Zoölogica.
LAU EZERMAN,
KADI®
PROGRAMMA
SATERDAG 29 JANUARI T938
HAAREEM'S T5AGBEAD'
8
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
,De laatste trein uit Madrid".
Filmwerk gebaseerd op
een actueel gegeven.
Cinema
Bommenwerpers doen hun vernielend werk
hoven Madrid. Een panische schrik bevangt
de bevolking. Een tafreel uit de film „De laat
ste trein uit Madrid".
(Cinema Palace.)
De Spaansche broederkrijg heeft de Para
mount geïnspireerd tot een film, waarmede
gepoogd is iets van de emotioneele en fatale
sfeer die eiken burgeroorlog eigen is, vast te
leggen. Een politieke tendenz bezit deze fan
tasie geenszins en men kan zelfs duidelijk
opmerken, dat de vervaardigers iederen
schijn van overeenkomstigheid met de poli
tieke verhoudingen in het huidige Spanje
vermeden hebben. Feitelijk beschouwd kan
het verhaal zich even goed afspelen in elk
ander land, dat door den broederstrijd ge
teisterd wordt.
De film verplaatst ons naar Madrid aan
den vooravond van den dag. waarop de stad
in den strijd gemengd zal worden. Dien dag-
vertrekt de laatste trein naar Valencia, welke
plaats voor vele burgers een veilig toe
vluchtsoord beteekent
Voor een plaats
in den trein Is een
pas noodzakelijk en
toont de film ons
een reeks episoden,
waarin dit begeerenswaardig document een
beangrijke rol speelt. List, geweld, spionnage
alle beruchte factoren van den burgeroorlog
worden in het veld gebracht om elkaar te
bestrijden en te misleiden. De onheilspellen
de spanning, die van dat alles uitgaat, is
zeer sterk weergegeven en wordt nog door
andere weemoedige burgeroorlogtafereelen
vergroot.
Toch is het karakter van „De laatste trein
uit Madrid" niet geheel en al in mineur. Er
zit het schoone relaas in van de twee vrien
den, wien de trouw boven alles gaat, er is een
teer stukje romantiek, dat helaas door een
dommen kogel wreedaardig teniet wordt ge
daan en is er zoowaar nog plaats voor humor
in den vorm van een komische vrijage tus-
schen een Amerikaanschen reporter en een
oolijke Spaansche schoone.
Verscheidene bekende Amerikaansche ar-
tisten hebben aan deze forsch opgezette film
medegewerkt. Van hen treden Dorothy La-
mour, Lew Ayres en Lionel Atwill het meest
op den voorgrond.
Het hoofdnummer wordt voorafgegaan
door een uitgebreid voor programma, dat be
staat uit het binnen- en buitenlandsche
nieuws, een jachtavontuur in het Verre
Westen, een jazzfilmpje en een geteekende
-klucht in kleuren.
Het slot geeft niets dan tevreden menschen,
Heinz, zijn bruid, zijn erfoompje (Hans Mo-
ser), zijn bediende en nog een heeleboel meer,
alleen de echte dompteur heeft een strop ge
haald. Er wordt geregeld en daverend gelachen
bij Zoölogica, de film verdient het ten volle
en voor den toeschouwer is het een der ge
zondste sporten.
Het uitstekende voorprogramma maakt dat
men weer een heel prettigen avond in Frans
Hals Theater kan doorbrengen.
EXAMENS.
HOOGER ONDERWIJS.
Aan de Gem. Universiteit te Amsterdam zijn
geslaagd voor candidaatsexamen in de rechts
geleerdheid de heeren L. Heymann, voorheen
advocaat in Duitschland en P .B. H. van den
Beid.
Bevorderd tot doctor in de geneeskunde op
proefschrift: „Over de quantitatieve bepaling-
van het urobilinogeen in het bloedplasma", de
heer C. J. Roos, geb. te Coevorden.
Aan de Leidsche Universiteit slaagde voor
het eerste gedeelte van het arts-examen de
heer S. J. C. Dunlop, te Bloemendaal.
Geslaagd aan de Gem. Universiteit te Am
sterdam voor het doet. ex. in de rechtsge
leerdheid de heeren D. J. de Jonge en J.
Goppel.
TWAALFHONDERD POOLSCHE HAZEN VOOR
DE WIERINGERMEER.
Er worden momenteel in ons land twaalf
honderd Poolsche hazen in quarantaine ge
houden, welke bestemd zijn voor uitzetting
in de Wieringermeer. Daar er thans in Rus
land, Hongarije en Tsjechoslovakije een zeer
besmettelijke hazen- en konijnenziekte
heerscht, die ook voor menschen gevaarlijk
kan worden, worden de dieren vast gehouden
tot vast staat, dat zij door en door gezond
zijn.
De bekende Duitsche filmkomiek Heinz Riih-
mann, die tezamen met Theo Linger en Hans
Moser in Zoölogicaoptreedt.
(Frans Hals Theater.)
Een reprise van een kostelijk
komische film.
Zij, die zich de uitstekende recensies herin-
neren, die over Zoölogica in de pers zijn ver
schenen, zullen niet verwonderd zijn, dat
Frans Hals Theater deze film nog eens op zijn
programma heeft genomen. We hebben Heinz
Rülnnann al in verscheidene rollen gezien,
maar zijn origineelste rol is wel die van domp
teur. Als filmacteur moet je van alle markten
thuis zijn en dikwijls heel onaangename baan
tjes opknappen, maar om je met vier levens-
groote leeuwen op te laten sluiten, paardje
op ze te rijden en
met hun muil grap
jes uit te halen,
daar is toch wel
meer dan gewone
Frans Hals
MUZIEK
CONCERT DER H. O. V.
Een rijk programma heeft ons H.O.V.-orkest
Vrijdagavond voor een zeer talrijk auditorium
uitgevoerd. Belangwekkend was vooral het
tweede deel van den avond, die twee „pre
mières benevens een herhaling van Lieven
Duvosel's „Aussöhnung" schonk. Over dit
veelszins mooie werk is in deze rubriek reeds
meermalen geschreven. De eerste volledige
uitvoering er van d.w.z. met medewerking
van orkest had twee weken geleden op een
door onze Kon. Liedertafel gegeven concert
plaats en stelde de beteekenis der orkest
partij, waarnaar de hoorder bij de vroegere
uitvoeringen met orgel- of klavierbegeleiding
slechts kon gissen, in het licht. De tweede nu
kon nog tal van interessante bijzonderheden
in de structuur en in de orkestratie doen op
merken, en ons opnieuw doen genieten van
To v. d. Sluys' prachtige vertolking der solo
sopraanpartij en van den schoonen mannen-
zang onzer Kon. Liedertafel.
Nieuw was voor ons de „Sarabande" van
Roger Ducasse, een zwaarmoedig, maar
uiterst fijn gevoeld en fijn uitgewerkt stuk,
waarin het gemengde koor eerst unisono, latei-
in harmonische meerstemmigheid, doch steeds
alleen als kleurgevend bestanddeel optreedt.
Het scheen me toe, dat de vertolking dei-
orkestpartij nog aan doorzichtigheid zou kun
nen winnen dat echter het nog jonge H.O.V.-
koor zijn taak goed volbracht. Geweldiger dan
dit werk, maar ook moeilijker te doorgronden
bleek Lili Boulanger's „Psalm 120", waar de
muziek in schrille kleuren de benauwenis
schildert en he* archaiïstische me los een
antieke sfeer schept. Zeer indrukwekkend is
ook de verstilling aan het slot. maar het
vrouwenkoor den drieklank van E gr. t. zingt
die tot e kl. t. versombert, terwijl de hooge
flageolet-e soloviool boven alles uit klinkt.
Dit werk is wel een testimonium van de
enorme geestelijke kracht der helaas zoo jong
overleden geniaal begaafde componiste. De
uitvoering maakte grooten indruk, waaraaan
slechts de onzuivere intonaties van eenige
blaasinstrumenten vooral de fluit was veel
te laag eenigen afbreuk deden.
De Suite no. 1 in C gr. t. warmee het concert
van Vrijdagavond geopend werd, is als geheel
misschien niet de belangrijkste van Bach's
Suites, maar de Ouverture is toch een prach
tig stuk muziek, waarin het gefugeerde Vivace
sprankelt als een door zonlicht beschenen
fontein en het Grave een imponeerende
kracht bezit; en het ensemble der drie blaas
instrumenten twee hobo's en fagot
brengt meerdere malen een mooie afwisseling
in het coloriet. De klank van het strijkers
ensemble was, zooals gewoonlijk, voortreffe
lijk. In het Trio der Gavotte hield een dei-
hobo's eenige oogenblikken geen gelijken tred
met de beide partners, doch meerendeels lever
den ook de drie pneumatische solisten goed
werk.
De solo-cellist der H.O.V.. Louis van Maanen
trad als solist op in een Concert van Tartini.
Wie dit Concert bewerkt heeft, weet ik niet,
maar het kwam me voor dat de door hun
tooge tonen opdringerige hoornpartijen niet
door Tartini geschreven, doch door een ander
er bij gecomponeerd zijn. Heel belangrijk kan
ik het werk niet vinden, met uitzondering
van het mooie Grave, en veel gelegenheid tot
solistische schittering geeft het ook niet, al
bewees Van Maanen in de cadens van het
laatste Allegro, dat hij ook de hoogste liggin
gen op zijn instrument beheerscht en dienst
baar kan maken. Wat vlotter tempo's zouden
m.i. wel in beide Allegro's gepast geweest zijn.
In het eerste daarvan vertraagde de solo-cello
telkens het door Schuurman ingezette fris-
sche tempo, en het laatste Allegro scheen in
't geheel niet op gang te willen komen. De
zuiverheid van Van Maanen's spel verdient
echter een even loffelijke vermelding als de
onverdroten ijver en werkkracht van den
dirigent, die ons dezen avond weer zooveel
nieuws bracht.
K. DE JONG.
HET TOONEEL
Bij zijn 25-jarig tooneeljubileum
Lau Ezerman gaat jubileeren en het lijkt
mij wel zeker, dat dit jubileum vooral in
tooneelkringen groote sympathie zal wek
ken. Want weinige acteurs zijn bij de col
lega's zoo „getapt" als de hartelijke, joviale
en eenvoudige Ezerman. Misschien is één van
de redenen van zijn populariteit in de too-
neelwereld wel hierin gelegen, dat hij als
mensch absoluut nooit komedie speelt. Nie
mand zal in Ezerman, als hij hem op straat
ontmoet, den tooneelspeler herkennen. Men
zal hem eerder voor een gezonden, wat non-
chalanten provinciaal een wethouder uit
Schagen of een grossier uit Zaltbommel bij
voorbeeld houden dan voor een bekend
acteur uit de hoofdstad. En ook als men hem
spreekt, zal men moeite hebben maar iets
in hem te bespeuren, dat den tooneelspeler
verraadt.
Ik geloof ook niet, dat er een tweede ac
teur bestaat, die zoo weinig om uiterlijken
roem geeft als Ezerman. Hij heeft de men
schen te veel „door" om niet te weten, wat
die roem dikwijls waard is. En hij heeft er
ook te veel gevoel voor humor voor. Hij speelt
komedie, nu ja, omdat het zijn vak is, maar
niet om „lauweren te oogsten".
En zou men één tooneelspeler in ons land
kunnen noemen, die ook in zijn kunst
zoo „Hollandsch" is als Lau Ezerman? Hij is
wars van alle mooidoenerij. Romantiek is
hem vreemd en ik kan mij Ezerman dan ook
moeilijk in een romantische rol voorstellen.
Hij zoekt steeds naar het zuivere, waarach
tige en natuurlijke in de kunst en is even
als de meeste Hollandsche kunstenaars
het grootst in het realisme.
Zijn spel is zoo natuurlijk, zoo verbluffend
echt, dat men bij hem herhaaldelijk niet meer
aan komediespelen denkt. Het lijkt het leven
en de natuur zelve. Maar een speler moet wel
over een verbazend groote vakkennis beschik
ken en een werkelijk kunstenaar zijn om dit
resultaat te bereiken.
In de circulaire voor zijn tooneeljubileum
van het uitvoerend comité te Amsterdam
wordt Ezerman in zijn kunst vergeleken met
Frans Hals. En terecht! Hij beeldt zijn figuren
evenals Hals het in zijn portretten deed
breed, krachtig, forsch en tintelend van leven
uit, met een rijk gevoel voor humor maar te
gelijk met een scherp psychologisch doorzicht.
Men voelt, als men Ezerman ziet spelen, dat
er in hem veel is van den oolijken, ou-bol-
ligen, lustigen Frans Hals, maar dat hij
tevens den ernst van den grooten schilder,
die de menschen tot in him diepste wezen
doorschouwde, bezit.
_JJ—nL
moed voor noodig, zelfs al stond Emo, de re
gisseur met de revolver gereed om bij het ge
ringste teeken van ongehoorzaamheid van een
der dieren hem neer te paffen. Nu gedragen
de koningen der wildernis zich in Zoölogica
als een paar zoete lammetjes, die geen sterve
ling kwaad zouden doen, waar waarschijnlijk
een zekere dosis van een verdoovend middel
niet vreemd aan is. Maar het blijft een pres
tatie voor een niet-leeuwentemmer. Heinz
Rühmann, Theo Lingen en Hans Moser vor
men met hun drieën een team, dat u de volle
maat van amusement geeft. Ze vullen elkaar
op zeer gelukkige wijze aan, zonder dat de
een den ander wegspeelt. Om het geheugen
van den lezer wat de film betreft nog even op
te frisschen is in a nutshell (den inhoud)„De
mislukte zoölogische student Heinz Rühmann
wil zich bekwamen tot artist om de vrouw, die
het lot hem heeft toegewezen, te mogen hu
wen. De vader van het meisje is namelijk di
recteur van een circus en in zijn geslacht
wordt er alleen getrouwd met artisten. Hij
schaft zich een boek: „hoe word ik artist" aan
en met zijn trouwen bediende, Theo Lingen;
neemt hij de verschillende branches door
evenwel zonder succes. Hoe het komt, dat zijn
dompteur-nummer zoo slaagt, is de verrassing.
ZONDAG 30 JANUARI.
HILVERSUM I 1875 M. en 415,5 M.
8.55 VARA, 10.00 VPRO, 12.00 AVRO, 5.00
VPRO, 5.30 VARA, 8.00—12.00 AVRO.
8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Voetbalnieuws.
9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek.
9.40 Lezing „Van Staat en Maatschappij".
10.00 Zondagsschool. 10.30 Jeugddag-Kerk-
dienst. 12.00 Het woord van de week. 12.05
Filmpraatje. 12.30 Kovacs Lajos' orkest en so
liste. 1.30 Gramofoonmuziek. 2.00 Boekbespre
king. 2.30 Omroeporkest en solist (In de pauze:
Zang en piano). 4.20 Gramofoonmuziek. 4.30
AVRO-Dansorkest. 4.55 Sportnieuws ANP. 5.00
Causerie „Gesprekken met luisteraars". 5.30
Voor de kinderen. 6.00 Noviteiten-orkest. 6.30
Sportpraatje. 6.45 Sportnieuws ANP, Gramo
foonmuziek. 7.00 „Tusschen Zeven en Acht".
8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 Om
roeporkest, Omroepdansorkest, gemengd kooi
en solisten. 9.00 Radiojournaal. 9.15 Gramo
foonmuziek. 9.30 Kovacs Lajos' orkest, Bram
Kwist's Mandoline-orkest en solisten. 11.00 Be
richten ANP. 11.10—12.00 Gromofoonmuziek.
HILVERSUM II 301 M.
8.30 NCRV, 9.30 KRO, 5.00 NCRV, 7.45—
11.30 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoonmuziek,
10.00 Hoogmis. 11.00 Gramofoonmuziek. 12.15
KRO-orkest (Van 1.00—1.20 Boekbespreking).
2,00 Vragenbeantwoording. 2.45 Gramofoon
muziek. 3.05 De KRO-Melodisten en Gramo
foonmuziek 4.10 Gramofoonmuziek (met toe
lichting). 4.30 Ziekenhalfuur. 4.55 Sportnieuws.
5.00 Gewijde muziek (Gr.pl.). 5.20 Gerefor
meerde Kerkdienst. 4.55 Sportnieuws. 5.00 Ge-
mijde muziek (Gr.pl.) 5.20 Gereformeerde
Kerkdienst. Hierna: Gewijde muziek (Gr.pl.)
5.20 Gereformeerde Kerkdienst. Hierna: Ge
wijde muziek (Gr.pl.). 7.45 Sportnieuws. 7.50
KRO-orkest en solist. 8.10 Berichten ANP.
Mededeelingen. 8.25 Gramofoonmuziek. 8.30
Meistersextett (Comedian Harmonists). 8.40
Gramofoonmuziek. 8.55 Vervolg KRO-orkest.
9.15 Vervolg Meistersextett. 9.25 Vervolg KRO-
orkest. 9.50 Vervolg Meistersextett. 10.00 Gra
mofoonmuziek. 10.10 Causerie „Opvoeding tot
kulschheid". 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epi
loog. 11.0011.30 Esperantolezing.
DROITWICH 1500 M.
12.50 Het New Vietoria-Cinema-orkest. 1.50
Medvedeff's Balalaika-orkest. 2.20 Voor tuin-
liefhebbers. 2.40 Gramofoonmuziek. 3.20 BBC-
orkest en solist. 4.20 Religieuze causerie. 4.40
Het Walker Octet. 5.20 Religieuze causerie. 5.40
Het Menges-Strijkkwartet. 6.35 Declamatie.
6.50 Het Rich Crean-orkest. 7.35 Radiotooneel.
8.20 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10
Berichten. 9.25 Het Cambridge-Universiteits-
koor 9.55 BBC-Theater-orkest en -koor.
10.55—11.20 Epiloog.
RADIO-PARIS 1648 M.
8.10 en 11.25 Gramofoonmuziek. 11.50 Or
gelconcert. 12.40 Gramofoonmuziek. 12.50
Pascal-orkest, en Zang. 3.20 Glasharpsoli. 4.05
Zang. 4,20 Gramofoonmuziek. 5.05 Lamoureux-
orkest. 7.05 Gramofoonmuziek. 7.50 Rose Cor-
naz', gitaar-ensemble. 8.35 Zang. 8.50 Sympho-
nieconcert. 11,201.20 Jo Bouillon's dansorkest.
KEULEN 456 M.
5.20 Havenconcert. 7.35 Orkest van den
Rijksarbeidsdienst. 8.50 Gramofoonmuziek.
10.15 Trioconcert. 11.20 Omroeporkest. 2.20
Omroep-Amusements-orkest. 3.20 Omroep
orkest en -dansorkest. 6.35 Militair concert en
reportage. 9.20 Berichten. 9.50 Werner Esch-
rich's orkest, Dietrich-Schrammeln, piano-
duo en solist.
BRUSSEL 322 M.
9.25 Gramofoonmuziek. 10.35 Orgelspel. 11.20
Gramofoonmuziek. 11.35 Ensemble „Bel Can
to". 12.20 Gramofoonmuziek. 12.501.55 Om
roepsalonorkest. 2.10 Gramofoonmuziek. 2.25
Sportreportage. 4.25 Gentsch Studentenensem
ble. 6.15 Zang en piano. 7.20 Mandoline-orkest
„Ranieri". 8.20 „Clivia", operette. 10.30 Gra
mofoonmuziek. 11.2012.20 Populair concert.
BRUSSEL 484 M.
.22 Gramofoonmuziek. 10.20 Orgelspêl en
zang. 10.50 Cellovoordracht. 11.05 L. Langlois'
orkest en zangvoordracht. 12.20 Gramofoon
muziek. 12.35 Omroepdansorkest en gramo
foonmuziek. 2.20 Sportreportage. 4.20 Conser
vatorium-orkest en solist. 7.35 Gramofoonmu
ziek. 8.35 Omroepkoor. 8.50 Cabaret. 9.50 Mar-
ceau Burton's Musette-orkest. 10.30 Omroep
dansorkest. 11.2012.20 Gramofoonmuziek.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M.
6.35 Militair concert en reportage. 9.20 Be
richten. 9.50 Zie Keulen.
RADIO MOORS N.V.
KRUISSTRAAT 38, TELEFOON 14609
OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR
(Adv. ingez. Med.)
MAANDAG 31 JANUARI 1938.
HILVERSUM I, 1875 M. (Tevens over de
Jaarsveldzender op 415,5 M.)
Algemeen programma verzorgd
door de VARA, 10.0010.20 v.m.
VPRO.
8.00 Gramofoonmuziek; 10.00 Morgenwij
ding; 10.20 Declamatie; 10.40 Gramofoonmu
ziek; 11.10 Vervolg declamatie; 11.30 Zang en
orgel: 12.00 Gramofoonmuziek; 12.30 Orgel
spel; 1.15 Gramofoonmuziek; 2.00 Het Rot-
terdamsch Pianokwartet; 2.30 Declamatie;
3.05 Vervolg kwartetconcert; 3.30 Gramo
foonmuziek; 4.30 Voor de kinderen; 5.00
„Fantasia", en gramofoonmuziek; 6.00 Ama
teurs-uitzending; 6.30 Muzikale causerie en
gramofoonmuziek: 7.10 Natuurhistorische le
zing; 7.30 Pianovoordracht; 8.00 Herhaling
SOS-berichten; 8.03 Berichten ANP. 8.10
VARA-orkest; 8.45 Declamatie; 9.00 Vervolg
concert; 9.30 Weensche muziek; 10.00 Be
richten A.N.P. 10.05 Residentie-orkest, m.m.v.
solist; 11.15 Gramofoonmuziek; 11.30 De
Ramblers.
HILVERSUM II, 301 M.
NCRV-Uitzending.
8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde mu
ziek (Gr.pl.); 8.30 Gramofoonmuziek; 9.30
Gelukwenschen; 9.45 Gramofoonmuziek:
10.30 Morgendienst; 11.00 Christelijke lec
tuur; 11.30 Gramofoonmuziek; 12.00 Berich
ten; 12.15 Gramofoonmuziek; 12.30 Amster-
damsch Salonorkest; 2.00 Voor de scholen,
2.35 Gramofoonmuziek; 3.00 Tuinbouwpraat
je; 3.40 Gramofoonmuziek; 3.45 Bijbellezing:
4.45 Pianovoordracht; 5.15 Voor de kinderen';
6.15 Gramofoonmuziek; 6.30 Vragenuur; 7.00
Berichten; 7.15 Vervolg vragenuur; 7.45 Re
portage; 8.00 Berichten A.N.P. Herhaling
SOS-ber. Sportnieuws; 8.15 Orgelspel; 9.30
„Indië in zijn beteekenis voor Nederland",
causerie; 10.15 Berichten; 10.20 Solistencon-
eert; 10.45 Gymnastiekles; 11.00 Vervolg con
cert: 11.30 Gramofoonmuziek. Hierna:
Schriftlezing.
DROITWICH, 1500 M.
11.05 Orgelspel; 11.35 Causerie „The Uni
versity in Wales today"; 12.05 Gramofoon
muziek; 12.20 Bijbelsche causerie; 12.45 BBC
Northern-Ireland-orkest; 1.20 Gramofoon
muziek; 1.50 Orgelconcert; 3.20 A. Salisbu
ry's orkest; 4.20 Orgelspel; 4.50 Gramofoon
muziek; 5.20 Alb. Sandler's orkest; 6.00 Banjo
en mandoline; 6.20 Berichten; 6.40 Piano
voordracht; 7.00 Muzikale causerie; 7.20 Va
riété-programma; 8.05 Komische dialoog
8.20 Filmpraatje; 8.50 Radiotooneel; 9.20 Be
richten; 9.40 Buitenlandsch overzicht; 9.55
BBC-orkest m.m.v. solist; 11.00 Declamatie;
11.20 Joe Kaye en zijn Band; 11.50 Dansmu
ziek (Gr.pl.)
RADIO PARIJS, 1648 M.
7.50, 8.55, 10.40 en 11.20 Gramofoonmuziek,
12.20 L. Goldy's orkest en zang; 3.05 Piano
voordracht: 3.20 Zang; 5.20 Bailly-orkest;
8.35 Zang; 8.50 Opera-uitzending.
KEULEN, 456 M.
3.50 Omroepkleinorkest7.50 Omroepsex-
tet; 11.20 Fabrieksorkest; 12.35 Nedersak-
sisch Symphonie-orkest, m.m.v. soliste; 1.35
Omroep-schrammelensemble; 3.20 Westmark-
orkest Aken; 6.30 Gramofoonmuziek; 7.30
Omroepstrijkkwartet en solisten; 8.20 West-
Duitsch weekoverzicht; 8.55 Omroepkoor en
-orkest; 9.50 Omroeporkest, vocaal sexet en
vroolijk instrumentaal kwartet.
BRUSSEL, 322 M.
12.20 Gramofoonmuziek; 12.50 Onïroep-
kleinorkest; 1.50 Gramofoonmuziek; 5.20
Omroepdansorkest; 6.50 Omroepkleinorkest
en solist; 8.20 Literair-muzikaal programma,
9.05 Gramofoonmuziek; 9.20 Omroepsymnho-
nie-orkest; 10.30 Dito; 10.50 Gramofoonmu-
BRUSSEL, 484 M.
12.20 Omroepsalonorkest; 12.50 Gramo
foonmuziek: 1.30 Omroepsalonorkest; 1.50
Gramofoonmuziek; 5.20 Omroepsalonorkest,
6.35 Luiksch a eappella-koor; 7.35 Gramo
foonmuziek; 8.20 Omroeporkest. In de pauze:
Reportage; 10.30 en 10.50 Gramofoonmuziek.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
7.20 Ferdy Kauffmann's orkest en solis
ten; 8.20 Berichten; 8.40 Berlijnsch Philhar-
monisch orkest; 9.20 Berichten; 9.40 Sport
reportage; 10.05 Scheepsweerbericht; 10.20
Hans Busch' orkest.
Ik heb Ezerman in de laajste 20 jaar in
bijna al zijn rollen gezieiVtaaar ik herinner
mij niet, dat hij ooit één rol verknoeide, ook
al lag die hem zooals de „jonker" in De 4
Jaargetijden van Coolen, minder goed. En
van de vele figuren die hij speelde, zijn er
tallooze ook al waren ze dan dikwijls van
het tweede plan zoo volmaakt, zoo prach
tig levend, dat ik ze nooit meer zal vergeten.
Het heeft nog al lang geduurd, voordat de
kunst van Ezerman door het publiek naar
haar volle waarde werd geschat. Hij begon zijn
carrière als tooneelspeler te Haarlem en wel
bij „Hollandia", het film en tooneelgezelschap,
dat indertijd door Maurits Binger was opge
richt. Hij had er de tooneelschool, waar hij
op aanraden van Alida TartaudKlein heen
was gegaan, voor verlaten na een studie van
twee jaar en kwam bij Hollandia onder leiding
van L. H. Chrispijn. Ezerman was er de
„duvelstoejager", die in een film 6 of meer
rollen meestal louter figuratief, zooals die
van veldwachter, postbode, lantaarnopsteker,
portier, kellner of soldaat kreeg op te
knappen.
Lang heeft zijn filmcarrière niet geduurd,
want al heel spoedig brak de oorlog uit en werd
het gezelschap ontbonden. Van dat oogenblik
af werd Ezerman wat hij feitelijk heel zijn
verder leven is gebleven reizend komediant.
Ik herinner mij nog onze eerste kennismaking
tijdens de mobilisatie in den Helder, waar hij
met een klein troepje tijdens de kermis kluch
ten speelde, 's Avonds zat ik bij hem in den
schouwburg en 's middags was hij mijn gast
aan het strand te Huisduinen en de geestige
causeur Ezerman met zijn scherpen kijk op de
menschen en zijn kostelijk vermogen van imi-
teeren amuseerde mij nog meer dan de acteur,
hoewel hij zich toen reeds onderscheidde door
zijn talent van raak en knap typeeren.
Na eenige jaren van zwerven van het eene
troepje naar het andere kwam hij in 1919 bij
Het Schouwtooneel en het is bij dit gezelschap,
hetwelk hij tot het laatst toe trouw is geble
ven, dat hij zich als tooneelspeler heeft ge
vormd. Hij kreeg bij het gezelschap van Adr.
van der Horst zeer veel te doen, maar doordat
aan Jan Musch en Ko van Dijk steeds de
hoofdrollen werden toebedeeld, waren het
althans in de eerste jaren voornamelijk
rollen van het tweede plan. Doch hoe langer
hoe meer zag de leider van Het Schouwtooneel
welk een vertrouwde en goede kracht hij in
Ezerman vooral in het komische bezat.
Ezerman bleek een acteur, die steeds maat
wist te houden en zelfs in kluchtspelrollen van
zijn figuren menschelijke wezens wist te
maken.
Het zou ondoenlijk zijn in dit artikel een ook
maar eenigszins volledige opsomming van
Ezerman's rollen te geven. Toch wil ik hier
enkele naar voren brengen, die karakteristiek
waren voor zijn talent. Wie heeft bijvoorbeeld
ooit zoo geestig en volkomen menschelijk de
incarnatie van den pantoffelheld gegeven als
Ezerman in De Doofpot van Jaap van der Poll.
Ik zie hem nog met zijn goedig gezicht, dat
aan een zeehond deed denken, reageeren op
de bitse uitvallen van zijn vrouw mevrouw
de Boervan Rijk oer-komïsch en toch
steeds ingetogen-fijn en zuiver menschelijk.
En hoe onweerstaanbaar was hij, toen hij aan
het slot als triomphator uit den strijd te voor
schijn kwam. Dat was in een toch zeer mid
delmatig stuk groot komisch spel.
En herinnert u zich Ezerman naast Sam
de Vries als de prachtige vagebond in de
simpele klucht „Samen uit" of als de zure
Marécat in Onze beste Vrienden, van Sar-
dou, rollen, waarin hij overtuigende bewijzen
gaf van zijn sterk komisch talent? In de
klucht „Als je maar 'n verleden hebt" deed
hij in de hoofdrol niet onder voor Jan Musch
met wien hij doubleerde en hoe wist hij
soms van een bijfiguur van papa Livingston
in Een jaar getrouwd, een kabinetsstukje te
maken! Nooit gaf hij iets te veel of te wei
nig, steeds bleef zijn spel binnen de door hem
gestelde perken. Ook in den bollen spiegel
zagen wij toch steeds achter de caricatuur
den mensch.
Maar ook in ernstige rollen heeft Ezer
man herhaaldelijk getoond een voortreffelijk
karakterspeler te zijn. Hoe prachtig was hij
bijvoorbeeld in De Vrouw, die verloor van
Zoetmulder, als Damman, de gemoedelijke
schilder, die opdanks zijn materialisme toch
steeds volkomen artist bleef. Dat was één
brok leven, volmaakt van uitbeelding, met tal
van fijneen mooie détailsin zijn spel. On
vergetelijk is ook zijn geborneerde burge
meester Stockman in Ibsen's „Volksvijand"
en welk een kracht was er in den harden boer
in Kinderen van ons Volk van Coble, in
welk stuk hij ook nog verrukkelijk geestig een
verwaten dorpsbovenmeester speelde.
Zijn grootste rol heeft hij bij Het Nieuwe
Schouwtooneel gespeeld in Komedianten,
van Ostrowsky, waarin hij als de tragi-komi-
sche treurspeler monumentale tooneelspeel-
kunst gaf. Zelfs in zijn meest fantastisch
optreden werd deze berooide komediant,
dien hij breed en magistraal uitbeeldde, nooit
belachelijk. Een acteur van rijke verbeelding
toonde Ezerman zich toen, een karakterspe
ler van groot formaat.
Zijn kunst om zeer vlug en raak te typeeren,
bewees hij o.a. in De Fakir, De Onderwereld
en Relletjes op het Leidsche Plein, revue
achtige stukken, waarin hij op verbluffende
wijze verschillende types uitbeeldde. Zijn
groot succes in deze stukken is waarschijnlijk
de oorzaak geweest, waarom Louis Gimberg
hem bij zijn cabaret-ensemble heeft geënga
geerd. Dat Ezerman ook hier een zeer ge
waardeerde kracht is, heeft hij in de laatste
seizoenen herhaaldelijk bewezen en het is te
begrijpen dat hij deze financieel betere kan
sen biedende positie heeft gekozen boven het
onzekere bestaan van reizend tooneelspeler
bij een gewoon gezelschap, al zal hij het dan
ook evenals wij wel eens betreuren geen
groote karakterrollen meer te kunnen spelen.
Bij het A B C-cabaret zal hij zijn zilveren
jubileum vieren, op 3 Februari in den Stads
schouwburg te Amsterdam en op 21 Februari
op een abonnementsvoorstelling te Haar
lem. Wij wenschen hem een mooi feest en een
nog lange, glorierijke loopbaan als tooneel
speler toe.
J. B. SCHUIL.
NIEUWE BESTUURDER VAN HET C. N. V.
In een buitengewone algemeene vergade
ring van het Christelijk Nationaal Vakver
bond, welke in Utrecht is gehouden, is door
de verkiezing van den heer F. P. Fuykschot
als gesalarieerd lid van het dagelijksch be
stuur, in de sinds 26 October 1935 bestaande
vacature-Kruithof voorzien. De heer Fuyk
schot, tot nu toe secretaris der Ned. Ver. van
Christelijke Kantoor- en Handelsbedienden
heeft zijn benoeming aanvaard.
STEUN AAN MELKPRODUCTEN.
De minister van economische zaken heeft
besloten te rekenen van 3 Juni 1935 uit het
landbouw-crisisfonds steun te verleenen op
melkvet, aanwezig in melkpoeder, blokmelk
en gecondenseerde melk, waarvan wordt aan
getoond, dat deze producten zijn afgeleverd
in het binnenland en voor menschelijke con
sumptie door of vanwege de centrale zijn
ongeschikt gemaakt, ofwel dat genoemde pro
ducten, verwerkt in chocolade, toffee's, kin-
dervoedsel of farine lactee zijn uitgevoerd of
aangewend voor proviandeering van sche
pen, welke onder ambteliik toezicht worden
uitgeklaard.