Weg terug
KAM®.
Twee filmwerken van beteekenis.
Het
meisje
van
gisternacht
Een spannende film
met Lewis Stone
ZATE RDAG 9 JULI 1938
HAARLEM'S DAGBLAD
5
Een treffend pleidooi voor begrip
voor het leven van vele
jonge meisjes in dezen tijd.
Frans Hals
De Fransche film .Misbruik van vertrou
wen" is weer een der scheppingen van de
Fransche filmstudio's, welke verdient uit den
stroom der massaproducten gelicht te worden
als een bijzonder werk. Deze film is ontroe
rend. niet in dien zin dat ze met opzettelijk
tragisch gerangschikte gebeurtenissen en si
tuaties op de traanklieren van het publiek
werkt, doch in den zin dat ze een warm men-
schelijk pleidooi houdt voor meer begrip voor
het ontzaglijk moeilijke leven van vele jonge
meisjes in dezen tijd. De film behandelt een
geval doch aan het slot gaat ze op in een sym
bolische apotheose; de vrouwelijke advocate
verdedigt voor den kinderrechter een meisje,
wier leven analoog is met het hare, m.a.w.
zij verdedigt zichzelf. Er komt in de film geen
oplossing van de moeilijkheden, die zich in
de werkelijkheid in het leven van vele jonge
meisjes opwerpen, eigenlijkgelukkig niet,
Want deze film is geen wenschdroom. Deze
film brengt ons iets veel mooiers bij; nl. meer
begrip voor het moeilijke leven met zijn
vele vaak onoplosbare problemen. Er vaart
een geest van ver
gevensgezindheid
doorheen. Misbruik
van vertrouwen
maakt het meisje
in deze film. Misbruik van vertrouwen maken
vele meisjes in werkelijkheid, in velerlei an
dere vormen als in deze film is weergegeven.
Maar er is een reden voor! Talloos zijn de ge
varen, die een jong meisje, dat financieel hul
peloos is, in dezen tijd omringen. Er zijn he
laas weinig menschen, die geven kunnen zon
der te nemen. En een hulpeloos meisje komt
hen zelden tegen. Zoo ook Lydia in deze film
niet. De film werpt een schrille kijk op de
moraal, die mannen in het algemeen t.a.v.
van een knap jong meisje, dat financieel af
hankelijk is,"er op na houden. En voor mijn
gevoel is deze episode van de film zuiver ge
steld en wars van elke bedoeling om op val-
sche sentimenten van het publiek te specu-
Ieeren, bijv. door een intrigeerende materie
aan te roeren of sympathie op te wekken door
bruten te stellen tegenover een „weerloos jong
meisje" zooals dat heet en zooals we het he
laas te vaak in films weergegeven zien. Niets
daarvan speurt men in de zuivere gerichtheid
van dit werk. Lydia wil werken, maar overal
waar zij komt bemerkt zij dat ze niet voor
haar werk betaald zal worden. Ze vecht er
voor zichzelf te blijven. Nog één kans doemt
er op.
Aangezet door een vriendin dringt zij zich
in een familie binnen en doet zich voor als de
dochter van een vrouw, die een rijk man
vroeger heeft lief gehad Door een toeval
haar vriendin, de dochter van een antiquair
vindt een dagboek van de vrouw komt ze
achter dit feit. Dit is het geval in de film.
Men kan het geheel echter symbolisch, als een
in het algemeen misbruik maken van ver
trouwen. beschouwen. In het meisje, dat
Lydia wanneer zij afgestudeerd is voor
de rechtbank verdedigt, ziet zij zichzelf; het
heeft zich bij een moeder, wier dochter ge
storven was. voorgedaan, als een vriendin van
die dochter terwijl ze haar nooit gekend had,
om op die manier medelijden op te wekken
en iemand te krijgen, die voor haar zorgde
zonder dat zij zichzelf zou behoeven te ver
liezen. Misbruik van vertrouwen is en blijft
't. Wordt in deze film ook niet goed gepraat.
Menschelijke onvolmaaktheid valt ook niet
goed te praten. Die valt tevergeven. En
dat gebeurt hier. Zoolang een jong hulpeloos
meisje in een wereldstad zichzelf niet kan
redden zonder haar persoonlijkheid te ver
liezen is het misbruik van vertrouwen, dat zij
van anderen maakt, vergeeflijk, wanneer het
de eenig mogelijke weg is geweest om zich
zelf te behouden. De rechtbank is er niet om
te vergeven. De rechtbank oordeelt en ver
oordeelt. Het is ook niet de rechtbank, die
hier het misbruik van vertrouwen straffeloos
laat. Het zijn hier de menschen van wier ver
trouwen misbruik werd gemaakt zelf, die be
grijpen en vergeven.
Dit is een film, die de menschen begip bij
brengt, door hen iets wezenlijks van het leven
te toonen.
Danielle Darrieux is Lydia, en men vergeet
dat zij de filmster is, die Darrieux heet; zij
is nog slechts Lydia, één uit de duizenden van
de wereldstad.
Charles Vanel als de oude man treft ons
door zijn sobere verschijning. Een prachtig
menschelijke figuur is zijn vrouw: geen
oogenblik de zoetelijke idealiseerende en tot
weewordens toe vergevensgezinde vrouw uit
de vele filmwenschdroomen. Maar steeds de
vrouw, die strijdend met zichzelf en met het
leven, als een moeilijke overwinning op haar
egoïsme weet te vergeven.
Deze film geeft geen schijn. Deze film is een
belevenis. Mogen velen haar beleven.
v. H.
Een Amerikaansche
ft
ff
uit den wereldoorlog.
.Men gaf hem een geweer" is eigenlijk een
Amerikaansche „Weg terug" uit den wereld
oorlog.
In Erich Maria Remarque's „De weg terug"
zien we ook het probleem van den jongen, dien
men in den oorlog heeft leeren schieten en
dooden voor onderscheidingen en decoraties,
en dien men in den vredestijd daarna ver
oordeelt en straft omdat hij zijn mentaliteit
om andere menschen te dooden, die hem
systematisch jarenlang was bijgebracht, niet
eensklaps als een jas aan den kapstok kon
hangen.
La „Men gaf hem een geweer" zien we een
Amerikaanschen boerenjongen, die bij de mi
litaire oefeningen flauw valt wanneer hij de
bajonet in een stroopop moet steken, langza
merhand in de
mentaliteit van 't
dooden opgroeien.
En als hij dan na
het einde van den
oorlog in zijn vaderland terugkomt wordt hij-
gangster. Men gaf hem een geweer en leerde
hem dooden. „In den oorlog" zoo zegt hij in
de film „moest ik op gezonde kerels schieten,
Cinema
roOCRAMMA
ZONDAG 10 JULI 1938.
HILVERSUM I 1875 M. en 415,5 M.
8.55 VARA, 12.00 AVRO, 5.00 VARA, 6.30
VPRO. 8.00—12.00 AVRO.
8.55 Gramofoonmuziek. 9.01 Berichten. 9.05
Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.45
Causerie „Van Staat en Maatschappij". 9.59
Berichten. 10.000 Gramofoonmuziek. 10.40
Declamatie en gramofoonmuziek. 11.00 VARA-
orkest, „The Four Blue Stars" en gramofoon
muziek. 12.00 Het woord van de week. 12.05
Gramofoonmuziek. 12.30 Haagsch gemengd
koor „Arti vocali". 12.50 Het AVRO-Aeolian-
orkest en soliste. 1.30 Causerie „De eerste
vlucht van de K.N.I.L.M. naar Australië". 1.50
Gramofoonmuziek. 2.00 Boekbespreking. 2.30
Piano en viool. 3.00 Sportreportage. 3.20 Om
roeporkest en solisten. 4.30 Sportreportage. 5.00
„De Stem des Volks", Weesp en solist. I. d.
pauze: Gramofoonmuziek. 5.30 Gramofoon
muziek. 6.00 Sportuitzending. 6.15 Sportnieuws
ANP, hierna: Gramofoonmuziek. 6.30 Neder-
duitsch Hervormde Kerkdienst. 7.30 Gramo
foonmuziek. 7.40 Wijdingswoord. 8.00 Berich
ten ANP, Mededeelingen. 8.15 Residentie
orkest en solist. 9.15 Radiojournaal. 9.30
Chansons. 10.20 Gramofoonmuziek. 11.00 Be
richten ANP, hierna tot 12.00 Het Kovacs
Lajos-orkest.
HILVERSUM II 301.5 M.
8.30 NCRV. 9.30 KRO. 5.00 NCRV. 7.45—
11.00 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoonmuziek.
10.00 Hoogmis. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.15
KRO-orkest. (1.001.20 Boekbespreking)2.00
Godsdienstonderricht voor ouderen. 2.30 Gra
mofoonmuziek. 3.00 Causerie „Op reis door ons
programmaboek". 3.15 Gramofoonmuziek. 4.30
Voor de zieken. 4 55 Gramofoonmuziek. 5.50
Evangelisch-Luthersche kerkdienst. Hierna
Gewijde muziek (gr.pl.). 7.45 Sportnieuws. 7.50
Causerie De stichting van de Katholieke Kerk
in Nederland". 8.10 Berichten ANP, Mededee
lingen. 8.25 Gramofoonmuziek. 8.30 KRO-
orkest, KRO-Melodisten en solisten. 9.30 Ra-
diotooneel. 9.45 Gramofoonmuziek. 10.00 Cau
serie „De stormloop". 10.05 KRO-orkest. 10.30
Berichten ANP. 10.4011.00 Epiloog.
DROITWICH 1500 M.
12.50 Het Luton-orkest en solist. 1.40 Gra
mofoonmuziek. 2.20 Het London Palladium-
orkest. 3.10 Orgelspel. 3.50 De Westminster
Players. 4.20 Piano voordracht. 4.50 Falkman's
Apache-orkest en soliste. 5.20 Missiepraatje.
5.40 Octet-concert. 6.40 Literair programma.
BBC-Mannenkoor. 8.15 Kerkdienst. 9.05 Lief-
dadigheidsoproep. 9.10 Berichten. 9.25 Radio-
tooneel met muziek. 10.5011.20 Epiloog.
RADIO-PARIS 1648 M
9.50 Gramofoonmuziek. 11.50 Orgelconcert.
12.40 Gewijde muziek (gr.pl.) 12.50 Gramo
foonmuziek. 1.50 Zang. 2.05 Gramofoonmuziek.
3.50 W, Pradys' orkest. 5.20 Gramofoonmuziek.
prenten produceerde die de toets der critiek
niet altijd konden doorstaan, te boven te zijn
gekomen
„Het Meisje van
Gisrer nacht" is
dank zij de geluk
kige combinatie
van geroutineerde
en frissche jonge krachten een bijzonder aar
dige film geworden die eigenlijk maar één
bezwaar heeft en wel het volgende: de hande
ling speelt zich af in de Engelsche society-
wereld en nu zijn er maar weinig buitenland-
sclie acteurs die de eigenaardige Engelsche
mentaliteit aan kunnen voelen en tot die wei
nigen behoort de Duitscher beslist niet. Is
men echter over dit bezwaar heen gestapt
dan is „Het Meisje van Gisternacht" hoe
kan het anders met zoo'n titel een vlotte,
amusante en hier en daar zelfs charmante
film.
Willy Fritsch is een Engelsche lord die een
functie bekleedt aan het Ministerie van Bui-
tenlandsche Zaken en opdracht krijgt om on
derhandelingen aan te knoopen met een Ame
rikaan Mr. Miller. Door deze opdracht kan hij
niet naar den schouwburg gaan waar hij
door toedoen van lady Darnmore een amu
sante rol van Hilde Hildebrandt de doch
ter van den bankier Barrow zou aantreffen.
In zijn plaats gaat zijn vriend, die evenals
hij den voornaam Stanley heeft.
Des nachts verschijnt er in de slaapkamer
van Stanley I een bekoorlijke jonge dame. die
zich aan een agent uitgeeft als Stanley's
vrouw. Dit geval wordt ruchtbaar en ge be
grijpt de complicaties: de ouders van Evelyn
Barrow denken dat hun dochter bij Stanley I
op de kamer is geweest, deze op zijn beurt
vermoedt dat de jonge dame die bij hem bin
nendrong een dievegge was, terwijl St-^ley H
verliefd is geworden op Evelyn, die o^k van
•hem houdt.
De verwikkelingen worden steeds gecompli
ceerder, maar het zou geen vroolijke film zijn
als alles niet terecht kwam en de verschil
lende paren elkaar vonden. Hoe dat gebeurt
moet ge zelf maar gaan zien. Alleen willen we
nog even wijzen op de uitstekende rol van Ru-
dolf Platte als Stanley de Tweede.
Een bijzondere vermelding verdient dit
maal de voorfilm uit de serie „Crime does not
pay" die een schril licht werpt op sommige
toestanden in de Vereenigde Staten. Hier
wordt wel duidelijk gedemonstreerd welke op
voedkundige waarde de film kan hebben.
Het publiek wordt door middel van een
serie films die laten zien dat de misdadiger
altijd aan het kortste eind trekt opgevoed
om de politie in haar strijd tegen de mis
daad te helpen. Het is Amerikaansch maar
of het erg effectief zal zijn is te betwijfelen
daar de romantiek van de misdaad mis
schien sterker tot de verbeelding van de
massa spreekt dan dat men er door afge
schrikt wordt. Een interessant verschijnsel
is het in ieder geval wèl enspannend zijn
deze films ook! Gelukkig kunnen wij er nog
rustig bij toe kijken al leven we dan in het
oude verdeelde Europa.
Rembrandt
Met z'n twee hoofdnummers, „De 13de
Stoel" en „Het liefdeslied per Radio" geeft
Luxor deze week wel reen programma, dat
verdient, dat het eiken avond een flink be
zette zaal heeft. „De 13de Stoel", waarin de
voornaamste rollen gespeeld worden door
Lewis Stone, May Whitty, Elissa Landi, Madge
Evans, Henry Daniell, enz. enz. en jvelke film
geregisseerd werd door George B. Seltz is een
thriller, waarin niet minder dan twee moor-
den gebeuren en waarbij van de z.g. occulte
gaven van een oudere dame gebruik gemaakt
wordt om den schuldige aan den eersten
moord te ontdekken, gedurende welke seance
op dezelfde geheimzinnige wijze de tweede
moord wordt bedreven. Lewis Stone, de man
van Scotland Yard heeft een onmogelijke
"*aak om licht in
deze misdrijven
te brengen, en
zooals de zaken
...onder zijn be
leid liepen, zou
hij hopeloos gefaald hebben en de verkeerde
als de daderes hebben gearresteerd, als ma
dame la Grange, de spiritiste, door haar
energie en haar helder inzicht en vooral ook,
geïnspireerd door het vechten, dat ze voor het
leven van haar dochter moest doen, hem niet
nog had kunnen bewegen tot een laatste
proef. Madame la Grange vindt een voortref
felijke vertolkster in de Engelsche Mrs. May
Whitty, dat is inderdaad kranig spel. Van
Luxor
Een Fransch: „Misbruik van vertrouwen en een
Amerikaansch: „Men gaf hem een geweer".
Danielle Darrieux
in „Misbruik van
vertrouwen".
en hier dood ik alleen maar coca'ïneslaven".
De jongen is een ander mensch geworden.
Met het geweer in de hand werd hij een man,
een man, die zijn macht door brute kracht
kreeg. Zonder het geweer zou hij weer terug
vallen tot een machtelooze. De oorlog is in
hem' gevaren en blijft hem bij totdat de staat
die hem zijn geweer gaf en hem dooden
leerde, hem zijn geweer afneemt door hem te
dooden.
De politie-agent, die den jongen in naam
van de Burgerlijke Wet neerschiet als hij
vlucht is dezelfde als de militaire comman
dant, die hem in naam van zijn militaire va
derland leerde schieten.
Dit is hetgeen deze film het publiek wil zeg
gen.
Het Amerikaansche gangsterwezen wordt
in deze film voor het eerst duidelijk als een
gevolg van den oorlog, een „oorlog na den
oorlog" beschouwd.
Door de eigenlijke strekking heen spint zich
een verhaal, het levensverhaal van den vriend
van den boerenjongen, die in den oorlog zich
zelf blijft dank zij zijn krachtige persoonlijk
heid. doch die zijn metgezel van hulpelooze
jongen tot gevreesde scherpschutter ziet op
groeien. Deze figuur is één van de beste crea
ties van Spencer Tracy. Zoo'n natuurlijke
rondborstige kerel hebben we nog niet van
hem gezien. De pleegzuster, waarvoor hij liefde
opvat, Gladys George, schenkt ons eveneens
veel ontroerends, ook later wanneer zij uit
medelijden met den ander getrouwd is, in den
waan dat haar geliefde het leven heeft ge
laten.
Deze film is geen symbolische aanklacht
tegen den oorlog. Het gaat hier om een be
paald geval: dat van den jongen met een
zwakke persoonlijkheid, die door het geweer,
dat hem gegeven werd, van niets tot iets
kwaim, en iets wilde blijven. De film beperkt
zich kennelijk tot de uitdrukking van dit ge
val. En in die beperking ligt een groote
kracht. Vooral waar het hier een film betreft,
en het zwaartepunt van het oorlogsplobleem
niet in visueele, het uiterlijke waarneem
bare doch in het innerlijk verborgene
ligt, en het probleem als zoodanig beter in
boeken en geschriften behandeld kan worden.
Deze film beperkt zich zooals gezegd
echter tot een visueel geval, en hoewel ze
daardoor het zwaartepunt van het oorlogs
probleem niet raakt, maakt ze ons toch een
ervaring rijker. De ervaring n.l. dat de mensch
het geweer, wanneer het tijdenlang een stuk
van zijn leven heeft gevormd, niet zoo gemak
kelijk meer in het wapenrek terugzet als hij
zijn militaire uniform aan den kapstok hangt.
Een ervaring om diep over na te denken.
v. H.
Als tweede hoofdfilm draait in Palace een
klucht van Joe Brown. Men kan hier hartelijk
om lachen. Maar het karakter van dit amuse
mentsproduct schijnt binnen het kader van
één voorstelling onvereenigbaar met den aard
van een ernstig filmwerk als „Men gaf hem
een geweer".
Een amusante film
Het is al weer eenigen tijd geleden dat we
Willy Fritsch in Haarlem op het witte doek
konden bewonderen en daarom zal het voor
vele bioscoopliefhebbers ongetwijfeld prettig
nieuws zijn dat de bekende Ufa-ster deze
week in het Rembrandt-Theater de hoofdrol
speelt in een film die sterk aan den besten
tijd der Duitsche filmindustrie doet denken.
Een staalkaart van bekende acteurs en actri
ces van de oude garde noemen we alleen maar:
Georg Alexander, Paul Westermeier, Hilde
Hildebrand, Rudolf Platte en Ernst Waldow
vervullen naast Fritsch de hoofdrol in „Het
Meisje van Gisternacht".
Ook aan de nieuwere sterren van het Duit
sche filmfirmament is echter een ruime kans
gegeven en daaraan is het te danken dat
Guste Huber en Ingeborg von Kusserow de
belangrijkste vrouwelijke rollen kregen toege
wezen terwijl Peter Parnl Brauer een ten on
zent onbekende grootheid de regie voerde.
Wij hebben er hier al meer op gewezen, de
Duitsche filmindustrie schijnt den moeilijken
tijd, waardoor ze eenige jaren geleden rol-
Spencer Tracy en Gladys George in „Men gaf hem een geiveer".
(Palace Familie heater).
5.50 Andolfi-orkest. 7.50 Vocaal trio. 8.35
Zang. 8.50 Symphonieconcert mmv. solist. 11.20
1.20 Ray Ventura en zijn orkest.
KEULEN 456 M.
6.20 Havenconcert. 9.20 SA-orkest. 9.50 Sak
sische Staatskapel Dresden. 10.50 SA-koor en
-orkest. 12.20 H. Bund's orkest, Jungherr's
„Akkordeon-Melodiker" en pianoduo. 2.20 Po
pulair concert. 3.45 Omroepkoor, trio en so
list. 4.20 Amusementsconcert, en sportrepor-
tages. 7.50 Omroeporkest en solist. 9.35 Mili
tair concert. 10.50 Hans Kallies' orkest, soliste,
pianoduo en Orgelspel (gr.opn.). 12.203.20
Gevarieerd nachtconcert.
BRUSSEL 322 M.
9.00 en 9.40 Gramofoonmuziek. 10.50 Gewijde
muziek. 11.20 Gramofoonmuziek. 12.05 Harmo
nicavoordracht. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50
en 1.30 Omroeporkest. 1.50 en 2.35 Gramo
foonmuziek. 3.20 Orgelspel. 3.50 Gramofoon
muziek. 4.05 De Lassalle-kring. 4.35 Gramo
foonmuziek. 5.05 Vervolg koorconcert. 5.50
Omroeporkest. 6.35 Koorconcert. 7.20 Zang. 8.20
Gramofoonmuziek. 8.50 Cantate-concert. 10.20
Radiotooneel. 10.50 Gramofoonmuziek. 11.20—
12.20 Papulair concert.
BRUSSEL 484 M.
9.00 en 9.20 Gramofoonmuziek. 10.20 Sarba-
orkest en solist. 10.50 Pianovoordracht. 11.05
Musette-ensemble. 11.35 Gramofoonmuziek.
11.50 José Schnyders' orkest. 12.20 Gramofoon
muziek. 1.00 Vervolg concert. 2.20, 2.50 en 4.20
Gramofoonmuziek. 5.20 Fud Candrix' orkest.
7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Cabaretprogram
ma. 8.5012.20 „Wilhelm Teil", opera. In de
pauzes: Gramofoonmuziek.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M.
7.30 Gromofoonmuziek. 8.20 Gevarieerd pro
gramma. 10.20 Berichten. 10.50 A. Robert en
H. Munsonius met hun orkesten, soliste en
Orgelspel (gr.opn.). (11.0511.20 Berichten).
I.15 Tijdsein. 1.262.20 Omroepdansorkest en
soliste.
e RADIO MOORS N.V.
KRUISSTRAAT 38, TELEFOON 14609
OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR
(Adv. Ingez. Med.)
MAANDAG 11 JULI 1938.
HILVERSUM I, 1875 en 415.5 M.
Algemeen programma .verzorgd
door de AVRO.
8.00 Gramofoonmuziek. (Om 8.30 berichten);
10.00 Morgenwijding; 10.15 Gramofoonmuziek,
10.30 Omroeporkest (Gr.opn.); 11.00 Orgel en
zang; 11.45 Gramofoonmuziek; 12.00 Kovacs
Lajos' orkest; 12.45 Gramofoonmuziek; 1.15
Ensemble Jetty Cantor; 2.00 Declamatie; 2.20
Vervolg Jetty Cantor; 3.00 Pianovoordracht,
3.30 Kovacs Lajos' orkest; 4.30 Causerie .Mu
sic-hall": 5.30 Stafmuziek van het 5de R. I.;
7.00 Gramofoonmuziek: 7.30 Declamatie: 8.00
Berichten A.N.P Mededeelingen; 8.15 Omroep
orkest en solisten; 9.00 Interview; 9.25 Ver
volg concert; 10.15 De Twilight Berenaders;
HILVERSUM n. 301.5 M.
NCRV-Uitzending.
8.00 Schriftlezing, meditatie; 8.15 Berichten,
gramofoonmuziek. (Om 9.30 Gelukwenschen)
10.30 Morgendienst; 11.00 Christelijke lectuur,
11.30 Gramofoonmuziek: 12.00 Berichten; 12.15
Gramofoonmuziek; 12.30 Amsterdamsch Salon
orkest en gramofoonmuziek: 2.00 Gramofoon
muziek; 2.15 Vioolvoordracht met pianobege
leiding, en gramofoonmuziek; 3.00 Gramo
foonmuziek; 3.45 Bijbellezing; 4,45 Gramo
foonmuziek; 5.15 Kinderuurtje; 6.15 Gramo
foonmuziek; 6.30 Vragenuurtje; 7.00 Berich
ten; 7.15 Vervolg vragenuurtje; 7.45 Repor
tage; 8.05 Berichten A.N.P. herhaling SOS-be-
richten; 8.15 Christelijke muziekvereeniging
„Juliana", en gramofoonmuziek; 9.00 Cause
rie „Met open oogen enooren de natuur in";
9.30 Hollandsche Kamermuziekvereeniging.
(Om 10.00 berichten A.N.P.)10.45 Gymnastiek
les; 11.00 Gramofoonmuziek c.a. 11.50 Schrift
lezing.
DROITWICH, 1500 M.
11.20 Cellovoordracht; 11.50 Zang; 12.20 Or
gelconcert; 12.50 Sportreportage; 1.00 Het Tom
Jones Octet; 1.40 Sportreportage; 1.55 Dans
muziek (Gr.pl.); 2.35 Sportreportage; 6.20 Be
richten; 6.45 Sportreportage; 7.00 Zang; 7.20
Billy Ternent's „Beachcombers", en solisten;
8.05 Orgelspel; 8.35 Kamermuziek; 9.20 Het
Versterkt BBC-Variété-orkest m.m.v. solisten;
10.05 Causerie „The past week"; 10.20 Berich
ten; 10.45 Frank Walker's Octet; 11.20 Earl
Carroll en zijn Band; 11.50 Dansmuziek (Gra-
mofoonplaten)
RADIO PARIS, 1648 M.
8.10. 8.55. 10.10 en 12.35 Gramofoonmuziek;
1.50 Zang; 2.05 Gramofoonmuziek; 3.05, 3.20 en
4.20 Zang; 4.35 Pianovoordracht; 5.20 Can-
trelle-orkest; 6.20 Gramofoonmuziek: 8.40 Vo
caal ensemble .ie Campanille" en orkest; 9.15
Relais: 10.50 Gramofoonmuziek.
KEULEN, 456 M.
6.50 en 7.30 Gramofoonmuziek; 8.50 Amuse
mentsorkest; 12.20 Nedersakschen-orkest en
solist; 2.30 Populair concert; 4.20 Amusments-
orkest en Schrammelensemble; 7.00 en 7.30
Gramofoonmuziek; 8.30 Stedelijk Orkest Gel-
senkirchen; 10.35 Gramofoonmuziek; 10.50
Amusementsorkesit, Schrammelensemble en
solist; 12.20 Vervolg concert. Hierna tot 3.20
Omroeporkest en solist. (Gr.opn.)
BRUSSEL, 322 M.
12.20 en 1.40 A. Felleman's orkest; 5.20 Cello-
voordraoht; 6.15 Omroep-gemengd koor; 6.50
Zang; 7.20 Vervolg koorconcert; 8.20 Omroep-
symphonie-orkest; 11.00 Gramofoonmuziek.
BRUSSEL, 484 M.
12.20 Gramofoonmuziek; 1.00 en 1.30 Om
roeporkest; 1.50 Gramofoonmuziek; 5.20 Mu
sette-ensemble; 6.00 Gramofoonmuziek; 6.35
Pianovoordracht; 7.00 Zang; 7.35 Gramofoon
muziek; 8.20 Omroeporkest en gramofoonmu
ziek; 10.30 Gramofoonmuziek.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
8.00 Gramofoonmuziek; 8.20 Benno Bern-
hardy's orkest: 9.20 Duitschland-echo; 9.35
K. Ristenpart's Kamerorkest en soliste; 10.20
Berichten; 10.50 Lutz-kwartet; 11.05 Berich
ten; 11.20 Gramofoonmuziek; 12.20 Geva
rieerd nachtconcert. (1.15 Tijdsein)
Lewis Stone.
een film als „de dertiende Stoel" moet na
tuurlijk geen inhoud gegeven worden. De ti
tel geeft direct al de suggestie van iets grie
zeligs, niet waar. Het getal dertien gold tot
voor kort als ongeluksgetal. Ik meen, dat het
door de geleerden tegenwoordig anders be
schouwd wordt. Dan de twee moorden en een
spiritistische séance in het pikdonker en een
medium dat in trance gaat en een zenuwach
tige, overgevoelige juffrouw, die je kippevel
bezorgt, als je haar ziet huilen. Over het ge
heel wordt er goed gespeeld en wordt de he
vige spanning, die de acteurs verondersteld
worden te ondergaan, onverminderd overge
plant op de toeschouwers.
„Het liefdeslied per Radio" schept een
gansch andere sfeer. Prachtige zang, uitste
kende kameraadschap, hartelijke liefde, uit
bundige vroolijkheido, de lijst kon nog
veel grooter zijn, maar we kunnen met deze
paar aanduidingen al volstaan, om den lezer
eenig idee te geven van de stemming in „Het
liefdeslied per Radio" waarin een muziekuit
gever een compositie van een nog onbekend
zanger-componist, voor het werk van een fic
tief componist uitgeeft, om de baten zelf op
te strijken. Op welke manier de muziekuitge
ver tot een groote boete en kosten van het
gerechtsgeding veroordeeld wordt, moet ge
zelf maar gaan zien, het is de moeite waard.