filmallerlei Een van onderaardsche stad beton en staal. „Spionnage in de Maginot-linie" „Het mysterie van de Mondschein-sonate". EEN UUR De „Wildzang' IJscotouristen fiimiiksimseuht ZATERDAG 13 OCTOBER 1938 HAARLEM'S DAGBL AD 14 liiilllllllllllllllllllllllllllllllillllllffl Hef grauwe leven onverbloemd gefilmd. De Fransche film „Spionnage in de Ma- gino'tlinie" is een film die u vertelt van het grauwe leven in een stad onder den grond. Een leven waarin niets positiefs zit, doch dat ge richt is op het negatieve verschijnsel: een eventueelen oorlog. Geen wonder dat zoo'n le ven grauw is. Daar zit niets afkeurends in die waardeering alleen een aanvaarding van de feiten. Dit leven in de ondergrondsche stad, die zich in een linie langs de Noord-oost grens van Frankrijk slingert en alleen be staat om mogelijke vijandelijke legers den weg te versperren, kent slechts één wet die van den plicht. En plicht is grauw wanneer ze niet de basis vormt voor iets opbouwends maar alleen als tegenstand dient voor iets destructiefs. Het is de verdienste van dit Fransche film werk dat het deze grauwheid niet verbloemt of verfraait door eenigerlei valsche pathos. Het leven in de Maginotlinie zooals het ons hier geschetst wordt, is strak en hard evenals het beton, waarvan de ondergrondsche stad is gebouw En de strakheid weerspiegelt zich ook in de gelatenheid van de bewoners van I .deze stad: soldaten PïnAima I inzonderheid in 't Vjinema J gezicht van kapi- tein Bruchot, die de hoofdrol in het verhaal speelt, ja het verhaal. In deze onder aardsche stad. waar alleen de plicht regeert, is nog een verhaal mogelijk. Het trieste ver haal van de spionnage. Een oud verhaal, maar in dit nieuwe gewaad van beton ontdaan van alle luister. Dit verhaal heeft hier ook hetzelf de grauwe, strakke, harde gekregen, dat het geheele leven in de Maginotlinie be- heerscht. Er wordt een moord gepleegd er is iemand onder de soldaten, die spionneert en die de betonnen stad in het nog altijd weeke merg van het menschelijke leven dat zich dooi de grauwe gangen, slingert, wil. tref fen en de van buiten onneembare vestng van binnen wil ondermijnen. Radicaal is de strijd om den spion te vinden. Na ontrafeling van toevallige com plicaties; Kapitein Bruchot komt .eerst zelf onder verdenking, doch leidt naderhand het onderzoek naar den dader. Er zijn slechts drie verdachten over; wie hunner is het? Zooals gezegd, er zit geen romantiek, geen elegance in dien strijd om den spion te vinden, evenmin als er in de handelingen van den spion edel moedigheid is. Revolvers, gaskranen, muren van beton, tralies van staal, prikkeldraad van ijzer en tanks vormen de argumenten, waarmede de strijd over en weer wordt gele verd Het geheele leger van de Maginotlinie wordt gemobiliseerd als de gezonde bloed lichaampjes, die een binnengedrongen ziek tekiem willen uitdrijven. En dat lichaam is van doodsch beton en de ingewanden zijn duistere leege gangen. Zóó is ook het leven van de menschen in deze ondergrondsche stad, triest, 't Wordt niet verzwegen. De eenige vrouw, die in de film verschijnt, is de echtgenoote van kapitein Bruchot, een Duit- sche, waarmee hij na den wereldoorlog ge trouwd is. Zij vormt een gevoelige noot in het verhaal, want haar leven, dat verbonden is aan dat van den Franschen kapitein, is name lijk op tragische manier (geenszins sensatio neel) verweven met het leven van den spion, 'k Wil niet vertellen hoe, want dat zou iets van de spanning, die er tenslotte ook nog in dit grauwe leven zit, opheffen. En het kon de belevenis van de tragiek ver zwakken als men 't tevoren wist. Het leven van deze vrouw, hoewel het niet gescheiden wordt van dat van Bruchot, komt ook niet tot een harmonieuze ontplooiing. Dat kan ook niet. Want ontplooien kan men zich als de levensrichting positief, opbouwend is. Het lev - in deze betonnen stad is niet opbou wend. 't Is gericht op iets negatiefs. De men schen die dit leven leiden, zijn tragische figuren. Daar ligt geen geringschatting in dat woord tragisch. Integendeel, in algemeen mensche- 1 ijken zin ligt er hoogachting in die waardee ring Want de tragiek wordt niet verbloemd of verrómantiseerd. Uit de heele film spreekt de manhaftige mentaliteit dit grauwe leven te leven zoolang als 't moet en zoo lang 't moet 't goed te doen, met uiterste plichtsbetrach- üDe noodzaak is een levensverschijnsel, waarvoor men hoogachting kan hebben, wan neer die noodzaak zich tenminste niet costu- meert in een bloemig gewaad, doch zich even grauw en strak voordoet als ze is. En dat is hier het geval. Nadat de spion gevallen is, gorden de gebruikelijke militaire eerbewijzen gewisseld, doch er spreekt geen moment ver heerlijking uit deze handelingen. Alles gaat zijn gang volgens de harde wet van de nood zaak. Zelfs de heroiek en de romantiek be zwijken onder den druk van het beton en het staal en wat overblijft is de grauwe plichts betrachting. Deze film „Spionnage in de Ma ginotlinie" heeft derhalve een wezenlijke be- teekenis. Het is geen verdichtsel. Maar een filmische aanvaarding van een harde werke lijkheid zonder meer. Maar ook niet minder. Vooraf gaat in het programma een film van Mae West! Het is één van de vele raadselen van de bioscoopexploitatie dat een film als „Lachparade" samen met „Spionnage in de Maginotlinie" wordt vertoond. De kwaliteit der Fransche films is het karakter der zake lijke filmexploitatie blijkbaar ver vooruit! Want, terwijl „Sipnonage in de Maginotlinie" zeer zeker een film van beteekenis is, draagt „Lachparade" het stempel van een amuse mentsproduct. Op zichzelf is het een prachtig geslaagde comedie. Men kan er kostelijk om lachen. Mae West op haar best zouden we kunnen zeggen. Ze veroorzaakt de dolste situaties met haar oplichterstrucs en tenslotte komt ze als Fransche ster het land in en leidt ze een ver kiezingscampagne! U ziet, alle elementen voor de eene-lachstuip-na-de-andere zijn aan wezig. Maar ja, „Spionnage in de Maginotlinie" behandelt een tragische geschiedenis en is wars van sensatie en is bovendien qua film wat je noemt een „heer" en Mae West is, jaMae West. v. H. Het Spaarne Theater geeft deze week een reprise van de eerste Hollandsche detective film: „Het mysterie van de Mondschein- sonate", naar den roman van Willy Corsari. Wij twijfelen er niet aan, of vele filmlief hebbers zullen van de gelegenheid gebruik maken om deze film hetzij voor het eerst, hetzij bij herhaling te gaan zien. „Het mysterie van de Mondschein-Sonate" is een detective-film, die het tegen de beste producten in dit gen- Spaarne-theater re kan op nemen. Te meer is dit verheugend, daar de film getuigt van een door en door Hollandschen geest; de makers zijn niet vervallen in de groote fout die voor al bij films als deze zoo zeer dreigt, n.l. het gevaar van „Amerikanisme". Er is indertijd toen deze film voor het eerst hier werd vertoond in ons blad reeds genoeg over geschreven dan dat een uitvoerige be schouwing hier op haar plaats zou zijn. Wij zullen het dus laten met de aanbeveling, om „Het mysterie van de Mondschein-Sonate" met de prachtrol van Louis de Bree als in specteur Lund te gaan zien. Men zal er geen spijt van hebben. Het éen-uur-film-theater Moviac vertoont deze week in het buitenlandsch journaal o.a. eenige interessante opnemingen van de win tersport in de hooge Alpen van Zwitserland en Oostenrijk met fraaie beelden van het sneeuwlandschap in het hooggebergte en van de met groote snel heid de hellingen afsuizende skiloo- pers. Voorts is er na tuurlijk het gebruikelijke binnenlandsch jour naal; een filmpje „Tien minuten-cabaret" toont eenige komische dans- en zangscènes. Een geestige teekenfilm is „The fly's bride", uit de serie „Esopische fabels", die ons dit maal verplaatst naar het land der vliegen, die zooals men dat op teekenfilms kan ver wachten zich verheugen in het bezit van verkeersagenten, brandweerlieden, zieken auto's e.d. Tot slot van het éen-uur-programma draait een klucht, getiteld „Herrie voor twee". Laurel en Hardy komen als IJscotouristenhet feestprogramma in het Luxortheater met hun tegenwoordigheid op het witte doek opluisteren. Stan Laurel en Oliver Hardy als Ter gelegenheid van het dertigjarig jubi leum als bioscoop-exploitant van den direc teur-eigenaar, den heer B. C. Hartman ver zorgen Stan Laurel en Oliver Hardy de feest vreugde. Mogen wij de geruchten gelooven, dan zullen Stan en Olly niet meer met elkaar optreden. Hoe ongelooflijk het ook moge schijnen, de ietwat verdwaasde, versufte Stan van de film, moet in de studio een ware despoot en dictator zijn, met wien het moeilijk samenwerken is. Een en ander moet tot gevolg gehad hebben, dat Stan niet meer geëngageerd is en Oliver een andexen partner krijgt. Hoe dit zij, voor hen, die van het tweetal en hun dwaze avonturen houden, is deze film weer prachtig in orde. Er wordt herhaaldelijk in de zaal ge- schatei'd om de stoethaspel, die, zooals altijd, Stan is, en de domme verwatenheid, waarvan Oliver de incaimatie schijnt. Door de combinatie van twee derge lijke typen moeten er natuurlijk ongelukken komen. Enfin, dat behoeven we eigenlijk de bioscoopliefhebbers niet te vertellen, het is juist daarom, om die te zien gebeuren, dat ze uitloopen om Stan en Oliver te zien. Het is een plezier op zich zelf om het stel als Tyrolers vermomd te zien rondloopen. Op de hun eigen wijze reageeren ze op de verschillende moei lijke situaties waarin ze herhaaldelijk komen. Er schijnt in de „studiosterren" geschreven te staan, dat ze hun natuurlijken dood zullen sterven, want ze ontkomen telkenmale op het uiterste nippertje aan een gewelddadigen of misdadigen dood in vrijwel elke film. We twijfelen niet, of het jubileerende Luxor Theater zal. daar ook het voorprogramma heel goed is, deze week volle zalen trekken. Volle zalen met hartelijk lachende menschen om de IJsco-Touristen Stan Laurel en Oliver Hardy al doet de titel iets anders verwachten dan vertoond wordt. Frans Hals De „Wildzang" zingt verderGeen won der. Het heeft in de afgeloopen week storm geloopen in het Frans Halstheater om die charmante Wildzang Deanna Durbixx te hooren. En niet alleen te hooren, maar ook te zien! Want Deanna is in deze film een alleraardigst kostschoolmeisje, dat niet bij haar moeder mag komen omdat deze een filmster is en derhalve dient te verzwijgen dat ze zoo'n groote dochter heeft. En een vader heeft ze niet meer. En'toch moet ze een vader hebben om tegen haar vriendinnen te kun nen opscheppen over diens."! jacht avonturen. Ze vei-zint maar een vader. En die vader wordt na een reeks van won derlijke voorvalleix werkelijkheid. Het klinkt als een sprookje. En daar heeft deze film veel van. Een filmsprookje voor groot en klein. Her- bert Marshall speelt de rol van de „ver zonnen vader", en hij doet dat met de hem eigen innemendheid. Deanne krijgt volop gelegenheid liedjes te zingen, vroolijke en met een beetje droefheid. De film begint al zoo aardig: de kostschoolmeisjes maken een tochtje op de fiets, al zingend en het Zwitsei-sche landschap waar zij door trekken, is beeldig. Het heeft allemaal niets met de werkelijkheid te maken, 't Is een luchtig modern sprookje. Vorige week hebben we er reeds over geschreven én het feit dat de film geprolongeerd is, bewijst dat ze in den smaak van 't publiek valt ZONDAG 16 NOVEMBER. HILVERSUM I, 1875 en 301,5 M. 8.30 NCRV. 9.30 KRO. 5.00 NCRV, 7.45— 11.00 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoonmuziek. 10.00 Hoogmis. 10.45 Gramofoonmuziek. 11.15 Missiepraatje, 12.15 KRO-orkest. (1.001.20 Boekbespreking), 2.00 Godsdienstonderricht voor ouderen. 2.30 Reportage en Plechtig Lof (tot 4.15). 4.20 Gramofoonmuziek. 4.55 Sport nieuws. 5.00 Gewijde muziek (gr. pl.t 5.20 Ge reformeerde Kerkdienst. Hierna Gewijde mu ziek (gr.pl.) 7.45 Sportnieuws. 7.50 Gramo foonmuziek 8.00 Berichten ANP. Mededee- lingen. 8.15 Gramofoonmuziek. 8.45 Radio- tooneel. 9.45 KRO-Kamerorkest. 10.30 Berich ten ANP. 10.40—11.00 Epiloog. HILVERSUM II 415,5 M. 8.55 VARA, 12.00 AVRO. 5.00 VARA, 6.30 VPRO. 8.00—12.00 AVRO. 8.55 VARA-Kalender. 9.01 Berichten. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.45 Causerie „Van Staat en Maatschappij". 9.59 Be richten. 10.00 VARA-orkest, VARA-koor en solisten. 10.40 Declamatie en gramofoonmuziek. 11.00 Esmeralda, soliste en VARA-Kindei'koor „De Krekeltjes". 12.00 Het woord van de week. 12.05 Viool en orgel. 12.30 Het AVRO-Musette- ensemble en solist. 1.00 Disconieuws. 1.30 Causerie „Het inlandsche gezin op Java". 1.50 Gramofoonmuziek. 2.00 Boekbespreking. 2.30 Omroeporkest en solist. 3.30 Declamatie. 3.55 AVRO-Amusementsorkest (opn.) 4 30 Sport- reportage. 4.55 Sportnieuws ANP. 5.00 Gramo foonmuziek. 5.30 Voor de kinderen. 6.00 Sport- praatje. 6.15 Sportnieuws ANP, gx-amofoonmu- ziek. 6.30 Causerie „Ergens in de stille Zuid zee". 6.40 Gramofoonmuziek. 7.00 Nederduitsch Hervormde Kerkdienst. 8 00 Berichten ANP. Radiojournaal. Mededeelingen. 8.20 AVRO- Vaudeville-orkest mmv. een mannenkoor en solisten. 9.00 Radiotooneel. 9.20 Zang met pianobegeleiding. 9.45 Gramofoonmuziek. 9.55 Omroeporkest en solist. 11.00 Berichten ANP. Hierna tot 12.00 Gramofoonmuziek. DROITWICH 1500 M. 12.25 Charles Ernesco en zijn kwintet. 1.05 Het Black Dvke Mills Orkest. 1.50 Willie Wal ker's Octet. 2.20 Voor tuinliefhebbers. 2.40 BBC-orkest. 3.40 Luigi Voselli en zijn Hon- gaarsch orkest. 4.20 Causerie over moreele her bewapening. 4.40 Fred Hartley en zijn sextet. 5.20 Radiotooneel. 5.50 Pianovoordracht. "6.30 Michaeloff en zijn orkest 7.05 John Reynders en zijn orkest. 7.50—8.10 Declamatie. 8.15 Kerk dienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Berich ten. 9.25 Radiotooneel. 9.55 BBC-Theaterorkest. -mannenkoor en solisten. 10.50 Epiloog. RADIO-PARIS 1648 M. 8.10, 9.00 9 27 en 9.50 Gramofoonmuziek 11.50 Orgelconcert. 12.40 Gramofoonmuziek. 12.50 en 1.35 Het Richard Blareau-orkest. 3.20 Zang. 4.05 Vocale kwartetten. 5.20 Visciana- orkest. 7.25 Rose Cornaz en haar Hawaiïan- ox-kest. 8.35 Zang. 8.50 Symphonieconcert mmv. solist. 10.50 Gramofoonmuziek. 11.2012.50 Daxxsmuziek. KEULEN 456 M. 5.20 Havenconcert. 7.50 Het Ottersbach-trio exx solisten. 8.35 Populair programma. 9.20 Gra mofoonmuziek. 10.40 Het Prisca-kwartet. 11.20 Leipziger Symphonie-orkest en solistexx. 1.20 Populair concert. 2.50 Vocaal concert. 3.20 Amusementsorkest soliste en pianoduo. 6.05 Gramofoonmuziek. 7.30 Omroepoi'kest en solist. In de pauze: Gramofoonmuziek. 9.50— 11.20 Omroepkleinorkest en solist. BRUSSEL 322 M. 8.40, 9.00 en 9.50 Gramofoonmuziek. 10.20 J. Steurs' Musette-ensemble en solisten. 11.20 Orgelspel. 11.50 Gramofoonmuziek. 12.50 en I.30 Omroepsalonorkest, 1.502.05 en 2.35 Gra mofoonmuziek. 3.20 Belgisch Nationaal Orkest en declamatie. 5.35 Gramofoonmuziek. 6%20 Cello en Zang. 720 Omroepsalonorkest. 8.20 Gevarieerd programma. 10.30 Populair concert. II.2012.20 Gramofoonmuziek, BRUSSEL 484 M. 8.35, 9.00 en 9.20 Gramofoonmuziek. 10.20 Orkestconcert en zang. 11.35 M. Burton's Mu sette-ensemble. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.35 Omroepdansorkest exx Gramofoonmuziek. 2.20 Gx-amofoonrnuziek. 2.50 Cembalovoordracht. 4.05 Gramofoonmuziek. 4.35 Zang en declama tie. 4.55 Gramofoonmuziek. 5.20 Lucieix Hirsch en zijn orkest. 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Omroeporkest, -koor en solisten. 10.30 Om roepdansorkest. 11.2012.20 Gramofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.30 Militair orkest, Otto Dobrindt's orkest en het orkest van de Verzoekconcerten. 9.20 Berichten. 9.50 Kwintetconcert. 10.05 Berich- texx. 10.2012,05 Orkestconcert. RADIO MOORS N. V. KRUISSTRAAT 38, TELEFOON 14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Msd.) MAANDAG 17 OCTOBER 1938. HILVERSUM I. 1875 en 301.5 M. NCRV-Uitzeiuling. 8.00 Schriftlezing, meditatie. 8.15 Ber., gra mofoonmuziek. (9.30 Gelukwenschen). 10.30 Morgendienst. 11.00 Christelijke lectuur. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 Berichten. 12.15 Gra mofoonmuziek. 12.30 Ber., hierna de Gooilan- dei's, en gramofoonmuziek. 2.00 Voor de scho len. 2.35 Gramofoonmuziek. 3.00 Keukenwen- ken. 3.30 Gramofoonmuziek. (Om 3.45 Berich ten). 4.00 Bijbellezing. 5.00 Gramofoonmuziek. 5.15 Kinderuur. 6.15 Gramofoonmuziek. 6.30 Vragenuur. 7.00 Berichten. 7.15 Vervolg vragen uur. 7.45 Reportage, eventueel gramofoonmu ziek. 8.00 Berichten A.N.P. Herhaling SOS-Be- richten. 8.15 Feiten van den dag. 8.30 Orgel spel. 9.30 Causerie over doel en beteekenis van het toegepast natuurwetenschappelijk onder zoek. 10.00 Berichten A.N.P. 10.05 Zang met pianobegeleiding en gramofoonmuziek. 10.45 Gymnastiekles, 11.00 Gramofoonmuziek. 11.50 Schriftlezing. HILVERSUM II 415.5 M. Algemeen programma verzorgd door de AVRO. 8.00 Gramofoonmuziek. (Om 8.15 Berichten). 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gramofoonmuziek. 10.30 Voor de vrouw. 10.35 Het Sylvestre-trio. 11.15 Declamatie. 11.35 Gi-amofoonmuziek. 12.00 Ensemble Bert van Dinteren. (Om 12.15 Be richten). 12.45 Orgelspel. 1.00 Vervolg Bert van Dinteren. 1.30 Omroeporkest. 2.15 Gramofoon muziek. 2.30 Vervolg Omroeporkest. 3.30 De clamatie. (Om 3.45 Berichten). 3.50 Het Reno- vakwintet (Opn.) en gramofoonmuziek; 4.30 Disco-causerie. 5.30 Het AVRO-Aeolian-orkest, 6.15 Gramofoonmuziek. 7.00 AVRO-Dansorkest. 7.30 Causerie over stratosfeertochten. 8.00 Be richten A.N.P. journaal, mededeelingen. 8.20 Concertgebouw-orkest. 9.20 Radiotooneel. 9.45 AVRO-Amusementsorkest en soliste. 10.30 Gra mofoonmuziek. 11.00 Berichten A.N.P.. hierna Zsigmand Gaspar en zijn ensemble. 11.40 Or gelspel. DROITWICH 1500 M. 11.25 De Wessex Players, 12.10 Gramofoon muziek. 12.20 Causerie over kerkgeschiedenis. 12.45 Oigelspel. 1.20 BBC-Schots-oi-kest. 2.00 Declamatie. 3,20 Orgelspel. 4.15 Frank Walker en zijn kleinorkest. 4.50 Gramofoonmuziek 5.20 Zang. 5.40 Het Leggiero-kwintet. 6.20 Berichten. 6.40 Muzikale causerie. 7.00 Puzzle wedstrijd. 7.20 Revue-programma. 8.10 Causerie „Men talking". 8.30 Pianovoordracht. 9.20 Berichten, causerie. 9.45 Politiek overzicht. 10.00 Het BBC-oi-kest, m.m.v. soliste. 11.05 Declamatie. 11.25 Harry Evans en zijn dansorkest. 11.50 Dansmuziek (Gr.pl.) RADIO PARIS 1648 M. 8.10 en 10.10 en 12.35 Gramofoonmuziek. 1.50 Zang. 2.05 Gramofoonmuziek 2.35 Zang. 3.05 Gramofoonmuzie. 4.20 Ensemble „Ax-s Redivi- va" en soliste. 5.20 Derveaux-orkest. 6.20 Gra mofoonmuziek. 7.45 Uit Warschau: Symphonie concert m.m.v. solisten. 9.00 Zang. 9.20 Sym phonieconcert. 10.20 Pianovoordi'acht. 11.20 Radiotooneel in het Esperanto. KEULEN 456 M. 5.50 Gi'amofoonmuziek. 6.30 SA-orkest. 7.50 Schrammelensemble en solist. 11.20 Fabrieksor- kest. 12.35 Nedersaksenorlcest en solist. 1.30 Populair concert. 2.50 Gramofoonmuziek. 3.20 Omroeporkest en solist. 5.30 Zang en piano. 6.20 Gramofoonmuziek. 7.30 Mannenkoor uit Huil en fabrieks-koor. 8.00 Westduitsch weekoverzicht, 8.20 Vliegeniersorkest. 9.35 Gramofoonmuziek. 9.50 Leo Eysoldt en zijn orkest, solist en piaxjo- duo. BRUSSEL 322 M. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 en 1.30 Om roepsalonorkest. 1.50 Gramofoonmuziek. 5.20 Omroepsalonorkest en gramofoonmuziek. 6.50 en 7.20 Gramofoonmuziek. 8.20 Omroepklein orkest. 10.30 Gramofoonmuziek. BRUSSEL 484 M. 12.20 Gramofoonmuziek. 100 en 1.30 Omroep orkest. 1.50 en 5.20 Gramofoonmuziek. 6.35 Zang en viola. 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Omroep orkest. 8.50 Radiotooneel. 9.50 Vervolg concert. 10.30 Gramofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.30 Radiotooneel. 8.20 Het Zemick-kwartet. 9.20 Berichten. 9.50 Blaaskwartet. 10.05 Be richten. 10.20 Gramofoonmuziek. I Luxor Vreemde luchtreis van molenaars. De molenaar J. Verbeek te Posterholt (L.) heeft een zonderlinge luchtreis gemaakt met de wieken van zijn molen en daarmede een zeld zaam angstig avontuur beleefd, aldus Het Volk. Toen de molenaar bezig was om het doek om de molenwieken te bevestigen en hij op en kele metei-s hoogte in een der wieken was ge klommen begon de molen als gevolg van den sterken wind eensklaps te draaien. De molenaar werd met de molenwiek door het luchtruim geslingerd en riep luidkeels om hulp. Gelukkig bezat de man de tegenwoordig heid van geest zich aan de molenwiek vast te klampen. Op het hulpgeroep kwamen omwo nenden toeloopen. Zij slaagden er in de rem op den molen te doen, waardoor deze tenslotte tot stilstand werd gebracht en de molenaar uit zijn hachelijke positie kon worden bevrijd. Behalve, dat de man een hoogst angstig avon tuur had beleefd, heeft hij geen letsel opgeloo- pen. GEREFORMEERDE GEMEENTE Ds. Ligtenberg van Lisse, zal hedenavond voorgaan voor de leden der Geref. Gem., Kle verlaan 26, om 7.30 uur. Uithef HELI FINKENZELLER Caricatuur van Nino Za.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1938 | | pagina 16