Amateur Filmauteur
De zaak Vrijman in de Eerste Kamer.
Kunst in Haarlem en
daarbuiten.
KREYMBORG
WOENSDAG 30 MAART 1938
HAARLEM'S DAGBEAD
3
Kon. Petroleum Mij.
Minister de Wilde weigert „eervol" ontslag
te verleenen.
Hoofd- en bij-intrigues.
Vaste lijnen en gelukkige afloopen
De oude zaak van den ex-Rijksbouwmeester
Vrijman had gisteravond nogal wat senato
ren getrokken. Zooals men weet is de heer
Vrijman eigenlijk het slachtoffer geworden
van een 15 jaar geleden tegen hem ingespan
nen strafproces. Hem is. naar het oordeel van
vrijwel iedereen, hard onrecht aangedaan.
Zoowel financieel als moreel heeft hij moeten
lijden onder wat men hem aandeed. Tenslotte
kreeg hij, toen eenmaal bleek, dat hij daarop
alle aanspraak kon doen gelden, dank zij 'n
wet van 1932 schadevergoeding, maar nog
steeds bereikte hij niet, dat het hem verleen
de niet-eervolle ontslag in 'n eervol ontslag
werd vervangen. Herhaaldelijk is over dit in
alle opzichten pijnlijke geval in beide takken
der Staten-Generaal te doen geweest. Thans
gaf opnieuw een verzoekschrift van den heer
Vrijman, aanleiding tot een gedachtenwisse-
ling en wel aan de hand van hetgeen de com
missie in wier handen dit rekest was gesteld,
als haar meening kenbaar had gemaakt. Zij
meende, dat de kwestie van de schadeloos
stelling als voor goed afgedaan moest be
schouwd worden sinds er tusschen den heer
Vrijman en den Minister van Financiën (toen
Jhr. Mr. de Geer) hieromtrent een accoord tot
stand was gekomen. Uit dien hoofde had Vrij
man een bedrag van f 36.500 op de basis van
wachtgeld ontvangen.
Maar het in December 1923 bij ministerieele
beschikking aan den destijds bij Kon. Besl.
benoemden Rijksbouwmeester niet-eervol ver
leende ontslag, was niet in een eervol ontslag
omgezet en dat laatste nu vond de meerder
heid van de commissie toch wel gewenscht.
Het was in hoofdzaak over deze conclusie en
over wat daarmee samenhing, dat de Minister
en de Kamer een levendige gedaehtenwisseling
hebben gevoerd.
Minister De Wilde stelde zich op het stand
punt. dat tenslotte de heer Vrijman door het
Gerechtshof in Den Haag tot 6 maanden ge
vangenisstraf was veroordeeld wegens door
hem, in de uitoefening van zijn ambt ge
pleegde valschheid in geschrifte. Nu kan
men, niet zonder reden, wel zeggen, dat er
voor zijn vergrijp hij had een valsche de
claratie voor een leverantie, die niet was ge
daan. deugdelijk verklaard de zeer ver
zachtende omstandigheid had gegolden, dat
hij slechts gedaan had, wat indertijd in zijn
tak van dienst gebruik was. Ook het Hof had
echter met die verzachtende omstandigheid
rekening gehouden en toch een gevangenis
straf van 6 maanden uitgesproken. Dus
zoo redeneerde Mr. De Wilde zoo'n kleinig
heid was dit vergrijp toch niet en waar er
heel wat ambtenaren om redenen van gerin-
geren aard zonder eervol ontslag worden ont
slagen, is het. met dit vonnis voor oogen nu
eenmaal niet te verantwoorden, 't ontslag
van den heer Vrijman alsnog eervol te ma
ken. Zeker, zijn lot was zeer hard geweest,
mede als men bedenkt, dat hij V/2 jaar pre
ventief had gezeten, toen hem „slechts" 1'3
van dien tijd werd opgelegd. Maar deze om
standigheid had dan ook juist bij de latere
tegemoetkomingen aan het slachtoffer van
deze historie men bedenke wel, dat het
zooeven vermelde misbruik niet geschiedde
ter eigen bevoordeelïng een belangrijke
rol vervuld.
Overigens was Minister Oud nog bereid
geweest tot rehabilitatie door den heer Vrij
man de leiding bij den bouw van een post
kantoor te Vlaardingen aan te bieden, wat
deze echter had afgewezen.
Prof. de Savornin Lohman (c.h.) gaf te ken
nen dat in 't licht van alle feiten volledig
eerherstel op z'n plaats zou zijn en hij meende,
dat nu de ex-Rijksbouwmeester zich niet tot
het Ambtenarengerecht kon wenden, aangezien
zijn geval zich vóór 't bestaan dier instelling-
had voorgedaan, de Kamer in zekeren zin een
rechterlijke taak te vervullen had. Immers zoo
moet men historisch de positie der Kamer
zien t.a.v. bij haar ingediende verzoekschriften
om „recht" tegenover de Regeering. Wanneer
het niet-eervol ontslag juist geweest was, had
men ook niet een schadevergoeding op wacht
geldbasis moeten toekennen en bovendien nog
dat aanbod i.z. het bouwen van 'n postkantoor
moeten doen, indien het onbillijk was is alsnog
eervol ontslag gewenscht. Deze redeneering
bleek eveneens Jhr. Dr. v. Citters (a.r.) en ins
gelijks Mr. Michiels v. Kessenich (R.K.) er op
na te houden, terwijl Mr. v. Vessem (nat. soc.)
Mr. dr. L. N. Deckers naar
W est-Indië.
Een studiereis.
Naar de Msb. verneemt zal oud-minister
mr. dr. L. N. Deckers, dezen zomer een studie
reis maken naar West-Indië op uitnoodiging
van het Genootschap tot bevordering van de
kennis van Suriname en Curacao.
Dit genootschap, waarvan voorzitter is de
oud-gouverneur van Suriname, staatsraad
dr. A. A. L. Rutgers, tracht het doel, dat
reeds uit zijn naam blijkt, onder meer te
bereiken door het bevorderen van persoon
lijke waarneming door vooraanstaande per
sonen.
Oud-minister Deckers zal zich waarschijn
lijk in de maand Mei op reis begeven. De
geheele reis zal ongeveer 2V2 maand duren.
BLOEI VAN KERSENBOOMEN IN
ZUID-LIMBURG.
De A.N.W/B. meldt:
De kersenboomen in Zuid-Limburg staan
in vollen bloei. Tegen het einde van deze week
is de bloesem het mooist.
Centrale voor Werkloozenzorg.
Voortzetting van den arbeid.
De Centrale voor Werkloozenzorg. gesticht
op initiatief van den Raad van Nederland-
sche kerken voor practisch Christendom,
schrijft ons:
Alhoewel een gelukkige vermindering valt
waar te nemen, is de omvang der werkloos
heid in den lande helaas nog zoo groot, dat
de bestrijding der moreele gevolgen van
langdurige werkloosheid dient te worden
voortgezet.
Dientengevolge werd besloten, evenals vo
rige jaren, ook in 1938 een groote landelijke
collecte te houden, ten einde de voor besten
diging van den arbeid der centrale noodige
geldelijke middelen ter beschikking te krij
gen.
1-Iet bestuur is dankbaar voor de medewer
king. die het nu reeds drie jaar mocht on
dervinden en houdt zich overtuigd, dat ook
dit jaar de collecte zal slagen
gaarne een enquête ingesteld wilde zien. Met
den Minister vond de Kamer dit volkomen
overbodig, zoodat zij het daartoe strekkende
voorstel met algemeene stemmen op die der
N.S.B.'ers na (404) verwierp.
De Minister verdedigde met vuur en met
talent zijn standpunt, o.m. nog opmerkende,
dat ook wanneer iemand niet-eervol ontslagen
is. toch nog wel barmhartigheid en het laten
gelden van „genade voor recht" kan, en soms
moet worden toegepast. Dat nu was hier ge
beurd; vandaar het aanbod, dat in zekeren
zin als een soort „reclasseering" te beschou
wen viel. Doch indien men thans het ontslag
„eervol" zou maken, zou dat met 't oog op de
verhoudingen in het geheele ambtenaren
corps hoogst bedenkelijk zijn. De bewindsman,
welke voor een goeden gang van zaken de
verantwoording te dragen heeft, verklaarde
dan ook en hij bleek Prof. Kranenburg (v.d.)
overtuigd te hebben van de juistheid zijner
redeneering dat hij niet bereid was om
alsnog 't ontslag van 1923 „eervol" te maken.
Het baatte dus niets, dat de hierop gerichte
conclusie (de andere nam de Kamer met 40—4
aam er met 3410 doorging.
Tegen stemden Mr. Sasse v. IJsselt (R.K.),
Mr. Pollema (c.h.). de voorzitter (c.h.), de li
beralen. Prof. Kranenburg (v.d.) en de nat.
socialisten.
E. v. R.
Diefstal uit auto.
Voor 300 goederen gestolen.
AMSTERDAM. 29 Maart. Een reiziger in
verschillende artikelen voor drogisten heeft
bij de politie van het Bureau P. Aertszstraat
aangifte gedaan dat uit zijn auto voor
driehonderd gulden aan goederen is gesto
len
Daar de man zoowel in Haarlem als in de
hoofdstad zijn afnemers had bezocht, kon hij
niet met zekerheid opgeven waar de diefstal
was gepleegd.
De politie heeft reeds een man, dien zij
van den diefstal verdenkt, aangehouden, doch
deze beweert de bij hem aangetroffen artike
len van iemand uit Haarlem te hebben ge
kocht.
Het onderzoek wordt vortgezet.
MINISTER MARCK NAAK BRUSSEL
VERTROKKEN.
's-GRAVENHAGE, 29 Maart. De Belgische
minister van het Verkeerswezen, de heer
Henri Marck en zijn gezelschap zijn heden
middag om 2.36 van het Station Hollandsche
Spoor naar Brussel vertrokken.
De secretaris van de Belgische legatie, baron
Ruzette en de gezantschapsattaché, de heer
Baert, deden hen uitgeleide
Het Museum Mesdag.
Corot.
Het Amsterdamsche Gemeentebestuur is van
zins dezen zomer een groote tentoonstelling
te doen organiseeren van Fransche schilder
kunst uit de periode van 1800 tot heden. Een
zusteronderneming dus van de Engelsche ten
toonstelling, die twee jaar geleden het zomer
feest in het kunstleven der hoofdstad heeft
gevormd. Het kan prachtig worden, ook 'dit
jaar, en zeker zullen de Nederlandsche kunst
liefhebbers er zich nog in vlugger tempo tehuis
gevoelen, want de relaties tusschen de Fran
sche en de Hollandsche kunst, juist in de aan
gewezen periode, zijn inniger en langduriger
dan met welk ander buurvolk ook. Fransche
schilderkunst is in ons land zelf nog in vrij
aanzienlijke mate te vinden. Het zou daarom
niet onverstandig zijn als wij, vóór het zomer
is, onze openbare verzamelingen nog eens
vluchtig doorliepen, dan staan wij weer ver
trouwder tegenover de groote meesterwerken
die de Fransche Musea, naar het schijnt wel
over eenigen tijd aan de Amstelstad uit willen
leenen.
Wij komen er inderdaad te weinig toe ons
eigen openbaar bezit te waardeeren en zoo er
in de musea niet zoo nu en dan tam-tam ge
maakt werd en een of andere speciaal-show
op uitzonderlijke, eenigszins aan Barnum en
Bailey herinnerende wijze werd geënscèneerd
zou het aantal bezoekers aan de permanente
collecties nog geringer zijn. De musea die hun
aantrekkingskracht in de eigen, vaste bezit
tingen zoeken moeten, leiden een deftig, inge
togen bestaan en vertoonen hun schatten
slechts aan de weinigen die niet door speeches,
eerewijn of aanwezigheid van autoriteiten be
hoeven te worden aangelokt. Toch zou ik mijn
lezers durven aanraden, zich zoo nu en dan
onder die weinigen te scharen en op een vrijen
dag eens het Haagsche Mesdag Museum in
de Laan van Meerdervoort op te zoeken
Juist met het oog op de komende expositie
in de hoofdstad, zou dat een goede voorbe
reiding zijn. Al omvat dat vorstelijk legaat
aan den staat der Nederlanden niet de geheele
periode van vijf kwart-eeuwen, die men te
Amsterdam vertegenwoordigd wil zien. men
zal er veel vinden, dat representatief is voor
de rijkste jaren der romantische landschaps
kunst. waarmee onze eigen ljunst zoo nauw
verwant geweest is.
Mesdag, zelf schilder, heeft bij het aanleg
gen van zijn verzameling, op de schilder
kunstige qualiteiten van wat hij verwierf, den
nadruk gelegd. Hij ging daarbij vrij en onaf
hankelijk te werk en was tehuis in zijn materie
zoodat zijn bezit een éénheid van karakter en
hoedanigheid bezit als bij weinig andere ver
zamelingen van particulieren wordt aange
troffen. Zijn voorliefde had. naast de kunst
zijner Haagsche tijdgenooten, de school van
Barbizon, die zeker dezen zomer ook te Am
sterdam met belangrijke dingen herleefde be
langstelling zal vinden.
Wie Barbizon zegt. denkt aan Corot. Millet
Rousseaux en Dupré. Daubigny Troyon en de
lange reeks mindere goden uit hun gevolg. Het
is daarom, dat wij deze week een doek van
Corot uit Mesdag's verzameling reproduceeren.
Corot, le bon père Corot. staat, uit zijn groep,
misschien nog het sterkst geworteld in de
kunst van vandaag, in de waardeering der
jongeren het hoogst aangeschreven. Terwijl
een veertig jaar geleden Millet een hoogte
punt in de vereering van schilders en lief
hebbers bereikt had. thans door velen reeds
uit-den-tijd gevonden en nog slechts in zijn
teekeningen en etsen als groot meester geëerd
wordt heeft voor Corot die waardeering een
zwenking binnen de eigen productie vertoond,
die curieus maar. toch ook weer verklaarbaar
is. Had men toen. zoo tegen 1900. voor Corot's
Vorderingen van de S. A. de Pétrole de
Grosnyi ontzegd.
De Haagsche Rechtbank heeft Dinsdag uit
spraak gedaan in de civiele procedure, inge
steld door de Belgische S.A. de Pétrole de
Grosnyi tegen de Koninklijke Petroleum
Maatschappij. Eischeresse vorderde 73.272.
op grond van een overeenkomst, waarbij de
Koninklijke zich zou hebben verplicht, 4.26
pCt. van de winst uit de Russische aankoopen
aan deze Belgische vennootschap af te staan.
De rechtbank heeft deze vordering ont
zegd, zoo meldt de Tel.
KOERSEN NEDERLANDSCH CLEARING-
INSTITUUT.
's-GRAVENHAGE, 29 Maart. Koersen
voor stortingen op 30 Maart 1938 tegen ver
plichtingen luidende inReichsmarken 72.50,
lires 9.39, peseta's 10.50, Turksche ponden
1.44.
LANDGOED „DER HIRTLER" DOOR DE
GEMEENTE DOORN GEKOCHT.
De Dinsdagmiddag gehouden raadsverga
dering der gemeente Doorn heeft besloten tot
aankoop van het Landgoed „De Hirtler" aan
den straatweg tusschen Doorn en Driebergen
voor een bedrag van 75.000.
Het landgoed, dat een oppervlakte beslaat
van 80 H.A.. zal gedeeltelijk in exploitatie
worden gebracht en gedeeltelijk als bosch
gereserveerd worden.
KON. MILITAIRE ACADEMIE.
's-GRAVENHAGE, 29 Maart. De minister
van Defensie brengt ter kennis, dat in 1938
voor toelating als cadet tot het eerste studie
jaar der Kon. Miliaire Academie worden open
gesteld
1. voor het leger in Ned.-Indië:
ten hoogste 53 plaatsen verdeeld als volgt:
2331 plaatsen voor de infanterie;
12 plaatsen voor de cavalerie;
1318 plaatsen voor de artillerie;
45 plaatsen voor de genie;
45 plaatsen voor rnilit. administratie.
2. voor het leger in Nederland:
12 plaatsen voor de genie.
In het bijzonder wordt onder de aandacht
gebracht, dat voor de overige wapens en het
dienstvak der militaire administratie van het
leger in Nederland voor het eerste studiejaar
geen plaatsen worden opgesteld. De toelating
voor die wapens en dat dienstvak geschiedt
uitsluitend tot het tweede studiejaar der K.
M. A. en wordt alleen opengesteld voor leer
lingen, die met gunstig gevolg bepaalde scho
len voor reserve-officieren hebben doorloopen.
EEN BONTDIEVEGGE.
's-GRAVENHAGE. 29 Maart. Omstreeks
het middaguur vervoegde zich vandaag een
Fransch sprekende dame van Russische na
tionaliteit, wier leeftijd ongeveer bij de veer
tig te schatten is, in een bontzaak aan het
Noordeinde. klaarblijkelijk met het doel iets
te koopen. Van de gelegenheid, dat de winke
lier zich even uit de winkelruimte verwijderde,
maakte de koopster gebruik om haar slag
te slaan en heen te gaan. Op aanwijzing van
den winkelier heeft een agent van politie de
dame, die zich nog slechts enkele passen
had kunnen verwijderen, aangehouden. Zij
bleek onder haar mantel niet minder dan vijf
zilvervossen ter waarde van ongeveer 500
te hebben medegenomen. De politie heeft de
vreemdelinge in bewaring gesteld.
zilverige landschappen in de teere nuancee
ringen waaraan een klein kleurig nootje rood
of blauw een speelsch accent gaf. een haast
buitensporige bewondering en negeerde men
daarentegen zijn figuurschilderijen vrij wel.,
thans zijn de laatste erkend als tusschenscha-
kels tusschen Corot's en onzen tijd, de schil
der zelf als voorlooper, onbewust dan. van
moderner neigingen en is dienovereenkomstig
zijn historische belangrijkheid steviger beves
tigd dan tevoren.
Het is onjuist te zeggen dat Corot autodidact
was. Hoewel hij pas op zijn 26e jaar van zijn
vader verlof kreeg, te gaan schilderen, heeft
hij van met hem bevriende jonge artisten
vlug de handgrepen van het vak opgestoken.
Maar hij was niet schoolsch ontwikkeld en
ging graag zijn eigen gang. rustig doorwerkend
en experimenteerend met het zelfvertrouwen
dat zijn eigen ernst en de bestaanszekerheid
hem door zijn vader verstrekt, hem bezorgd
hadden. Van moeders, zoowel als van vaders
kant stamde de in 1796 te Parijs geboren
schilder uit het Fransche Zuiden, het wijn-
land van Bourgogne en het Pays de Vaud.
Misschien vandaar zijn steeds zonnige ernst
bij en voor het werk. licht en zon zoekend op
zijn manier, waar de romantici van zijn tijd
het licht nog brachten in hun werk door felle
tegenstelling met diepe bruinen en zwaar op
gebrachte verflagen, op de academische manier
van dien tijd. Corot's kleur is bijna altijd
transparant en dun in de verf. naar hijzelf
verklaarde zou hij steed:' wit menrre- door
iedere t^ gebruiken kleur Vandaar zijr teer
heid in ae nuances die echter den vasten vorm
nooit buitensluit. Integendeel: een zijner prin-
cipes*w5s van jongs af aan dat men allereerst
Natuurlijk moet iedere film een intrigue
hebben. Met een idee alleen komt men er
niet. Een idee is als een klomp klei, waaruit
de figuur gemodelleerd moet worden.
Zooals men het beeld ziet ontstaan, zoo
moet men dc intrigue zich zien ontwikkelen
uit het idée. De filmauter moet zich bepalen
tot schrijven, maar hij moet er voortdurend
op bedacht zijn zóó te schrijven dat de lezer
het verhaal voor zich ziet.
Eerste eisch is dus: vertel nooit iets dat
je kunt laten zien. In ouderwetsche tooneel-
stukken vertelde in het eerste bedrijf de huis
knecht aan het kamermeisje, waarom mijn
heer zoo somber was en 's avonds zoo laat
thuis kwam. Het filmpubliek wil den jongen
man somber zien zijn en laat thuis zien
komen
Tweede eisch: schep een paar belangwek
kende menschen, breng ze in een serie moei
lijkheden die onoverkomelijk schijnen, haal
ze er op logische en spannende wijze uit en
maak ze gelukkig.
Als u weer eens in de bioscoop zit, let er
dan eens op dat heel vaak door een film
twee draden loopen: de hoofdintrigue en de
bij-intrigue. Deze draden kruisen elkaar tel
kens. De hoofdpersonen kunnen niet voort
durend „op" zijn. En terwijl de hoofdrol zijn
roes uitslaapt of met een vliegtuig ondeiweg
is, moet er toch ook wat gebeuren.
Welke intrigues trekken het meest? De arme
jonge man die succes heeft in zijn leven; As-
schepoester die na tallooze moeilijkheden
den Prins van haar hart vindt; de verloren
zoon die na allerlei lotswisselingen tot zijn
ouders en het meisje dat hem altijd heeft
liefgehad terugkeert: de zelfopoffering (als
u maar oppast voor sentimentaliteit!) de
liefde natuurlijk, in allerlei schakeeringen en
variaties; het huiselijk leven (herinnert u
zich Dodsworth nog?); wraak die tenslotte
door liefde wordt teniet gedaan; persoonsge-
lijkheid met als gevolg persoonsverwisseling;
de misdadiger die één goede daad -doet ten
koste van zijn leven en zoo alles weer goed
maakt; avonturen, op duizend manieren uit
gewerkt; de ontdekking van een misdaad
(liefst met huanor en niet met gruwelijk
heden doorspekt); de comedie-met-gedachte
(Mr Deeds goes to tower, hier vertoond on
der de titel: O.K.. Mr. Deeds); historische
personen, menschelijk uitgebeeld;; rassen-
strijd (Bengaalsche lanciers) enzoovoorts, en-
zoovoorts.
Frances Marion is ervan overtuigd dat een
origineele intrigue voor een goede film niet
noodzakelijk is. Wie er in slaagt een be
staande intrigue-soort die al populair is ge
worden op een origineele en frissche wijze
uit te werken heeft meer kans zijn stuk te
verkoopen dat hij die met iets totaal nieuws
aan komt dragen. Nieuwe behandeling van
stof die geschikt is gebleken, nieuwe situaties,
nieuwe karakters, daarnaar zoekt iedere film
maatschappij.
Wat voor het karakter gold. geldt ook voor
de intrigue: houd vast aan uw oorspronke-
lijken opzet. Wat in den beginne een lichte
comedie was, mag niet eindigen als een
drama.
Wie aanvangt met een armen jongen, die
verliefd wordt op een rijk meisje, mag niet
besluiten met de zelfopoffering eener moeder.
Probeer nooit een scène in te voegen, om-
dat-ie-zoo-aardlg-is, als hij niet in het ver
haal past. Noteer hem en bewaar hem voor
een volgend scenario.
den vorm volkomen beheerschen moest voor
men tot de eigenlijke schilderij kon overgaan.
Hij heeft zijn kleurbegrip met kalmen ernst
doorgevoerd en misschien is hij daardoor door
zijn collega's wel eens met niet begrijpende
oogen aangekeken, maar het einde van het
lied was dat hij dichter dan één van hen. zou
komen te staan bij wat de jeugd van later zou
waardeeren. bij Jongkind. Boudin en de lumi-
nisten. Zonder ophef is hij zijn weg gegaan,
ernstig, respectabel mensch, buitengewoon
hartelijk voor zijn minder fortuinlijke
vrienden. Hoe hielp hij Daumier niet op onop
zichtige wijze tijdens diens ouderdomsmisère
Maar steeds had hij onafgeleid zijn
eigen inzichten gevolgd, waar het zijn werk
betrof, bij alle hoogstaande vereering die hij
voor dat der anderen had. Bekend bleef een
gezegde van hem; „U faut mieux n'être rien
que d'être l'echo d'autres peintres" "het is
beter heelemaal niets te zijn dan de echo van
andere schilders te wezenOndertusschen had
hij een groot hart. Toen zijn eigen kunst veel
echo's had te voorschijn getooverd liet hij
dien straffen stelregel niet steeds hooren als
een onfortuinlijke schilder die in zijn kielzog
voer. bij hem om raad of correctie kwam. Men
zegt zelfs dat Corot nog al eens doekjes van
die collega's voor ze afmaakte en signeerde
om ze uit den brand te helpen. Als Corot in
Parijs, bijna tachtig jaar oud sterft is niet al
leen een groot en zuiver schilder, doch tevens
een braaf mensch uit de kunst verdwenen
Ik vrees dat zijn teerheid in ons plaatje een
beetje verloren gaat. maar hoop dat het voor
gaande aanleiding is het origineel in Den Haag
(en andere b.v. in het Rijksmuseum) te gaan
bekijken.
J. H. DE BOIS.
Neem geen langen aanloop, maar spring
meteen midden in de situatie en bouw dan
langs logischen weg een climax op. Komt het
hoogtepunt van uw verhaal teveel in het be
gin. dan blijkt daaruit dat u niet op de juisie
plaats bent begonnen. U moet dan óf een
nog treffender, amusanter en boeiender si
tuatie scheppen, of uw verhaal op een vroe
ger tijdstip inzetten.
Welke conflicten boeien het bioscooppu
bliek? Volgens de schrijfster in de eerste
plaats: conflicten tusschen twee menschen.
Dan de strijd van den mensch tegen de
natuur (vliegtuigen en schepen in den storm
bijv.)
Bijzonder geliefd maar uiterst moeiiljk
te behandelen is de innerlijke strijd in
een figuur: liefde en plicht, verlangens en
principes die met elkaar in botsing komen.
Maar wat u ook kiest, maak het uw held niet
gemakkelijk. Hoe meer hij moet doqystaan
des te sterker zal hij zich moeten toonen en
des te sterker zal de film worden. Stapel ge
rust de eene zwarigheid op de andere, drijf
hem in een hoek, waaruit ontsnappen onmo
gelijk lijkt. Laat hem maar vechten met zijn
verstand en desnoods met zijn vuisten. Laat
hem alles maar op het spel zetten. Alleen:
wat hij wint moet dan ook werkelijk de moeite
waard zijn.
Als u de karakters en de intrique helder
en volledig voor uw geest hebt staan, begin
dan te schrijven. Schrijf zooals u schrijven
zoudt voor een tijdschrift dat boeiende korte
verhalen publiceert. Maar houd daarbij vast
aan dit principe: zooveel als maar eenigszins
mogelijk is moet de handeling beschouwd
worden van den hoofdacteur uit. Schrijf dus
niet: ,,de schurk trok zijn mes en wierp zich
met onstuimige kracht op Jim", maar: „Jim
sprong op en weerde den schurk af, die zijn
mes had getrokken en zich op hem wierp".
Het lijkt onbelangrijk, maar steeds van den
hoofdpersoon uit dènkende en schrijvende
krijgt u een grootere eenheid in uw ver
haal.
Vergeet niet dat het publiek verstrooiing-
zoekt, dat vele bioscoopbezoekers weten wat
armoede beteekent. Laat daarom uw verhaal
niet spelen in een achterbuurt of op een zol
derkamertje. tenzij u er wat anders tegen
over kunt stellen; een huis waar iedereen
graag zou willen wonen, een land dat ieder-
gecn genoeg zou bezoeken.
Natuurlijk zorgt u voor een gelukkigen af
loop. Noodzakelijk is dat niet. („Ik ben een
vluchteling" bijv. eindigde diep tragisch en
was des ondanks een succesfilm), maar
wenschelijk wel. Het pubüek moet zeker zijn
dat de toekomst voor de hoofdpersonen een
en al zonneschijn zal wezen. Hebt u bijv. een
geschiedenis bedacht van een pantoffelheld-
je, die alle moeite doet zooveel te verdienen
dat hij zijn schoonmoeder niet meer in huis
hoeft te houden, dan moet u niet eindigen
met hem het begeerde geld na allerlei
teleurstellingen te laten verwerven. Wij
willen de schoonmoeder met pak en zak naai
den trein zien gaan en u moet er ons, toe
schouwers, van overtuigen dat ge vast en
zeker niet terug zal komen ook
Wees voorzichtig met het toeval. Toevallig
heden irriteeren het publiek. Als uw verhaal
af is, lees het dan nog eens critïsch door of
er soms toevalligheden in staan. Ontdekt u
er een, verander dan de situatie zoo. dat het
toeval geen toeval meer is. Wordt de schurk
ontdekt doordat de werkster in de prullen
mand een brief vindt die zijn schuld bewijst,
dan is dat toeval. Maar als het publiek die
werkster al kent als een buitengewoon
nieuwsgierige vrouw die overal snuffelt waar
ze maar kan. dan is het toeval aanvaard
baar geworden; het is geen toeval meer.
Als u dan ook nog aannemelijk weet te ma
ken dat een geraffineerde schurk zoomaar
gevaarlijke brieven in de prullemand gooit in
plaats van ze te verbranden, dan is deze
scène een succes. En zoo moet iedere scène
scène een succes. En zoo moet iedere scène,
ieder tooneel. iedere situatie behandeld wor
den. Begint u maar vast!
P. H. SOHiRöDER.
ADVERTEERDERS DOOR COLPORTEURS
MISLEID.
•s-GRAVENHAGE. 29 Maart. Twee jonge
lieden. de gebroeders N.. hadden een gids uit
gegeven met standaardgegevens over het
Staatsbedrijf van P.T.T.. waarvoor zij probeer
den advertenties te krijgen van groote winke
liers hier ter stede. Het uitgeven van den gids
was al ongeoorloofd, daar van de P.T.T zelf
zulk een editie reeds was verschenen en de
broers, zonder zich om het auteursrecht te be
kommeren." de gegevens hieruit eenvoudig co-
pieerden. Nog ongeoorloofder was dc wijze,
waarop zij de advertentie-contracten probeer
den af te sluiten. Zij beweerden n.l„ dat de
gids door het P.T.T.-bedrijf zelf werd uitgege
ven en dat het boekje huis aan huis gratis
werd verspreid. Indien de winkeliers uit zich
zelf meenden, dat de gids een officieele P.T.T.-
uitgave was. lieten de beide colporteurs hen
in dien waan. De gids met advertenties werd
inderdaad uitgegeven, doch de oplage bedroeg
niet meer dan 1000 exemplaren.
Een wantrouwend winkelier wendde
zich tot den chef van den Persdienst
der P.T.T., den heer Pater, die hem mede
deelde. dat deze uitgave niet doorzijn bedrijf
was geschied en bovendien met hef. oog op de
auteursrechten ongeoorloofd was. De zaak
werd in handen van de justitie gegeven en
beide broers moesten zich voor de Haagsche
Rechtbank wegens oplichting verantwoorden.
Zij waren niet verschenen, doch hadden bij
de politie een volledige bekentenis afgelegd.
De eisch tegen beiden luidde twee maanden
gevangenisstraf voorwaardelijk en een geld
boete van f 25 subs. 25 dagen hechtenis.
Uitspraak 12 April.
Veertig; jaar Israëlietische
krankzinnigenverpleging.
Opening van nieuw recreatiegehouw door
minister Van Boeyen.
APELDOORN, 29 Maart. Het was 2 Maart
3-1. veertig jaar geleden, dat de Vereeniging
„Centraal Israëlietisch Krankzinnigengesticht
in Nederland", gevestigd te Amsterdam, werd
opgericht. Vandaag is op deze inrichting „Het
Apeldoornsche Bosch"-dit. jubileum gevierd, ter
gelegenheid waarvan het nieuwe groote ont-
spanningsgebouw door den Minister van Bin-
nenlandsche Zaken is geopend.
Gewone kleeding is meest massa-werk.
Waarborg-kleeding is kleermakerswerk. Ge
wone kleeding wordt bij duizenden tegelijk
gemaakt. Waarborg-kleeding is apart van
bewerking en apart van stoi.
alléén bij
(Adv. Ingez Med.)