Films van
„Er waren eens... zeven
paarlen".
„Het meisje in de taxi".
,Een prachtexemplaar
van een man
RACH).
PROGRAMMA
De Stervende Zwaan..;
gestorven.
Amor in het Warenhuis.
r X T E K P A G 30 A P RIC 1938
HAAREEM'S DAGBEAD
Sacha Guitry, de „filmverteller"
aan het woord.
Een onverschrokken boekanier
Sacha Guitry in de rol van Koning Frans I
in de film „De -paarlen van de kroon".
Sacha Guitry zal wellicht eens in de historie
van de cinematografie opgeteekend worden
als „de groote verteller van de film". Als hij
tenminste op den ingeslagen weg doorgaat
want na zijn „Valsclispeler" die tot nog toe
aan Haarlem is voorbij gegaan, en thans zijn
„Paarlen van de Kroon" valt reeds een be
paalde koers waar te nemen, die door het land
van „de vertelling" voert. Vergist u zich niet.
Guitry vertelt niet om u met fantasieën in
spanning te houden of u met bepaalde ge
vallen te boeien. Met Guitry heeft in de film
het slag van vertellers zijn intrede gedaan, die
vertellen om de vertelling, die vertellen zooals
zij ademen.
Guitry steekt een sigaret op en vertelt snuf
felend in oude boeken aan zijn vrouw vroe
ger zou hij wellicht een pijp gestopt hebben
en met de pantoffels aan voor de haard zijn
gaan zitten de stemming is er niet anders
op geworden.
Die sfeer van „er was eens".
In dit geval: „Er waren eenszeven paarls
vier ervan sieren thans de Engelsche konings
kroon. Hoe zijn ze daar gekomen en wat is er
van de drie andere geworden? Guitry vertelt
het in woord en
beeld. De zeven
paarls werden bij-
eengezocht door een
boodschapper van
Paus Clemens V-H, die verliefd wordt op Ca-
therina de Medici, en derhalve weggezonden
dient te worden. Hij krijgt van Paus Clemens
een opdracht eenige parels met exemplaren
van precies dezelfde grootte tot zeven te com-
pleteeren, en zwerft daarvoor de wereld rond.
Als hij terugkeert huwt Catherina met Hen
drik van Orleans, zoon van Frans I. Het snoer
van de zeven parels siert haar hals
Frans Hals
Cecile Sorel, die wij voor 't eerst in „De Paarlen
van de Kroon" op het witte doek zien. Zij
speelt een kleine scène.
Guitry bladert verder in het grillige boek
van de geschiedenis en volgt de wederwaar
digheden der parels. Hij vertelt als een echte
verteller met den inzet van zijn eigen persoon.
Als hij vertelt zien we de figuren voor ons
staan, figuren, die hij zelf in het leven roept;
want Guitry speelt de rollen van Frans I, Bar
ras, Napoleon IIIVorsten komen, vorsten
gaan, Hendrik VIII van Engeland huwt Anna
Boleyn. Maria Stuart krijgt de parels en als
zij onthoofd wordt komen vier ervan tenslotte
in handen van Koningin Elisabeth. Pas Ko
ningin Victoria laat ze in de Engelsche Kroon
zetten. En de drie andere parels? Dat is een
vertelling op zichzelf, die het tweede deel van
Guitry's film vormt. De historie der edelge
steenten brengt ons dan in moderne tijden.
We belanden tenslotte op de „Normandie". Een
goed verteller kan eeuwen overbruggen in één
woord. Sacha Guitry doet het hier met pren
ten. die aan ons voorbij rollen op het witte
doek, begeleid met een tekst, gesproken in
Fransch, Engelsch, Italiaansch en Neder-
landsch. De film kent geen grenzen. Ze brengt
ons in vele landen.
Guitry's vrouw speelt .verscheidene rollen,
oa. Maria Stuart, en ze doet het op een wijze
de vrouw van een beroemd tooneelspeler
waardig.
Cecile Sorel verschijnt in een kleine scène
voor het eerst op het witte doek.
En Guitry speelt, fantaseert, regisseert, maar
bovenalhij vertelt.
„Er waren eens
En wij luisteren en zien, geboeid.
Akim Tamiroji in „De groote Gambini".
(P.alacc Familie Cinema).
Avonturenfilm
met Frederic
March.
Zoo'n echte zeerooversfihn doet toch goed.
En bij Cecil B. de Mille is de verfilming' van
een verhaal van grootsehe romantische his
torische allure bij voorbaat in goede handen.
„De Boekanier" is in zijn soort een pracht
film. Vol spanning, vol zeerooversavonturen,
vol humor, en bovenal doortrokken van een
heroïschen geest, die echter nooit beloond
kan worden in een eervol bestaan, want het
is het tragische lot der zeeroovers, dat zij,
hoezeer de heldenfeiten verrichten, gedoemd
zijn op zee te blijven zwerven zonder een
thuis, zonder een vaderland. Het levensver
haal van Jean Lafitte toont ons dit een keer
te meer.
Door de hulp van dezen Boekanier en zijn
mannen wordt Orleans Amerikaansch. Doch
door een tragischen samenloop van omstan
digheden, die zich de geheele film door uit
spint, gaat het verleden der zeeroovers weer
spreken en van toegejuichte vereerde Anxeri-
kaansche staats-
Cinema
burgers worden zij
plotseling weer de
vrijgevochten zee
roovers van wel
eer. Er is in de film ook een [Hollandsch meis
je „Gretchen" uit Doornspijk aan de Zuider
zee. Zij wordt door Lafitte uit zee opgevischt
nadat zij door een van Lafitte's schepen,
welks 'bemanning zijn commando's niet meer
volgen wil, over boord is gezet uit vrees dat
zij hen eens zal verklikken, want zij hebben
zich tegen Lafitte's orders in vergrepen aan
een Amerikaansch schip, en de passagiers
geen gelegenheid gegeven zich te redden.
Hoezeer dit tegen Lafitte's wil is gebeurd,
later neemt hij op het hoogtepunt van zijn
roem na de Britten bij Orleans verslagen
te heblben het geheele geval voor zijn ver
antwoording, want al zijn het vertrapten uit
alle werelddeelen, de zeeschuimers, zij heb
ben een baas, die voor- allen verantwoorde
lijk is en die in de meest benarde situaties
voor zijn mannen opkomt ook; Jean Lafitte,
Frederic March speelt dezen boekanier met
veel verve en fantasie. Men kan plezier aan
deze creatie beleven.
De film is spannend van het begin tot het
einde. De gevechtsscènes, de Amerikaansche
aanval uit zee op Barataria, het zeeroovers-
dorp, en later de slag bij New-Orleans, zijn
zijn grootsch opgezet en boeien de aandacht
der toeschouwers zeer. Een avonturenfilm
van de beste klasse is deze „Boekanier".
Een tweede hoofdfilm:
De groote Gambini.
In de tweede hoofdfilm, die in het pro
gramma van Palace Familie Cinema, te zien
krijgen maken we kennis met den karakter
speler Akim Tamiroff. Dit is zijn eerste groo
te film. In de .Boekanier" zien we hem in
dezelfde voox-stelling nog als den adjudant
van Lafitte; Dominique You, kanonnier van
Napoleon. Een alleraardigste rol. En in de
groote Gambini zien we zijn eerste optreden
als „ster". Het zal zijn laatste verschijnen
niet zijn. Want deze Tamiroff is een speler
met groote kwaliteiten. En hij bezit iets in
zijn optreden, dat hem tot een persoonlijk
heid stempelt; de voorwaarde om het als
„ster" uit te houden. Wij gelooven dat wij
hem nog vele keeren na deze in hoofdrollen
zullen zien.
Deze film geeft zoowel spanning, als amu
sement. De „groote Gambini" is een onge
looflijk handig magiër. Het verhaal zit vol
verrassingen. Er gebeurt een moord. En na
dat alle personen, die er voor in aanmerking
komen dader of daderes te zijn in den vorm
van soms zeer vermakelijke verhoorscènes de
revue hebben gepasseerd, wordt den toeschou
wers in de zaal één minuut tijd gegeven om
den waren dader aan te wijzen. Het zal wei
nigen gelukt zijn. Want de ontknooping is
met geen mogelijkheid te raden. Een reden
temeer om deze boeiende lxalf-detective-lxalf-
hocus pocus film met tal van humoristische
trekjes te gaan zien.
De Palace Familie Cinema biedt voor de
opening een perfect amusementsprogramma.
Fred. Astaire in:
George Gershwin's muziek.
Van alle dansgrootheden, die de Amerikaan
sche film ons in den loop der jaren getoond
heeften men zal moeten toegeven dat het
er heel wat zijn is Fred Astaire ongetwij
feld het allergrootste fenomeen. Met „Top
Hat", „Swing Time" en „Shall we dance?" ver
overde hij zich een wereldreputatie en het is
te begrijpen, dat de Amerikaansche filmprodu
cers nieuwe films voor het voetvlugge heer
schap schiepen. Ook in „Het meisje in de
taxi" vormt de tap-dans van Fred Astaire na
tuurlijk de voornaamste attractie.
Fred moet het ditmaal zonder zijn befaamde
partner Ginger Rogers stellen. In haar plaats
is het duo Gracie AllenGeorge Burns getre
den en ter afwisseling op het bekende thema
blijkt dit nog niet
zoo kwaad gevon-
Luxor
den. Deze twee ar-
tisten. die in Ame
rika door radio, re
vue en film groote populariteit bezitten, vor
men een extra humoristische noot in het stuk.
Gracie Allen vooral is het, die met haar quasi-
naïeve manieren ware lachgolven onder de
toeschouwers veroorzaakt.
Fred Astaire's wonderbaarlijke capaciteiten
komen misschien wel het allersterkst tot uiting
in den fenomenaal uitgevoerden „drum-
dans", een staaltje van zeldzame techniek en
vaardigheid. Hij „tapt" hier tusschen een aan
tal in een halven cirkel opgestelde trommen,
die hij onder het dansen afwisselend met voe
ten en stokken „bewerkt", hetgeen een uiter
mate verrassend effect oplevert. Zeer geestig
zijn de avonturen van Fred en zijn beide vol
gelingen op de kermis, waar wij ze op beweeg
bare planken en draaiende schijven de wonder
lijkste dansmanoeuvres zien maken. De zotheid
stijgt in dit tafereel ten top in den dans voor
de lachspiegels, die de drie pretmakers tot
onherkenbare caricaturen vervormen.
De muziek bij de film is van den begaafden,
kort geleden gestorven componist George
Gershwin. Evenals in „Swing Time" is Gersh
win er ook hier in geslaagd door zijn sugges
tieve muzikale begeleidingen relief aan het
stuk te geven. Er komen bovendien tal van
pakkende melodieën in voor, zooals „Things
are looking up" en ,,A foggy day in London",
dat Fred Astaire al neuriënd in een omgeving
van nevelig weideland en geboomte ten beste
geeft. Eenige andere songs worden gespeeld
door den bandleider Ray Noble, die als „Reg
gie" een niet onbelangrijke rol in de film ver
vult.
Er loopt door het stuk een amusante liefdes
geschiedenis, waarbij Fred Astaire de char
mante Joan Fontaine tot vrouwelijk partner
heeft. De stof er voor leverde de bekende hu
moristische romancier P. G. Wodehouse, wiens
boek „A damsel in distress" tot basis van de
film diende.
Eroll Flynn in:
En tóch heeft Grootmama Wicks met haar
opvoedmethode van haar kleinzoon niet zoo
heelemaal ongelijk gehad, gezien het allergun
stigst resultaat; of is Jerry, haar kleinzoon,
zoo geworden, in weerwil van haar bemoeiïn-
Eroll Flynn in „Een prachtexemplaar van
een man".
(Rembrandt Theater).
gen? Haar principe is op zichzelf niet kwaad.
Ze wil dat Jerry, die later aan het hoofd zal
staan van de Wicks ondernemingen op elk
bied meer zal weten dan een van zijn onder
geschikten. Om dat te kunnen bereiken is het
noodig, dat de arme
jongen van uur tot
uur volgepompt
wordt met alle mo
gelijke geleerdheid,
Rembrandt
wijsheid, techniek en sport, ja zelfs de kook
kunst moet hij meester zijn, omdat de Wick's
ondernemingen ook cafetaria's exploiteeren.
Jerry is wèl een willig instrument in groot
mama's handen, die met haar bazige heersch-
zuchtige geest alles en iedereen terroriseert, tot
Mona Carton, een proi'essorsdochter op zeer
origineele wijze zich toegang tot hem weet te
verschaffen. Ze rijdt namelijk mir nichts, dir
niehts dwars door het hek van het landgoed
heen tot vlak bij den onthutsten „perfect
specimen". Door Mona leert hij begrijpen, dat
het leven nog wel wat anders is dan leeren en
leeren en leeren en aan de leiband van een
tyrannieke oude vrouw loopen.
Deze allergenoegelijkste Amerikaansche
klucht, die inderdaad anderhalf uur op de
meest aangename wijze bezighoudt, wordt in
de hoofdrollen vertolkt door Eroll Flynn als de
weggeloopen erfgenaam, Joan Blondell als
Mona, Edw. Everett Horton als de secretaris
en May Robson als grootmama. De namen
staan borg voor een uitstekende vertolking.
May Robson als de huistiran zou nog vinniger
kunnen zijn. Ze doet in haar spel zoo nu en
dan in de verte denken aan Adèle Sandrock.
maar die was èn door haar geheele persoon
lijkheid èn door haar spel veel sterker de ge-
neraalsche, de vrouwelijke ijzervreter. Het is
een film, aan te bevelen voor ieder, die van
lachen houdt; hij krijgt waar voor zijn geld.
In het voorprogramma wordt een heel in
teressante les gegeven in de oude geschiedenis.
ZONDAG 1 MEI.
HILVERSUM I 1875 en 415,5 M.
8.30 NCRV., 9.30 KRO, 5.00 NCRV, 7.45—
11.00 KRO.
.30 Morgenwijding. 9.30 Graixxofoonnxuziek.
10.00 Hoogmis. 11.45 Gramofoonmuziek, 12.15
de KRO-Melodisten. (1.00—1.20 Boekbespre
king). 2.00 Godsdienstonderricht voor ouderen.
2.30 Gramofoonmuziek, 2.50 KRO-Orkest en
solist. 3.40 Schaakpraatje. 4.00 Ziekenlof. 4.55
Sportnieuws. 5.05 Gereformeerde Kerkdienst.
Hierna: Gewijde muziek (gr.pl.) 7.45 Sport
nieuws. 7.50 Berichten ANP, Mededeelingen.
8.00 Mariahulde. 9.15 Gramofoonmuziek. 9.30
Causerie „Nationale reclasseering". 9.45 KRO-
Orkest. 10.30 Berichten ANP. 10.4011.00 Epi
loog.
HILVERSUM II 301,5 M.
VARA-Uitzending. 6.308.00 VPRO.
9.00 Gevarieerd één-Mei-Programma. 11.00
Voor de vrouw. 12.00 De Rambleivs. 12.30 Gra
mofoonmuziek. 12.45 De Stem des Volks, Am
sterdam. 1.00 Rede. 1.20 Orgelspel. 1.45 Ver
volg koorconcert. 2.00 VARA-orkest en solis
ten, 2.55 Gramofoonmuziek. 4.00 Declamatie,
„De Wielewaal" en toespraak. 5.00 Esmeralda-
Septet. 5.30 Gramofoonmuziek. 6.10 Rede „De
eeuwige stem". 6.30 Toespraak „Pinkster '38".
6.40 Wijdingswoord. 7.00 Jeugddienst. 8.00 Her
haling SOS-Berichten. 8.03 Berichten ANP.
8.10 Radiotooneel met muziek. 9.10 Eén-Mei-
Rede. 9.30 Declamatie en het VARA-Orkest.
10.10 Berichten ANP. 10.15 VARA-Orkest. 11.00
Toespraak. 11.10 Orgelspel. 11-3012.00 Gra
mofoonmuziek.
DROITWICH 1500 M.
11.50 Het Forum-Theater-Orkest. 12.30 Falk-
man en zijn Apachen-Orkest. 1.20 Voor tuin-
liefhebbers. 1,40 Het J. Dickinson-Orkest en
solist. 2.35 Gramofoonmuziek. 3.20 Religieuze
causerie. 3.40 Jan Berenska en zijn Orkest.
4.20 Bijbelsche causerie. 4.40 BBC-Northern
Orkest. 5.20 Willie Walker's Octet. 5.50 Het
Orpheus Trio. 6.20 BBC-Theater-Orkest en so
listen. 7.15 Kerkdienst. 8.05 Liefdadigheids-
oproep. 8.10 Berichten. 8.25 Fred Hartley's
Sextet en solist. 9.10 Pianovoordracht. 9.50—
10.20 Epiloog.
RADIO-PARIS 1648 M.
10.35 Gramofoonmuziek. 10 50 Orgelconcert.
11.40 Gramofoonmuziek. 11 50 Goidy-Orkest.
(Om 12.50 Zang). 2.20 Zang. 2.35 M. Francy en
zijn Orkest. 3.05 Zang. 4.20 Visciano-Orkest.
7.35 Zang. 7.50 Symphonieconcert. 10.2012.20
Jo Bouillon's orkest.
KEULEN 456 M.
4.20 Havenconcert. 6.20 Volksmuziek. 7.20
Jeugdkoor. 7.45 Reportage. 8.40 Omroeporkest.
9.20 Reportage 10.20 Vliegeniersorkest. 11-20
Reportage. 12.50 Gevarieerd concert 2.20 Lite-
rair-muzikaa' pragramma. 3.20 Gevarieerd
concert 4.00 Olto Fricke's orkest, en solisten.
4.40 Gevarieerd concert. 5.20 Danziger Landes-
orkest. 5.50 Eén-Mei-overzlcht. 6.35 Omroep
koor en -Orkest. 7.20 Gevarieerd concert. 9.05
Reportage. 10.20 Omroeporkest en dansorkest.
11.20 Omroep-Amusementsorkest en boeren-
kapel. 12.502.20 Gevarieerd concert.
BRUSSEL 322 M.
8.20 Socialistisch programma. 9.20 Gramo
foonmuziek. 9.50 Zang en orgel. 10.35 Gramo
foonmuziek. 10.50 Zang. 11.20 Gramofoonmu
ziek. 11.50 en 12.30 Omroepkleinorkest en Gra
mofoonmuziek. 12.50—1.20 en 1.35 Gramofoon
muziek. 2.20 Pianovoordracht. 2.50 Gramofoon
muziek. 3.05 Harmonicavoordracht. 3.20 Gra
mofoonmuziek. 3.35 Cellovoordracht met piano
begeleiding 3.50 Zang. 4.05 Vervolg cellovoor
dracht. 4.20 Li terair-muzikaal programma.
5.50 Gramofoonmuziek. 6.20 Gramofoonmuziek
en zang. 7.20 Omroepkleinorkest, Mannenkoor
„De Marx-Kring" en solist. 8.20 Radiotooneel.
9.30 Socialistische programma. 10.20—11.20
Gramofoonmuziek.
BRUSSEL 484 M.
8.22 Socialistisch programma. 11.20 Gramo
foonmuziek. 11.50 Omroepkleinorkest. 12,30
Omroepsalonorkest. 1.201.35 Pianovoordracht.
1.50 en 3.15 Gramofoonmuziek. 3.50 Ornroep-
dansorkest. 4.20 Omroepkleinorkest. 5.35 Ge
varieerd programma. 6.35 Gramofoonmuziek.
7.20 Radiotooneel. 8.35 Omroepsymphonie-
Orkest en solisten. 9.30 Omroepdansorkest.
10.2011.20 Gramofoonmuziek.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M.
6.352.20 Zie het programma van Keulen.
RADIO MOORS N.V.
KRUISSTRAAT 38, TELEFOON 14609
OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR
(Adv. Ingez. Med.)
MAANDAG 2 MEI 1938.
HILVERSUM I 1875 M.
Jaarsveldzender 415.5 M.)
NCRV.-Uitzending.
8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde mu
ziek (Gr.pl.)8.30 Gramofoonmuziek: 9.30
Gelukwenschen; 9.45 Gramofoonmuziek;
10.30 Morgendienst; 11.00 Christelijke lectuur
11.30 Gramofoonmuziek; 12.00 Berichten;
12.15 Gramofoonmuziek; 12.30 Sonorakwin-
tet en gramofoonmuziek; 2.00 Voor de scho
len; 2.35 Zang, piano en gramofoonmuziek;
3.15 Gramofoonmuziek; 3.45 Bijbellezing'; 4.45
Gramofoonmuziek; 5.15 Kinderuurtje; 6.15
Gramofoonmuziek; 6.30 Vragenuurtje; 7.00
Berichten; 7.15 Vragenuurtje; 7.30 Z.Exc. Mi
nister H. v. Boeyen: De Nationale Reclassee-
ringsdag; 7.45 Reportage; 8.00 Berichten A.
N. P., herhaling SOS-Berichten, sportnieuws,
8.15 Viool, orgel en gramofoonmuziek; 9.30
Causerie over moderne alchemie: 10.05 Be
richten A.NP.. 10.10 Hollandsch Kamernxu-
ziekensemble; 10.45 Gymnastiekles; 11.00 Ver
volg concert; 11.30 Gramofoonmuziek; c.a-
11.50 Gramofoonmuziek.
HILVERSUM n 301.5 M.
Algemeen programma, verzorgd
door de AVRO.
8.00 Gramofoonmuziek 10.00 Morgenwij
ding; 10.15 Gramofoonmuziek; 10.30 Het Ly-
ra-trio; 11.15 Declamatie; 11.40 Gramofoon
muziek; 12.15 Viool en piano; 12.30 Stafmu-
ziek van het 6e R. I., Breda (in de pauze:
Viool en piano)2.00 Piano-voordracht; 2.30
Omroeporkest. (Gr.pl.); (In de pauze; De
clamatie met pianobegeleiding)4.00 Zang;
4.30 Causerie: „Music-hall" (met gr.pl.); 5.30
AVRO-Dansorkest en solist; 6.00 Gramofoon
muziek; 6.15 Orgel en zang'; 7.00 Hollandsch
Trio; 7.40 Causerie over de oecumenische
beweging; 8.00 Berichten A.N.P, Gramofoon
muziek; 8,15 Omroeporkest m.m.v. solisten;
9.10 Interview; 9.30 Kovacs Lajos-orkest;
10.10 Reportage; 10.20 Gramofoonmuziek;
11.00 Berichten A.N.P., hierna het AVRO-
Dansorkest; 11.40 Gramofoonmuziek.
DROITWICH, 1500 M.
10.05 Volksliederen; 10.25 en 11.05 Gramo
foonmuziek; 11.35 Orgelconcert; 12.05 Dans
muziek (gr.pl.); 12.35 Sportreportage; '12.50
Leonardi en zijn orkest; 2.20 Sportreportage,
2.35 Gramofoonmuziek; 3.20 Orgelspel; 3.50
Klarinet en piano; 4.20 BBC-orkest; 5.05
Sportreportage; 5.20 Berichten; 5.40 Zang;
6.00 Muzikale causerie; 6.20 Revue-program
ma; 7.10 Orgelspel; 7.40 Biologische causerie,
8.00 Radiotooneel; 8.20 Berichten; 8.40 Bui-
tenlandsch overzicht; 8.55 Het New London
Trio; 9.30 BBC-Theaterorkest m.m.v. solist;
10.35 Jack Jackson's Band; 10.50 Dansmuziek
(Gr.pl.)
RADIO PARIJS. 1648 M.
7.55, 9.10, 10.20 en 11.35 Gramofoonmuziek,
12.50 Zang; 1.05 Gramofoonmuziek;; 2.05
Vioolvoordracht; 2.20 en 3.20 Zang; 3.35 Viool
voordracht; 4.20 Giardino-orkest; 7.35 Viola
voordracht, 7.50 Operette „Pas sur la bouchc"
9.50 Gramofoonmuziek.
KEULEN, 456 M.
5.50 Gramofoonmuziek, 6.30 Omroepsextet,
7.50 Militair orkest; 11.20 Nedersaksisch Sym-
phonie-orkest, m.v. solist; 1.30 Populair con
cert; 3.20 Omroeporkest m.m.v. solisten; 5.40
Omroepkoor en solisten; 6.30 Gramofoonmu
ziek; 8.00 Westduitsch weekoverzicht; 8.20
Mandoline-orkest en accordeonclub; 9.35
Gramofoonmuziek; 9.50 Onxroepoi-kest en in
strumentaal kwartet.
BRUSSEL, 322 M.
11.20 Gramofoonmuziek; 11.50 en 12.30 Om
roeporkest; 12.50 Gramofoonmuziek; 4.20 Om
roepdansorkest en solist; 5.50 en 6.20 Gra-
mofoorxmuziek; 7.25 Cabaretprogramma; 8.05
Radiotooneel; 8.20 Vervolg cabaretprogram-
ma; 9.30 Omroepdansorkest.
BRUSSEL, 484 M.
11.20 Gramofoonmuziek 11.50 cn 12.30
Sarba-orkest; 12.50 exr 4.20 Graixxofoonnxuziek
5.35 Omroepsalonorkest; 6.35 Gramofoonmu
ziek; 7.20 Operette ..Quand le régiment pas-
se"; (8.05 Declamatie); 9.30 Gramofooxxmu-
ziek.
Cinematografisch in memoriam.
,/De stervende zwaan" heeft het niet lang
gemaakt in onze stad. Na nog eexx weekje bin
nen de xxxuren van het Rembrandttheater ge
leefd te lxebbexi is zij van het tooxxeel ver
dwenen. Ik maak er een grapje van, maar ixi
feite is het zeer jammer dat deze schoone,
nochtans boeiende film in onze stad na zoo'n
korstondig leven reeds moest heengaan. De
ervaring leert ons dat we t.a.v. den leveixs-
duur van werkelijken goede films niet op
timistisch mogen zijn. Doch voor „De ster-
vexide zwaan" hadden we het beste gehoopt.
Niet alleen was het eexx goede film maar zij
had het ixx het Amsterdamsche Rxalto-
theater reeds vier weken uitgehouden. Voor
dat ze hier kwam. Exx dat zegt heel wat. We
hebben dit feit ook in onze betreffende be
spreking genoemd in de hoop daax-nxede te
bewijzen dat „De stervende zwaan" ixiet alleen
een schoone film was, doch dat er ook vele
menschexx naar kwamen kijkexi ook. Dat was
een argument om houvast aan te hebben.
Helaas, het heeft niet mogen baten. De
„stervende zwaan" heeft het xxiet langer dan
elke gemiddelde loot van de filmstam mo
gen maken; een week.
Er is een andere film, die den lxoogen cixxe-
matografischen leeftijd van 3 weken in oxxze
stad heeft mogen bereiken; „100 mannen en
één meisje". Een alleraardigste amusements
film index-daad. Doch waarin zit 'm het groote
succes? Ixi de guitige Deanna Durbixx, met
de wonderlijke stem? 'k Vond haar in „Three
smart girls" nog veel aax-diger. Of in het
optreden van Leopold Stokowski, die langen
tijd als mijnheer Garbo gedoodverfd is? Wan
neer ixiexi Stokowski's optreden in deze film
op de keper beschouwt moet men toegeven
dat er nogal met deze eerbiedwaardige
figuur, mitsgaaders met zijxx klassieke muziek
gesold wordt. De beroemde dirigent wordt er
letterlijk met zijn lange haren bijgesleept. Dat
doet echter niets af aan het i'eit dat „100
mannen en één meisje" eexx aardige film is.
Hetgeexx echter nog niet hoeft te beteekexxen
dat zoo'n amusementsproduct drie keer een
seriex^e film als „De stervende zwaaxx" moet
overlevexx.
Filmliefhebbers zijn geen zuurpruimen. Zij
zien wat graag eexx amusemeixtsfilnx. Doch
het succes vaxx een amusementsfilm kan hen
geen vreugde schenken zoolang een ernstige
film als „De stervexxde zwaan" niet naar waar
de geschat wordt. Men zoekt de pret ixx de
cinema. En men ontwijkt de ernst. Dit is kort
zichtig. Het feit dat men alleen maar plezier
meent te kunnen beleven aaxx amusement, en
niet aaxx ware schoonheid is eexx eenigszins
tragisch verschijixsel van dezen tijd waarirx
het begrip ernst synoxxiem wordt gesteld aaxi
vervelexxd.
Het amusement is eexx zeepbel. Maar de
ernst is in wezen een krachtig gezond plezier
inhet léven. En daaraan hapert het
tegeixwoordig wel eexxs. We gaan echter ver
der en zullen de werkelijk goede films xxaar
voren blijven brengen.
Doch hier staan we eveix stil. Een schoone
film is heengegaan. Na een veel te kort leven.
Moge dit cinematografisch in menxoriam tot
overpeinzing aanleiding geven.
v. H.
Lx het Spaar xxe -Th e ate r draait deze week
de film „Anxor in het Wareixhuis". Het is een
luchtige vroolijke zangflim, waarin Janxes
Meltóxx exx Patricia Ellin de hoofdrol spelexx.
Janxes Melton is in Amerika zeer bekend
als radiozanger. Men heeft ixx de film daarom
tenvolle profijt getrokken, door hem zooveel
mogelijk
te laten
zingen. Dit
komt door
het aardi
ge gegeven. Het verhaal is zeer ixx het kort
naxxxelijk het volgende: Jerry Haixxes is
sinds z'n vader overleden is eigenaar van
de Haines-Departement-Store, 'n groot wa
reixhuis ixx New York. Omdat de zaken slecht
gaan zal hij zich wat meer met z'n wareixhuis
gaan benxoeieix en zelf de leiding in haxxden
nemen. Maar hij wil zich eerst inwerken en
komt daix als bediende in de ïxxuziek-afdee-
ling, waar hij aan danxes de liedjes moet voor
spelen. die ze willen koopen. Men begrijpt, tot
welke komische situaties dat alles aanleiding
geeft, vooral als de liftboy voorgeeft, de heer
Haines Jr. zeer goed te kennen.
Het is een vroolijke, genoeglijke film. Op
merkelijk is nog het spel van den winkeldief
de komiek, die op een gegeven oogenblik on
middellijk achter elkaar z'ix heele imbeciele
en kleptomaxxe familie, bestaande uit drie
broers en huix vader speelt.
Na de pauze zien wij het slot van de twee-
deelige film „Ixx de schaduw der misdaad",
waarvan vorige week het eerste deel ging.
CHR. ORANJEVEREEN. „PRINS WILLEM I".
De Chr. Oraixjevereen. „Prins Willenx I"
houdt een feestvergadering op Maandagavond
2 Mei a.s. in de Gem. Concertzaal, ter gele
genheid van den verjaardag van Prinses
Juliana.
Na de pauze zal een historisch samenspel
„Ik zal handhaven" worden opgevoerd. Op het
programma van het gedeelte vóór de pauze
staat een Prinses Juliana-tableau en als slot
van den avond is er een tableau, waarbij 2
coupletten van het Wilhelmus zullen gezongen
worden.
Fred Astaire en het beroemde Amerikaansche
komische duo Burns Allan" in de film
„Het meisje in de taxi".
iDuxor Theater h