s
Een reprise van „Fury'
Zeer knappe speelfilm.
Komische
verwikkelingen
Nog een film van de zee
Vlotte amusements
film
ZATERDAG 4 DECEMBER 1937
HAAREEM'S DAGBEAD
FILMKUNST
Fritz Lang's meesterwerk.
Spencer Tracy in de prachtige film „Massa-
justitie", waarin Silvia Sydney zijn tegen
speelster is.
(Luxot Theater).
We hebben, bij de Haarlemsche première
van dit meesterlijke filmwerk, daaraan reeds
een uitvoerige beschouwing gewijd, zoodat wij
bij deze verheugende reprise kort kunnen zijn.
zijn.
De onder regie van Fritz Lang vervaardigde
film „Fury", die in Nederland onder den naam
„Massajustitie" vertoond wordt, legt op schrij
nende wijze den vinger op een wonde
plek in de Amerikaansche samenleving: het
lynchen. Herhaaldelijk meent de domme en
onberedeneerde massa in een blinde wraak
zucht. de taak van het gerecht over te moe
ten nemen, door een misdadiger of ver
meenden misdadiger op beestachtige wijze
te vermoorden. Honderden menschenlevens
gaan elk jaar verlo
ren door deze volksge-
Luxor
•ichten, vaak van on
schuldiger);, omdat het
volk de uitspraak van
de rechtbank niet wil afwachten.
Op bittere wijze heeft Fritz Lang dit alles
uitgespeeld. Meesterlijk is het spel van Spen
cer Tracy, als het onschuldig van moord ver
dachte slachtoffer van het volksgericht, prach
tig ook de rol van Silvia Sidney, als de.ver
loofde van den jongeman, dien zij voor haar
oogen ziet verbranden.
Dat alles tenslotte toch nog terecht komt.
dat de man niet gedood werd. en aan het slot
zijn meisje in de armen sluit is geen concessie
aan het publiek, doch volkomen verantwoord
en past geheel in de intrige van deze film.
We zijn in de verleiding, weer veel
ruimte aan deze film te wijden, die zich ver
heft boven het actueele en een blijvende in
nerlijke waarde bezit. We zullen dit niet, doen,
omdat wij er niet in zouden slagen, ook maar
een flauw beeld te geven, van de meesterlijke
schepping van Fritz Lang, die men moet zien,
als men zich een denkbeeld wil vormen van het
peil, dat de Amerikaansche filmindustrie weet
te bereiken.
Voor hen die deze film nog niet zagen, een
prachtige gelegenheid, om dit verzuim te her
stellen. En als men haar wel zag, is dit een
reden te meer, om haar nog eens te gaan zien,
om opnieuw onder de bekoring te komen van
Lang's talent.
Claudette Colbert en Charles Boyer.
De Paramount heeft voor de cast van deze
film niet minder dan vier van haar beste ac
teurs gereserveerd, te weten Claudette Col
bert, Joan Bennett, Charles Boyer en Joel
McCrea.
Hoofdzakelijk tusschen deze vier hoofdrol
speler^ voltrekt zich de handeling van de film,
die zeer simpel is, maar zich afspeelt tegen een
zeer uitzonderlijk décor: dat van een zenuw
inrichting. Het is een waagstuk, een film te la
ten spelen in een inrichting voor zenuwzieken,
in een film mensehen te laten spelen, door den
waanzin bevangen. En het is ook niet gebrui
kelijk, dat de film zich bezig houdt met een
zeer diepgaande psychologie, dat zij poogt
door te dringen in
de diepste roerselen
van den mensche-
lijken geest. Dat
George la Cava dit
desondanks gewaagd heeft, en dat hij er
meesterlijk in geslaagd is het boek van Phyllis
Bottome „Private Worlds" te verfilmen op een
vaak huiveringwekkend echte wijze, pleit voor
zijn talent.
Wat vooral steeds weer opvalt in deze film.
Is de prachtige milieuteekening. Er is in deze
film een strak volgehouden, sfeer, zooals men
zelden in een speelfilm aantreft. Prachtig is
Frans Hals
die sfeer b.v. in de scène, waarin Sally Mac-
Gregor, de vrouw van den jongen dokter, ver
suft door verdriet, allerlei stemmen meent te
hooren en deze volgt, tot zij van een trap stort.
Overigens kan het spel van Sally MacGre-
gor (Joan Bennett) ons weinig bevredigen.
Veel knapper is het spel van de ras-actrice
Claudette Colbert als dr, Jane Everest, de
jonge vrouw, die geheel opgaat in haar werk,
dat zij op voet van gelijkheid met haar raan-
nelijke collega's verricht. Als dan een nieuwe
directeur de leiding overneemt en duidelijk
laat merken, dat hij vrouwelijke dokters wei
nig op prijs stelt, allerminst in een inrichting
als deze. moet zij vechten om haar werk, dat
zij liefheeft, te behouden.
Ze wint dien strijd, als ze meent hem verlo
ren te hebben. En ze wint tevens het hart van
haar directeur die de plaats van den verloren
minnaar uit haar droomen opeischt.
Er wordt in deze film knap geacteerd, niet
alleen in de hoofdrollen, doch vooral ook in de
kleinere rollen. Maar het is vooral ook de sfeer
die la Cava's werk onderscheidt van veel, dat
in de veelheid van producten nauwelijks op
valt.
MENSCHEN, DIEREN EN NATUURSCHOON
IN ZUID-AFRIKA
zal de titel zijn van de tweede film, die Zon
dag 5 Dec. voor het eerst in het openbaar
zal draaien. Na het belangrijke, het interes
sante. Kijkjes in het volksleven van Zoeloe's
en Swazies, maar ook van de vrijwel uitge
storven boschjesmannen. De oeroude bouw
werken van Zimbabwe, waar volgens Dr. v. d.
Sleen het goud van Salomo's tempel niet
vandaan kwam. Dan volgen beelden van de
Victoria-watervallen, maar ook alweer dooi
de oogen van Dr. v. d. Sleen gezien. Niet al
leen de geweldige, neerstroomende water
massa's, maar ook de wasschende negervrou
wen aan de rivier, een tochtje per vouwboot op
de boven-Zambesi, apen op Kandahar eiland
en enkele kijkjes in de vogelwereld. Toch komt
dan ook hier weer de wereldgeschiedenis
kijken in den vorm van het graf van Engel
sehen staatsman Rhodes, de groote tegen
stander van den grooten Kruger. Dat alles
gezien door het oog van een wereldreiziger
en met vaste hand op foto en smalfilm vast
gelegd, moet net Frans Hals-theater Zondag
morgen weer tot den nok toe vullen.
FILMNIEUWS
Nog een week lang Heinz Ruhmann.
Dat Rembrandt den Model echtgenoot van
Heinz Rühmann geprolongeerd heeft, kunnen
we niet anders dan toejuichen. De week voor
Sint Nicolaas eigent
zich over het alge
meen niet zoo zeer
om naar de bios
coop te gaan. We
worden dan door andere dingen bezig gehou
den, we moeten cadeautjes bedenken en koo-
pen en bijna iedereen slaat met min of meer
succes aan het dichten. Gevolg, geen tijd voor
bios. Ieder, die den Model Echtgenoot van
Heinz Rühmann en zijn trawanten niet gaat
zien, doet zich zelf te kort, het is ongetwij
feld een van de beste films van Rühmann.
Van de journaals geeft Polygoon een zeer
duidelijke situatieteekening van het auto
ongeluk van den Prins en Fleischer brengt
een nieuwe Popeye film, waar Popeye en zijn
eeuwige concurrent geroepen worden om een
baby, die erbarmelijk aan het krijschen is,
zoet te krijgen. Een opdracht, die pas lukt als
èn Popeye èn zijn maat èn de moeder alle
maal heete tranen weenen,
Heinrich George in „De zee roept".
Opnieuw is de zee achtergrond voor een
film, die aan haar schoonheid een groot deel
van haar eigen bekoring ontleent. Dit onder
werp schijnt voorloopig nog genoeg stof te
bevatten, zonder dat men (onmiddellijk in her
haling hoeft te vervallen.
En bovendien, we raken niet spoedig uitge
keken aan het
steeds wisselende
Cimeone
spel der woelende,
bruisende, opspat
tende golven, of
aan de blonde pracht van zeilen en masten,
tegen een donkeren, zwaar-overfilterden he
mel. Dat is voor een knap cameraman een
onderwerp, om van te smullen, en de came
raman van „De zee roept" heeft bewezen, dat
hij de mogelijkheden daarvan volkomen
heeft doorzien en uitgebuit.
Daarbij heeft men een scenario gevonden,
dat zich hier volkomen bij aanpast en boven
dien hoofdzakelijk gedragen wordt dbor een
acteur als Heinrich George, die van den ru
wen, loggen zeeman, die traditie-getrouw een
gouden hart onder zijn marineblauwe wollen
trui heeft kloppen, een prachtige innige en
levensechte figuur maakt.
Naast hem is het vooral Ernst Busch, die
met zijn prachtige metalen stem, stemming
weet te brengen in de scènes, aan dek van de
driemaster „Carola".
Een film van de zee, die opvalt door haar
gaafheid en natuurlijkheid en zeker een war
me belangstelling verdient.
Eddie Cantor in „Lunapark".
Het is merkwaardig, dat Eddie Cantor, die
toch tot de oudere acteurs van Hollywood be
hoort en heel wat jaren geleden reeds de lach
spieren der wereld in beweging bracht, nog
zoo weinig van zijn vitaliteit verloren heeft.
Sterker, hij heeft in zijn uiterlijk nog hetzelfde
kinderlijke en in zijn spel dezelfde koddige,
wat onhandige jongensachtigheid van weleer.
.Lunapark" is een film van- het beproefde
genre der oude
Amerikaansche
klucht. Het bevat
alle faetoren, die
die noodig zijn om
het auditorium vrijwel aan één stuk door aan
het lachen, zoo niet aan het gieren te houden.
Eddie Cantor beleeft in zijn functie van den
kermismanager Mr. Pink dan ook de vreemd-
soortigste en meest onwaarschijnlijkste avon
turen, die naarmate de film vordert als-maar
vreemsoortiger en onwaarschijnlijker worden.
De climax wordt bereikt in een serie allerzot
ste wederwaardigheden in het Limapark, waar
Eddie, achtervolgd door een berucht bandie-
tengilde, in alle denkbare standen over de 8-
baan zeult en daarna als ballonvaarder tegen
wil en dank het luchtruim kiest om daar
tusschen hemel en aarde de mallotigste grie
zeligheden te beleven.
De solodansen van Eddie Cantor blijven dit
maal achterwege, wel zien we hem als „com
pere" temidden van „tappende" revueschoon
heden en hooren we hem als crooner met een
liefdesliedeke.
Aan de revuescènes van de film is kennelijk
de grootste aandacht besteed. Er wordt dooi
de girls fenomenaal gedanst en alles is in het
werk gesteld om die tafereelen zoo suggestief
mogelijk te doen uitkomen.
De hoofdfilm wordt voorafgegaan door een
gekleurde „Merry Melody" en een filmpje
waarin vele artisten uit de Amerikaansche
filmwereld de revue passeeren. Het journaal
toont eenige fragmenten van het historische
spel „De Muiderkring herleeft", dat deze week
in het Muiderslot opgevoerd en uitgezonden
werd.
(11N/TINIETÏIKE^
MUZIEK
De Amerikaansche filmkomiek E.ddie Cantor
in een Jietelige positie, in de amusante film
„Lunapark".
(Cinema Palace).
H. O. V.
Gala- en Ledenconcerf.
Het „gala"-concert van Vrijdag 3 December
was tevens zonder meer voor de leden der
Dinsdagavondserie toegankelijk en deze gala
leden- of, zoo men wil, leden-gala-combina
tie had, zooals te verwachten was een zeer
vollen Stadsschouwburg tot resultaat. Nu
heeft onze .Stadsschouwburg wel meer „ca
chet" dan onze Gemeentelijke Concertzaal
en daarom is hij heel geschikt voor het or-
ganiseeren van gala-avonden, maar een or
kest klinkt er slecht voor hen. die in de open
ruimte zitten te zeer gedifferentieerd, voor
hen die zich met een plaats achter in een dei-
loges of onder het balcon moeten vergenoe
gen te zeer gedempt. Het beste komt er een
solozangstem tot haar recht en we kunnen
dan ook zeggen dat we van den zang van Ans
Stroïnk zonder voorbehoud hebben kunnen
genieten. Vol levendigheid, verscheidenheid
van uitdrukking en scherpe karakteristiek
waren haar vertolkingen van de drie Mous-
sorgski-liederen, waarvan de piano-partij
door Marinus Adam met zaakkennis en fan
tasie voor orkest bewerkt was. Dat Mous-
sorgski's kunst haar bij uitstek goed ligt
heeft zij reeds meermalen bewezen. De
scherpe contrasten geeft zij zeer treffend
weer, of het de tremblementen van het kin
dergemoed in „Mit der Njanja" en „lm
Winkel" dan wel de schrijnende tragiek van
..Der Feldherr" geldt. Bovendien beweegt zij
zich met hetzelfde gemak in 't alt- als in het
mezzo-sopraan-genre; het timbre harer stem
doet trouwens nu eens aan dat eener alt, dan
weer meer aan dat eener mezzo denken.
Dirigent was dezen avond Prof. Heinrich
Laber uit Gera. Hij die de oplettendheid had
om met een uitgesproken Nederlandsch werk,
de Oud-Hollandsche Suite van Cornelis
Dopper te beginnen. Van de zes Paduanen
en Gaillarden, waaruit die Suite bestaat zou
ik aan de eerste en derde de voorkeur geven,
Vooral deze derde is een zeer fijn stuk, waar
in de hobo tegenover de con sordini spelen
de strijkers een obligate partij heeft, en
deze partij werd'door den hoboïst Daemsmet
PROGRAMMA
Charles Boyer en Claudette Colbert in de
knappe film Private worlds" <Uit de wereld
van het onbekende)
Frans Hals Theater).
ZONDAG 5 DECEMBER.
HILVERSUM I 1875 M.
8.30 KRO, 9.30 NCRV, 12.15 KRO, 5.00
NCRV, 7.45—11.00 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde muziek (gr.
pl.) 9.50 Nederduitsch Hervormde Kerkdienst.
Hierna: Gewijde muziek (gr.pl.) 12.15 KRO-
Orkest. 1.00 Boekbespreking. 1.20 Feest der
Joegoslaven in de Limburgsche Mijnstreek..
2.00 Godsdienstonderricht voor ouderen. 2.30
KRO-Orkest. 3.05 Gramofoonmuziek. 3.15 De
KRO-Melodisten. 4.00 Ziekenlof. 4.55 Sport
nieuws. 5.00 Parkkerkkoor en orgelspel. 6.00
Gereformeerde Kerkdienst. Hierna: Orgelcon
cert. 7.45 Sportnieuws. 7.50 Gramofoonmuziek.
8.10 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.25 Gra
mofoonmuziek. 8.30 De KRO-orkesten, Radio-
tooneel en Gramofoonmuziek. 10.30 Berichten
ANP. 10.40—11.00 Epiloog.
HILVERSUM II 301 M.
8.55 VARA, 10.00 VPRO, 12.00 AVRO, 5.00
VPRO. 5.30 VARA, 8.00 AVRO.
8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Voetbalnieuws.
9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek,
9.40 „Van staat en maatschappij", causerie.
10.00 Zondagsschool. 10.30 Remonstrantsche
Kerkdienst. 12.00 Orgelconcert. 12.10 Film
praatje. 12.35 Omroeporkest en solist. 1.10 Cau
serie over het Sint-Nicolaasfeest. 1.30 Vervolg
concert. 2.00 Boekbespreking. 2.30 Gramofoon
muziek. 3.00 AVRO's Bonte Kindertrein. 4.30
AVRO-Dansorkest. 5.00 „Een gesprek op Sint
Nicolaas encauserie. 5.30 Kinderuurtje.
6.00 Het Noviteiten-Orkest. 6.30 Sportuitzen-
ding. 6.45 Sportnieuws ANP. Gramofoonplaten.
7.00"" Tusschen zeven en Acht. In de pauze:
Causerie. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen.
3.15 St. Nicoiaas-Revue. 9.15 Causerie. 9.25 Gino
Bordin's Hawaiian-ensemble, orgelspel en Gra
mofoonplaten. 10.15 Radiojournaal. 10.30 Re
vue-uitzending. 10.45 Gramofoonmuziek. (Om
11.00 Berichten ANP). 11.20—12.00 AVRO-
Dansorkest.
DROITWICH 1500 M.
12.50 Orkest van de Friary-Brouwerij en
solist. 1.50 Falkman en zijn Apachen-Orkest.
2 20 Voor tuinliefhebbers. 2.40 BBC-Northern
Orkest. 3.35 Gramofoonmuziek. 4.20 „Christia
nity and Painting", causerie. 4.40 Het Willie
Walker-Octet.. 5.20 Boekbespreking. 5.40 Cello
en piano. 6.20 Filmpraatje. 6.35 Raciotooneel.
7.05—8.10 Het R. Crean-Orkest. 8.15 Kerkdienst.
,9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Berichten. 9.25
jHet Hart-House-Strijkkwartet. 10.25 Radio-
j tooneei met muziek. 10.50 Epiloog.
RADIO-PARIS 1648 M.
8.05 en 11.25 Gramofoonmuziek. 11.50 Or
gelconcert. 12.40 Gramofoonmuziek. 12.50
Pascal-Orkest en zang. 5.20 Pasdeloup-Orkest.
7.50 en 8.35 Zang. 8.50 Operette-uitzending.
12.05—1.20 J. Bouillon's dansorkest.
KEULEN 450 M
5.20 Havenconcert. 8.50 Gramofoonmuziek.
9.50 Sopraan en cello. 10.50 Bach-cantate. 11.20
Omroeporkest. 12.45 Vliegeniersorkest. 1.20
Omroepsextet. 3.35 Omroeporkest, koor van
den Stadsschouwburg en solisten. 6.50 Goebel-
kwartet. 7.35 Omroeporkest en solisten. 9.50
11.20 E. Steinbacher's orkest en solist.
BRUSSEL 322 M.
9.25 Gramofoonmuziek. 10.35 Bioscooporgel-
concert. 11.20 Omroepsalonorkest. 12.20 Gra
mofoonmuziek. 12.50 en 1.30 Omroepklein-
orkest. 1.502.20 en 2.35 Gramofoonmuziek.
3.20 José Schnyders' orkest. 3.50 Harmonica-
soli. 4.05 Vervolg orkestconcert. 5.35 en 6.44
Gramofoonmuziek. 6.20 Omroepkleinorkest.
7.20 Zang. 8.20 Nationaal Orkest en solist.
10.30 Frank Temmerman's Dansorkest. 11.20—
12.20 Gramofoonmuziek.
BRUSSEL 484 M.
9.22 Gramofoonmuziek. 10.20 Max Alexys' or
kest. 11.05 Pianovoordracht. 11.20 Vervolg or
kestconcert. 11.35 Harmonica-concert. 11.50
Gramofoonmuziek. 11.55 Vervolg orkestconcert.
12.15, 1.30 en 2.202.35 Gramofoonmuziek. 2.50
Symphonieconcert. 5.00 Gramofoonmuziek. 5.20
L. Hirsch en zijn Orkest. 5.55 Zang. 6.10 Viool
voordracht. 7.35 Gramofoonmuziek. 8.2o Om
roeporkest en -koren en solisten. 10.30 Gramo
foonmuziek. 11.5012.20 Omroepdansorkest en
solisten.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M.
7.20 „Kleine Dorrit", operette. 9.20 Berichten.
9.5012.15 E. Steinbacher's Dansorkest en or
gelspel (gr.pl.). Om 10.05 Weerbericht.
RADIO MOORS N.V.
KRUISSTRAAT 38, TELEFOON 14609
OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR
(Adv. Ingez. Medj
MAANDAG 6 DECEMBER 1937.
HILVERSUM 1. 1875 M.
NCRV.-Uitzending.
8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde mu
ziek (gr.pl.)8.30 Gramofoonmuziek; 9.30 Ge-
lukwenschen; 9.45 Gramofoonplaten; 10.30
Morgendienst; 11.00 Christelijke lectuur;
11.30 Gramofoonmuziek; 12.00 Berichten;
12.15 Gramofoonmuziek: 12.30 De Gooilan-
ders; 2.00 Voor de scholen; 2.35 Gramofoon
platen; 3.00 Causerie over kamerplanten; 3.40
Gramofoonmuziek; 3.45 Bijbellezing; 4.45
Voor de kinderen; 5.45 Viool en piano: 6.30
Vragenuur; 7.00 Berichten; 7.15 Vervolg vra
genuur; 7.45 Reportage; 8.00 Berichten AJST.P.
Herhaling SOS-berichten; 8.15 Causerie over
weldadigheidspostzegels; 8.20 NCR V-orkest
en -vrouwenkoor en solisten; 10.00 Berichten
ANP. 10.05 Dampraatje; 10.20 Vervolg con
cert; 10.45 Gymnastiekles, 11.00 Gramofoon
muziek. Na afloop: Schriftlezing.
HILVERSUM 11. 301 M.
Algemeen programma, verzorgd
door de VARA. 10.00 10.20
VPRO.
8.0f Gramofoonmuziek: 10.00 Morgenwij
ding 10.20 Declamatie; 10.40 G mofoonmu-
ziek; 11.10 Vervolg declamatie- 11.30 Orgel
spel; 12.00 Gramofoonplaten; 12.30 VARA-
orkest; 1.30 Gramofoonmuziek; 2.00 Viool en
piano; 2.30 Declamatie; 3.00 Zang en gra
mofoonmuziek; 3.30 Gramofoonmuziek; 4.30
Voor de kinderen; 5.00 VARA-orkest; 6.00 Op
trede nvan amateurs; 6.35 Muzikale cause
rie; 7.10 Joodsche uitzending (gramofoon
muziek en causerie „De strijd der Macca-
beeën")7.30 Pianovoordracht; 8.00 Herha
ling SOS-berichten; 8.03 Berichten ANP. 8.10
„Kris kras door Nederland", amusementsre
portage; 9.00 Orgelspel; 9.30 Causerie over
weldadigheidspostzegels; 9.35 Gramofoonmu
ziek; 10.00 Berichten ANP.; 10.05 VARA-or
kest m.m.v. solisten; 11.00 Declamatie; 11.15
„Fantasia".
DROITWICH. 1500 M.
11.05 Orgelspel; 11.35 en 12.05 Gramofoon
muziek; 12.20 ..The church and the Goths"
causerie; 12.45 BBC-Northern-orkest; 1.20
„An Englishwoman in Central Europe", cau
serie; 1.35 Orgelconcert; 3.20 Geiger en zijn
orkest: 4.20 Cabaretprogramma; 4.50 Gramo
foonmuziek; 5.20 Zang; 5.40 Is. Schwiller's
Strijksextet: 6.20 Berichten; 6.40 BBC-
Schotsch orkest; 7.20 Revue-programma; 8.05
Vroolijke voordracht; 8.20 „Places of work"
causerie; 8.50 Amerikansch variété-program
ma; 9.20 Berichten; 9.40 Causerie „World af
fairs"; 9.55 BBC-Nothern-orkest, koor van
de Blackburn Muziekvereeniging en solisten,
10.20 Radiotooneel; 10.50 Het Serge Krish-
Septet: 11.20 M. Winnick's Band; 11.50 Dans
muziek (Gr.pl.)
RADIO PARIS 1648 M.
7.25 en 8.50 Gramofoonmuziek; 12.20 Vis-
ciano-orkest en zang; 3.05 Pianovoordracht;
3.20 Zang; 5.20 Giardino-orkest; 8.35 Zang:
8.50 „Madame Favart", operette; 10.50 Gra
mofoonplaten.
KEULEN. 456 M.
5.50 Omroepkleinorkest; 7.50 Orkestvereeni
ging Görlitz: 9.20 Koorconcert: 11.20 Marine
orkest; 12.35 Nedersaksisch Symphonie-or-
kest en soliste; 1.35 Keulsch Pianoduo en het
Omroepschr am meiensemble; 3.20 Em. Ram-
bour's orkest; 5.35 Viool en piano; 6.30 Om
roepkoor. -orkest en solisten; 7.20 Lutz-kwar-
tet; 8.20 West-Duitsch weekoverzicht; 8.50
Piano-voordracht; 9.50 Omroeporkest en ac
cordeonkwartet.
BRUSSEL 322 M.
12.20 Gramofoonmuziek; 12.50 en 1.30 Om
roepdansorkest en solist; 1.50 Gramofoonmu
ziek; 5.20 Omroepdansorkest en solisten; 6.50
en 7.20 Gramofoonmuziek; 8.23 Omroepklein
orkest en soliste: 10.30 Gramofoonmuziek.
BRUSSEL 484 M.
12.20 Gramofoonmuziek; 12.50 Kouznet-
zeoff's orkest; 1.30 Bioscooporgelconcert: 1.50
Gramofoonmuziek: 5.20 Omroeporkest; 6.50
Trio „Pro Musica"; 7.35 Gramofoonmuziek:
8.20 Kinderkoorconcert; 9.10 Omroeporkest
en -koren, m.m.v. soliste; 10.30 en 10.50 Gra
mofoonmuziek.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M.
7.20 Gevarieerd programma: 8.20 Berichten
8.35 Soliste'-sneert: 9 ?n Berichten; 9.50 E
K?'"t's or F en solist. In de pauze: Orgel-
sp'. (Gr.pl.) en om 10.05 Weerbericht,
SINT NICOLAAS wil graag verklaren:
De schoorsteen met het minste roet,
Ontdekt hij daar, waar men de kolen,
Van Frans Perquin, in Kachels doet
(Adv. Ingez. Med.)
mooien toon en gevoelige expressie vertolkt.
Het minore overweeg in Dopper's Suite wel
erg: alleen de zesde beweegt zich in een
gyoote-terts-toonsoort; in deze is de aanwen
ding der blaasinstrumenten wat ruimer dan
in de andere en is ook van de pauken ge
bruik gemaakt. Over 't geheel bieden de zes
wat weinig afwisseling van karakter, zoodat
wellicht een keuze' van drie er uit, b.v. de
nos. 1. 3 en 6. haar voordeelen zou hebben.
In de „Musik für Streichorchester" van
den Duitschen componist Hans Sachsse zijn
natuurlijk de coloristische factoren der
blaasinstrumenten afwezig. Levendigheid
van rythme en tempo was er in sommige dee-
len-genoeg; in het eerste en het vijfde zou
men zelfs van heftigheid kunnen spreken.
Wat blijheid klinkt alleen in het derde, dat
in het eerste alternatief een frisschen volks
toon doet hooren, in het tweede aan de solo
viool een melodieuze cantilene toevertrouwt.
Het tweede en vierde zijn zeer vreugdeloos en
het gewild gecontrapunteer in de meeste ver
moeit op den duur den hoorder eenigszins.
Nu was bovendien de uitvoering niet vlek
keloos; waarschijnlijk was de tijd van voor
bereiding te kort geweest om alle oneffen
heden te elimineeren.
Met de vertolking van Beethoven's Zeven
de begaf Heinrich Laber zich op bekend ter
rein, waar men de capaciteiten van een di
rigent overzien kan. Dat hij zelf op dit ter
rein geen partituur- als gids noodig had,
maakte al terstond een gunstigen indruk:
zijn gedetailleerde aanwijzingen toonden dat
hij van die partituur meer dan den algemee-
nen gang der zaken in zich opgenomen had.
Zijn opvatting van het eerste hoofddeel
scheen me wat vlak; het Allegretto daaren
tegen gaf hij bij alle ingetogenheid zeer mooi
en expressief, het Presto waar bleef de
hoorn in het Trio eenige oogenblikken?
en het Allegro con brio met groot élan en.
wat dit laatste betreft met een groote stij
ging naar het slot. Dus hebben we Laber's
vertolking met stijgende belangstelling ge
volgd en zoowel den grooten bijval als de
hem geboden lauweren als zeer verdiend
kunnen achten.
De aan Ans Stroïnk gebrachte bloemen
hulde was niet minder verdiend.
K. DE JONG.
DOKTER A. B. C.
Na een serie van 50 opvoeringen te Amster
dam. zal het A. B. C.-cabaret. onder leiding
van Louis Gimberg, op Maandag 6 December
in den Stadsschouwburg een voorstelling ge
ven van Dokter A. B. C., een vroolijke gezond
heidskuur naar ideeën van den auteur Wim
Kan, den medicus-auteur A. Colaco Belmonte
en den K. L. M. vlieger-auteur A. Viruly.
De muziek werd gecomponeerd door Han
Medewerkenden zijn: professor Louis Gim
berg, doktoren Corry Vonk, Tilly Périn Bouw
meester, Wim Kan, Lizzy Valesco, Dick van
Peursen, de wijze dokter Ezerman en de ge-
hoorspecialisten Beuker en Denys.
De décors zijn ontworpen door Dr. Jacques
Snoek.
Voor den inhoud dezer rubriek stélt de
Redactie zich niet verantwoordelijk.
Van ingezonden stukkengeplaatst of niet
geplaatst, wordt de kopij den inzender niet
teruggegeven.
Een verzoek van een Canadeescli
meisje
The Editor,
Haarlem's Dagblad»
Haarlem,
Holland.
Dear Sir,
The writer is a High School girl, age sixteen,
and lives in far off Canada. I am very much
interested in Holland your towns and ca
nals, your dikes and windmills and places
of historical interest.
I guess everyone has read the tale of Hans
Brinker of the Silver Skates. Ever since read
ing this book I have longed to visit Hol
land and see her picturesque countryside
and skate on her canals on a winters night
under the glory of the full moon.
My object in writing was the idea that you
might be willing to publish my letter in the
„Letter Box" department of your newspaper
and perhaps some girl of about my age would
see it and write to me. We could then ex
change picture post-cards and photographs.
Letters do not necessarily have to be written
in English.
Riverside is a small town of about three
thousand population and lies directly across
the river from Detroit, U.S. A great many
ships pass by on thé river during the summer
season and there are many points of inte
rest surrounding it.
Hoping this letter will be read by some
girl who will correspond with me, and thank
ing you. Mr. Editor, I remain
Yours very truly
FLORENCE M. DEYO.
296 Ford Boulevard,
Riverside,
Ontario,
Canada.
Bijschrift: Ik beveel het verzoek van
de inzendster gaarne aan in de aandacht
van onze jeugdige lezeressen, die haar En-
gelsch eens wiiieri peproeven en m connectie
komen met een jeugdige Canadeesche.
Hoofdred.
Goede reclame loont.
Het succes van een ondernemend
restaurant-eigenaar met zijn syste
matische en geconcentreerde cou
rantenreclame, bewees onlangs
weer eens de geweldige waarde
van dit reclamemiddel.
Een week lang adverteerde deze
zakenman iederen avond in de
courant. Die week, iederen avond,
een tot de laatste plaats bezet huis,
was het resultaat van deze toe
gepaste courantenreclame.