aki PaUmI' filmallerlei EEN UUR de kunst om te teven. |p Ét IB Michèle AAorgan „ftatijsée mien fi&m^kmuseutn ZATERDAG 8 OCTOBER 1938 H 'A A R i: E M'S DAGBEAD Met Herbert Marshall Het lijkt of elke nieuwe film, die we van Deanna Durbin te zien krijgen weer beter, gaver, voller is. In „De Wildzang" gaat ze met een vaart, een charme en een natuurlijkheid door de film die maken, dat, ook al dank zij het aardige milieu en de uitstekende mede spelers, we direct al bij het begin in de aar dige sfeer worden opgenomen en dat het eenige bezwaar dat we tegen de film hebben is het woordje van 5 letters, nml.: Einde. Deanne is op een Zwitsersche kostschool. Haar vader is dood en haar moeder is film ster. Daar, uit hoofde van haar „jong-moeten- zijn", de filmster-moeder zich, volgens haar impresario geen Frans Hals dochter van veer tien jaar kan ver oorloven, moet Glo ria zwijgen over haar moeder. De kostschoolvriendinnetjes ver tellen natuurlijk allemaal over haar moeders en vaders en het verdriet Gloria heel erg dat zij dat niet kan doen, daarom fantaseert zij zich een avontuurlijken vader, die in Afrika op de leeuwen- en olifantenjacht is. Ze schrijft zichzelf brieven met de meest gevaar lijke belevenissen, leest ze de meisjes voor en wordt door velen benijd om zoo'n vader. En kelen van de meisjes wantrouwen de verhalen evenwel, en bezorgen haar soms benauwde oogenblikken. Nu doet zich het geval voor, dat ze inderdaad met een vader op de proppen .moet komen. Tusschen twee haakjes, ze kan geweldig jokken, fantaseeren noemen goed- willenden dat, en ze reinigt zich van die stou tigheid door twee vingers te kruisen, wordt het erg dan worden er vier gekruist en zoo verder. Soms komen zelfs ook haar gekruiste beenen te hulp. Ze wordt met het rijtuig naar het station gebracht om paps af te halen, en ziet tot haar schrik de geheele kostschool voor het hek staan. Ze moet nu een vader hebben en het lot wijst een En^elschman aan die met a'ivsecretaris uit den trein stapt. Eerst lichte lijk verwonderd, later zeer geamuseerd, laat .Herbert Marshall zich deze promotie welge vallen. Ontzettend benauwde oogenblikken be leeft Gloria, maar de nieuwe papa weet ge lukkig steeds op 't nippertje uitkomst te brengen. We willen het scenario niet verder vertellen, want dat zou ons te ver voeren, maar het is geestig en vroolijk en gevoelig, en een enkelen keer ontroerend. Het zijn alle maal prettige mensehen om naar te kijken, zelfs de concierge, leelijk als hij is, treft door zijn goedheid. Een film vol opgewekte charmante vroolijk- heid van fijne beschaving, die zeker hier eeni ge weken zal draaien. Vertolkt door HARRY BAUR Rembrandt „De Patriot" is ontleend aan een historisch gegeven: het bewind van tsaar Paul I, een der vele tragische perioden uit de geschiedenis der Romanows. In de geschiedboeken vinden wij. tsaar Paul beschreven als een vorst, die met zeldzame willekeur regeerde en die als gevolg daarvan door samenzweerders uit zijn eigen omgeving om het leven werd gebracht. Een grillige figuur, die uit den aard der zaak op de fantasie der romanschrijvers moest wer ken. in casu Alfred Neumann, die door den Russischen vorst geïnspireerd werd tot zijn boek „De Patriot", waarvan wij thans de Fransche verfilming kunnen aanschouwen. Dat aan Harry Baur de tsarenrol werd toe bedeeld zal geen verwondering baren. Immers, zoo er één acteur op Franschen bodem ge schikt is voor de vertolking van deze gecom pliceerde figuur, dan is dit zeker wel Harry Baur. En zoo zien wij Paul I dan ook in al zijn wonderbaarlijke willekeur voor ons op- rijzen. Een man, die als het ware voor het noodlot geboren is, die de scherpste tegen strijdigheden in zich vereenigt en die aan zijn brute heerschersmentaliteit een ongeloof lijke naïveteit paart. In feite een diep-tra- gische figuur, aan alle kanten door intrige omgeven, al draagt hij daar grootendeels zelf de verantwoordelijkheid voor. Het geheele spel van Baur is een doorleving en een bele ving van dit deerniswekkende menschenkind. dat" steeds sneller zijn ondergang tegemoet gaat. De tweede tragische figuur is de Patriot, zel ve, de gouverneur Pahlèn, de eenige man, in wien tsaar Paul een onwankelbaar ver trouwen heeft. En ook hier is de vertolker een acteur, die voor zijn taak berekend is. Pierre Renoir maakt de rol van den gunste ling van den tsaar, die aan het hoofd staat van het complot tegen den tiran en dezen toch schijnbaar trouw blijft, begrijpelijk en aan vaardbaar. Hij is de patriot van grootsche al lure, de strijder, die voor alles het geluk van van zijn vaderland op het oog heeft en de con sequenties van zijn revolutionnaire actie ten volle aanvaard. Het geheele gewicht van de film concen treert zich op Baur en Renoir en soms lijkt het wel of al het andere, om hen heen wegvalt. Niettemin mag het stuk ook om de entourage IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIIIIIIIIIIIIM der beide figuren geprezen worden: zoo draagt de geheele sfeer van intrige en wan trouwen in en om het keizerlijk paleis, zooals die ons in verscheidene tafereelen treffend wordt weergegeven, in sterke mate bij tot ver hooging van het fatale karakter der episode. Het voorprogramma bevat behalve de jour naals uit binnen- en buitenland een amusant avontuur van Popeye, den zeeman. Het Engelsche journaal in Moviac's uurfilm programma van deze week bevat o.a. eenige opnemingen van auto-races op de Brookland- baan, een herinnering aan de tennistournooien op Wimbledon in den afgeloopen zomer, enz. In het serie-filmpje „Magazine" wordt Moviac getoond hoe men slangenleer voor het verwerken in mode artikelen geschikt maakt en hoe vroeger en nu kleeren gewasschen werden en worden. De Kentuckey-Jubilee-Singers vergasten den bezoekers op negro-songs en doen van goeden zang genieten. Een filmpje over Barcelona is een uitste kende documentatie, met zeer mooie opne mingen. Het programma wordt voltooid met het ge bruikelijke teekenfilmpje, dat ditmaal tot titel draagt ,,The Jungle fooi" en een klucht, getiteld „Hooge zeeën". Douglas Fairbanks en Irene Dunne demonstreeren Irene Dunne is een van de populairste ac trices in Amerika doch ook in de Oude Wereld wint zij voortdurend aan bekendheid. Dit komt hoofdzakelijk door haar groote veelzij digheid: zij is in staat de meest aangrijpende dramatische scènes te spelen, terwijl zij daar naast ook in lichtere en zelfs in zuiver hu moristische films volkomen op haar plaats is. Een prachtig bewijs hiervan wordt wel ge leverd door haar spel in het dramatische „Back-Stage" waarop eenige films van 'n ge- heel ander en veel 1 vrool ijker genre JLllXOr volgden.Tot dit laat- J ste genre behoort ook de film „The joy of living" die in het Hollandsch wordt uitge bracht onder den titel: „De Kunst om te leven" Irene Dunne heeft in deze rolprent den jongen Douglas Fairbanks tot partner. Na zijn film in Engeland en den tijd, dien hij aan zijn eigen maatschappij „The Criterion" besteedde, is dit de tweede groote rol die Douglas Fairbanks nu weer in Amerika speelt. Zijn eerste heroptre- den in „The Prisoner of Zenda" werd een bijzonder groot succes en ook in de „Kunst om te leven" zal zijn spel zeker de aandacht trek. ken. Irene Dunne is in deze film een beroem de revuester die veel geld verdient, waarvan haar familie, bestaande uit Vader en Moeder (twee kostelijke rollen van Guy Kibbee en Alice Brady) en haar zuster en echtgenoot dankbaar profiteeren. Op zekeren dag komt echter Dan Brewster wie zou 't anders zijn dan Douglas Fairbanks Jr. in het leven van de actrice en hij tracht haar de oogen te ope nen en de hebzucht van haar familie duidelijk te maken. Natuurlijk wil ze hem eerst niet gelooven. Ze laat hem zelfs arresteeren, doch even natuur lijk komt tenslotte alles terecht. Voor het zoover is moet er echter heel wat gebeuren, hoé dat gebeurt moet U zelf maar gaan zien. Regisseur Tay Garnett heeft het gegeven uitstekend uitgewerkt en zoo is „De kunst om te leven" een film geworden die in haar soort perfect is. En met dit sombere najaarsweer kunnen we een beetje vroolijkheid best gebruiken. Ieder die zich dus een paar uur goed wil amu seeren kunnen wij een bezoek aan het Luxor Theater aanbevelen. Beeld uit de film „Twee werelden". Wheeler en Woolsey als Hoogvliegers In het Spaarne-Theater draait deze week de nieuwste film van het bekende komieken duo Bert Wheeler en Robert Woolsey: „De Hoogvliegers". Deze film is een waardig ver volg van de reeds uitgebreide Wheeler-Woolsey reeks. Een kostelijke film dus, met ontelbare komische vondsten, die de zaal telkens weer van lachuitbarstingen doet schallen. Er zijn in deze film en dat is iets nieuws in de films Spaare e- flh ca ter Een beeld uit de film „De Patriot" met Harry Baur in de hoofdrol. (Rembrandt.) van dit tweetal twee revue achtige scènes ingeTascht. die weliswaar de waar schijnlijkheid van het verhaal niet ten goede komen, maar die wij hierin niet gaarne zou den missen. In de eerste plaats ziet men Bert Wheeler in een Chaplin-imitatie, en de ge lijkenis is waarlijk verbluffend, en ten tweede Lupe Velez, die de rol van het dienstmeisje Juanita vervult, in een even treffende imita tie, of liever caricaturisatie, van Dolores del Rio, Greta Garbo en Simone Simon. De lezer verlange niet dat wij een relaas geven van de fantastische en lachwekkende avonturen van de heeren Wheeler en Wool sey. Hun namen zijn reeds aanbeveling ge noeg. Voldoende zij dat „De Hoogvliegers" een film is. zooals men die alleen van dit komie- kenpaar kan verwachten. Waarmee maar ge zegd wil zijn, dat een bezoek alleszins aanbe velenswaardig is. PMGMNMA ZONDAG 9 OCTOBER. HILVERSUM I, 1875- en 301,5 M. 8.30 KRO, 9.30 NCRV, 12.15 KRO, 5.00 NCRV, 7.45—11.30 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde muziek (gr.pl.). 9.50 Gereformeerde Kerkdienst. Na afloop: Orgelconcert. 12.15 KRO-orkest. 1.00 Boekbespreking. 1.20 KRO-Melodisten. 2.00 Vragenbeantwoording 2.45 Gramofoonmuziek. 3.00 Pianovoordracht. 3.20 Gramofoonmuziek. 3.35 Vervolg pianovoordracht. 3.454.00 en 4.05 Gramofoonmuziek. 4.15 Ziekenlof. 4.55 Sportnieuws. 5.00 Gewijde muziek (gr.pl.) 5.50 Nederduitsch Hervormde Kerkdienst. Na afloop: Gewijde muziek (gr.pl.). 7.45 Sport nieuws. 7.50 Gramofoonmuziek. 8.00 Berich ten ANP, Mededeelingen. 8.15 KRO-orkest, KRO-Melodisten en solisten. 9.15 Causerie „De verhouding van Katholicisme en cultuur. 9.35 KRO-orkest. 10.15 Gramofoonmuziek. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epiloog. 11.00—11.30 Esperantolezing. HILVERSUM 415,5 M. 8.55 VARA, 10.00 VPRO, 12.00 AVRO, 5.00 VARA. 8.00—12.00 AVRO. 8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Berichten. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.40 Causerie „Van Staat en Maatschappij". 9.59 Berichten. 10.00 Zondagsschool. 10.30 Vrijzin nig Hervormde Kerkdienst. 12.00 Het woord van de week. 12.05 Filmrubriek. 12.30 Ensemble Jetty Cantor. 1.30 Causerie „Wat in Indië ge beurt". 1.50 Gramofoonmuziek. 2.00 Boeken halfuur. 2.30 Concertgebouw-orkest. 3.25 In ternationaal overzicht. 3.45 AVRO-Amuse- mentsorkest en soliste. 4.30 Stork's Mannen koor met pianobegeleiding. 4.50 Gramofoon muziek cn Sportnieuws ANP. 5.00 De Ram blers. 5.30 Kinderuurtje. 6.00 VARA-Kinder- koor „De Merels". 6.30 Sportpraatje. 6.45 Be richten ANP, Gramofoonmuziek. 7.00 Gramo foonmuziek. 7.30 Noviteiten-orkest mmv. de VARA-Mount-Boys en solisten. 8.00 Berichten ANP, Mededeelingen, Radiojournaal. 8.20 Manon", opera. 9.30 Hersengymnastiek. 10.00 Renova-kwintet. 10.20 Radiotooneel. 10.35 Ver volg concert. 10.55 Vervolg van 10.20. 11.00 Be richten ANP, hierna: het AVRO-Dansorkest en soliste (opn.) 11.4012.00 Orgelspel. DROITWICH 1500 M. 12.10 Het Crystal Palace-orkest. 12.50 „The Alphas". 1.20 Het London Palladium-orkest. 2.20 Voor tuinliefhebbers. 2.40 BBC-orkest. 3,40 Troise en zijn Mandoline-orkest mmv. solist. 4.20 Missiepraatje. 4.40 Leslie Jeffries, en zijn orkest. 5 20 Religieuze causerie. 5.40 Viool en piano. 6.358.10 Radiotooneel met muziek. 8.15 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep 9.10 Berichten. 9.25 BBC-Theater-orkest en -koor en solisten. 10.25 Causerie „More Dead Metaphors". 10.50 Epiloog. 1 RADIO-PARIS 1648 M. 9 00 en 9.50 Gramofoonmuziek. 10.50 Piano- voordracht. 11.25 Gramofoonmuziek. 11.50 .Orgelconcert. 12.40 Gramofoonmuziek. 12.50 Warms-orkest. 3.20 Zang. 3.35 Accordeonvoor dracht. 5.20 Goldy-orkest. 7.50 en 8.35 Zang. 8.50 Sel. „Colomba", operette. 10.50 Gramo foonmuziek. 11.2012.50 Ray Ventura's dans- orkest. KEULEN 456 M. 5.20 Havenconcert. 7.35 Orgel, viool en piano. 8.50 Gramofoonmuziek. 10.50 Omroep- ensemble. 11.20 Westmark-orkest. 1.20 Popu lair concert. 3.20 Otto Dobrindt's orkest. 5.55 Pianoduetten. 7.30 Amusementsorkest, solis ten en pianoduo. 9.50 Omroepkleinorkest en solisten. 11.202.20 Omroeporkest, Gouw orkest Silezië en Omroepkleinorkest mmv. solist. BRUSSEL 322 M. 9.40 Gramofoonmuziek. 10.20 Zang en orgel. 11.20 Zang. 11.35 Pianovoordracht. 11.50 Ver volg zang. 12.00 Vervolg pianovoordracht. 12.20 en 1.30—2.20 Het André Felleman-orkest. 3.35 Omroepdansorkest. 4.05, 5.35 en 6.20 Gramo foonmuziek. 7.20 Zang. 8.20 Omroepkoor en -orkest en de vier van Tholen en van Lier. 10.30 Omroepdansorkest. 11.2012.20 Gramo foonmuziek. BRUSSEL 484 M. 9.20 Gramofoonmuziek. 10.20 Het Max Alexys-orkest en vioolsoli. 11.20 Gramofoon muziek. 11.35 Het Max Alexys-orkest. 11.55 Vioolvoordracht. 12.05 Vervolg orkestconcert. 12 20 Gramofoonmuziek. 12.50 en 1.30 Omroep - salonorkest. 2.20 en 2.50 Gramofoonmuziek. 3.05 Pianovoordracht. 3.25 Gramofoonmuziek. 3.30 Orgel en zang. 4.00 Gramofoonmuziek. 4.05 Het Deensch kwartet. 6.00 Omroepsalon- orkest. 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Omroep- symphonie-orkest en solisten. 10.3012.20 Gra mofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.30 Declamatie. 7.50 Gramofoonmuziek. 9.20 Berichten. 9.50 Pianovoordracht. 10.05 Berich ten. 10.2011.55 Omroep-Amusementsorkest en solisten (gr.opn.). RADIO MOORS N. V. KRUISSTRAAT 38, TELEFOON 14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Med.) MAANDAG 10 OCTOBER 1938. HILVERSUM I 1875 en 301.5 M. NCR V-Uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie. 8.15 Berichten, gramofoonmuziek. (9.30 Gelukwenschen). 10.30 Morgendienst. 11.00 Christelijke Lectuur. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 Berichten. 12,15 Am- sterdamsch Salonorkest. (Om 12.30 Berichten). In de pauze: Gramofoonmuziek. 2.00 Voor de scholen. 2.35 Gramofoonmuziek. 3.00 Causerie over kamerplanten. 3,40 Berichten. Hierna tot 3.55 gramofoonmuziek. 4.00 Bijbellezing. 5.00 Gramofoonmuziek. 5.15 Kinderuurtje. 6.15 Gramofoonmuziek. 6.30 Vragenuur. (7.00 Be richten). 7.45 Reportage, eventueel gramofoon muziek. 8.00 Berichten A.N.P. Herhaling SOS- berichten. 8.15 Christelijk Radiokoor m.m.v. so list. In de pauze: Gramofoonmuziek. 9.30 Cau serie „Réveil in de Islam?" 10.00 Berichten A.N.P. 10.05 Amhemsche Orkestvereeniging m m. v. solist. 10.45 Gymnastiekles. 11.00 Gramo foonmuziek. 11.50 Schriftlezing. HILVERSUM n 415.5 M. Algemeen programma verzorgd door de VARA. 10.00—10.20 v.m. VPRO. 8.00 Gramofoonmuziek. (Om 8.16 berichten). 10.00 Morgenwijding. 10.20 Gramofoonmuziek. 11.00 Declamatie. 11.20 „Fantasia". 12.00 Gra mofoonmuziek. 12.45 Orgelspel. 1.15 Gramo foonmuziek. 2.00 Viool en piano. 2.30 Gramo foonmuziek. 3.00 Vervolg declamatie. 3.30 Cello en piano. 4.00 Gramofoonmuziek. 4.30 Voor de kinderen. 5.00 Gramofoonmuziek. 6.00 „Esme ralda". 6.30 Muzikale causerie met gramofoon muziek. 7.00 Discussie over de vereenvoudigde spelling. 7.30 Pianovoordracht, 8.00 Herhaling SOS-ber. 8.03 Berichten A.N.P. 8.10 VARA- orkest, m.m.v. solisten. 9.15 Declamatie. 9.30 De Ramblers 10.00 Damnieuws. 10.05 Berichten A.N.P. 10.10 Orgelspel en gramofoonmuziek. 11.00 Gramofoonmuziek. DROITWICH 1500 M. 11.20 Zang. 12.10 Gramofoonmuziek. 12.20 Religieuze causerie. 12.45 Orgelconcert. 1.20 Het Philip Whiteway-ensemble, m.m.v. soliste. 2.00 Declaamtie. 3.20 Geiger en zijn orkest. 4.15 Orgelspel. 4.50 Gramofoonmuziek met toelich ting. 5.20 De Gerard-Zangers, m.m.v, soliste. 5.50 Gramofoonmuziek. 6.20 Berichten. 6.40 Causerie over moderne muziek. 7.00 Orgelspel. 7.20 Variété-programma. 8.10 Causerie „Men talking". 8,30 Versterkt BBC-Variété-orkest en solisten. 9.20 Berichten. 9.45 Buitenlandsch overzicht. 10.00 Viool en piano. 11.20 Billy Merrin en zijn Commanders, en solisten. 11.50 Jazzmuziek (Gr.pl.) RADIO PARIS 1648 M. 8.10, 9.00, 10.10, 1150 en 12.35 Gramofoon muziek. 1.50 Zang. 2.05 Gramofoonmzuiek. 3.20 Zang. 5.20 Locatelli-orkest. 6.28 Gramofoon muziek. 7.20 Pianovoordracht. 8.35 Zang. 8.50 Gevarieerd concert. 10.50 Gramofoonmuziek. KEULEN 456 M. 5.50 Gramofoonmuziek. 6.30 Militair orkest. 7.50 Amusementssextet. 11.20 Orkestconcert. 12,35 Nedersaksenorkest en soliste. 1.30 Popu lair concert. 2.50 Gramofoonmuziek. 3.20 Om roeporkest. 4.30 Omroepkoor en solist. 5.30 Zang, en piano. 6.20 Gramofoonmuziek. 7.30 Omroeporkest m.m.v. solist. 8.00 Westduitsch weekoverzicht. 8.20 Omroeporkest. 9.35 Gramo foonmuziek. 9.50 Amusementsorkest en solisten. 11.20 Nachtconcert (Opn.) BRUSSEL 322 M. 12.20 Gramofoonmuziek. 12,50 en 1.30 Om- roepsaolnorlcest en gramofoonmuziek. 1.50 en 5.20 Gramofoonmuziek. 6.50 Omroepsalonorkest en gramofoonmuziek. 8.20 Gramofoonmuziek 9.20 en 10.30 Omroepsymphonie-orkest en so list. 10.50 Gramofoonmuziek. BRUSSEL 484 M. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 en 1.30 Om roepdansorkest. 1.50, 5.20, 6.35 en 7.15 Gramo foonmuziek. 7.35 Zang. 8.20 Operette „Li Mar- li". (9.05 Causerie). 10.05 en 10.30 Gramofoon muziek. DF.T TSCHLANDSENDER 1571 M. 7.30 Het Lenzewski-kv ïrtet. 8.10 Inleiding volgende uitzending. 8.20 Uit Rome: „La forza del destino', opera. (In de pauze's: Berich ten). p-Openhartige Fransche film.i in ..Parijsche zeden" is .zeer aparte film. Er zit iets gemoedelijks in, dat men helaas in zoo weinig filmwerken aantreft. Films willen de menschen vaak overbluffen, en zelfs wanneer ze de meest eenvoudige levensgevallen be handelen behouden ze nog steeds iets onbe reikbaars. Deze film echter heeft iets vrien delijks, en niets overdonderends. 't Is alsof ze zeggen wil: „Menschen, je hoeft heusch niet zoo tegen me op te zien. Ik ben niet zoo'n on bereikbaar mysterieus luchtkasteel, waar jullie wel naar moogt kijken, maar waarin jullie nooit moogt doordringen. Neen hoor, ik ben maar iets heel gewoons. In het begin wint de film ons reeds op slag voor zich we zien ons in een fietsenzaak in Parijs geplaatst. De eigenaar wordt lid van de jury van een rechtbank, en maakt in die functie eenige snuggere opmerkingen, die een jong meisje, dat onder verdenking van moord staat, uit de gevangenis redden. Dat klinkt een beetje onwaarschijnlijk, maar in de Parijsche rechtspraak bestaan die mogelykheden blijk baar, en hoewel de geschiedenis in dit geval zich gelukkig gun- stig ontwikkelt, Cinema wordt zoutige cri- 1 tiek op die manier van rechtspreken in het algemeen, geoefend. Die openhartige geest, welke uit de geheele film spreekt, doet ons goed. Ze vormt haar belichaming in de goedhartige figuur van Raimn, den bekenden Franschen filmacteur, die de baas van het rijwielzaakje tot leven brengt. Langs een om weg krijgt het meisje een baan in de rijwiel zaak, waar de zoon des huizes, na den vader eerst ten onrechte slecht beoordeeld te heb ben, liefde voor haar opvat. Maar er is ook nog een a.s. schoonzoon, die haar het hof maakt. En de film zou geen „Parijsche zeden" heeten als daar n :t echt Parijsche compli- je hebt 't of je hebt 't niet. Michèle Morgan gan is het meisje. Ze trad ook in „Roes" op den voorgrond, eigenlijkdoor op den achtergrond te blijven. Dergelijke figuren be hoeven zich niet naar voren te dringen. Zij bezitten persoonlijkheid, en dat maakt indruk; je hebt 't of je hebt 't niet. Mïchele Morgan heeft 't wèl. Mare Allegret voerde de regie. En hij bereikte met deze film een hooger niveau (geestelijk want stoffelijk speelde zich alles nogal laag in'de maatschappij af) dan met „Twee werelden", die als tweede hoofd film draait: hier verkeeren we in de Engelsche societywereld van een Britsch-Indische kolo nie, maar geestelijk zijn we op een lager peil. De schildering van het Engelsche milieu en vooral de wijze, waarop Engelschen door Duit- sche acteurs worden gespeeld, is eenigermate caricatairaal. Er zit in deze film echter veel spanning. Er is 'n ongelukkige vrouw van een Britsch officier en een sprookjesprins en ook Vrouwe Fortuna ontbreekt niet. En de vrouw leidt (zelden krijgt zij die rol in films te ver vullen en het gebeurt ditmaal dan ook buiten haar toedoen) tot een politieke verzoening. Men kan de film boeiend noemen. De wezen lijkheid van „Parijsche zeden" is dit werk echter vreemd. Het behoort meer tot de cate gorie van filr„sprookjes voor ouderen Uit het Het bekende Amerikaansche fllmkomiekenpaar Wheeler en Woolsey (ze verschijnen deze week op 't doek van het Spaarne-Theater

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1938 | | pagina 14