J)e imtessfiiepi. „Mèue ttittfm* Een uur filmallerlei de matkï van kei pmd JtasaÜe'' Pleegkinderen „MaÜst Uaad" ir—1 Kunstkring Heemstede. ZATERDAG 29 OCTOBER' 1938 HAAR'EEM'S DAGE E AD 8 Paula Wessely moet kiezen tusschen haar vader, den wonderdokter en haar geliefde, den wetenschappe- lijken geneesheer, in de film: Als men de film levensspiegel" heeft ge zien, is het de merkwaardige figuur van Pau la Wessely, die 't meest in de herinnering na blijft, de verschijning, die zoozeer afwijkt van hetgeen 't groote publiek onder een filmster pleegt te verstaan, en die ons toch boeit, mis schien wel juist boeit door, haar groote per soonlijkheid, welke haar een aparte plaats op het witte doek heeft gegeven. De Paula Wes sely uit „Maskerade", uit „Episode" en andere films zien we ook in „Levensspiegel" zij ver andert niet. Zij blijft zichzelf, onder alle om standigheden. Ook dit keer, nu zich om haar heen een conflict tusschen haar vader en haar geliefde afspeelt. Haar vader is een wonder dokter en haar geliefde een wetenschappelijke geneesheer, die zich ten scherpste tegenover de kwakzalverij stelt. De film brengt geen op lossing van het conflict geneeskunde-kwak- zalverij, ze laat ons alleen een geval zien een botsing tusschen kwakzalverij en ge neeskunde, zooals deze zoo vaak plaats hebben. Wel schijnen de vijanden, vader en geliefde door den dwin- genden stroom van het natuurlijke leven er komt een kind ter wereld tot elkaar te worden gebracht en brengt het geloof een uit komst, maar men vraagt zich af hoe of een dergelijke opvatting te rijmen is met het feit dat een medische studente en een dokter, die nok geestelijke aanrakingspunten hebben het leven aan een kind schenken voor dat zij ge huwd zijn? De natuurkracht wint het vaak van de geestkracht, doch dan heeft het noodlot altijd de hand in het spel, twee worden door hun omgeving gedwarsboomd enz., of er is sprake van onwetendheid. Noch 't een noch 't ander kan hier het geval zijn, want het con flict tusschen vader en geliefde komt pas la ter de toenadering in den weg staan, en van onwetendheid kan men een medisch studente en een dokter niet verdenken. Neen, dat kind verschijnt in de film als een Deus ex machina om het conflict tusschen de kwakzalverij en de geneeskunst bij te leggen zonder het op te lossen. De vader-kwakzalver ziet in de oogen van de menschen wat of zij mankeeren; die vormen volgens hem de levensspiegel, waarin je alles kunt zien. Men heeft van dezen kwak zalver in de film geen symbool gemaakt van de geheele kwakzalverij, integendeel, deze kwakzalver blijkt een man uit een stuk, een mensch met een goed hart, die de menschen bedoelt te helpen omdat hij de kracht heeft hun heil in de oogen te lezen. Geen moment twijfelt men aan de goede be doelingen van dezen mensch. Hij is een rijk juwelier en oefent zijn praktijk in zijn vrijen tijd uit. Deze kwakzalver (een prachtige creatie van Peter Petersen) treedt uit de film te voor schijn als een humaan mensch. De dokter daarentegen heeft een strak streng karakter en doet niet bepaald aan als een beminnelijk mensch. Atilla Hörbiger (in werkelijkheid zooals men ■weet Wessely's echtgenoot) speelt deze merk waardige rol. Zooals gezegd, als de film voor bij is blijft Paula Wessely; dit gezicht schijn baar groot en rond en toch zoo uiterst fijn, met de onregelmatige oogen en de uitgebogen neus dat men onmogelijk mooi kan noemen, heeft een persoonlijkheid, een charme, welke elke onregelmatigheid opheft, neen die eigenlijk bewijst dat op zichzelf totaal niet harmonische gezichtsonderdeelen in hun totaal een grootere harmonie kunnen bezitten dan harmonische gezichtsdeelen in hun geheel kunnen hebben. Paula Wessely. die wordt ons in deze film ten voeten uit gebracht. En we zijn daar blij om. En wat den inhoud van de film betreft; zoo als gezegd men stelt zichzelf na afloop vragen. Waarom dit? En waarom dat? Maar laat men toch niet denken dat dit iets afdoet aan de kwaliteit van de film. „Levensspiegel" steekt met kop en schouders boven het massafilm product uit. Iemand die van een film eischt dat ze geen vragen achterlaat moet naar amu sement gaan kijken; dat is „Levensspiegel" niet. Het is een belangrijke film, die zooals 't belangrijke vaak doetvragen achterlaat. Zondagochtend-voorstelling Een filmwerk van BENOIT LEVY. Zondagochtend wordt in het Frans Hals theater een vertooning gegeven van de film „Helene Willfuer", naar den bekenden roman van Vicky Baurn. Het betreft hier een belang wekkende Fransche film van Jean Benoit Levy, die ook de films „Bewaarschool" en „De stervende Zwaan" heeft vervaardigd. De be kende Fransche actrice Madeleine Renaud brengt Helene Willfuer tot leven. Dit is een werk voor hen, die van een goede film houden. In het buitenlandsch journaal In Moviac kan men deze week o.a. den Engelschen premier Neville Chamberlain zien, die een praatje houdt voor de Engelsche radioluisteraars over belastingen. Verder ziet men de populaire di rigent van hot B.B.C.-Symphonie-orkest dr. Adrian Boult, ter wijl hij bij zijn ver trek uit Weenen een afscheidsconcert geeft, dirigeerend. op het dak van den vertrekkenden trein! De serie van films over Spaansche steden wordt voortgezet met een fraaie documentaire van Sevilla. Voorts draaien in het programma van deze weck een komisch in Holland spelend teeken filmpje L.Holland Days"), een klucht, getiteld „Nooit gedacht cn toch gekregen" en een show-filmpje met zang en dans. CEORCE BRENT kent: Met de drie attracties, die Cinema deze week zijn bezoekers biedt, te weten twee hoofdfilms en, (zooals de advertentie zegt), „Het Wonder der 20ste eeuw", de telepathe en clairvoyante Miss Hamida wordt het pu bliek van kwart over acht tot twaalf uur bezig gehouden. In „De Macht van het Goud" met in de hoofdrollen Olivia de Havilland, George Brent en Claude Rains Clï O .Pirn n I wordt de strijd weer- <0111 eiOla gegeven tusschen de pioniers-landbou wers eenerzij ds en de goudontginners anderzijds in Californië omstreeks 1870. Het is een film die in kleuren is opgenomen en die U in geweldige spanning brengt en houdt. De aandacht verslapt geen moment. Het is weer een film den regisseur Michael Curtiz waardig. Het tweede hoofdnummer „De gevaarlijke leeftijd" lijkt ons minder geslaagd. Door te veel te willen bewijzen, is men z'n doel voorbij geschoten. Het geheele geval is wat te bruusk opgezet. Om maar iets te noemen, het lijkt toch niet waarschijnlijk dat een butler, de dertienjarige dochter des huizes, de trap op sleurt en haar in haar kamer opsluit! En zoo zijn er meer vraagteekens in het scenario. Bonita Granville, die de dertienjarige Roberta uitbeeldt, doet het met talent en is een aller liefste tooneelverschijning. Ze is het dochter tje van een rijk echtpaar, dat het, ieder op zijn terrein, zoo druk heeft, dat geen van beiden tijd heeft zich met het kind te bemoeien. Roberta die behoefte aan liefde en hartelijk heid heeft, vindt thuis niets dan koudheid en kilheid. Haar reageeren daarop ontaardt in on hebbelijkheid. De kostschool, waarop zij later geplaatst wordt, brengt de goede eigenschap pen. en dat zijn er vele, te voorschijn. Over „het Wonder" wordt op een andere plaats in dit blad geschreven. Miss Hamida. Op het tooneel treedt in Cinema Palace de telepathe miss Hamida op. Vrijdagochtend werd de pers in het Rembrandt Theater in de gelegenheid gesteld om van de kunde van Miss Hamida kennis te nemen. En we mogen zeggen Miss Hamida doet merkwaardige din gen. Alle opdrachten voert Miss Hamida met „den denker" aan de hand vlot uit. Het is de bedoeling dat het publiek Miss Hamida aller lei dingen laat doen, bijv. ergens naar toe laat loopen, bij een bepaald iemand een voor werp laat halen, het ergens naar toe laat brengen enz. Iemand uit het publiek, die zijn gedachten sterk op de opdracht concentreert moet haar aan de hand leiden. We hebben Miss Hamida allerlei opdrachten laten uit voeren, en we stonden ©enigermate versteld van de vlotheid, waarmede ze deze uitvoerde. Aardig is het, dat 't publiek een bekende zan ger aan Miss Hamida mag opgeven, die zij in gedachten aan een zanger op het tooneel .uitzendt" en deze noemt dan den naam en zingt een lied uit het repertoir van den zanger. Deze tenor is Jean Janin van de opera uit Monte Carlo. Het revuefiim-record verbeterd door.- Luxor H Men kent langzamerhand de Amerikaansche revue- en operettefilms. De eene is nog groot- scher van opzet, nog fantastischer van aanklee ding en nieuwe vondsten dan de andere. Hoe grooter de balletten op een gegeven moment staan er in „Rosalie" niet minder dan 2500 dan seressen op 't tooneel en hoe hooger de onkos- tenrekening des te mooier schijnen de Amerika nen het te vinden. Dat klinkt u misschien vreemd in de ooren, van die hooge onkostenre- kening. Maar dan begrijpt u misschien niet wat een geweldige reclame daar in zit. Het ontzag van den Amerikaan voor een groot aantal dol lars bezorgt een dergelijke kostbare revuefilm een onschatbare publiciteit. En daardoor hoeft de publicity-afdeeling weer geen millioenen voor reclame uit te geven. Zoodat alles bij elkaar de film misschien nog minder kost dan een nor male speelfilm. Ja, wat efficiency betreft kun nen we van de Amerikaansche filmindustrie nog veel leeren. Doch niet alleen op zakelijk ook op artistiek gebied weten de Hollywoodsche produ cers dikwijls groote successen te behalen. En een van die successen is ook de film „Rosalie". Onder artistiek zij hier niet te verstaan „bij zonder kunstzinnig" want dat zijn dergelijke „big show-films" maar zelden, men moet het meer in dien zin opvatten, dat ze op een bijzonder geraffineerde manier in elkaar zhn eezet. Behalve over een flinke dosis zake lijkheid beschikken de heeren van „over- there" ook over een goeden psychologi- schen kijk op het pu bliek. Door jarenlange ervaring weten zij pre cies wat de doorsnee bioscoopliefhebber graag ziet. De operette, show- of revuefilm kiest u zelf maar „Rosalie" is nu het resultaat van al deze factoren geworden en hoe kon het an ders? Zij is in haar soort perfect. De geschie denis zelf heeft niet veel te beduiden. Maar wat doet dat er toe? Dat'een jonge Amerikaan sche „football player" het hart steelt van een aardig, levenslustig meisje wier afkomst echter met een geheimzinnig waas bedekt is, is niet zoo vreemd. En dat het meisje tenslotte de kroonprinsesje van een van die imaginaire en op elk oogenblik te voorschijn te tooveren Balkan landjes, die meestal een bijzonder weiluiden den naam hebben, is, wie zai haar dat kwalijk nemen? De cadet van West-Point die zoo goed „football" speelt doet dit zeker niet, ook al blij ven de verwikkelingen niet uit. De film eindigt, zooals ze behoort te eindigen: met een gelukkig paar. Of juister met twee gelukkige paren want ook de vriendin van de prinses en de vriend van den knappen West-Point cadet vinden den weg tot elkaar. En zoo zal ook „Rosalie" de film dan wel haar weg tot het publiek vin den. Eleanor Powell danst beter dan ooit, Nelson Eddy's stem heeft nog aan kracht en schoon heid gewonnen en verder is er nog een nieuwe ster, Ilona Massey is haar naam. en ze speelt in deze film de rol van de vriendin der prinses, doch het zal niet lang duren of ze zal zelf prinsessenrollen te spelen krijgen. De scènes zijn bepaald grootscher dan die van vorige re vue-films, vooral de trommeldans is fameus, zoo dat ge voor uw geld het volle pond aan amuse ment krijgt. Met nog een toegift in den vorm van een aan trekkelijk voorprogramma. Het eerste hoofdnummer in het programma van het Spaarne-Theater is deze week de film „Pleegkinderen", het ietwat naïeve, maar ontroerende verhaal van twee ouderlooze kin deren in een zwerftocht, op zoek naar een liefdevol te- Spaarme* th eat er van'de se- langrijkste figuren van Amerika's kindersterrendom vervullen in deze film een belangrijke rol. Het zijn Dickie Moore, Virginia Weidler en Sally Martin, en men staat verbaast over wat de jonge regisseur Charles Barton met deze jeugdige sterren heeft gepresteerd. Vóór de pauze draait een cowboy-film met George O'Brien. Men hoeft niet bepaald een liefhebber van sensationeele Wild-West-films te zijn om dit verhaal te kunnen apprecieeren, want het gaat er op de ranch van George O'Brien zeer genoeglijk toe..Als ontbreken ook in deze cowboy-film de noodige bandieten niet, die dan natuurlijk door den hoofdpersoon ontmaskerd worden. In eik geval is het een film, waardoor ieder zich gaarne een urntje zal laten bezighouden. toen nog het element „ridderlijkheid" bij het gevecht een rol speelde Een keur van uitnemende artisten treedt in de verfilming van Robin Hood's avonturen op. Voor de figuur van den hoofdpersoon had men be zwaarlijk een beter acteur kunnen kiezen dan Errol Flynn, die als het ware voor zijn rol ge schapen is. Zijn Robin Hood is de ridderlijke vrijbuiter, zooals die ook in onze fantasie voort leeft. Basil Rathbone als zijn doodsvijand Sir Guy, Claude Rains als Prins John en Olivia de Havilland als Lady Marion zijn met Robin's helper, den oolijken dikzak Much, de figuren, die mede bijdragen tot het succes van deze schil derachtige herleving der Middeleeuwen. Het voorpogramma bevat in het journaal eeni- ge fragmenten van het feestconcert der H.O.V., welke vooral hun, die het „Concert van 1813" hebben bijgewoond ongetwijfeld veel genoegen zullen verschaffen. Een teekenfilm brengt een nieuw dwaas avon tuur van „Porky" in beeld. ERROL FLYNN brengt: tot nieuw leven. Avonturenfilm in klank en.... kleur! Wie mocht denken, dat de film in technisch opzicht aan het einde van haar mogelijkheden beland is, die kan zich deze week van het te gendeel overtuigen Want de prachtige rolprent „Robin Hood" is er het sprekende bewijs van, dat de filmtechniek nog in gestadige ontwikke ling is. Buiten haar vele andere aantrekkelijk heden is het namelijk vooral de kleurenprojec- tie, die deze film tot een opmerkelijk product heeft gemaakt. Dat kleurenprocédé is in één woord voortreffelijk en vermoedelijk zal wel geen enkele der voorgaande speelfilms-in-kleu- ren de vergelijking met „Robin Hood" kunnen doorstaan. Het is of de platen van een door kunstenaarshand gewrocht prentenboek tot le ven komen, zóó fijn en zóó voornaam liggen de tinten op het doek. Soms ontwaart ge de kleu ren nauwelijks, maar toch zijn ze er om relief aan het tafereel te geven. Een levend romantisch prentenboek.... ja, dat is deze „Robin Hood"-film van het begin tot het einde. We bladeren er in met dienzelf den hartstocht, waarmede we in onze prille jeugd de heldendaden uit een ver verleden plachten te volgen. Robin Plood.... dat is nog eens ro mantiek! Robin Hood dat is de man, die al de ridderlijke idea len in zieli ver- eenigt, die voor zijn wettigen vorst vecht tegen diens verraderlijken broeder, die voor de onderdrukten opkomt en hen in bescherming neemt; die het vaardigst van allen den boog hanteert; die den dood in het aangezicht durft te zien; die zich met zijn trawanten in een moeilijk doordringbaar woud terug trekt om zijn plannen tegen den onder drukker ten uitvoer te kunnen brengenDe zwierige charme, die de geheele film kenmerkt, plaatst ons terug in de bruisende romantiek van de Middeleeuwen ,en het is een verademing voor den modernen mensch in die sfeer te toeven. En dat 't niet uitsluitend lieflijks is, dat we te zien krijgen, dat begrijpt ieder, die zich zijn schooi en jongensboeken voor den geest haalt. Onze voorvaderen versmaadden een stevig vechtpar tijtje niet, maar aanvaarden wij dien strijd met de blanke wapens gaarne, omdat hij er toch eigenlijk bij hoort en misschien ook wel, omdat Rembrandt DAM® PFOGRAMMA ZONDAG 30 OCTOBER. HILVERSUM I 1875 en 415,5 M. 8.30 NCRV. 9.30 KRO. 5.00 NCRV, 7.45— 11.00 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoonmuziek. 10.00 Hoogmis. 11.45 Gramofoonmuziek. 1.00 Boekbespreking. 1.20 KRO-Melodisten en solist. 2.00 Godsdienstonderricht. 2.30 KRO- Kamerorkest. 3,00 Pianoduo Bormioli—Sem- prini en gramofoonmuziek. 3.4.5 Pauze. 3.50 Vervolg orkestconcert. 4.30 Voor de zieken. 4.55 Sportnieuws. 5.00 Gereformeerde Kerk dienst. Hierna: het Gereformeerd Evangeli satie-Zangkoor en solist, 7.45 Sportnieuws. 7.50 Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten ANP; Mededeelingen. 8.15 Gramofoonmuziek. 8.45 Radiotooneel. 9.00 KRO-Melodisten en solist. 9.20 Gramofoonmuziek. 9.30 KRO-orlcest. 9.55 Causerie „Christus Koning". 10.10 Het Am- sterdamsch a capella-koor „Bel Canto". 10.30 Berichten ANP. 10.40—11.00 Epiloog. HILVERSUM II 301,5 M. 8.55 VARA, 12.00 AVRO 5.00 VARA. 6.30 VPRO. 8.00—12.00 AVRO. 8.55 VAR A-Kalender. 9.00 Berichten. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.45 Causerie „Van Staat en Maatschappij". 9.59 Berichten. 10.00 Residentie-orkest (opn.) 10.40 Declamatie en gramofoonmuziek. 11.00 VARA-orkest en gramofoonmuziek. 12.00 Het woord van de week. 12.05 AVRO-Aeolian-orkest. 1.00 Diseonieuws. 1.30 Causerie „Bali als toe- ristenland". 1.50 Gramofoonmuziek. 2.00 Boek bespreking, 2.30—4.20 Concertgebouw-orkest en soliste. (3.15—3.35 Boekbespreking). 4.25 AVRO-Dansorkest. 4.55 Sportnieuws ANP. 5.00 Esmeralda. 5.30 Voor de kinderen. 6.00 Sport- praatje. 6.15 Sportnieuws ANP. gramofoon muziek. 6.30 Causerie „Tot in alle deelen van het land". 6.40 Wijdingswoord 7.00 Neder- duitsch Hervormde Kerkdienst. 8.00 Berich ten ANP; Radiojournaal; Mededeelingen. 8.20 AVRO-Amusementsorkest, AVRO-Girls en solist. 9.00 Radiotooneel. 9.20 Omroeporkest en solist. 10.00 Vraaggesprek. 10.15 AVRO-Tango- orkest en solisten 11.00 Berichten ANP. 11.10 Renova-kwintet. 11.4012.00 Pianovoordracht. DROITWICH 1500 M. 12.35 Het Hanwell Silver-orkest en solist. 1.20 De Gerard Singers. 1.35 Eugene Pini en zijn orkest. 3.20 Het New Metropolitan Sym phony Orchestra. 4.20 Causerie over moreele herbewapening. 4.40 Gilbert Stacey en zijn sextet. 5.20 Causerie over kerkschatten, 5 40 het Kutcher strijkkwartet en solist. 6.30 Radiotooneel. 7.20—8.10 Mario de Pietro en zijn mandoline-orkest 8.15 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Berichten. 9.25 Radiotooneel. 9.55 Zang 10.20 Charles Ernesco en zijn kwintet. 10.50 Epiloog. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.30 Verzoekconcert. 9.20 Berichten. 9 50 Pianovoordracht 10.05 Berichten 10 2011 20 Omroeporkest cn solisten (opn.) RADIO-PARIS 1648 M. 7.40—8.10 en 9.00 Gramofoonmuziek. 10.00 Het Bailly-orkest. 10.25 Zang. 10.40 en 11.20 Gramofoonmuziek. 12.30 Orgelconcert. 1.20 Zang. 1.35 Fred Adison en zijn orkest. 2.35 Gramofoonmuziek. 3.20 Accordeonsoli. 3.35 Vocaal trio. 4.50 Zang. 5.20 Gramofoonmuziek. 5.35 Colonne-concert. 7.20 Gramofoonmuziek. 8.35 Zang. 8.50 Symphonieconcert. mmv so listen. 10 50 Gramofoonmuziek. 11.3512.50 Dansmuziek. KEULEN 456 M. 5.20 Havenconcert. 7.35 Omroepkwartet en solist. 8.50 Populair programma. 9.35 Gramo foonmuziek. 10.50 Zang en piano. 11.20 Hans Bund's orkest, G. Freundorfer's orkest, een vroolijk kwartet en solist. 1.20 Populair con cert. 3.20 Leo Eysoldt met zijn orkest, solisten en instrumentaal kwartet. 7.30 „Madame But terfly", opera. 9.5011.20 Omroepkleinorkest en solisten. BRUSSEL 322 M. 9.00 en 9.40 Gramofoonmuziek. 10.20 Jan Steurs' Musette-ensemble en soliste. 11.20 Gra mofoonmuziek. 12.20 en 1.30 A. Felleman's orkest. 2.35 Gramofoonmuziek. 2.50 „Ariana et Barbe-bleue", opera. 5.50 en 6.50 Gramofoon muziek. 7.20 Pianoduetten. 8.20 Gevarieerd pro gramma. 10.30 Populair concert. 11.2012.20 Gramofoonmuziek. BRUSSEL 484 M. 9.00 en 9.20 Gramofoonmuziek. 10.20 Har monie-orkest en pianovoordracht. 11.20 Gra mofoonmuziek. 11.55 Pianovoordracht. 12,05 Vervolg orkestconcert. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.35 en 1.30 Omroepkleinorkest. 2.20 Gramo foonmuziek. 2,50 Jan Steurs' ensemble, 3.20 Waals Kamerorkest en solisten. 5.30 Omroep kleinorkest. 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Bou- mal-herdenking. 10.30 Omroepdansorkest en vocaal trio. 11.2012.20 Gramofoonmuziek. RADIO MOORS N. V. KRUISSTRAAT 38, TELEFOON 14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Msd.) MAANDAG 31 OCTOBER 1938. HILVERSUM I. 1875 en 415.5 M. NCRV-Uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie. 8.15 Ber., gra mofoonmuziek. (9.30 Geluk wenschen). 10.30 Morgendienst. 11.00 Christelijke lectuur. 11.30 Gramofoonmuziek. (12.00 Berichten). 12.30 Be richten, hierna het Stichtsch Salonorkest en gramofoonmuziek. 2.00 Voor de scholen. 2.35 Gramofoonmuziek. 3.00 Wenken voor de keu ken. 3.30 Gramofoonmuziek. (Om 3.45 berich ten). 4.00 Bijbellezing. 5.00 Gramofoonmuziek. 5.15 Kinderuurtje. 6.15 Gramofoonmuziek. 6.30 Vragenuurtje. 7.00 Berichten. 7.15 Vervolg vra genuur. 7.45 Reportage eventueel gramofoon muziek. 8.00 Berichten A.N.P. Herhaling SOS- berichten. 8.15 Causerie „Twee richters in nood". 8.30 Evangelisch Luthersche Kerkdienst. 10.00 Berichten A.NP. 10.05 Het Kamerorkest „Ars Nova et Antique", m.m.v. solist. 10.45 Gym nastiekles. 11.00 Vervolg concert. 11.30 Gramo foonmuziek. 11.50 Schriftlezing. HILVERSUM 301.5 M. Algemeen programma verzorgd door de AVRO. 8.00 Gramofoonmuziek. (Om 8.15 berichten). 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gramofoonmuziek 10.30 Voor de vrouw. 10.35 Het Lyra-trio. 11.20 Orgelconcert en zang. 12.00 Ensemble Rent meester. (Om 12.15 Berichten en 12.45 Gramo foonmuziek). 1.45 Gramofoonmuziek. 2.30 Chan sons met piano- en accordeonbegeleiding. 3.00 Declamatie. 3.30 Omroeporkest (opn.) (Om 3.45 berichten). 4.30 Muzikale causerie (met gr.pl.) 5.30 AVRO-Amusementsorkest. 6.15 Gramofoon muziek. 7.00 AVRO-Dansorkest en solist. 7.30 Causerie „Wat gebeurt er in China?" 8.00 Be richten A.N.P. Mededeelingen. Gramofoonmu ziek. 8.20 Het Omroeporkest en solisten. 9.00 Radiotooneel. 9.50 Vervolg concert. 10.30 Gra mofoonmuziek met toelichting. 11.00 Berichten A.N.P. 11.10 Zang en orgel. 11.30 Dansmuziek. (Gr.pl.) DROITWICII 1500 M. 11.20 Zang. 12.10 Gramofoonmuziek. 12.20 Causerie over kerkgeschiedenis. 12.45 Orgelspel. I.20 Militair orkest. 2.00 Declamatie. 3.20 Gra mofoonmuziek. 4.15 Viool en piano. 4.50 Gra mofoonmuziek. 5.20 Zang. 5.40 Luïgi Voselli en zijn Hongaarsch orkest. 6.20 Berichten. 6.40 Mu zikale causerie. 7.00 Puzzle-wedstrijd. 7.20 Va riété-programma. 8.10 Causerie „Everyman and the crisis". 8.30 Solistenconcert. 9.20 Berichten. 9.45 Politiek overzicht. 10.00 Het BBC-orkest. II.00 Declamatie. 11.20 Joe Loss en zijn Band. 11.50 Dansmuziek (Gr.pl.) RADIO PARIS 1648 M. 9.00 en 10.00 Gramofoonmuziek. 11.20 Loca- telli-orkest. 12.35 Zang. 1.05 Jane Evrard's da mesorkest. 2,35 Gramofoonmuziek. 2.45 Zang. 3.00, 3.30 en 4,40 Gramofoonmuziek. 4.50 Zang. 5.05 Pianovoordracht. 5.25 Cellovoordracht. 5.55 en 6.35 Gramofoonmuziek. 7.20 Het Cantrelle- orkest. 8.35 Pianovoordracht. 8.50 Nationaal or kest en Raugelkoor. 10.50 Gramofoonmuziek. KEULEN 456 M. 5.30 Gramofoonmuziek. 6.30 Vliegenier.sorkest. 7.50 Schrammelensemble en solist. 11.20 NSFK orkest. 12.35 Nedersaksen-orkest en solist. 1.30 Populair concert. 2.50 Gramofoonmuziek 3.20 Otto Dobrindt's orkest. 4.50 Trioconcert. 5.30 Solistenconcert. 6.20 Gramofoonmuziek. 7.30 Omroeporkest, en solist. 8.00 Westduitsch week overzicht. 8.20 Literair-muzikaal programma. 9,35 Gi'amofoonmuziek. 9.50 Leo Eysoldt met zijn orkest, vocaal sextet en pianoduo. BRUSSEL 322 M. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 Het Omroep dansorkest. 1.30 Het Omroepsalonorkest. 1.50 Gramofoonmuziek. 5.20 en 6.50 Gramofoonmu ziek. 7.20 Omroepsalonorkest. 8.20 en 9.20 Om roepkleinorkest. 10.30 Omroepdansorkest en so liste. BRUSSEL 484 M. 12.20 Gramofoonmuziek. 1.00 en 1.30 José Schnyder's orkest. 1.50 5.20 en 5.45 Gramofoon muziek. 5.50 Jean Omer's orkest, m.m.v. so list. 6.35 Zang. 7.05 Vioolvoordracht. 7.35 Gra mofoonmuziek. 8.20 Quatre-mains. 8.50 Radio tooneel met muziek. 11.00 Concert. OFi'VSirm \DS«,NDFH 1571 M. 7.30 Het Peter-kwartet. 8.20 Hoorbericht. 9.20 Berichten. 9.50 Klarinet en piano. 10.05 Berich ten. 10.20 Operafragmenten (opn.) MUZIEK. Rafaël Lanes en Marinus Flipse gaven de eer ste uitvoering van dit seizoen voor den Heem- steedschen Kunstkring. Wellicht zou het juister zijn, te zeggen, dat zij die uitvoering „onder de auspiciën van den Heemsteedschen Kunstkring" gaven. Want een „kunstkring" bestaat nu eenmaal noodzakelij kerwijze uit een bestuur plus een zeker, liefst groot, aantal leden en ik mag aannemen dat de Heemsteedsche er veel meer telt dan Vrij dagavond in het gebouw van den Protestanten bond aanwezig waren; zoo niet, dan zouden de auspiciën aangaande het sluitend maken van zijn budget en dus ook aangaande zijn levens vatbaarheid sinister geacht moeten worden. Een halve kring is geen kring en sluit ook niet. De Heemsteedsche Kunstkring bestaat echter al meer dan 10 jaar en heeft de ergste crisisjaren kunnen doorstaan zonder in de noodzakelijkheid te komen om zijn zaak te sluiten, waaruit we mogen opmaken dat zijn budget wèl sluit. Waarom er dan Vrijdagavond relatief zoo wei nig belangstellenden waren? Ja, als ik het wist of begreep, zou ik het zeggen. Maar ik weet het niet en begrijp het evenmin. Rafaël Lanes kan zich als cellist met vele gevierde internationalen meten, Iemand als b.v. Piatigoroki kan niet in zijn schaduw staan, doch Lanes in die van Pia tigoroki wèl. Maar waartoe zou ik verdere vergelijkingen maken? Raphael Lanes speelt zeer mooi cello. Hij is een volleerd, volwaardig meester op zijn instrument en zijn instrumentale en artistieke kwaliteiten zijn er zeker niet minder op ge worden omdat hij sinds eenige jaren de vaste positie van eersten solo-cellist van het Concert gebouworkest verkozen heeft boven het wisse lend bestaan van een reizenden solist, of om dat hij goed Nederlandsch spreekt. De fanatieke bewonderaars van al wat on-Nederlandsch is mogen daarmee rekening houden. Lanes speelde met den pianist Marinus Flipse het Adagio en Allegro op. 70 van Schumann, een Sonate in fis mineur van Huré, een „Fantasti- sches Praeludium und Schneller Tanz" van Robert Reti en Tschaikowsky's „Variaties op een Rococo-Thema", en alleen de d min. Suite van Bach. Ook in de andere werken, behalve in Huré's Sonate, bleef de cellist althans voor het oog de solist, door uit het hoofd te spelen. Dit is ongetwijfeld heel knap en bewijst een grondige studie van die werken, maar directe aanleiding was er toch alleen in de Rococo- Variatïes voor, want dit is een solostuk voor cello met orkestbegeleiding. Schumann's op. 70 en Reti's werk geven den pianist een gelijk waardige partij. Dat Adagio en Allegro van Schumann hoorde ik reeds verleden winter door Lanes, toen met Van der Pas te Haarlem. Waarom vindt men eigenlijk dat stuk zoo zelden op de program ma's? Het doet Schumann van zijn beste zijde kennen. Het Adagio is één stroom van melodi sche schoonheid en romantische spanning, het Allegro bruist vurig voort en bevat interessante, doch nergens droge, contrapuntische combina ties, o.a. een heel mooie canon in de onderquint. De Sonate van Huré is fantastisch van inhoud en schijnt wat den vorm betreft, 'eerder een soort van improvasitie dan een volgens bepaal de regelen geschapen geheel. Men kon er een Inleiding, een Allegro, een Scherzo en een Epi loog in onderscheiden. In al die deelen was veel kleur, in sommige veel pathos, in andere fijn heid en in het laatste deel. de epiloog, veel Wagner. Een bepaalden indruk liet het werk niet na, een diepen zeker niet, maar wel scheen het voortreffelijk voor de beide instrumenten geschreven, grootendeels zeer welluidend, niet erg modern en tal van mooie détails bergend. Welluidendheid kon men Reti's compositie niet verwijten, fantastisch was het wel en grillig ook. Nu eens hamerden rythmen als met motorische gelijkmatigheid, dan weer sprong een klein mo tief heen en weer, dook nu hier, dan daar op en verdween. En tusschen deze werken in Bach met zijn breede lijnen en gesloten vormen. Ik kan niet zeggen dat Lanes' vertolking me voortdurend in even sterke mate boeide maar wel dat hij de Suite uitmuntend speelde en in de Gique ook een prachtig staccato demonstreerde. Zijn intonaties waren in alle werken feilloos, zijn flageolet-spel was dat ook, zijn toon.ik zei toch al dat hij een volwaardig meester op zijn instrument is! En Marinus Flipse stond hem voortreffelijk ter zijde. Na zijn ongeluk kig Haarlemsch debuut van enkele jaren ge leden heeft deze pianist zich schitterend gere vancheerd. En het was lang geen gemakkelijke taak die hij Vrijdagavond had. Doch zoowel de origineele pianopartij als het arrangement van de orkestpartij (in de Rococo-Variaties) klon ken duidelijk en volkomen beheerscht. Een klein stuk van De Senaillé werd als toe gift geschonken na den grooten bijval die op de vertolking der Variaties volgde. De componist R. Reti was bij dit concert aan wezig en dankte voor het succes dat zijn werk ten deel viel. K. DE JONG. Collecte voor „Het Roode Kruis". Woensdag 2 November a.s. wordt weer de jaarlijksche collecte gehouden ten bate van Het Roode Kruis. De duizenden guldens, die voor de instand houding van den arbeid van Het Roode Kruis noodig zijn, moeten op dien éénen dag bij elkaar komen. De zegenrijke arbeid, die Het Roode Kruis dat, zooals reeds herhaaldelijk is betoogd, geen militairistische instelling is verricht, is be kend genoeg. Het verleent hulp bij rampen (spoorweg- en mijnrampen, overstroomingen enz.); het leidt helpers en helpsters op; het heeft langs de hoofdwegen van Nederland 600 hulpposten in gericht; het stichtte een bloedtransfusiedienst die zéér nuttig arbeidt, het zorgt voor eerste hulp bij marschen, voetbalwedstrijden enz.; het richt in tijden van oorlog of mobilisatie zieken huizen. hospitalen en hulpziekenhuizen in. Teder zal dit werk gaarne willen steunen. Collectanten kunnen zich nog aanmelden bij de firma Mathot, Groote Houtstraat 39.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1938 | | pagina 14