Film:
filmallerlei
padiu.
fitfatiikSHiUSeUHi
Capriccio.
de
tM/êiepet
EEN UUR
„De Kampioen".
A. B. C.-Cabaret
ZA'TËRD'Aü T OCTOBER Ï03S
HS'AK'EEM'S D'AGBC'AtS
3
iiiiiiillllllllllilllliilillllliiilillilliliiiiilliiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiii
Mr. Moto is hard op weg om een populair
figuur op het witte doek te worden. In zijn
nieuwste film speelt hij hoog spel, en de film
ontleent daar haar naam aan. Men zou bijv.
ook den titel ..De doodende handschoen" heb
ben kunnen nemen, want in het begin van de
film wordt in een formidabele boksmatch één
der boksers knock out geslagen, terwijl latei-
blijkt dat hij door vergif gedood is. Vergif, dat
in een wonde doordrong. Mr. Moto vischt uit
dat ditzelfde vergif ook op de handschoen van
den bokser zat, doch op een zeer merkwaardige
plaats. Er werden voor de match zeer vele wed
denschappen afgesloten, allen op den eenen
bokser, die over-
"1 won. Dat lijkt mr.
C^lOeOia Moto zeer vreemd.
i De wedorganisatie
blijkt niet zoo een
voudig in elkaar te zitten, en wanneer mr. Moto
den moordenaar meent te hebben wordt deze
juist vermoord. De bokser, die overwonnen
heeft, wordt intusschen van den eersten moord
verdacht en gearresteerd, maar mr. Moto ziet
in hem den dader niet. Door een borgsom komt
hij vrij, en dan bokst hij zijn match tegen den
wereldkampioen. Het publiek is opgewonden,
doch mr. Moto blijft onverstoorbaar en wijst
na de match den moordenaar aan, die dit keer
zijn werk niet succesvol heeft kunnen verrich
ten. want Moto heeft voorzorgsmaatregelen ge
troffen! Het is een spannende film met een ver
rassend slot, en ook de humor is niet vergeten.
De revuefilm „Park Avenue" met Dick
Powell, Alice Faye en Madelene Carroll is zeer
onderhoudend. We hooren Powell in verschei
dene intusschen reeds populair geworden songs
en ook Alice Faye zingt menige aantrekkelijke
schlager. De geschiedenis, die er door heen ge
weven is. is amusant, en de Ritz Brothers zor
gen voor de humor.
Behalve het gebruikelijke buitenlandsche
nieuws vertoont Moviac deze week een bui
tengewoon gees-
tige teekenfilm,
getiteld „Het
Spookschip"; ,.De
muzikale rechtszit
ting", een amusant filmpje van een singuliere
officier van justitie en van zingende getuigen
en verdachten; „Hoogtevrees", een klucht
van avonturen op de steigers van een in aan
bouw zijnde wolkenkrabber en tenslotte „Lago
Maggiore", een documentair filmpje met
prachtige natuuropnamen van het beroemde
meetr vaa Italië's 'noordgrens.
Moviac
Dorothy
Lamour
als
Frans Hals
We kunnen het, opgelucht als de geheelb
menschheid is na de vreeselijke dreiging
van de laatste weken, niet alleen op rekening
van die vreugde stellen, dat het programma
van Frans Hals Then*— ons zoo buitengewoon
groote vreugde heeft schaft. Om te be
ginnen al. het voorp. ramma is van uitste
kend gehalte. Maar dan de hoofdfilm! Deze
heeft de verdienste, dat zij ons in een aller-
genoegelijkste stem
ming brengt. De
combinatie lijkt
..vreemd, maar
Adolph Zukor
heeft het bestaan in de „Godin van de Jungle"
deze twee gevoelens op zoo'n frappante wijze
te mixen, dat de film een cocktail is gewor
den, waarvan wij niet gauw genoeg krijgen.
Of er ook bedenkingen zijn aan te voeren?
Och ln welke film wordt niet wat van de
goedgeloovigheid en de genegenheid om
eenige onjuistheden te aanvaarden van het
publiek, gevergd? Immers in geen enkele...
Pourvu qu'on s'amuse, slikken we, wanneer
het niet te bar wordt. veel. In deze film mer
ken we enkele kleinigheden niet eens, omdat
we veel te veel geïnteresseerd zijn en geamu
seerd worden door de hoofdspelers, de groote
chimpansee, die ook een aardige rol speelt,
niet uitgezonderd.
In het kort is de inhoud: Twee vliegers,
die op zoek zijn naar een verloren kameraad
moeten een noodlanding maken op een bijna
onbewoond eiland, waarbij hun machine een
wrak is geworden. We schrijven „bijna" want
er woont een meisje met haar chimpansee en
een leeuwtje. Er ontstaat een idylle natuurlijk.
Na eenigen tijd vinden de vrienden den ver
misten vlieger, maar pas als hij met heel veel
ceremonieel voor de haaien wordt gewor
pen, Daarna ls het de beurt van het meisje en
de twee vliegers om een dergelijk lot te on
dergaan, maar als er geen ontkomen meer
aansehijnt en de voorste haai al de bek heeft
geopend om het meisje te verslinden, komt
een hevige, in dit geval welkome aardbeving,
dood en verderf In de gelederen der belagers
brengen. Alles en iedereen vlucht en wordt
door het neerdonderende gesteente getrof
fen of door de haaien verslonden. Alleen het
meisje en de twee vrienden plus de haaien
blijven ongedeerd. U ziet lezer, wat een gru
welijke dingen we te zien krijgen en als we.
niettegenstaande dat toch nog kunnen schrij
ven, dat we ons kostelijk geamuseerd hebben,
kunt u begrijpen, wat ik hierboven schreef
dat de film een zeldzaam gelukkige cocktail ls.
die u zeker moet gaan zien. De film is in mooie
teere kleuren.
Joe Brown als
Eigenlijk behoeft een film van Joe Brown
geen nadere aanbeveling. Men weet bij voor
baat wat men ervan kan verwachten. De
Joe Brownfilms mogen altijd weer geheel nieuw
en anders zijn, aan den anderen kant zijn zij
steeds weer het zelfde. Dat wil zeggen: 100
pet. amusement en schaterlach-verwekkende
humor en Joe Brown, hij moge zesdagen-ren-
ner zijn of brandweerman, een singuliere be
diende in een boekhandel of een vlieger, hij
moge zich een stalen bril opzetten en een af
grijselijk
ouderwetsch
costuum aan
trekken, hij
blijft toch
altijd: Joe Brown, de onovertroffen komiek,
de stuntelige sukkel en tegelijk brutale op
schepper, die zich door z'n gebluf tenslotte
gedwongen ziet tot fabelachtige sportieve
prestaties, die verricht worden op een manier
zooals alleen Joe Brown dat kan.
Zoo ziet men hem ook in „De Kampioen",
de film die deze week in het Spaarne-
Theater draait Wat zouden wij nog' meer
van deze fiLm zeggen? Elke bioscoop
bezoeker weet wat hem te wachten staan.
Het tweede hoofdnummer is de spannende
film „De vliegende dood" waarin Jean Muir de
hoofdrol vervult
Spaarne-theater
Uit het
CAROLA HÖHN.
Caricatuur van Nino Za.
Lilian Harvey in Capriccio'.
(Rembrandt.)
Rembrandt
Lilian Harvey schijnt haar vitaliteit wel
nimmer te zullen verliezen. Ieder, die haar in
deze film haar capriolen ziet uithalen, moet
wel tot de conclusie komen, dat zij nog pre
cies dezelfde Lilian Harvey is uit haar eerste
films van tien jaar en langer geleden. Het
zelfde raffinement van spel. dezelfde weerga-
looze beweeglijkheid. Het eenige verschil zit
in haar uiterlijke verschijning, die in den loop
der jaren wel eenige „reorganisatie" heeft
ondergaan, maar die is tenslotte qua speltype
een factor van ondergeschikte beteekenis.
Lilian vindt overigens in de operette-aehtige
film „Capriccio" een kolfje naar haar hand.
Ze kan er heel haar capricieus talent in bot
vieren; in de eerste plaats wel door het feit,
dat ze haar rol voor een groot deel in travesti
kan spelen. Wat is namelijk het geval? De
kleine Madeion, de voornaamste figuur van
„Capriccio" en „dxis" synoniem met Lilian
Harvey, is door
haar grootvader op
gevoed alsof ze 'n
jongen was. De
adellijke oude
Franschman heeft dit uitsluitend gedaan
met het doel toekomstige huwelijkscandida-
ten, die het op het niet te versmaden vermo
gen van het meisje begrepen hebben, af te
schrikken. Zoo zien we Madeion dus boksen,
auelleeren en paardrijden met een mannelijke
doortastendheid, die men bezwaarlijk bij zoo'n
teer figuurtje zou hebben gezocht. Men kan
zich indenken, dat Lillian met zoo'n rol in
haar element is. Ook de verdere levensloop
van Madeion is geknipt voor het talent van
de vertolkster: bewogen avonturen in een
klooster, waarin ze door haar voogd geplaatst
is. de vlucht in pagekleeren voor den man,
die haar als levenspartner opgedxxmgen wordt
en niet te vergeten haar „omzwervingen" als
graaf Juan de Casanova, welke vermomming
haar zelfs een vurige aanbidster bezorgt.
allemaal gebeurtenissen, die bezwaarlijk be
ter door een ander vertolkt hadden kunnen
worden.
De film doet, zooals gezegd operette-achtig
aan. Er wordt veel in gezongen en gedanst en
Lilian Harvey zorgt bovendien voor een solo-
dans, die er wezen mag. Viktor Staal en de
droog-komiek Paul Kemp, welke laatste voor
de lachexplosles in de zaal aansprakelijk is,
zijn Lilian's voornaamste medespelers.
Het bijprogramma bevat een uitstekende
reportage van de aankomst van Mussolini, Da-
ladier en Chamberlain te München. Wie een
indi-uk wil hebben van den geestdrift, waar
mede de staatslieden ontvangen werden, moet
dit treffend filmpje zien. De Britsche mi-
nister-president had Vrijdag een spontaan
„open doekje" van de bioscoopbezoekers in
oixtvangst te nemen! Een teekenfilm en sex-ie
beeldexx van Hawai vullen het voorprogramma
aan.
geprolon
geerd
Luxor heeft „De invlieger" gepx-olongeerd.
Geen wonder, dit werk heeft in Amsterdam
en Den Haag langen tijd op het filmprogram
ma gestaan, en het was te voorzien, dat „De
invlieger" (Test-
pilot) ook in onze
Luxor
stad publiek zou
trékken. In onze
bespreking van
voi'ige week hebben we aandacht aan dit
filmrelaas van het wel en wee eens invliegers
besteed, en een geprolongeex-de film behoeft
evenals nabestelde wijn geenerlei krans meer.
Volstaan we dus met de prachtige rol van
Spencer Pracy te memoreeren. De invlieger
zelf is Clark Gable. En het meisje-in-het-spel:
Myrna Loy.
fVOEMMMA
ZONDAG 2 OCTOBER.
HILVERSUM I, 1875 en 301,5 M.
8.30 NCRV, 9.30 KRO. 5.00 NCRV, 7.45—
11.00 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoonmu-
ziek. 10.30 Hoogmis. 12.00 Gramofoonmuziek.
12.15 Het KRO-orkest. (1.00—1.20 Boekbespre
king). 2.00 Godsdienstonderricht voor ouderen.
2.30 Reportage. 3.00 Zang met pianobegelei
ding. 3.15 Gramofoonmuziek. 3.30 Vervolg
zang. 3.454.00 Declamatie. 4.05 Ziekenlof.
4.55 Sportnieuws. 5.00 Gewijde muziek, (gr.pl.)
5.50 Nederduitsch Hervormde Kerkdienst. 7.45
Sportnieuws. 7.50 Gramofoonmuziek. 8.00 Be
richten ANP. Mededeelingen. 8.15 KRO-
Operette-orkest. 9.15 Causerie „De verhouding
van Katholicisme en cultuur". 9.35 Gramofoon
muziek. 9.45 De KRO-Melodisten exx solist. 10.30
Berichten ANP. 10.40—11.00 Epiloog.
HILVERSUM 415,5 M.
8.55 VARA. 12.00 AVRO, 5.00 VARA, 6.30
VPRO. 8.00—12.00 AVRO.
_.55 Gramofoonmuziek. 9.01 Berichten. 9.05
Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.45
Causerie „Van Staat en Maatschappij". 9.59
Berichten. 10.00 VARA-orkest. 10.40 Declama
tie en gramofoonmuziek. 11.00 Esmeralda en
solisten. 12.00 Het woord van de week. 12.05
AVRO-Amusementsorkest en soliste. 12.45
Schilderijbespreking. 1.00 Gramofoonmuziek.
1.30 Causerie „Hallo, hallo, hier is Indië: de
komende volkstelling". 1.50 Gramofoonmuziek.
2.00 Boekbespreking. 2.30 Het Omroeporkest.
Luistervinkenkoor Amsterdam en solisten. 3.30
Gramofoonmuziek. 3.45 Causerie over Zuid-
Afrika. 4.00 Gramofoonmuziek en Sportxxieuws
ANP. 5.00 Gramofoonmuziek. 5.30 Kinder
halfuur. 6.00 Sportpraatje. 6.15 Sportnieuws
ANP, Gramofoonmuziek. 6.30 Nederduitsch
Hervormde Kerkdienst. 7.30 Gramofoonmuziek.
8.00 Belichten ANP. 8.20 Omroeporkest en so
liste. 9.30 Radiotooneel. 9.20 De Twilight Se
renades. 10.00 Radiojournaal. 10.15 Hawaiian-
ensemble, de AVRO-Giiis en solist. 11.00 Be
richten ANP, hierna tot 12.00 Gramofoonmu
ziek.
DROITWICH 1500 M.
12.40 Yascha Krein en zijn Zigeunerorkest.
I.20 BBC-Midland-orkest. 2.20 Voor tuinlief-
hebbers. 2.40 Reg. King en zijn orkest, 3,20
Zang aan den vleugel. 3.35 Harold Sandler en
zijn Weensch octet. 4.20 Religieuze boekbespre
king. 4.40 Troise en zijn Mandoline-orkest. 5.20
Religieuze causeiie. 5.40 BBC-orkest. 6.35 Cau
serie „Night taxi". 6.50 Alfredo Campoli en zijn
salonorkest. 7.358.10 Orgelspel. 8.15 Kerk
dienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Berich
ten. 9.25 .Tom Jones" operette. 10.40 Piano
voordracht. 10.50 Epiloog.
RADIO-PARIS 1648 M
8.10. 9.00, 9.27 en 9.50 Gramofoonmuziek.
10.50 Pianovoordracht. 11.25 Gramofoonmuziek.
II.50 Orgelconcert. 12.40 Gramofoonmuziek
12.50 Het V. Pascal-orkest 4.05 Het Jacovacci-
Hawaiian-orkest. 4 20 Radiotooneel. 5.20 Het
Visciano-orkest. 7.50 Vocaal trio. 8.35 Zang.
3.50 Symphonieconcert. 10.50 Gramofoonmu
ziek. 11.20—12.50 Dansmuziek
KEULEN 456 M.
7.35 Trioconcert mmv. solist. 9.35 Gramo
foonmuziek. 1.20 Populair concert. 3.20 Om-
roep-Amusementsorkest en solisten. 5.35 Trio
concert. 7.30 Leo Eysoldt's orkest. 9.5011.20
Omi'oepkleinorkest.
BRUSSEL 322 M.
9.00 en 9.40 Gramofoonmuziek. 10.20 Jan
Steurs' Musette-ensemble en soliste. 11.20 Or
gelspel. 11.50 Zang. 12.20 Gramofoonmuziek.
12.50 en 1.30 Omroepsalonorkest. 1.50 en 2.35
Gramofoonmuziek. 3.05 Pianovoordracht. 3.35
Harmonie-orkest en gramofoonmuziek. 5.50
Gramofoonmuziek. 6.20 Omroepsalonorkest.
6.50 Gramofoonmuziek. 7.20 Omroepsalon
orkest. 6.50 Gramofoonmuziek. 7.20 Omroep
salonorkest. 10.20 Gevarieerd programmo. 10.30
Populair concert. 11.20—12.20 Gramofoonmu
ziek.
BRUSSEL 484 M.
9.00 en 9.20 Gramofoonmuziek. 10.20 Geva
rieerd concert. 11.20 Gramofoonmuziek. 11.35
Orkestconcert. 11.55 Planovoordracht. 12.05
Orkestconcert. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.35
Viool voordracht. 1.00 en 1.30 Omroeporkest.
2.25 Gramofoonmuziek. 2.50 Orgel en zang. 4.00
Gramofoonmuziek. 4.20 Kwartetconcex-t. 6.00
Omroepdansorkest. 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20
Omroepsymphonie-orkest mmv. solisten, en
Radiotooneel. 10.40 Omroeporkest. 11.2012.20
Omroepdansorkest.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M.
7.30 Radiotooneel. 8.30 Populair concert en
reportage. 9.20 Berichten. 9.50 Cembalovoor
dracht. 10.05 Berichten. 10.20—11.20 Gramo
foonmuziek.
RADIO MOORS N.V.
KRUISSTRAAT 38, TELEFOON 14609
OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR
(Adv. Ingez. MedJ
MAANDAG 3 OCTOBER 1938.
HILVERSUM I. 1875 cn 301.5 M.
NCRV.-Uitzending.
8.00 Schriftlezing en meditatie. 8.15 Berichten,
gramofoonmuziek. (9.30 Gelukwenschen). 9.45
Gramofoonmuziek. 10.30 Morgendienst. 11.00
Chi'ist. lectuur. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00
Berichten. 12.15 Gramofoonmuziek. 12.30 Orgel
spel. 1.30 Gramofoonmuziek. 2.00 Voor de scho
len. 2.35 Gramofoonmuziek. 3.00 Keukenwen-
ken. 3.30 Gramofoonjpuziek. (Om 3.45 Berich
ten). 4.00 Bijbellezing. 5.00 Gramofoonmuziek.
5.15 Voor de kinderen. 6.15 Gramofoonmuziek.
6.30 Vragenuur. 7.00 Berichten. 7.15 Vervolg
vragenuur. 7.45 Reportage, eventueel gramo
foonmuziek. 8.00 Berichten A.N.P. Herhaling
SOS-berichten. 8.15 Accordeonensemble. 9.00
Causerie „Leiden ontzet Holland gered". 9.30
Arnhemsche Orkestvereeniging m.m.v. soliste.
9.50 Gramofoonmuziek. 10.00 Berichten A.N.P.
10.05 Vervolg concert. 10.45 Gymnastiekles
11.00 Gramofoonmuziek. 11.50 Gramofoonmu
ziek.
HILVERSUM n. 415.5 M.
Algemeen programma verzorgd
door de AVRO.
8.00 Gramofoonmuziek. (O m8.15 Berichten).
10.00 Morgenwijding. 10.15 Gramofoonmuziek.
10.45 Declamatie. 11.15 Orgel en viool. 12.00
Gramofoonmuziek. 12.15 Berichten, hierna: het
AVRO-Aeolian-orkest (Opn.) 1.00 Ensemble
Jetty Cantor. 1.45 Gramofoonmuziek. 2.15 Ver
volg Jetty Cantor. 3.00 Declamatie. 3.30 Om
roeporkest. 4.30 Gramofoonmuziek. 5.30 Het
Renova-kwintet. 6.15 Solistenconcert. 7.00
AVRO-Dansorkest. 7.30 Causerie over stratos
feertochten. 8.00 Berichten A.N.P. mededeelin
gen. 8.15 AVRO-Amusementsoi'kest, m.m.v. so
liste. 9.00 Chansons met pianobegeleiding. 9.25
Omroeporkest m.m.v. soliste. 10.30 Damnieuws
hierna gramofoonmuziek. 11.00 Berichten A.N.P.
hierna Bert van Dinteren's ensemble. 11.00
Gramofoonmuziek.
DROITWICH. I5«0 M
11.20 Zang. 12.10 Gramofoonmuziek. 12.20
Causerie over kerkgeschiedenis. 12.45 Orgelspel
1.20 De Koninklijke Marine-Stafmuziek, m.m.
van soliste. 3.20 Arthur Salisbury en zijn or
kest. 4.15 Gramofoonmuziek. 5.20 John Reyn-
ders en zijn orkest. 6.20 Berichten. 6.40 Muzi
kale causerie. 7.00 Orgelspel. 7.20 Jay Wilbur
en zijn Band en solisten. 8.10 Actueele cause-
rie. 8.30 Zang, 8.45 Reportage. 9.20 Berichten.
9.45 Politiek overzicht. 10.00 BBC-orkest m.m.v.
soliste. 10.55 Declamatie. 11.20 Joe Loss en
zijn Band. 11.50 Jazzmuziek (Gr.pl.)
RADIO PARIS 1648 M.
8.10 en 10.10 Gramofoonmuziek. 12.35 Gi-amo-
foonmuziek. 1.50 Zang. 2.05 Gramofoonmuziek.
3.20 Zang. 5.20 Het Roger Ellis-orkest. 6.20
Cello en piano. 7.20 Gi-amofoonmuziek. 8.35
Opera-uitzending.
KEULEN 456 M.
5.50 Gramofoonmuziek. 6.30 NS-Gouworkest.
7.50 Omroepschrammelensemble en soliste. 11.20
Orkest van het Nationaaltheater te Osnabrück.
12.35 Nedersaksen-orkest, m.m.v. solisten. 1.30
Populair concert. 3.10 Gramofoonmuziek. 3.20
Omroepoi'kest m.m.v. solisten. 5.30 Het Peter
kwartet. 6.20 Gramofoonmuziek. 7.30 Mannen-
zangvereeniging Wiesdorf. 8.20 Gouworkest.
9.35 Gramofoonmuziek. 9.50 Omroeporkest, in
strumentaal kwartet en piano-duo.
BRUSSEL 322 M.
12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 Omroepdans
orkest. 1.30 Vervolg concert. 1.50 5.20 en 6.50
Gramofoonmuz. 7.20 Antwerpsch Kamerorkest
8.20 Cabaretprogramma. 10.30 Gramofoonmu
ziek.
BRUSSEL 484 M.
12.20 Gramofoonmuziek. 100 en 1.30 E. Loi-
seau's orkest. 1.50 en 5.20 Gramofoonmuziek.
6.35 Zang en gramofoonmuziek. 7.05 Piano
voordracht. 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Ope-
rette „L'Irato ou l'emporté". 9.35 Gramofoon
muziek. 9.40 Omroepkoor. 10.00 Gramofoonmu
ziek. 10.05 Vervolg koorconcert. 10.30 Gramo
foonmuziek.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 ML
7.40 Berlijnsch Philharmonisch orkest (Opn.)
8.20 Hoorberichten 9.20 Berichten. 9.50 Cello en
piano. 10.05 Berichten. 10.20 Omroeporkest en
solist (opn.) 11.10 Gramofoonmuziek.
HET TOONEEE
Herinnering aan een historischen
Schouwburg-avond in 1918.
Toexx ik gisteravond na deze week van hoog
spanning bij de voorstelling van het A.B.C.-
cabaret in onzen schouwburg zat. kwam xxiij
onwillekeurig een avond in herinnering, in
ditzelfde theater beleefd, xxu bijna 20 jaar ge
leden. Nooit heb ik een ontroerender moment
in eexi schouwburg meegemaakt dan op dien
historischen avond.
Het was tegen het eind van October 1918 en
de wereld had een zelfde soort zenuw-sloo-
pende spanning doorstaan als deze week. Na
vier jaar oorlog hing eindelijk de vrede in de
lucht. Men wachtte eiken dag met een harts
tochtelijk verlangen op het verlossende be
richt. En dit kwam vóór ons op een Zaterdag
avond tijdens een concert van Evert Cornells
en Bertha Seroen in den Stadsschouwburg.
Alsof het gisteren gebeurd is, zoo zie ik nog
den toenmaligen burgemeester, Jhr. Sandberg,
tijdens de pauze in den boven-foyer naar mij
toe komen.
„Mijnheer Schuil", zeide hij me, „ik krijg
daar juist het bericht van het stadhuis, dat
Duitschland de 14 punten van Wilson heeft
aaxxvaard!" En spontaan als Jhr. Sandberg
was liet hij er op volgexx: „Dat moet het
publiek toch dadelijk weten. Wilt u het mis
schien van het tooneel af meedeelen?"
Ik was natuurlijk onmiddellijk bereid en
toen het publiek weer gezeten was kwam ik
in uniform ik was gemobiliseerd voor het
voetlicht en deelde het bei'icht mede, dat bur
gemeester Sandberg eenige minuten geleden
had ontvangen.
En toen volgde er een onvergetelijk,
een prachtig moment. Eén groote juich
kreet steeg' er op in de stampvolle zaal,
men zwaaide met zakdoeken en zoo groot
was de ontroering, dat velen mannen
zoowel als vrouwen hun tranen den vrijen
loop lieten. Keel het publiek was op dat
oogenblik één, men schudde elkander de
hand, men schreide, men lachte, en het
duurde meer dan een kwartier, voordat het
concert verder doorgang kon vinden. Een
ieder voelde het gewicht van dit historisch
moment; na vier jaren van duisternis brak
eindelijk de eerste lichtstraal door.
Wie op dien gedenkwaardigen avond van
dit ontroerende gebeuren getuige is geweest,
zal het heel zijn leven niet meer vergeten.
Ik dacht er aan terug, toen mevrouw
Tilly PérinBouwmeester met haar indruk
wekkend actueel vers over den behouden
vrede den avond opende. Het publiek reageer
de dankbaar, maar hoeveel grooter en
laaiender zou de geestdrift zijn geweest,
wanneer de spanning nog zooals gisteren
- ons geheel had beheeischt en wij in het
lied het verlossende woord hadden gehoord,
zooals in het bericht 20 jaar geleden. Toch
waren wij Wim Kan daarom niet minder
erkentelijk voor zijn zoo toepasselijk, ernstig
vers en Tilly Périn voor haar gevoelige voor
dracht. Wij voelden allen, dat dit dezen avond
gezegd moést worden
De plotselinge en onverwachte ontspan
ning in dexi intern ationalen toestand is van
grooten ixivloed geweest op het bezoek gis
teren aan hel A.B.C.-cabaret. De zaal was
stampvol, het publiek gevoelde blijkbaar be
hoefte om na deze week van onrust en angst
zich een avond te verzetten.
En waar kon het dan beter heen gaan dan
naar deze „potpourri cabaret-revue" Vele num
mers waren voor ons oud, maar er waren ook
eenige nieuwe bij, die wij met genoegen heb
ben gezien. Zoo was er Corry Vonk, die als de
straatjongen weer een treffend bewijs van haar
sterk typeertalent gaf. Hoe levendig en gees
tig, hoe echt Hollandsch was die Amster-
damsche straatjongen, hoe raak en drastisch
was het van uitbeeldixxg. Welk een rijk talent
toch is Corry Vonk! Met zeldzame zekerheid
geeft zij elk type weer, onverschillig of het een
Hollandsche straatjongen is in zijn jolijt en
vroolijkheid, of zooals bij het doocje konijn
in zijn kinderverdriet, eexi verzuui'de juf
frouw dan wel een Verpieterde burgerjongen
uit de provincie.
Wim Kan heeft een sterke minachting
of is 't medelijden? voor den Hollandschen
provinciaal, die levend dood is. Wij zagexx het
gisteren weer in zijn „fragmenten uit het le
ven van dexx heer en mevr. Jansen", die tel
kens weer in gevarieerden vorm in 't A. B. C.-
Cabaret verschijnen. Deze fragmenten waren
schrijnend in hun ironie.
Gimberg, die gisteren voor eenige maanden
afscheid nam van zijn troepje, was uitstekend
op dreef, vooral in zijn monologen. Nieuw was
voor ons Irene Getrey waarschijnlijk een
uit Oostenrijk verdreven balling die beter
danseres dan voordrachtkunstenares bleek te
zijn. Zij danste met veel fantasie en respec
tabele techixiek. Haar stem bleek te weinig ge
cultiveerd voor haar voordracht, zoodat de
tekst niet voldoende over het voetlicht kwam.
Het zeer talrijke publiek toonde zich uiterst
dankbaar, zoodat deze avond een succes voor
het A. B. C.-Cabaret zoowel als voor Haarlem's
Bloei werd.
J. B. SCHUIL.
STADS BIBLIOTHEEK EN LEESZAAL
PRINSENHOF.
(Openbare Leeszaal en Bibliotheek)
Aanwinsten.
Sociale wetenschappen.
Beteekenis, De, van de gegevens der belas-
tixxgstatistieken voor de bepaling van het
natorxale inkomen.
Hedin. Duitschland en de wereldvrede.
Prae-adviezen over het onderwerp: De orga
nisatie van de burgerlijke armenzorg; jaar- N
verslag van de Ned. ver. voor armenzorg en
weldadigheid over 1936.
Romein. Een historisch moment (Sow jet
grondwet)
Handels- en Bedrijfswetenschappen.
Dunn. Leiding in de vex*koop.
Imelman. De organisator.
Schans en De Klerk. Het middenstands
diploma. 1. Schans. Boekhouden.
Serie voor het middenstandsdiploma. 1. De
Hoo en Martens. Hoe werkt de vestigings-
wet-kleinbedx-ijf?
Taylor. De beginselen der wetenschappelijke
bedrijfsleiding.
folklore.
Hillen. Mythologisch handboekje.
Kunst.
Gröber. Die Bildwerken des Bamberger Doms.
Kowi Sji. Het Chineesche landschap; een ver
handeling uit de elfde eeuw.
Poortenaar. Etsen en graveeren.
Veringa. Linoleumsnede.
Nederl. en i. h. Nederl. vert. romans.
Groot, De. Schaap en bok in één hok.
Mauriac. De kus aan de melaatsche.
Riesen, van. Een oud-hollandsche burgemees
tersdochter.
Wagener. 3000 meter dood water.
Engelsche romans.
Gronin. The stars look down.
Galsworthy. On Forsyte's change.
Lopez y Fuentes. They that reap.