Wat vraagt U dit jaar met uw Sinterklaas? (IN/T IN UTÏIFEN Susan en een betere Wereld. VOLLAERTS' Schoenenmagazijnen Amsterdamsche Stadsschouwburg 300 jaar VAN LENT LEEFLANG Kerkconcert VRIJDAG 2 DECEMBER 1938 HA ASEE M'S D'AGB E A D Het Nederlandsch Tooneel Het feit alleen reeds, dat Cor van der Lugt Melsert, door Fientje de la Mar bij zijn ge zelschap te engageeren, deze begaafde kun stenares wederom in de voorste rij der spe lende actrices heeft geplaatst, is voor mij een reden geweest om de oprichting van Het Nederlandsch Tooneel met vreugde te be groeten. Ons land bezit waarlijk niet vele ac trices met een zoo uitzonderlijk groot natuur talent als Fientje de la Mar en wij hebben haar al te lang reeds op het tooneel moeten missen. Welk een knappe actrice zij is, bewijst Fien tje de la Mar in de titelrol van Susan en een betere Wereld, het geestige en au fond ern stige blijspel van de Amerikaansche schrijf ster Rachel Crothers. Zóó als zij opkomt staat de figuur van deze oppervlakkige society- dame. die in haar. geèxalteerdheid meent de menschen in haar omgeving met de leer van de nieuwe ethische beweging gelukkig te maken, terwijl zij van de diepere beteekenis van deze beweging niet het minste begrip heeft, voor ons. Fientje de la Mar laat door haar spel onmiddellijk voelen, dat dit, alles bij haar slechts „pose" is maar zjj weet in haar ko misch spel precies de juiste maat te houden, zoodat zij wel lachwekkend maar geen mo ment belachelijk is. En het is in een knap en geestig geschreven stuk, dat zij thans de hoofdrol speelt. Susan Trexel heeft bij een Engelsche vriendin kennis gemaakt met de ethische beweging, die zich ten doel stelt, het goede in de menschen te versterken door de bewustmaking van het slechte. Zij is er zoo door getroffen, dat zij. teruggekeerd in haar society-kring. onmiddellijk aan het werk gaat en anderen in den gelukstaat van de nieuwe leer wil brengen. Maar zij is zich al lerminst bewust, dat zij met zichzelf moet beginnen. Zoo dreigt dit streven dat op een diepe waarheid steunt en in zichzelf ongetwij feld belangrijk is, in de wijze waarop Susan het toepast tot een caricatuur te worden. Zonder de zoo noodige menschenkennis grijpt zij op de meest oppervlakkige wijze in het leven van haar kennissen in en zij is daardoor hard op weg eenigen van hen on gelukkig te maken. Maar zij denkt er niet aan dat Barrie, haar man. die door haar liefde loosheid aan den drank is geraakt en Blossom haar dochtertje, dat op kostschool de liefde van de moeder moet ontberen, allereeist haar hulp noodig hebben. Totdat Barrie meent dat een zin van Susan, die louter een „phrase" is, op hem slaat en hij Susan ondanks haar zelf er toe brengt ook de nieuwe leer op haar eigen gezin toe te pas sen. Het is echter niet de ware liefde die haar op dien weg dringt. Ook in dit bekeeringswerk van haar man blijkt, hoe ver zij zelf afstaat van den dieperen zin der beweging en dat zij meer gedreven wordt door haar zucht om interes sant en belangrijk te schijnen dan door den waarachtigen aandrang om goed te zijn. Pas op het oogenblik, wanneer zij tot de ontdek king komt op het punt te staan haar man en haar kind voor goed te zullen verliezen, gaan haar oogen open. en zoo komt zij ten slotte toch nog tot de betere, hoogere wereld, waarover zij zonder er oorspronkelijk iets van te begrijpen steeds heeft gepreekt. Dit stuk van Rachel Crothers staat wel midden in dezen tijd. met zijn vele ethische „bewegingen". Men meene echter niet, dat de schrijfster een persiflage op deze bewegingen heeft willen geven. Wel echter op de men- schn. die zonder den dieperen zin er van te begrijoen. haar bezigen om zelf interes sant te schijnen en te poseeren als weldoeners der menschheid: „Een blijspel" is dit stuk dan ook feitelijk niet. Daarvoor is het au fond te ernstig. Vooral in het laatste bedrijf, waar in Barrie bijna tot wanhoop wordt gedre ven door de liefdeloosheid van zijn vrouw, wie de woorden hoogere en geestelijke liefde in den mond als het ware bestorven liggen, en Susan eindelijk den waren zin der beweging leert begrijpen, komt de bedoeling van de schrijfster tot uiting. Rachel Crothers heeft bijna al haar aan dacht geconcentreerd op de hoofdpersoon Susan Trexel. al heeft zij dan ook het dochter tje, Blossom, dat zich zoo eenzaam voelt, omdat het de liefde der ouders moet ontbe ren, fijn en gevoelig geteekenó. De andere personen in dit stuk blijven echter vrij vaag, zelfs Barrie, de man. die door Susan geheel overschaduwd wordt. Maar Susan is een geestig in het begin misschien wel wat lichtelijk caricaturaai geteekende figuur, die wel volkomen in dezen tijd staat. Zij is de oppervlakkigheid zelve, ook in haar bevlie ging en daarom is deze persiflage zoo raak. Want wie zou willen ontkennen dat er zulke vrouwen in onzen modernen tijd bestaan? Ik schreef reeds dat Fientje de la Mar deze vrouwenfiguur voortreffelijk speelt. Vooral in het eerste bedrijf, waarin zij de phraseologie van Susan zoo geestig over het voetlicht bracht, gaf zij „haute comedie". Maar ook in de volgende bedrijven wist zij steeds te vermijden de gevaarlijke grenzen van het ridicule te overschrijden. En hoe licht zou dit bij minder knap spel niet heb ben kunnen gebeuren. Ook in de andere rollen was dit stuk van Rachel Crothers zeer goed bezet. Theo Fren- kel gaf het min of meer tragische in de fi guur van Barrie Trexel zuiver en sober weer en speelde de scène van zijn dronkenschap atlijd een gewaagd experiment met ar tistieke reserve. Dat ,was heel knap. In zijn uitbarsting, als hij Susan haar liefdeloosheid verwijt trof hij door warmte en temperament. Blossom, het dochtertje dat zoo hunkerde naar wat liefde, werd heel fijn en gevoelig door Myra Ward gespeeld. Een zeer mooie rol van deze jonge actrice. Josephine van Gaste ren trof ons weer door haar natuurlijk en levendig spel in de rol van Charlotte Mar- lev. die zij heel sympathiek wist te maken. Kleinere rollen waren in handen van Mies Elout Stina Lerou, Louis de Bree. Anton Roe mers en Ed. Palmers. Met zulk een sterke be zetting der bijrollen, de fraaie lichte decors en de regie van Cor van der Lugt Melsert was dus ook een goed milieu voor Susan Trexel verze kerd. Zoo werd de opvoering van dit Ameri kaansche blijspel tot een groot succes. Het Ne derlandsch Tooneel zal van Susan en een betere Wereld dan ook wel plezier beleven. J. B. SCHUIL. No. 1 van Uw verlanglijstje is dan een paar LEUKE HEERLIJK WARME PANTOFFELS Een practisch en aardig geschenk, waar U altijd erg blij mee is. Wij brengen dit jaar een pracht collectie in aardige kleuren en modellen en.ze waren nog nooit zoo voordeelig ANEGANG 12, Telef. 11457 Voor Haarlem-Noord: GEN. CRONJé- STRAAT 104, Telef. 14570. (Adv. Ingez. Med.) HET TOONEEL De Gala-Voorstelling. In de Leidsche Straat hingen de vlaggen uit en het Leidsche Plein was feestelijk versierd en baadde in lichteen bewijs, dat de hoofdstad medeleefde met haar eersten schouwburg, die gisteren zijn 300-jarig be staan herdacht. Op 3 Januari 1638 is de schouwburg van Jacob van Campen geopend en feitelijk zou het derde eeuwfeest dus in het begin van dit jaar gevierd hebben moeten worden. Beter laat dan nooit, zal men gedacht hebben en zoo is dus gisteren met een gala voorstelling de voor de Nederlandsche cultuur zoo belangrijke stichting op glorieuse wijze herdacht. Aan deze feestopvoering werd luister bij gezet door de tegenwoordigheid van Prinses Juliana en Prins Bernhard, die met den bur gemeester van Amsterdam in de Konings loge de geheele voorstelling hebben bijge woond. Zoodra de vorstelijke gasten gezeten waren, ging het scherm op en voor een grijs achterdoek zagen wij de eenige overgeblevene van het roemrijke Bouwmeester-trio, me vrouw Mann, die zoo dikwijls triomfen op deze plaats had gevierd. Als één man rees het publiek, dat den Stadsschouwburg tot de laatste plaats vulde, op en nog één maal mocht de groote actrice een ovatie in ont vangst nemen als in de dagen, toen zij de glorie was van ons Nederlandsch tooneel. En toen hoorden wij nog eens die ons zoo bekende zilveren stem, wat zwakker misschien dan vroeger, maar nog even duidelijk en warm van klank. En van welk een gratie waren haar hoffe lijke buigingen, eerst voor de „Koninklijke Hooglieden", daarna voor haar „geliefd Am- sterdamsch publiek". In dat gracieuse ge baar van de 88-jarige herkenden wij onze grootste actrice van weleer. Het was alles zoo eenvoudig, bijna huiselijk, wat zij zeide, maar hoe precies weet zij nog het effect van elk woord, dat zelfs fluisterend gesproken tot in den versten uithoek werd verstaan, te berekenen. Een voorbeeld van dictie en uit spraak voor alle jongeren. Hoe fijn-geestig zei ze zoo'n zinnetje als: U moet niet denken, dat het zoo prettig is de oudste actrice te zijn. Ik wilde veel liever tot de jongeren behooren! En welk een warmte klonk er in die nog ongebroken stem, toen zij het publiek op wekte het tooneel, dat zij zoo lief had, trouw te blijven! n onze versierde showrooms EXPOSITIE van de l0b>e N.V. Autogarage Tel. 28810, H'stede De toespraak van mevrouw Mann was het meest ontroerende moment van den avond.Ver- tegenwoordigde ook zij niet een stuk historie van deze 300 jaar en was dat juist niet één der meest roemrijke periodes? Zoo voelde blijkbaar ook het publiek, toen het mevrouw Mann tot afscheid nog eenmaal warm toe juichte, aan welke toejuichingen de Prinses en de Prins hartelijk deelnamen. Het Nederlandsch Tooneel heeft met een „spectacle coupé" vier periodes uit deze 3 eeuwen tooneelgeschiedenis willen geven. Men begon na het door Hans van Meerten gezegde gedicht op „den nieuwen schouwburgh" van Vondel, met het laatste bedrijf van den Gijs- breght in den vasten tooneelbouw uit Vondel's tijd, zooals wij dien van oude gravures kennen. Zoo veel mogelijk heeft men de eerste opvoe ring willen reconstrueeren en men speelde daarom ook in de costuums uit de 17de eeuw, zooals het in dien tijd gewoonte was. Om ook den ouden speeltrant te benaderen was moeilijker, ja zelfs niet doenlijk. Men zou dan immers ook Badeloch door een man in- plaats van een vrouw hebben moeten laten spelen en dat experiment zou al te gewaagd zijn geweest. Wat weten wij trouwens van den stijl en het spelen van de spelers uit dien tijd? Misschien zouden wij den schouwburg ont vluchten, als wij de Gysbreght precies zagen spelen als bij die eerste opvoeringen in 1638- (Adv. IngezMed.) „Decor uit den tijd van Vondel, dat als voor beeld diende voor de opvoering' van Gijs- brecht bij de gala-voorstelling van gisteren. Maar historisch belangrijk was deze opvoe ring in dat oude decor toch ongetwijfeld, want wij zagen duidelijk en op verrassende wijze tot hoeveel mogelijkheden deze oude too neelbouw de gelegenheid biedt o.a. in het too neel tusschen Aemstel en den Heer van Vooren waarbij Aemstel op het zijbalcon, hoog bo ven van Vooren stond. En zelden zagen wij de verschijning van Rafael zoo logisch opge lost als in dezen tooneelbouw, waarin zij op 't balcon voor den „hemel" boven de poort tot Gysbreght sprak. Dit Gysbreght-fragment werd voornamelijk beheerscht door Loudi Nijhoff, die een zeer temperamentvolle krachtige bijna heroïsche Badeloch gaf, maar 't spel geheel in romanti sche richting stuurde, waarin de anderen haar niet volgden. Haar spel was te hevig en te wei nig klassiek, waardoor het geheel eenheid van stijl miste. Van Dalsum leek bijna mat naast dat hartstochtelijke spel. Het verhaal van den Bode hoorden wij gisteren voor het eerst van Louis van Gasteren en hij deed het met veel gevoel voor kleui- en plastiek. De 18e eeuw was vertegenwoordigd door Pieter Langendijk's „De Wiskunstenaars of 't gevlugte Juffertje", volop klucht en ook als zoodanig gespeeld in een decor uit dien tijd, een 18e eeuwsche boerenwoning, met een achtergrond, waarop zelfs de schouw, de klok en de vogelkooi geschilderd zijn en de zijwan den worden voorgesteld door evenwijdige schuinstaande zijcoulissen. .Historisch" was deze opvoering wel het beste geslaagd en de nogal naïeve klucht van Langendijk, waarin hij overigens op amusante wijze den spot drijft met de zoo dikwijls krakeelende geleer den uit dien tijd, deed het in deze in het burleske tot het dolle opgevoerde vertoonini nog opperbest. Allervermakelijkst vooral waren Frits van Dijk en Hans van Meerten als dokter Raasbollius en dokter Urinaal, ter Cor van der Lugt Melsert, de directeur van het Nederlandsch Tooneel, overhandigde Donderdagmiddag aan de gemeente Am sterdam in de persoon van wethouder Boekman een krans ter gelegenheid van het 300-jarig bestaan van den Amsterdamschen Stadsschouwburg wijl Ank van der Moer en Cissy van Benne- kom groot succes hadden met hun travestis. Na de pauze kwam deze eeuw aan de beurt en wel van Heyermans de navrante dramati sche schets Het Kind en van Frans Mijnssen zijn eenacter „Hun eerste Thuis". Het Kind werd gespeeld in costuum en decor van 25 jaar geleden. Hun eerste Thuis in een geheel modern milieu. Beide stukjes vragen feite lijk om een intiemer milieu dan het grocite tooneel van den Stadsschouwburg. In Het Kind 'duurde het daardoor vrij lang voordat de sfeer, die het stukje vraagt, verkregen werd. Zij kwam pas tegen het slot in de scène tusschen Dr. Larsen en zijn vrouw, zeer gevoelig en met het juiste dramatisch accent gespeeld doc<r Van der Lugt Melsert en Ank van der Moer. Hun eerste Thuis geeft niet bepaald een beeld van het moderne tooneel. Wij zijn het in dezen zakelijken tijd waarin men allereerst „tempo" op het tooneel verlangt, niet meer gewoon, dat er zoolang en uitvoerig gesproken wordt. De dialoog van Mijnssen is wei-over wogen en het spel van Gysbert Tersteeg en Tatia Wyma was wel fijn op elkaar afgestemd, maar door de te groote ruimte en ook door een fout met het licht kwam er niet de stemming, die het stukje eischt. Het programma van den gala-avond wordt Zaterdag en Zondag herhaald. Wij -blijven dus deze week op het Leidsche Plein in jubileum stemming. J. B. SCHUIL. Als U een LAMP van krijgt, dan moogt gij niet mopperen LANGE VEERSTRAAT 25/25 - HAARLEM Grootst gesorteerde Lampenzaak. tAdv ingez. Mea.j Gedistingeerd: f*' zoo'n gladde ring N an Fortgens Gr. Houtstraat 109 naast Cinema Palace (Adv ingez. Med.) MUZIEK. Heemsteeds Gemengd Koor „Houdt Onderling Vriendschap" Het was Donderdagavond voor het eerst dat ik een kerkconcert in de Ned. Herv. Kerk aan het Wilhelminaplein te Heemstede bijwoonde, De voor kort voltooide herstellingswerkzaam- heden hebben het inwendige van het kerkge bouw sterk gewijzigd en dit niet alleen wat den aanblik, maar ook de bruikbaarheid voor mu ziekuitvoeringen betreft. Er is namelijk aan het eene eind der lengte-as een ruim balcon gebouwd, dat een vrij talrijk koor plaats kan bieden en waarop nu ook de speeltafel van het orgel staat. Het orgel zelf echter is op zijn oude plaats in het dwarsschip gebleven, op vrij grooten afstand van de speeltafel en is met in begrip van het zich onder het orgel bevin dende oude balcon voor den organist onzicht baar. Dat deze wederzijdsche verhoudingen moeilijkheden kunnen opleveren voor de be geleiding van solisten, om het even of zij bij de speeltafel dan wel onder het orgel plaats nemen, ligt voor de hand. Want in 't eene ge val hoort de solist het orgel niet voldoende en in 't andere geval is de solist voor den organist nauwelijks te hooren en in 't geheel niet te zien. Den invloed der verbouwingen en verplaat singen op de klankverhoudingen kan ik uiter aard niet door vergelijking schatten. Wel kan ik zeggen dat de klank van het op het nieuwe balcon geplaatste koor geenerlei hindernissen scheen te ondervinden. We bemerkten noch demping, noch galm. De hoedanigheden van dien koorklank mo gen geprezen worden. Men zong beschaafd en er was evenwicht tusschen de stemmengroe- pen. De zuiverheid liep slechts zelden gèvaar, het meest nog bij de modulatie van Es naar Ges in Mozart's „Ave Veru-m", die in den regel een struikelblok vormt. Doch daarna keerde de reinheid spoedig terug en in de later ge zongen koornummers waren de afwijkingen zóó gering, dat het onnoodig is, ze te vermel den. Eenige ruwheid van den klank was op te merken bij het fugato in Gounod's „Super flu- mina Babylonis": een mogelijk streven om dien klank ook voor in den gefügeerden stijl ge schreven werken geschikt te maken worde echter aan composities besteed, die meer schoonheidswaarde bezitten. De z.g. „lieder taf elstijl" werd alleen in Zijderlaan's „Sneeuw klokjes" opgemerkt. Zeer frisch klonk vooral Jos. de Klerk's „O quam suavis" waarvan de polyphone en toch welluidende schrijfwijze menigen koorcomponist tot navolgenswaardig voorbeeld zou kunnen strekken. Het Haarlemsche Dubbelmannenkwartet „Harmonie", dat evenals Heemsteeds Gem. Koor onder leiding van H. J. Arisz staat, werk te dezen avond mede. De zang van dit ensem ble is natuurlijker en gezonder dan die van vele andere solo- en dubbelkwartettentoch dient Palestrina nog strakker gezongen te worden dan „Harmonie" deed en ook Schu bert's „Die Nacht" werd met meer toonzwel- lingen en -afnemingen vertolkt dan strikt noodig scheen. Bij Schubert's „Psalm 23"' be vestigde de orgelbegeleiding het toonpeil, doch niet met volkomen succes. De afstand tusschen solist en orgelspeler bleek geen bezwaar op te leveren voor 'n uit muntend samenspel van den cellist Philip Vlessing en den organist Albert de Klerk. Vlessing's cellospel was voor mij een aange name verrassing; het was niet alleen door en door muzikaal, zooals te verwachten was, maar bovendien zeer mooi van toon. gevoelig en bijna steeds vlekkeloos zuiver. We hopen het spel van dezen cellist nog vaker te hooren. Albert de Klerk volbracht zijn taak als be geleider met de vaardigheid van een doorge- winterden musicus. Voor zijn solowerken had hij eenigszins met het instrument te kampen: in Bach's Koraalvoorspel „Wachet auf" bleef aanvankelijk een toets haperen, waardoor een basstem ostinaat doorklonk, een euvel dat spoedig verholpen kon worden, maar de val- sche intonatie der tongspelen was niet onmid dellijk te verhelpen; daardoor kon De Klerk deze niet gebruiken en werd hij in de keuze zijner registers zeer beperkt. Desondanks wist hij in twee werkjes van Flor Peeters kleur te brengen en den geestigen bouw er van goed te doen uitkomen. K. DE JONG. Zoo'n gloeiende kachel is best bij rheumatische pijnen Maar U kunt haar niet meenemen! Dus die warmte helpt slechts tijdelijk En dit te meer, omdat de rheumatieklijder, door de bij rheu matische aandoeningen optredende storing in de huidfunctie, buitengewoon gevoelig is voor vocht, tocht en kou. Vandaar, dat de pijnen buiten de deur overal en altijd op U staan te wachten. Ge moet de oorzaak van Uw pijnen dan ook onverwijld aanpakken en die is ge legen in een overmaat van urinezuur in het lichaam. Wat ge noodig hebt is een bloedzui verende kuur met het wereldvermaarde mid del Kruschen Salts, dat lever, nieren en in gewanden aanspoort tot regelmatigfe, krachti ge werking, waardoor afvalstoffen radicaal worden verwijderd. Verwacht niet, dat Kru schen Uw pijnen op slag wegtoovert. Maar ge leidelijk verminderen zij, tot zij geheel ver dreven zijn. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijgbaar bij alle apothekers en drogisten a f 0.40, f 0.75 en f 1.60 (extra groot pak). (Adv. ingez. Med.) V. P. R. O Op 7 December zal in de Gemeentelijke Concertzaal te Haarlem een propaganda- avond van den Vrijzinnig Protestantschen Radio Omroep worden gehouden. Het programma luidt als volgt: 1. Opening door ds. G. H. Moll van Cha- rante. 2. Gemeenschappelijke zang: „Een vaste burcht is onze God". 3. Koorzang: „De Wachters" en „Lof zij den Heer". 4. Toe spraak van mej. dr. N. Bruining. 5. Koorzang: „Blijf o God in onze dagen" en Psalm 150. 6. Korte toespraak van ds. E. D. Spelberg. 7. V.P.R.O. propaganda-film. 8. Sluiting door ds. G. H. Brandt. 9. Gemeenschappelijk gezang: „Het leven is een kruisbanier" HAARLEMSCHE RIJ- EN JACHT- VEREENIGING De springwedstrijden, welke veertien dagen geleden niet doorgingen, worden nu a.s. Zater dagmiddag half twee gehouden op het spring- terrein aan de Teunisbloemdlaan te Bentveld Aerdenhout) NACHTVERGADERING VAN „ST.-ANTONIUS". De Ned. R. K. Bond van Hotel-, Café- en Restaurant-geëmployeerden „St. Antonius", afdeeling Haarlem, belegt een propaganda- vergadering in gebouw „St.-Bavo", Smede- straat alhier, in den nacht van Woensdag 7 op Donderdag 8 Dec. a.s. Sprekers zullen zijn de weleerw. heer IT. de Greeve en de heer A. J. M. Angenent. De onderwerpen zullen nog nader bekend worden gemaakt. Voot den in/ioua dezer rubriek stelt Redactie zich niet verantwoordelijk. Van ingezonden stukken, geplaatst oj niet geplaatstwordt de kopij den Inzender niet teruggegeven. De dreigende hongersnood in het Republikeinsche Spanje. Uit de verslagen van de delegatie der Com missie „Hulp aan Spanje" hebben we kunnen vernemen, dat nieuwe vijanden het Republi keinsche Spanje bedreigen, n.l. de honger en het gebrek aan kleeding. Het zal velen wel bekend zijn, dat de nach ten in Spanje ontzettend koud zijn, en dat er onvoldoende kleeding is. Twee en half millioen menschen, welke ge vlucht zijn uit het door Franco bezette gebied, zijn den komenden winter gedoemd van hon ger en koude te sterven, wanneer er geen hulp van buitenaf komt. Twee en half millioen menschen, in hoofd zaak vrouwen en kinderen die tot nog toe hun karig rantsoen hebben gehad, zullen den ko menden winter bij gebrek aan alles wat noo dig is, uitgesloten worden, wanneer niet de hulpactie voor Spanje over de geheele wereld krachtig versterkt wordt. De H.J.V. „Tempo" der Ned. Jeugd Federatie stelt zich tot taak iets te doen om dit te hel pen voorkomen. Reeds is iets gedaan voor Spanje. Er wordt regelmatig met steummateriaal gewerkt en reeds zijn op 4 November twee kisten met kleeding, inhoudende 104 stuks en een kistje met levensmiddelen, tabak en sigaren ver zonden. ij Dit is echter beslist onvoldoende, daar er veel, heel veel noodig is. Door onze vereeniging is thans besloten met St. Nicolaas een vrachtauto vol met kleeding en levensmiddelen via de Jeugdcom missie „Hulp aan Spanje" te zenden. Er wordt door ons reeds hard gewerkt en wij dringen met klem er op aan bij een ieder, die iets kan missen van haar of zijn kleeding. Staat dit af voor het Spaansche volk Kinderkleedïng wordt ook dankbaar aan vaard. Mankeert er iets aan? Niet erg. Een aantal van onze leden heeft zich beschikbaar gesteld deze kleeding te verstellen. Geeft dus zooveel gij kunt. Staat niet toe dat het Spaan sche volk van honger en ontbering omkomt. Wanneer gij iets te missen hebt, bericht dit dan even aan het secretariaat Zuiderstraat 33 en een van onze werkers komt het halen. Geld kan worden gestort op het Gironum mer der Jeugdcommissie 328192. Amsterdam. Namens de H.J.V. „Tempo", G. LASSCHUIT. Het Brokkeiihuis. Het wordt guur en koud Stuurt ons, wat u kunt missen en maakt propaganda voor ons (uw) Brokkenhuis. Alle gezindten worden door het Brokkenhuis geholpen. Er kwamen ook eenige kachels' binnen en goede menschen zonden ons kachelgeld. Zoo kunnen we weer helpen den nood te lenigen. Blijft ons gedenken. Er zijn altijd weer ar men die iets noodig hebben. Giften gaarne aan het Brokkenhuis, telef. 13242. Brieven Donkere Spaarne 34. HET BROKKENHUIS.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1938 | | pagina 10