CACAO Nadya door „Helmers" FEESTCONCERT W 0 E y S D A G 19 JANUARI 1933 HAARLEM'S DAGBLAD 6 Hoc ontwikkelde zich Haarlem'' stadsbeeld. Een lezing van mevrouw J. Sterck—Proot. Veel van het oude, schoone is nog bewaard. In de R.K. Leeszaal heeft mevrouw J. SterckProot gisteravond een lezing gehou den over „De asthetische ontwikkeling van Haarlem's stadsbeeld in den loop der eeuwen"'. Na een korte inleiding van den voorzitter der R.K. Leeszaal mr. J. F. de Vilder, nam mevrouw Sterck haar toehoorders mede op een tocht door Haarlem in den loop der eeuwen en menig interessant en tot dusver onbekend plekje, heeft zij door middel van talrijke lichtbeelden de bekendheid gegeven die het meestal ten volle verdiende. Het Grafelijk Hof was vroeger gevestigd bij de Bakenessergracht, de oude kapel, te genwoordig Bakenesserkerk, herinnert hier nog aan. Reeds spoedig kwam men in Haarlem er toe om bij den bouw afwisselend bak- en berg steen te gebruiken wat zulk een aardig ef fect opleverde. Graaf Willem II liet op 't Zand, thans de Groote Markt, een gravelijk slot bouwen; bij zijn vertrek naar Den Haag schonk hij dit aan de regeering der stad en zoo werd het in pl.m. 1300 Raadhuis van Haarlem. Een van de volgelingen van den Graaf een zekere Gerard van Tetterode bezat zoowat de halve tegenwoordige Jansstraat, deze schonk hij weg aan de St. Jansridders, waaruit de naam Jansstraat gemakkelijk valt af te leiden. Een der eerste kerken die in Haarlem ge bouwd werden was de St. Bavo. Oorspronke lijk in een oude en 'n nieuwe kerk verdeeld is, in 1421,, ook het middenschip gebouwd. In de 15de eeuw heeft men ook een toren ge bouwd en wel geheel van hout en lood. Spr. releveerde hier even dat de huidige electrische verlichting van den toren, dus groote gevaren met zich meebrengt. Deze kerk behoort tot de vroegste Renaissance bouw. Vanwege den hooge toren wordt hij door de Zandvoorters „Jan met de hooge schouders" genoemd. De Begijnen hebben in 1348 de nieuwe Be- gijnenkerk laten bouwen, nadat de oude was afgebrand. Groot aantal kloosters. In de 15de Eeuw werden in Haarlem niet minder dan 18 kloosters gebouwd, meest voor vrouwen. Het klooster van de Lazaristen is thans Bank van Leening. Karei V, die als 16-jarige jongeman naar deze gewesten kwam heeft in dit klooster gelogeerd. Bekende kloosters waren verder nog 't klooster van St. Ursula en het Minder broe derklooster. Het achterste gedeelte van het grafelijk Paleis is door Willem n aan de Dominicanen gegeven, die hier o.a. een beroemde kruiden tuin hebben gehad. Later hebben zij dit ech ter weer moeten afstaan aan de gemeente. Hier dat is dus nu het Prinsenhof zijn ook 3 Italiaansche Renaissance bogen ver rezen. Renaissance bogen in Italiaanschen stijd zijn in Haarlem verder haast niet ge bouwd. Van de Haarlemsehe poorten is alleen nog de Amsterdamsche Poort overgebleven. Bekend waren o.a. de Kleine Houtpoort, die in 1866 gesloopt is en de Groote Hout poort, die nog door Maarten van Heemskerck is gebouwd. Door den stadsbouwmeester Lieven de Key is hier de Hollandsche Renaissance stijl inge voerd. Lieven de Key's bouw kenmerkte zich vooral door den trapgevels en de kruisbogen boven de raftien. Verschillende prachtige ge bouwen zijn onder zijn leiding, tot stand ge komen. Zijn mooiste werk is wel de „Vleesch- hal", ook een zijvleugel van het Stadhuis is door hem gebouwd. In de 17de Eeuw. de eeuw van welstand, zien we dan de typische zucht tot verfraaiing die het stadsbeeld beheerscht. Men is niet meer tevreden met het vroegere eenvoudige, alles moet sierlijker worden. Lr de meeste ge vallen kwam het echter precies anders uit. Lr dezen tijd begint ook de bloeiperiode van de hofjes,-waarvan er nog zoo vele in Haarlem bewaard zijn gebleven. Een van de mooiste is wel het Teylerhof dat geheel in Empire stijl is gehouden. De architectuur van den laatsten tijd komt mooi tot uiting in den bouw van den mach tigen St. Bavo kathedraal. Tot slot van haar interessante causerie las mevrouw SterckProot nog de inleiding voor van een pas van haar hand verschenen wex-k over dit onderwerp. WONINGBOUWVEREENIGING „HUIS TER CLEEFF". B. en W. stellen den Raad voor, de balans per 31 December 1936 met verlies-en winst- rekening over het jaar 1936 betreffende het complex van 70 middenstandswoningea van de Woningbouwvereeniging „Huis ter Cleeff" goed te keuren, zooals die stukfcen den 20sten December 1937 bij B. en w. zijn ingekomen. OVERPLAATSING ONDERWIJZER. B. en W. stellen den Raad voor over te plaatsen als onderwijzer van school no. 32 (Karolingenstraat) naar de Jan Pïetersz. Coenschool (School no. 44) aan het Weltevre denplein) den heer G. A. Paardehaar. PROGRAMMA VAN DE HAARLEMSCHE RADIO CENTRALE OP DONDERDAG 20 JANUARI. Progr. 1: Hilversum II. Progr. 2: Hilversum I. Progr. 3: 8.00 Keulen. 9.50 Diversen. 10.35 Parijs Radio. 11.20 Keulen. 1.20 Ned. Brussel. 1.35 Keulen. 2.20 Diversen. 3.05 London Regio nal. 4.50 Keulen. 5.20 Ned. Brussel. 6.45 Wee- nen. 8.20 Fransch Brussel. 8.50 Parijs Radio. 10.50 Boedapest. 11.25 Diversen. Progr. 4: 8.00 Ned. Brussel. 9.20 Diversen. 10.35 London Regional. 12.20 Parijs Radio. 1.20 Droitwich. 2.00 Fransch Brussel. 2.20 Droit- wieh. Progr. 5: 8.00—7.00 Diversen. 7.00 Eigen gramofoonplatenconcert: Jazz muziek, afgewisseld door Jazz-zang. 1. Misty Morning, Duke Ellington; 2. After you've gone, Joe Venuti; 3. Dinah, Red Pepper Sam. 4. I've got a feeling, Connie Boswell. 5. What good am I without you, Layton and Johnstone. 6. Roll along pxairie moon, Henry Allen. 7. Beale street blues, Joe Venuti. 8. Drummer goes to town, Joe Daniels. 9. No body's sweetheart, Red Pepper Sam. 10. You are my lucky star, Connie Boswell. 11. 1'im wearing out my heart for you, Layton en Johnstone. 12 Chinese laundry blues, Nat Go- nella. 13. Someday sweetheax-t, Joe Venuti. 14. I wished on the moon, Henry Allen. 15. The Japanese sandman, Joe Daniels; 16 Shoe- shine boy, Nat. Gonella. 17. The blues with a ■feeling, Duke Ellington. 8.00—12.00 Diversen. Toen Lijsbetli een jeugdige schoone was beschouwde ze een kopje chocolademelk als een bij zondere tractatie, waard om in haar dagboek vermeld te worden. AlsJJ tegenwoor dig een kop chocolade drinkt, en U proeft.dat is cacao van Ringers, dan schrijft U het misschien niet in Uw dagboek, maar een bijzondere Lactatie vindt U het toch zeker ook! - Groen etiket 1I1K.G. 1.56 Oranje etiket */i K.G. 1.82 Gedecor. bus 1h K.G. 2.0 Kleinere bussen naar verhouding. van RINGERS ievenS voacliaam en licht verteerbaar (Adv. tngez. Med.) Ned. Bond tot het redden van Drenkelingen. In Nederland vex*dronken 30 jaar geleden gemiddeld per jaar 939 mannen, vrouwen, joxigens en meisjes. Door de nitbreiding der zwemkunst, door het volgen van cursussen in het zwemmend reddexi, door bevordering van de kennis van het opwekken der levensgees ten bij schijnbaar verdronkenen en ook door het beschikbaar stellen van modern red- dingsmaterieel, trad. een groote daling ixi. In 19201936 bedroeg het aantal verdronkenen gemiddeld per jaar 648, dus een gemiddeld kleiner verliescijfer aan menschenlevens van 291 per jaar. Jaaroverzicht 1937. Verdronken: Jong. Meisj. Man Vrouw. Ie kwartaal 19 8 48 15 2e kwartaal 63 23 81 21 3e kwartaal 59 25 85 14 4e kwartaal 16 5 58 8 157 61 262 58 Jong. Meisj. Man. Vrouw. 24 15 52 19 50 28 54 11 66 40 94 17 19 5 65 11 Gered: le kwartaal 2e kwax'taal 3e kwartaal 4e kwartaal 159 88 265 58 Overzicht van het aantal te water gereden auto's, bussen en vrachtwagens, (alleen ern stige gevallen woi'den ingeschreven). 1937. Wagens: Doodel. afloop: Gered werden le kw. 45 11 74 personexi. 2e kw. 24 6 43 personen 3e kw. 25 4 86 personen 4e kw. 38 3 82 personen 132 24 285 personexi In 1934 verdronken 504, gered 474; in 1935 resp. 521 en 625; in 1936 resp. 538 en 748; in 137 resp. 562 en 885. De bevolking van Nederlaxid xieemt per jaar toe met ongeveer 100.000 zielen. Wagens te water: Doodel. afl.: Gered werden; 1934 85 43 200 1935 108 36 226 1936 143 35 304 1937 132 24 285 Gemeentebesturen of vereenigingen, die een voorlichtingsavond over het redden van drenkelingen, ook uit auto's, met lichtbeelden wenschen, kunnen inlichtingen bekomen bij het secretariaat van den Bond, mej. A. Claus, van Woustraat 2, Amsterdam (Z.), of bij A. J. Meijerink, hoofdconsul voor de Propaganda te Haarlem. EXAMENS. Aan de Leidsche Universiteit is bevorderd tot doctor in de geneeskunde op proefschrift getiteld: „De veranderingen in het Rorschach protocol in het verloop van de „moderne schizophreniebehandeling", een casuistisch onderzoek", de heer G. W. Hylkema, geboren te Haarlem. Geslaagd aan de Gem. Universiteit van Am sterdam voor de gezamenlijke tentamina in de natuurkundige vakken van het candidaats- exarnen in de gexieeskunde de heeren: H. Al- berga, J. H. N. de Bruyn, P. Hoekstra. W. J. Honig, K. Jochems, J. L. Mastboom, N. G. Nie- boer, L. G. Portier, H. Salomons, J. Serphos, D. Smit, J. Cweys, mr. J. J. G. Verstraelen, P. G. Wuyte, K. Witsenburg, J. Gerbrandy en de dames xnej. H. C. ten Bruggencate, A. R. van Dam, A. M. Vermeulen en J. H. van Walbeek. VERBOUWINGSVERGUNNING. Naar aanleiding van een verzoekschrift van F. C. Janus, alhier van 24 November j.l., om medewerkixig te verleenen tot het verkrijgen van een vergunning tot het verbouwen van het perceel aan den Rijksstraatweg no. 432; stellen B. en W, dexi Raad voor, bedoeld ver zoekschrift in hun handen te stellen ter af doening. KENNEMER FOTOKRING. Op 26 Januari a.s. houdt de Kennemer Foto kring in de sociëteit „Vereeniging" een verga dering. Ter gelegenheid hiervan houdt de heer J. Panman een lezing met lichtbeelden over het onderwerp „Dwars door Italië". NED. CHRISTEN-VROUWEN BOND. In ons nummer vaxi 14 Januari werd een verslag opgexiomen vaxi eexi lezing door Dr. J. C. Koningsberger over „Man en Vrouw, schiep Hij ze". Door een vergissing is alleexi daarixi vermeld dat die bijeenkomst plaats had in een gebouw van de Ned. Hervormde Gemeente, terwijl weggelaten is de mededee- lixig dat zij georganiseerd was door de afd. Haarlem van den Ned. Christen-Vrouwen Bond. In het verslag is voorts gezegd, dat Dr. Koxiingsberger „het zoeken xiaar het huwelijk vóór het huwelijk mogelijk acht". Zooals dit geredigeerd is, zou het dexi indruk kunnen wekken, dat de spreker geslachtelijke ge meenschap buiten het huwelijk niet wilde verwerpen. Dit is evenwel juist het omge keerde vaxi zijn standpuxit. De strekking' vaxi het betoog van Dr. Koningsberger was dat voor men tot een huwelijk komt men dit kan voorbereiden in geestelijken zin. CABARET CLUB „BE HAPPY". Op Donderdag 20 Januari houdt bovenge noemde vereexiiging haar maandelijksche club avond in de Harmonie, Kleine Houtstraat 106. Eenige tooneelsfcukjes zullen opgevoerd worden (UN/T EN IITIEREKL HET TOONEEL CREMER Helmers, de oudste Rederijkerskamer van Amsterdam, was gisteravond de gast van Cremer en speelde in onzen Stadsschouwburg N a dy a, van Noël Coward ixi een bewerking van den heer Cor Pieters, welk stuk wij in het vorige seizoen voor het eerst bij Haarlem's Tooneel hebben gezien. De opvoering door Helmers bevestigde den indruk, dien wij bij de eerste voorstelling v.an dit romantische spel hebben gekregen. Het is louter maakwerk en enkel geschreven oxn de nog al grove theatereffecten in het laat ste bedrijf. Een zeer slappe navolging van Sardou is dit stuk, maar zonder de spanning en 'de knappe techniek van den Franschen schrijver. De eerste bedrijven geven weinig meer dan gepraat en het slot met dien dwazen en wel zeer ongelegen zelfmoord van op de pijnlijke plek. best rijdt HOEST. KEELPUN GRIEP, RHEUMATIEK STEKEN IN DEZUehl De president van den Iersclien Vrijstaat, die thans te Londen besprekingen voert, werd bij zijn aankomst op het Eyston station door vele in de Britsche hoofdstad wonende Ieren begroet. Sabien Pastel is zoo geforceerd, dat het moeilijk eexxigen indruk kan maken. Men kan onmogelijk in de personen van dit stuk gelooven hoe ongemotiveerd bijvoor beeld is dat plotselinge, zonder eenigen over gang, toegevexx van Nadya om naar haar land terug te gaaxx in het tweede tafereel en dit gegeven met zijn theatrale, uiterlijke effecten is veel meer geschikt voor de film waarvoor het door Noël Coward later bewex-kt werd dan voor het tooneel. De voorstelling van Helmers deed dat thea trale in Nadya nog veel sterker uitkomen dan de opvoering van Haarlem's Tooneel. Mevrouw Pieters-Staal is oxxgetwijfeld een dilettante met „houding". Zij bracht voor deze rol van de Koningin dan ook veel mee, in de eerste plaats haar impoxieerende, knappe verschij ning. Maar haar spel is louter uiterlijk. Me vrouw Pieters mist de innigheid van mevrouw Tijsseling. Zij speelt met haar bi'eede gebaren aldoor komedie en zij bleef daardoor heel den avond een tooneelkoxiingin en werd geexi oogenblik werkelijk mensch. Zij heeft een mooie, warme spreekstem en articuleert voor treffelijk, maar een fout van haar is, dat zij al gauw te nadrukkelijk in haar zeggerx wordt. Hierdoor maakte bijvoorbeeld het eerste tafe reel lang niet den indrxxk als bij H. T., ook door Wim Bischot niet, die hierin te uiter lijk spel gaf. Ook de toespraak tot het volk in het laatste tafereel werd te nadrukkelijk en met te veel pathos gezegd. Het was al te too- neelmatig en wij hoorden hierin niet de harte- klop van een vrouw, die haar verdriet en ver ontwaardiging „aus einem Gusz" als het ware uitschreeuwt. Zij bleef in deze rol dan ook in alle opzichten de mindere vaxx mevrouw Tijs seling, die Nadya veel inniger speelde, al kon ook zij maar dat was de schuld van Noël Coward deze rol niet tot leven brengen. Wim Bischot, die hier in den wedstrijd van Cremer een zoo voortreffelijken indruk maakte als de „duivel" in het stuk vaxi Mol nar, is ongetwijfeld een speler met tempera- mexit, maar ook hij bleef in het eerste tafereel beneden den heer Van der Horst bij H.T., doordat hij geen sfeer wist te scheppen. Het bleef louter tooxieel. In de volgende tafereelen won hij het van Van der Horst door zijxi tem-- perament en de vaart van zijn spel, al zou de indruk bij mixider stemuitzetting hij is toch in de vertrekken van een konixigin grooter zijn geweest. Ook nu weer trof de heer Bischot door zijn mooie klankrijke stem en zijn levendig spel, dat van groote routine blijk geeft. Toch was hij niet volkomen l'hoxnme a femmes, die hij moest zijn. Een allerliefst, fijxi kameniertje zagen wij van mevrouw BischotVan de Vronde, al ging ook zij ixi deze rol niet boven mevroixw Siebol bij H.T. uit. En de minister Krish van Wim Rijke bleef ver bij dien van dexi heer Siebol ten achter. Voor een xninister miste hij te veel aristocratische houding en was hij te houte rig. Prins Keri echter kreeg vaxi Guus Boersma meer het hem toekomend deel dan bij de op voering van onze Haaidemsche Vereeniging. Uiterlijk niet, want zijn fantasie-uniform, die voor een deel blijkbaar geleend was van het Indische leger was lang niet zoo decoratief en 't deed zelfs 'n beetje dwaas aan, dat deze prins-gemaal als decoraties enkel de bronzen medaille van 12-jaiïgen trouwen dienst van het Nederlandsche leger en het kruis van belangrijke krijgsveiTichtingen van het In dische leger droeg. Zoo'n prins zal toch zeker wel een of ander grootkruis hebben bezeten. Maar in zijn spel was Guus Boersma veel overtuigender. Hij wist warmte en ook humor aan dezen prixis te geven en was daardoor voor Nadya een goed tegenspeler. De dames BartDuin en Doet Keuning vervulden naar wiexisoh de kleine rollen van de groothertogin en de Engelsche secretaresse. De regie had van de aankleeding van het tooneel veel werk gemaakt. Het vertrek in het Koninklijk Paleis was zelfs zeer decoratief. En mevrouw Pieters verdient lof voor de zeer smaakvolle toiletten, welke zij droeg. Dat de werkende leden van Helmers gerou- tineei'de speelkrachten zijn, bleek ook weer uit deze opvoering. De voorstellixig van Nadya had bij het Cre-mer-publiek een flink succes, zooals wel dxxidelijk bleek uit de aandacht, waarmee het spel werd gevolgd en het harte lijk applaus aan het slot, toen aan de dames bloemen werden aangeboden. Voor den aanvang der voorstellixig heeft de voorzitter van Cremer, de heer Kruyshoop, xnet warme,gevoelige woorden mevrouw Van Riemsdijk, die ook na den dood van jhr. Van Riemsdijk zoo veel belangstellixig steeds voor het werk van de vereeniging had getoond, herdacht. Het publiek hoorde staande deze woorden aaxi exi in de oogerxbli'kken van ge wijde stilte, die daarop volgden, hebben zeer velen gedacht aan Haar, die in de laatste jaren bijxia nooit op de vöorstellixigen van Cremer ontbrak. J. B. SCHUIL. MUZIEK CONCERT DER H. O. V. Drie factoren maakten het H. O. V.-concert van Dixisdag 18 Januari buitengewoon: het gastdirigentschap vaxi Jan van Epenhuysen, de solistische medewerking van den cellist Roelof Krol en de eerste Haarlemsehe uitvoe ring van een belangrijk Russisch werk, n.l. Borodine's Tweede Symphonie. Frits Schuurman's tijdelijk verblijf in het buitenland, waar hij, naar ik meen, een uit wisselingsbeurt als gastdirigent vervult, was aanleiding tot het eerste optreden alhier van Jan van Epenhuysen als leider van ons orkest. Wat deze nog betrekkelijk jonge toonkunste naar met het H. O. V.-orkest tot stand bracht heeft in vele opzichten aangename indrukken nagelaten. Zijn bewegingen mogen somtijds iets uitbundiger zijn, dan strikt noodzakelijk schijnt: hij heeft zich met de partituren die hij vertolkt, terdege vertrouwd gemaakt; hij beheerscht den inhoud; hij gaf 'blijk van eigen opvattingen en van een levendig, warxn tem perament; hij wist zijn wil door gedetailleer de aanwijzingen op de uitvoerendexi over te brexigen. Een frissche geest in de interpretatie maakte, dat we ook de vaxi vroeger bekende werken, „De Moldau" van Smetana en Weber's Euryanthe-Ouverture met onverdeelde be langstelling aanhoorexi. Zoo zijn afwijkingen vaxi de tradities in de ouverture wellicht niet onverdeelde instemming mochten verwerven, levendig en romantisch was zijn vertolking zeker en deze beide eigenschappen hebben ook aan Smetana's werk een ongewone kleur en glans gegeven, zonder dat er van romantische of dynamische overdrijvingen sprake was. De eerste kennismaking met Borodine's Tweede Symphonie heeft mijn belangstelling in hooge mate gewekt en het verlangen naar een spoedige herhaling doen ontstaan. Ge woonlijk hooren we vaxi dezen oer-Russischen componist alleen zijn „Steppenschets uit Mid- den-Azië" en gedeelten uit zijn ópera „Prins Igor", en die zijn voldoende om te bewijzen dat deze professor in de chemie nog wat an ders kon dan chemische verbindingen en ont ledingen tot stand brengen en daarover col lege geven. Maar de Symphonie toont toch nog veelzijdiger talent dan de zooeven ge noemde werken. De kunst der motivische en thematische omzettingen is daar ruimschoots toegepast; het werk heeft rijke verscheiden heid van kleur en tal van suggestieve momen ten, waarvan ik speciaal het humoristische Scherzo en 't als een natuurschildering klin kende Andante wil memoreeren. Een leidende gedachte schijnt niet in de geheele Symphonie aanwezig en daardoor wordt ze niet tot een hoogere eenheid verbonden. Kretschmar zegt er van: „Een held treedt op en verdwijnt spoorloos in de wouden. De Symphonie begint met wereldbeelden en zielschilderingen van geweldig karakter en verloopt dan geheel en al in dorpshistories". Maar toch is_ ze zeer interessant. Gemakkelijk om te dirigeeren schijnt ze met wegens de veelvuldig wisselen de maatsoorten en tempo's allerminst, doch Van Epenhuysen toonde zich meester van zijn taak en het orkest volgde hem behoorlijk. Enkele storende onzuiverheden trokken de aandacht, zooals het te laag intoneeren der clarinet in 'tbegin van 't Andante en het ensemble der blazers even. later. Ook in De Moldau was een erg onzuiver 'moment te con- stateeren. Roelof Krol trad voor 't eerst op een leden concert op. Van zijn groote kwaliteiten als cellist had hij vroeger op Zondagnamiddag concerten reeds blijk gegeven. Bij zijn debuut alhier speelde hij het Cellocoxxcert vaxi d'Albert en trad hij tevens als vaardig klaviersolist op met Mozart's Concert ixi "A gr. t„ K. V. 488. Het jaar daarop speelde hij xnet ons orkest Dvorak's Celloconcert. Ditmaal had hij het Concex-t in Bes van Boccherini en de Rocoeo- Variaties van Tschaikowsky gekozen. Voor waar een zeer zware taak! Boecherixii's Con cert schijnt me aanmerkelijk moeilijker dan dat van Haydn, maar ik vind het ook afwisse lender en minder permanent zoet. Krol speel de solopartij met nagenoeg vlekkelooze vir tu oziteit, met een schijnbare gemakkelijkheid, eexi rijkdom van kleur exi voordracht en een pracht van toonontwikkeling, die herinnerin gen van het spel van Einanuel Feuermann op wekten. Exi op even hoog peil stond zijn ver tolking der insgelijks zeer moeilijke Rococo- Variaties. Uit beide voordrachten bleek weer dat Roelof Krol een der allereerste cellokun stenaars van ons land is. En het is te hopen dat aan dezen bescheiden virtuoos binnen niet te langen tijd de waardeerixig moge ten deel vallen, die hij ruimschoots verdient. Van Epenhuysexi liet het orkest zeer beschei den begeleiden en de aansluiting niet de solo partij was meestentijds voldoende. Een vrij talrijk publiek, waaronder meer dere ixi het Haarlemsehe muziekleven voor aanstaande persooxilijkheden, woonde dit bui tengewoon belangrijke concert bij. K. DE JONG. Jubileum van den heer A. Bak. Het mannenkoor „St. Caecilia", onderafd. van den R.K, Volksbond, had het initiatief ge nomen tot een huldiging vaxi zijn leider den heer A. Bak, nu het 2-5 jaren was geleden, dat hij begon met het leiden van zangkoren en kwartetten. Genoemd koor vond daarbij stemi bij andere ensembles die onder leiding ston den van dexi heer Bak, terwijl ook nog een syinphoxiie-ensemble en een tooneelclub aaxi 't welslagen van dezen avond meeweikten. En omdat het een feestconcert zou zijn, werd be gonnen met het muziekgezelschap, dat met de vroolijke klanken vaxi,een marsch den direc teur, die nog zoo lang in een andere zaal ver toefde, als het ware een welkom toeriep. Het eigenlijke welkoxnstlied echter was voorbehou- den aan het mannenkoor St. Caecilia, dat xxiet zachten drang het orkest het podium deed ruimen en zich daarop in welkomsthouding zette, d.w.z. het koor richtte als één maxi zijn oog op de deur, waarlangs de directeur door de zaal naar het podium zou schrijden Zoo als dan ook gebeurde. Wie nu mocht verwachten, dat de heer Bak dadelijk met ellenlange toespraken zou wor den lastig gevallen, kent St. Caecilia niet. Een hartelijk woord is altijd kort, zoodat de voor zitter van het koor de stemming er wist in te houden en al dadelijk het koor en zijn leider de gelegenheid gaf, hun blijheid muzikaal te uiten. Als voertaal dezer gedachtexi mocht gel den een „Jubilate Deo", exi aan die blijheid was 't misschien te wijten, dat de welluidend heid vaxi den saxnenzang nog xiiet was, zooals we die later bij het werk „O Heil'gen" van Hoogerwerf hoorden. Hier was het zingen mooi beheerscht, voor eexi groot deel ook doordat het klaxikvolume nergens boven dat van ma- tig-sterk werd opgedreven. Wij hadden dezexi avond gelegenheid genoeg, op te merken, hoe St. Caecilia zich van den besten kant doet zien, wanneer zij het fortissimo vermijdt. Het luistere eens goed naar het kwartet „Euterpe", dat den ensemble-zang danig onder de knie •heeft, en wel voornamelijk, omdat het zich nooit aan klank-explosies waagt. Hoe prach tig kloxik Schubert's „Der Lindenbaum" en hoeveel weldadigs in dexi klank had ook het stuk van Genée „Italienischer Salat". De zangers van St. Caecilia moeten xiiet vergeten, dat sterkteverschillexi meer berusten op juiste verhouding der contrasten daxi wel op groote geluidsmassa's tegenover een kleurloos pia nissimo. Zeer fijn waren ook de voordrachten door het Dubbel gemengd kwartet „Haarlem", waarmee de heer Bak terecht zijn kennis vaxi het begrip „koorzang" demonstreerde. In deze zaal (die van 't gebouw „Sint Bavo") wilde echter het timbre der alten zich niet zoo ge makkelijk aansluiten bij dat der overige stem men, zoodat eexi oppervlakkig luisteraar zou meenen, dat zij door te sterk zingen domineer- dexi. Hoe fijn en artistiek zoxigen zij de mooie compositie van Marg. Egberts „Meilied". Maar laat ons ondertusschexi niet vergeten, dat er ook kinderzang was. Een kindei^koor, nog pas uit de windselen, en eveneens „St. Caecilia" gedoopt, zong onder Bak's leiding (die buitengewoon de kopstemmetjes had ver zorgd) een aantal liedjes, waarvan allen te recht veel genoegen beleefden. Nu xiog véél meer jongensstemmen erbij, en we zijn (ge lukkig!) weer een kinderkoor rijker, exi rijker ook weer door een kinderkoor Er was inmiddels ook gelegenheid gegevexi, den jubilaris geluk te komen wenschen op het podium, exi daarvan maakten o.m. gebruik het maxinexikoor St. Caecilia zelf, het bestuur van dexi R.K. Volksbond, het mannenkoor „Kuxist na Ax'beid", het dubbelmannenkwartet „Eu terpe", het d. gem. kw. „Haarlem", de Bond van kwartetten ^oor Haarlem en omstreken, het muziekensemble „The jolly boys", 't man nenkoor „Electrisch Materiaal", het kexiïkoor „Elisabeth en Barbara", deze alle onder het aanbieden van fraaie bloemenmanden en bloemstukken. Daarbij waren tal van brieven en telegrammen binnengekomen. En voor deze huldiging bracht de jubilaris dank in een kort woord, maar meer nog in eexi kooruitvoering vaxi grooteren omvang, waarin verschillende ensembles medewerkten. Om de feestvreugde binnen de perken te houdexi, verzocht de voor zitter van St. Caecilia aan de aanwezigexi, bij de uitvoering van Strauss' Donauwals niet mee te neuriën of te zingen; een harde opgaaf voor een publiek dat in feeststemming vex-keert en mede wil huldigen. Maar de heer Bak, die naast zijn muziek ook zijn publiek kent, liet de wals herhalen. Dat was handig en verstan dig. Want nu ging ieder naar huis in het be wustzijn, een -feestconcert" te hebben bij gewoond. G. J. KALT

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1938 | | pagina 8