TENTOONSTELLING DANSAVOND Voordrachtsoefening. MAANDAG '4 A PR'IT; 1938 HAAREEM'S DAGEEAD KUN/T IN IIIIIRIN. SCHILDERKUNST Dingemans. In de nieuwe zaal van het Frans Halsmu seum is Zaterdagmiddag een tentoonstelling geopend van werken door mevrouw Dinge mans—Numans, verlevendigd door een aantal werken van wijlen haar man, Waalko Dinge mans, en een groep werken van Waalko Ju nior, den zoon. De heer Gratama, die met eenlge vriende lijke woorden de expositie opende, begon met er op te wijzen dat goede wijn geen krans behoeft, riep de sympathieke figuur van den schilder en etser Dingemans voor onzen geest terug, huldigde de bloemenschilderes in mevrouw en prees den zoon in wien het bloed spreekt van de ouders, en die reeds meerdere malen getoond heeft dat men van hem iets mag verwachten. Er was voor deze openin; groote belangstelling. De hoofdschotel dezer tentoonstelling wordt gevormd door de bloemstukken der schilde res. Men zou deze kunften karakteriseeren door te zeggen, dat ze meer geteekend dan geschilderd zijn, doch daarmee ze niet vol ledig recht doen. Want men zou dan ver zwijgen, dat ze door hun opgewekte, fleurige kleurigheid een goedbedoelde aantrekkelijk heid bezitten, die. bovendien door een goeden smaak voor bloemarrangement veelal ge steund wordt. De schilderes hecht meer aan een benaderend juiste portretteering van haar bloemen, dan aan een schilderlijk bonden zijn van haar schilderij en kan daardoor soms bodems en achtergronden zon der al te grooten hinder laten zwemmen. Voor degenen voor wie de schilderij meer is dan de voorstelling maakt zij echter, vooral op klein formaat, dan plots heel fijn-gebonden kleur- sinfonietta's, zooals het mooie orchideeën- stukje (no. 30) met de fijne paarsen ir donker fond, of in de Rozen (31), de Orchi deeën (op 34) en in nog wel andere, daarmee verwante werken. Dan is de schilderes voor mijn gevoel op haar best en herkennen wij de maakster van de uitnemende menschpor- tretjes, die zij lang geleden van den ouden heer Ahn en van haar man schilderde. (23 en 44)De kunst van mevrouw Dingemans is gemoedelijk, frisch en vroolijk en wordt het aardige rotstuintje (33) vrij juist gere presenteerd. Het werk van haar echtgenoot heeft vooral in den aanvang zoo omstreeks 1900, buien van geestdrift gekend die in latere jaren nog bij gelegenheid weer oplaaiden. In de ..Zeis- scherpers'' (57), misschien nog uit den Aar- denburgschen tijd, zit dat enthousiasme waarmee ook een aantal etsen is aangevat, in de in fel licht werkende Gerst-snijders op Wes- terschouwen komt dat terug en in de in blauw licht geziene „Paarden in Rotterdam" (52) voelt men met welk entrain Dingemans zoo'n onderwerp te lijf ging. De kleine Slee- perspaarden" (59) bevatten dan dat enthou siasme geconsolideerd. Dingemans heeft niet gansch en al kunnen geven wat hij soms beloofde, maar zeer vaak proeft men in zijn werk den artist, en in veel van zijn etswerk is hij zeer bijzonder. De jonge Dingemans zal misschien zijn ouders overvleugelen. Wie tusschen de schil derkistjes geboren wordt, heeft iets vóór boven wie er voor 't eerst mee uit wandelen gaat. Men zal hem talent niet ontzeggen, uit het werk spreekt ernst en tegelijk het bewijs dat er, zooals de oude Weissenbruch dat zoo vriendelijk zeggen kon. „muziek in z'n don- dor" zit. Die muziek hoor ik in de olieverf studies eener „zee bij Westerschouwen", van een Seine--gezicht in Parijs, in fragmenten van een Naakt. En den ernst vindt men in zijn poitretteekeningen. Vooral die van den lezen- den heer is bijster goed van lijn, kleur en sfeer. Men mag hem een ..goede reis" in de kunst wenschen. Het schilderend trio. man, vrouw en zoon. is in Holland al meer vertoond en met succes. Men denke aan den heer en mevr. Bilders en Gerard den zoon. L'histoire se répète. J. H. DE BOIS. HET TOONEEL JUBILEUM „DIE RAECKSE". uitstekende opvoering van ,,'n wespennest". De schoolvereeniging van de H.B.S. A „Die Raeckse" heeft Zaterdagavond in den H.KB. haar 12'2 jarig bestaan herdacht met de op voering van het blijspel .,'n Wespennest" van J. W. v. d. Heiden en Henk Bakker. Een opvoering die, en het is een genoegen het te mogen constateeren, een doorslaand succes is geworden. De opmerking van „Die Raeckse's" voorzitter „ik voor mij heb 't idee dat luchtige stukken het op dergelijke avon den 't beste doen" verdient tenvolle onder schreven te worden door allen die met school- uitvoeringen te maken hebben. Inderdaad, men verwacht op een dergelijken avond iets vroo- lijks en opgewekts en deze twee eigenschappen bezit dit blijspel van Bakker en v. d. Heiden zeer zeker. „Het Zwaluwennest" het huis van 't echt paar Verduin dat door een misverstand tus schen man en vrouw tot pension wordt inge richt is met recht een wespennest. Verduin en zijn vriend Nijhoff verwisselen om verschillen de redenen van naam en hiermede begint 'n serie verwikkelingen die culmineeren in de komst van de „Koe-lieden" te weten Vader Koeman aardappelenhandelaar ..engros" met zijn ega, vergezeld van hun drie spruiten Petronella. Alida en Flip. Voeg bij dit alles nog een schrijfster die incognito het pension be zoekt en kans ziet Nijhoff's de echte hart een record aantal slagen per minuut te doen slaan en ge hebt 'n cocktail die door re gisseur-mixer H. Boon op de juiste wijze werd gepresenteerd. Het stuk werd frisch en levendig en behou dens 'n enkel hiaat in III ook vlot gespeeld. De entree van de familie Koeman was wer kelijk kostelijk en zoowel Tonny Oosterheert als Herman Vos verdienen 'n extra woord van lof voor de wijze waarop ze hun rollen ver vulden Dat was werkelijk uitstekend! Ook de Koe-kinderen: Bep Lobbes. Annie Lit en Wim Boon speelden met verve en en thousiasme en vooral Bep Lobbes als de ver liefde Petronella had 'n groot aandeel in het succes. Trouwens alle rollen waren in goede handen en de juiste blijspel-toon bleef den heelen avond bewaard. Hetty Stekelenburg en Boy van Donselaar waren een sympathiek echtpaar met wie de zaal geheel en al meeleefde. Het zou te ver voeren om alle medespelenden, die zich zon der uitzondering uitstekend van hun overigens dankbare taak kweten, te noemen, laat ik Zaterdag werd in IJmuiden-Oosl een korpsschietwedstrijd gehouden, georgani seerd door de Gewestelijke Landstormcommissie „Kennemerland". De burge meester van Velsen, mr. M. M. Kwint, loste het eerste schot. Naast hem, in uniform majoor A. F. Borren, korpscommandant van de commissie „Kennemerland". mogen volstaan met aan te stippen dat Evert Dae men een vlotte vrijgezel en 'n trouweloos echtgenoot was maar dat deze trouweloosheid door de schrijfster Trude van Heel een aller aardigste rol van Lenie Fortgens op afdoen de wijze werd bestraft. Regisseur H. Boon werd na afloop door spe lers en publiek op hartelijke wijze gehuldigd en de cadeaux die hem werden aangeboden waren dan ook ten volle verdiend. Er mag dan aan dezen avond geen speciaal feestelijk ka rakter gegeven zijn, ik zou niet weten hoe „Die Raeckse" haar jubileum beter en prettiger had kunnen vieren. B. K. YOMA SASBURC. Aan den vleugel: ANS BOUTER. Het optreden van Yoma Sasburg. Zaterdag in onzen Stadsschouwburg heeft geheel be antwoord aan de hooge verwachting welke haar dansavond in het vorige seizoen had ge wekt. - Yoma Sasburg ik schreeft het reeds vroe ger heeft alles mee voor danseres, een slank, rank, fijn-gevormd lichaam, een zeer expressief gezichtje, een vlugge agiliteit. een gracelijke souplesse in haar bewegingen en groote fantasie. En wat nog voornamer is zij wordt bezield door den dans en geeft er zich aan over met heel haar wezen. Toch zou zij niet tot uitdrukking kunnen brengen, wat zij bij haar dansen innerlijk beleeft, wanneer zij niet over zulk een sterk ontwikkelde techniek beschikte. Haar dan sen is volkomen beheerscht en door ernstige studie voortreffelijk gecultiveerd. Yoma Sas burg danst niet enkel met de voeten, of zooals zoo vele Hollandsche danseressen voornamelijk met haar armen maar met heel haar lichaam. Omdat alles aan haar deel neemt aan den dans. wordt deze zoo zeldzaam harmonieus van lijn, beweging, rhythme en expressie. Het was voor allen, die haar ontwikkeling met meer dan gewone belangstelling vol gen, een vreugde te mogen zien, hoe zeer Yo ma Sasburg zich ook in haar dansen ver diept. Want het waren haar nieuwe dansen die den meesten indruk maakten. Het hoogte punt bereikte zij Zaterdag in no. 6. de „driekwartsmaat", waarin zij de vrouw in haar grilligheid, subtiel en in verschillende nuances prachtig zeker en met opmerkelijke gedurfdheid weergaf. Welk een variaties in één enkele dans, telkens even verrassend en alle opgelost in één schoon, bindend geheel. Hoe gracieus en vol charme waren ook de Kinderdansen, waarmee zij den avond open de. Dat was puur dansen van een verrukke lijke lichtheid. En welk een contrast in de daarop volgende „Schwünge", waarin het lichaam in één golvende lijn de muziek als het ware opving en plastisch verbeeldde. Weinige danseressen zullen in staat zijn een humoreske als het „salonstuk" vóór de pauze zoo capricieus en guitig te dansen als Yoma Sasburg. Dat was overrompelend van geest, een dans, waarin het groteske in alle bewe gingen ik denk hier o.a. aan die meespelen de handjes op den rug evenzeer als in haar expressief gezichtje tot uiting kwam. Geen wonder, dat het publiek met aandrang om een bisseering vroeg. En deze zelfde nauwelijks 20-jarige dan seres is in staat ook pantomimische dansen als Honger, Doodendans en Opstanding sterk dramatisch uit te beelden. Yoma Sasburg is niet uitsluitend danseres, maar heeft ook en hierin doet zij denken aan niemand minder dan aan La Argentina een uitgesproken dramatisch talent. Zij staat onmiddellijk met heel haar wezen in elke nieuwe dans, die zij uitvoert en haar levendig gezichtje geeft er a. de uitdrukking van. Met veel vreugde zagen wij enkele oude nummers zooals dq twee gedanste volks liederen en „The dreaming Lass" een ju weeltje terug. En een prachtig slpt vormde de humoreske „No. 2", waarin de gracieuse armbewegingen als het ware voortleefden in de sidderende vingers. Een genot voor het oog waren ook de zeer fraaie costuums, waarvan vooral het kleed met de felle kleuren, waar in zij de driekwartsmaat danste, uitblonk. Na dezen tweeden dansavond van Yoma Sasburg durf ik wel met zekerheid zeggen, dat haar een groote toekomst wacht; niet alleen in ons land. Want zij is een danseres van ras, een kunstenares met de zeldzame vonk, die haar publiek tot enthousiaste bewondering weet op te voeren. Dat bleek wel duidelijk uit de reactie van de volle zaal. die haar geest driftig heeft toegejuicht. J. B. SCHUIL Het klavierspel van mej. Ans Bouter was in de begeleidingen der dansen steeds correct en paraat. In de cis-min.-Nocturne van Chopin was aanvankelijk de expressieve kracht niet geëvenredigd aan de drukke bewegingen van handen, armen en lichaam; er was zelfs in deze voordracht een schijn van koele zake lijkheid, die weinig bij Chopin's muze past. De vertolking van Jacobs Bijster's moeilijke .Prélude" bewees groote technische bekwaam heid en zekerheid Van Tobi „Danssonatine" voldeed het laatste deel het meest. De composities van Heinz Tobi zjr. meeren- deels uit de idee van den dans ontstaan en* leenen zich daardoor uitstekend voor chore- grafische vertolking Sommige zijn zeer sug gestief; zoo maakte b.v. in „Honger" het eerste der „Tragische Trilogie", ook de muziek grooten indruk. K. DE JONG. MUZIEK Van de Zaterdag avond in de concertzaal „Odéon" door de pianoleerlingen van mej. Pie Boosman en eenige viloolleerlingen van den heer Ohr. v. d. Glas gegeven voordracht oefening heb ik alleen de tweede helft kunnen bijwonen. De leerlingen der elementaire trap pen van gevorderdheid hadden zich vóór de pauze doen hooren; het spel der meer gevor derden, die na de pauze speelden veroorloofde echter ook conclusies omtrent het elementaire onderwijs der beide paedagogen te trekken, en dat die conculsies gunstig uit zouden vallen, daarvoor was het getuigenis van een on partijdige deskundige, die ook de eerste helft had bijgewoond niet eens noodig. Want zon der een hechte basis is geen degelijke verdere opbouw mogelijk en de bewijzen van degelijk heid werden door alle prestaties zonder uit zondering geleverd. Hier bemerkte men niet de resultaten van onverantwoordelijk ge- experimenteer of van grijpen boven de macht: alles wees on deugdelijkheid grondigheid, al lukte natuurlijk ook wel eens iets minder goed dan het overgroote meeren- deel. Maat en rhythme bleken punctueel ver zorgd aan de verschillende aanslagsoorten en dynamische nuances was de noodige aandacht besteed. Dit bleek al uit de voordracht van een sonatinedeel door een kleurter van 8 jaer daar zaten een gang en een correctheid in, die door geen moeilijkheid verhinderd konden worden. In 't volgend nummer troffen het staccatospel en de rhythmische scherpte. Ver volgens speelden grooteren en hoorden we ook gepast pedaalgebruik, en, bij Chopin, goede kleurgeving; Grieg's „Frühling" is wat sneller bedoeld, maar kwam zonder ongunstige buien. De vioolleerlingen speelden allen onberis pelijk zuiver en produceerden op alle snaren een verrassend goede toonkwaliteit. Daaruit bleek dat de heer v. d. Glas aan de ontwikke ling van linker- en rechterhand gelijke zorg besteedt. In het Concertino van Reding. dat tot de 5e positie gaat, hoorden we ook de correcte uitvoering van eenvoudige arpeggio's en flagesletten. En het eerste'deel van Schu bert's D dur-Sonatine leverde de bewijzen van uitstekend samenspel van twee jonge dames, die ook individueel hun taak onberispelijk verrichtten. Mej. Boosman en de heer v. d. Glas droegen samen St. Saëns „Introduction et Rondo ca- priccloso" voor, en dat ook dit ensemblespel ze ar goed uitviel, was niet verwonderlijk, maar mag toch met lof vermeld worden. Deze avond heeft dus goede indrukken om trent beider paedagogische bekwaamheid en de resultaten daarvan gewekt. K. DE JONG. BESCHERMING VAN DE BURGERBEVOL KING EN PARTICULIERE BEDRIJVEN TEGEN LUCHTAANVALLEN In aansluiting aan de berichten omtrent het storten van vrijwillige bijdragen, bestemd voor de bescherming van de burgerbevolking en particuliere bedrijven tegen luchtaanvallen, wordt nog op het volgende gewezen: De actie voor het geven van voorlichting en het treffen van zelfbeschermingsmaatregelen door de burgerbevolking en particuliere bedrij ven gaat uit van de Nederlandsche Vereeniging voor Luchtbescherming. Met dit streven heeft de minister van binnenlandsche zaken zich vereenigd. Genoemde vereeniging, een semi-officieel orgaan, is gevestigd aan de Nassau-Ouwer kerkstraat 3 te 's-Gravenhage. Aan dit adres kan men zich voor aansluiting melden, terwijl vrijwillige bijdragen gestort kunnen worden op postrekening no. 231540 ten name van den penningmeester der N. V. L. te 's-Graven hage. ZEDENMISDRIJF TE ZEVENBERGEN. Aan de St. Jozefschool te Zevenbergen N.-Br.) is een ernstig zedenmisdrijf ontdekt, waarbij een 35-jarig onderwijzer is betrokken Het hoofd van de school en een geestelijke hebben getracht de zaak binnenskamers af te doen. doch toen de geruchten den burgemees ter ter oore kwamen heeft deze terstond in gegrepen. De dader was toen al voortvluchtig, maar de dader heeft zich eenige dagen later zelf bij de justitie gemeld. LICHAMELIJKE OPVOEDING. De afdeeling Haarlem van de Vereenigi van leeraren en onderwijzers in de licham lijke opvoeding, organiseert op Zaterdag April een filmavond in het gymnastieklokaal van de H.BB. aan het Santpoorterplein. Deze avond is tevens als slot gedacht van Je gespeelde hockey-co: petitie van de meis jesleerlingen der Middelbare. Ui.O en Nij verheidsscholen Aarzeling op onbewaakleii over weg met den dood bekocht. Jongen schrok toen hij den trein zag aankomen. Zaterdagmorgen is de 16-Jarige H. Pos uit Zeist, toen hij per rijwiel den onbewaakten overweg aan den Dalwcg aldaar passeerde, op weg naar de Ge- rofabriek, waar hij werkzaam was. door den trein uit Utrecht gegrepen en op slag gedood. Hoewel het zicht ter plaatse zeer goed is, schijnt het dat de jongen den naderenden trein niet bijtijds heeft opgemerkt. Hij was n.l. den overweg reeds half over, toen hij den trein zag en zich met schrik omkeerde in plaats van door te rijden, dit terugkeeren werd nem noodlottig. Hij werd door den trein ge grepen en op slag gedood. Daar het rijwiel alleen aan de achterzijde werd vernield, mag worden aangenomen, dat de jongen, zoo hij doorgereden ware. nog juist voor den trein zou zijn overgekomen. Een lijn werker was getuige van het ongeluk. De treinmachinist had van het gebeurde niets bemerkt en reed door, waarbij de trein het rijwiel nog eenige meters medesleurde. EEN VLEESCIIEXPOSITIE. Op de Haarlemsche Voorjaarsbeurs is een vleeschexpositie gehouden, waaraan prijzen verbonden waren De eerste prijs viel ten deel aan de fa. A. Booy, de tweede aan de fa. L. Qulst, de derde aan de fa. W. Kuyk, allen te Haarlem en de vierde aan de fa. C. v. d. Schoot, te Heemstede. Verscheidene firma's kregen rollades, rook worsten en busjes leverpastei als prijzen. PROGRAMMA VAN DE HAARLEMSCHE RADIO CENTRALE OP DINSDAG 5 APRIL 1938. Progr. I. Hilversum I. Progr. II. Hilversum II. Progr. III. Keulen. 8 Parijs Radio 9.20 Keulen 9.50, Parijs Radio 10.20, Radio n .T. T. Nord 11.05, Keulen 11.20, Ned. Brussei 12.20, Fransch Brussel 12.50, Keulen 1.20 Parijs Radio 2.20, Radio P.T.T. Nord. 2.35. London Regional. 3.05. Ned Brussel 4.20, Keulen 5.50 Fransch Brussel 7 20, Rome Ban 8.20 Progr. IV. Ned. Brussel 8.Diversen 8.20 Droitwich 10.35, London Regional 8.—. Droit- wich 8.20, Fransch Brussel 9 40, Droitwich 10.—. Progr. V. 8.007.00 Diversen. 7.Dans muziek doorhe t orkest van Nat. Conella. 1. Nagasaki, 2. Georgia Medley. 3. Lazy River. 4. Carolina. 5. Strange blues. 6. Harlem, hokum blues. 7. Tiger Rag. 8. Chinesohe Laundry blues. 9. Sensation. Tusschenspel van Argentijnsche Tango's 10. Siempre, Biancho Bachicha. 11. Puero. nuevo. Francisco Canaro. 12. Plegaria, B. Bachicha. 13. Milonga. Fr. Canaro. Vervolg dapsmuziek van Nat. Conella. 14. Georgia rockin' chair. 15. Shoe, shine boy. 17. Black coffee. 18. I can 't dance. 8.0012.00 Diversen, Vereeniging Dante Aligliieri. Prof. Pirro Marconi over de kunst ten tijde van Augustus. Ter gelegenheid van de herdenking van de geboorte van Keizer Augustus 2000 jaren ge leden hield prof. Pirro Marconi van de uni versiteit van Napels voor een talrijk gehoor in de Kerkuil zijn lezing over Romeinsche kunst op Zaterdagavond 2 April. De presi dente, mevrouw L. G Vandervelden-Vijgh. die den spreker voorstelde als een der bekendste archeologen van dezen tijd, noemde zijn ar beid tijdens de opgravingen in Girgente en in Albanië en citeerde enkele titels zijner wer ken over Romeinsche en Grieksche kunst. Spr., die 's middags een voordracht gehouden had voor de Arnhemsche afdeeling, begon met een inleiding over de stroomingen in de kunst bij dit keerpunt in de Romeinsche geschiedenis den overgang van de republiek naar het kei zerrijk. Drie phasen. drie aspecten stellen zich op den voorgrond: allereerst het portret, dat men bestudeeren kan in de beelden. Behalve eenige standbeelden van Augustus toonde spr reproducties van borstbeelden der leden van de keizerlijke familie, waarbij vooral de ont roerende onschuld van een vrouwengelaat trof tegenover de barsche physionomie van den krijgsman Agrippa. Het tweede aspect vindt men in de schilderkunst, voornamelijk In de prachtige friezen der wandversieringen. In de allegorische voorstellingen neemt de natuur een belangrijke plaats in, bloemen- en vruchtenmotieven worden bij voorkeur toege past, totdat de kunst zich in een nieuwe rich ting ontplooit en de Grieksche architectuur als schilderij op de muren voorstelt. Hierna volgt de compositie van het „verhaal" Prof. Marconi gaf uiterst duidelijke en belangwek kende toelichtingen bij deze voorstellingen op de wandschilderingen der huizen van het Pa- latijn en behandelde na de pauze uitvoerig de reeks schilderingen in de villa dei Misteri te Pompei. Vooral wees hij op de gelaatsuitdruk kingen, die zoo heel veel van het innerlijk leven verrieden. Ten slotte kwam de derde phase: de glorifi catie van Augustus' tijdperk in de reliefs van de Ara Pacis. De stukken die verspreid zijn in de musea van Parijs, Weenen, Florence er Rome zag men nu tot, één geheel weer samen gebracht met de volledige reconstructie van dezen prachtigen tempel, door den keizer tn het jaar 9 v. Chr. opgericht, toen de vrede tot stand was gekomen. Ook hier verklaarde d' spr. aan de hand van talriike lichtbeelden de edachte en inneriijke drijfveer dezer figuren, allen bezield van één zelfde ideaal en gedreven door één machtigen wil. Caesar Augustus, de geniale veldheer, de knappe politicus cn wijze regeerder was bovenal een mensch. die voelde wat zijn tijd en zijn volk noodig hadden ook op het gebied der kunst In haar dankwoord memoreerde de presi dente dan ook in het bijzonder de wijze waar op prof. Marconi den menscheliiken kant van dat roemriiko tijdvak nader tot ziln gehoor had weten te brengen en daardoor de twintig eeuwen, die ons van deze mannen en vrouwen scheiden, overbrugd had. De rustige, klare uit eenzettingen en de nmoie lichtbeelden hadder dezen avond gemaakt tot een groot geestelbk genot en een waardig besluit van het winter seizoen. Dr. h. j. i .ovink overleden. Dr. H. J. LoTtok (Chr.H.) Oud-directcur-generaal van den Landbouw oud-lid der Tweede Kamer. In den ouderdom van 72 jaar is Za terdag te Schevenlngen overleden dr. H. J. Lovink. oud-directeur-generaal van den landbouw, oud-directeur van liet departement van landbouw in Ne- der'.andsch-Indië en oud-lid van de Tweede Kamer. Omtrent de loopbaan van dr. H. J Lovink kan het volgende worden medegedeeld: Hij werd op 10 Januari 1866 te Terborg ge boren en trad op 16-jaxigen leeftijd in dienst van een boomkweeker te Velp. Nadat hij daar eenige jaren werkzaam geweest was, werd hij oenoemd tot opzichter der stadsplantsoenen en landerijen te Zut- phen. Hij bekwaamde zich zelf in de kennis ran de houtteelt en was voornemens, in universitaire richting verder te studeeren. welk plan hij echter niet kon verwezenlijken uit hoofde van zijn werkzaamheden. In 1891 nl. werd hij be noemd tot adjunct-di recteur der Nederland sche Heidemaatschap pij. eenigen tijd later tot directeur. Onder zijn leiding heeft de Ned. Heidemaatschappij zich buitengewoon krachtig ontwikkeld en aan hem is het zeer zeker mede te danken, dat deze maatschappij thans zulk een voorname plaats Inneemt. Als directeur ontwikkelde hij een enorme werkkracht, wflke hij wist over te brengen op degenen die met hem samen werkten. In 1901 volgde zijn aanstelling als direc teur-generaal van den landbouw. Hij behield echter den band met de Heidemaatschappij, doordat hij benoemd werd tot commissaris en later tot voorzitter van dat lichaam. In 1907 trad de heer Lovink als zoodanig wegens drukke werkzaamheden af, doch heeft later deze functie weder op zich genomen. Als directeur-generaal van den landbouw stichtte dr. Lovink o.a. de rijksseruminrichUng te Rotterdam. Ook reorganiseerde hij de land bouwinstellingen te Wageningen, de verbete ring der veearlsenijkundige opleiding was mede zijn werk. Onder zijn directoraat kwam ook tot stand de verplichte keuring van voor uitvoer bestemd vleesch. In 1912 werd de heer Lovink benoemd tot directeur van het departement van Landbouw in Ned.-Indié. welke functie hij tot 1918 ver vulde. Als directeur van den landbouw in In- dié deed de heer Lovink buitengewoon veel werk. De verdiensten van dr. Lovink op algemeen wetenschappelijk gebied waren aanleiding voor de universiteit te Groningen om hem te benoemen tot doctor honoris causa. Toen dr. Lovink uit Indië was teruggekeerd om gezondheidsredenen, werd hij aangewezen als commissaris voor de landbouwproductie Eenmaal in Nederland zijnde, ging hij in de politiek. Hij behoorde tot de christelijk-histo- rische partij en deed in 1922 zijn intrede in de Tweede Kamer. Een jaar later werd hij te vens benoemd tot burgemeester van Alphen d. Rijn, welke functie hij gedurende tien jaar bekleedde. Hij bleef zich op landbouwge bied bewegen en was o m. voorzitter van'de Hollandsche Maatschappij van Landbouw In de Tweede Kamer heeft dr. Lovink over tal van onderwerpen, voornamelijk het land bouwbeleid betreffende, het woord gevoerd, zijn woorden hadden steeds veel gezag en ga ven blijk van een groote kennis op het gebied van den land- en tuinbouw. De thans ontslapene was ridder in de orde van den Nederlandschen leeuw, commandeur in de orde van Oranje-Nassau, commandeur in de huisorde van Oranje en voorts comman deur in de Leopoldsorde en in de orde van het Legioen van eer. De teraardebestelling zal plaats hebben Woensdag as. om half drie te Alphen a.d Rijn. LIJST VAN MAIL- EN LUCHTPOST VER/. EN DING T/M 10 APRIL 1938. Nederlandsch Indië, zeepost via Rotterdam per m.s. Sibajak 6 April gewone stukken 2.15; mail via Genua per m.s. Chr. Huijgens 7 April gew. st. 7.00; luchtdienst Amsterdam—Ban doeng 5, 7, 9 April gew. st. 2.15. Suriname, mail via Bordeaux 10 April gew.» st. 3 25; luchtdienst Duitschland—Zuid Ame rika 6 April gew. st. 10.40: luchtdienst Frank rijkZuid Amerika 9 April gew. st. 10.40. Aruba, Bonaire. Curacao, mail en zeepost via Amsterdam 8 April gew. s.t 3.25. Aruba, mail vla Southampton 7 April gew. st. 3.25. Luchtdienst als Suriname. Vereenlgde Staten van Amerika. Mexico. Cuba, Ecuador, via Cherbourg 6 April gew st. 18.00; via Le Havre 7 April gew. st. 18.00. Canada, als Amerika 6. 7 April gew. st. 18.00; via Glasgow 8 April gew. st. 8.55 Argentinië, Chili, via Lissabon 7, 9 April gew. st. 16.45. Brazilië, via Genua 5 April gew. st. 13.15; via Lissabon 7, 9 April gew. st. 16.45; via Lissabon 10 April gèw. st. 2.15. Uruguay, via Genua 5 April gew. st. 13.15; via Lissabon 7, 9 April gew st. 16.45. Luchtdienst Zuid Amerika als Suriname China, Hongkong, Japan, via Siberië 5, 8 April gew. st. 9.30. Philippijnsche Eilanden en Mantsjoerije. 8 April gew. st. 9 30: luchtdienst naar China tot Canton, verder per spoor 5, 9 April gew st. 2.15; luchtdienst naar Hongkong en Philip pijnsche Eilanden tot Hongkong, verder per boot 5, 9 April gew. st. 2.15. Irak (Mesopotamië) via Istanbul—Damas cus 5, 8 April gew. st. 3.25. Luchtdienst als Ned. Indië. Palestina, via Genua 7 April gew. st. 7.00; via Piraeus 8 April gew. st. 22.30; via Piraeus 10 April gew. st. 22.30. Luchtdienst als Ned. Indië. Britsch Indië, via Brindlsi 7 April gew. st. 10.00. Luchtdienst als Ned. Indië. Ceylon, via Genua 7 April gew. st. 7 00' via Napels 8 April gew st. 18.00. Luchtdienst als Ned. Indic Penang cn Siam, via Genua 7 April eew st 7.00. Luchtdienst als Ned. Indic Singapore, via Genua 7 April gew. st 7 00- na Napels 8 April gew st. 18 00 Luchtdienst als Ned Indië. Egypte, via Genua 7 April gew. st. 7.00 via Piraeus 8 April gew. st, 22.30. Luchtdienst als Ned. Indië. Oost Afrika via Marseille/Aden 7 April gew. 10.-. Zuid Afrika, via Southampton 7 April gew st. 16.45: luchtdienst Amsterdam—Alexandria Durban 5, 9 April gew. st. 2.15. Australië, via Marseille 7 April gew st 10 chldienst Amsterdam Singapore—Brisbane 9 April gew. st 2.15. Nieuw Zeeland. Luchtdienst als Australië.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1938 | | pagina 7