Fanny Elssler. VERBANNEN" „Wilde nachten' ie na „De Vlucht voor het Huwelijk". rr RAM® ÉMM, Z A T E R D A G s JANUARI 1938 HA'AREEM'S D"A"'GBEAD Lilian Harvey blinkt uit als danseres. Een Fransch spreekwoord zegt. dat men steeds naar zijn oude liefde terugkeert en al zal dit gezegde vermoedelijk niet op ieder van ons van toepassing zijn, bij Lilian Harvey blijkt een speciale liefde in ieder geval roest vrij bewaard te zijn. Want met „Fanny Elssler" is Lilian weergekeerd naar het luch tige rijk van Terpsichore, waar zij eenmaal haar artistieke carrière begon. Dat de ge vierde actrice over behoorlijke danscapacitei- ten beschikte was ons uit vorige harer films bekend, maar nimmer is haar zoo sterk de gelegenheid geboden dit talent uit te leven als in „Fanny Elssler", Lilian Harvey is als deze historische prima ballerina een bijzonder aantrekkelijk- gracieus figuurtje. Haar dansen is van een opmerkelijke geacheveerdheid, vooral in de klassieke balletten, waarin zij als een Pavlova- achtige gestalte over het tooneel zweeft, IRemnbraindlt Regisseur Paul Mar tin heeft blijkbaar ,,p' vn pouvoir had om het geheel zoo sprekend en ef fectvol mogelijk te maken, want van de ensce neer ing en techniek der balletten gaat een zeldzame bekoring uit. Van verrassende tech niek getuigt ook het Oostersche ballet. kennelijk geïnspireerd op de Javaansche dansen waarbij Lilian Harvey als het „imitatie" Indische dansmeisje een merk waardige prestatie levert. De ..draad" van de film betreft de roman van Napoleon's zoon den ongelukkigen hertog van Reichstadt, en de Weenscne danseres Fanny Elssler. Men beleeft in détails deze tragische episode uit het tragische leven van het „Arendsjong", door Metternich op Schdn- ■brunn gekooid en een bruikbaar politiek ob ject in diens hand. De film geeft er een zeer boeiend relaas van. Dat hier. en daar wel eenige concessies aan de historische juistheid moest worden gedaan, lijkt ons vergeeflijk. Zekere „dichterlijke vrijheden" mag men ook een filmregisseur niet ontzeggen... Overigens moet men den Ufamenschen lof toezwaaien voor de wijze, waarop zij in deze film het tijdperk van Metternich voor het twintigste eeuwsche publiek hebben doen herleven. Een uitgebreid voorprogramma gaat aan de hoofdfilm vooraf. Het bevat, buiten het journaal, een interessante film over het- eiland Majorca en een vroolijke geteekende historie in- kleuren. Opmerkelijk filmwerk van Marcel l'Herbier. De' Fransch e filmindustrie heeft een hard nekkige voorkeur voor het behandelen van het thema van den ouderen man en de jongere vrouw In hoevele variaties is ons dit thema reeds voorgezet, en tochsteeds opnieuw boeit het ons, sleept het ons mede. Want het thema is even oud als het leven zelf. Dat wil zeggen dat het steeds weer nieuw is. Zooals elke dag een nieuwe dag is. En de Franschen verstaan de kunst om dit thema metterdaad tot een filmleven te brengen, dat bruist van waarachtigheid. In zekeren zin is de Fransche filmindustrie door dit thema we denken aan Harry Baur, Jean Murat enz. als eenig gekarakteriseerd. In de film „Wilde nachten", die deze week in Cinema Palace loopt, zien we Vic tor Francen, de prachtige karakter- speler uit „Veille d'Armes (Eerloos) als de oudere man, de of ficier van justitie, die door een toevallige loop van omstandigheden bemerkt dat zijn jonge vrouw (Gaby Morlay) liefde heeft opgevat voor den jongen advocaat, die eens zijn leer ling was. De officier van justitie veroordeelt een moordenaar, die den minnaar van zijn vrouw doodde, omdat hij haar lief had, en die in de gevangeniscel tot het inzicht komt, dat hijzelf uit den weg had moeten gaan inplaats van den ander uit den weg te ruimen. De jonge advocaat pleit voor den moordenaar en zegt, dat deze uit liefde heeft gehandeld en dat een moord uit liefde geen gewone dood slag is. Maar de officier blijft onvermurwbaar; moord moet gestraft worden. Analoog met de terechtzitting zien we de verhouding van den jongen advocaat met de jonge vrouw van den officier zich ontwikkelen, en de regisseur Mar cel l'Herbier. die reeds menig meesterwerk op 'üjn naam. heeft staan, heeft de analoge ont wikkeling van ae geschiedenis in de rechtzaal en de geschiedenis in het particuliere leven van den officier met een ongekende beheer- sching van het materiaal filmisch logisch en Cinema zonder nadruk weergegeven. De officier wil de veroordeeling, die hij den misdadiger op legt, op zichzelf toepassen. Hij wil uit het leven van zijn vrouw verdwijnen om plaats te maken voor den jongere, die zij liefheeft. En hij verdwijnt.... Maar hij is niet dood, al wordt hij het gewaand, en nog één keer komt hij terug om zijn vrouw, die valschelijk van moord op haar man wordt beschuldigd, te redden, wanneer zij op het punt staat met den jongen advocaat in het huwelijk te treden. En dan gaat hij voor goed heen. Oogenschijn- lijk verliest de oudere man het dit keer dus. Maar in feite is hij de overwinnaar. Want hij is het, die haar terugwijst, wanneer zij weer tot hem komt. Hij is het, die de kracht bezit de eenzaamheid te kiezen. Hij, de oudere er varen man, is de sterkste onder alle omstan digheden. Dat is de leering van de Fransche film. Dat is ook de leering van het leven. Deze film heeft niet bepaald een ..happy end" Maar wanneer U dit filmwerk ziet, neen mee dóórleeft dan komt ge met duizend maal meer voldoening de cinema uit dan wanneer ge wel twintig andere films ziet met even- zoovele gelukkige einden Een verheugende prolongatie. Nog eens In net Luxor Theater vlucht Joan Crawford nog een week voor het huwelijk, daarbij dap per terzijde gestaan door de concurreerende journalisten Clark Gable en Franchot Tone. ...Deze alleraardigste Luxor filmcomedie van W. S. van Dijke hebben wij reeds uitvoerig bespro ken en het is verheugend dat het Haarlem- sche publiek dergelijke uitstekende amu sementsfilms zoo weet te waardeeren. Zij die het trio Crawford, Gable en T ne nog'niet zagen krijgen dus nog de gelegenheid om hun verzuim deze week te herstellen. Het raadsel Zarah Leander. Frans Hals De veelbesproken filmster Zarah Leander speelt in Verbannenhaar tweede groote rol. (Frans Hals Theater). Het is. jammer dat de Zweedsche filmactrice Zarah Leander gebukt gaat onder de zware taak een reputatie op te houden, die zij reeds bezat zonder dat haar prestaties haar daar recht op hadden gegeven. Nog voor haar eerste film „Première" in rou latie werd gebracht verspreidde men overal geruchten die, niets meer of minder dan de filmische geboorte van een nieuwe Garbo of Dietrich aankondigde. In „Verbannen" heeft de Ufa Zarah Leander voor de tweede maal een groote kans geven. Zij stelt in deze film een Londensche va riété-zangeres voor die uit liefde voor een officier de schuld van een door hem gepleeg de wisselvervalsching op zich neemt. De offi cier vertrekt naar Australië en ook zij wordt naar dit werelddeel gezonden namelijk naar de strafkolonie Paramatta. De officier die haar door een huwelijk uit de gevangenis zou kunnen verlossen, doet dit niet uit angst voor zijn carrière. Hij verlooft zich zelfs met de dochter van den gouverneur. Voor de ongelukkige variété-zangeres daagt echter hulp op, want een Australische far mer is bereid met haar te trouwen. Op weg naar de farm vlucht zij naar den officier. Het is echter alles vergeefs. Zonder hoop scheiden ze weer. De officier pleegt op zijn huwelijksdag zelfmoord en zijn geliefde keert weer terug naar de gevangenis. Aan den poort wordt zij echter opgewacht door den farmer die haar oprecht liefheeft en met hem gaat ze een nieuwe toekomst tegemoet. Dat v..eze geschiedenis erg. waarschijnlijk klinkt zouden wij niet graag willen beweren, wel biedt zij vele malen gelegenheid tot sterk spel. Regisseur Detlef Sierck heeft deze momen ten echter niet tenvolle uitgebuit. Zonder twijfel bezit Zarah Leander filmische kwali teiten. Haar gezicht is zeer fotogeniek en haar donkere gevoileerde stem heeft een eigenaardige bekoring. Er zijn oogenblikken, vooral in de gevangenis-scènes dat haar spel een hoogte bereikt die we in „Première" ver bef s gezocht hebben. Willy Birgel een -der allerbeste Duitsche filmacteurs die den laatsten tijd steeds meer op den voorgrond treedt speelt de rol van den officier. Zoo nu en dan kan men zich niet aan den indruk onttrekken dat hij met deze rol niet heelemaal raad weet, iets wat we van dezen eminenten acteur niet gewend zijn. Victor Staal als de Australische farmer is nog geen speler van zoodanig formaat dat hij zich naast Leander en Birgel volkomen kan hand haven. Hopelijk dat de volgende Leander film nu eindelijk eens een definitief en duidelijk ant woord geeft op de vraag of we hier nu inder daad te doen hebben met een artieste van de grootte van een Garbo of een Dietrich: „Ver bannen" lost dit raadsel zeer zeker nog niet op. OPMERKINGEN VAN LEZERS. HET „VOLLADEN" VAN AUTOBUSSEN. Een lezer klaagt er over dat vooral op Za terdag en Zondag dè Brockway-bussen vaak overvol zijn en er maar steeds menschen in gelaten worden, al is ook het voorgeschreven aantal verre overschreden. Inzender vraagt beter toezicht van de politie en waarom op die. dagen geen extra-diensten ingesteld? Tot zoover deze klacht. Het is ons bekend, dat de politie wel op het overvol zijn van de bussen let, want nog onlangs zijn personen door de politie als „overcompleet" uit een bus verwijderd. Ook heeft de Brockway onlangs extra-ritten op Zaterdag en Zondag' aange kondigd. Wie intusschen nog gegronde klach ten meent te hebben, kan die altijd onder de aandacht van de politie brengen. Een der veleprachtige balletscènes uit Faring van de danseres vervult. De danser op den partner van Elssler de film waai'in Lilian Harvey de rol voorgrond is Hubert I. Stowitts de vroegere Anna Pavlova. (Rembrandt Theater.) „De Pygmeeën in Nederlandscli Nieuw Guinea". Zondagochtend om half twaalf zal in het Rembrandt Theater een voorstelling worden gegeven van het populair wetenschappelijke filmwerk „De Stirling expeditie naar de bin nenlanden van Nederlandsch Nieuw Guinea" Dr. W. K. H. Feuilletau de Bruyn,, gep. Kolonel van het N.I. leger en oud lid van den Volks raad, zal een inleiding tot dit filmwerk hou den. De film,.die voor alle leeftijden toegankelijk is, geeft een sober relaas van den tocht van de gecombineerd Nederlandsch-Amerikaansche Stirling expeditie naar de binnenlanden van Nieuw Guinea, met als hoofddoel de ontdek king van de daar levende Pygmeeënstam, en de bestudeering van de zeden en gewoonten van dit dwergvolk. De Nederlandsche teksten, die de beelden duidelijk, toelichten, behoeven eenige correcties, doch de film in haar ge heel is zeer de moeite waard voor liefhebbers van expeditiefilms. We zien in logische opeen volging de verschillende kampen van de expeditie ingericht worden. Veel voordeel on dervindt de expeditie voor de terreinverken ning van het meegenomen watervliegtuig en menigmaal zien we het grillige landschap van Guinea door de oogen van den vlieger. De verwondering, die ae Papoea's aan den dag leggen voor het geheimzinnige vliegtuig, is zeer vermakelijk. De Dajaks, die de expeditie vergezellen, blijken van veel nut, en door het verstrekken van allerlei snuisterijen weten de Europeanen gelukkig goede vrienden te wor den met de inboorlingen. Opmerkelijk zijn de opnamen met de telelens, die met het bloote oog onzichtbare krijgers in het oerwoud ontdekt, zoodat de expeditie intijds op haar hoede kan zijn. Tenslotte belandt de expeditie na het overwinnen van veel moeilijkheden bij de nederzetting der Pygmeeën. Na aanvanke lijk aan de vijandigheden van deze staan te hebben blootgestaan komen de Amerikanen en Nederlanders op vrienclschappelijken voet met de diwergmenschen, mede dank zij de vele geschenken. Op aardige manier zijn de vele tafereeltjes verfilmd, waarop wij zien hoe de Pygmeeën al hun sieraden en gebruiksvoor werpen, die de expeditie in haar bezit wil krijgen voor studiedoeleinden voor onnoozele snuisterijen ruilen. PROGRAMMA De bekende Fransche acteur Victor Francen speelt een der hoofdrollen in de opmerkelijke film van Marcel l'Herbier Wilde Nachten". (Cinema Palace). ZONDAG 9 JANUARI. HILVERSUM I 1875 M. en 415.5 M. 8.55 VARA, 12.00 AVRO, 5.00 VPRO, 5.30 VARA, 6.30 VPRO, 8.00 AVRO. 8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Voetbalnieuws. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.45 „Van staat en maatschappij", causerie. 10.00 Orgelspel. 10,10 Zang en piano. 10.40 De clamatie en gramofoonmuziek. 11.00 „Fanta sia" en solisten. 12.00 Causerie Als ik kan. 12.05 Omroeporkest en solist. 1.00 Gramofoon muziek. 1.30 Causerie „Wat Indië ons geleerd heeft". 1.50 Gramofoonmuziek. 2.00 Boekbe spreking. 2.30 Concertgebouw-orkest en solist. 4.10 Dordrechtsche Gemengde Zangvereeni- ging „Apollo". 4.30 AVRO-Dansorkest. 4.55 Sportnieuws ANP. 5.00 „De profeet Jeremia", causerie. 5.30 Voor de kinderen. 6.00 Sportuit- zending. 6.15 Sportnieuws ANP, gramofoonmu ziek. 6.30 Causerie over het werkkamp ,.De Kuil". 6.45 Nederduits Hervormde Kerkdienst. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 Gra mofoonmuziek. 8.45 Radiojournaal. 9.00 „Barbe blue", operette. 10.00 Radiotooneel. 10.15 Re- nova-kwintet. 11.00 Berichten ANP. Hierna: AVRO-dansorkest 11.4012.00 Orgelspel. HILVERSUM II 301 M. 8.30 KRO. 9.30 NCRV, 12.15 KRO. 5.00 NCRV. 7.45—11.00 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde muziek (gr.pl.) 9.50 Gereformeerde Kerkdienst. Hier na: Orgelconcert. 12.15 KRO-orkest (Om 100 ..Het 100-jarig bestaan van het Burgerlijk Wetboek", causerie). 2.00 Godsdienstonder richt voor ouderen. 2.30 Gramofoonmuziek. 3.05 De KRO-Melodisten en solist. 4.00 Gramo foonmuziek. 4.15 Ziekenlof. 4.55 Sportnieuws. 5.00 Christ. Residentie-Mannenkoor en orgel. 5.55 Gramofoonmuziek. 6.20 Nederduits Her vormde Kerkdienst. 7.45 Sportnieuws. 7.50 Gramofoonmuziek, 8.00 Berichten ANP. Mede deelingen. 8.10 OostenrijkschNedex-landsch Uitwisselingsprogramma. 9.30 Berichten. 9.35 Gramofoonmuziek. 9.40 KRO-orkest. 10.30 Be richten ANP. 10.4011.00 Epiloog. DROITWICH 1500 M. 12.50 BBC-Harmonie-Orkest en solist. 1.50 Het Bridgewater Harp kwintet. 2.20 Voor tuinliefhebbers. 2.40 Gramofoonmuziek. 3.20 BBCTOrkest en soliste. 4.20 Missiepraatje. 4.40 Het Willie Walker Octet. 5.20 „Signposts to God", cyclus. 5.40 Brosa Strijkkwartet en so liste. 6.40 Filmpraatje. 6.55 BBC-Mannenkoor. 7.20 Orchestre Raymonde. 8.15 Kerkdienst. 9.05 Liefóadigheidsoproep. 9.10 Berichten. 9.25 BBC-Zangers. 9.50 BBC-Theater-orkest, BBC- koor, Schrammelkwartet en solisten. 10.50 Epiloog. RADIO-PARIS 1648 M. 8.10 en 11.25 Gramofoonmuziek. 11.50 Orgel concert. 12.40 Gramofoonmuziek. 12.50 Vis- ciano-orkest en zang. 3.20 Zang. 3.35 Mando line-orkest. 4.05 Duconcert. 4.20 Radiotooneel. 5.20 Colonne-Orkest. 8.35 Zang. 8,50 „Le par don de Ploërmel", opera. 11.201.20 J. Bouil lon's dansorkest. KEULEN 456 M. 5.20 Havenconcert. 7.35 Orgel, cello en harp. 8.50 Gramofoonmuziek. 10.00 SA-Orkest en -koor. 11.20 Omroep-Amusementsorkest. 12.25 Vliegeniersorkest en W. Hass' orkest. 3.20 Om roeporkest, -kleinorkest en solisten. 5.20 Keul- sche Mannenzangvereeniging. 7.20 Omroep orkest. 10.0011.20 Eugen Wolff's dansorkest, zang en orgelspel (gr. opn.) BRUSSEL 322 M. 9.25 Gramofoonmuziek. 10.50 Orgelconcert. 11.20 Reportage. 12.40 Gramofoonmuziek. 1.30 Omroepsalonorkest. 2.35 Gramofoonmuziek. 3.05 Pianovoordracht. 3.35 Mannenkoor „Las- salle Kring" en Gramofoonplaten. 5.35 Om- roepdansorkest. 6.50 Cellovoordracht. 7.20 Om roepsalonorkest. 8.20 Bonte Avond. 10.30 Om- roepdansorkest. 11.2012.20 Gramofoonmu- BRÜSSEL 484 M. 9.20 Gramofoonmuziek. 10.20 Ed. Loiseau's orkest. 10.50 Pianovoor dracht. 11.05 Gramo foonmuziek. 11.15 Reportage. 12.15 Orgelspel en Gramofoonplaten. 1.35 Gramofoonmuziek. 2.202.35 en 3.50 Omroepsalonorkest. 3.15 Gra mofoonmuziek. 4.05 Strijkkwartet van Rome en Gramofoonplaten. 5.15 Gramofoonmuziek. 5.50 Fud Candrix' orkest. 7.35 Gramofoonmu ziek. 8.20 Omroepswmphonie-orkest. 9.20 Gra mofoonmuziek. 9.35 Cabaret. 10.3012.20 Gra mofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.20 Omroeporkest, Hans Busch' orkest en solisten. 9.20 Berichten. 9.45 Sportreportage. 10.05 Scheepsweerbericht. 10.2012.15 Eugen Wolff's orkest, zang en orgelspel (gr. opn.) RADIO MOORS N.V. KRUISSTRAAT 38, TELEFOON 14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. ingez. Med.) MAANDAG 10 JANUARI 1938. HILVERSUM I 1875 M. (Tevens over den Jaarsveldzender op 415.5 M.) Algemeen programma verzorgd door de AVRO. 8.00 Gramofoonmuziek: 10.00 Morgenwij ding; 10.15 Gramofoonmuziek: 10.30 En semble Jetty Cantor; 11.10 Declamatie; 11.30 Ensemble Jetty Cantor: 12.30 Gramofoonmu ziek; 1.30 Kovacs Lajos' orkest (opn.); 2.00 Het Omroeporkest en solist; 3.00 Declamatie met pianobegeleiding; 3.30 Het Omroepor kest; 4.30 Causerie „Music Hall" (met gr.- platen); 5.30 Gramofoonmuziek; 6.00 De Pal- ladians; 7.00 AVRO-Dansorkest; 7.30 Cause rie „Beroemdheden in de dierenwereld"; 8.00 Berichten A.N.P. Mededeelingen; 8.15 Con certgebouw-orkest; 9.15 Radiotooneel; 10.30 Gramofoonmuziek; 10.40 Sportreportage; 11.00 Berichten A.N.P. Hierna: AVRO-Dans orkest; 11.40 Gramofoonmuziek HILVERSUM II, 301 M. NCRV-Uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde mu ziek (gr.platen); 8.30 Gramofoonmuziek; 9.30 Gelukwenschen; 9.45 Gramofoonmuziek; 10.30 Morgendienst; 11.00 Christ, lectuur; 11.30 Gramofoonmuziek: 12.00 Berichten; 12.15 Gramofoonmuziek; 12.30 Amsterdamsch Salonorkest; 2.00 Voor de scholen; 2.35 Gra mofoonmuziek; 3.00 ..Wat de pot schaft", causerie; 3.30 Gramofoonmuziek; 3.45 Bijbel lezing; 4.45 Sopraan en piano; 5.15 Voor de kinderen; 6.15 Gramofoonmuziek; 6.30 Vra genuur; 7.00 Berichten; 7.15 Vervolg vra genuur; 7.45 Reportage; 8.00 Berichten A.NP. Herhaling SOS berichten; 8.15 Evangelisatie samenkomst; 9.45 Cello en piano; 10.00 Be richten A.N.P.; 10.05 Dampraatje; 10.20 Ver volg van 9.45; 10.45 Gymnastiekles; 11.00 Gramofoonmuziek. Na afloop: Schriftlezing. DROITWICH. 1500 M. 11.05 Orgelspel; 11.35 Sportpraatje; 11.50 BBC-Schotsch Orkest en soliste 12.50 Gra mofoonmuziek; 1.35Orgelconecert; 2.05 „Troubles of a Game Warden", causerie; 2.20 Gramofoonmuziek; 2.55 Sportreportage; 3.05 Gramofoonmuziek; 3.20 Het Bath Pump Room Orkest; 4.20 Orgelspel; 4.50 Gramo foonmuziek; 5.20 Zang; 5.40 Het Tom Jones Octet; 6.20 Berichten; 6.40 Zang; 7.00 Mu zikale causerie; 7.20 Variété-programma; 8.05 Komische voordracht; 8.20 „The Cinema", causerieën; 8.50 Radiotooneel; 9.20 Berichten. 9.40 Buitenlandsch overzicht; 9.55 Orgelspel m.m.v. solisten; 10.20 BBC-Theater-Orkest 11.00 Declamatie; 11.20 Bram Martin's Band; 1.50 Dansmuziek (gr.platen). RADIO PARIJS, 1648 M. 7.50. 8.50 en 10.40 Gramofoonmuziek; 12.20 R. Blareau's orkest en zang; 3.0' Zang; 3.20 Pianovoordracht; 4.20 Zang; 4.35 Vioolvoor dracht; 5.20 G. Bailly's orkest: 8.35 Zang; 8.50 „Gillette de Narbonne", operette; 10.50 Gramofoonmuziek. KEULEN. 456 M. 5.50 Omroep kleinorkest; 7.50 Silezische Or kestvereniging; 11.20 Brandweermuziek korps; 12.35 Nedersaksisch Symphonïe-Or- kest; 1.35 Omroep-schrammelensemble; 3.20 Omroep-Amusementsorkest; 6.30 Stedelijk Orkest M. Gladbach; 7.30 Gramofoonmuziek, 7.55 Omroepkoor en solisten; 8.20 West- Duitseh weekoverzicht; 9.00 Baskwartet; 9.50 Omroeporkest en schrammelensemble BRUSSEL. 322 M. 12.20 Gramofoonmuziek: 12.50 Omroep- kleinorkest: 1.50 Gramofoonmuziek; 5.20 Om roepsalonorkest; 6.50 Omroepkleinorkest; 7.20 Philharmonisch Orkest van Boedapest: 9.15 en 10.30 Gramofoonmuziek. BRUSSEL 184 M. 12.20 Gramofoonmuziek; 12.50 Omroepor kest: 1.50 Gramofoonmuziek: 5.20 Omroep orkest: 7.05 en 7.35 Omroepsalonorkest; 8.20 „La fille de Madame Angot", operette. DEUTSCHLANDSENDER. 1571 M. 6.35 Omroeporkest, -kleinorkest, Brandle- kwintet, cellokwartet en solisten; 8.20 Duitschland-echo8.40 Philharmonisch con cert; 9.20 Berichten: 9.50 Kwartetconcert: 10.05 Scheepsweerbericht; 10.20 Bremer Stadt musikanten en het Horn-kwartet. CONCERT DER H. O. V. Twee solisten van erkende reputatie en de eerste uitvoering van een nieuw vioolcon cert: het was meer dan voldoende om de groote belangstelling voor het H.O.V.-concert van Vrijdag 7 Januari te rechtvaardigen, waar alleen reeds de medewerking van een kunstenaar als de pianist Paul Frenkel die belangstelling ten volle verdiend zou hebben. Dat ook de violist Sam Swaap dezen avond als solist zou optreden, dus ten tweeden male in hetzelfde concertseizoen, zal wel niet vol gens het oorspronkelijke plan de campagne der H.O.V. vastgesteld zijn. Doch men zal zich wel herinneren, dat het vioolconcert van Jules Dreese, dat Swaap enkele weken gele den zou spelen, toen om redenen van teeh- nischen aard niet uitgevoerd kon worden en door twee werken van St. Saëns vervangen werd. Om de uitvoering er van nu op een anderen „avond mogelijk te maken was het noodig om het werk in te lasschen in een programma, waarvoor reeds de medewerking van een anderen solist vast stond. We zijn dus Vrijdagavond in de gelegen heid geweest om met 't vioolconcert van den ongeveer 50-jarigen componist Jules Dreese kennis te maken. Deze kennismaking is in sommige opzichten zeker aangenaain ge weest. Het werk bevat vele mooi klinkende gedeelten en de solopartij is uitstekend voor het instrument geschreven, wat temeer op merkelijk mag heeten, daar Dreese. naar ik .vernam, zelf pianist Is. Hij heeft de solo viool geen klavierpassages te verstouwen ge geven. hij heeft haar niet opgescheept met gewilde moderniseeringen, als b.v. nones in plaats van octaven, hij heeft haar niet ge dwongen om allerlei klanken voort te bren gen, die niet met het karakter eener viool in overeenstemming te brengen zijn. De solopartij klinkt, dat is al heel wat. Maar dit wil nu nog niet zeggen dat men Dreese's Vioolconcert een meesterwerk noemen mag. Daartoe ontbreken drie dingen; oorspronke lijkheid, schifting en vormbeheersching. Het tekort aan oorspronkelijkheid komt vooral uit door de talrijke gelijkenissen en herinne ringen. Men hoort de in een septime-accoord voortschrijdende octaven als in Beethoven's Vioolconcert; men wordt herinnerd aan de vioolsolo uit Strauss' .Fin Heldenleben" en aan het zangthema van Glazounow's viool concert; in het tweede hoofddeel komen Franck en Wagner en later St. Saëns om den hoek gluren en in het derde ook even Max Bruch. Een ragout dus van allerlei resten. Maar een ragout is nog geen pastei: hiervoor is de kunstvaardige hand van den patissier vereischt, die den fraaien vorm schept. Dan is er nog iets: uit de opgesomde ingrediën ten kan men zien dat Dreese zich van na ture tot de romantici aangetrokken voelt. Zuiver blijkt deze geestelijke verwantschap alleen uit het Andante sostenuto, dat ook het meest beknopt en vrij van onnoodige uit weidingen is. In het eerste Andante het getuigt van weinig practlsch inzicht om twee Andante's na elkaar te zetten! heeft Dreese het noodig geoordeeld zijn werk dóór scherpe moderne specerijen pikant te ma ken, maar die zijn er in geklonterd, zoodat de homogeniteit er door verstoord is. Ook in het marciale Allegro moderato treft men daarvan de sporen aan. Daar moet dus ge schift worden. En het eerste hoofddeel is veel te lang en er zit geen gang. soms ook geen plausibele harmonische voortschrijding in. Mooie vondsten zijn daarentegen de diepe ligging van het solo-instrument tegenover de hooge flageolettoon van één eerste viool in het orkest en het zachte, haast transcen dentale einde van het geheel. Er zit dus in het stuk genoeg materiaal voor een goed vioolconcert: het schijnt me echter toe. dat de componist (die zelf de uitvoering leidde) goed zal doen. wanneer hij er toe besluiten kan om de partituur nog eens grondig te herzien Dat Sam Swaap de solopartij brillant voordroeg, spreekt van zelf. Paul Frenkel droeg met het orkest Beet hoven's Vierde Pianoconcert voor. Dit is nu wel een meesterwerk en het is natuurlijk ook op concerten der H.O.V. al zeer vaak ten ge- hoore gebracht. Maar ik kan me niet herin neren er van wie dan ook een zóó fijnzinnige auditie van genoten te hebben als Frenkel gaf. In kracht en technische schittering- moge hij door een Arthur Rubinstein, in „Spielfreudigkeit" door een Willem Andries- sen overtroffen worden: Frenkel's voor dracht van het eerste Allegro was als door een poëtisch waas overtrokken, dat zoo uitste kend bij dit lyrische werk past en de smee kingen, de revolteerende uitbarstingen en de berusting van het Andante heb ik nimmer tevoren zóó aangrijpend gehoord. Hier ver viel elk idee van „pianospelen": het was dichten en fantaseeren aan het klavier. Mooi was ook het rustige tempo dat Frenkel in het eerste Allegro handhaafde dat Schuur man na een relatief te snelle orkestinleiding gaandeweg overnam. De avond werd geopend met de ..Pavane pour une Infante défunte" van Ravel als hulde aan de nagedachtenis van den in de vorige week ontslapen Franschen meester. Het orkest was daarbij nog niet geheel ge acclimatiseerd. In het slotnummer" de 3de Leonore-Ouverture was het goed op dreef en kon het Schuurman's temperamentvolle en van juist inzicht getuigende intenties voor het overgroote deel verwezenlijken. K. DE JONG.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1938 | | pagina 14