Lubitsch' Artistenbloed" ,Het verliefde spook". nieuwste filmcomedie rr fi&hitiiksfHUseim SATERDAG 7 Ar E I 1938 HA'AREEM'S DAGBE'AD Anthony Hope's roman verfilmd: „De gevangene van Zenda". Met Ronald Colman en Madeleine Carroll. De Engelsche acteur Ronald Colman en de Engelsche actrice Madeleine Carroll in „De gevangene van Zenda". (Palace). Anthony Hope's bekende roman ..De ge vangene van Zenda" verfilmd: d.w.z. een avontuurlijk verhaal temeer op het witte doek. Wanneer men deze film neemt voor wat zij is. nl. een voortreffelijke avonturen-aaneen- schakeling. dan kunnen we vaststellen, dat zij in haar soort één van de beste is. die we ooit gezien hebben. Dat dankt de film voor een groot deel aan de prachtige rolbezetting, hoofdzakelijk door Engelschen. En wanneer we Ronald Colman in deze film zien moe ten we zeggen dat geen Amerikaan het dezen Engelschman na zou doen met zulk een dis tinctie, zulk een voornaamheid en toch te- vens zoo'n charme en losheid, een fi- Cinema ?uur ult onze avon" tuurlijke verbeel- 1 dingswereld, welke de hoofdpersoon uit .De gevangene van Zen da" is, te scheppen. Hij heeft een figuur, een stijl, een voorkomen, die hem tot hét type held maken uit de romantische wereld van vervlogen jaren, die we met de noodige franje en de noodige onwaarschijnlijkheid als een compensatie voor onzen modernen tijd, tegen woordig zoo gaarne oproepen. Als men van een avonturenfilm houdt, mag men deze film niet missen. Madeleine Carroll speelt de vrou welijke hoofdrol en ook haar spel zij is eveneens Engelsche ademt dezelfde pret tige distinctie. De Engelsche acteur Raymond Massey treedt ook steeds meer op den voor grond in de film. Douglas Fairbanks Jr. zien we m deze film als we zouden bijna zeg gen: een genthleman-sehurk. C. Aubrey Smith Mary Astor, herkennen we in een bijrol. De inhoud van de film komt er op neer dat Ru- dolf Rassendyll, Engelsch ex-officier op vacan- tie in het land van zijn verren neef Koning Rudolf V. wanneer de Koning het slachtof fer wordt van een complot, in diens plaats als vorst moet figureeren. Aan het slot verlaat Rassendyll Koning Rudolf's land weer. doch er zijn dan zooveel avonturen voorbijgegaan, dat we ze met geen mogelijkheid kunnen schetsen. Maar daarvoor heeft Anthony Hope zijn dikke roman dan ook geschreven en heeft Johan Cromwell daar nu een film van ge maakt. Want de menschen kijken tegen woordig liever dan zij lezen. Maar hun drang naar avonturen in het land der verbeeldings kracht is steeds hetzelfde gebleven. In deze film wordt die drang in filmvorm bevre digd „De man, die tweemaal leefde". Als 2de hoofdfilm zien we vooraf een min of meer sensationeel product van de fan tasie; nl. een poging om den misdadiger uit den mensch te elimineeren door een operatie. Eerst leeft de misdadiger Slick Rawly en daarna de verdienstelijke dokter Blake. Ralph Bellamy speelt in deze film de hoofdrol. Roland Young, Cary Grant en Constance Bennett Het Verliefde Spook wekt herinneringen op aan een film. die eenige jaren geleden de wereld in verbazing bracht: De Onzichtbare Man. In beide films speelt het onstoffelijke individu een voorname rol. met dat verschil, dat Norman McLeod de regisseur van Het Verliefde Spook er nog een schepje opdoet en Een beeld uit de film „Het verliefde spook'. (Luxor Theater). Luxor een Onzichtbaar Echtpaar de wereld instuurt. Het tweetal heeft op zijn lllusteren voorganger voor, dat het zich naar believen zichtbaar kan maken. Ten goede van het Onzichtbare Echt paar moet gezegd worden, dat het zich niet zoo boosaardig gedraagt als de Onzichtbare Man. Maar wel is de consternatie, welke de twee overal bij hun verschijning verwekken er niet minder groot om. Nu, daarover behoeft men zich dan ook niet te verwonderen want er geschieden allerhande vreemde zaken: een auto die onbestuurd over straat rijdt zonder zichtbare menschelijke hulp van een nieuwen band wordt voorzien, een pénnehouder die zich uit zichzelf opricht en begint te schrijven, kleedingstukken die door de lucht schijnen te zweven, een „onzichtbare vechtpartij" in een restaurant met vreeselijke wan orde en de pijn lijkste misver standen tot ge volgWel. men zal moeten toe geven, dat deze en soortgelijké gebeurtenissen niet bepaald tot de alledaagsche voorvallen in onze samenleving behooren. Dat de scherp zinnigste politiebol voor zooveel raadselach tigs met stomheid geslagen staat behoeft evenmin betoog. Gelukkig draagt het optreden van het Onzichtbare Echtpaar, zoo als reeds opgemerkt, geen kwaadaardig ka rakter. George en Marion veranderen eigen lijk maar heel weinig en zetten hun gemak kelijk en mondain leventje van-voor-de- onzichtbaarheid feitelijk op denzelfden voet voort. Slechts hebben zij zich thans voorge nomen een goede daad te willen verrichten voor een medemensch, waarvoor zij hun keus laten vallen op een bevriend bankdirecteur, die in dén sleur van een toonloos bestaan, geestelijk ten onder dreigt te gaan. Het gelukt hun inderdaad met den inzet van heel hun onzichtbaar vermogen van den armzaligen pantoffelheld een blijmoedig man te maken. Het Verliefde Spook kunnen wij onvoor waardelijk typeeren als een kostelijke amuse mentsfilm, dank zij de voortreffelijke regie en niet minder dank zij de uitstekende bezetting der hoofdrollen, rep. door Constance Bennett, Cary Grant en Roland Young. Marion van Constance Bennett, een vermakelijk mengsel van goedhartigheid, raffinement en verveeld heid, mag wel daarbij afzonderlijk genoemd worden. Het voorprogramma bestaat uit een politie film en het journaal, waarin de ontvangst van Hitler in Italië opgenomen is. Gary Cooper als „Blauw baard" en Claudette Colbert als „zijn achtste vrouw". Een echte Lubitsch film, dat is waarschijn lijk de beste karakteristiek voor ..Blauwbaard's achtste Vrouw". De schepper van het onvol prezen ..Trouble in Paradise", hier te lande ook als tooneelstuk bekend onder den titel ,JDe Firma Adam en Eva", heeft zich in deze film weer van zijn beste zijde doen kennen. Hieruit is dus op te maken dat „Bluebeard's Eighth Wife" een van de meest geslaagde film- comedie's is die we in langen tijd gezien hebben. Een sprankelende humoristische dialoog, een vlotte geschiedenis waarin Gary Cooper en Claudette Colbert excelleeren, maar is er waarlijk niet noodig om deze rolprent tot een amusante en boeiende comedie te maken die in elk opzicht de vergelijking met het beste wat er op dit gebied uit Amerika tot ons kwam Capra's ,,It Happened One Night" niet uitgesloten kan doorstaan. Lubitsch heeft er als geen ander regisseur slag. van om een luchtig niemendalletje zoo charmant te vertellen dat ge u geen oogenblik realiseert dat het eigenlijk maar 'n „niemen dalletje is met geen hoogere pretentie dan perfect amusement te zijn, maar dat is het ook in de perfectie. Gary Cooper is een Amerikaan die na zeven huwelijken aan de Rembrandt Rivièra terecht komt en daar kennis maakt met een bekoorlijke Francaise. Nu zou men geneigd zijn om te denken dat de voorafgaande ervaringen den rijken Blauwbaard wel iets voorzichtiger zou den hebben gemaakt, maar, zooals het meer gaat. het meisje wil niets van hem weten en dat prikkelt hem dubbel. Doordat haar vader geld noodig heeft komt het tenslotte toch tot een huwelijk. Het bruidje en wie anders dan Claudette Colbert zou deze rol zoo geestig en voortreffelijk kunnen vertolken neemt de ondankbare taak op zich om haar Ameri- kaanschen echtgenoot te temmen. Zij maakt hem het leven o.p alle mogelijk wijze zuur, ja het wordt zelfs zoo erg dat ze ook dat komt meer voor haar doel voorbijstreeft en haar man alle mogelijke moeite gaat doen om van haar verlost te worden, hij heeft echter niet gerekend op de vrouwelijke vast houdendheid en natuurlijk heeft de Fransche tooneelschrijver Alfred Sa voir, naar wiens stuk de film is bewerkt er voor gezorgd dat we niet vergeefs op het blijde einde behoeven te wachten. Het prachtige talent van Claudette Colbert, we zeiden het reeds, kan men in „Blauw baard's Achtste Vrouw" voor de zooveelste maal bewonderen en men is verbaasd dat deze actrice er steeds weer in slaagt om haar rollen nog geraffineerder en nóg meesleepender te spelen. Over Gary Cooper niets dan goed, hij is precies wat hij zijn moet, een Amerikaan, die ondanks al zijn veroveringen toch steed-* een jongensachtige charme weet te bewaren. Daarbij komt een bijzonder geslaagde rol van Edward Everett Honton die ditmaal door Lubitsch van zijn knappe, maar op den duur vervelende cliché-type is losgemaakt en eens te meer bewijst een van Amerika's beste ko mieken te zijn. „Blauwbaard's Achtste Vrouw" heeft in haar genre een hoogte bereikt die niet licht overtroffen kan worden. Marta Eggerth in: Met Frits van Dongen, Gary Cooper, Claudette Colbert en de regisseur Ernst Lubitsch bezinnen zich op een scène van hun vermakelijke filmcomedie „Blauwbaard's achtste vrouw". (Rembrandt Theater). Marta Eggerth, die de hoofdrol vervult in „Artistenbloed"Onze landgejioot Frits van Dongen speelt ook in deze film. (Frans Hals Theater). De namen Marta Eggerth, Paul Hörbiger, Theo Lingen, Hans Moser, hebben al genoeg attractie om den filmliefhebber naar de bip§- coop te voeren, en als daar dan nog de goéd Hollands klinkende naam Frits van Dongen bij verschijnt dan loopt het storm. De vier eerstgenoemden hebben reeds sedert lang hun sporen bij de film verdiend, en dat Frits van Dongen, de betrekkelijke nieuweling, zoo'n goed figuur slaat bij deze veteranen van het witte doek, doet ons vaderlandsch hart extra goed. In „Artistenbloed" is Marta Eggerth als Marietta Duval de lieveling van het publiek en van het operettegezelschap. Als de Liefde 'met een groote L) tot haar komt in den vorm van Hans von Waldenau, geeft ze haar roem en haar tooneelleven zonder bedenken voor Hans op. Door omstandigheden, tot op zekere hoogte buiten haar wil verliest Hans zijn geloof en ver trouwen in haar. Diep gegriefd en te leurgesteld wendt ze zich dan van hem af en gaat weer terug naar haar vroegere gezel schap, waar ze weer voor volle zalen met over weldigend succes optreedt. Natuurlijk drijft de liefde Hans weer naar zijn vrouw terug. Marietta laat Hans voor zijn straf eerst nog eenige harde momenten doormaken en dan volgt de gelukkige verzoening met de belofte, dat Hans zich niet meer tegen Marietta's op treden zal verzetten. Frits van Dongen geeft een heel prettigen aannemelijken Hans. die Frans Hals HALM. U p=- i M| PROERAMMA ZONDAG 8 MEI. HILVERSUM I 1875 en 415,5 M. 8.30 KRO, 9.30 NCRV, 12.15 KRO, 5.00 NCRV, 7.45—11.30 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde muziek (gr.pl.) 9.50 Nederduitsch Hervormde Kerk dienst Na afloop: Orgelconcert. 12.15 KRO- orkest'. 1.00 Literaire causerie. 1.20 Vervolg concert. 1.45 Vragenbeantwoording. 2.30 Sport- reportage. 4.30 Ziekenhalfuurtje. 4.55 Gramo- foonmuziek. 5.00 Het Parkkerkkoor en Orgel. 6 00 Gereformeerde Kerkdienst (H.V.) Na af loop: Orgelconcert. 7.45 Sportnieuws. 7.50 Causerie over Pygmeeën van West-Afrika. 8.10 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.25 Gramo- foonmuziek. 8.30 Vroolijk programma. 10.30 Be richten ANP. 10.40 Epiloog. 11.00—11.30 Espe- rantolezing. HILVERSUM II 301.5 M. 8.55 VARA. 10 00 VPRO. 12.00 AVRO. 5.00 VARA. 8.00—12.00 AVRO. -.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Berichten. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.59 Berichten. 10.00 Voor de kinderen. 10.30 Re- monstrantsche Kerkdienst. 11.50 Causerie over het sociale werk van den NP.B. 12.00 Het woord van de week. 12.05 Filmpraatje. 12.30 Gramofoonmuziek. 1.15 Schilderijbespreking. I.30 Orgelspel. 2.00 Boekenhalfuur. 2.30 Om roeporkest en solisten. 4.00 Sportreportage, afgewisseld met gramofoonmuziek. 4.55 Sport nieuws ANP. eventueel Gramofoonmuziek. 5.00 VARA-Kinderkoor „De Merels". 5.30 Voor de kinderen 6.00 Noviteiten-orkest. 6.30 Sport- reportage. 6.50 Sportnieuws ANP. 7.00 Tusschen Zeven en Acht. 8.00 Berichten ANP, Mededee lingen, Gramofoonmuziek. 8.20 Fragm. ..Faust". opera. 9.30 Radiojournaal. 9.45 Kovacs Lajos' orkest, het duo ,,Ja" en Gramofoonmuziek. II.00 Berichten ANP. Hierna: het AVRO- Dansorkest. 11.40—12.00 Gramofoonmuziek. DROITWICH 1500 M. 12.35 G. Stacey's sextet. 1.20 Voor tuinlief- hebbers. 1.40 Troise's Mandoline-orkest en so list. 2.10 BBC-orkest. 2.50 Orgelconcert. 3.20 Missie-praatje 3.40 Alfredo Campoli's salon orkest. 4.20 Herdenkingsprogramma. 4.50 Viool en piano. 5.20 Filmpraatje. 5.35 BBC-Harmo- nie-orkest, en soliste. 6.20 Eugene Pini's Tango orkest. 6.55—7.10 Declamatie. 7.15 Kerkdienst. 8.05 Liefdadigheidsoproep. 8.10 Berichten. 8.25 Mantovani's Tipica-orkest. 8.55 BBC-Theater- orkest, J. Payne's Negerkoor en solisten. 9.55 Epiloog. RADIO-PARIS 1648 M. 7.10 en 10.45 Gramofoonmuziek. 10.50 Orgel concert. 11.40 Gewijde muziek (gr.pl.) 11.50 Pascal-orkest. (Om 12.50 Zang) Serge Bagret- zoff's Zigeunerensemble. 4.20 Concert. 5.20 Zang. 5 50 Pianovoordracht. 6.20 Volksliederen- concert. 7.35 Zang. 7.50 Concert. 10.2012.20 Jo Bouillon's orkest. KEULEN 456 M. 5.20 Havenconcert 7 35 Diisseldorfer Man- nenzangvereeniging. 8.50 Gramofoonmuziek, 10.20 Solistenconcert. 11.20 Westmark-orkest Aken. 1.20 Populair concert. 2.40 Gramofoon muziek. 3.20 Gevarieerd concert. 5.20 Het Ste delijk Orkest van Hagen. 6.30 Amusements sextet. 7.20 Omroeporkest en -koor en solis ten. 9.50 E. V. Henschel's orkest, pianoduo. Kiister-Kiermeier en Orgelspel (gr.opn.). 11.20 —2.20 Nachtconcert. BRUSSEL 322 M. 8.25 Gramofoonmuziek. 9.35 Orgel en zang. 10.20 St. Martinus-Harmonie-orkest. 11.20 Gra mofoonmuziek. 11.50 Omroeporkest. 12.50 1.20 Gramofoonmuziek. 2.05 Piano en hoorn. 2.20 Zang. 2.35 Piano en hoorn. 2.50 Gramo foonmuziek. 5.20 Omroeporkest. 5.50 Gramo foonmuziek. 6.20 Antwerpsch vocaal kwartet. 7.20 „The Mikado", operette. 9.30 Gramofoon muziek. 10.20—11.20 Frank Temmerman's or kest. BRUSSEL 484 M. 8.22 Gramofoonmuziek. 9.20 E. Loiseau's or kest en Pianovoordracht. 10.35 Orgelconcert. 10.50 Vervolg orkestconcert. 11.35 Gramofoon muziek. 12.00 Musette-orkest. 12.30 Gramo foonmuziek. 2.15 Sportreportage. 3.05 Gramo foonmuziek. 3.20 Vervolg sportreportage. 4.10 Gramofoonmuziek. 4.20 L. Hirsch- orkest. 5.05. 6,35 en 7.20 Gramofoonmuziek. 7.40 Eeuwfeest van de stichting der Conservatorium-concer ten. 10.2011.20 Jean Omer's orkest. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 6.30 Vroolijk programma. 7.20 Blaasconcert. 9.20 Berichten. 9.50 Gramofoonmuziek. (Om 10.50 Berichten). 12.20—1.20 Gramofoonmu ziek. RADIO MOORS N.V. KRUISSTRAAT 38, TELEFOON 14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Med.) MAANDAG 9 MEI 1938. HILVERSUM I 1875 M. Jaarsveldzender 415.5 M.) NCRV.-Uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde mu ziek (gr.pl.), 8.30 Gramofoonmuziek. 9.30 Ge- lukwenschen, 9.45 Gramofoonmuziek. 10.30 Morgendienst, 11.00 Christ, lectuur, 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 Berichten, 12.15 Gra mofoonmuziek, 12.30 Orgelconcert, 1.30 Gra mofoonmuziek, 2.00 Schooluitzending, 2.35 Gramofoonmuziek, 3.00 Causerie over kamer planten, 3.40 Gramofoonmuziek. 3.45 Bijbel lezing. 4.45 Gramofoonmuziek. 5.15 Kinder uur, 6.15 Gramofoonmuziek, 6.30 Vragenuur tje. 7.00 Berichten. 7.45 Reportage, 8.00 Be- -ichten ANP., Herhaling SOS-berichter Sportnieuws 8.15 Openingsdienst van de In ternationale Oecumenische Conferentie. 9.& Gramofoonmuziek, 10.10 Berichten A.N.P.. 10.15 Zang. piano en gramofoonmuziek, 10.45 Gymnastiekles. 11.00 Gramofoonmuziek. 11.05 Vervolg van 10.15, 11.30 Gramofoonmuziek. c.a. 11.50 Schriftlezing. HILVERSUM n 301.5 M. Algemeen programma, verzorgd door de VARA. 10.00—12.20 v.m. VPRO. 8.00 Gramofoonmuziek, 10.00 Morgenwij ding, 10.20 Declamatie, 10.40 Gramofoonmu ziek, 11.10 Vervolg declamatie, 11.30 Cello en piano, 12.00 Gramofoonmuziek, 12.45 Esme- ralda-Septet, 1.15 Orgelspel, 2.00 Gramofoon muziek, 3.00 Causerie „Wat kan ik voor mijn kind doen?" 3.20 Zang, piano en gramofoon muziek, 4.00 Gramofoonmuziek, 4.30 Voor de kinderen, 5.00 Gramofoonmuziek, 5.30 Orgel spel, 6.00 VARA-orkest, 6.30 Muzikale cau serie met gramofoonmuziek, 7.05 Causerie „De nieuwe dienstregeling der Nederlandsche Spoorwegen", 7.30 Zang, 8.00 Herhaling SOS berichten, 8.03 Berichten A.N.P., 8.10 De Ramblers, 8.40 Reportage. 9.00 Fantasia, 9.31 Fragm. „Het blauwe masker", operette, 10.00 Berichten A.N.P., 10.05 VARA-orkest en so list, 11.00 Gramofoonmuziek. DROITWICH, 1500 M. 10.25 en 11.05 Gramofoonmuziek, 11.20 Re ligieuze causerie. 11.45 Orgelconcert, 12.20 Dansmuziek (gr.pl.), 12.50 Frank Rea's or kest. 2.20 Gramofoonmuziek. 3.20 Orgelspel, 3.50 Viool en piano, 4.20 Het Bronkhurst-Trio 4.40 De Karl Caylus Players, 5.20 Berichten, 5.40 Zang, 6.00 Causerie .Music and the Or dinary Listener". 6.20 Variété-programma, 7.10 Orgelspel, 7.40 Causerie „The Private Life of Trees", 8.00 Radiotooneel, 8.20 Berichten, 8.40 Buitenlandsch overzicht 8.55 Fred Hart ley's sextet en solist, 9.35 Het Stratton-strijk- kwartet, 10.15 Maurice Winniok en zijn or- RADÏO PARIJS. 1648 M. 7.10, 9.10 en 11.35 Gramofoonmuziek. 12.50 Zang. 1.05 Gramofoonmuziek. 2.05 Pianovoor dracht, 2.20 Zang, 3.20 Piano-voordracht, 4.20 Cantrelle-orkest, 7.35 Zang, 7.50 „Die Zau- berflöte", opera, 9.55 Gramofoonmuziek. KEULEN, 456 M. 5.50 en 6.30 Gramofoonmuziek, 7.50 Or kestconcert m.m.v. solist, 11.20 Fred Roy's or kest. 12.35 Het Nedersaksisch symphonie-or- kest en solist, 1.30 Populair concert. 3.20 Om- roepkleinorkest en solisten, 5.50 Het Madri gaalkoor M. GHadbach, 6.30 Gramofoonmu ziek, 7.20 Omroeporkest, 8.20 Omroeporkest en solisten. 9.35 Gramofoonmuziek, 9.50 H. Hagestedt's Amusementsorkest en Omroep- sextet. BRUSSEL. 322 M. 11.20 Gramofoonmuziek, 11.50 Omroepsa- lonorkest. 12.50 Gramofoonmuziek, 4.20 Om- roepsalonorkest, 5.50 en 6.20 Gramofoonmu ziek, 7.20 Omroepsymphonie-orkest, 8.20 Om roeporkest, 9.30 Gramofoonmuziek. BRUSSEL. 484 M. 11.20 Gramofoonmuziek. 12.00 Omroepor kest. 12.50 Gramofoonmuziek, 4.20 Omroep- dansorkest, 5.35 Vioolvoordracht, 6.05 Zang 8 35 en 7.20 Gramofoonmuziek. 7.50 Orkest- mncert mm.v solisten 9.30 Gramofoonnm ,iek. 9.50 Omroepdansorkest. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 6.30 Will Glahe's orkest en solisten, 7.20 Waldemar Hass en zijn orkest, 9.20 Berichten 9.50 Cembalovoordracht, 10.05 Berichten. 10.20 Omroeporkest, 12.20 Gramofoonmuziek. misschien nog iets losser moet komen. Paul Hörbiger. als directeur van het gezelschap, is als altijd een uitnemende figuur. Marta Eg gerth blijft een van de prettigste, natuurlijk ste verschijningen van het witte doek. Hans Moser, Theo Lingen en al die andere onge- noemden hebben onder regie van Carl Lamac goed werk gedaan, waardoor de film een suc ces is geworden. Het voorprogramma geeft o.a. een heel in teressant wetenschappelijk filmpje, en een Polygoon Nieuws, dat allergeestigste karakte ristieken geeft van het beeld, dat komen gaat. Een spannende defective-film. „Het mysterie van de zwevende parel" is niet zooals men misschien zou vermoeden een verhaal van obscure en magische krach ten. Die titel is- ook wel zeer ongelukkig ge kozen. In de eerste plaats zweeft de parel heelemaal niet maar hij hangt aan de hals van een gestyleerde sphinx, die een onderdeel is van de Cellini-cup gezegde parel dus gaat niet zweven, maar slingert heen en weer. wan neer de klok in de museumzaal slaat. En het heele mysterie van die parel is dat wanneer de Cellini-cup gestolen is maar door detective Piper teruggevonden wordt, de teruggevonden Cup niet de echte blijkt te zijn, omdat bij het slaan van de klok de parel niet heen en weer slingert. parel. Een zeer klein zij het ook een onmis baar onderdeel van de film, in elk geval niet belangrijk genoeg om z'n naam aan de film te geven. Overigens doet dit alles niets van de film af. Het is zoo'n spannende detectivefilm, zoo als wij het gewend zijn, van over den Oceaan te krijgen. In het begin gaat het alleen om den moord op John Carter, een zaak die schijnbaar zoo eenvoudig is op te lossen, maai- hoe langer hoe ingewikkelder wordt en allengs wordt het zwaartepunt verplaatst naar het museum, naar den diefstal van de Cellini-cup, waartoe de moord op John Carter alleen maar de inlei ding was. Het is een ingenieus in elkaar gezet en oogenschijnlijk onoplosbaar raadsel, maar de speurder Oscar Piper en z'n exentrieke as sistente Hildegarde Withers (James Gleason en Jasa Pitts) brengen de zaak tot een goed einde. De tweede hoofdfilm van deze week is „Sweet Music", een amusante muziekfilm. Rudy Vally en Ann Dvorak spelen er de hoofdrollen in. EXAMENS. Geslaagd aan de Gem. Universiteit te Am sterdam voor het cand.-ex. geneeskunde de heeren: C. J. Kruimel, S. Duenner, J. P. M. L. J. Tripels, S. Tjeenk Willink. Bevorderd tot doctor in de geneeskunde op proefschrift: „Hartziekte en zwangerschap", de heer E. F. J. H. Falger, geb. te Maastricht, en op proefschrift getiteld: „Over het'maag- slijmvlies bij ulcus en bij carinoom", de heer C. J. van Kerkwijk, geb. te Arnhem. Aan de Vrije Universiteit promoveerde tot doctor in de letteren en wijsbegeerte de heer Nicolaas Scheps, geboren te 's Gravenhage, op een proefschrift, getiteld: „Sedulius paschale carmen boek 1 en 2 ingeleid, ver-' taald en toegelicht". OUDERAVOND SCHOOL 33 Vrijdagavond hield de ouder commissie van de school aan de Karolingenstraat een verga dering. Het hoofd- der school, de heer J. C'oe- voet, hield een causerie over de vraag: „Ken nen de ouders hun kinderen?" Op paedago- gische wijze werd het onderwerp behandeld. Na de pauze sprak de heer A. J. Meijerink over: ,Het zwemmen voor jong en oud", toe gelicht met lichtbeelden. Uithef Jenny Jugo. EEN KINDERBIOSCOOP IN HAARLEM. Speciaal voor de jeugd geschikte programma's. In het perceel aan de Zuiderstraat 13—15 is een zaal ingericht voor het vertoonen van films, die speciaal voor kinderen geschikt zijn. Het is de bedoeling van den directeur, van deze kinderbioscoop, de heer J. A. Smits, om in samenwerking met een deskundige op het gebied van onderwijs filmvertooningen te geven, waar de ouders him kindex-en zon der een bezwaard hart heen kunnen sturen. Het plan is binnenkort een begin te maken met de voorstellingen op Woensdag-, Zater dag- en Zondagmiddag die 2 uur zullen duren. Het zaaltje maakt een aardigen in druk en bevat 200 zitplaatsen. De stoeltjes zij zeer geriefelijk en zoo geplaatst dat 'de kinderen tusschen die voor hen zittende kinde ren door kunnen zien. De geluidsinstallatie, die bij de fils begeleidende muziek geeft is te roemen; het geluid is prettig om te hooren. Aangezien onze stad nog niet over een kin- der-bioscoop beschikt, en er vele ouders zijn, die hun kinderen van de goede zijde van de film willen laten profiteeren zonder hen nochtans naar de gewone cinema's te durven sturen omdat daar nog altijd elementen van sensatie en valsehe romantiek het program ma aankleven is het te verwachten dat het theater in een behoefte zal voorzien.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1938 | | pagina 14