DE WEG TERUG. KING WOENSDAG 2 MAART 1938 HAARLEM'S DAGBLAD 6 De weg terug. Een beeld uit de na-oorlogsche verwording hij, die in vredestijd een moord beging, omdat men hem in den oorlog had leeren dooden, wordt hiervoor dooi de burgerlijke rechtbank veroordeeld, terwijl hij voor het dooden in den oorlog door de militaire overheid gedecoreerd werd. Een cinematografische bijdrage tot den vrede. De groote verdienste van de film „De weg terug", welke met ingang van Vrijdag a.s. in het Frans Halstheater vertoond zal worden, is ongetwijfeld dat zij ons niet alleen den waan zin van den oorlog zelf toont, doch ook en vooral den destructïeven invloed, welken de oorlog heeft op de jonge menschen, die hem overleven en uit den heksenketel van het front tot een geordend burgerlijk bestaan moeten terug keeren. De geleerden zijn het er niet over eens of filmvertooningen van het oorlogsgeweld zonder meer, met de bedoeling dus de verschrikking voor zichzelf te laten spreken, afschuw van den oorlog teweeg brengen, dan wel juist de oorlogsinstincten aanmoedigen. Hoe dit ook zij, in het beste ge val brengen zij afschuw teweeg. En met af schuw van den oorlog alleen bouwt men nog geen vrede. Met een verwerping van het zin- looze alleen vindt men het zinvolle nog niet. Neen, veeleer door het begrijpen van het zin volle kan men het- zinlooze pas van zich af werpen. Door te begrijpen dat vrede zin heeft, dat vrede geen rust beteekent doch een eeuwig boeienden strijd in geestelijken zin kan men zich eerst van den oorlog afwenden. Te vaak wordt de oorlog als zoodanig nog be schouwd als nuttig te zijn voor den vooruit gang van de menschheid; nog steeds zijn er velen, die meenen dat de oorlog bepaalde mis standen uitbrandt en een teveel aan menschen langs natuurlijken weg corrigeert. En men be denkt daarbij niet dat de werkloosheid, het stokpaard-motief voor het teveel aan men schen, juist uit den oorlog is voortgekomen Neen, de oorlog veroorzaakt slechts een ont zaglijke geestelijke verwording, waarvan de menschheid zich al leen etappegewijs, als een zware zieke die beterende is, herstellen kan. En Frans Hals omdat de menschheid in alle geledingen in deze tijden zoozeer met dit proces vervlochten is, dat ze zich moeilijk objectief er tegenover kan stellen, is het een niet geringe verdienste van een film als „De weg terug" den kern van het vraagstuk vrede-oorlog op haar manier te belichten. „De weg terug" toont ons niet alleen het zin looze van den oorlog, maar ook en vooral het zinlooze van het resultaat van den oorlog. Vier jaren van verschrikkelijk oorlogsgeweld hebben de soldaten door het uur-in-uur bloot gesteld zijn aan levensgevaar gebonden tot een kameraadschappelijke eenheid. Dit ver schijnsel, dat vaak als dè zedelijke winst vai den oorlog bestempeld wordt, wordt in de film gesymboliseerd in de figuur van kapitein von Hagen, die meent dat daar waar de rede op houdt de heldenmoed begint. Maar hij vergeet, dat kameraadschap, ontstaan in de oogen van den dood, ontaardt in waanzin wanneer men bemerkt dat men de doodsangsten om niets uitgestaan heeft. Na den oorlog keeren de jongemannen Ernst, Ludwig, Tjaden, Wiily, Albert en zoovele anderen terug van het front naar hun haardsteden om te bemerken, dat daar revolutie en wanorde heerschen. Overal chaos. Nergens gewin, geen ideëel, geen ma terieel. Eens kon men ervan spreken dat de oorlog doel had. Er werd land gewonnen, werd buit behaald, er werd nationale roem verworven. Doch na den wereldoorlog" was er geen winst, alleen maar een ontzaglijk ver' liesoveral. De jongens keeren terug in de schoolbaiv ken. doch de meesten hunner zijn in de vier jaren van hun afwezigheid zoo gegroeid, dat ze er nauwelijks in passen. En de holle phra- sen van hun leeraar over den heldenmoed van hun gevallen kameraden kunnen hen er- alleen toe brengen hem te verzoeken te zwij gen. Want zij hebben hen zien vallen. En er niet alleen van gehoord. De jongens gaan een kameraad in liet krank zinnigengesticht een schoolherinnering brengen; hij wil terug naar de slagvelden, waar het rustig moet zijn om daar waar hij waanzinnig geworden is te trachten weer nor maal te worden. En zoo woelen in de gedach ten van alle jongemenschen de oorlogsgebeur tenissen na. Ernst heeft voor zijn leven ge vochten met het denkbeeld aan een gelukkig- huwelijk voor oogen. Zijn meisje is hem trouw gebleven. Doch nu hij haar weergevonden heeft en niets meer hun geluk in den weg staat, bemerkt hij dat hij nog een heelen weg zal moeten gaan om de rust voor een huwe lijksleven te kunnen vinden. Zoo zoeken de frontsoldaten stuk voor stuk den weg terug, niet alleen den weg terug tot het maatschap pelijke leven, doch ook en vooral den weg te rug tot.zichzelf. Of ze hem zullen vinden? Nog eens ontmoeten zij hun ouden kapitein von Hagen; als onderdrukker van de revo lutie. Nog eens worden zij geconfronteerd met dengene, die hen voorging in de vuurlinie, den man, onder wiens leiding zij als één man ston den tot in den dood. onder wiens leiding zij heldenmoed en doodsverachting als een ideaal hadden leeren kennen. En plotseling wordt het zinlooze van dit ideaal zeer scherp duidelijk. Kapitein von Hagen deinst er niet voor terug delijk dat heldenmoed en doodsverachting- voor den militairen mensch geen bijzondere prestatie zijn; zij vloeien louter voort uit zijn wezen. De militaire mensch heeft immers geen idealen, geen geestelijke wenschen te verlie zen. Een martelaar, die sterft voor een ideaal, is een held. Maar een militair sterft niet voor een ideaal, hij sterft als de consequentie van zijn beroep Albert vindt zijn meisje ook terug. Doch wanneer hij bemerkt dat zij intusschen van een ander is gaan houden en hem bedriegt, schiet hij zijn medeminnaar koelbloedig neer. Ti,jdens de terechtzitting, waarin Albert ge vonnist wordt, treedt zeer scherp het con trast naar voren tusschen het dooden vredestijd en het dooden in oorlogstijd. De rechterlijke macht, het symbool van de bur germaatschappij, is van meening dat Albert een moordenaar is, en spreekt daarmede de verwachting uit dat de mensch, dien men heeft lééren schieten en dooden in den oorlog deze mentaliteit in vredestijd maar dadelijk moet weten af te leggen zooals men zijn jas aan den kapstok hangt. Ook hier stooten de jongens het hoofd tegen de machinerie dei- bureaucratie. Ernst geraakt tot een gloeiend pleidooi voor de rechtbank, hetgeen als apo theose van de film te beschouwen is De oorlogsmentaliteit woelt in de zinnen van hen, die vier jaren lang dooden en gedood dreigden te worden, en heeft hun zielen aan gevreten. Als hulpelooze wrakken zwalken de jongemannen op de zee van onverschilligheid, pogend den weg terug te vinden, den weg naai de haven van hun eigen zielEen indicatie om dezen weg terug te vinden wordt tenslotte gegeven in de verhouding tusschen Ernst en Elsa; zij begrijpt met vrouwlijke intuïtie het geen Ernst doorstaan heeft en zij zoekt mee zijn weg terug te vinden. Waar diepe ernst is moet ook humor zijn. In de figuur van Tjaden wordt de soldaten humor overvloedig vertegenwoordigd. De hu mor werkt geenszins storend. Integendeel, hij zorgt ervoor dat de ernst niet tot een obsessie wordt, en naast de verlossende werking ver vult hij soms ook de functie van het contrast, waartegen de ernst te dieper uitkomt. Het filmwerk is het product van de samen werking tusschen drie ex-frontsoldaten; Erich Maria Remarque, de auteur van het boek „De weg terug", James Whale, de regisseur, en P. C. Sheriff, de schrijver ook o.a. van „Journey's end", die voor deze film tezamen met Charles Kenyon het scenario schreef. Dit driemanschap heeft den grooten wereldoorlog meegemaakt en hierdoor is de film verantwoord. De film is uiteraard naar het boek van Re marque vervaardigd, doch een vergelijking tusschen het boek ,.De Weg terug" en deze film zou onze aandacht afleiden van het doel. dat èn het boek èn de film beoogen; een bij drage te zijn tot den vrede. In een boek worden in het algemeen andere middelen aangewend dan in de film, doch in dit geval leiden zij tot hetzelfde resultaat. De film moet de dingen uit den aard van haar expressiemogelijkheden wel eens anders zeg gen dan het boek. Zeker is dat ook hier het geval, doch het gaat er tenslotte om dat de gedachte, die aan het boek ten grondslag ligt, ook langs dien anderen weg, van de film, het publiek bereikt. En daarin is men hier jeslaagd; aan te toonen dat de oorlog niet alleen materieel vernietigt, waaraan hij dan eventueel zijn nut zou ontleenen als een natuur lijke corrector van een menschensurplus, maar ook en vooral de geestelijke waarden aantast en van eiken zin ontdoet, waardoor hij van menschelijk standpunt beschouwd veroordeeld dient te worden. Het is van eminent belang dat ook het bioscooppubliek deze waarheid er vaart. Er zijn films in dit opzicht voorgegaan. We denken in het bijzonder aan „I am a figitive" en „They gave him a gun", beide ook den directen vorm der maatschappelijke vei wor ding als een gevolg van den wereldoorlog schet send. Doch er kunnen in dit opzicht niet ge noeg films volgen Er zullen veel menschen zijn, die meenen reeds genoegzaam van den zin des vredes overtuigd te zijn. Zij kunnen deze overtuiging echter niet genoeg uitdragen. Men kan het probleem oorlog—vrede, waar mede onze tijd zoozeer vervlochten is, niet van genoeg kanten bezien, Deze film kan een vruchtbare aanleiding vormen voor een ver dieping van de vredesovertuiging. Er zullen menschen zijn, die zeggen dat deze „Weg terug" tamelijk laat komt en dat we al weer aardig op den heenweg zijn. Laat hun gezegd zijn dat de meest geraffi neerde oorlogsmachinerie in handen van goed willende menschen minder kwaad kan dan een simpel mesje in de handen van een bruut. Het komt op de mènschen aan. Het komt er op aan dat op het beslissende moment het vrede lievende deel van de menschheid juist even sterker is dan het oorlogslustige en zoodoende den doorslag geeft. Weerstanden zijn er altijd, doch overwonnen weerstanden kunnen geen kwaad meer. Het is altijd te vroeg voor een oorlog, doch nooit te laat voorden vrede. v. H. EXAMENS. Geslaagd aan de Gem. Universiteit te Am sterdam voor het doctoraal examen in de pharmacie mej. C. W. de Boer en den heer A. Kret. INSTITUUT VOOR ARBEIDERS ONTWIKKELING. Het bestuur van het Instituut voor arbeiders ontwikkeling deelt mede, dat door onvoor ziene omstandigheden, de aangekondigde film voorstelling op Zondag 13 Maart niet kan doorgaan. ALLIANCE FRANcAISE. Woensdag 9 Maart' höudt Mr. Raoul Blan- chard, professeur a 1' Université de Grenoble in de zaal van het restaurant „De Kroon" voor de leden van de Alliance Francaise een lezing over het onderwerp „Des origines de la population Francaise". Drukbezochte receptie van Ir. H. J. M. Bekkers. In een der zalen van café-rest. Brinkmann hield Ir. H, J. M. Bekkers, directeur van de Kon. Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J. J. Beynes N.V., gistermiddag een druk be zochte receptie in verband met zijn 25-jarig jubileum waarvan wij gisteren reeds uitvoe rig melding maakten. Talrijke fraaie bloem stukken waren in de kroonzaal opgesteld. Ter receptie waren o.m. aanwezig wethouder W. J. B. van Liemt namens het gemeente bestuur, de voltallige Raad van Commissaris sen, de heer J. Vader, dir. Arbeidsbeurs, clr. E. A. M. Droog, wethouder van Heemstede, mr. A. Bruch, lid van Ged. Staten, de heeren J. J. Swens en Jhr. dr. J. C. Mollerus resp. voor zitter en secretaris van de Kamer van Koop handel, Joan, H. A. Kruimel, voorzitter afd. Grootbedrijf van de K. v. K„ drs. N. Th. Vlaar O. E. S. A„ rector R.K. Lyceum te Overveen, de heer A. A. Ochtman, dir. Gem. Gasbedrijf en waterleiding, mr. C. J. Koek, voorzitter Raad van Arbeid, ir. W. H. Hufkes, chef van dienst Ned. Spoorwegen, de heer A. de Ko ning, chef Centrale Werkplaats, ir. Bolleman Kijkstra, chef van den dienst tractie en ma terieel van de Ned. Spoorwegen, de heer J. W. van Santé, secretaris van de Ver. voor Nij verheidsonderwijs, de heeren G. van 't Hul en C. v. d. Winden, voorzitter en secretaris van de Alg. Ned. Metaalbewerkersbond, ir. W. Fuhri Snethlage en prof. dr. A. A. M. Steger, directeur en adviseur van het economisch technologisch instituut voor Noord-Holland mr. dr. J. Nieuwenhuis, direct. R. E. T. Rotter dam, ir. M. H. Damme, dir. Werkspoor N.V., de heer G. M. Montijn, dir. H. T. M., voorts nog de heer J. Westerwoudt, dir. Spaarne- Bank, de heer P. C. André de la Porte, mr. J. J. Hage, directeur Centraal Beheer, de heer Asselbugs, dir. Ned. Spoorwegmuseum en mej. dr. G. H. Kurtz, gemeente-archivaresse. „NUIT DE MONTPARNASSE" IN „DREEFZICHT" Op Zaterdag organiseert de Haarlemsche Amusement Vereeniging „Original" (H.A.V.O.) in de feestelijk verlichte en versierde zalen van „Dreefzicht" een „Nuit de Montpamasse" (Apachebal). Twee bands, een gewone en een accordeon-attractie-band zullen er de vroo- lijke stemming inhouden. De origineele at tracties met fraaie prijzen als de „Bataille de Confetti" en de letter-attracie etc. zullen een aangename afwisseling vormen. NED. CHR VROUWENBOND. Op Donderdag 31 Maart houdt de Neder- landsche Christen Vrouwenbond een leden vergadering in het Ned. Hervormd Vereeni- gingsgebouw aan de Oosterwijkstraat. Ds. G. Bos zal in deze bijeenkomst een lezing houden over het onderwerp „Het Ge weten". PROGRAMMA VAN DE HAARLEMSCHE RADIO CENTRALE OP DONDERDAG 3 MAART. Progr. 1; Hilversum 1. Progr. 2: Hivers-um II. Progr. 3: 8.00 Keulen; 10.36 Parijs Radio. 12.05 Radio P.T.T. Nord. 12.20 Parijs Radio. 1.20 Ned. Brussel. 1.35 Keulen. 2.20 Radio P.T.T. Nord. 3.05 Parijs Radio. 3.35 Droitwich. 5.05 Nord 3.05 Parijs Radio. 3.36 Droitwich. 5. Radio P.T.T. Nord 5.20 Ned. Brussel. 5.50 Radio P.T.T. Nord of Diversen. 6.20 Parijs Radio. 7.20 Motala of Diversen. 8.15 Pauze. 8.20 Ned. Brussel. 11.20 Danmarks Radio of Diversen. Progr. 4: 8.00 Ned. Brussel. 9.20 Diversen. 10.35 London Regional. 1.15 Pauze. 1.20 Droit wich. 2.20 Londen Regional. 5.20 Droitwich. Progr. 5: 8.007.00 Diversen. 7.00 Eigen gramofoonplaten concert: 1. Post Hoorn Gelopp, Foden's Work Band; 2. Als je voor een dubbeltje geboren bent, Louis Davids: 3. Please, believe me, L. P. Acc. Band; 4. Bolero v. Ravell, Harold Ramsay -met orkest; 5. Flo wery Path, Gino Bordin; 6. Melody from the sky, Sidney Lipton; 7. In the little white church, orkest met orgel; 8. Ne dis pas tou- jours, Lucienne Boyer; 9. The boulevard of broken dreams, L. P. Acc- Band; 10. Oome Piet, Louis Davids; 11. Night in the dessert, Gino Bordin; 12. Poor litle Angeline, L. P. Acc. Band; 13. That's why I need you tonight, Orkest met orgel; 14. Robins and roses, Sidney Lipton; 15. Quand tu se ras dans mes bras, Lucienne Boyer; 16. Ballerina, L. P. Acc Band; 17, Old Panama Marsch. Foden's Work Band. 8.0012.00 Diversen. Waar U gaat of waar U staat, draagt steeds PEPERMUNT"!, bij U, om te ge nieten, om U te verkwikken. FIRMA TONNEMA C FABRIKANTEN VAN KING PEPERMUNT SNEEK (Adv. Ingez. Med.) H.D,-' De kostbare vaas Niels Hansen stond met een ongeduldige uitdrukking in de oogen bij de tramhalte van het Jensen-plein te wachten en verdeelde zijn belangstelling met het kijken naar de tunnel- uitgang van den „ondergrondsche" en twee metselaars, die op een in aanbouw zijnde villa ijverig aan het metselen waren. Ze wandelden af en toe met versche steenen als volleerde acrobaten over een smal houten plankier, dat zich ongeveer twaalf meter bo ven den grond verhief. Eindelijk, na een half uur, verscheen Peter Ericson, de beroemde kunstkenner. ,.U moet mij maar verontschuldigen" zei hij glimlachend. „Het spijt me werkelijk, maar ik werd opgehouden. Laten we nu dadelijk naar binnen gaan, de heer Bjornson is om dezen tijd in zijn zaak". „Maar ik heb de vaas niet meegenomen", antwoordde Hansen. „Ik wil namelijk een trucje uithalen. De zaak is op het oogenblik zoo, dat ik ernstig aan de waarde van de blauwe vaas twijfel. Meneer Bjornson heeft haar mij wel-is-waar geleverd met de ver zekering, dat zij echt is; u en ik daarentegen zijn gaan twijfelen, nietwaar? Aangezien de vaas nog betaald moet worden en ik dit van daag zou doen, is er nog een kleine kans, dat we de waarheid en niets dan de waarheid zul len vernemen. Maar vriend Bjornson is een iva ii/cm vu»* na v.. oude rot in zijn vak en achteraf heb ik ge- één'van de jongens, die onder hem dienden, te j hoord, dat hij tot alles in staat is." laten neerschieten. En dan wordt het ook dul-1 „En wat bent u dan van plan. vroeg mild zonlicht de in aanbouw zijnde villa be- scheen. „Meneer...." hakkelde Hansen, diep onder den indruk. „Ik zal het u uitleggenvan morgen. de vaasin duizend stukken op den grond Op hetzelfde oogenblik piepte er iets in Ericson nieuwsgierig, terwijl hij zich voor over boog en een spiedenden blik in de rich- j ting van den winkel van den antiekhandelaar wierp. „Het volgende", fluisterde meneer Hansen. „Wij gaan den winkel binnen en ik trek een aller-ongelukkigst gezicht. Ik deel Bjornson __o stamelend mede, dat ik een ongelukje met de j Bjornson's keel. Het mannetje scheen een vaas heb gehad en tevens tot de overtuiging kreet van ontzetting te willen slaken. Hij ben gekomen, dat zij een waardeloos prul tolde op zijn beenen en tot schrik van het was. Er zijn nu twee mogelijkheden. Wan- j tweetal viel hij bewusteloos tegen de toon- neer de vaas werkelijk echt is en de volle bank, waarde heeft, zal Bjornson zich een on- Ericson gaf een gil van angst en knielde geluk schrikken. Heeft hij ons echter bedro- naast het slachtoffer neer. Maar Niels Han gen, dan zal hij niet schrikken, maar eerder sen haalde verruimd adem en terwijl hij zich verontwaardigd opstuiven. Let op mijn woor den, waarde vriend, dit trucje zal ons de waarheid aan het licht brengen; en laat ons nu naar binnen gaan." Even later stond een buigende meneer Bjornson voor het tweetal in#iet schemerdon ker van zijn pfopvollen winkel. „Meneer", wendde Niels Hansen zich aar zelend tot het kleine, slimme koopmannetje, „ik had u beloofd u vandaag te komen beta len. Echter is er iets afschuwelijks gebeurd..." Hij slikte, trok een stoel naar zich toe en nam moeizaam plaats. „Ietsafschuwelijks....?" herhaalde Bjornson en in zijn zwarte oogjes gloeide een Bjornson nieuwsgierig. naar de achterkamer spoedde en een glas wa ter haalde, mompelde hij: „Gelukkig, het is dus toch een echte vaas. De truc is gelukt, ik zal den ouden heer meteen betalen. Als hij het geld ziet zal hij me wel willen vergeven' Dat laatste kwam inderdaad in orde. Bjornson was spoedig weer de oude en streek het .pakje bankbiljetten met een zuurzoet ge zicht op. Pas een half uur later, toen het tweetal met verheugde gezichten vertrokken was, waagde hij zich naar buiten en slenterde naar de overzijde, waar gehamer en gezaag weerklonk. Een jongen in een schipperstrui was bezig kalk te roeren. .Vertel eens, hoe is het afgeloopen?" vroeg onbestemde uitdrukking. „Rustig, rustig mijn waarde," sprak Eric son, terwijl hij Hansen kalmeerend op den schouder klopte. „Beheersch je en houd je kalm". Voorzag Bjornson een truc? Zijn gelaat was een masker. Hij vouwde zijn magere handen en haalde diep adem. Toen ging hij op de bee nen staan en wierp een blik naar buiten, waar Tamelijk, meneer," antwoordde de jon gen. „Zag u het misschien? Hij gleed uit en viel van twaalf meter hoogte achterover naar beneden. Maar hij mag van.geluk spreken, hij heeft alleen zijn enkel ontwricht, verder niets, We schrokken ons dood, meneer", Bjornson knikte. Toen gleed een sluwe glim lach om zijn mond. „Ik ook.bijnazei hij langzaam. Vraagt inlichtingen over Verzekering met recht op winstaandeel. Over het tijd vak 1925-1936 kwam a deze verzekerden extra-bedrag t 7,5 millioen gulden te goede! N.V. Levensverzekering Mij. „Utrecht" te Utrecht. (Adv. Ingez. Med.) Intieme cabaretavond van de Nederlandsche Reisvereeniging. Coos en Polly Speenhoff Jr. Zaterdag a.s. organiseert het bestuur van de Nederlandsche reisvereeniging in het ge bouw H. K. B. een intieme cabaretvoorstelline, waaraan Coos en Polly Speenhoff Jr. hun me dewerking verleenen. Na afloop van de caba retvoorstelling is er gelegenheid tot dansen. Het bal wordt geleid door Martin Vinjee. De dansmuziek wordt door de Harlem Kings ver zorgd. NED. BOND TOT HET REDDEN VAN DRENKELINGEN Voor ruim 300 belangstellenden (autobezit ters, taxichauffeurs en autobusdienstonderne- mers) hield de heer A. J. Meijerink Dinsdag avond te Amsterdam zijn tweede voordracht over het redden van drenkelingen uit auto's, De Bondsvoorzitter, de heer A. A. Bierlee, leidde den spreker in. De heer Meijerink gaf weer menigen nuttigen wenk voor de inzitten den bij auto-ongevallen te water en ook voor hen die hulp willen verleenen. Een serie lieht- beelderf verduidelijk e het gesprokene. De Bondsvoorzitter dankte den spreker en sprak waardeerende worden tot den heer Joh. M. Éjmidt, die de beelden op het doek pro jecteerde. Aan het einde van den avond werden weer tal van vragen beantwoord. \1 Dat was tóen. Maar nu een modernen tijdmeter: een Junghans klok! De beste en mooiste! Verfijnd van vorm, voornaam van karakter en met een zeldzaam mooien gongslag. De stiptheid en duurzaamheid zelve! arc's (Adv. Ingez. Med.) Haarlemsche Gemeenteraad. De vergaderingen. In verband met de herdenking van het 40- jarig artsjubileum van Dr. Kersbergen, war-bij een aantal leden van den Raad tegenwoordig wenscht te zijn, zal de aangekondigde raads vergadering van Vrijdag 4 dezer (middag en avond) niet doorgaan. De behandeling der ontwerp-begrooting zal na Donderdagmiddag 3 Maart worden voortgezet op Maandag 7 Maart Cs Middags half 2 en 's avonds kwart over 8) en zoo noodiig Dinsdag 8 Maart (eveneens 's middags half 2 en 's avonds kwart over 8). FAILLISSEMENTEN. Door de Arrondissement-s Rechtbank te Haarlem zijn de volgende faillissementen uit gesproken op Dinsdag 1 Maart. 1. L. J. W. van Haaf, huisschilder, wonende te Haarlemmermeer, Sloterweg 252. Curator jhr. mr. L. U. Rengers Hora Siecama te Haarlemmermeer, Hoofddorp. 2. Th. van der Vring, kruidenier, wonende te Haarlem, Sophiastraat 73. Curator mr. Silvain Groen te Haarlem. 3. E. J. H. van Milligen, zaadhandelaar, wonende te Haarlem, Gierstraat 42. Curator mr. Silvain Groen te Haarlem. 4. De N.V. voorheen D. Mooy, fruithandel, gevestigd te Haarlem, Spaarndammerweg 68. Curator mr. J. A. P. C. ten Bokkel, Haarlem. Rechter-Commissaris in deze failissementen mr. E. H. F. W. van Schaeck Mathon te Haar lem. Wegens gebrek aan actief werd opgeheven het faillissement van; J. J. Hoogewerf, vee houder, wonende te Heemskerk, Hoflander- weg 1. Curator mr. J. E. Goudsmit te Haarlemmer meer, Hoofddorp. Wegens het verbindend worden der uitdee- lingslijst zijn geëindigd de faillissementen van 1. M. D. Spaargaren, tuinder, wonende te Aalsmeer, Stommeerkade 24. Curator mr. dr. A. F. H. Schreu-rs te Haar lem. 2. A. Brand, timmerman en aannemer, vroe ger wonende te Rijk Wetering, thans te Lan- geraar, gemeente Ter Aar. Curatrice mevr. mr. L. M. I. L. van Taa lingen Dols te Haarlem. 3. door homologatie van het accoord is ge ëindigd het faillissement van A. H. M. Stuur man, ijzerhandelaar, wonende te Halfweg, gemeente Haarlemanerliede c.a. Curatrice mevr. mr. L. M. I. L. van Taa- en Dols te Haarlem. LEZING VAN DICK BOER. Voor de afdeeling Haarlem en Omstreken van den Alg. Bond van Fotohandelaren houdt de heer Diclc Boer Vrijdagavond 4 Maart in de Kroonzaal van Café-Restaurant Brinkmann een lezing over de Panchromatische film. Het is gebleken, aldus deelt men ons mede, dat vele amateurs niet vertrouwd zijn met de ver schillende aanduidingen op de films, nog min der weten ze deze naar waarde te schatten. Dat deze namen niet willekeurig zijn gekozen en dat deze wel degelijk in verband staan met de te bereiken resultaten, ook met eenvoudige apparaten, is voornamelijk het doel van deze lezing.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1938 | | pagina 10