MOREELE HERBEWAPENING
Twee tentoonstellingen van Britsch kunnen
ONS WEKELIJKSCH
KNIPPATROON.
AGENDA.
FABLO shirts van TRICOLINE
ZATERDAG 25 FEBRUARI 1939
HA A RE EM'S DAGBEAD
Wereld-gebedsdag voor vrouwen.
Elegante japon.
Deze elegante japon kan men vervaardigen
van 2.50 meter soepele wollen stof van 130
cM. breedte. De schoudernaad wordt van vo
ren alleen ingerimpeld, terwijl er over den
schouder en om den hals 'n geborduurde band
wordt gestikt. De rok loopt een ietsje klokkend
uit. Een ceintuur in de kleur van het borduur
sel voltooit het geheel.
Het patroon is gemaakt voor maat 42; bo
venwijdte 96 c.M. taillew. 74 c.M. heup
wijdte 104 c.M. Door het al of niet aanknip
pen van naden kan men het patroon passend
maken voor het eigen figuur.
Prijs van het patroon 26 ets. Het is van
Maandag af gedurende een week verkrijg
baar bij de Bureaux van dit blad, Gr. Hout
straat 93 en Soendaplein 37.
HET IS ZEER TAKTVOL
van de natuur, dat de mensch niet als een
boom jaarringen krijgt. Hoeveel meer kan de
mooie vrouw van het leven genieten, wanneer
zij weet. dat zij wel ouder in jaren, maar niet
wat haar uiterlijk betreft wordt. Het uiterlijk
van een vrouw wordt in de eerste plaats be
paald door een jeugdig zachte huid. Sulfoderm-
poeder maakt het mogelijk die te behouden
of te krijgen. Daarom behoort Sulfoderm-
poeder tot de onontbeerlijke hulpmiddelen
van de verzorgde vrouw. Verkrijgbaar bij alle
apothekers en drogisten.
(Adv. Ingez. Med.)
HOE?
Bijvoorbeeld door U als werkend of contrl-
bueerend lid op te geven aan de Vereeniging
Pro Juventute, secretariaatMorinnesteeg 7,
Haarlem.
(Adv. Ingez. Med.)
ZATERDAG 25 FEBRUARI
Haarlemsche Hulpbank: Jaarvergadering 3.30
uur.
Volksuniversiteit: Filmavond, 8.15 uur.
Stadsschouwburg, Wilsonsplein: Een-acterwed-
strijd Gron. Ver. „Gruno", 8 uur.
Gebouw H. K. B., Tempeliersstraat: Bal-avond
van Joh. L. van Duyn, 8.30 uur.
Frans Hals Theater: „Sergeant Berry", 2.30, 7
en 9.15 uur.
Rembrandt Theater: „Suez". Op het tooneel
..Jonny en Jones", 2.30, 7 en 9.15 uur.
Palace Familie Cinema: „Tragedie van een
Keizerrijk" en „De kuische Suzanna", 2 en 8.15
uur.
Luxor Theater: „Marie Antoinette", 2.30, 7
en 9.15 uur.
Spaarne Theater: „Chinatown" en „Misdadigers
der lucht".
Moviac: „Veerman Maria", 2.30, 7.15 en 9.15 u.
City Bioscoop. Zuiderstraat: „Jopie Slim en
Dickie Bigmans".
Palestina Diorama's, Schotersingel 117a. Ge
opend eiken werkdag (behalve Vrijdags) van
35 en 79 uur.
Teyler Museum, Spaarne 16, 113 uur, be-
'ïalve 's Maandags. Toegang vrij.
ZONDAG 26 FEBRUARI
Stadsschouwburg, Wilsonsplein: Blijspel „Speur
honden", door het Gezelschap Jan Musch, 8.15 u.
City Bioscoop, Zuiderstraat: „Jopie Slim en
Dickie Bigmans".
Bioscoopvoorstellingen 's middags en 's avonds.
MAANDAG 27 FEBRUARI
Gemeentelijke Concertzaal: Concert Haarlem
sche Motet- en Madrigaal Vereeniging. 8.15 uur.
Bioscoopvoorstellingen 's middags en 's avonds.
ROOSTER VAN APOTHEKEN
(Samengesteld door den Inspecteur der
Volksgezondheid.)
Voor de apotheken die toestemming gevraagd
hebben, om 's avonds en 's nachts en Zondags te
sluiten, is door den Inspecteur der Volksgezond
heid een sluitingsrooster opgemaakt.
Van Zaterdag 25 Februari 8 uur tot en met
Vrijdag 3 Maart zijn de volgende apotheken
des avonds na 8 uur en des nachts geopend:
H. J. M. Bartels, Firma C. G. Loomeyer en Zn,.
Barteljorisstraat 11. Tel. 10175.
B. W. Ferguson, Park-Apotheek, Kleverpark
weg 13. Tel. 11793.
W. C. Keizer, TeyIer-Apotheek, Teylerplein
79. Tel. 17946
Samenkomst in Bethesda-Sarepta.
In de kapel van Bethesda Sarepta aan de
Hazepaterslaan werd evenals andere jaren
een gebedssamenkemst gehouden in verband
met den gebedsdag voor Vrouwen.
Achtereenvolgens gingen mevrouw M, Poley—
Wessels, 1ste secretaresse der Plaatselijke
Federatie Haarlem en mej. dr. G. H. J. v. d.
Molen, presidente der afdeeling Haarlem van
den Ned. Christen-Vrouwenbond, voor in ge
bed.
Het hoofdmotief van dezen gebedssamen
komst was: „Laten wij onze liefde in daden
omzetten".
Enkele fragmenten der teksten, die door
de leidsters werden gezegd, mogen hieronder
volgen.
„Er is geen gebd, dat ons hart zoo opheft
tot God als de gebeden, die wij voor anderen
uitspreken. Voorbede is „liefde op de knieën"
en in zulk 'n gebed knielen wij naast Christus
die zonder ophouden bad voor de wereld, die
Hij liefhad.
Voor de slachtoffers van den oorlog en die
hun geliefden van zich zagen wegrukken,
misschien om nooit weer vereenigd te wor
den, voor de vervolgden ter wille van geweten
geloof en ras.
Het lot van de wereld hangt af van de
sociale en persoonlijke verantwoordelijkheid
van den eenling en zijn vermogen en bereid
heid cm die te dragen. God staat ons zijn
wereld niet als een speelplaats, een slagveld,
een fabriek, een wereldrijk af. Wij moeten
haar aan Hem geven, of er zal duisternis zijn
over de aarde van de 6e tot de 9e ure en dat
kon wel duizend jaar zijn. Wij moeten een
beslissing nemen, en die beslissing is aan ons,
aan u en mij. De wereldgeschiedenis voltrekt
zich in de menschelijke ziel van ieder onzer
Het lot van de wereld, van onze kinderen en
kindskinderen, hangt af van u en mij.
OPSLAG EN VERVOER VAN SNOEK IN DEN
GESLOTEN TIJD.
Naar wij vernemen, ligt het in de bedoeling
te bevorderen, dat aan door den minister
van economischen zaken erkende handelaars
exporteurs van zoetwatervisch, wordt toege
staan, de op 21 Maart 1939 bij hen in opslag
zijnde snoek onder nader te stellen voorwaar
den ter voorkoming van misbruik tot en met
20 April 1939 in opslag te houden en te ver
voeren. indien de zending is gedekt door een
geleidebiljet van beperkten tijdsduur, dat zal
worden afgegeven door den betrokken in
specteur der visscherijen.
Maar laat ik mij niet door bier van mijn on
derwerp af laten brengen, hoe vergeeflijk dat
ook zou zijn. Ik zou het hebben over twee
tentoonstellingen. Een daarvan hebben wij
nu afgehandeld, zoodat er volgens Bartjes nog
precies een overblijft. Welnu, deze tweede
tentoonstelling is in vele opzichten precies het
tegenovergestelde van de eerste. De eerste is
een triomf van macht, een tempel van succes.
De tweede is een triomf van bescheidenheid,
een tempel van hoop. Wat daar bijeen is ge
bracht komt niet uit enorme fabrieken en
trotsche werkplaatsen, maar uit nederige ka
mertjes drie hoog achter. Het vertegenwoor
digt de ideeën, soms den levensarbeid van
kleine mannekes zonder geld, die voor deze
paar dagen in het jaar het werk van hun
achterkamertjes in een schamele zaal ten
toon hebben gesteld, in de steeds weer ople
vende hoop dat hun werk eens in dien ande
ren tempel zal prijken, in den tempel van rijk
dom en succes. Maar ik spreek in orakeltaal.
Laten wij dan dezen Delphischen toon laten
varen en de dingen bij hun naam noemen. De
mannekes van drie-hoog-achter, die hun werk
in de schamele zaal in St. Vincent Square ten
toon hebben gesteld, zijn de uitvinders. Het
klinkt romantisch. Maar, zooals de meeste
dingen die romantisch klinken, valt het in de
practijk bar tegen. De doodende straal of de
kip die de gouden eieren legt zult gij op de
Londensche Tentoonstelling van Uitvindingen
niet vinden; moderne Edisons, Marconi's, of
Watts'en zult gij er tevergeefs zoeken. De
groote meerderheid van de inzendingen be
staat uit naïve bedenksels en eenvoudige
knutselarijtjes, die eerder opvallen door hun
charmante nutteloosheid dan door hun revo-
ïutionnair karakter. Daar is b.v. de flesschen-
trekker voor éénannige drinkers, een aardig
ideetje maar nauwelijks geëigend om eenzelf
de industriëele omwenteling teweeg te brengen
als de gloeilamp of de benzine-motor. Aardig
is ook no. 522, dat in de officieele catalogus
beschreven wordt als „een rattenval die er
uitziet als een open doos, zoodat de rat alle
achterdocht verliest". Zoo zijn er nog tal van
andere wereldschokkende innovaties. Luistert
naar de beschrijving van nog. 512. Het ziet er
uit als een gewoon cylindervormig doosje en
het is ook niets anders dan een gewoon cy
lindervormig doosje, maar het heet „een ver
pakking, speciaal ingericht om gemakkelijk
bij den inhoud te komen". Interessanter en
praktischer is no. 120, een „speciaal gevormde
vork", die den gebruiker in staat stelt een
stuk vleesch of ander voedsel stevig op het
bord vast te houden". Voor lieden die gewoon
zijn hun lammeren, kreeften of mosselen
levend te eten kan een dergelijk instrument
werkelijk zeer nuttig zijn en veel hinderlijk
gespartel voorkomen.
Overigens geeft het aantal uitvindingen
voor de vergemakkelijking van de mensche
lijke voeding aanleiding te denken, dat de
Engelsche tafelmanieren nog niet alles zijn
Er is niet alleen de vork voor kannibalen, maar
ook een instrument om grapefruit te eten
zonder je tafelgenoot rijkelijk met sap te be
sproeien, en een speciale ijswafel „waaruit het
ijs niet ontsnappen kan. zoodat het comfor
tabel en zonder morsen gegeten kan worden".
Natuurlijk ontbreken op deze Engelsche ten
toonstelling de uitvindingen op sportgebied
niet. Werkelijk listig leek mij de verstelbare
golfclub, waarbij men maar aan een schroefje
te draaien heeft om er achtereenvolgens een
driver, mashie, niblick, putter en meer derge
lijke geheimzinnige golf-instrumenten van te
maken. Men bespaart zich daarmee niet alleen
de kosten van een compleet stel verschillende
stokken, maar ook de ergernis, bij eiken slag
het verachtelijk grijnzende gelaat van den
stokkendragenden caddie tegenover zich te
21 Een andere nuttige uitvinding op sportge
bied is het „onuitglijbare hoefijzer". Helaas
is er naast al deze vroolijke uitvindingen ook
Beneden zat Gerda's grootmoeder in den warmen zonneschijn en
'.as in den bijbel. Toen het meisje met Karei binnen kwam, hoorden
zij haar juist hardop voorlezen: „Zoo gij niet blijft als de kinderen,
kunt gy God's ryk niet binnen gaan." Zij zagen elkander glim
lachend aan. Nu begrepen zij ineens ook de woorden van den
den psalm
„Rozen groeien in het dal,
Christus-kindje komen zal!'"
Daar zaten zij nu, volwassen en toch nog kinderen, kinderen in
hun hart. En het was zomer, warme, heerlijke zomer, die geluk
voorspelde en het ook inderdaad bracht
EINDE
(Maandag een andere vertelling).
De Tempel van Succes
en de Tempel van Hoop.
GEERT HOOGEVEEN
Alléén
Mr. CORNELISSTRAAT 54 - TELEF. 16270.
Onze Londensche correspondent schrijft:
In Londen worden op het oogenblik twee
tentoonstellingen gehouden. De eene huist in
Earls Court, de grootste klomp beton die de
wereld ooit heeft aanschouwd. Maar zelfs deze
enorme schuur is nog niet groot genoeg om de
heele tentoonstelling te herbergen. Zooveel
schoons hebben de organisatoren te toonen
dat zij een groot gedeelte van hun waren in
Birmingham onder hebben moeten brengen.
U ziet dus wel dat het niet om kinderwerk
gaat. Dat mag ook nog blijken uit het feit.
dat de Koningin deze super-de-luxe tentoon
stelling persoonlijk geopend heeft. Wat er al
zoo te zien is? Alles wat door menschenhan-
den, of liever speciaal door Britsche men-
schenhanden gemaakt wordt. Locomotieven
en vingerhoeden, stalen kabels en haarnetjes,
kanonnen en proppeschieters, kortom alle
producten van de Britsche industrie, en dat
zegt wat. Ja, het is een trotsche vertooning
van macht, rijkdom en kunnen, deze Engel
sche jaarbeurs, een Mekka voor de handelslie
den van de heele wereld. Maar interesseert
het u, kan het u wat schelen? Dorst u naar
een haarfijn verslag van de nieuwste verbete
ringen in de gesynchroniseerde dubbel-con-
tröle-electro-dynamo-magneet of de span-
ning-cum-trilling-weerstands-coëfficient van
het een of ander belachelijke dingsigheidje?
Neen, driewerf neen. Het laat u zoo koud als
een Engelsche zomerdag, en mij ook. De
meesten onzer weten niets van dit soort dingen
en daarom zullen wij er over zwijgen. Alleen
één ding mag hier nog van de British In
dustries Fair vermeld worden en dat is, dat
zij dit. jaar geheel in de sfeer van de nieuwe
helden vereering staat: Overal waar gij gaat
kijkt het beboschte gelaat van Chamberlain
u aan. Zoo zijn er klokken met op de wijzer
plaat een grinnikende premier en wijzers in
den vorm van parapluies. Er zijn muzikale
Chamberlain-poppen (zouden ze „Ach du
lieber Augustin" zingen?), ja, ge kunt zelfs
bier uit Chamberlain's schedel drinken als gij
van dergelijke barbaarsche practjjken houdt.
Deze Engelsche voorliefde voor vreemdsoortige
bierglazen is overigens niet nieuw. In den tijd
van de kroningsfeesten verschenen er ook
reeds de onwaarschijnlijkste producten op dit
gebied. Een vriend van mij bezit een dezer
artikelen, dat mij eiken keer dat ik eruit drin
ken moet de stuipen van schrik op het lijf
jaagt. Neemt men het oppervlakkig onschul
dig uitziende glas namelijk van de tafel op,
aan begin het plotseling luidkeels het „God
save the King" te spelen, hetgeen op zijn
minst genomen hinderlijk is. Aan den ande
ren kant moet toegegeven worden dat deze
plotselinge onverwachte muziekuitvoering
helpt om de aandacht van de kwaliteit van
het bier af te leiden, en dat is ongetwijfeld
een goed ding. Zoo ziet u al weer dat hier in
Engeland alles zijn voor en tegen en vice
versa heeft.
nog een aantal voor minder amusante doel
einden, zooals de gasvrije kinderwagen (ook
geschikt voor uw hond! vertelde de uitvinder
mij trotsch), opvouwbare gasvrije schuilplaat
sen, gasvrije mantelpakjes en meer van der
gelijke zaken. Maar de meest betreurenswaar
dige inzending van de heele tentoonstelling is
en blijft no. 563, „een niet-alcoholische drank
die er uit ziet als bier". Daar wordt niemand
mee gediend, de geheelonthouder al evenmin
als de gebruiker. Het is een verradelijke, val-
sche drank, een bron van verbittering en
twist. Kortom, het moest verboden worden.
Londen, 22 Febr. 1939
Kon. Ver. „Oost en West".
De tabakscultuur in Deli.
Voor de Koninklijke Vereeniging „Oost en
West", afdeeling Haarlem en omstreken, heeft
Vrijdagavond de heer J. H. Bitters, directeur van
de Deli-Batavia Mij een causerie gehouden over
de tabakscultuur in Deli en haar instellingen,
waarbij een film over de tabakscultuur werd
vertoond, die de heer Bitters als herinnering aan
zijn verblijf in Deli als hoofdadministrateur had
laten opnemen.
De spreker, die door den voorzitter, den heer
P. C. Woudsma, was ingeleid, gaf bij de film een
uitvoerige uiteenzetting van het vertoonde, waar
de aanwezigen een uitstekend overzicht kregen
van de tabakscultuur en haar vele moeilijkheden.
De film, die dikwijls fraai was gefotografeerd,
begon met de ontbossching van de te beplanten
grond de cultuurgrond voor de tabak wordt
slechts eens in de acht jaar gebruikt, en wordt,
de overige jaren aan zijn lot overgelaten het
gereed maken voor den aanplant, het aanleg
gen van zaaibedden, die, teneinde de jonge zaai
lingen tegen de zon te beschermen, worden over
dekt door pajongs (lage afdakjes) van bamboe
en atap. De jonge plantjes die na enkele dagen
zijn ontkiemd, worden later uitgedund en lang-
(Adv. Ingez. Med.)
zamerhand meer aan het zonlicht bloot
gesteld om later in den vollen grond te worden
uitgeplant.
Duidelijk toonde de film de uiterste zorg die
aan de planten wordt besteed, de zorgvuldige be
handeling van de jonge bibit. het minitieuze on
derzoek naar planten die zijn aangetast door de
gevaarlijke belagers van de tabak: de slijmziekte,
de rupsen en de bladluizen, die bij nalatigheid
een heele oogst zouden kunnen vernietigen. De
bestrijding van deze vijanden der tabak-cultuur
geschiedt dan ook met buitengewone nauwgezet
heid. Een qndere moeilijkheid, waar weinig aan
te doen is, is de schade door storm.
Ondertusschen zijn, kort na het uitplanten de
bedden tweemaal opgehoogd. Hierdoor kunnen
de planten een groot wortelstelsel ontwikkelen
en wordt tevens de afwatering van de hevige re-
benbuien die tijdens den groeitijd in Deli plegen
neer te vallen, verbeterd.
Vervolgens toonde de film de oogst der ta
baksbladeren van de planten, die inmiddels boo-
men geworden zijn in 60 dagen bereiken ze
een hoogte van ongeveer twee meter De ge
plukte bladeren, die telkens twee aan twee wor
den geoogst, van onderen te beginnen, komen
daarna in de elk jaar opnieuw van bamboe en
atap opgebouwde droogschuren. Twintig dagen
later wordt de oogst naar de fermenteerschuren
vervoerd, waar de bladeren, na eerst een voor-
loopige sorteering te hebben ondergaan op sta
pels worden gelegd om te broeien. Tenslotte
worden de tabaksbladeren definitief gesorteerd
naar kleur en grootte en, in matten van 80 kg.
verpakt, naar de tabaksmarkten gezonden.
Hierna werd nog een eveneens op onderhou
dende wijze door den heer Bitters geëxpliceerde
film vertoond, die de vele aan de Delische ta
bakscultuur verbonden sociale en hygiënische in
stellingen in beeld bracht.
De voorzitter sloot met een woord van dank
aan den heer Bitters dezen welgeslaagden film
avond.
beschaafde, moderne dessins
I 5.90 mei 2 boorden en 2 paar manchetien
(Adv. ingez. Med.)
Hand in hand liepen Gerda en Karei weer verder. Waar zij
kwamen was het lente, lente met bloesems en jong groen. Overal
hoorden zij de klokken luiden, totdat zij heel in de verte hooge
torens zagen, die zij kenden. Ja, dat was de stad, waar zij woon
den. De kinderen zagen het direct en vol blijdschap liepen zij
verder, de stadspoort door, recht naar het huis van Gerda's
Alles, alles was hier nog zooals het vroeger geweest was. De
deur van het huis, de trap naar boven, de kamer, waar elk voor
werp nog precies op dezelfde plaats stondDe klok tikte even
gezellig als vroeger en de wijzers draaiden nog steeds rond. Toen
Gerda en Karei door de deur kwamen, merkten zrj, dat zij volwas
sen menschen waren geworden. De rozen in de dakgoot bloeiden en
op Gerda's kamertje stonden nog altijd de twee kleine stoeltjes
Zij gingen op de stoeltjes zitten, al pasten zij daarin ook niet meer
Hand in hand bleven zij daar zitten en a! de koude, leege pracht
van de Sneeuwkoningin vergaten zjj.