haalde herinneringen op van bekende Am sterdamsche snorders, die hij gekend had, vooral van den „Schorre", dien en dit bleek later ook juist te zijn Tourniaire zeker moet hebben gekend. Daarna had ik het voorrecht een persoon lijk kort woord tot Tourniaire te mogen spre ken, waarbij ik getracht heb zijn bijzondere eigenschappen als tooneelspeler te belichten. De jonge actrice, Else Bettyson, bood met 'n paar harialijke woorden bloemen aan en de rij van sprekers werd gesloten met den heer M. Deinum, die bloemen namens den Schouw burg overhandigde. En toen was het woord aan den jubilaris, die alle sprekers met een afzonderlijk woord be dankte en het publiek opwekte het tooneel trouw te blijven. Vergeet niet zeide hij dat de bioscoop tenslotte surrogaat is en wij, tooneelspelers voor onze mooie kunst het pu bliek noodig hebben. Staande bracht de zaal nog eens voor het laatst den knappe en be scheiden acteur een ovatie, waarmee het slot van dezen mooien tooneelavond gekomen was. J. B. SCHUIL Vrijz.-Dem. Jongeren Organisatie, De heer D. Geluk over „Weerbare Democratie". De afdeeling Haarlem van bovengenoemde organisatie hield Donderda-gavond haar twee- welijksche bijeenk' nst in Hotel Lion d'Or, waar de heer D. J. A. Geluk, voorzitter der af deeling, een inleiding hield over het onder werp „Weerbare democratie". In deze inlei ding betoogde spr. hoe het noodzakelijk is, dat de democratie waakzaam en weerbaar zij tegenover de gevaren, die haar van verschil lende zijden bedreigden. Internationaal wordt de democratie be dreigd door de verschillende fascistische sta ten, die door herhaalde verdragsschendingen en door aanvalsoorlogen steeds driester op treden en steeds meer trachten de macht in handen te krijgen. Daartegenover staan de groote democratische staten weifelend, om dat deze staten zooveel sterker de groote ver antwoordelijkheid voelen van het gevaar van het uitbreken van ernstige internationale conflicten. Inderdaad is dit gevaar niet denk beeldig. Maar wanneer men ziet een krachtig halt toeroept aan de voortdurende schending- van de internationale rechtsorde, door de autoritaire staten begaan, dan zullen deze steeds brutaler gaan optreden en tenslotte de democratische landen toch willen over- heerschen, waarbij ook een gewapend con flict niet kan uitblijven. Naast koortsachtige bewapening, waaraan de geheele welvaart wordt opgeofferd, kweeken zij onder hun vol keren een geest van bereidheid tot een oorlog en van haat tegen andere volkeren en rassen. Wanneer de democratische landen dan ook niet samengaan en gezamenlijk krachtig paal en perk stellen aan dit agressieve optreden, zullen ze in de toekomst onder den voet ge- loopen worden. Internationaal is het de hoogste tijd, dat de democratie weerbaar wordt en zich verdedigt. Eendracht en in ternationale solidariteit zijn daarvoor ech ter noodzakelijke voorwaarden. Maar ook nationaal moeten de democra ten niet denken, dat ze het pleit gewonnen hebben. Want het gevaar komt hier niet al leen van de werkelijke nationaalijsocialisten. Dat er vele menschen zijn. die overal z.g. com munistische gevaren zien en daarvoor mis schien wel bereid zouden zijn met het fas cisme samen te gaan en dit zoo aan de macht te helpen, bewijzen vele gebeurtenissen van den laatsten tijd. Ontstellend groot is het aantal gevallen, waarin ook hier om allerlei redenen de vrije meeningsuiting aan banden wordt gelegd. In deze dagen zijn het zelfs lichtoptochten van vredesvereenigingen, die verboden worden, zooals de gemeente Win terswijk aantoont. Tooneelstukken met een vredesstrekking worden verboden, alsmede tentoonstellingen van humanitairen aard aLs die van het Comité Hulp aan Spanje. Tegenover deze gevaren zullen de demo craten weerbaar moeten zijn. Zij zullen vooral moeten zorgen, dat een zoo groot mogelijk deel van ons volk op de hoogte is van de po litieke toestanden en beginselen, opdat de menschen zich niet zullen laten misleiden door allerlei drogredenen. De jongeren in deze op hun verantwoordelijkheid te wijzen is het streven van de V. D. J. O. EéN MINUUT STILTE. Vrijdagmiddag om twaalf uur werd hel. stoffelijk overschot van ir. E. C. W. van Dijk, in leven directeur der Nederlandsche Spoorwe gen te Westerveld aan de aarde toevertrouwd. Op datzelfde oogenblik hebben alle treinen in Nederland één minuut stil gestaan, terwijl het personeel in eerbiedige stilte den over leden directeur herdacht. Op het Haarlemsche station stond juist de trein naar Amsterdam voor. die één 'minuut later is vertrekken Ook het publiek betrachtte zooveel mogelijk stilte, terwijl de verkoop van kaartjes en de controle, voor zoover mogelijk werden stopgezet.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1937 | | pagina 10