Verbluffende massaregie thans in de film, eertijds in werkelijkheid. fUmiikstHUseum - Sergeant Berry' De duivel aan het stuur Marie Antoinette geprolongeerd. Radio Moors CRYSTALPHONE „DE MAGNEET" RASPOETIN "A TER DAG 25 FEBRUARI 1939 HA'AREEM'S DAGBEAD 8 Een door de Amerikanen met overtuiging verfilmd stuk Europeesche geschiedenis De Amerikaansche slagzin .,The bigger the better" ligt de meerderheid der Europeanen niet, en de wijze, waarop de Amerikaansche filmin dustrie dezen slagzin in practijk brengt o.a. in revuefilms en historische en hedendaagsche grootscheepsche kijkspelen imponeert ons uiter lijk maar overtuigt ons geenszins innerlijk. Waar om? Omdat dat systeem van „hoe grooter hoe mooier" zoo vaak averechts wordt toegepast, de geest, de gedachte wordt in de Amerikaan sche films zoo dikwijls verpletterd onder de macht, onder die methode van „hoe grooter, hoe machtiger, hoe beter". Dat systeem „the bigger the better" kan ech ter ook terecht worden toegepast en hoewel dat zeker niet vaak voorkomt is dat in sterke mate het geval bij de film „Suez". Ziehier een harmo nie tusschen inhoud en vorm. (Daar moet naar gestreefd worden en dan kan zelfs die slagzin „the bigger the better" op zijn plaats zijn). De inhoud is een machtsmotief: de bouw van het Suezkanaal. En de uitwerking vindt haar hoog tepunten in het machtmiddel: massaregie. Tyrone Power s-peelt de rol van Ferdinand, de Lesseps in de film „Suez". Voor wie een filmwerk den eisch stelt van harmonie tusschen inhoud en vormgeving is „Suez" een buitengewoon geslaagde film. Na deze hoofdzaak vastgesteld te hebben eeni- ge bijzonderheden: de massascènes zijn verbluf fend, de door kwaadwillige Turken veroorzaakte dynamietexplosies die liet met veel moeite ge graven kanaaldeel weer doen instorten, hebben een enorme uitwerking, de storm, die alle men- schenwerk vernield, een heel werkliedendorp vernietigd, tanks omblaast als speelgoed, bag germolens doet kantelen cn zandmassa's gulzig in het water doet storten, blijft ons bij als had den we het zelf meegemaakt. T.a.v. deze scènes van het graven van het Suezkanaal is het woord verbluffend, dat zoo Rembrandt vaak ten onrechte in de filmwereld wordt gebruikt, geheel ver antwoord. U ziet in deze film de historie herleven. Geen historie van pruiken en hoepelrokken, maar een geschiede nis van enormen arbeid. Eens stond er in werke lijkheid een man, de Lesseps genaamd als „mas saregisseur" zijn orders uit te deelen, om een kanaal te graven dat werelddeelen zou verbin den. om een weergalooze machtsprestatie te ver richten. Diezelfde machtsdrang staat in deze 20ste eeuw achter de camera en doet die histo rische beelden herleven. Er kunnen niet altijd de Lesseps blijven, maar er zal steeds machtswellust zijn, en films kunnen we altijd blijven maken. Door deze kern van de film, het graven van het kanaal, beweegt zich menschenleven. In de eerste plaats het leven van de Lesseps, omgeven door twee vrouwenlevens, die van Gravin de Montyo, zijn eerste liefde, die echter trouwt met Louis Napoleon en dan de Lesseps helpt zijn droom te verwezenlijken, en verder van Toni Pelerin, het eenvoudige meisje, dat het leven Uithef DOUGLAS FAIRBANKS j, DOUGLAS FAIRBANKS Jr. (Caricatuar van Sabattni), van de Lesseps redt doch haar eigen verliest. Het kanaal slokt leven en geluk gulzig op. Orh den droom van de Lesseps heen groepeeren zich wereldgebeurtenissen, Fransche hofintriges en Engelsche politieke voorvallen (ook het bezoek van de Lesseps aan Engeland zien we), welke de droom van de Lesseps als een historische en ge zonde noodzaak in de richting eener verwezen lijking stuwen, alle persoonlijke pro en contras in deze onweerstaanbare stuwing met zich ne mend. Tyrone Power speelt de rol van Ferdinand de Lesseps, Loretta Young treft door haar eenvou dig optreden zeer in de rol van gravin de Mon tyo, en Annabella is Toni Pelerin. Opmerkelijke creaties zijn voorts Rene de Labour (door Jo seph Schildkraut) graaf Mathieu de Lesseps (Henry Stephenson) en Sir Malcolm Cameron (Nigel Bruce) Allan Dwan voerde de regie, en hij heeft daarmede lauweren voor zijn film- kroon geoogst. In het voorprogram zien we een alleraardigste reportage van de vacantie van het Prinselijk Paar in Grindelwald. Jonny en Jones. Op het tooneel is een voortreffelijk nummer, dat dank zij radiofaan eigenlijk geen introductie meer noodig heeft. Jonny en Jones de twee zan gers met de guitaar amuseeren met hun half Engelsch-half Nederlandsch de zaal op kostelijke wijze, en reeds bij hun eerste optreden was het publiek zoo enthousiast dat ze bisseeren moesten. Het bekende nummer van „Meneer Dinges" sloeg zeer in. Dit duo beschikt over een bijna on-Hollandsche vlotheid en weet reeds bij het verschijnen het contact met de zaal te vinden. In zijn soort is dit optreden een schlager. NIEUWE UITGAVEN. Bij de N.V. Drukkerij Levisson te Den Haag is verschenen „Vorstelijke vrouwen uit Neder lands historie" (1506 tot 1939"» Hans Albers als De hoofdfilm, die deze week in Frans Hals draait is getiteld „Sergeant Berry" naar den ge- lijknamigen roman van Robert Arden. Hans Albers als sergeant Berry is in deze rol weer zeer op dreef. De film speelt eerst in Chicago en Sergeant Berry slaagt er in twee beruchte gangsters, Duf fy en Walker te vangen. Duffy wordt neerge schoten en Walker gearresteerd. Maar de over ste der politie (Peter Voss) vindt het daarna be ter dat Berry uit deze omgeving verdwijnt en hij krijgt opdracht om in Mexico, onder den naam van ingenieur Mackie Brown een cocaï- ne-smokkelaarsbende te gaan ontmaskeren. Voor zijn vertrek wordt „Mackie" nog bevorderd tot inspecteur der recherche en hij is de schrik der Amerikaansche onderwereld. Talrijk zijn de ver wikkelingen, de ach tervolgingen te paard en de vaak hache lijke avonturen, waar wordt betrokken, zoodat we Frans Hals in Hans Albers voortdurend in spanning zitten. Natuurlijk ontbreekt de liefde ook niet in deze rolprent, maar eind goed al goed. De smokke laarsbende wordt ontmaskerd en Berry wordt tot belooning tot luitenant bevorderd. Hans Albers. Ook de overige rollen worden goed gespeeld en de humor ontbreekt ook niet, want er rijn vaak zeer komische momenten, o.a. de wijze waarop Berry met zijn moeder omspringt, en de roof en het schijnhuwelijk van Berry met de bruid van Don Tosé. Al met al een film waarin de sensatie geens zins ontbreekt. Een echte Hans Albers-film en dus voor hen, die dezen filmheld graag zien spe len een film om van te genieten. De regie werd gevoerd door Herbert Selpin. In het voorprogramma een alleraardigste re portage van het'verblijf van Holland's Prinselijk Paar met Prinses Beatrix in Grindelwald. Bij zonder geslaagd zijn de opnemingen van het kleine Prinsesje, dat geniet van sneeuw en zon. EXAMENS. ACADEMISCHE OPLEIDING. Geslaagd aan de Gem. Universiteit te Am sterdam voor het candidaatsexamen geschie denis: mej. D. de Hoop Scheffer. Richard Dix en Joan Perry spelen de hoofd rollen in de film „De duivel aan het stuur", welke ons een markant beeld geeft van den strijd tegen onveilig verkeer, en tegen de onge rechtigheid, die tracht verkeersovertreders door meineeden te redden. Politiek doet zijn invloed op de gerechtigheid gelden doch dank zij de liefde, die Paul Drisco, die eerst een meineed aflegt, koestert voor een oprechte journaliste, wordt gedaan onrecht hersteld, en wel op een verras sende wijze. Als 2de film zien we „Chinatown" een spannende historie welke zich afspeelt in de Chineezenwijk van San Francisco. Alleraardig ste voorfilms completeeren dit spannende pro gramma. Spaaractheater Sumatrafilm Zondagochtend in Rembrandt. Een bijzondere film wordt Zondagmorgen 26 dezer, onder auspiciën der Cinematografische Volks Universiteit, in het Rembrandt Theater alhier vertoond. Het is een film van Sumatra, de eenige die van dat deel van ons Insulinde bestaat, waarop zelfs de Indisch-man veel vreemds en onbekends zal zien. Zij werd opge nomen door een Zweedsche wetenschappelijke expeditie, die, na den tocht over zee, haar expe ditie bij Padang begon. Zij gaat daarna het bin nenland in en ondervindt allerlei vreemde din gen, ook op natuurgebied. Per trein wordt de reis voortgezet naar het Hoogland, waar men de prachtigste landschap pen krijgt te aanschouwen. Ook de wonderlijke dierenwereld hier krijgt men te zien, o.a. het leven der roode mieren, hetwelk interessant en leerzaam is, de neus hoornvogels, vliegende honden enz. Men bezoekt vervolgens de streek der Menan- kebauers, met de prachtig, kunstvol gebeeld houwde huizen. We maken hier een Huwelijks feest mee, leeren den rijstbouw kennen en de eigenaardige dressuurschool voor apen, die wor den afgericht om kokosnoten uit de hooge pal men naar beneden te werpen, enz, In Fort-De Koek maken wij een markt mede, waar meer dan 60.000 menschen bijeen zijn. Wij wonen buffel- en paarderennen bij enz. De film is toegankelijk voor alle leeftijden. Voor de derde week draait deze historische film in het Luxor Theater. En het zeer knappe spel van Norma Shearer in de titelrol, van Robert Morley als Lodewijk XVI, Tyrone Power als graaf Axel Fersen en Joseph Schildkraut als de hertog van Orleans in aanmerking ge nomen, is dat ook alleszins begrijpelijk. Ook als kijkspel is deze rolprent zeer de moeite waard en zij die deze film misten, hebben deze week alsnog de gelegenheid om haar te gaan zien. Loxor „VEERMAN MARIA" geprolongeerd. In Moviac werd de film „Veerman Maria" ge prolongeerd. PROGRAMMA ZONDAG 26 FEBRUARI. HILVERSUM I 1875 en 301,5 M. 8.55 VARA, 10.00 VPRO, 12.00 AVRO, 5.00 VPRO, 5.30 VARA, 8.00—12.00 AVRO. 8.55 Orgelspel. 9.00 Berichten. 9.05 Tuin- bouwpraatje. 9.30 Orgelspel. 9.45 Causerie „Van staat en maatschappij". 9.59 Berichten. 10.00 Zondagsschool. 10.30 Remonstrantsche Kerk dienst." 11.45 Reportage. 12.00 Causerie „Le venswaarden. die terzake doen". 12.20 Berich ten. hierna: Het AVRO-Aeolian-orkest en so listen. 1.05 AVRO-Amusementsorkest. 1.30 Causerie ..Wat er in Indië gebeurt". 1.50 Gra- mofoonmuziek. 2.00 Causerie „De waarde van het boek". 2.25 Reportage voetbalwedstrijd. 4.15 Gramofoonmuziek. 4.25 AVRO-Dance Band. 4.55 Berichten ANP. 5.00 Gesprekken met luis teraars. 5.30 Voor de kinderen. 6.00 De Ram blers. 6.30 Sportpraatje. 6.45 Berichten ANP, gramofoonmuziek. 7.00 VARA-Kalender. 7.05 Noviteiten-orkest, VARA-Mount-Boys en so liste. 8.00 Berichten ANP, mededeelingen. 8.20 Verkorte opera „Die lustigen Weibel' von Windsor". 9.40 Radiotooneel. 10.15 De Vage bonden, solist en vocaal trio. 11.00 Berichten ANP, hierna: Orgelspel. 11.40—12.00 Dansmu ziek (gr.pl.). HILVERSUM n 415.5 M. 8.30 NCRV, 9.30 KRO, 5.00 NCRV, 7.45— 11.30 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Plechtige H. Mis. 10.50 Gramofoonmuziek. 12.15 KRO-Melodis- ten. (1.001.20 Causerie „Boekenweek"). 2.00 Gramofoonmuziek. 2.10 Interview. 2.30 Passie spel met muziek. 4.30 Gramofoonmuziek. 4.55 Sportnieuws. 5.00 Gewijde muziek (gr.pl.). 5.20 Nederlandsch Hervormde Kerkdienst. Hierna: Kerkelijk Zangkoor en gramofoonmuziek. 7.30 Gewijde muziek (gr.pl.) 7.45 Sportnieuws. 7.50 Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten ANP, mede deelingen. 8.15 KRO-orkest en solisten. 9.00 Causerie over de dwergen en oerwoudnegers van de Motaba-rivier. 9.20 Zang met piano begeleiding. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.50 KRO- orkest en solist. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epiloog. 11.0011.30 Esperantolezing. DROITWICH 1500 M. 12.20 Het Metropolitan Works-orkest. 1.20 Harry Engleman's kwintet en solist. 1.50 Raad selwedstrijd. 2.20 Voor tuinliefhebbers. 2.40 Het BBC-Schotsch-orkest. 3 40 Frank Walker en zijn kleinorkest. 4.20 Religieuze causerie. 4.40 BBC-Harmonie-orkest. 5.20 Causerie „The search for God". 5.40 BBC-orkest. 6.30 Film praatje. 6.508.10 Radiotooneel. 8 15 Kerk dienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep 9.10 Berich ten. 9.25 Radiotooneel met muziek. 9.55 BBC- Theater-orkest, vocaal mannenkwartet en so listen. 10.50 Epiloog. RADIO-PARIS 1648 M 9.05 en 10.00 Gramofoonmuziek. 10.20 Ha waiian-ensemble. 11.20 Ellis-orkest. 12.00 Zang. 12.30 Orgelspel. 1.00 Gramofoonmuziek. 1.2C Zang. 1.35 Visciano-orkest. 3.20 Zang. 3.35 Accordeonvoordracht. 3.50 Zang. 6.50 Radio tooneel. 7.25 Marlev-orkest. 8.35 Zang 8.50 Noyon-koor, orkest en solisten. 10.50 Gramo- Ifoonmuziek. 11.20—12.50 J. Bouillon en zijn dansorkest. KEULEN 456 M. 5.20 Havenconcert. 7.50 Gamba, cembalo en orgel. 8.35 Gramofoonmuziek 11.20 Vliege niersorkest. 12.30 Gramofoonmuziek. 1.20 Po pulair concert. 3.20 Militair orkest. 4.35 Het Westduitsch strijkkwartet. 6.50 „Martha", opera. 9.10 Gramofoonmuziek. 9.35 Hermann Hagestedt's Amusementsorkest. 1120—2.20 Omroep-Amusementsorkest, Omroepklein- orkest en solist. BRUSSEL 322 M. 9.20 Gramofoonmuziek. 10.20 en 11.20 Zang en orgel. 11.50 Pianovoordracht. 12.20 Populair concert. 1.302.20 en 2.35 Gramofoonmuziek. 3.20 Accordeonvoordracht. 3.40 en 4.25 Koor concert. 5.50 Gramofoonmuziek. 6.50 Militair orkest. 6.50 Omroep-Symphonie-orkest en mi litair orkest. 8.20 ..Dichter und Bauer", ope rette. 10.30 Populair concert. 11.2012.20 Gra mofoonmuziek. BRUSSEL 484 M. 9.00 Gramofoonmuziek. 10.20 Harmonie orkest. a cappella-koor en solisten. (11.20— 11.35 Gramofoonmuziek). 12.20 Gramofoon muziek. 12.35. 12.55 en 1.30 Omroepdansorkest. 2.202.35, 2.50 en 5.05 Gramofoonmuziek. 6.50 Zie 322 M. 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 en 9.35 Radio-orkest en soliste. 10.30 Omroepdans orkest en duo. 11.2012.20 Gramofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.30 Winterhulp-programma. 9.20 Berichten. 9.50 Kwintetconcert. 10.05 Berichten. 10.20— 11.20 Omroepkleinorkest en solisten. KRUISSTRAAT 38 TELEF. 14609 BETERE SERVICE door VAKMENSCHEN. PHILIPS nieuwste serie v.a. 89. Ook op conditiën. (Adv. Ingez. Med.) MAANDAG 27 FEBRUARI 1939. HILVERSUM I. 1875 en 301.5 M. Algemeen programma, verzorgd door de VARA. 10.00—10.20 v.m. VPRO. 8.00 Gramofoonmuziek. (Om 8.16 Berichten). 10.00 Morgenwijding. 10.20 Declamatie. 10.40 Pianovoordracht. 11.10 Vervolg declamatie. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 Esmeralda. (Om 12.15 Berichten). 12 30 Gramofoonmuziek. 12.45 VA- RA-Orkest. 1.15 Gramofoonmuz.. 2.00 Utrechtsch Stedelijk orkest. (Opn.) 2.20 Zang en piano en gramofoonmuziek. 2.45 Declamatie. 3.15 „Fan tasia". 3.45 Orgelspel. 4.05 Gramofoonmuziek. 4.30 Voor de kinderen. 5.00 Gramofoonmuziek. 6.00 Orgelspel. 6.28 Berichten. 6.30 Muzikale causerie met gramofoonmuziek. 7.00 VARA-Ka lender. 7.05 Gramofoonmuziek. 7.10 Causerie ..Reisindrukken uit Afghanistan". 7.30 Piano duetten. 8.00 Herhaling SOS-berichten, berich ten A.N.P. 8.15 VARA-kinderkoor „De Krekel tjes". 8.40 Declamatie. 8.55 Gramofoonmuziek 9.00 Residentie-orkest m.m.v. solist. 9 55 Gramo foonmuziek. 10.00 Berichten A.N.P. 10.10 VARA- orkest. 10.45 Gramofoonmuziek. 11.00 De Ram blers. 11.30 Orgelspel. HILVERSUM n. 415.5 M. NCRV-Uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie. 8.15 Berichten, gramofoonmuziek. (9.30 Gelukwenschen). 10.30 Morgendienst. 11.00 Christelijke lectuur. 11.30 Gramofoonmuziek. (12.00 Berichten). 12.30 En semble v. d. Horst en gramofoonmuziek. 2.00 Schooluitzending. 2.35 Gramofoonmuziek. 3.00 Causerie over kamerplanten. 3.40 Gramofoon muziek. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Gramofoonmuziek. 5.15 Kinderuur. 6.15 Gramofoonmuziek, berich ten. 6.30 Vragenuur. (7.00 Berichten). 7.45 Gra mofoonmuziek. 8.00 Berichten A.N.P., herhaling SOS-berichten. 8,15 NCRV-Salonorkest en gra mofoonmuziek. 9.30 Causerie „Onze kinderen, hun onderwijs, hun examens". 10.00 Berichten A. N.P., actueel halfuur. 10.30 Gramofoonmuziek. 10.45 Gymnastiekles. 11.00 Kamermuziek. 11.25 Gramofoonmuziek. 11.50 Schriftlezing. DROITWICH 1500 M. 11.05 Zang en Piano. 12.10 Gramofoonmuziek. 12.20 Causerie over kerkgeschiedenis. 12.45 Or gelspel. 1.20 Militair orkest. 2.00 Declamatie. 3.20 Sportreportage, 4.15 Cello en piano. 4.50 Gramofoonmuziek. 5.20 Pianovoordracht. 5.40 Het Leslie Bridgewater harpkwintet. 6.20 Be richten. 6.40 Muzikale causerie. 7.00 Gramofoon muziek. 7.20 Variété-programma. 8.20 Discussie „The school leaving age". 9.10 Pianovoordracht. 9.20 Berichten. 9.45 Debat. 10.30 Het BBC-orkest m.m.v. solist. 11.20 Fransche causerie „La Co- médie Francaise". 11.35 Van Straten en zijn or kest. 11.50 Dansmuziek (Gr.pl.) RADIO PARIS 1648 M. 9.05 Gramofoonmuziek. 10.00 Het Cantrelle- orkest. 10.20 en 11.50 Gramofoonmuziek. 12.30 Zang. 1.10 Het Pascal-orkest. 2.35 Zang. 2.50 Gramofoonmuziek. 3.50 Pianovoordracht. 4.40 Gramofoonmuziek. 5.05 Pianovoordracht. 5.25 Gramofoonmuziek 5.35 Violavoordracht. 6.35 Pianovoordracht. 6.50 Vioolvoordracht 7.25 Het Derveaux-orkest. 8.35 Vioolvoordracht. 8.50 Ge varieerd concert. 10.50 en 11.20 Gramofoonmu ziek. KEULEN 456 M. 5.50 Gramofoonmuziek. 6.30 Militair orkest. 7.50 Gramofoonmuziek. 11.20 Bela Jani met zijn orkest. 12.35 Het Nedersaksen-orkest en solisten. 1.30 Populair concert. 3.20 Otto Dobrindt's orkest 5.45 Pianoduetten. 6.20 Gramofoonmuziek. 7.30 Volksliedenconcert. 8.00 WestDuitsch weekover zicht. 8.20 Gramofoonmuziek. 9.50 Leo Eysoldt's orkest, soliste en piano-duo. 11.20 Het Omroep orkest. Leo Eysoldt's orkest, en solisten. (Opn.) BRUSSEL. 322 M. 12.20 Gramofoonmuziek. 12,50 en 1.30 Het Omroeporkest. 1.50 Gramofoonmuziek. 5.20 Gra mofoonmuziek. 5.35 Pianovoordracht. 5.50 Gra mofoonmuziek. 6.50 en 7.20 Het Omroeporkest. 8.20 Harmonie-orkest. 9.20 en 10.30 Het Omroep- symphonie-orkest. 10.50 Gramofoonmuziek. BRUSSEL 484 M. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.55 en 1.30 Musette ensemble. 1.50 en 5.20 Gramofoonmuziek. 6.35 Het Omroepdansorkest. 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Operette „Lu Mestré". 9.35 Het Radio-orkest 10.30 Dansmuziek (Gr.pl.) DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 6.20 Opera „Die Zauberflöte". (Opn.) 9.20 Be richten. 9.40 Politiek maandoverzicht. 10.05 Be richten. 10.20 Sportreportage. 10.35 Het Weensch Symphonie-orkest m.m.v. solist (Opn.) i*"" De Radio met Toon-balans. Kleine Houtstr. 37 TELEF. 17032 - HAARLEM. (Adv. Ingez. Med.) Harry Baur als: Cinema De tragedie van een Keizerrijk. Raspoetin, de wonderdoende monnik, de genotzuchtige, onbehouwen boer is begrijpe lijkerwijze al het onderwerp geweest van vele boeken en ook van eenige filmscenario's. Meestal werd hij geschilderd als een man, die van de domme oppervlakkigheid van de hoo- gere kringen in Rusland in dien tijd en van hun bijgeloovigheid een handig gebruik wist te maken tot zijn eigen verheerlijking en zijn eigen voordeel. In „de Tragedie van een Kei zerrijk" komt de gerechte twijfel, die men aan de baatzuchtigheïd van Raspoetin moet stel len, zeer goed tot z'n recht. De geschiedenis is het er nog lang niet over eens, of Raspoetin de geesel voor Rusland is geweest of dat hij ook zijn nut heeft gehad. Baur weet het dua listische in dat karakter prachtig tot uitdruk king te brengen. Soms maakt het den indruk dat hij spot met de goedgeloovigheid van zijn aanbidders, dan weer lijkt het of hij ernstig over tuigd is van de heiligheid van zijn zending. Hij is uitbundig in zijn uitspattingen; vrouwen en wijn zijn voor hem een levensvoorwaarde. Op de feesten is hij een dronken wellusteling, maar aan het ziekbed van den kleinen czare- witz is hij de kindervriend bij uitnemendheid, die het arme prinsje als geen weet te be- rustigen door zijn grappige dierensprookjes, die door zijn inderdaad bijzondere gave de pijnen van het ventje weet weg te nemen en hem de genezingbrengende slaap te geven. Dat hij. die wist te bereiken hetgeen nog nie mand mocht lukken, bij den czaar en de czarina daardoor in hoog aanzien kwam, is gemakkelijk te begrijpen. De invloed, dien hij aan het hof had, was een doorn in het oog van vele hooggeplaatsten, vooral militairen. Dezen wisten dan ook mèt de koningin-moe der te bewerken, dat hij van het hof verwij derd werd. Baur speelt in Raspoetin de grootste rol, die hij ooit creëerde. Hij is de geheele film door de centrale figuur, waarvan men geen gebaar, geen gelaatsexpressie wil missen. Het is een machtig werk! Het is een film, die U geen oogenblik loslaat, maar u geheel op neemt in zijn sfeer. De rollen van de spelers, die uit het filmbeeld meer naar voren komen dan de massa, geven geen aanleiding tot extra vermelding, al lijkt het ons, dat de man uit de geschiedenis, die het plan opvatte Raspoe tin bij hem thuis te vergiftigen, zijn emotie en zijn bewogenheid tegenover den gladden, scherpzinnigen kerel, die Raspoetin was, beter zal verborgen hebben dan de filmspeler het deed. Anders was het nooit gelukt hem te la ten eten en drinken. Eeresaluut voor Marcel l'Herbier, den regisseur. Voor de pauze gaat de alleramusantste film „De kuische Suzanna", die met geest en char me en humor gespeeld wordt en waarom bijna voortdurend gegierd wordt van het lachen. Orgelbespeling in Palace Familie Cinema. Plannen om „Community Singing" in Haarlem in te voeren. Het concertorgel in de Palace Familie Cinema, dat door de firma Theo Strunk geheel werd ge restaureerd, zal voortaan in de voorstellingen weer worden bespeeld. Bernard Drukker, de vroegere solo-organist van Asta-Theater Den Haag en City-Theater Amsterdam zal als gast, reeds heden de voorstellingen met zijn orgelspel opluisteren. Het ligt o.a. in de bedoeling in de toekomst het in Engeland zoo populaire commu nity-singing (samenzang) ook in Haarlem in te voeren. De tweede loterij van „Haarlem's Bloei" begint goed. Men schrijft ons: Als de wijze, waarop de tweede loterij ont vangen is geworden als een symptoon mag wor den beschouwd voor de publieke waardeering, welke „Haarlems Bloei" mag ondervinden, dan mag het bestuur dezer Stichting niet ontevreden zijn. Na het verschijnen van de mededeeling om trent het begin van den loten-verkoop, mocht de Stichting nog een aantal prijzen van handel drijvende middenstanders ontvangen. Deze zullen worden gevoegd bij de ruim 200 prijzen, welke reeds voor deze tweede loterij beschikbaar waren gesteld. De belangrijke uitbreiding van het prijzen- aantal, meer dan het dubbele van vorig jaar, heeft het mogelijk gemaakt niet alleen de tradi- tioneele auto, radio-toestel en vele artikelen, die vooral de huisvrouw bijzonder welkom kun nen zijn, ook eens goed te denken aan de jon geren. Een pracht tandem-rijwiel, een twee persoons kano, een kampeertent, een rugzak en andere sport- en kampeei'benoodigdheden zijn ditmaal aan de prijzenlijst toegevoegd. De 60-cents loten van „Haarlems Bloei" zijn thans overal in Haarlem verkrijgbaar, zoo ook bij het Bureau der Stichting „Haarlems Bloei", Stationsplein 1,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1939 | | pagina 14