Films van
'i'if#;'v'
Peter Lorre
houdt ons
in spanning
De school
des levens.
fUtHtiiksutuseuhi
De melodie uit het
verleden.
Duitsche filmsterren
paradeeren.
Kapitein Morgan.
Wereldfilmbal in
Scheveningen.
SATERDAG 11 TÜNI 1938
TT A" A RUE M'S D A G B E A D
8
Is er een dankbaarder filmobject dan de
spionnagedienst? De sfeer van geheimzinnig
heid, hei voortdurend dreigende gevaar en
de groote spanning waartoe dit onderwerp
zoo gemakkelijk leidt maken dat de spion-
nage-films tot een van de meest geliefde
genre's behooren,
En terecht. Indien de regisseur er voor
waakt niet in schadelijke overdrijving" te ver
vallen en de beschikking heeft over goede
acteurs dan is het
succes van een der-
[T iivnr gelijke film bij
voorbaat gegaran-
deerd.
Het beste bewijs voor deze stelling levert
wel de bijzonder knappe film „De Passagier
des Doods" waarin de bekende Peter Lorre
weer eens opnieuw bewijst dat hij voor deze
rolprenten een opmerkelijk talent heeft.
Geheime papieren spelen in dergelijke ge
schiedenissen altijd een belangrijke rol en in
de „Passagier des Doods" is het al niet an
ders. Het zijn in dit geval vliegtuigplannen
die aanleiding geven tot een verbitterden
strijd tusschen de verschillende sponnen on
derling waarvan Peter Lorre een der leiders
is. Hij loopt als een onschuldige, simpele ko
lonel op het vliegveld rond en weet dank zij
een bemiddelaar en een hoog bedrag de piloot
Ace Martin een sterke rol van Brian Don-
levy te bewegen hem de papieren te ver
schaffen. Deze maakt op zijn beurt gebruik
van een mecanicien ide hij om den tuin leidt
en door diens relatie met een juffrouw, die in
een vliegtuJgenfabriek werkt komen de be
wuste papieren waar ze niet moeten zijn.
Ace Martin onderneemt een oceaanvlucht
met de papieren, een ongelukkige vliegtuig
fabrikant en 'n gelukkige mecanicien. Maar
midden op de Oceaan duikt de passagier des
doods op en ge hebt het al geraden, het is
Peter Lorre.
Wat ge ditmaal echter niet raadt dat is het
verrassende siot dat werkelijk gunstig bij het
gewone afsteekt. Maar daar zou ik u haast 't
grootste geheim onthuld hebben.
En de wraak van den kolonel met zijn trom
pet is verschrikkelijk.
Daarom is het maar het beste om hem zijn
sin te geven en niets meer te vertellen.
De afloop wilt ge natuurlijk zelf zien.
Met Kathe von Nagy
Het begin van deze film ls uiterst actueel,
immers de directeur van het Meisjeslyceum
heeft do einddiploma's uitgereikt en houdt een
gevoelvolle toespraak, waarvan de quintessen
ce is, dat de lessen, die het leven geeft, nog
veel waardevoller zijn, dan die van de school
en dat de vriendschap, die in de jeugd geslo
ten wordt de kostbaarste is voor het verdere
leven. Uit dat groepje meisjes treden vier naar
voren, die voor een vijf kwartier uw volle be
langstelling zullen vragen, niet omdat haar
belevenissen zoo heel bijzonder zijn, maar juist
om het betrekkelijk gewone en natuurlijke,
zoodat het echt naar het leven is. Deze vier
zijn Kathe von Nagy. Lucie Englisch, Ilse
Werner en Elfriede Dalzik. die respectievelijk
als Frixie, Hedi, Hil-
Rembrandt
de en Franzi als vier
ouderlooze meisjes
zich na 't eind
examen zelf door
het leven moeten slaan. Na eenige moeilijk
heden waarbij Hans Moser als de concierge
van de school, zich op de hem eigen geestige
wijze ontpopt als de weldoende kabouter, sla
gen de vier, die samen zijn gaan wonen er in,
met elkaar hun huishoudentje drijvende te
houden tot de liefde tot twee van haar komt.
die haar beider ongeluk dreigt te worden.
Kathe von Nagy speelt op uitstekende wijze
Trixi. die om haar vriendin Hilde te bescher
men tegen den oppervlakkigen Don Juan Fritz
von Leuk (Hans Holt) wel zeer krasse en ook
niet bepaald aanbevelingswaardige en navol-
Uit het
gingswaardige maatregelen neemt tegen Fritz,
al pleit het wel voor haar gevoel van vriend
schap.
Er wordt door deze vier jonge meisjes onder
regie van Geza van Bolvary overtuigend ge
speeld; Hans Moser, Theo Lingen en Hans Holt
completeeren het geheel ieder naar zijn aard
en zijn bestemming op uitstekende wijze.
Brigitte Horney en Willy Birgel zijn in de
film „De melodie uit het verleden" de domi-
neerende personen. Birgel vertolkt de rol van
een zakenman, die in zijn egoisme en zijn in
teresse voor zaken vergeet het levensgeluk
daar te zoeken, waar het alleen gevonden kan
Brigitte Horney.
'/lijd*-f
Cinema
worden, in de liefde. En als hij eindelijk be
grijpt, gerijpt door de jaren, dat de eenige weg
tot duurzaam geluk de liefde voor een vrouw
is. blijkt het te laat,
want de vrouw, wier
liefde hij reduceer
de tot vriendschap,
meenend daarmee
goed te doen, i.s getrouwd, en hun hereeniging
blijkt onmogelijk, hoe groot de liefde ook op
bloeit, want de vrouw heeft plichten gekregen,
zij heeft een kind en een man, die haar niet
missen kunnen. Brigitte Horney speelt de
vrouw met groote overgave, en zij slaagt er
in ons van haar tragische lotsbestemming te
overtuigen. Birgel's spel is evenals zijn heele
voorkomen, imponeerend. zeker-van-zichzelf.
en toch op het laatst hoe hulpeloos in de we
tenschap het geluk langs verkeerde wegen ge
zocht te hebben. De film is geinspireerd op
motieven uit het werkelijke leven en als zoo
danig vermag ze te boeien en te ontroeren.
Victor Tourjansky, de regisseur, slaagde erin
van het werk een homogeen geheel te maken.
Een aardige bijzonderheid van deze film is dat
de Franse-hen (een deel speelt in Afrika) en
Amewkanen er hun eigen taa.1 in spreken.
Vooraf gaat een film met den koning der
crooners, Bing Crosby: Waikiki Wedding, een
fantastische en tevens vermakelijke geschie
denis van een meisje, dat een prijsvraag wint
van de Imperial Ananas Maatschappij, drie ro
mantische vacantieweken op Hawai gaat door
brengen en over dat verblijf artikelen moet
schrijven, die een reclamestunt moeten vor
men voor de Ananas Maatschappij. Maar- het
meisje (Shirley Ross) vond het heelemaal niet
leuk op Hawai en de reclamechef (Bing Crosby)
moet alles in het werk stellen om de reclame
geen fiasco te laten worden. Met zijn „gecroon"
brengt hij het een heel eind, en het hoeft geen
betoog dat de romantiek op bestelling plotse
ling echte romantiek wordt. Bing Crosby's zang
telt vele bewonderaars en niet te vergeten be
wonderaarsters, zoodat het ook deze avon
turen van den koning-crooner op Hawai niet
aan belangstelling zal ontbreken.
De naam Sterrenparade is niet ten onrechte
voor deze film gekozen. Een heele reeks be
kende gezichten uit 't Duitsche filmland pas
seert hier de revue: Wij zien den goedmoedi-
gen Paul Hörbïger, de guitige Ida Wüst, den
sympathieken old-timer Paul Hartmann, den
eeuwig verstrooiden Georg Alexander, de
grappenmakers Paul Kemp, Hans Moser en
Theo Lingen, den charmanten Hans Söhnker,
wij vangen een glimp op van Harry Liedtke
Willy Forst. Lil Dagover en Gustav Frölich,
wij zien de kleine Anny Ondra en den grooten
Max Schmeling, den grijzen componist Paul
Lincke in zijn kwaliteit van dirigent en ten
slotte drie sterren van het race-firmament,
n.l. de coureurs Von Brauchitsch, Caracciola
en Lang. En dit is nog niet de volledige lijst
paradeerende grooten. De aanwezigheid van
dit illustere ge
zelschap is na-
tuur lijk een at
tractie op zichzelf.
Een aantal dezer
artisten ontmoeten we achter de coulissen,
want de geschiedenis speelt zich voor een
deel af tijdens de repetities van een grootsch
opgezette film, die „Sterrenparade" heet.
De tweede attractie ligt in de voortreffe
lijke revuescènes, die ten uitvoer worden ge
bracht en waarin de dans een voorname
plaats inneemt. Prachtige costuums en décors
trekken aan ons oog voorbij en de opzet van
menig tafereel toont duidelijk aan, dat deze
revue-film heusch niet ten achter staat bij de
show-stukken van Hollywood. De apotheose
is een „sterren"-parade in den letterlijken zin
van het woord, want daarin draaien de be
kendste hemellichamen in menschengedaan-
te door een imïtatie-heelal.
Een romannetje uit de artistenwereld loopt
tusschen de verschillende revue-tafereelen
door, doch blijft uit den aard der zaak on
dergeschikt aan het eigenlijke karakter van
dc film.
Frans Hals
Een scène uit de film Stenenparade
Frans Hals).
Het journaal geeft o.a. beelden van den wed
strijd Ned. IndiëHongarije, van de Derby te
Epsom, van de markiezaatfeesten te 's-Her-
togenbosch en van de surrealistische tentoon
stelling te Amsterdam. Voorts noemen we de
reportage van de tonijnenvangst aan de
Siciliaansohe kust.
De eerste hoofdfilm van deze week, „Ka
pitein Morgan" speelt in de visschersplaats
San Pedro, het middelpunt der tonijnenvis-
scherij.
Kapitein Morgan, de hoofdrol, die wordt
gespeeld door George Bancroft, is de ruwe
maar toch goede zeeman. Een aan lager wal
geraakte vreemdeling Jim Allen helpt
hij en hij geeft hem werk op z'n eigen traw
ler. de „Southern Cross".
Aan wal antmoet Morgan Mary Taylor, een
werkloos
Spaarne-tbeater
alleen
staand
meisje. Hij
trouwt met
haar en zij maken hun huwelijksreis aan
boord van de ..Southern Cross". Ook Allen
raakt op het meisje verliefd en Mary, die met
Morgan trouwde omdat zij hem zooveel te
danken heeft, beantwoordt deze liefde. Als
Morgan dit bemerkt, staan beide mannen als
vijanden tegenover eikaar. Een geweldige
storm roept hen echter beiden tot hun plicht
terug.
De tweede hoofdfilm, getiteld „De heer-
schers der woestijn" is een verhaal dat speelt
onder de Bedouïnen in de Arabische woestij
nen. Kathleen Burk en Charles Loncha spe
len de hoofdrollen.
De WcesinricTitmg te Neerboseh.
Herdenking van het 75-jarig bestaan.
Vrijdag is in de bekende weesinrichting
Neerbosch in tegenwoordigheid van vele
autoriteiten en van het volledig bestuur der
weesinrichting op stemmige maar waardige
wijze het 75-jarig jubileum dezer inrichting
gevierd.
In de kapel der weesinrichting werd om half
twaalf een plechtige officieele samenkomst
gehouden, waarbij o.m. tegenwoordig waren
Z. Exc. mr. C. M. J. F. Goseling, minister van
Justitie, en de minister van Onderwijs. Dr. J.
R. Slotemaker de Bruine.
De voorzitter, ds. W. C. Posthumus Meyes,
hield een korte begroetingsrede. waarin hij
zich in het bijzonder tot den minister van
Justitie wendde, daarbij gewagend van de aan
gename samenwerking tusschen diens depar
tement en de jubileerende inrichting.
Het is van groote beteekenis aldus spr.
dat we vandaag ons mogen bezinnen op de
leiding Gods in het verleden onzer inrichting.
Wie de geschiedenis van „Neerbosch" ook
maar oppervlakkig kent. weet. dat we zonder
overdrijving mogen spreken van wonderen en
uitreddingen Gods. telkens weer. Ook met het
oog op ..Neerbosch" geldt het: „Daden als Gods
groote daan, treft men nergens elders aan".
Sprekers gedachten gingen vol dank en eer
bied uit naar den stichter van ..Neerbosch",
Van 't Lindenhout. In kinderlijk geloof en
kloek vertrouwen is hij het werk begonnen en
God heeft zijn geloofsvertrouwen niet be
schaamd. Neerbosch is het zichtbaar bewijs,
dat wie op God vertrouwt zeker niet op zand
grond bouwt. Spreker herdacht ook het ver
dienstelijke werk, dat hier is verricht door ds.
Schrijver en diens echtgenoote, hier thans
aanwezig, die „Neerbosch" tot nieuwen bloei
hebben gebracht. Het bestuur verheugt zich
evenzeer over de leiding van den tegenwoor-
digen directeur ds. Kluin en zijn dappere echt
genoote.
Daarop hield mr. A. de Graaf, inspecteur
van den Bond van Christelijke philantropische
inrichtingen, waarbij „Neerboseh" is aangeslo
ten, een korte feestrede.
De minister van Justitie, mr. Goseling. ge
tuigde van zijn waardeering voor Neerbosch
en deelde mede, dat het H.M. de Koningin
behaagd had ds. W. C. Posthumus Meyes te
benoemen tot Officier' in de Orde van Oranje
Nassau.
Bij Examens en Openbaar Optreden, Gejaagdheid, Onrust en Zenuwachtigheid,
gebruike men de Zenuwstillende Mijnhardt's Zenuwtabletten. Buisje 40 en 75 ct.
(Adv. Ingez. Med.)
JlAllMj
röDGRAMMA
THEO LINGEN.
(caricatuur van Nino Za).
We kunnen dezen prachtigen jilmkomiek deze
week zien in „Sterrenparade" in Frans Hals.
en School des levens" in Rembrandt
ZONDAG 12 JUNI.
HILVERSUM I 1875 M. en 415.5 M.
8.30 NCRV. 9.30 KRO. 5.00 NCRV, 7.45—
11.00 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoonmuziek.
10.00 Hoogmis. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.15
KRO-orkest. (1.00—1.20 Boekbespreking). 2.00
Godsdienstonderricht voor ouderen. 2.30 Gra
mofoonmuziek. 2.45 De KRO-Melodisten en
Gramofoonmuziek. 4.00 Missiepraatje. 4.15
Ziekenlof. 4.55 Gramofoonmuziek. 5.05 Gere
formeerde Kerkdienst. Hierna: Gewijde mu
ziek (gr.ol.) 7.45 Sportnieuws 7.50 Missie
praatje. 8.10 Berichten ANP, Mededeelingen.
8.25 Gramofoonmuziek. I. d. pauze: Reportage.
10 30 Berichten ANP. 10.40—11.00 Epiloog.
HILVERSUM n 301 5 M.
8.55 VARA. 10.30 VPRO. 11.30 VARA, 12.00
AVRO 5.00 VARA. 7.30 VPRO. 8.00—12.00
AVRO.
8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Berichten. 9.05
Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.45
Causerie „Van Staat en Maatschappij". 9.59
Berichten. 10.00 Gramofoonmuziek. 10.07 De
clamatie en Gramofoonmuziek. 10.30 Neder-
duitsch Hervormde Kerkdienst. 11.30 Gramo
foonmuziek. 12.00 Het woord van de week.
12.05 AVRO-Musette-ensemble en soliste. 12.35
Schilderij bespreking. 12.50 Het Aeolian-orkest.
1.30 NIROM-Uitzending. 1.50 Gramofoonmu
ziek. 2.00 Boekbespreking. 2.30 Dordrecht's
Vrouwenkoor. 2.50 Gramofoonmuziek. 3.00 Re
sidentie-orkest mmv. solist. I. d. pauze: Gra
mofoonmuziek. 4.30 Sportreportage. hierna
eventueel: Sportnieuws ANP. 5.00 Gramofoon
muziek. 6.00 Sportuitzending. 6.15 Sportnieuws
ANP. 6.20 Schaaknieuws. 6.30 Esmeralda-sep-
tet en solisten. 7.30 Gramofoonmuziek. 7.40
Wijdingswoord. 8.00 Berichten ANP, Mededee
lingen. 8.15 Gramofoonmuziek. 9.00 Causerie
„Opgelet-contrólepost". 9.10 Radiojournaal.
9.25 Orgel, bas en viool. 10.00 Radiotooneel.
10.30 Kovacs Lajos-orkest. 11.00 Berichten
ANP. hierna: Schaaknieuws. 11.15—12.00 Het
Kovacs Lajos-orkest.
DROITWICH 1500 M.
12.50 Spellingwedstrijd LondenDublin. 1.35
Het New Coventry Hippodrome-orkest. 2.20
Voor tuinliefhebbers. 2.40 Orkest van de Mor
ris-Fabrieken. 4.20 Missiepraatje. 5.50 Mario
de Pietro en zijn Estudiantina. 5.20 Religieuze
boekbespreking. 5.40 Sectie van het Boyd Neel-
strijkorkest en solisten. 6.10 BBC-Harmonie-
orkest. 6.40 Causerie Continuing fair". 7.10—
8.10 BBC-Theaterorkest, -koor en solisten. 3.15
Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10
Berichten. 9.25 BBC-Zangêrs. 9.55 Orgelspel.
10.20 Viool en piano. 10.50 Epiloog.
RADIO-PARIS 1648 M.
11.25 Gramofoonmuziek. 11.35 Zang. 11.50
Orgelconcert. 12.40 Gramofoonmuziek 12.50
Visciano-orkest. 'Om 1.50 Zang). 3 20 Accor
deonvoordracht. 3.50 Zang. 6.05 Marley-orkest.
8.35 Zang. 8.50 Uit Brussel: Symphonie-orkest
en harmonie-orkest. 11.20—1.20 Jo Bouillon's
dansorkest.
KEULEN 456 M.
6.20 Havenconcert. 8.35 Viool en piano. 10.05
en 12.10 Gramofoonmuziek. 12.20 Omroep
orkest en solisten. 2.20 Vrooiijk concert. 3.40
Omroep-Amusementsorkest. 7.30 „Der Rosen-
kavalier", opera. 10.50 Gramofoonmuziek. 11.00
Omroepkleinorkest, Erich Börschel's orkest en
solisten. 1.203.20 Gevarieerd concert.
BRUSSEL 322 M.
9.25 Gramofoonmuziek. 10.50 Orgelconcert.
11.20 Pianoduo en zang. I. d. pauze; Gramo
foonmuziek. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 en
1.30 Omroepsalonorkest. 1.50—2.20 en 2.35
Gramofoonmuziek. 3.35 Koninklijke Fanfare
„De Zuidster". I. d. pauze: Gramofoonmuziek.
4.35 Gramofoonmuziek. 6.35 Omroepsalon
orkest en solisten. I. d. pauze: Reportage. 10.30
Omroepdansorkest. 11.2012.20 John Rutten's
BRUSSEL 484 M.
9.22 Gramofoonmuziek. 10.20 Ed. Loiseau's
orkest. 10.50 Orgelconcert. 11.05 en 11.25 Ver
volg orkestconcert. 11.35 Zang. 11.50 Vervolg
orkestconcert. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50
en 1.30 Het Choura Kouznetzoff-orkest. 2.00
2.35 Harmonicavoordracht. 2.50 en 3.10 Gramo
foonmuziek. 4.20 Het Trio „Pro Musica" en so
listen. 5.20 en 5.50 Lucien Hirsch en zijn orkest.
7.35, 8.20 en 8.45 Gramofoonmuziek. 8.50 Om-
roepsymphonie-orkest mmv. solist, de „Société
Royale des Fanfares de Boussu Bois" en Re
portages. 11.0012.20 Gramofoonmuziek.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M.
7.30 Gitaar, viool en piano. 7.50 Berichten.
8.20 Carl en Paul Woitschach met hun orkes
ten en solisten. 10.20 Berichten. 10.40 Sport
reportage. 10.50 Otto Dobrindt's orkest, piano-
duo en Orgelspel (gr. opn.) 1.15 Tijdsein.
1.26—2.20 Zie Keulen om 1.20.
RADIO MOORS N.V.
KRUISSTRAAT 38, TELEFOON 14609
OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR
(Adv. Ingez. Med.)
MAANDAG 13 JUNI 1938.
HILVERSUM 1. 1875 M. en 415,5 M.
NCRV.-Uitzending.
8.00 Schriftlezing, meditatie. 8.15 Berichten,
gramofoonmuziek, (om 9.30 Gelukwenschen).
10.30 Morgendienst, 11.00 Christelijke lectuur,
11.30 Meditatie in het Friesch; 12.00 Berich
ten 12.15 Gramofoonmuziek: 12.30 Orgel
spel; 1.30 Gramofoonmuziek; 2.00 Zang met
pianobegeleiding; 3.00 Keukenwenken; 3.30
Gramofoonmuziek, 3.45 Bijbellezing; 4.45
Gramofoonmuziek; 5.15 Kinderuurtje; 6.15
Gramofoonmuziek; 6.30 Vragenuurtje; 7.00
Berichten; 7.15 Vragenuurtje; 7.45 Reporta
ge; 8.05 Berichten A.N.P. Herhaling SOS-be-
richten; 8.15 Arnnemsche Orkestvereeniging
9.00 Causerie over middeleeuwsche schilder
kunst: 9.30 Vervolg concert. (Om 10.00 Be
richten A.N.P.) 10.30 Gramofoonmuziek; 10.45
Gymnastiekles; 11.00 Gramofoonmuziek;
11.50 Schriftlezing.
HILVERSUM II, 301,5 M.
Algemeen programma, verzorgd
door de AVRO.
8.00 Gramofoonmuziek. (om 8.30 Berichten)
10.00 Morgenwijding, 10.15 Gramofoonmuziek,
10.30 Declamatie; 10.50 Gramofoonmuziek;
11.15 Orgel en viool, 12.00 Gramofoonmuziek,
(Om 12.15 Berichten)12.30 Kovacs Lajos-
orkest en gramofoonplaten; 2.00 Pianovoor
dracht; 2.30 Declamatie; 3.00 Zang met pia
nobegeleiding; 3.30 Amusementsorkest (gr.
opn.); 4.30 Causerie „Music-Hall": 5.30 De
Twilight Serenaders; 6.20 Zang en orgel; 7.00
Pianokwintet: 7.30 Declamatie; 7.40 Inter
view; 8.00 Berichten A.N.P.mededeelingen;
8.10 „Die Zauberflöte", opera; 10.15 Gramo
foonmuziek; 11.00 Berichten A.N.P. hierna
het ensemble Iliescu. 11.30 Dansmuziek (gr.-
platen).
DROITWICH, 1500 M.
11.25 Gramofoonmuziek; 12.05 Gramofoon
muziek; 12.20 Causerie over kerkgeschiede
nis; 12.45 Orgelspel, voorafgegaan door een
causerie; 1.20 Gramofoonmuziek; 3.20 B.B.C.
West of England Singers; 4.20 Fluit en piano,
4.50 Vaudeville-programma; 5.20 Gramofoon
muziek; 5.50 Sportreportage; 6.00 Gramofoon
muziek; 6.20 Berichten; 6~.40 Sportoverzicht;
7.00 Muzikale causerie; 7.20 Variété-program
ma; 8.10 Orgel en harp; 8.40 Biologische cau
serie; 9.00 Pianovoordracht; 9.10 Hoorbe-
richt; 9.20 Berichten; 9.40 Politiek overzicht;
9.55 Pianovoordracht; 10.20 Montague Brear-
ley en zijn orkest: 11.05 Declamatie; 11.25
Bram Martin en zijn dansorkest; 11.50 Dans
muziek (gr.pl.)
RADIO PARIJS, 1648 M.
8.55, 10.10 en 11.20 Gramofoonmuziek; 12.35
Dito; 1.50 Zang, 2.05 Gramofoonmuziek: 3.05
Pianovoordracht; 3.20 Zang, 4.20 Dito; 4.35
Pianovoordracht; 5.20 Giardino-orkest; 8.35
Cello-voordracht; 8.50 Nationaal orkest en
het Raugelkoor.
KEULEN, 456 M.
6.50 Gramofoonmuziek; 7.30 Omroep-
schrammelensemble; 8.50 Omroepsextet; 12.20
Nedersaksen-orkest en solist; 2.30 Populair
concert; 4.20 Orkestconcert: 5.30 Omroepor
kest; 6.40 Concert; 7.30 Gramofoonmuziek;
8.50 Uit Parijs: Nationaal Orkest en het Rau
gelkoor; 10.35 Gramofoonmuziek; 10.50 Om
roeporkest; 12.20 Omroeporkest en -klein-
orkest.
BRUSSEL. 322 M.
12.20 Gramofoonmuziek: 12.50 en 1.30 Om
roepkleinorkest: 1.50 5.20, 6.50, 7.20 en 8.20
Gramofoonmuziek; 9.20 Omroepsymphonie-
orkest en solist; 10.30 Gramofoonmuziek.
BRUSSEL, 484 M.
12.20 Gramofoonmuziek; 12.50 en 1.30 Om
roepsalonorkest: 1.50 Gramofoonmuziek; 5.20
Omroepdansorkest; 6.15 Gramofoonmuziek:
6.35 en 7.05 Omroepsalonorkest: 7.35 Gramo
foonmuziek; 8.20 Omroepsalonorkest en solis
ten; 8.50 Cabaret-programma; 9.50 Omroep
dansorkest; 10.30 Gramofoonmuziek.
Oude vrouw weert zicli kranig.
Overvallers op de vlucht geslagen.
De alleenwonende 73-jarige juffrouw C. dt
Rooy. uit de Kaakstraat te Eindhoven, ont
waakte gisternacht, doordat zij gestommel
in haar huis hoorde. Toen zij wilde kijken
wat er aan de hand was, werd zij gegrepen
door een man, die haar op het bed wierp. De
oude vrouw begon luid-te gillen, waarna een
tweede indringer poogde haar den mond dicht
te houden. Bij de worsteling, die hierop ont
stond, wist het oudje zich evenwel te bevrij
den. Zij riep luid om hulp. waarop de beide
indringers de vlucht namen.
Het bleek dat zij zich toegang hadden ver
schaft door een open raam en reeds tien gul
den, alsmede een horloge, hadden buitge
maakt. In de slaapkamer hoopten zij blijk
baar meer te vinden. De politie, die spoedig
ter plaatse was, heeft een onderzoek ingesteld
naar de daders, van wie tot dusver elk spoor
ontbreekt.
CREMATIE SLACHTOFFERS AUTO-ONGE
VAL TE BENTVELD-AERDENHOUT.
In allen eenvoud zijn gisteren in het Cre
matorium op Westerveld te Velsen de stoffe
lijke overschotten van den heer en mevrouw
A. Wagner, die op den tweeden Pinksterdag,
tengevolge van een noodlottig auto-ongeluk
onder Bentveld-Aerdenhout, zoo tragisch om
het leven zijn gekomen, verascht.
Nadat de beide kisten, waarvan die van den
heer Wagner gedekt was door de Duitsche
vlag, waren opgebaard in de aula van het Cre
matorium, trad een vertegenwoordiger van de
Werf Gusto te Schiedam, naar voren, om den
overleden employé namens de directie dank
te zeggen voor de wijze, waarop hij zijn gaven
in dienst van deze werf heeft gesteld.
Namens de collega's dankte spr. hem voor
de geschonken kameraadschap. Hij was voor
allen een lichtend voorbeeld.
Een afgevaardigde van de Duitsche kolonie
te Rotterdam bracht het echtpaar Wagner
namens hun landgenooten een laatsten eer
biedigen groet.
Hierna werden de kisten na elkander neer
gelaten, onderwijl de organist, de heer George
Robert Ase's Tod uit de Peer Gynt-suite van
Edward Grieg ten gehoore bracht.
Een schoonzoon van de ontslapenen heeft
tenslotte sprekers en aanwezigen dank ge
zegd voor de bewezen laatste eer.
Fransche, DuitscheEngelsche
Amerikaansche en Nederlandschë
filmsterren in het Kurlutus.
Grootsch opgezet festijn.
Zarah Leander, Willy Birgel, Heinz
Rühmaom, Anny Ondra, Hans
Albers, Luise Ulrich, Sacha Gui-
try, Victor Franeen, Danielle Darrieux,
Jessie Matthews, Lilian Harvey, Wdlly
Fritsch, Marika Bökk, Victor Staal,
Annelise Uhldng, Camilla Horn, Viktor
de Kowa, Pierre Blanchard, Henny
Garat, Marie Bell, Charles Vanel, Fran-
coise Rosay, Anton Wohlbrück, Johan
Heesters, Frits van Dongen, Louis Bo-
rel.
Zarah Leander, één van de bonte rij van pro-
minenten idt het filmland, die 23 Juli op het
wereldfilmbal te Scheveningen aanwezig zal
zijn. Men hoopt dat zij er één van haar popu
laire liederen zal zingen!
Al deze filmsterren uit Frankrijk, Duitsch-
land en Engeland zullen 23 Juli aan het we
reldfilmbal in het Kurhaus te Scheveningen
deelnemen. En waarschijnlijk zullen ook Mar
iene Dietrich en Sonja Henie en nog veel meer
komen om dit filmfeest zonder weerga luister
bij te zetten.
Ook de regisseurs Jaques Flyder, Jean Boyer
en Sonny Hale zullen tegenwoordig zijn. En
niet te vergeten alle medewerkenden aan onze
Nederlandsche film „40 jaren" die momenteel
nog in de maak is.
Het doel van het bal is een algemeene pro
paganda voor de filmindustrie, en daarenbo
ven de gelegenheid te scheppen „lievelingen
van het publiek", die men altijd als schimmen
op het witte doek te bewonderen krijgt, in le
venden lijve aan het publiek voor te stellen.
Het hart van menigen filmsterbewonderaar of
-bewonderaarster zal sneller tikken bij het
vernemen van deze tijding. Straks krijgt het
filmpubliek gelegenheid zijn sterren eens van
nabij te leeren kennen! Want het bal is na
tuurlijk toegankelijk voor een ieder, die de
entreeprijs betalen wil. De baten komen ten
goede aan liefdadige doeleinden, d.w.z. aan het
„Roode Kruis", het Prinses Beatrixfonds en
het Koningin Emmafonds. Op den avond zul
len ook autogrammen verkocht worden voor
het Bio vacantieoord.
De voorzitter van de vereeniging van film-
publicity managers Dick Schiferli, is de gees
telijke vader van de gedachte om een wereld
filmbal van een dergelijken grootschen we
zouden bijna willen zeggen Amerikaanschen,
maar waarom zouden we niet Nederlandschen
kunnen zeggen? opzet te organiseeren. Wij
hebben hierover al eerder bericht. Doch thans
hebben de plannen vasten vorm aangenomen,
dank zij de van alle kanten ondervonden
spontane medewerking. Het lijdt geen twijfel
of 23 Juli gaat de droom van menig filmster
liefhebber in vervulling!
WEEK-ABONNEMENTEN
dienen uiterlijk Woensdags avonds
betaald te zijn, daar de bezorgers op
Donderdag moeten afrekenen.
DE ADMINISTRATIE.