N.V. van Leer's Walsbedrijven. VACANTIE1938 Adriaan van der Horst D I X S D A G 19 JUL'I 1938 HAARLEM'S DAGBLAD IJMUIDEN Veelzijdige industrie met belangrijke toekomstmogelijkheden. De door het Hoogovcngas gevoede ovens, die de ijzeren platen op 900 graden C. brengen. In het midden de rolbaan, die de platen automatisch toe- en afvoert. Alles is zooveel mogelijk gemechaniseerd in dit bedrijf. DU N.V. van Leer's Walsbedrijven, de jongste industrie, die zich aan de Noordzijde van het Noordzeekanaal gevestigd heeft, is reeds een maand in werking en heeft in dit korte tijdsbestek reeds de af metingen aangenomen van een enorm bedrijf, dat den bezoeker duidelijk aantoont welke belangrijke toekomst mogelijkheden het in zich bergt. Amerikaansche opzet. Onder leiding van de directeuren, de heeren Geldermans en Hendrickx, den bedrijfsingenieur Bauting en den reclamechef van Dam hebben wij een rondgang door de bedrijven gemaakt, die als totaalindruk ons niet alleen deed beseffen dat hier een krachtige jonge industrie bezig is te groeien, maar ook dat de geheele opzet van deze fabriek, het eerste plaatwals- bedrijf in Nederand, er een is van een waarlijk grootsche organisatie met solied-Amerikaansche allures. Reeds de entrée tot het bedrijf met haar parkeerterreinen fabriekswerkplaatsen, fraaie tentoonstellingshal met daaraan verbonden restaurant bewaarheidt het vermoeden, dat de leiding de zaak zoowel innerlijk als uiterlijk krachtig propageert. Het walsbedrijf, dat nu nog zijn plaatijzer- materiaal uit het buitenland betrekken moet zal binnenkort de groote afnemer worden van de Hoogovens, als deze laatste met de leve rantie van het ruwe materiaal zal kunnen be ginnen. Beide bedrijven onderhouden een nauwe betrekking met elkander (al zou dit alleen reeds zijn door de leverantie van het hoogoven gas, waarmede de voeding van de walsovens plaats vindt en welk gas door een enorme pijpleiding naar de ovens van v. Leer gevoerd wordt). Letterlijk zoowel als figuurlijk dus nauw verbonden Hoe er gewerkt is. Het fraaie tentoonstellingsgebouw heeft men in 5 weken tijds gebouwd en ingericht; het is uitsluitend bestemd om er deze komende drie maanden voor de afnemers van v. Leer in te exposeeeren wat er zoo al in de fabrieken ver vaardigd wordt. En dit is werkelijk teveel om op te noemen: van benzine-vaten via auto carrosserieën. stalen bureaux, stofzuigers naar de optiek van geluidsfilminstallaties is bij van Leer slechts éen stap. Want een groot bedrijf kent natuurlijk ver schillende nevenbedrijven en hier is een dei- interessantste er van de vervaardiging van lenzen en prisma, photocellen, etc. De belangstelling voor deze nieuweling onder de industrieën in ons land is zeer groot: 3 maanden zullen er excursies naar v. Leer ge houden worden. 8000 bezoekers zijn reeds ge boekt l 330 man reeds aan den arbeid. Alhoewel nog jong. heeft de fabriek reeds 330 man personeel in dienst; de arbeiders zijn voorloopig op een uur loon aan het werk gesteld, dat een maximum van 65 ct. per uur bereik baar maakt. Later wordt dit loon per ton verwerkt ijzer betaald, wanneer er efficiënter en met meer routine ge werkt kan worden. Arbeidsongevallen zijn er deze maand, dat het bedrijf draait, slechts acht geioeest, een normaal aantal in een jonge industrie en alle van ge lukkig slechts lichten of vrij lichten aard. Dit getuigden de ons verstrekte cijfers van de arbeidsinspectie, waar door dus meteen het fabeltje van het hooge percentage arbeidsongevallen krachtig den kop is ingedrukt. De omstandigheden waaronder ge werkt moet worden zijn, getuige de vele veiligheidsmaatregelen en venti- latieconstructies bij de ovens, zeker niet minder dan die we op andere be drijven hebben aangetroffen. Fabrieken over de geheele wereld. Het van Leer-concern, van welke de heer van Leer eenigste bezitter is, heeft zijn fabrieken over de geheele wereld, verspreid, te weten: Vreeland, Am sterdam, Rotterdam, IJmuiden, Ham burg, Harburg, Liverpool (3 stuks), Rouaan, Parijs. Glasgorv, Durban, Ant werpen, Port-Jeróme, Trinidad, Bor deaux, Petit-Couronne, Londen en Los Angeles. Voorwaar een wereldconcern! Arbeidskrachten in en uit den vreemde. Ten einde goed voorbereid dit Nederlandsche bedrijf ter hand te nemen zond de directie op haar kosten 20 arbeiders naar Oberhausen om daar gedurende een half jaar de Duitschers „de kunst af te kijken", n.l. om het werken aan de walsmachines te leeren. Tezamen met een 15-tal Belgische, Duitsche en Oostenrijksche werkmeesters kon men toen begin Juni star ten. tezamen met een 200-tal Nederlandsche arbeidskrachten. Haarlem's Dagblad GRATIS naar Uw vacantleverbll|f ln Nederland. Ten gerieve van onze abonnés zullen wij „Haarlem's Dagblad" één week zon der verhooging voor portokosten naar hun vacantieaares zenden Blijft D langer dan een week dan kost elke dag meer slechts V/3 cent voor portikosten boven den gewonen abonnementsprijs. De voordeelen hiervan zijn le. blijft óók in Uw vacantie op de hoogte van het gebeuren in Uw woonplaats en de geheele wereld daarbuiten. 2e Doordat Uw abonnement blijft door gaan, behoudt U het recht op een eventueele ultkeerlng uit de aan ons blad verbonden hooge Gratb Ongevallen Verzekering. Een en ander geldt alléén voor vacantie adressen ln Nederland. DIRECTIE „HAARLEM'S DAGBLAD' kens een gesneden strip voor de strippenoven gereed is gekomen. Het walsen. Langzaam gaat de rij stalen strippen de ge weldige hitte van 900 gr. C. tegemoet. Na een verwarmingsproces, dat 15—20 minuten duurt, komen de strippen roodgloeiend aan de ach terzijde van de oven te voorschijn. Dan gaat de strip naar de triowals, waar de walser met zijn tang gereed staat de strip de eerste wals- bewerking te doen ondergaan. De strip wordt door den walser vooruit en tusschen de onder ste en middelste wals geschoven. Deze bewer king geschiedt met twee strippen, die achter elkaar beide ronddraaiende walsen passee- ren. Achter de triowals staat eveneens een wal ser gereed. Hij neemt de strippen in ontvangst. 2000 kub. meter beton. De machtige machine, die triowals heet, weegt 95 ton. Trouwens, de geheele walsstraat (zooals men de reeks: motor, tandwielenkast, kamwalsen, triowals en duowalsen noemt, die door één as. die op genoemde motor gekoppeld staat, worden aangedreven) is uit de zwaar- jewichtklasse. Niet minder dan 2000 kubieke meter gewapend beton, tot een diepte van zes meter, vroeg de fundeering van deze wals straat! De rustelooze motor jaagt maar door. Uur na uur, dag na dag. Een walsbedrijf is een con tinubedrijf, waar 24 uur aaneen gewerkt wordt. Het geheele apparaat is tot in onderdeelen zoo op deze geregelde gang gebouwd en afge stemd, dat, wanneer de eleetrische kracht om een of andere reden wordt afgesloten (voor het verwisselen van walsen, of des Zaterdags nachts, wanneer de Zondagsrust is Ingetreden) de walsenas volle twintig minuten doordraait voor zij geheel stilstaat. 1 October 1937 nog slechts boschgrond Van Leer's Walsbedrijven vervaardigen pla ten in de verschillende dikten van 0.3 tot 3 m.m. Siemens Martin of Thomasstaai. Het geheele walsbedrijf is in acht maanden gebouwd en gemonteerd. Op 4 October werden de terreinen gekocht en op 1 Juni 1938 werd de eerste plaat gewalst. Tot dusverre werd uitsluitend bultenlandsch ruw materiaal gebruikt. In dit walsbedrijf zal een groot gedeelte der productie verwerkt wor den van het staal, dat begin 1939 door de staalfabrieken van de Hoogovens zal worden geleverd. De Nederlandsche industrie zal als dan gelegenheid hebben plaatijzer te koopen geheel Nederlandsch fabrikaat. Het ruwe ijzer en de staalblokken gefabriceerd door de Hoogovens, de platen gefabriceerd door Van Leer's Walsbedrijven. W. DE PLAAT TUSSCHEN DE WALS. Een der vele walsmachines, die de ijzeren strippen tot dunne platen uitrolt. Op de keurig uitgevoerde maquettes en illustraties, die de expositiehal opluisteren troffen we een opgave aan, waaruit bleek, dat minstens 30 verschillende groepen vakarbei ders in dit machtige bedrijf een werkkring vin den. Wel een bewijs, dat deze groot-industrie, waar de Nederlandsche regeering reel belang stelling voor heeft, aan vele handen werk geeft. Een rondwandeling over de terreinen en in de fabrieken is maar noodig teneinde de bezoekers te doen inzien van welk een groot nationaal belang het is een eigen plaatijzer- bedrijf te hebben, dat in tijden van oorlogs gevaar onmisbaar moet zijn voor ons land en dat Nederland niet van het buitenland zoo af hankelijk doet zijn. Een rondwandeling door de fabriek. Aan de zuidzijde van het terrein bevindt zich de Staalhaven. Deze haven staat in recht- streeksche verbinding met het Noordzeekanaal waardoor het vervoer over water van grond stoffen, machines en dergelijke op gemakke lijke en economische wijze kan geschieden. Ook beschikt men nog over een railscomplex, dat aan het gewone spoorwegnet aansluit. Aan de Staalhaven is een steiger gebouwd, waar de grondstoffen per kraan uit de schui ten worden opgetakeld. De aangevoerde sta len strippen, varieerend van 7 tot 9 meter, worden door middel van de steigerkraan op wagentjes gelegd en naar de strippenopslag- plaats gereden. De gewogen strippen gaan over een rolbaan de fabriek binnen. Met de regelmaat van een klok doet de strip- pensnijder zijn werk. Elke beweging van zijn linkerhand, waarmede hij de schaar ln wer- ïing stelt, wordt gevolgd door een doffe klap van vallend metaal, wat beteekent. dat tel- Keimemer Etalage- en Reclame- school. Tentoonstelling in „Olympia'. In het gebouw „Olympia". waar de Kenne- mer etalage- en reclameschool sedert eenigen tijd is ondergebracht is in een deel van de leer ruimte een expositie van het leerlingenwerk ingericht. Deze expositie is van 18—30 Juil geopend op werkdagen van 24 en 8—10 en des Zondags van 24 en 810 en des Zondags van 24. Men kan hier zien, wat er door het nog zoo betrekkelijk jonge instituut voor mode-tee kenen, reclame-teekenen en etaleeren ge presteerd wordt. De heer H. Pilger, direc teur, leidde ons door het lokaal en toonde de proeven van zijn leerlingen. Een wand is be zet met proeven van bekwaamheid in het re clame-teekenen in diverse stadia', naar foto, naar de natuur, en uit de fantasie. Ook aan de foto-montage is een plaats ingeruimd. Ge bruiksvoorwerpen. naar de natuur geteekend. vormen uiteraard een belangrijk onderdeel, zoomede de totaal-ontwerpen voor adverten ties. Op een tafel liggen geteekende spijskaar ten, etiketten voor flesschen etc., waarvan eenige zeer geslaagd zijn, getuige het feit, dat verscheidene reeds in de practijk uitge voerd wérden. Etalagepoppen vormen een overgang naar den stand, waarin getoond wordt hoe eta lages worden ingericht. We zien hier voor beelden voor schoenen, kruidenierswaren, stoffen en geschenken. De affiche-ontwer pen mogen er ook zijn. Naar de directeur van de school ons mee deelde kan een ieder, die zich tot het reclame vak aangetrokken voelt, naar gelang zijn kunnen in de avonduren opgeleid worden voor resp. lakschrijver, modeteekenen, recla me-teekenen en étaleeren. Het ligt echter in de bedoeling om bij de dagcursussen de leer lingen een allround-reclame opleiding te ge ven, zoodat zij al de genoemde takken van het vak meester worden, terwijl daarbij toch hun sterke punten naar voren gebracht kun nen worden. De expositie geeft een aardig in zicht van hetgeen de Kennemer etalage- en reclameschool presteert en beoogt. CONCERT IN HET BLOEMENDAALSCHE BOSCH. Programma van het concert, te geven door de H.O.V. op Woensdag 20 Juli in het Bloe- mendaalsche Bosch onder leiding van Marinus Adam. 1. Marche et Cortège uit de opera „La reine de Saba" Ch. Gounod. 2. Ouverture „Le Domino Noir" D. E. E. Auber. 3. Twee Hongaarsche dansen. Joh. Brahms. 4. Ballet „Egyptien". A. Luigini. 5. Fantaisie uit de Opera .ia Bohème". G. Puccini—Luigini. Pauze. 6. Ouverture „Mignon". A. Thomas. 7. Frühlingsstimmen Walzer. Joh. Strauss. 8. Bolero M. Moszkowski, 9. Ballet uit de Opera „Faust". Ch. Gounod. Een gedrang van sollicitanten. Bij de benoeming van burgemeesters. In het orgaan van den Roomsch-Katho- lieken Ambtenarenbond ,Het A. R. K. A. Weekblad" wordt omtrent de benoemingen van burgemeesters het volgende geschre ven: „Leest men in de pers, dat een burgemees ter ontslag zal aanvragen, dan begint de wed loop. De aspiranten schrijven en telefoneeren naar invloedrijke personen, die aan het kruien worden gezet. Of ze het altijd doen, is na tuurlijk de vraag. Er gaat een verhaal van een Kamerlid, die, als hem werd verzocht zijn invloed voor een sollicitant aan te wenden, niets ander deed dan iemand van de Lands drukkerij te verzoeken, ingeval die sollicitant werd benoemd, deze een felicitatietelegram de kosten werden door dat Kamerlid vergoed te zenden. Voordat aan iets was uitgelekt, had de benoemde van dat Kamerlid op deze wijze het eerst een gelukwensch ontvangen en de indruk werd gevestigd, dat de benoeming aan zijn Invloed te danken was. Zou 't waar zijn? (Adv. Ingez. Med.) Er zijn er, die al beginnen te solliciteeren en te „werken", zoodra een burgemeester is overleden en zelfs nog te weinig kieschheid heb ben om de begrafenis af te wachten. Is het adres verzonden en zijn de „invloed rijken" aangeschoten, dan komt er weer een wedloop. Men trekt in drommen ter audiëntie bij den Commissaris der Koningin van de provincie, waar in de gemeente met de va- ceerende burgemeestersfunctie is gelegen. Telefonisch of schriftelijk wordt den kamer bewaarder verzocht, den naam op de audiën- tielijst te plaatsen, s.v.p. vooraan, want men heeft niet veel tijd. Een fiksche fooi en het komt in orde. Er zijn er altijd, die het voor anderen niet willen weten dat ze sollici teeren en op deze wijze willen voorkomen, dat ze in de wachtkamer wox'den gesigna leerd. Het anti-chambreeren stelt natuurlijk het geduld op de proef, Eenige aspiranten bezoe ken den griffier en (of) den chef van het ka binet van den Commissaris en meenen goed te doen daar ook nog hunne belangen te be pleiten. „Men kan nooit weten". Men is ge neigd de kansen van een sollicitant af te me ten naar het aantal minuten, dat het bezoek bij den Commissaris duurt. Hoe langer, hoe meer kans! Wat een ernst! En hoe verloopt het „officieele" gesprek? Men gaat zitten, nadat men zoo even terloops bij het binnen komen is opgenomen, eenige vragen ter invul ling van een lijst worden gesteld en H.M.'s vertegenwoordiger hult zich in een geheim zinnige sfeer. Men schetst hem meestal als een „sphinx"; geen woord teveel komt er uit. En wanneer nu de sollicitant meent een ge sprek te moeten voeren, dan is hij natuurlijk aangewezen op het bepleiten van eigen belan gen," hetgeen zoo gemakkelijk den indx-uk wekt alsof hij met zichzelven op goeden voet staat. Over anderen kan hij zich xxiet uitlaten. De kostelijke tijd die door al de sollicitan ten aan dit bezoek wordt gewijd, is absoluut verloren want niet zoo'n onbeteekenende audiëntie doet iemands kansen stijgen; het zijn de verkregen inlichtingen en vooral de „kruiwagens". Maar zal men opmerken de Commissaris zal toch willen weten hoe zoo n sollicitant er uit ziet? Wij gelooven dat dit niet zooveel beteekent; bovendien is het mogelijk te handelen als in Zuid-Holland, waar de sollicitant een goedgelijkende foto moet inzenden! De wedloop is nog niet ten einde. De minis ter moet wordexx bereikt en „bewerkt", audiën tie gevraagd en het moet onlangs zijn voor gekomen dat er voor één audiëntie op het Torentje ongeveer 300 personen op de lijst stonden. Wij hebben niet gehoord of die audiëntie zonder ophouden van des morgens 7 tot des avonds 5 uur heeft geduurd; dan zijxx er tenminste voor ieder 2, zegge twee mi nuten beschikbaar geweest. Als de minister die audiëntie achter den rug heeft zal hij zeker alle sollicitanten wel voor den geest hebben! HET TOONEEL Bij zijn zeventigsten verjaardag. Heden wordt Adriaan van der Horst 70 jaar. Al neemt hij in de laatste jaren geen actief deel meer aan het tooneelleven, zijn plaats als tooneelleider is zoo belangrijk geweest, dat wij hem zeker op dezen dag onze oprecht gemeende hulde mogen brengen. En vooral in een Haarlemsch blad, omdat hij de ziel is ge weest van Het Schouwtooneel, dat jaren lang als het Haarlemsche gezelschap heeft ge golden. Ik heb het voorrecht Adriaan van der Horst reeds jaren lang persoonlijk te kennen. Tel kens weer. wanneer ik met- hem in aanra king kom en gelukkig is dat nog dikwijls, op bijna elke belangrijke première word ik geti-offen door zijn ernst, zijn enorme ken nis van het tooneel en de groote liefde voor zijn kunst. Van der Horst is nooit een „Stre ber" geweest. Hij is altijd stil en kalm zijn weg gegaan zoxxder op de groote trom te slaan. En toch hebben slechts weinigen in de laatste halve eeuw een zoo voorname en be langrijke positie in onze tooneelwereld inge nomen als hij. Meer als leider en regisseur dan als tooneelspeler. Zijn grootste tijd is zeker wel geweest die van het naturalisme, welke samenviel met de bloeiperiode van de Nederlandsche Tooneel- vereeniging. Of eigenlijk zou men kunnen zeggen: waaraan de Nederlandsche Tooneel- vei-eeniging haar roem te danken heeft gehad. Alleen de ouderen onder ons, weten nog, wat de Tooneelvereeniging want zoo werd dit gezelschap meestal genoemd voor ons too neel heeft beteekend. Het was in haar tijd een „troupe d' avantgarde", die voor het eerst de stukken van de jonge, toen nog mo derne schrijvers zooals van Max Halbe, Hauptmaim, Philippi Dreyer Hartleben, Georg Engel, Zola Brieux, Björnson, Stx'ind- berger en Ibsen speelde, met een liefde en een overgave als zelden daarna. Geen gezel schap gaf in ons land in die jaren zulk prachtig, fijn afgestemd ensemble-spel als de Tooneelvereeniging, die te Amsterdam den Hollandschen Schouwburg bespeelde. Van der Horst was van dit onvolprezen en semble na het uittreden van Chrispijn jaren lang de ziel, meer nog dan zijn mededirecteur, Mari Ternooy Apel. Hierdoor ook zal zijn naam altijd aan dien van Herman Heijermans ver bonden blijven. Want bij al de groote succes sen van Heijermans, die zijn meeste stukken zooals Ghetto. Het zevende Gebod. Op Hoop van Zegen, Ora et Labora, Allerzielen, De opgaande Zon, Uitkomst. De Meid door de Nederlandsche Tooneelvereeniging liet opvoe ren was Adriaan van der Horst als regis seur de voornaamste collaborateur van onzen grooten dramaturg. En het was zijn zeer ta lentvolle vrouw, de onvergetelijke Mien van der Horst-van der Lugt Melsert, die in al deze stukken de jonge vrouwelijke hoofdrol ver vulde. Maar niet alleen Herman Heijermans. ook verscheidene andere Nederlandsche tooneel- schrijvers zijn veel aan Van der Horst ver plicht, Hoe vele „oorspronkelijke" stukken heeft hij eerst als leider van de Tooneel vereeniging en later als directeur van Het Schouwtooneel voor het voetlicht gebracht! Ina Boudier-Bakker, Fred, van Eeden, Frans Mijnssen, Emants. Rosier Faassen, Meerkerk, mevrouw Simons-Mees, Van Riemsdijk, mevr. Ranucci-Beckman, H. Kesnig, Zoetmulder, Jaxx Fabricius, Laudy, Anna van Gogh-Kaulbach, Jaap van der Poll, Van Raalte, Stapelveld, Defresne. Maurits Wagenvoort. Van der Feen, Van der Wal, Kees Meekel, De Vletter, Anton van der Velde. Rafaël Verhulst, Cyriel Buysse de laatste drie, Vlamingen Schuurman. Herman Middendorp, Walch en ondergetee- kende het lijstje is allerminst compleet hebben door Van der Horst stukken tot op- voexdng gekregen. Van de meeste dier stuk ken heeft hij de regie gevoerd En hoe hij dat deed zeer velen hebben met erkente lijkheid tegenover hem er van getuigd. Als regisseur hebben wij vooral in Haarlem hem leeren kennen en waardeeren. Want bij Het Schouwtooneel gingen de meeste stukken onder zijn regie. Van der Horst had een zeer hooge opvatting van zijn laak als regisseur. Hij zou nooit in zijn regie zijn eigen persoon naarr voren schuiven. Het werk en de acteur bleven voor hem hoofdzaak. Accuraat als weinigen, ernstig in hooge mate, maar van gx-oote. algemeen erkende vakkennis heeft hij als regisseur voortreffelijk werk verricht, vooxal, wanneer het er op aankwam „stem ming" te wekken. Ik wil hier herinneren aan twee van de meest geslaagde opvoeringen van Het Schouw tooneel, aan Paschen van Strindberg en Levensstroomingen van mevrouw Simons Mees en aan het „groote" werk: De Paradijs vloek van Laudy en Peer Gynt van Ibsen. Het aantal acteurs en actrices, dat van hem het eerst leiding heeft gehad, is zeer groot. En onder dezen zijn velen, die thans in ons land een grooten naam hebben. Ik Adr. van der Horst in zijn functie van regisseur. noem hier alleen maar Cor van der Lugt Melsert, Van Dalsurn, Tilly Lus, Cor Ruys, Elias van Praag en Jan Musch. Als acteur is Van der Horst minder op den voox-gx-ond getreden, al heeft hij dan ook en kele cx-eatie geleverd, die ik nooit zal ver geten. Ik denk bijv. aaxx den prachtigen kindschen grootvader in „De opgaande Zon", Kobus in Op Hoop van Zegen, zijn rebbe in Ghetto, zijn nummer 113 in Feest. Ik zie al deze personen weer voor me en weet tege lijk dat ze na hem nooit zijn overtroffen. Dat hij nog steeds meeleeft met het tooneel bewijst hij in zijn aan de dramatische kunst gewijde artikelen en zijn interessante voor drachten over het tooneel. Daarin geeft hij blijk van zijn groote kennis, zijn belezenheid en zijn ondervinding. Weinigen hebben zoo intens meegeleefd met het tooneel in de af- geloopen 50 jaar en er zoo midden in ge staan, als deze nog jeugdige 70-jarige. Wij wenschen hem toe, dat hij nog vele jaren zijn volle belangstelling kan geven aan het tooneel, dat hem zoo lief is. J. B. SCHUIL. MUZIEK Haarlemsche Orkestvereeniging 4de Zomerconcerf Bij zijn leiding van Schubert's Unvollen- dete Symphonie heeft Marinus Adam getui genis afgelegd van zijn persoonlijke opvatting en wel voornamelijk door temposchakeerin- gen die klaarblijkelijk ten doel hadden, de dramatische spanningen en ontspanningen scherp te doen uitkomen. Dat dit zonder die schakeeringen ook wel mogelijk is, heeft Tos- canini verleden jaar in Den Haag getoond, en ik ben geneigd om aan diens opvatting de voorkeur te geven. Want sterke en vaak on voorbereide tempowisselingen kunnen het me trisch bewustzijn van den hoorder en de een heid van het stuk verstoren en bovendien het karakter van sommige episodes veranderen. Zoo werd het tempo van het begin van het tweede hoofddeel eer „Adagio" dan „Andante con moto", en dat is toch niet Schubert's be doeling geweest. Overigens gaf de vertolking der Symphonie veel te genieten. Het was weer verheugend, op te merken, hoezeer de onder linge stemming der houten blaasinstrumen ten den laatsten tijd verbeterd is. De afwisse lende zangen van clarinet, hobo en fluit in het Andante waren nu een lust voor het oor. Die goede stemming bleef in de andere or kestwerken meerendeels bewaard. Solistisch onderscheidde zich in St. Saëns „Danse ma cabre de tweede ocncertmeester G. Mulder, terwijl in Lalo's Ouverture „Le roi d'IJs" be halve de clarinet ook de trombones, de fluiten en de solo-cello uitmuntten. In de vertolking van dit werk waren prachtige momenten te over: in de .Danse macabre" kwamen eenige ongelijkheden voor. De eigenlijke solist van den avond was de oud-concertmeester der H.O.V. Frans Vonk, die tegenwoordig een plaats als 1ste violist in het Concertgebouw-orkest inneemt. We ken nen zijn beschaafd en verzorgd vioolspel van vroeger, en ook dezen Maandagavond stelde Vonk onze verwachtingen niet te leur. Hij speelde Mozart's Vioolconcert in G gr. t. tech nisch geacheveerd en met mooien toon; ech ter zou wat meer innerlijke warmte aan zijn spel zeker meer overtuigende kracht hebben kunnen schenken. Dezelfde kwaliteiten had zijn vertolking van St. Saëns' ..Introduction et Rondo capriccioso": op enkele niet geheel zuivere intonaties na klonk ook hierin alles fijn. beschaafd en afgewerkt, en wederom hadden we gaarne in zijn voordracht wat meer verve, wat meer temperament bespeurd. Doch dit schijnt nu eenmaal niet in zijn na tuur te liggen. In zuiver violistisch opzicht geeft zijn spel immer te genieten. Marinus Adam zorgde voor zeer fijn afge stemde begeleidingen bij de vioolsoli. K. DE JONG.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1938 | | pagina 10