Films van deze Week
„De trek
Westen".
naar
het
Vadertje Langbeen
blijft.
Een Himalaya expeditie
Tableau de la troupe!
LIEDERENAVOND.
Arsène Lupin leeft.
ZATERDAG 26 NOVEMBER 1938
HAAREEM'S DA"'GBEAD
14
liililliililiiiiililllillllillillililllllliilll
Een nieuwe rol van
Wallace Beery.
„De scUtik van
BtUHStoue".
Gary Cooper en
Jean Arthur in:
Spaarne-tlheater
Beeld uit de film. „De schrik van Brimstone".
(Luxor).
Wallace Beery schijnt nog geenszins aan het
einde van zijn roemruchte loopbaan te zijn.
Hij blijkt bij het filmpubliek nog altijd groote
populariteit te bezitten en dat is te begrijpen.
Want Wallace Beery is een type, dat in de
filmwereld een volkomen aparte plaats in
neemt. Is er wel één acteur denkbaar, die het
zoo zeer verstaat een menschelijk monster uit
te beelden, dat nochtans zoozeer onze sym
pathie heeft? Beery heeft die kunst in zijn
macht en misschien heeft hij er ook wel het
patent op.
Ook in „De schrik van Brimstone" is Wallace
Beery de bandiet
met dat wonderlijke
tweeledige karakter.
Zijn Bill Trigger
doet sterk denken
aan de „Villa" van eenige jaren geleden, met
welke creatie de Amerikaansche acteur zoo
veel succes behaalde. De film speelt trouwens
in een ongeveer gelijke omgeving: een onher
bergzame streek met weinig civilisatie, veel
corruptie, veel corrupte overheidspersonen en
een nog grooter aantal straikroovers. Een ge
bied van onstuimige naturen, die met onfeil
bare zekerheid de revolver hanteeren en bo
vendien een druk gebruik van dit vuurwapen
maken. Een gebied, dat als het ware schreeuwt
om den sterken man, die orde in den chaos zal
brengen en de onderwereld aan banden zal
leggen
Die man verschijnt inderdaad en met hem
doet ook de romantiek haar intrede in deze
ruwe samenleving. Want de jonge krachtfiguur
van Jeff Burton, de latere politiechef, vormt
al spoedig een love-team met de dochter van
een der invloedrijkste magistraten uit het
district. Er doet zich een tragisch conflict in
deze liefde voor. want de magistraat is ook al
niet van bepaalde corruptie-smetten vrij en
zoo kan het tenslotte gebeuren, dat hij zich
tegen zijn schoonvader teweer moet stellen.
Gelukkig is het ten lange leste ook hier „eind
goed al goed!"
Met dat al blijkt Wallace Beery als Revolver
Bill de centrale figuur van het stuk. Zijn wel
en wee gaat ons het meest ter hai'te. Beery
is waarlijk in topvorm.
Vooral in de scènes met zijn jeugdigen
tegenstander, dien hem anderzijds door bijzon
dere redenen zoo na aan het hart ligt, treft
zijn spel en prachtige mimiek ons.
De talrijke Wallace Beery-Vereerders dienen
deze film niet over te slaan.
Uit het voorprogramma noemen we het be
zoek van koning Leopold aan ons land en het
aardige filmpje met de kwajongens van „Our
Gang".
De sympathieke acteur Gary Cooper heeft
zich op de film reeds van vele zijden doen
kennen. We hebben hem kunnen zien in het
prachtige „Begeerte" als tegenspeler van
Mariene Dietrich in.Capra's fameus en no
bel blijspel „Oké mr. Deeds", in een grootsche
film als Hattaway's vermaarde „Bengaalsche
Lanciers", en in nog vele andere. Bij „De trek
naar 't Wes
ten", zien wij
hem tenslot
te ook ir
een „wes
tern", en daarmee heeft hij wel zoowat in alle
genres van films gespeeld waarin een goed ac
teur spelen kan.
Men moet het woord ..western" in dit geval
vooral niet gering schatten. Het zij toegege
ven vele films die in het „Wilde Westen'
heeten te spelen zijn niet in staat om een
eenigszins veeleischenden bioscoopbezoeker te
voldoen. Maar in „De trek naar het Westen"
is noch sprake van redeloos gepoef-paf, noch
van geforceerde, traditioneele „happy endings"
deze film is een prachtig drama in het woeste
Amerikaansche landschap in de jaren na den
vrijheidsoorlog. Trouwens de naam van nie
mand minder dan regisseur Cecil B. De Mille
staat er borg voor. Het is een van de beste far-
West-films die wij ooit zagen.
De vrouwelijke hoofdrol wordt gespeeld door
Jean Arthur, Cooper's partner uit „Mr. Deeds".
Als tweede hoofdfilm draait deze week in
het Spaarne Theoter de spannende vliegfilm
„New York—San Francisco", Fred. Mac. Mur
ray en Joan Bennett spelen er de hoofdrol
len in.
Reportage
bezoek
van Koninklijk
Amsterdam.
aan
In het één-uur-programma van Moviac
draait deze week een filmreportage van het
bezoek van Koning Leopold. Men ziet o.a. de
aankomst aan het station te Amsterdam en
het bezoek aan de Fokker-fabrieken.
In de film „Van
Moviac
hier en daar" zijn
een aantal filmpjes
over verschillende
onderwerpen. O.a.
komen er eenige aardige opnemingen in voor
van een troep pinguins op een Zuidpool-eiland
en van bavianen in Centraal-Afrika.
Voorts is er het gebruikelijke journaal
Gaumont British News en een amusante
speelfilm met vele aardige komische vondsten:
„Billy krijgt een erfenis".
Zij nog vermeld dat de voorstellingen aan
merkelijk zijn verbeterd door de nieuwe ge
luidsinstallatie die dezer dagen in gebruik
werd genomen.
sympathieke acteur, speelt de rol van den
teruggekeerden Lupin, die ook ditmaal zijn
roemruchte vermommingskunst demonstreert.
Als tweede hoofdfilm wordt „Bokser tegen
wil en dank" vertoond, boksliefhebbers, dit is
een film voor u. Er wordt in gevochten voor
tien. De humor en de liefde zijn ook niet
vergeten, zoodat Palace deze week een pro
gramma biedt, waarin spart en spanning
hoogtij vieren.
Een reportage van Koning Leopold's be
zoek gaat vooraf.
ff
Voor de derde week is „Vadertje Lang
been" geprolongeerd. We hebben deze aller-
aardigste film reeds
aanbevolen. De kwa
liteit ijvert met de
schlager „Pygma
lion" waarin Neer-
Lily Bouwmeester
En ook wat het pu-
Vadert je Lang-
Frans Hals
Zondagochtend-filmvoorstelling
in Rembrandt.
Zondagochtend wordt in het Rembrandt
Theater de film „Himatsjal" vertoond.
„Himatsjal" beteekent „Troon der Goden"
en daarmede wordt het Himalayagebergte be
doeld. Deze film geeft namelijk het sobere
relaas van een Himalaya-expeditie onder
leiding van professor dr. G. O. Dyhrenfurth.
Drie Engelschen, twee Zwitsers, een Oosten
rijker en vijf Duitschers ondernamen in 1930
pogingen om de hoogste toppen van dit reu
zen gebergte te overwinnen.
Van den Lama van Tibet kreeg men echter
geen toestemming om te pogen den hoogsten
top, den Mount Everest, te bereiken. Derhalve
werd de tocht naar twee andere hooge pieken
ondernomen n.l. naar de Kangchendzeimga en
de Jangsong Piek.
De Cameraman Charles Duvanel maakte
van deze to«hten een sober filmrelaas, dat
door den aard van het onderwerp nochtans
zeer imposant is. Eerst zien we hoe de expe
ditie door Azië trekt alvorens bij den voet van
land's beste filmactrice
ook triomfen oogstte,
blieke succes betreft gaat o
been" met groote schreden het voorbeeld van
.Pygmalion" achterna.
SNEEZY
Nog een week blijven de dwergjes met Sneeuw
witje in het Rembrandt Theater. Geen wonder
dat deze koddige baardmannetjes met hun
lieftallige beschermelinge de publieke belang
stelling blijven trekken. Want de film
„Sneeuwwitje)" is werkelijk iets zeer bijzonders.
Een beeld uit de film „De terugkeer van Arsène Lupin".
(Palace Cinema).
het Himalayagebergte aan te komen. De
camera neemt een kijkje bij tal van aardige
volksgebruiken. We zien hoe de expeditie haar
kampen inricht. Doch de tafereelen, die ons
het meest treffen, zijn die van de beklimming
der bergen. Hier is de filmer er werkelijk in
geslaagd ons iets van de sfeer van het gigan
tische berglandschap, met de eindelooze witte
hellingen en vlakten, de grillige rotsen en de
woelende wolken, bij tc brengen. En we volgen
den strijd, dien de schijnbaar nietige men
schen tegen deze bergreuzen aanbinden, op
den voet.
Johanna de Geus en Rie Beufe.
Het initiatief voor het Vrijdagavond in „De
Kerkuil" gegeven concert hadden we te dan
ken aan de afd. Nederland van „Maison inter
nationale des intellectuels". De presidente dier
Afd., Mevr. Marguérite van HengelCouperus
was het dan ook, die de aanwezigen welkom
heette en het doel der vereeniging in het licht
stelde. Uitwisseling van Fransche en Neder-
landsche artisten en meer contact tusschen
hen. die nu nog meerendeels eenzaam hun
weg bewrandelen: daarheen wil zij sturen.
Voorts deelde spr. mede, dat mej. Bets Neder-
koorn door ziekte verhinderd was, haar me
dewerking als piano-soliste te verleenen.
Dit concert bracht nu wel geen uitwisseling
met zich, want de beide optredenden waren
Nederlandsche kunstenaressen, maar het pro
gramma bevatte uitsluitend werken van Fran
sche componisten. Aan de ouden, door Lully
en Campra vertegenwoordigd, was slechts een
bescheiden plaatsje gegund; onmiddellijk
daarna leidde een sprong van twee eeuwen
naar Debussy en Ravel, maar niet dan nadat
we in de vertolking van Campra's „Chanson
du papilion de vocale techniek der zangeres
hadden leeren kennen en waardeeren.
Intusschen bleken dit lied en de daaraan
voorafgegane aria uit „Thésée" van Lully als
niet veel meer dan een hors d'oeuvre bedoeld.
Het bei canto is dan ook wel niet als de sterk
ste zijde van Johanna de Geus' talent te be
schouwen. Hoe verzorgd het zich ook voordeed,
de kracht der stem bleef binnen kamervolume
en was zelfs voor de kleine ruimte in „De
Kerkuil" nog bijna te zwak. In het min of
meer declamatorische der moderne Fransche
liedkunst, die het grootste deel van den avond
in beslag nam, gaven Johanna de Geus en Rie
Beute het beste van hun talent. Ongedwongen
tegen den vleugel geleund, als improviseerend
verhalend of mijmerend, slechts een enkele
maal in Debussy's lme Ballade de Frangois
Villon tot heftiger gevoelsexplosies komend,
Arsene Lupin, de historische Fransche
gentleman-dief, is een van de figuren, die
steeds weer opdoemen. In de vorige film,
waarin we Arsene Lupin zagen, sprong hij aan
het eind in het water. Niemand wist of hij
ooit levend daar
uit was gekomen,
De onzekerheid
over Arsene Lupin's
lot is thans opge
heven want hij is teruggekeerd. En zijn be
wonderaars kunnen hem deze week in Palace
familie cinema op het witte doek aan het werk
zien. Arsene raakt verwikkeld in een zeer ge
compliceerd geval, en het lijkt ons beter daar
van niets te vertellen. Ieder bioscoopbezoeker
weet wat men van een goede crimineele film
verwachten kan. En bovendien, deze gebeur
tenissen laten zich moeilijk na vertellen,
want ze worden, zooals gezegd, nogal inge
wikkeld. Dit kunnen we u wel zeggen dat
alles om een kostbaar juweel gaat. dat pr
ettelijke moorden geschieden, en dat Arsene
Lupm ditmaal de schuldige niet is. Wie is hij
dan? En wie is wel de schuldige? Dat zijn
vragen, die u kunt oplossen door deze span
nende film te gaan zien. Melvyn Douglas, de
ZONDAG 27 NOVEMBER.
HILVERSUM I 1875 en 415,5 M.
8.30 NCRV. 9.30 KRO. 5.00 NCRV. 7.45—
11.00 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoonmuziek.
19.00 Hoogmis. 11.30 Gramofoonmuziek. 12,15
Causerie „De Staatsbemoeiing op het gebied
van het blindenwezen". 12.35 KRO-Melodisten
en solist. 1.00 Boekbespreking. 1.20 KRO-orkest.
2.00 Godsdienstonderricht voor ouderen. 2.30
3.05 „Hoe de kerk zingt in den Kersttijd", cau
serie (met gramofoonplaten). 3.10 Pianovoor
dracht en gramofoonmuziek. 3.55 Gramofoon
muziek. 4.10 Radiotooneel met vocale illustra
ties. 4.55 Sportnieuws. 5.00 Gereformeerde
Kerkdienst. Hierna: Gewijde muziek (gr.pl.)
7.45 Sportnieuws. 7.50 Gramofoonmuziek. 8.00
Berichten ANP., mededeelingen. 8.15 KRO-
orkest. 8.45 Selectie uit de operette „Viktoria
und ihr Husar". 9.05 Saxofoonvoordracht met
pianobegeleiding.. 9.20 Gramofoonmuziek. 9.50
Vervolg concert. 10.05 KRO-Kamerorkest. 10.30
Berichten ANP. 10.4011.00 Epiloog.
HILVERSUM n 301,5 M.
8.55 VARA, 12.00 AVRO, 5.00 VPRO, 5.30
VARA. 6.30 VPRO. 8.00—12.00 AVRO.
8.55 Gramofoonmuziek. 9.01 Sportnieuws. 9.05
Tuinbouwpraatje. 9.30 Trioconcert. 9.45 Cau
serie „Van Staat en Maatschappij". 10.00 Resi
dentie-orkest en solisten 10.40 Declamatie en
gramofoonmuziek. 11.00 Esmeralda. VARA-
Kinderkoor „De Merels" en VARA-orkest. 12.00
Causerie „Geestelijke en moreele herbewape
ning". 12.15 AVRO-Aeolian-orkest. 1.00 AVRO-
Musette-Ensemble en soliste. 1.30 Causerie
over kolonisatie. 1.50 Gramofoonmuziek. 2.00
Boekenhalfuur. 2.30 Concertgebouw-orkest en
solist. 4.10 Voor schakers. 4.25 Vocaal concert
(opn.). 4.55 Sportnieuws ANP. 5.00 Gesprekken
met luisteraars. 5.30 Voor de kinderen. 6.00
Sportpraatje. 6.15 Sportnieuws ANP en gramo
foonmuziek. 6.30 Gramofoonmuziek. 6.40 Wij
dingswoord. 7.00 Nederduitsch Hervormde
Kerkdienst. 8.00 Berichten ANP, Radiojournaal,
mededeelingen. 8.20 AVRO-Amusementsorkest,
gemengd koor en solisten. In de pauze: Toe
spraak „De gemaalde aar". 9.15 Radiotooneel.
9.35 Omroeporkest en solist. 10.05 Engelsche
causerie „Moral Rearmament". Hierna: Neder
landsche vertaling. 10.15 Luchtvaartpraatje.
10.30 Chansons. 1100 Berichten ANP. Hierna:
Zang en Orgel. 11.30—12.00 Gramofoonmuziek.
DROITWICH 1500 M.
12.35 Harry Engleman's kwintet en solist.
1.20 Reg. King en zijn orkest. 1.50 Orgelspel.
2.20 Tuinbouwpraatje. 2.40 Troise en zijn Man
doline-orkest. 3.20 BBC-orkest. 4.20 Causerie
„The validity of religious experience". 4.40
Falkman en zijn Apache-orkest. 5.20 Causerie
..The paradoxes of the Gospel". 5.40 Zang. 6.00
Intelligentietest. 6.30 BBC-Theater-Mannen-
koor, BBC-Theaterorkest en solisten 7.20 De
clamatie. 7.408.15 BBC-Televisie-orkest. 8.20
Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Be
richten. 9.25 Radiotooneel. 9.55 Walford Hy-
den's orkest en solisten. 10.50 Epiloog.
RADIO-PARIS 1648 M.
9.00 Gramofoonmuziek. 10.00 Giardino-
orkest. 10.25 en 11.20 Gramofoonmuziek. 12.35
Koorconcert. 1.50 Lucien Goldy's orkest. 3.20
Rose Cornaz' gitaar-ensemble. 3.50 Duetten.
5.20 Zang. 5.50 Chansons. 7.20 Pascal-orkest.
8.35 Zang. 8.50 Symphonieconcert mmv. solist.
10 50 Gramofoonmuziek. 11.2012.50 Jo Bouil
lon's dansorkest.
KEULEN 456 M.
5.20 Havenconcert. 7.50 Gewijd concert. 8.35
Populair programma. 9.20 Gramofoonmuziek.
11.20 Omroeporkest. 12.30 Militair orkest. 1.20
Populair concert. 3.20 Omroeporkest, solisten
en pianoduo. 5.50 Folkwang-strijkkwartet. 6.50
Gramofoonmuziek. 7.30 SS-orkest en -koor.
9.00 Gramofoonmuziek. 9.5011.20 Omroep-
kleinorkest, -mannenkwartet, solisten en
pianoduo.
BRUSSEL 322 M.
9.00 en 9.40 Gramofoonmuziek. 10.20 Jan
Steurs' Musette-ensemble en solist. 11.20 Gra
mofoonmuziek. 11.35 Omroepsalonorkest. 12.05
Gramofoonmuziek. 4.20 Conservatorium-orkest
Brugge. 7.20 Omroepsalonorkest. 8.20 Gevari
eerd programma. 10.30 Populair concert. 11.20
12.20 Gramofoonmuziek.
BRUSSEL 484 M.
9.00 en 9.20 Gramofoonmuziek. 10.20 Har
monie-orkest, koor, orgelspel en reportage
12.20 Gramofoonmuziek. 12.35 Ludo Langlois-
orkest. 1.00 Gramofoonmuziek. 1.05 en 1.30
Vervolg concert. 2.20, 2.50 en 3.10 Gramofoon
muziek. 3.20 Symphonieconcert mmv. solist
en gramofoonmuziek. 5.30 Lucien Hirsch' or
kest. 7 35 Gramofoonmuziek. 8.20 Omroeporkest
en solisten. 10.30 Jean Omer's orkest en solist.
11.2012.20 Gramofoonmuziek.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M.
7.30 Solistenconcert. 8.20 Warschausch Om
roeporkest, -koor en solisten. 9.20 Berichten,
pianovoordracht. 10.05 Berichten. 10.2011.35
Omroeporkest (opn.).
MAANDAG 28 NOVEMBER 1938.
HILVERSUM I. 1875 en 415.5 M.
NCRV-Uitzending.
8.00 Schriftlezing en meditatie. 8.15 Berichten,
gramofoonmuziek. (9.30 Gelukwenschen). 10.30
Morgendienst. 11.00 Christelijke lectuur. 11.30
Gramofoonmuziek. 12.00 Berichten. 12.15 Gra
mofoonmuziek. 12.30 Het Stichtsch Salonorkest.
2.00 Voor de scholen. 2.35 Gramofoonmuziek.
3.00 Wenken voor de keuken. 3.30 Gramofoon
muziek. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Gramofoonmuziek
5.15 Kinderuurtje. 6.15 Gramofoonmuziek. 6.30
Vragenuurtje. 7.00 Berichten. 7.15 Vervolg vra
genuurtje. 7.45 Gramofoonmuziek. 8.00 Berich
ten ANP., herhaling SOS-berichten. 8.15 Chris
telijk Harmoniecorps „Prinses Juliana", en gra
mofoonmuziek. 9.00 Causerie „Hoe komt een ra
dio-uitzending tot stand?" 9.30 De Arnhemsche
Orkestvereeniging. 9.55 Gramofoonmuziek. 10.00
Berichten ANP., actueel programma. 10.30 Het
Apollo-kwintet. 10 45 Gymnastiekles. 11.00 Ver
volg concert. 11.25 Gramofoonmuziek. 11.50
Schriftlezing.
HILVERSUM 301.5 M.
Algemeen programma verzorgd
door de AVRO.
8.00 Gramofoonmuziek. (Om 8.15 Berichten).
10.00 Morgenwijding. 10.15 Gramofoonmuziek.
10.30 Voor de vrouw. 10.35 AVRO-Aeolian-or-
kest. (Opn.) 11.25 Declamatie (Opn.) 11.45 Ly-
ra-trio. (Om 12.15 Berichten). 12.30 Ensemble
Ferrazzano en soliste. In de pauze orgelspel.
(Opn.) 2.00 Het Omroeporkest. 2.45 Declamatie.
3.15 Het Omroeporkest en soliste. 4.00 Gramo
foonmuziek. 4.30 Muzikale causerie, (met gr.pl.)
5.30 AVRO-Amusementsorkest (Opn.) 6.15 Gra
mofoonmuziek. 6.40 Causerie „Eerste hulp bij
ongelukken". 7.00 Orgel en harp. 7.30 Geschied
kundige causerie. 8.00 Berichten ANP. Gramo
foonmuziek. 8.15 Het Concertgebouworkest en
soliste. 9.15 Radiotooneel. 9.40 Gramofoonmu
ziek met toelichting. 10.20 AVRO-Vaudeville-
orkest en solisten. 11.05 Berichten ANP. Dans
muziek (Gr.pl.) 11.30 „The Brighton Syncopa-
tors".
DROITWICH 1500 M.
11.20 Zang. 12.10 Gramofoonmuziek. 12.20
Causerie over kerkgeschiedenis. 12.45 Orgelspel.
I.20 Militair orkest. 2.00 Declamatie. 3.20 Ar
thur Salisbury en zijn orkest. 4.20 Orgelspel. 4.50
Gramofoonmuziek. 5.20 Balalaika en gitaar. 5.35
Isidore Schwiller en zijn strijksextet, m.m.v.
solist. 6.20 Berichten. 6.40 Muzikale causerie met
illustratie. 7.00 Gramofoonmuziek. 7.20 Het BBC
Variété-orkest en solisten. 8.10 Causerie „Men
talking". 8.30 Carroll Levis and his Discoveries.
9.20 Berichten. 9.45 Politiek overzicht. 10.00 Het
BBC-orkest m.m.v. soliste. 11.05 Het New Geor
gian Trio. 11.35 Oscar Rabin and his Romany
Dance Band. 11.50 Jazzmuziek (Gr.pl.)
RADIO PARIS 1648 M.
9.00 en 10.00 Gramofoonmuziek. 11.20 Der-
veaux-orkest. 12.30 Zang. 1.05 Visciano-orkest.
2.35 Zang. 2.50 en 3.30 Gramofoonmuziek. 3.35
Zang. 3.50 en 4.40 Gramofoonmuziek. 4.50 Piano-
voordracht. 5.05 Gramofoonmuziek. 5.25 Viool-
voordracht. 5.40 Gramofoonmuziek. 7.20 Bailly-
orkest. 8.35 Cello-voordracht. 8.50 Opera ,,Le
pont des soupirs'. 10.50 en 11.20 Gramofoonmu
ziek.
KEULEN 456 M.
5.50 Gramofoonmuziek. 6.30 SA-orkest. 7.50
Boerenkapel, kinderkoor en solisten. 11.20 Or
kestconcert. 12.35 Grazer Stedelijk Orkest. 1.30
Populair concert. 2.50 Gramofoonmuziek. 3.20
NS-Frankenorkest en solisten. 5.30 Cello en
piano. 6.20 Verzoekconcert. 7.30 NS-Volkskoor.
8.00 Westduitsch weekoverzicht. 8.20 Omroepor
kest en -kleinorkest m.m.v. soliste en het Dres-
dens harpkwartet. 9.35 Gramofoonmuziek. 9.50
Leo Eysoldt met zijn orkest, solist, piano-duo en
instrumentaal kwartet.
BRUSSEL 322 M.
12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 en 1.30 Het
Omroepsalonorkest en gramofoonmuziek. 1.50
Gramofoonmuziek. 5.20 Piano-voordracht. 6.50
Gramofoonmuziek. 7.20 Met Omroepsalonorkest
en gramofoonmuziek. 8.20 en 9.20 Het Omroep
orkest, -gemengd koor en soliste. 10.30 Gramo
foonmuziek.
BRUSSEL 484 M.
12.20 Het Omroepdansorkest. 1.00 Gramofoon
muziek. 1.30 Vervolg dansmuziek. 1.50 Gramo
foonmuziek. 6.35 Zang. 7.05 Piano-voordracht.
7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 „Hans le joueur de
flüte", opera. 10.30 Het Omroepdansorkest.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 51.
7.30 Berlijnsch Philharmonisch orkest m.m.v.
solist. (In de pauze: Berichten). 9.20 Berichten.
9.50 Het Dresdensch orkest en solisten. (Opn.)
II.05 Gramofoonmuziek.
gaf de zangeres menig moment waarin een in
tieme stemming, een teere nuance, een fijne
ironie tot uiting kwam. Daarentegen, bleef ook
weer veel, zooaLs b.v. Debussy's „Soupir" en
„Placet futile" vaag en raadselachtig. Zeer de
licaat gaf zij Ravel's „Histoires naturelles",
welker teksten van Jean Renard meer ironi
sche karakterbeschrijvingen dan gedichten
zijn en waar dan ook juiste declamatie meer
gewicht in de schaal legt dan pure zangkunst.
De klank van den vleugel was veelal te sterk
tegenover de zangstem. Dit schijnt althans
voor een goed deel aan de acoustiek der ruim
te te liggen, en misschien ook wel aan de
eigenschappen van den vleugel zelf; maar het
kwam me ook voor dat de pianiste in de oud-
Fransche werken wat meer pedaal gebruikte
dan werschelijk was en daardoor den vleugel-
toon onnoodig nog versterkte. In deze klassieke
muziek was zij niet het best; vooral het onge
lijk aanslaan der handen werkte daar vaak
eenigszins storend. Bij de modernen bevre
digde haar spel veel en veel meer, te begin
nen met Debussy's „Mandoline". In de toccata
achtige klavierparUj der 3'me Ballade kreeg
het zelfs virtuoze eigenschappen; in de lme
Ballade waren de krachtige accenten volko
men op him plaats.
Interessant was het, de veranderingen van
Debussy's stijl in den loop van zijn composi
torische werkzaamheid in de voorgedragen
liederen te volgen, van de volbloed-romantiek
van „Romance" en „Les cloches" beide in
1887 geschreven af tot zijn oereigenschrijf-
wijze toe, die in de „Ballades" van 1910
zuiver aanwezig is. Ook van Ravel werd een
vroegeling het in 1896, dus op 21-jarigen
leeftijd geschreven „Sainte" voorgedragen,
maar het stijl-verschil tusschen dit en de 10
jaar later gecomponeerde Histoires naturelles
was lang niet zooevident als bij Debussy's
liederen.
Het kleine auditorium toonde zich over het
ten gehoore gebrachte zeer voldaan en Mevr.
Van HengelCouperus dankte de beide con
certgeefsters voor het geschonken kunstgenot.
K. DE JONG.
Algemeene vergadering V. D. B.
Openingsrede Mr. M. Slingenberg.
In het gebouw „De Vereeniging" te 's Gra-
venhage is heden de Vrijz. Dem. Bond in
jaarlijksche algemeene vergadering bijeen
gekomen. De voorzitter, mr. M. Slingenberg,
heeft een rede gehouden, waaraan wij het
volgende ontleenen:
Spr. herdacht allereerst hen. die den Bond
door den dood ontvallen zijn en memoreerde
daarna het veertigjarig regeeringsjubileum.
De benoeming van mr. P. J. Oud tot burge
meester van Rotterdam is zeer eervol voor mr.
Oud. maar de V. D. B. boekt door deze be
noeming een politiek verlies. Mr. Oud's plaats
in de Kamer is ingenomen door mr. Bijlsma
en mr. Joekes is fractieleider geworden. Ver
volgende zeide spr: een ongekende vreugde
stroomde door welhaast alle landen, toen de
historische conferentie van vier te München
het verlossende woord bracht.
Maar hoezeer ook in ons land de verade
ming intrad met groote voldoening over het
vrede's resultaat van Groot Brittanië's eersten
minister, de vreugde over dit resultaat was
ook hier te lande niet onvermengd. Te min
der waar meer in het bijzonder ook Neder
land in Chamberlain's bekende radiorede te
beluisteren had, dat Engeland niet voorne
mens was, ter wille van een betrekkelijk klein
land een Europeesche oorlog te riskeeren.
Woorden, die ons Nederlanders te denken
geven, woorden ook die wellicht een indruk
zouden kunnen vestigen, dat niet internatio
naal recht, maar eerder belangenvraagstuk-
ken den doorslag zullen geven bij de vraag of
onder de groote mogendheden vrede of oorlog
het parool zal zijn.
September 1938 heeft Nederland geleerd,
dat het voorshands bij de handhaving zijner
onafhankelijkheid in de eerste plaats op zich
zelf is aangewezen; dat niet zoo zeer schen
ding van recht als wel de vraag of andere
mogendheden belang bij onze zelfstandigheid
hebben, de maatstaf zal zijn, waarnaar zij
zullen bepalen of er al of niet reden voor hen
is om ons bij een onrechtmatigen aanval te
hulp te komen snellen.
Waar is de eerbied voor internationale
overeenkomsten, waar is de bescherming te
gen bruut geweld van staat tot staat, waar
de bescherming van leven, have en goed van
hen, die geboren zijn als kinderen van ouders,
die behooren tot een ander dan het in een
bepaald land heerschende ras? Vol afschuw
wenden wij ons af van de bedrijvers van bar
barisme en vandalisme, waarvan de wanda
den tot in het diepst van onze ziel door
dringen.
Hoog boven iedere verdeeldheid in politiek
inzicht staat bij de overgroote meerderheid
van ons volk de diepe overtuiging, dat alle
menschen kinderen Gods zijn, gelijkwaar
dig in rechten en plichten zonder onder
scheid van ras, van godsdienst en staatkun
dige belijdenis.
Met dit uitgangspunt voor oogen vragen wij
ons af, met welke middelen en met welke me
thode wij de menschen tot meerdere volmaakt
heid kunnen brengen
Onze organisatie is sedert den laatsten
verkiezingsstrijd aanmerkelijk gegroeid en
verstevigd.
Wij boekten een ledenwinst van meer dan
1300 leden, in Overijssel bedroeg de stijging
van het ledental zelfs 53 pet. Op dezen weg
zullen wij moeten voortgaan. In verhouding
tot ons stemmental is ons ledental echter nog
steeds veel te laag, nauwelijks 3V2 pet. Wij
zullen in eendrachtige samenwerking* moeten
voortgaan hierin verbetering te brengen.
Spr. wijdde hierna enkele woorden aan het
derde lustrum van de V. D. J. O. en sprak ten
slotte den wensch uit, dat de V. D. B. in 1939
zijn vooruitgang van 1937 nog zal kunnen
vergrooten.