RADOX letc nieuws voor Mei Jkldb"j fo- -k MENU VAN DE WEEK Recept en Wie was Semiramis? Voor Handige Vingers DONDERDAG 21 APRIL 193? HAARLEM'S DAGBLAD 10 GEEN VETPUISTJES MEER docVi een frissche gave huid door geregeld gebruik van Radcx in Uw waschwater 1 B'l apo'hekers en erkende drogisten a f0.90 per pak en f 0.15 per klein pakje (Adv. Ingez. Medj Wonderkinderen ÏJNA waren we geneigd te gelooven, dat onze tijd geen ..wonderkinderen"' meer i oplevert, dat de tijd van de musicale families de Mozarts. de Bachs. de Chopins behoorden daartoe voorgoed voorbij was! Maar nu verschijnt daar ettelijke jaren geleden opeens in ons midden een schooljon gen: Yehudi Menuhin. die een waar muzikaal genie is, Hij speelt en de wereld staat verbluft en nauwelijks is zij van haar verbazing be komen of een andere Menuhin. zijn zusje Hephzibah evenaart als pianiste haar genialen broer. En nu is er nog een derde zusje, Yalta: phenomenaal pianiste en als de beloften vervuld worden even geniaal componiste. 't Schijnt dat in d i t kleintje, dat nog niet in 't openbaar optreedt, zeer ongewone talen ten schuilen. En wie zegt nu nog. dat onze'tijd zoo ..gewoon" is? Yehudi werd in Amerika geboren als zoon van een Joodschen Russischen vader en een Georgische moeder. Een gloeiend enthousiasme voor muziek leefde in deze beide jonge men- schen. Waarschijnlijk was dit wel de groote kracht, die hen samenbracht; muziek was hun voedsel, hun levenselement, dat ze meer dan al het andere op de wereld noodig hadden. Zoodra Yehudi groot genoeg was om uit te gaan, besloot zijn moeder liever dan van haar concerten af te zien hem mee te ne men. De beroemde violist Yehudi Menuhin met zijn moeder en zijn twee zusters, links Hephzibah en rechts Jalta. „Andere moeders sleepen haar babies mee in de groote warenhuizen"' zei ze. En Yehudin was een bijzonder zoet kind. Zoo kwam het dat het kereltje inplaats van met wiegeliedjes met Bach. Beethoven en Brahms in orkestuitvoering werd ontvangen, zoodra z'n oogjes voor deze wereld opengin gen. Hij dronk de muziek met de moeder melk in. Yehudi was twee jaar en een schat van een jongen met een blank gezichtje en zonnige oogen. de trots van de buurt. Vriendelijke buurvrouwen en tantes brachten hem speel goed. maar hij bekeek het even en gooide het dan weg en zette een keel op. .Hij wil een viool" zei z'n vader en hoewel iedereen er hem om uitlachte, rustte hij niet voor het kleintje z'n viool, een échte, bezat. Toen was Yehudi gelukkig. Hij liet zijn schat niet meer los. I^orten tijd daarna kreeg het jongetje een leermeester, die spoedig ontdekte, wat een rijkdommen aan genie en bijna bovenmensche- lijk kunnen hier verborgen lagen. Hij liet het kind studeeren als een man. Vijf jaar later werd de kleine Menuhin solist bij het phil- harmonisch orkest te San Francisco. Na Yehudi zijn in dit gezin nog twee meisjes geboren: Hephziba en Yalta. Ze lijken op hun broer met zijn fijn. zonnig gezicht en in het hart van de ouders leeft de stille hoop, dat ze ook haar deeltje zullen hebben van zijn genie. Hephzibah is een lachebekje, maar als haar broer speelt, wordt haar gezichtje dood ernstig. Hoort ze bekende klanken? Eens op een dag zet ze 'n paar onhandige babyhandjes op de piano en wil het instrument ^niet meer verlaten. Als ze zes jaar oud is speelt ze beter dan de meeste volwassenen. En terwijl de naam van Yehudi over de heele wereld weerklinkt, vergeet de vader de rest van zijn gezinnetje niet. Hij stapt met z'n beide meisjes naar een groot pianist, maar die trekt de schouders op ..Ik geef geen les aan kinderenDe vader dringt aan en intusschen stapelt Hephzibah een paar kussens op elkaar en gaat voor de piano zitten. Ze speelt Mozart uit instinct of uit geestverwantschap met dat andere wonderkind? De groote man kan z'n ooren niet gelooven. Als het uit is, wil Yalta ook spelen: ze klimt eveneens bij de piano en speelt met ongeloof lijke virtuositeit. De leeraar is gewonnen; hij heeft voorgoed zijn .lot aan dat van de twee kleine meisjes ver bon een. En nu speelt Hephzibah al drie jaar lang in gezelschap van haar broer, al heeft ze hem, volgens de meening der deskundigen, tot dus ver niet in grootheid geëvenaard. Weldra zal ook het nestkuikentje aan de beurt komen. Haar talent schijnt meer schep pend te zijn. Misschien wordt zij componiste of schrijfster. Wie zal 't zeggen? Het geniale drietal heeft een prettig leven, zonder haast of overspanning. Eenige jaren geleden hebben de concerten van Yehudi an derhalf millioen opgebracht. Hierdoor konden de ouders de engagementen beperken en hun kinderen de vrijheid geven zich volledig te ont wikkelen. Het vermoeiende en zielige gejaag van 't eene concert naar het andere, de ellende van zoo menig „wonderkind", is hun gelukkig be spaard gebleven! (Adv. Ingez. Mcd.) Juist in den voorzomer doet de robe-manteau opgeld! Het oude. altijd weer hoogst gezellige, idee om met Paschen iets gloednieuws te dragen misschien alleen maar een hoedje, een garnituur, een paar schoenen zal wel nooit de wereld uitgaan. Wij vrouwen zijn nu eenmaal een tikje romantisch! Maar dit jaar hebben we daartoe aller minst de gelegenheid gehad, en dus hopen we nu maar, dat Mei ons eindelijk warmte zal brengen, zoodat we dan met iets nieuws voor den dag kunnen komen. De robe-manteau, waaronder alle costuum- pjes gerekend worden, die zonder extra man tel op straat kunnen worden gedragen, om dat ze er eenigszins mantelachtig uitzien doet voor zonnige dagen opgeld: niets is zoo correct en zoo practisch. We laten u op onze teekening enkele mooie Fransche modellen zien. Links een japon van wollen stof. Het smalle vestje, dat van sierlijke knoopen is voorzien, loopt uit in een breed ceintuur met dezelfde knoopen. De breede rokplissées zijn op de heupen vastgenaaid. Daarnaast een jurk met Interessante cor sage. Door twee naadjes, die elkander in een knoop ontmoeten, wordt het lijfje nauwslui tend gemaakt. Een plastron van crêpe de Chine of zijde en een mouwversiering van dezelfde stof geven een vroolijke toets. Vervolgens een echte typische robe-man teau van donkere wollen stof, gesloten met strikjes van wit piqué. Daar er geen japon onder wordt gedragen, verdient het aanbe veling, den overslag van onderen een eind dicht te stikken. Rechts: Bolero-japon met venbreede schou ders. Het corsage is versierd met een ruche van wit linon. Zondag: Vermicellisoep. Kalfstong met zure eiersaus en witte boonen. Gehalveerde grape fruit. Maandag Stamppot van klap stuk met raapstelen en aardappelen Sinaasappeldessert. Dinsdag: Kalfskarbonaden Spaghetti Tomatensaus Kropsla Chocoladevla. Woensdag: Roastbeef Postelein Aardappelen Broodschotel met gember Donderdag Koude roastbeef. Spinazie. Aardappelen Griesmeelpudding met bessensap Vrijdag: Spinaziesoep Gebakken bot of schol Aardappelen Gesmolten boter Rabarber. Zaterdag: Gehakt Snijboonen uit de bus Aardappelen Havermoutpap. VEGETARISCHE MENU'S. 1. Zuring met gebak ken eieren. Aardappelen Botersaus. Deensche rijst, 2. Posteleinsoep. Rijstrand met champignons. Maizenapudding met gestoofde vruchten. 3. Witte boonen. Tomatensaus. Aardappelen Kropsla. Flensjes. 4. Witte boonensoep Spinazie met zakeieren. Aardappelen Gesmolten boter. Beschuit met bessen sap. Verschillende soepen van Groentewater. Hoewel men alle bladgroente met het „aan hangende water opzet, is er na het koken al tijd nog een tamelijk groote hoeveelheid kookwater over. te veel om bij de groente te laten en te binden. In de meeste gevallen wordt dit weggegooid, Toch is dit jammer, daar juist dit groentewater allerlei zouten en vitaminen bevat, die voor het lichaam noodig zijn Daarom is het veel beter om van dit vocht een soep te maken. Bloemkoolsoep en aspergesoep, gemaakt van het kookwater van bloemkool en asperges zijn al meer en meer bekend. Maar van spinaziewater. het vocht van pos telein en zuring zijn ook heele smakelijke soepen te maken. Meestal moet het kook water aangevuld of verdund worden met ko kend water, omdat het te zout is of te sterk van smaak. Wil men geen magere soep maken dan lost men per L. water 2 a 3 bouillonblok jes in het water op. maar moet zich dan eerst overtuigen of het vocht niet te zout word'., daar blokjes altijd zeer zout zijn. Inplaats hiervan kan men de soep afmaken met Maggie-aroma. maar laat dit niet mee doorkoken. Ais vulsel in de soep geeft men dobbelsteen tjes gebakken brood, hardgekookt ei in stukjes gesneden of blokjes eiergelei. De eerste worden afzonderlijk op een schaaltje bij de soep gegeven, de laatste worden in de soep gedaan. Spinaziesoep. Benoodigdheden1 L. verdund spinaziewa ter. 2 a 3 bouillonblokjes, 40 gr. bloem, wat overgebleven spinazie die door de zeef gewre ven wordt, wat melk, nootmuskaat. Bereiding: Als men een rest spinazie heeft, deze door de zeef wrijven en aan het ver dunde kookwater toevoegen. De boter laten smelten de bloem er door roeren c-n als het papje doorkookt langzaam het warme spinaziewater. bij kleine beetjes tegelijk er bij schenken. De soep 5 minuten door laten koken. Wat melk toevoegen, even mee laten koken en de soep afmaken met wat nootmuskaat. Gebakken broodjes. 2 a 3 niet te dunne boterhammen van de korst ontdoen en in dobbelsteentjes snijden. In de koekepan een stukje boter laten smelten en de broodjes aan alle kanten bruin bak ken. Eiergelei. Op 1 ei 1 lepel melk. wat peper en zout. Het ei goed loskloppen met de melk en peper en zout, maar oppassen dat het niet te schuimig wordt. Een kommetje met wat boter insme ren, het ei erin gieten en het kommetje in een klein pannetje met water zetten. Het water moet tegen den kook blijven, mag niet door koken, daar de eiergelei dan sponzig wordt. Na pl.m. V2 uur er met een breinaald inprik- ken, die dan droog er uit moet komen. Het puddinkje keeren en in nette blokjes snij den. Posteleinsoep Benoodigdheden: 1 L. kookwater van poste lein (met rest postelein). 40 gr. bloem, 40 gx-. boter, 2 a 3 bouillonblokjes. Bereiding als spinaziesoep, doch niet afma ken met melk en noot. Gebakken bx-ood erbij geven. Zurjngsoep. Benoodigdheden: 1 handvol zuring, l L. wa ter, 40 gr. bloem. 40 gr. boter, peper, l dL. melk. Bereiding. Daar men van zuring nooit zoo veel kookwater over heeft, doet men het beste een haixdvol versche zuring uit te zoeken, te wasschen en gaar te smoren in een lepel bo ter (10 minuten 1. Onder het smoren ze telkeixs om leggen om aanbranden te voorko men. Dan het water er bijgieten, even door lateix koken en alles zeven. Daarna met boter, bloem en vocht een ge bonden soep maken, deze afmaken met zout. peper, melk en zoo men wil een eidooier. Gebakken broodjes er bij geven. Spinazie- en posteleinsoep kunnen als men geen kookwater over heeft ook op deze manier gemaakt worden. Eigenlijk is de smaak fij ner. Gebreide Meisjesjurk Deze jurk is gebi'eid voor een meisje van 12 tot 14 jaar. We hebben noodig 400 Gr. 4 draads wol en 2 pennen no. 3'/a. Achterpand. We zetten op 90 st. en breien 20 pennen recht, dat is dus 10 ribbels. Hierna breien we 1 pen recht, 1 pen averecht tot we 50 toeren boven de ribbels hebben. Nu breien we om de 10 toeren voor en achter 2 st. tezamen tot we xxog 70 st. over hebben. We breien door tot het ai-msgat dat is ongeveer na 210 toeren boven de ribbels. Voor het armsgat kanten we aan weerskanten 7 st. (4-2-1) af. Na 20 toeren breien we weer alles recht zoodat we een pasje van ribbels krijgen. Hebben we 8 ribbels, dan breien we den schouder die 18 st. breed is, schuin op door eerst 12 en daarna 6 st. te breien. Voor den hals kanten we 18 st. af en de overige 18 st. breien we op voor den linkerschouder. Voorpand. Voor het vooipand zetten we ook 90 st. op en breien het tot de taille op als het achterpand. Nu splitsen we het werk in tweeën voor het maken van het split. Het rechtervooi*pand is 39 st. breed, hiervan worden 8 st. aldoor recht gebreid voor de ribbels van het split met om de 6 ribbels een knoopsgat van 4st. breed in het midden. Het armsgat kanten we af op de zelfde hoogte als bij het achterpand. Aan den voorkant begint het jukstuk als er 50 ribbels van het split klaar zijn. Na 7 ribbels kanten we aan den halskant achtereenvolgens af 6-4-2-2 st. Als het armsgat even groot is als bij het achterpand, schuinen we de schouders op en breien de schouders samen. Voor we met 't linkervooipand beginnen zetten we aan den splitkant 8 st. op voor den onder slag. Deze steken worden later even vastge hecht. Het linkervooipand is het spiegelbeeld van het rechter. (Natuurlijk zonder knoops gaten.) Mouw. Voor den mouw zetten we op 20 st. en meer- dei-en iedere pen 1 st. tot 40 st., daarna zet ten we er ineens aan weerskanten nog 6 st. bij op. Na 20 toeren minderen we om de 5 toeren voor en achter aan de pen tot 32 st. Als de mouw 115 toeren lang is, breien we een boordje van 6 ribbels. Hierna afkanten. Opmaak. Alle deelen worden gestreken onder een nat ten doek en daarna wordt alles uitgestreken en op de machine in elkaar gestikt. Nu worden de naden goed uitgestreken en wordt de jurk voorzien van fleurige knoopjes. Rond den hals naaien we een wit kraagje. Vrouw, die twe reuzenri.jken onder haar heerschappij vereenigde. Wonderlijke naam, die van Semiramis! Zij was de eerste vrouw, die den koningskroon iroeg: machtig heerscheres en amazone, echt- genoote en moeder, godin en mensch. Een reuzengestalte, die ver boven den gewonen menschenmaat uitgaat en van welke de won derlijkste verhalen in de overlevering bewaard gebleven zijn, In de ruïnenheuvels van Nim- rod, de oude Assyrische residentie Kalach, werden bij opgravingen verscheidene beelden van den god Nebo gevonden die volgens de inscripties door den stadhouder van Kalach aan de godheid waren opgedragen als offer ter verlenging van het leven van den koning Adadmirari en zijn „paleisvrouw" Chammu- ramat. Deze naam Chammuramat is de oor spronkelijke Assyrische vorm van Semiramis. De stadhouder duidt den koning aan als zijn meester, Chammuramat als z'n meesteres; hier uit volgt, dat de ..paleisvrouw'' de koningin, de gemalin van Adadmirari is geweest. En hier mee werd het eerste bewijs geleverd voor het bestaan van Semiramis als historische figuur. De vermelding van een vrouw in een of- ficieele inscripties is voor die oertijden zoo iets ongewoons, dat deze Semiramis wel een zeer bijzondere persoonlijkheid moet zijn geweest, wier macht en invloed ver buiten de vrouwen vertrekken van het hof reikte. Latere opgravingen brachten in de nabij heid van de stadsmuren van Assur twee rijen zuilen aan het licht, die de namen van een heele reeks koningen en stadhouders dragen. Op een dezer gedenkzuilen kan men de vol gende inscriptie lezen: Zuil van Chammuramat, de vrouw van het paleis van Samsi-Adad, den koning der wereld den koning van Syrië, de moeder van Adadmi rari, den koning der wereld, den koning van Assyrië. Deze inscriptie, die minstens 3000 jaar oud is, zegt dat Semiramis de moeder was van Adadmirari IV, in tegenstelling dus met de Nebozuil, waar ze zijn „paleisvrouw" wordt ge noemd. Uit andere, minder duidelijke inscripties heeft men verder afgeleid, dat Semiramis de schoondochter was van Salmassar Hl, die re geerde van 860826 v. Chr. Zijn zoon, de ge maal van Semiramis en zijn kleinzoon, haar zoon, waren evenals hij strijdbare heerschers In hun tijd ontbrandde een verbitterde strijd om het brongebied van de Euphraat en de Tigris dat bewoond werd door 't vrijheidslieven de volk der Chaldeeëën. Hidden in dit gebied lag een stad aan het Urmiameer en vlak hierbij verhief zich de burcht der koningin van Urta- ru die volgens de latere legende door Semi ramis was gebouwd. Fantastisch zijn de ver halen, die zich aan deze plaatsen en de ge stalte van Semiramis vastknoopen. Alles her innert hier aan de groote koningin: de rots burcht Arlesk, waar Semiramis haar geliefden Ara dor kussen, uit den dood trachtte op te wekken, het sedert duizenden jaren bestaande kanaal, dat nog altijd de stad van water voor ziet, de „Maagdenburcht", een gebouw, dat een meisje in één nacht zou hebben gebouwd, enz. enz. De fantasie heeft met de gestalte van Semi ramis gespeeld, zóó, dat zij tenslotte algemeen beschouwd werd als de stichteres vaix het oude Assur, en vereerd als de godin Astarte zel ve. Maar waar kwam nu de historische Semi ramis vandaan? Ook dit heeft de moderne ge- schiedvorsching blootgelegd. Zij was een Ba bylonische koningin en tijdens haar leven voltrok zich de vereeniging van Assyrië en Ba- bylonië. Wat sedert eeuwen alle koningen van Assur tevergeefs geprobeerd hadden, gelukte den energieken wil van een vrouw. Salmanas- sar in had een Babylonische erfopvolging be slecht, Samsi-Adad, den koning van Babel, onttroond en gevankelijk naar Assur gevoerd. Zijn zoon Adadmirax-i schonk de gevangenen de vrijheid. Onder Adadmirari's gevangenen bevond zich ook Semiramis, die hij tot zijn gemalin verhief. De sage die echter zeer dicht bij de wer kelijkheid schijixt te komen vertelt nu ver der, dat Semiramis haren gemaal overreedde, haar voor vijf dagen de regeex-ing over te la ten. Semiramis kleedde zich in het konings purper, nam de scepter in de hand en noodig- de alle grooten des rijks op een weelderig gast maal. Op die wijze won ze hen allen voor haar plannen. Den dag daarop liet ze zich door het volk als koningin huldigen en haar man in de gevangenis werpen. Misschien is dit verhaal niet geheel juist en heeft Adadmirari niet in de gevangenis gezucht, maar eenvou dig zijn leven in weelde en luiheid doorge bracht, terwijl hij de zware regeeringstaak aan zijn energieke wederhelft overliet. Zeker is het, dat Semiramis erin slaagde, twee groote rijken, die eeuwen lang om de wereld heerschappij hadden gestreden, tot één gewel dig rijk te doen samensmelten De Babylonische goden hielden hun intocht in Assur en in Kalach richtte Semiramis een prachtigen tempel voor den god Nebo, op, een tempel wier ruïnes nog heden getuigen van de vrouw, die in den diageraad der historie over het Oosten gebood. Onze haardos krijgt een extra beurt Natuurlijk dat kan niet anders, in dezen toestand van voorjaarsmisère is het haar niet te best in conditie, 't Is óf veel te droog óf te vet. We gaan dit euvel herstellen door het al lerbeste procédé, dat bestaat, n.l. een shampoo met eidooier. Borstel eerst degelijk het heele hoofd. Maak dan wat olijfolie of een speciale hoofdolie, die u bij den kapper hebt gekocht, even lauw, doop er uw vingers in en masseer stevig gedu rende enkele minuten de hoofdhuid. Neem dan drie eidooiers, klop ze goed los en voeg er drie eetlepels rum bij. Zet onder de hand een keteltje water op, laat het lauw worden en maak hiermee het haar goed nat (vooral niet te warm, want dan gaat het ei schiften!). Als het haar door en door nat is, schenkt u het mengsel eidooiex-x-um erop, flink wrijvend net als bij een gewone wassching. Het ei moet overal tussehen de haren doordringen. Daar na doet u flink wat water op het hoofd en masseert nogmaals. Tenslotte met overvloedig lauw water verschillende keeren naspoelen. U zult verbaasd staan over den glans en de zachtheid van het haar! Als het droog is maak het dan zorgvuldig op óf begeef u ijlings naai den kapper! 't Is al stippeltjes wat de klok slaat! Onze woning zal er dezen zomer na den schoonmaak wel extra vroolijk uitzien als we de groote stippeltjesmode niet alleen toepas sen op onze kleeding. maar ook op onze om geving. Wat een uitgebreid tex-rein voor geniale vondsten: denkt u maar eens aan de aardige (en goedkoope) tuinkussens, overtrokken met gestippelde cretonne in allerlei tinten, aan uw toilettafel, die met een nieuw, vroolijk gestip peld katoentje wordt omhangen, aan uw werk mand. en als u een jonge moeder bent -- aan uw wiegegordijntjes! "t Is alles stippeltjes, wat de klok slaat en daar de stippeltjes- patroontjes zoo Noolijk en toch zoo beschei den zijn, kunnen we er eigenlijk nooit genoeg van krijgen. Een paar ongewone toepassingen laten we u hier zien: Het zijn: Links een fleurig ontbijtlaken van gestippeld fijn katoen of linnen. Dc randen en de ster in het midden worden van wit katoen of linnen gemaakt; wat een prachtige manier om een oud ontbijtlaken te verwerken! Daarnaast een bonbondoos, bekleed met ge stippelde zij in twee kleuren (doe vooral uw best op de elegante strik!), vormt een zeer modern en smaakvol cadeautje Tenslotte 't allernieuwste snufje: boekban den van gestippelde katoen. Neemt u vooral 'a stevig soort en goede lijm en ga nauwkeurig te werk!

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1938 | | pagina 14