Bijzondere Koopjes i I CRATI Van Koningskind tot Moeder, Boekhandel De Erven Loosjes lo Co H J. TH. KORT BALANS-OPRUIMING Itiittkeés Stakenhuis ADVERTEERT IN DIT BLAD! Gysbreght van Aemstel HAARLEM „DE SPIEGEL DER MODE" WELDRA VERSCHIJNT: Openbare Vrijwillige Verkooping MAANDAGMORGEN BEGINT ONZE 1 ,L NATWAS I DROOGWAS ZATERDAG 8 JANUARI 1938 H A A R E E M'S D X 'G B L' A D' 1'4 HET TOONEEL De Amsterdamsche Tooneel- vereeniging De Vondel-herdenking moge niet gebracht hebben, wat velen er van hebben verwacht, één groote winst heeft zij ons toch gegeven en dat is de vernieuwde Gysbreght-opvoering onder de. leiding van Van Dalsum. Want na de voorstellingen van Royaards is dit wel de beste opvoering, die wij van Vondel's treur spel hebben gezien. Die van Royaards moge misschien stijlvoller zijn geweest, de opvoe- van Van Dalsum is minder statisch en meer bewogen en daarom boeiender. Nooit te voren hebben wij zoo de dramati sche kracht van Vondel's treurspel gevoeld als gisteravond. Welk een bewogenheid en kleur bijvoorbeeld kreeg reeds dadelijk het verhaal van Willebrord in I, hoe dramatisch sterk waren de tooneelen tusschen Diederik en Egmond, Diederik en Willebrord ja dat vooral en tusschen Van Vooren en Gys- breght, fragmenten, die vroeger nooit veel indruk maakten. Hoe ontroerend „tooneel" werd de sterfscène van Arend ondanks, dat zij wat ik minder gelukkig vond op de trappen werd gespeeld, van welk een felle bewogenheid was de beroemde scène tus schen Badeloch en Gysbreght in het laatste bedrijf! Van Dalsum heeft meer dan één zijner voorgangers Vondel's treurspel tot boeiend tooneel gemaakt. En bij niemand werden zooals ik reeds schreef in mijn kritiek na de opvoering te Amsterdam de reyen tot een zoo levend, visueel element in de voorstelling als bij hem. Dat hij hierbij steun vond in de prach tige, dramatisch zeer sterke tooneelmuziek van Henk Badings, die de reyen als verzen onaangetast liet, en waarover mijn collega Kalt schrijft, zij dankbaar erkend. Het moei lijke probleem der reyen heeft Van Dalsum op zeer gelukkige wijze opgelost en daarom vooral is deze opvoering volgens mij zoo be langrijk geworden. Welk een diepen indruk bijvoorbeeld maakte de rey van Klaerissen. niet alleen, zooals zij door de verschillende stemmen werd gezegd, maar ook door de groepeering en sobere, stijlvolle bewegingen der nonnen. Zeer mooi was ook de rey der Amsterdam sche Maeghden.die in hun blauwe kleedij deden denken aan een schilderij van Botticelli of Ra- faël. De rey der Edelingen was voor mannen misschien wat précieus, hoewel ook hierin ons prachtige details troffen en de vondst van de kaarsen zeer gelukkig was. De rey van Burght- zaten altijd het moeilijkst, omdat de han deling in het treurspel na deze rey onmiddel lijk doorgaat en Badeloch op het tooneel blijft was door Van Dalsum opgelost door het too neel voor en na de verschijning der Burght- zaten in het donker te plaatsen, zoodat de rey ook door het halflicht min of meer den indruk van een droomvisioen maakte. Toch vond ik als geheel deze rey 't minst geslaagd. Van Dalsum en Charlotte Kohier speelden ook nu evenals in de laatste jaren de rollen van Gysbreght en Badeloch.Van Dalsum geeft meer den vromen man en vader dan den krijgsheld. Bij zijn terugkeer in het laat ste bedrijf was er zelfs heel weinig van den soldaat meer over en maakte hij geheel den indruk van een verslagen man en al kwam er dan ook een opleving in dezen Gysbreght in het tweede deel der scène met den heer Van Vooren zeer nobel en met veel waardigheid gespeeld door Louis van Gasteren hij boette door deze opvatting toch wel wat veel van mannelijke kracht in tegen het slot, waardoor èn de heer Van Vooren èn Badeloch vooral door het temperamentvolle, fel bewogen spel van deze laatste wat te sterk domineerden. Ontroerend door innigheid waren beiden in het derde bedrijf, waarin Charlotte Kohier het verhaal van den droom prachtig deed. Een ver rassing was Vader Willebrord van La Chapelle. Ik herinner mij niet dezen prior ooit beter te hebben gezien. Hij was al gemoedelijkheid, natuurlijkheid en hartelijkheid. En voortref felijk was hij in de scène met Diederik van Haarlem, die hij met groote bewogenheid speelde. Iets zeer goeds zoowel in plastiek als in zeggen maakte ook Jacques Snoek van Egmont, aan wien hij waardigheid en ridder lijkheid wist te geven. En hoe mooi constras- teerde daartegen de ruige, ruwe Diederik van Haarlem van Louis van Gasteren. Haarlem komt er tusschen twee haakjes in dit treurspel van Amsterdam niet al te fraai af en ik herinner mij nog, hoe mevrouw MannBouwmeester eens bij haar 40-jarig jubileum in den Jansschouwburg de opmer king maakte, dat zij persoonlijk niet verant woordelijk gesteld wilde worden voor de woor den: „Nu kent men Haarlem eerst, nu blijken Egmond's lagen", die Vondel haar elk jaar als Badeloch liet zeggen. La Chapelle verving Paul Huf in de rol van Bisschop Gozewijn. Hij was een mooie, deco ratieve oude bisschop van roerende zachtheid. Het zingen in het lied van Simeon liet hij maar aan de Klaerissen over, wat mij bij de moeilijke muziek van Badings allerminst ver wonderde. Frits van Dijk, Ben Groenier en J. Stern- heim speelden hun oude rollen van Arend, Vosmeer en den Bode. Frits van Dijk is een voortreffelijk Vondelzegger en het vers krijgt bij hem steeds kleur en klank. Hij was giste ren bijzonder goed op dreef en maakte iets ontroerend-moois van de sterfscène. Ben Groenier is hoe langer hoe meer gegroeid in de rol van den Spie, die hij sterk realistisch speelt, al kan hij ons Jan Musch in deze rol dan ook moeilijk doen vergeten. Sternheim weet relief te geven aan het beroemde ver haal van den Bode, maar ook bij dit verhaal denken wij onwillekeurig terug aan voorgan gers aan Musch en Louis Bouwmeester vooral die over nog meer plastiek en zeg gingskracht beschikten. Het probleem van de verschijning van Ra fael heeft Van Dalsum niet zooals De- fresne ontweken. Het was een oplossing, die wij konden accepteeren, zeker veel meer dan de wonderlijke Rafaëls zelfs in de voor stelling van Royaards die wij vroeger heb ben gezien. Maar het slot, de uittocht van Gysbreght en de zijnen, was wat opera achtig en miste ondanks de prachtige mu ziek, die Badings hierbij schreef het stijl volle, symbolische en indrukwekkende, dat wij ons van Royaards die hierin werkelijk een climax wist te bereiken herinneren. De opvoering van den Gysbreght van Aemstel is een evenement in dit tooneelsei- zoen geworden. Zoo heeft ook het Haarlem- sche publiek, dat in zeer grooten getale was opgekomen, het gevoeld. In stillen aandacht heeft men de opvoering gevolgd en aan het slot rees heel het publiek als één man op en daverde het applaus los van alle rangen. Wij hadden naast Van Dalsum en Charlotte Kohier ook gaarne Henk Badings, die met zijn muziek zoo veel heeft bijgedragen dezen avond tot een werkelijke tooneelgebeurtenis te ma ken, op het tooneel gezien. J. B. SCHUIL. De muziek Haarlem heeft dan kennis kunnen maken met de wijze waarop de toonkunstenaar Von del's drama ziet, en het zal zich die kennisma king niet beklagen. De Nederlandsche toondichter Henk Badings heeft een kunstwerk geschapen, dat zijn naam ver over de grenzen zou verbreiden, indien Vondel kon vertaald worden, en, indien de Gysbreght in 't bijzonder naar buiten de be langstelling kon verwerven, die de hoofdstad daarvoor betoont. Vondel's Gysbreght heeft het nu te lang reeds moeten stellen met het zoet gekweel van componisten die meenden iets daarbij te moe ten maken, maar het niet vermochten. Inder daad zijn Vondel's reien sterker, wanneer zij zuiver worden „gezegd". Strofenzang deugt hier allerminst. En 't was treffend, dat de éénige plaats waar Badings' muziek neigt tot de strofenmuziek (de Lofzang van Simeon) niet alleen het minst voldeed, maar ook nog dreigde, algeheel te mislukken, Het vrouwen koor zong te vlug, zoodat de dirigent, om al thans het uiterlijk effect te redden, zijn musici had aan te sporen tot een tempo, dat dat weer bijdroeg om het vrouwenkoor de beheersching te doen verliezen. Voor 't overige heeft de componist Henk Badings, zich er toe bepaald (en terecht!) stemmingsmuziek te geven. En met welk een schoonen uitslag hij dit deed, daarvan moge allereerst getuigen de „Treur muziek bij den dood van den Held Arend van Aemstel". Hier schreef B'adings een muziek van zóó groote schoonheid, dat zij terecht mag gelden als het hoogtepunt dezer muziek. Schoon als illustreerende muziek niet alleen maar schoon ook naar den vorm, zal zij elk hoorder treffen die ingetogen naar haar wil luisteren. De hoorder zal dan zeer zeker ook worden getroffen door de veelheid van stem men, die alle bijdragen, elk op de haar eigen wijze, om den tekst te belichten. Badings is onder de jonge toondichters de meest zuivere polyfonist, de dienaar van die muzikale kunst, die niet alleen haar glorietijd uitmaakte, maar die óók haar toekomst zal zijn. Hoe sterk ook Vondel's kunst vraagt om polyfonie, heeft men nu kunnen ervaren. Hoe zou het overrijke rythme dezer verzen, maar de rijkdom ook dei- gedachten zich kunnen paren aan een muziek, die een melodische lijn vertoonde maar méér ook niet, en voor 't overige zich bepaalde tot slaafs volgen in harmonieën. Bij de muziek van Badings komt men er toe, haar te typeeren als niet enkel dienend, maar ook als uitbreidend, als verdiepend. De treur muziek bovengenoemd is daarvan een schoon voorbeeld. De fugatische muziek die het vijfde bedrijf inleidt, wekt ook in sterke mate onze be langstelling. Klanken en motieven beide hou den levendig, wat zich in voorgaande tooneelen afspeelde. De brute ovérval van het klooster ligt nog versch achter bns, en ook de martiale muziek, die de evenzeer onrechtmatige bezet ting van het klooster door de troepen illus treert, wordt weer in 't geheugen teruggeroe pen. Ook alweer naar den vorm is dit fugatisch deel een aanwinst onzer muzieklitteratuur, waarop Nederland trotsch mag zijn. Waar echter de muziek geen aanleiding geeft, verwikkelingen te illustreeren. zooals dit b:v. bij het verschijnen van den engel Ra- phaël het geval is, stelt zij ook het muzikaal denkvermogen niet in 't werk, maar bepaalt zij zich tot klank en klem-. En welk een kleur! Is deze ontworpen geheel onafhankelijk van de décors en van de sfeer waarin Van Dalsum dezen Gysbreght hield? Ik vermag slecht te gissen. Ik gevoelde het voorts -als spijtig, dat de plaats in T., waar Gysbreght vrouw en nabe staanden wil heenzenden, om zich onder het puin zijner stad te begraven, en die tot de meest bewogen verzen van Vondel behooren, niet muzikaal werd geïllustreerd, zij 't dan als melodrama. Maar hier zullen redenen hebben gegolden, die in verband staan met het even wicht van het kunstwerk, en dat na het fu-ga- tisch deel en de daarop volgende treurmuziek geen verstoring van dit evenwicht meer duldt. Een moeilijke taak hadden orkest en dirigent De taak der musici werd verzwaard, doordat bij een uitvoering in den „orkestbak" de saam- hoorigheid bij de muziek zooals Badings die schrijft, lichter nog zoek raakt dan in de con certzaal op het podium. Elk der musici was, ook bij de onderverdeeling der stemmen, op zich zelf aangewezen. Maurice van IJzer heeft echter met het Utrechtsch stedelijk orkest fu rore gemaakt, en veel bijgedragen om dit in tweeërlei opzicht zuiver Nederlandsch werk een zoo schoone vertolking te geven. G. J. KALT. POSTCHèQUE- EN GIRODIENST OP DEN NATIONALEN FEESTDAG. 's-GRAVENHAGE, 7 Januari. De direc teur van den postcheque- en girodienst maakt bekend, dat op den dag, volgende op dien van de geboorte van een koninklijken prins of een koninklijke prinses of voor zooveel die dag een Zondag mocht zijn, op den onmiddellijk vol genden Maandag in verband met de alge- meene feestviering een beperkten dienst ten girokantore zal worden uitgevoerd. Behandeld worden de chèque-adviezen, welke des morgens te 5.30 uur ten girokantore aanwezig zijn, alsmede de stortingsbiljetten. Spoedbehandeling van girobiljetten en chèque- adviezen, alsmede telegrafische spoedbehande ling kan plaats vinden voor 11 uur ten giro kantore. De chèque-adviezen worden op de gewone wijze aan de betaalkantoren verzonden. Er worden echter geen afrekeningen ver zonden. Deze worden gevoegd bij de afreke ningen van den volgenden werkdag. De aandacht wordt er op gevestigd, dat de rekeninghouders des daags na de feestviering dus geen afrekeningen ontvangen. De gewone girobiljetten, dat zijn dus de girobiljetten, waarvan geen spoedbehandeling wordt gevraagd, blijven onbehandeld tot den volgenden werkdag liggen. Profiteerde U reeds de tijdens onze LANGE VEERSTRAA1 en GR. HOUTSTRAAT Raadhuisstr., H'slede. De nieuwe uitgave van IDA DE LEEUW VAN REES met de nieuwste modellen voor onze clientèle verkrijgbaar. Gr. Houtstraat 1113 Haarlem Profiteert van onze ongekend LAGE PRIJZEN in onze BALANS OPRUIMING Een album met talrijke, deels onbekende foto's, uit het leven der Prinses, en daarbij de eerste foto's, die gemaakt zullen worden na de geboorte van HET VORSTENKINDInleiding van Prof. Dr. H. TH. OBBINK. DE PRIJS IS J 0.90. Bestelt het bij GROOTE HOUTSTRAAT 100 - Telef. 13060 Landzichllaan 28, Heemstede Vrijwillige Veiling Notaris Mr. J. A. DE LA HAY ZE, te Heemstede, zal op DONDERDAG 3 FEBR. 1938 n.m. 7 u. i. h. Notarishuis a. d. Bilderdijkstr. te Haarlem publiek verkoopen: Het HEERENHUIS met schuur tje, erf en tuin, a. d. LAND ZICHTLAAN 28 te HEEMSTE- DE, gr. 2.53 A., bev.: ben. ves- tib., gang, suite, keuken; boven: 2 gr. en 1 kl. slaapk. en badk., waarvan 2 met vaste wascht.; daarboven zolder. Verhuurd tot 2S Febr. 1938 voor 500 p. j. AANV. na betaling voor of op 17 Maart 1938. BEZICHTIGING Dins- d. en Donderd. van 2-4 u. Nadere inl. verstrekt de Notaris, van Mer- lenlaan 19, Heemstede, tel. 28247. UIT DEN BOSCHSTRAAT 15 wegens sterfgeval ten overstaan van Notaris N. J. HOEFLAKE, Wagenweg 58, te Haarlem, op DONDERDAG 3 FEBR. 193S, n.m. 7 uur, in 't Notarishuis a. d. Bilderdijkstr. aldaar, van: Een heerenhuis, get. 15, met schuur, erf, voor- en achtertuin te Haarlem a. d. Uit den Bosch- str., groot 1 A. 17 c.A Aanvaarding ontruimd bij be taling vóór of op 17 Maart 1938, doch niet vóór 15 Februari 1938. Bezichtiging Dinsdags en Don derdags van 24 uur. ALGEMEEN VERKOOPLOKAAL NIEUWE GRACHT 14 Makelaar: P. HOOGEVEEN Lz. Inboedel- en Meubilair-Veiling DINSDAG 11 JAN. 10 uur A. Het algeheele Meubel-Maga zijn, Spaamwouderstraat 27, waarbij diverse ameuble menten, crapauds, luxe fau teuiltjes, buffetten, dressoirs, theemeubels, bijzettafeltjes, wandspiegels, hallspiegeltjes, schilderijen, kleeden, kleed jes etc. B. de complete Meubileering der kantoor- en ontvangstka mer Cinéone Theater, Gr. Markt, waarbij prima kan toor-meubilair als: Bureaux- ministre, clubfauteuils, cra pauds, kantoorstoelen, brand kast, stalen actenkast, gor dijnen, karpetten etc. C. gedeeltelijke Inboedel waar bij o.m. zeer fraaie O.H. kus- senkasten en schilderstuk ken. Bezicht.: Maandag van 10—4 u. NOTARIS W. H. VAN ARKEL te HAARLEM, zal op DONDERDAG 20 JANUARI 1938 des av. 7 uur i. h. Notarishuis a.d, Bilderdijkstraat 1 te Haarlem pu bliek verkoopen: 1. Het huis, erf en tuin te Haar lem a. d. Dr. Leydsstraat 119, groot 89 c.A. Verhuurd voor 6 per week. Grondbel. 17.04, straatbel, 14.33 per jaar. 2. Het pakhuis en erf te Haar lem a. d. Morinnesteeg 12, groot 17 c.A. Verhuurd voor 1.25 per week. Grondbel. 4.23; straatbel, 2.14 p. jaar. Aanv. na betaling koopsommen vóór of op 3 Maart 1938. Bezicht. Dinsd. en Dondex-d. 2-4 uur. Inlichtingen ten kantore v. d. notaris, Jansweg 52. VOOR VERZEKERINGEN H. W. VROLIJK BÉËEDIGD MAKELAAR IN ASSURANTIES HEUSSENSSTRAAT 16 TELEFOON 23693 - HAARLEM IDe ruggegraat van eik reclameplan Courantenreclamè Restanten en coupons worden tegen SPOTPRIJZEN opgeruimd. Op alle overige artikelen geven wij een BELANGRIJKE KORTING. Contant. Geen zichtzendingèn. Barteljorisstraat 39-41 Telefoon 10250 I met ^T^rfma'weKk en g'oedffcoóp I huishoudgoed gemancjelol I ctySf- per K.G. Min. per zending 5 K.G.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1938 | | pagina 6