Films van df/f Week
Schulden boete
Epos van de zee
Model echtgenoot.
Twee hoofdfilms.
z A T E R DAG 27 NOVEMBER 1937
HAARLEM'S DAGBLAD
14
li;niiininlii!ftgaiiiiiHDlBiai.inEii]|[iiii;miuiiGiiiimi;iiiiiii5innimiiiniiiiiiiiiiimiinii||v'i|
Rembrandt
Kostelijke rol van Heinz
Ruhmann.
Heinz Rühmann behoort tot de zeer at
tractieve figuren van het witte doek. Hij is
een humorist in den allerbesten zin van het
woord en juist omdat zijn humor een zoo vol
komen eigen cachet draagt neemt hij in de
filmwereld een aparte plaats in. In verschei
dene vroegere films hebben wij Heinz Rüh
mann al om zijn fijn-komisch talent leeren
waardeeren en thans komt zijn nieuwste rol
prent „De model echtgenoot" zijn reputatie
nog eens bevestigen. De figuur van den voor
beeldigen echtvriend, die ons hierin getoond
wordt, is een kolfje naar de hand van Rüh
mann, die de gelegenheid krijgt zijn spran
kelenden geest tot volle ontplooiing te bren
gen.
Uit de film kunnen we de leering trekken,
dat een model-echtgenoot nog niet altijd een
ideale behoeft te zijn. Bill Bartlett is dit
laatste althans allerminst, want zijn echtge
nootschap is van
een zóó groote voor
beeldigheid, dat zijn
vrouw er het leven
niet bij kan uit
houden en hunkert naar_wat afwisseling in
haar eentonig bestaan. Voeg bij die ont
stellende correctheid een kruiswoordpuzzle-
manie en ge kunt u gemakkelijk voorstellen,
dat Billy van alle interessantheid gespeend
is. Zoo kan het in den huize Bartlett niet lan
ger blijven en op een kwaden dag barst de
bom, en niet zoo zuinig ook. Margret verlangt
niets meer en niets minder dan echtschei
ding, verdwijnt met haar vroegere verloofde
naar de opera en laat den armen trouwen
Billy geheel uit het veld geslagen achter. Als
we op dat punt aangeland zijn gaat de film
haar komische climax tegemoet. Want Billy
gaat zich op advies van een vriend „trainen"
in lichtzinnigheid en ontrouw, waarbij de
vrouw van dienzelfden vriend een aller
aardigste rol van Hedi Finkenzellerals
partner dient. Wat zich nu allemaal aan zotte
tafereelen en precaire situaties afspeelt, ga
men met eigen oogen aanschouwen. Het is een
kostelijk staal van geestige filmkunst. Mis
schien gaat het een enkele maal wel eens té
dol toe, maar dat vergeven we gaarne voor de
vele trouvailles, die we te genieten krijgen en
waarmede de film vrijwel doorspekt is.
„De ideale echtgenoot kan dan ook aan
bevolen worden ais een film van uitstekend
komisch gehalte. Wie door zorgen of narig
heden gekweld wordt raadplege deze week
dokter Rühmann. Hij zal bij dezen onver-
beterlijken specialist zeker baat vinden!
De attractie van het voorprogramma is deze
week het optreden van „Szilagy's 20 Zigeuner
knapen" een muzikaal intermezzo, dat er we
zen mag. Deze jeugdige artisten spelen met
het enorme entrain, dat we van de zonen van
het Hongaarsche land gewend zijn, eenige
geliefkoosde stukken, waaronder de Rhapso-
die van Liszt en enkele Czardasmelodieën. Het
publiek toonde zich Vrijdagavond zeer opge
togen over het ensemble.
Nieuwe avonturen van
Charley Chan.
Reeds vele malen is, ook in deze kolommen,
den lof gezongen van den Zweedschen acteur
Warner Oland voor de onnavolgbare wijze
waarop hij aan Earl Derr Bigger's Ohineesche
detective Charlie Chan vleeschelijke gestal-te
heeft weten te geven.
Elke film met dezen prachtigen filmspeler
is steeds weer een genoegen en als dan ook de
rolbezetting niets te wenschen overlaat dan
kan men van een perfecte rolprent verzekerd
zijn.
Paniek op Broadway" is een van de beste
Chan-Oland füms die wij in den laatsten tijd
zagen.
Een spannend gegeven, uitstekend uitge
werkt en de bovenbedoelde perfecte rolbezet
ting maken dat deze
nieuwe Chan-pro-
Luxor
ductie zijn voorgan
gers overtreft. War
ner Oland, trouw
terzijde gestaan door zijn zoon goed ge
speeld door Key Luke, weet op de hem be
kende wijze alle moorden (natuurlijk gebeu
ren ook in ..Paniek op Broadway" weer de noo-
dige misdagen) op te lossen en het zou ons
verwonderen als iemand anders dan Chan in
staat geweest zou zijn den moordenaar aan
te wijzen.
En van welke andere detective film kan men
dat zeggen?
Zeker niet van Luxor's tweede hoofdnum
mer de detective film „Een meisje over boord"
Naast de uitstekende „Paniek op Broadway"
moesten andere films in dit genre wel tegen
vallen. En ofschoon „Een meisje over boord"
ongetwijfeld een rolprent is met kwaliteiten,
spelers als Walter Pidgeon en Gloria Stuart
zorgen hier wel voor, toch kon deze film ons
niet zóó bekoren. Vergelijk bijvoorbeeld eens
de dialoog tusschen deze twee films en het
verschil zal u dadelijk opvallen. Er komen scè
nes voor in de nieuwe Chan-film we her
inneren ons de aankomst van Chan in Ame
rika terwijl het orkest als Chineesch volks
lied „Chinatown, my Chinatown" speelt die
zeker iedere bezoeker door geestigheid en ori
ginaliteit zullen opvallen.
Men verzuime niet om nogmaals de span
nende avonturen van Ohan mee te beleven, hij
zal ook U verbaasd doen staan.
Dostojewsky opnieuw verfilmd.
In 1866 verscheen van Dostojewski een van
zijn meest gelezen werken, het boek „Schuld
en Boete". Behalve voor het tooneel is Schuld
en Boete" al verscheidene malen voor de film
bewerkt. In het Duitsch, in het Fransch en
in het Engelseh en eenige jaren geleden heeft
Joseph von Sternberg er in Hollywood zijn
talent aan gegeven. De film wordt genoemd
naar de hoofdfiguur Raskolnikov, de begaafde
student, die cum laude aan de universiteit
slaagt, maar wiens armoede gepaard aan zijn
criminalistische aanleg hem tot een moord
op een woekeraarster drijven. Raskolnikov
wordt uitgebeeld door Peter Lorre, de man
met het ongure uiterlijk, van wien men altijd
den indruk krijgt, dat wat hij van binnen
uitbroedt nog ongunstiger is, dan wat zijn
gezicht te lezen gè'eft, In het milieu waarin
Peter Lorre speelt,
Cinema
is eigenlijk hij al
leen aannemelijk
als Rus, nóch de
inspecteur, noch
zijn moeder of zuster en vriendinnetje en
vriend hebben iets Russisch. Lorre weet zijn
verschillende aandoeningen op meesterlijke
wijze te vertolken -de vreeselijke druk, de
angst, de wanhoop, soms de overmoed en de
diepe ellende drukken zich in zijn geheele
wezen uit. Zelfs zonder dat we het boek ken
den, zouden we door zijn spel voelen, dat de
marteling, die de inspecteur hem door zijn
gesprekken dcor zijn optreden en insinuee-
ren doet ondergaan, boven zijn krachten gaat,
dat hij tot een vrijwillige bekentenis zou ko
men.
De politieman wordt gespeeld door den
Amerikaan Edward Arnold, de man is wel
heel listig, werkt op Raskolnikov's geweten,
laat hem zoo nu en dan voelen, cat het net
al vaster en vaster om R. heen sluit, maar
past niet in het Russische milieü, dat de film
vraagt.
Met dat al is het een film, die met groote
spanning gevolgd zal worden, en waarin de
andere belangrijke spelers als Tala Birell als
de zuster van Raskolnikov, Elisabeth Risdon
als de moeder en Mairan Marsh als het vrien
dinnetje zij het dan met een lichtelijk on
waarschijnlijk complex, heel goed spel geven,
zij het met bovengenoemde reserve.
Bij het goede voorprogramma is o.a. een
renbaan filmpje, waarbij we verschillende
Hollywoodsche bekenden, ais renbaanbezoe
kers en -wedders kunnen beschouwen.
„MARITZA" GEPROLONGEERD.
De directie van het Cineone-Theater heeft
zich, gezien het succes dat de schlager-film
Gravin Maritza bij haar publiek heeft, ge
noodzaakt gezien
deze charmante
Cineone
filmoperette nog
een week te pro-
longeeren.
Zoodat men nog volop in de gelegenheid is
deze amusante rolprent, waarin Dorothea
Wieck en Szöke Szakall de prominenten zijn,
te gaan bekijken en de gezellige, bekende
schlagers te hooren en mee te neuriën.
Ondergang van een zeilschip.
De Amerikaansche cineasten leggen in him
laatste producten een merkwaardige en hard
nekkige voorkeur voor het leven op zee aan
den dag. Zeker, wij geven onmiddellijk toe.
dat er reeds vele voortreffelijke films over het
schijnbaar romantische en schilderachtige,
doch in werkelijkheid zoo bitter harde leven
van den zeeman zijn vervaardigd. Muiterij op
de Bounty" met twee prachtige acteurs als
Charles Laughton en Clark Gable is daar een
kostelijk voorbeeld van.
Doch de laatste maanden zijn er zooveel
films over den grooten haringvijver gekomen,
waarin regisseurs
Frans Hals
De „griezel-acteur" Peter Lorre speelt de
hoofdrol in de nieuwe, door von Sternberg
geregisseerde verfilming van. Dostojewski's
Schuld en Boete".
(Cinema Palace.)
van de meest uit
een loopen de be
gaafdheid, de ro
mantiek van de zee
trachten uit te beelden, dat h et zelfs den op-
pervlakkigen toeschouwer van de gebeurtenis
sen in de filmwereld moet opvallen. Er vallen
mij, zoo zonder nadenken, minstens zes of
acht titels in, van films over dit laten we
eerlijk zeggen onuitputtelijke onderwerp,
waarvan er enkele reeds in Haarlem vertoond
werden, en de rest ongetwijfeld spoedig zal
volgen. .Souls at Sea", of zooals de film in
het Nederlandsch heet: „De ondergang van
de William Brown", vervaardigd onder de be
proefde regie van den meer en meer op den
voorgrond tredenden regisseur Heixry Ha
thaway, maakt in dit gezelschap ongetwijfeld
een uitstekend figuur. Het scenario bezit vrij
wel alle eigenschappen, om deze film boeiend
en aantrekkelijk te maken. In de eerste plaats
het prachtige fotomateriaal dat de oude sche
pen, met hun blanke zeilenmassa bieden, ver
der een boeiend verhaal, een niet gewrongen
happy end waarvan de détaïlleering aan de
fantasie van den toeschouwer wordt overge
laten, wat mogelijke teleurstellingen voorkomt
en tenslotte een hoofdrol, die den knappen
en sympathieken acteur Gary Cooper volop
gelegenheid geeft, ons van zijn sterke talent te
laten genieten.
De naam Gary Cooper roept onmiddellijk de
herinnering wakker aan een der knapste pro
ducten der Amerikaansche filmindustrie: „Oké
Mr. Deeds", een film die ook in Haarlem ver
toond werd, doch daar helaas niet de belang-
scène uit de kostelijke film „De modelechtgenoot", waarin Heinz Rühmann de hoofd-
rol vervult.
(Rembrandt Theater
stelling had, die deze meesterlijke rolprent on
getwijfeld verdiende. „Souls at sea" is niet
in staat, die herinnering te doen vervagen. Zij
bereikt niet het hoogtepunt van Capra's knap
pe werk, doch zij geeft Gary Cooper toch vol
op gelegenheid, ons opnieuw onder de bekoring'
van zijn sterke, doch simpel natuurlijke spel
te brengen. Zijn acteeren is vrij van elke pa
thos, is wonderlijk beheerscht en rustig, en
hoewel hij ook hier weer, temidden van een
aantal schurken, de edele mensch is, wordt
de figuur die hij uitbeeldt, nimmer zoetelijk,
doch blijft steeds aanvaardbaar en zuiver
menschelijk.
Naast Gary Cooper, zien wij in deze rolprent
een aantal andere, eveneens uitstekende ac
teurs als George Raft, Frances Dee. Henri
Wilcoxon, e.a.
Het verhaal wat doet dat er eigenlijk toe.
als het gespeeld wordt door acteurs als Gary
Grant is boeiend en vol spanning, met te
gen het slot de climax van een huiveringwek
kend echt verfilmde scheepsramp.
Een film, die den meest verwenden bioscoop
bezoeker zal boeien en zijn bewondering zal
afdwingen.
Blanken in Zuid-Afrika.
Dr. v. d. Sleen heeft op zijn laatste reis zóó
veel materiaal verzameld, dat hij twe'e Zondag
ochtenden noodig heeft om zijn avonturen te
vertellen. De eerste maal, Zondagmorgen 28
November zal hij spreken over Blanken in
Zuid-Afrika. Dit onderwerp gaat vooraf, daar
Zuid Afrika den indruk van een blankenland
maakt. Dit wordt duidelijk als we zien hoe
Zuid-Afrika naast 8 millioen inboorlingen 2
millioen blanken heeft, vooral als we verge
lijken met bijv. Neöerl. Indië met 200.000
blanken op 60 -millioen inboorlingen.
De prachtige Kaapkolonie, de dorre droge
Oranje Vrijstaat en het winterzonnig Trans
vaal worden in woord en beeld getoond. We
zullen er den ossenwagen zien rijden als voor
honderd jaren en overal bewijzen aantreffen,
dat de oude Hollandsche geest nog doorwerkt,
zoowel in het eenvoudige leven op het land
als tot in de hoogste leidende functies van
bestuur en publieke werken. Beelden van
Kaap de Goede Hoop zullen afwisselen met de
fruittuinen van Paarl, de schapen en de gei
tenkudden op de dorre Karroo, heerlijke
strandgezichten met een bezoek aan een zee-
Ie euwenkolonie en eindelijk enkele amateur -
kijkjes in het Krugerpark, het beroemde wild
reservaat, waar leeuwen „de menschen in
blik zooals hier de Fordrijders worden ge
noemd, met rust laten.
BAR!®
BECGRAMMA
Gloria Stuairt en Billy Btirrud aan boord vgji
het brandende schip in de film „Girl Over
board".
(Luxor. Theater
ZONDAG 28 NOVEMBER 1937.
HILVERSUM I 1875 M.
8.30 NCRV.. 9.30 KRO. 5.00 NCRV. 7.45—
11.30 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoonmuziek.
10.00 Plechtige Hoogmis. 11.15 Gramofoonmu
ziek. 12.15 KRO-Orkest. 1.00 Voor schakers. 1.20
KRO-Orkest. 2.00 Vragenbeantwoording. 2.45
Gramofoonmuziek. 3.05 De KRO-Melodisten
en gramofoonplaten4.30 Zieken halfuur. 4.55
Sportnieuws. 5.00 Gewijde muziek, (gr.pl. i
5.30 Orgelspel. 6.00 Gereformeerde Kerkdienst.
Na afloop: Orgelspel. 7.45 Sportnieuws. 7.50
„West-India". causerie. 8.10 Berichten ANP.
Mededeelingen. 8.25 Gramofoonmuziek 8.30
KRO-Svmphonie-orkest en solist. 9.30 Gramo
foonmuziek. 9.35 Pianovoordracht. 9.50 Radio-
tooneel. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epiloog.
11.0011.30 Esperanto'lezing.
HILVERSUM H 301 M.
8.55 VARA, 12.00 AVRO, 5.00 VPRO. 5.30
VARA. 6.30 VPRO, 8.00 AVRO.
8.55 Gramofoonmuziek. 9 00 Voetbalnieuws.
9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek.
9.40 .Van staat en maatschappij", causerie.
10.00 Bach-cantate. 10.40 Declamatie. 11.00
„Fantasia" en solisten. 12.00 Orgelconcert.
12.10 Boekbespreking. 12.35 Orgelspel en zang.
1.00 Gramofoonmuziek. 1.30 Causerie over het
dagelijksch leven in Indië. 1.50 Gramofoon
muziek. 1.55 Reportage Voetbalwedstrijd. 3.45
Kovacs Lajos' orkest en soliste. 4.10 Koorver-
eeniging uit Bergen (N.-H.), 4.30 AVRO-Dans-
orkest. 4.55 Sportnieuws ANP. 5.00 „Gesprek
ken met luisteraars", causerie. 5.30 Kinder
uurtje. 6.00 Sportuitzending. 6.15 Sportnieuws
ANP en Gramofoonplaten. 6.30 Wijdingsdienst.
7.00 Nederduitsch Hervormde Kerkdienst. 8.00
Berichten ANP. Mededeelingen. 8 15 Declama
tie met muzikale begeleiding. 9.00 Causerie
„Over 128000". 9.10 Gramofoonmuziek. 10.00
Radiojournaal. 10.15 Radiohoorkrant. 11.00
Berichten ANP. Hierna: Kovacs Lajos' orkest
en soliste. 11.40—12.00 AVRO-Dansorkest.
DROITWICH 1500 M.
12.50 Het Forum-Theater-Orkest. 1.50 Or
gelspel. 2.20 Voor tuinliefhebbers 2.40 Gra
mofoonmuziek. 3.20 Het BBC-Orkest en solist.
4.20 „Christianity and Architecture" causerie.
4.40 Falkman en zijn Apachen-Orkest. 5,20
Radiotooneel. 5.50 Het London Palladium-
Orkest. 6.35 ..The Reform Bill", causerie 6.55—
8.10 Het Paso.uier-Trio en solist. 8.15 Kerk
dienst. 9.G5 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Berich
ten. 9 25 Radiotooneel. 10.00 Calender's Se
nior-Orkest en solist. 10 50 Epiloog.
RADIO-PARIS 1S48 M.
8 10 Gramofoonmuziek. 11.50 Orgelconcert.
12 40 Gramofoonmiizlek. 12.50 Goldv-O kest
en zang 3.5° Dubruil1 -Orkest 5 20 Pa r*"!oup-
Orkest. 7.35 Saxofoonvoordracht 8.05 Duc-ttc-n.
8 35 Zang. 8.50 Symphonieconcert mmv. so
liste. 11.201.20 J. Bouillon-daxLSorkest.
KEULEN 456 M.
5.20 Militair orkest en koor. 7.35 Gevarieerd
concert. 9.10 Blaasconcert. 10.20 Militair or
kest. 11.20 Waldemar Hass' orkest, vliegeniers
orkest en Freundorfer's Instumentaai kwintet.
2.20 Volksmuziek. 4.20 Gitaar- en accordeon-
muziek. 5.20 Stedelijk Orkest van Bielefeld.
7.20 Omroeporkest en solisten. 9.5011.20
Dansmuziek.
BRUSSEL 322 M.
9.25 Gramofoonmuziek. 10.50 Gewijde mu
ziek. 11.20 Brusselsche Trio. 12.20 Gramofoon
muziek. 12.50 Omroeporkest. 1.50 en 2.35 Gra
mofoonmuziek. 3.05 J. Schnyders' orkest. 3.50
Harmonicaconcert 4:05 Vervolg orkestconcert.
5.35 Gramofoonmuziek. 6.00 Zang. 6.50 Gra
mofoonmuziek. 7.20 Vioolvoordracht. 8.20 Om
roeporkest, solisten en vocaal kwartet. 10.30
Gramofoonmuziek. 11.2012.20 Populair con
cert.
BRUSSEL 484 M.
9.22 Gramofnonmuziek. 10.20 J. Schnyders'
orkest. 11.05 Pianovcordracht. 11.20 Vervolg
orkestconcert. 12.05 Bioscooporgelconcert. 12.20
Gramofoonmuziek. 12.50 Omroepkleinorkest.
2.20 Gramofoonmuziek. 2.50 Populair concert.
3.20 Symphonieconcert mmv. solist. 5.35 Gra
mofoonmuziek. 6.05 Jazzpianoduetten. 7.35
Gramofoonmuziek. 8.20 Omroepkleinorkest en
solisten. 10.30 Fud Candrix' orkest. 11.20—12.20
Gramofoonmuziek.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M.
7.20 Gevarieerd programma (gram. opn.) 9.20
Berichten. 9.5012.15 O. Joost's dansorkest,
orgelspel en pianoduo Om 10.05 Weerbericht.
RADIO MOORS N.V.
KRUISSTRAAT 38, TELEFOON 14609
OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR
(Adv. inqez. Med.i
MAANDAG 29 NOVEMBER 1937.
HILVERSUM 1. 1875 M.
NCRV -Uitzending.
8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde mu
ziek (Gr.pl.); 8.30 Gramofoonplaten; 9.30
Gelukwenschen; 9.45 Gramofoonmuziek; 10.30
Morgendienst; 11.00 Christelijke Lectuur;
11.30 Gramofoonmuziek; 12.00 Berichten;
12.15 Gramofoonmuziek; 12.30 NCRV-Salon-
orkest; 2.00 Voor de scholen; 2.35 Gramo
foonmuziek; 3.45 Bijbellezing; 4.45 Voor de
kinderen; 5.45 Orgelconcert; 6.30 Vragenuur:
7.00 Berichten; 7.15 Vervolg vragenuur; 7.45
Reportage; 8.00 Berichten A.N.P.; Herhaling
SOS-berichten. 8.15 Stichtsch Salonorkest en
de Koninklijke Mannenzangvereeniging
Schiedam's Mannenkoor ..Orpheus"; 9.10 „Ar
beidsvreugde". causerie; 9.40 Vervolg con
cert; 10.05 Berichten 'ANP; 10.10 Dampraatje.
10.25 Stichtsch Salonorkest: 10.45 Gymnas
tiekles; 31.00 Vervolg concert; 11.30 Gramo-
'oonmuziek Hierna Schriftlezing.
fILVEKSI'101 M
Algemeen programma, verzorgd
door de AVRO.
8.00 Gramofoonmuziek; 10.00 Morgenwij
ding; 10.15 Gewijde gramofoonmuziek; 10.30
Viool en piano (gr.pl.); 11.00 Orgelconcert en
zang. In de pauze Declamatie;' 12 00 Pim
de la Fuente's Radio Follies; 12.45 Gramo
foonmuziek; 1.45 Vervolg van 12.00; 2.30 Ca
baretprogramma; 4.00 Pianovoordracht; 4.30
Causerie „Music Hall" (met gr.pl.)5.30 Ko
vacs Lajos' orkest; 6.15 AVRÖ-Dansorkest;
6.45 Viool en orgelspel; 7.00 Orgelspel; 7.15
Viool en orgel; 7.30 Causerie over de'stad
Delphi; 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen;
8.15 Omroeporkest en zangsolisten; 9.00 Re
portage uit het Muiderslot; 10.00 Vervolg
concert; 10.45 Gramofoonmuziek; 11.00 Be
richten ANP. Hierna: Kovacs Lajos' orkest;
11.30 AVRO-Dansorkest.
DROITWICH. 1500 M.
11.05 Orgelspel; 11.35 en 12.05 Gramofoon
muziek; 12.20 Religieuze causerie: 12.45 BBC-
Midland-orkest; 1.20 Causerie iMen and
women"; 1.35 Orgelconcert; 3.20 A. Salisbu
ry's orkest; 4.20 Cabaretprogramma: 4.50
Gramofoonmuziek; 5.20 Troise's Mandoline
orkest m.m.v. solist; 6.00 Het Anthony Pini-
cellokwartet; 6.20 Berichten; 6.40 Het BBC-
Schotsch orkest; 7.20 Revue-programma; 8.05
Vroolijke voordracht; 8.20 „Public buildings"
causerie; 8.50 Amerikaansch variétéprogram
ma; 9.20 Berichten; 9.40 „World affairs",
causerie. 9.55 BBC-Orkest en soliste; 11.00 De
clamatie; 11.20 Bert Firman's Band; 11.50
Dansmuziek (Gr.pl.)
RADIO PARIS 1648 M.
7.50 en 10.40 Gi'amofoonmuziek; 12.20 Vis-
ciano-orkest en zang; 3.05 Zang; 3.20 Piano-
voordracht; 4.20 Cellovoordracht; 5.20 Bail-
ly-orkest; 8.35 Zang; 8.50 Gevarieerd con
cert en radiotooneel; 10.50 Gramofoonmuziek.
KEULEN. 456 M.
5.50 Omroeporkest; 7.50 Omroepkleinorkest
11.20 Fabrieksorkest; 12.35 Nedersaksisch
Symphonie-orkest en solist; 1.35 Omroep-
schrammel-ensemble; 3.20 Omroepkleinor
kest; 5.05 Solistenconcert; 6.30 Gramofoon
muziek; 7.35 Hermann Hagestedt's orkest;
8.20 Westduitsch weekoverzicht; 8,50 Omroep
koor en klein orkest; 9.50 Omroeporkest, in
strumentaal kwartet en pianoduo.
BRUSSEL 322 M.
12 20 Gramofoonmuziek; 12.50 Omroepsa-
lonorkest; 1.30 Omroepdansorkest: 1.50 Gra
mofoonmuziek: 5.20 Omroensalonorkest: 6.50
Gramofoonmuziek; 8.20 Omroepdansorkest;
9.05 Gramofoonmuziek; 9.20 Omroepsympho-
nie-orkest; 10.50 Gramofoonmuziek.
BRUSSEL 484 M.
12.20 Gramofoonmuziek: 12.50 Omroepor
kest: 1.50 Gramofoonmuziek: 5.20 Omroep
kleinorkest: 6.50 Pianovoordracht; 7.05 Zang
7.35 Gramofoonmuziek: 8.20 Omroeporkest;
9 05 Radiotooneel: 9.50 Vervolg concert; 10.30
Gramofoonmuziek.
D^T'T^niT iNncrrxDFR 1571 M.
7.29 Berlimseh Philharmonisch orkest en
solist. (Om 8.20 Hoor'oericht)9.20 Berich
ten; 9.50 O- Joost's orkest en het Freundor-
ferkwartet. Om 10.05 Weerbericht.
Gary Cooper en George Raft in de onder regie
vam Henry Hathaway vervaardigde rolprent
van de zee ,De ondergang van de William
Brown".
(Frans Hals Theater).
R. K. Oratorium-Vereeniging
Of men zou zeggen dat Haydn's
„Schöpfung' een schepping voor alle tijden
beteekent en dat zijn .Jahreszeiten" zich door
de eeuwen heen telkens vernieuwen, of wel
dat zijn .Schöpfung" zich steeds verjongt als
in de kringwenteling der Jaargetijden en dat
zijn „Jahreszeiten" een schepping voor alle
tijden zijn: het zou onmogelijk zijn nog iets
nieuws omtrent deze twee geniale meester
werken te beweren. Dat zij telkens weer nieuw
klinken, dat zij eer -verwelkbare frisehheid
bezitten, komt voort uit hun innerlijke waar
den: het vertrouwen op den Eeuwige, uit de
melodische schoonheden, uit de tallooze tref
fende schilderingen van natuur tafereelen en
van menschelijke belevenissen, uitmaar
ik zou toch weer er toe vervallen te gaan her
halen wat reeds ampel en breed uitgeplozen,
gezegd en erkend is, en wat zich tenslotte bij
alle uitpluizerij en zeggingskracht toch nooit
tenvolle analyseeren laat, want de analyse
van het mirakel der genialiteit is nog nim
mer gelukt en zal wel altijd onmogelijk
blijken.
Ik mag me dus wel beperken tot een korte
bespreking van de uitvoering die de R.K. Or.
Ver. Vrijdagavond gaf. Die bespreking kan
eigenlijk kort zijn en behoeft niet te detail-
leeren. Want men kan gevoegelijk zeggen dat
die uitvoering het ideale nabij kwam. Dit is
in de eerste plaats te danken aan Ed. van
Beinum, die het geheel leidde met een volle
dige zaakkennis en met een door jeugdig vuur
bezielde stuwkracht, die de aandacht dei-
hoorders geen oogenblik lieten verslappen, en
die zelfs schijnbaar onbe beekenen de kleinig
heden in het juiste en vaak verrassende licht
stelden. De groote lijn werd nimmer onder
broken. En hoe bemerkte men dat hier een
:eboren en ervaren orkestdirigent de leiding
had! Hier was er geen sprake van. dat het
orkest maar zoo'n beetje meespeelde: Van
Beinum haalde uit het voortreffelijk musi-
ceerend Utr. Sted. Orkest alles wat de parti
tuur eischte, en in het door de heeren Koop
en Pielage uitstekend voorbereide koor der
R.K. Or. Ver. vond hij een willig werktuig
voor de verwezenlijking zijner intenties. Daar
bij heeft hij de onder zijn leiding gestelden
volstrekt niet gespaard: zijn soms onmeedoo-
gende tempo's eischten het alleruiterste van
hun krachten. Maar de uitkomst heeft bewe
zen, dat hij die krachten niet overschat heeft
en dat hij dus de spanning tot een schier
ongekende potentiaal kon opvoeren.
Ook van de solisten werd het uiterste ge
vergd. Maar ook dat kon veilig, want het
drietal van deze uitvoering, Jo Vincent, Louis
van Tulder en Hermann Schey was ook wel
de uitmuntendste combinatie, die men zich
zou kunnen denken. In schoonheid van zang
en van uitbeelding gaven zij elkaar niets toe.
Als ik al mijn daaromtrent gemaakte notities
hier wilde uitwerken zou ik wel dreigen een
extra-bladzijde in beslag te nemen. Laat ik
dus maar generaliseerend zeggen dat alle drie
de solisten zich op de volle hoogte van hun
eminent kunnen toonden en dat ook zij
ideale vertolkingen hebben gegeven.
Louis van Tulder werd, naar aanleiding van
zijn in dit concertseizoen vallend jubileum,
door den voorzitter der R.K. Or. Ver., Mr. J.
F. de Vilder toegesproken en met een lauwer
krans vereerd. Ik wil er echter even op wij
zen, dat de eigenlijke datum van v. Tulder's
jubileum 24 Februari 1938 is: het zal dan 25
jaar geleden zijn, dat hij voor 't eerst in 't
openbaar zong, en wel als plaatsvervanger in
„Die Jahreszeiten". Nu vraagt men Van Tul
der niet meer als „noodhulp", al helpt zijn
medewerking door haar aantrekkingskracht
menige uitvoering uit den dreigenden finan-
cieelen nood; nu is hij sinds lang de primus
inter pare van ons land. Dat zal men bij de
a.s. uitvoering van H. G. K„ waar de eigen
lijke herdenking van zijn jubileum zal ge
schieden, weten te waardeeren.
De uitvoering van Vrijdagavond werd o.a.
bijgewoond door onzen nieuwen burgemees
ter en mevr.Bsse De Vos van Steenwijk, door de
echtgenoote van onzen Commissaris der Ko
ningin. mevr. Bsse Roëll, door den Hoogeerw.
Heer Sondaal. deken van Haarlem en door de
wethouders Van Liemt, Van de Wall en Boes.
De gemeentelijke Concertzaal was geheel
bezet
K. DE JONG.