RADIO Volksstemming over Zwitserland's financiën. d/Rc COOI) Centrale Verwarming Hoistet TEL. 15597 De Onbekende Vrouw. Litteraire Kantteekemngen. Moderne Talen ZATERDAG 3 DECEMBER 1938 H A' A REE M'S D A G B E A D 7 Financieel compromisplan goedgekeurd. Succes van het partij-overleg. (Van onzen correspondent) VIJF JAREN LANG hadden regeering en volksvertegenwoordiging een loopje ge nomen met de Zwitsersche grondwet, die aan de Zwitsersche burgers het recht toe kent een referendum over aangenomen wets ontwerpen aan te vragen. Daar de regeering vreesde, dat het Zwitsersche volk niet gemak kelijk tot het aanvaarden van nieuwe finan- cieele lasten te bewegen zou zijn, zette zij steeds in het parlement door. dat de „finan- cieele hervormingsprogramma's" I. n en m uit de jaren 1933, 1935 en 1937. die het even wicht tusschen de staatsinkomsten en staats uitgaven moesten herstellen, telkens van een „urgentie-clausule" werden voorzien. Hier door werd te him aanzien het recht van het volk, om een referendum erover aan te vragen, uitgeschakeld. Dat men hier een wel wat al te ruim gebruik van deze voor uitsluitend spoed- eischende gevallen bedoelde urgentie-clausule maakte, valt moeilijk te betwijfelen! Het toenemende verzet tegen het uitscha kelen van het volksrecht heeft ten gevolge gehad, dat de regeering op aandringen van de sociaal-democratische en vrijzinnige par tijen zich dit jaar eindelijk bereid verklaarde het financieele program voor de jaren 1939, 1940 en 1941 aan de goedkeuring van het volk te onderwerpen. Het was stellig een eenigszins gewaagd besluit. Want bij verwer ping van het financieele program zou de staat millioenen aan inkomsten verliezen, hetgeen het geheele staatsbestuur in de grootste moeilijkheden zou brengen. De regeering stelde dan ook als voorwaarde voor de raad pleging van het volk, dat de groote politieke partijen het allen met de regeering over den inhoud van het program eens moesten worden. Alleen dan zou er eenige redelijke kans be staan, dat ook het volk „ja" zou zeggen. Deze voorwaarde werd op 10 Augustus ver wezenlijkt. In een bijeenkomst van den mi nister van financiën Meyer met vertegen woordigers van alle zeven op den bodem der democratie staande politieke partijen werd een „financieel compromisplan" opgesteld, dat natuurlijk eerst nog aan het parlement zou moeten onderworpen worden en daarna aan de goedkeuring van het volk in zijn geheel zou worden voorgelegd. Iedere partij had van eenige eigen wenschen in het belang der over eenstemming afstand gedaan. Vandaar het woord „compromis" bij de aanduiding van het plan. De parlementaire beraadslagingen in Sep tember leidden tot de bijna eenstemmige aan neming van het compromis door Kamer en Senaat. Alleen de communisten en het eenige nationaal-socialistisch gezinde Kamerlid stemden tegen. Doch er was een groote „maar"! Want de geheele sociaal-democrati sche Kamergroep had niet voorgestemd, zooals na de overeenstemming van 10 Augustus te verwachten was geweest, doch had zich van stemming onthouden. En er waren vele voor teekenen, dat de socialisten bij het volks referendum van 27 November zouden trachten het financieele compromis ten val te brengen Ontstemming over de vertraging bij de be handeling van het regeeringsvoorstel, dat den lievelingswensch der socialisten voor een groot deel verwezenlijken zou, uitvoering van open bare werken ter bestrijding der werkloosheid, had deze veranderde houding der sociaal democraten op haar geweten. Een buitenge wone zitting van het Zwitsersche parlement begin November bracht echter de toestem ming althans van de Kamer tot uitgaven ten1 beloope van 400 millioen Zwitsersche franken voor werkverschaffing. In het vertrouwen, dat de Senaat ook wel toestemming zal verleenen VULPENHOUDERS in eiken prijs - voor elke hand. ANEGANG14 TEL.11963 (Adv. Ingez. Med.) OLIESTOOKINRICHTING. NATUURLIJK VAN ft m ADR. STOOPPLEIN 24 (Adv. Ingez. Med.) en dat het plan niet op de moeilijkheden van het vinden der middelen tot financieele dek king ex-van zal afstuiten, besloten de socialis ten te elfder ure op 13 November den stemge rechtigden de aanneming van het financieele compromis aan te bevelen. (Het werkverschaf fingsplan en de dekking daarvan staan na tuurlijk geheel buiten het compromisplan, dat alleeen op de normale staatsuitgaven en staatsinkomsten betrekking heeft). Door dit besluit der socialisten was de aan neming van het compromis door het volk ver zekerd. Zelfs de tegenstanders zagen dit in. Zij gaven zich geen groote moeiten en kosten meer om het plan te bestrijden. Met de groote meerderheid van 508.000 tegen 194.000 stem men gaf het Zwitsersche volk dan ook zijn toestemming eraan. Het financieele compromis houdt in. dat alle nieuwe belastingen en belastingverhoo- gingen tot een gezamenlijk bedrag van jaar lijks 114 millioen franken, die sedert 1933 buiten raadpleging van het volk waren inge voerd, nog voor de jaren 1939, 1940 en 1941 zullen blijven voortbestaan. Het houdt verder in, dat „tijdelijke" crisisbelasting op het ver mogen en de inkomsten, die jaarlijks 47 mil lioen franken opbrengt, als „tijdelijke verdedi gingsbelasting ook gedurende deze drie jaren zal blijven voorbestaan. Het bepaalt verder, dat alle bezuinigingen op ambtenarensalaris sen, subsidies en andere staatsuitgaven, die sinds 1933 waren besloten en een totaal bedrag van 80 millioen beloopen, voor die periode van drie jaren eveneens zullen blijven gelden. Men ziet hiei-uit, dat verwerping van het finan cieele compromis den staat op een schade van ruim 240 millioen franken jaarlijks te staan zou zijn gekomen! Om het plan voor de socialisten eenigszins meer aannemelijk te maken houdt het verder in, dat de staat jaarlijks 18 millioen franken (in plaats van thans 8 millioen) voor behoef tige ouden van dagen zal besteden, terwijl de regeeiing bovendien heeft toegezegd voor het latere financieele plan van 1942 en volgende jaren het heffen van een belasting op het vermogen (dat thans slechts kantonaal belast wordt) te zullen overwegen. De aanneming van het financieele com promis is stellig weder een uiting van Zwitser- schen staatsburgerzin en van gezond verstand der bevolking. Het compromis legt weliswaar geen nieuwe lasten op, doch de bestendiging van bestaande lasten zal voor menigeen een pijnlijke zijde hebben gehad. Dat de over- groote meerderheid van het volk toch „ja" stemde, bewijst, dat de stemgerechtigden het belang der gemeenschap boven bijzondere in- dividueele belangetjes stelden. Het bewijst ook het gezond verstand der bevolking, dat inzag, dat een ieder eronder te lijden zou hebben, wanneer de Zwitsersche begrooting die ongeveer 500 millioen franken jaarlijks groot is, een tekort van 240 millioen zou moe ten gaan aanwijzen. Misschien zullen velen des te gemakkelijker hebben „ja" gestemd, omdat zij den tegen standers der democratie in de aangrenzende landen niet de „Schadenfreude" wilden be zorgen, dat democratische methoden tot een groote financieele wanorde in Zwitserland zouden leiden! Het feit, dat juist in de aan Duitschland grenzende kantons, waar de Zwitsersche nazi's in de laatste weken zoo veel propaganda hadden gemaakt, de aan nemende meerderheden nog grooter zijn dan in de andere kantons van het land, wijst in deze richting. Genève de uitzondering. TH) E eenige uitzondering in het geheele land vormt het kanton Genève. Men is hier van ouds zeer eigenzinnig en houdt er niet van aan leibanden, zelfs niet die van de eigen partijgenooten uit de andere deelen van het land, te loopen! Nicole, de socialisten-leider, wil nu eenmaal van compromissen met de burgerlijke partijen principieel niets weten en spoorde daarom tot tegenstemmen aan. De Geneefsche leiders der burgerlijke partijen hebben het zich sinds langen tijd in het hoofd gezet, dat de staat veel te veel uitgeeft en wilden daarom van het compromis, dat dien tegenwoordigen toestand handhaaft, niets weten. Zoo heerscht ditmaal in geheel Genève de grootste eendracht. Van de communisten tot de fascisten toe was iedereen er tegen. Men vond het dan ook zelfs niet noodig met plak katen voor een „neen" te ijveren! Eex-st toen het aanplakbiljet der geheele Zwitsersche socialistische partij de stemge rechtigden tot eien „ja" opriep, vond Nicole het noodig met een fel-rood „Neen" te ant woorden! Tot deze socialistischen broeder strijd bleef het gevecht op de muren en aan- (Adv. Ingez. Med.) plakborden der stad Genève echter beperkt. Dat het kanton tenslotte m#t 16.000 tegen slechts 3700 stemmen het financieele com promisplan verwierp, verwonderde niemand. Verwonderlijker was, dat geen enkel ander kanton, zelfs niet een der naburige Fransch- Zwitsersche, zich bij Genève aansloot! Over dit isolement schijnen de Geneefsche politieke leiders thans zelf wat ontdaan te zijn! De uitslag van 27 November is niet slechts nuttig in het belang van de Zwitseische finan ciën en van den goeden roep der democrati sche methoden, zij is ook verblijdend als het eerste vruchtbare resultaat van het in Maart, na de gebeurtenissen in Oostenrijk, door de Zwitsei-sche democratische partijen genomen besluit te trachten door onderling overleg en wederzijdsche concessies den binnenlandschen partijstrijd te verzachten en het gevoel van Zwitsersche saamhoorigheid te versterken. Ook om deze reden is de 27 November 1938 voor Zwitserland een goede dag geweest! B. DE JONG VAN BEEK EN DONK. HET TOONEEL Een triomfaal succes voor Elsa Mauhs. Men moge van de oude melodrama's zeggen wat men wil, zij bieden een groot speler dik wijls de gelegenheid tot schitterend spel, zoo- als wij thans weer zien bij De Onbekende Vrouw van Alexandre Bisson, in welk stuk Elsa Mauhs een triomfaal succes behaalt, eiken avond weer wanneer zij de rol van de ongelukkige Jacque line Fleuriot speelt. En laat men toch niet denken, dat de smaak van het publiek in den loop der jaren zoo veel veranderd is. Zou dan het Centraal Theater te Amsterdam alle avon den, wanneer dit in tranen gedrenkte drama Reinier van Genderen Stort's roman: „Het goede leven" (Amsterdam Querido) behoort naar ons inzicht ongetwijfeld tot die boeken van dit najaar, waaraan door hun schrijf kunstige waarde een langer leven be schoren zal zijn, dan aan de meeste verha lende lectuur ten deel valt. In hem en Van Sc hendel bezitten de Hol- landsche lezers een paar artisten die een volkomen persoonlijken schrijfstijl bezitten niet alleen, doch wier denk- en gevoelsleven zoo zeer van de gangbare oppervlakkigheid gespeend is dat men, hun verhalen volgend, voortdurend geïnteresseerd blijft in den on dergrond der feiten en gebeurtenissen die zij blootleggen. Daardoor blijven hun figuren in onzen geest voortleven en gevoelen wij van tijd tot tijd den lust, hun werk nog weer eens op te nemen om de herinnering er aan op te frisschen. Waar dat het geval is, kan de serieuse lezer er meestal van overtuigd zijn, dat hij een kunstwerk in handen heeft ge had. Te eerder zal hem die lust bekruipen wan neer ook het verhaal als zoodanig, eenvou dig of verwikkeld, hem geboeid heeft, hoewei in de goede kunstwerken van de zoo ten on rechte aangeprezen „spanning" bijna nooit sprake is. De niet kieskeurige lezer bedenkt helaas te zelden, dat die „spanning" in een roman meer een quaestie van foefjes en handigheid in het schrijversvak is dan een bewijs van een vnichtbaar talent, waaraan hij, meer dan in het voorbijgaan, iets heeft. Men heeft pas iets aan een boek wanneer dit, na de lezing, nog eenigen tijd, om zoo te zeggen, met ons meewandelt en ons bezig houdt in de uren dat we met ons zelf praten. Het andere is in meer of mindere mate snel flitsend amusement, artistiek speelgoed voor groote menschen en van meer of minder gedegen gehalte. Wie het vroegere werk van Van Genderen Stort las, zal in Het goede Leven misschien iets ongewoons meenen te zien, wellicht een zoo uitgesproken neiging voor een natuurlijke religiositeit niet verwacht van hem hebben. Men kan in het midden laten in hoeverre een wijziging in het eigen levensinzicht een schrijver op andere wegen kan hebben ge voerd en dan rustig erkennen dat zijn schrijf kunst er niet minder op geworden is. Zijn volzinnen hebben de rijpheid van gave vruch ten; zonder gezochtheid zijn ze woord na woord gekeurd. Wie eenmaal zoc schrijven kan komt niet licht tot alledaagschheid in de expressie. Men geniet dit boek zooals men van perfect uitgevoerde muziek geniet, ook waar de inhoud niet onmiddellijk mocht aan spreken. Doch ook dan voelt men den nobe- len geest van het verdichtsel. Zooals men een schilderij moet zien om er het volle genot van te kunnen incasseeren, zoo moet men een boek lezen om er de juiste waardeering voor te kunnen verkrijgen. Wij kunnen dan ook niet veel meer doen dan die lezing aanbe velen en voorts adviseeren aan de eigen ge- waaiwording onze meening over het boek te toetsen. Ging Van Genderen Stort te ver in zijn teekening van Ruben Oolgaardt, zijn hoofd figuur? Maakte hij hem te zoetelijk, te hemeLsch voor deze vaak zoo gore aax-de? Men kan zich voorstellen dat een lezer zich dat afvraagt. Hij dient dan echter te beden ken dat dit boek, als uiting van gevonden ge luk, een gematigde extase vei'dragen kan. Ex- zijn genoeg plaatsen in het verhaal aan te halen die bewijzen, dat de minutieuse reali teitsbeschrijver in van Genderen Stort niet is ingedommeld. En in het één zoowel als in het ander bewaart hij een onaanvechtbare voor naamheid die vóór alles voor hem inneemt. Ruben, de jongste zoon eener Joodsche kleinburgerlijke familie, is begaafd met een helder verstand en een in zijn omgeving uit zonderlijke natuux-lijke beschaving, die hem met aan zijn kring totaal vreemde personen in aanraking brengt, die hem in staat stellen te studeeren voor arts en bovendien op zijn verdere geestelijke vorming vaxx allesbeheer- schenden invloed zijn. Een ideale vorming valt hem ten deel en een even ideale genegen heid voert tot een huwelijk met een dokters dochter uit Bergen, die met hem het goede leven in dit boek verder deelen zal. Ruben's leven wordt gevuld met goede werken. Voor zijn familie, voor zijn vrienden, voor zijn patiënten is hij op zijn beurt leider en steun De lezer die zoo juist van zoetelijkheid in deze schildering sprak zou de plank niet zoo heel ver misslaan, als de figuur Ruben xxiet door allex-lei bijomstandigheden in opvoeding en levensloop aannemelijk geworden was. Rondom hem heeft de schrijver een menigte belangwekkende persoonlijkheden geplaatst, die ieder hun eigen soort op eigenaardige wijs vertegenwoordigen. Velerlei levensopvat tingen doorkruisen het verhaal vcan Ruben en zijn geluk-misvattingen zijn naast zeer verheven aanvaardixxg gesteld en door dat alles heen loopt Ruben's welbewuste gemeen schap met het allerhoogste, den innerlijken vrede met God. Het Goede Leven is ook een goed boek geworden, waarmee de lezer niet zoo dadelijk uitgepraat raakt. Ro van Oven: „Op den Dam nr. 1" (Nederlandsche Keurboekerij, Amster dam). Het aardige boek over Hendrickje Stoffels, Rembrandt's tweede vroxxw, dat mevrouw Ro van Oven vroeger publiceerde, heeft zij thans door een nieuwen roman doen volgen, waarin een andere tijd en een andere sfeer verbeeld zijn, doch waarin eveneens bekende figuren uit de wereld der kunst ten tooneele worden gevoerd. Zij vond haar held ditmaal in den beroemden Amsterdamschen uitgever en drukker van plaatwerken Evert Maaskamp, die in het begin der vorige eeuw een bloeiende zaak op den Dam bezat en vooral onder het régime van Lodewijk Napoleon door de re geering op velerlei wijze begunstigd werd. Op de gemoedelijke wijs, haar eigen, vertelt de schrijfster Maaskamp's leven, zijxi succes en zijn zorgen, beeldt het huiselijk 'even van den uitgever en patroon-over-velen en doet 'n blik slaan in de Amsterdamsche verhoudingen en toestanden tijdens dexx Keezentijd. Maas kamp, zelf artist en in zijn jonge jaren expo seerend kunstenaar wist zich te omrixigen met bekende figuren uit de kunstwereld van die dagen; wij vinden in dit verhaal den schilder Hodges, den dichter-schrijver Fokke Sxmonsz en nog vele anderen bij hem op be zoek. En hun gesprekken over wat hun het meest aan 't hart ligt doen denken aan de bijeenkomsten der geletterde klanten in den Als irtóch' iets moet verliezen #En u hebt 't yoor 't kiezen Offert liever dan een uur Dan uw verd'ren levensduur! boekwinkel van AnateJe. France's vader. Er is, geloof ik, uit deze pex*iode onzer kunstge schiedenis nog slechts weinig op zoo gezellig geromaniseerde wijze behandeld, en daar me vrouw Van Oven niet dan na nauwkeurige bronnenstudie haar verhaal pleegt in elkaar te zetten en dat vex*haal-zelf bovendien, wat verloop en intrige betreft, zeer smadelijk ge daan wordt, is deze roman voor wie in vroe ger kunstleven belang stelt even onder houdend als voor den romanlezer, wien in hoofdzaak de intrige ter harte gaat. Willem Arondéus: „In de bloeiende Ramenas". Dezelfde uitgeverij zond deze maand een nieuwen roman van Willem Arondéus „In de bloeiende Ramenas" in het licht, evenals zijn vorige boek door den schilder-schrijver op fijnzinnige wijze verlucht met kop- en sluitstukken bij een hoofdstuk en voorzien van een even beschaafd als aantrekkelijk omslag. De romantiek is ontleend aan het uithangbord van een herberg. Dat is in dit jaar al het tweede voorbeeld eener preferentie voor de lokalen, waar geest en spiritus ver mengd plegen te wordenAnton Coolen toefde In 't misverstand en in de „Bloeien de Ramenas" zijn het de waard Dubbe, zijn muizen-lievende vriend Mourier en verder Zoencadet, Zilver-Sonja en de verhalen van Periegris, die onze aandacht vragen en waard zijn. Men zal uit deze ongewone benamingen reeds kunnen afleiden dat ook dit boek van Arondéus ongewoon is, en dat wij ons daarop een uitvoeriger beschouwing vóórbehouden. Voor wie in deze dagen een serieus goed boek zoekt, zij er hier alvast de aandacht op ge vestigd. Dat geldt in niet mindere mate voor den nieuwen roman van Theun de Vries „Het Rad der Fortuin" (Arnhem, Van Loghum Slaterus' Uitg.- Maatschappij) waarin wij weer bij de Friesche Wiarda's, ons uit Stiefmoeder aarde" nog zoo welbekend, belanden en opnieuw van de forseh-gezonde schrijfkunst van dezen De Vries kunnen ge nieter). Er is nu een nieuwe generatie van het woord, we zijn in den tijd dat die oude gekke beurs met de pilaartjes op den Dam wordt afgebroken en een nieuwe (van Berlage) ge bouwd gaat worden, dat HeiTe zich verheugt over het groote warenhuis dat al die kleine px-utswinkeltjes zal vervangen en de arbeiders hun grooten tijd tegemoet gaan. Het Rad der Fortuin draait dat het een lieve lust is en ondanks alles draait het nu en dan een kant uit. waarop men niet bedacht is geweest. Er komt zelfs een artist, een pianist, ,.met aan leg" uit het geslacht der Wiarda's. Het zal niet gemakkelijk zijn „Stiefmoeder Aarde" te overtreffendat dit nieuwe boek van Thexm de Vries even groote belangstelling zal vinden lijkt ongevaarlijk te voorspellen. Van Willem van Iependaal ontvingen wij (van de Arbeiderspers N.V.) een roman, Adam in Ongenade getiteld, die de belangstelling trekken zal van wie door de gedichten van dezen auteur reeds vroeger geboeid waren. Een ongewoon talent uit zich op niet voor ieder even toegankelijke, doch een levende geest en een eigenaardig gevormde gevoeligheid, die zich vaak achter den groven vorm van het volksche dialect vexxlekt opstelt, is aan het werk niet te miskennen. Een afzonderlijke figuur onder onze Hol- landsche schrijvers is Van Iependaal zeker. J. H. DE BOIS. BOEKOMSLAGEN BRIDGEBOEKJES SPEELKAARTEN ANEGANG14 TEL.11963 (Adv. ingez. Med.) wordt opgevoerd, tot de laatste plaats bezet zijn en wel met een publiek waarvan men mag ver-wachten, dat het toch wel degelijk onder scheidingsvermogen bezit? Het succes van de opvoering van De Onbekende Vrouw is nog even groot als 25 jaar geleden, toen Wilhel- mina van der Hox-st want ook zij speelde de rol van Jacqueline met heel haar warme hart en temperament er triomfen in vierde. Men vergeet, dat dit stuk van Bisson zuiver melo-drama is, omdat Elsa Mauhs haar groot talent in de titelrol geheel kan ontplooien en het sentiment van de toeschouwers met een gamma van den felsten haat tot de diepste moedersmart kan bespelen. De ouderen onder ons zullen zich De Onbe kende Vrouw La Femme X. herinneren uit de opvoeringen van het gezelschap van Royaards met mevrouw van der Hox-st in de rol van de rampzalige Jacqueline Fleuriot, de jongeren van de film. Want dit drama, waarin een diep gevallen vrouw door haar eigen zoon verdedigd wox-dt, zonder dat deze advocaat weet, dat deze vrouw zijn moeder is. is nog niet lang geleden op het witte doek gebracht. Elsa Mauhs behoort tot die actrices die een rol door hun spel weten op te heffen tot een hoogere, een eigen sfeer. Hierin gelijkt zij op Eleonora Duse en Gemma Bellincioni. Zij speelt Jacquelixxe Fleuriot zóó, dat wij en kel nog maar de moeder zien in haar groote liefde en haar hevigste smart en wij nauwe lijks nog merken, met welke middelen Bisson werkte om tot zijn melo-dramatische effecten te komen. Elsa Mauhs geeft deze vrouw in haar diepste verval in het tweede bedrijf, met een geen moment falende tragiek. Aldoor laat zij voelen, dat zij van oorsprong 'n vrouw van standing is. Vol temperament is zij in haar hartstochtelijk verweer om Laroque van zijn daad om schande over haar kind te brengen, terug te houden, prachtig van contrast is haar spel. wanneer zij zich na het revolverschot be wust wordt, wat zij heeft gedaan. Maar eerst in het laatste bedrijf de be roemde rechtsscène kan zij zich als trage dienne volkomen uitspelen. Hoe indrukwek kend is dat strakke masker van deze vrouw, zooals het zich afteekent tegen het donkere doek op den achtergrond, van welk een door- PHILIPS en ERRES - ook in huurkoop. HAGEMAN - Ged. Oude Gracht 52. TELEFOON 12762 HAARLEM. (Adv. Ingez. Med.) „MERCATOR". ZAANENLAAN 114 TELEF. 23907 (Adv. Ingez. Med.) dringende smart is de cri de coeur. wanneer het haar geopenbaard wordt, wie haar ver dediger is. Het is grootsch spel. dat Elsa Mauhs in deze rechtsscène geeft en de vele zakdoeken, welke in de zaal verschenen waren voor mij wel het beste bewijs, dat de smaak van het publiek in wezen weinig of niet is veranderd en de menschen nog even ontvan kelijk zijn voor deze melo-dramatiek aLs een kwarteeuw geleden. Maar zij kreeg dan ook in Elsa Mauhs een vex-dedigster van den hoog- sten rang. De tooneelgroep „Het Masker" komt Zater dag 10 December te Haarlem met De Onbe kende Vrouw en ik zal dan nog gelegen- heid hebben om ook over het spel van de an deren te schrijven. Laat ik nu alleen maar mogen zeggen, dat de door Gobau geregisseer de opvoering ook als geheel op hoog peil staat, de jonge acteur Jac. Retel zijn pleidooi met jeugdig en meesleepend pathos houdt en Mari van Warmelo zijn oude rol van Périssard, den zaakwaarnemer, weer heeft opgenomen en ex- iets voortreffelijks van maakt Aan het slot bracht het publiek staande Elsa Mauhs met luide bravo's een indrukwek kende ovatie, waarvoor zij zichtbaar ontroerd dankte. J. B. SCHUIL.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1938 | | pagina 13