P. MATTHAUS PASSION Kl. Middenstandswoningen Aank. Kantoorbediende Wat hebt U G. Rhee Zn. Derde Pianoconcert. KASTPAPIER GLASPAPIER ANTON BOSSE banketbakkersieerling Schoonmaak- goederen I. G. O. S, Dr. Posthumus Meyjes Riant huis te huur Voor Uw Tuin LEDEREN MANTELS aan 'n wasscherij PRIMA VERKOOPSTER ZATERDAG 4 M A A R-T-493R HAAREEM'S DAGBLAD IS MUZIEK. Haarl. Orkest-Vereeniging. EERSTE BEETHOVEN-CONCERT Nadat in den loop van dit seizoen bijna alle werken voor klavier en orkest van Beethoven op verschillende concerten der H. O. V. uit gevoerd waren, is ons orkest nog een over vier avonden verdeelden Beethoven-cyclus begon nen. Met de werken van een anderen compo nist zou zoo iets een gewaagde onderneming lijken. Maar de magische kracht van Beet hoven's scheppingen blijkt steeds weer tegen alle invloeden van tijd of mode bestand, en ook het feit, dat .het Vierde Pianoconcert Vrijdagavond voor 'de tweede maal in dit seizoen op het programma stond, leverde geen bezwaar voor een groote belangstelling van de zijde van het publiek. Hoe vaak ik dat Vierde Concert in den loop der jaren hier al gehoord heb, kan ik niet bij benadering schatten. Het is dan ook voor een solist wel haast onmogelijk geworden er nog iets nieuws in te openbaren. Toch lieten de verschillende vertolkingen onderling sterk af wijkende opvattingen hooren. Als ik me alleen tot de laatste audities bepaaldie van Paul Frenkel een jaar geleden; 'die van Cor de Groot in dezen winter, en die van Edouard Darsky nu Vrijdagavond, dan hebben we in de eerste en de laatste twee diametraal tegen gestelde visies, en in de tweede het gulden midden. Frenkel poëtiseerde en romantiseerde, soms op het kantje van het weekelijke. Darsky speelde a-romantisch, hield de lijnen ook in de cantilenes strak en veroorloofde zich alleen in de Finale enkele temponuances, en dan nog slechts in versnellenden, voortstuwenden zin. Cor de Groot speelde technisch volkomen gaaf en liet het poëtische element voldoende recht wedervaren om elk idee van koelheid uit te sluiten. Technisch gaaf was het spel van Darsky ook en formidabel was het, wat vingerkracht en -vlugheid betreft, te meer verwonderlijk omdat het zwakke uiterlijk van dezen jongen Rus- sisch-Franschen pianist geen groote kracht prestaties deed venvachten. Bijna onbeweeg lijk zat hij voor den Bechstein-vleugel; geen armzwaaien ondersteunden het acoustisch of tenminste het optisch effect, maar zoo dit laatste ontbrak, het acoustische was er, en dat was in orde. Voor den dirigent waren Darsky's onverhoedsche tempoversnellingen wel eens moeilijk te volgen, maar Marinus Adam volgde met zijn gewone betrouwbaarheid en de kleine oneenigheid in het Rondo was eigenlijk aan een onjuisten inzet van den pianist te wijten. Het Andante was bij aile strakheid zeer mooi van klank. Darsky speelde Beethoven's eigen cadensen en verwierf voor zijn vertolking van het Vierde Concert een grooten en langdurigen bijval. De orkestwerken van dezen avond waren de Eerste en de Derde Leonore-Ouverture en de Achtste Symphonie. Op Marinus Adam's op vatting dezer werken is weinig of geen aan merking te maken; ze is gezond en welbewust. En het orkest musiceerde, nadat de acclimati seer ingsmoeilijkheden der blaasinstrumenten overwonnen waren, tot aller tevredenheid. Zeker, een en ander zou bij langduriger studie nog wel geacheveerder gaan, maar wie de over lading met werkzaamheden en den daaruit voortvloeienden korten voorbereidingstijd in aanmerking neemt, moet bewondering gevoelen voor de paraatheid van ons dapper orkest. Bij- zondr- mooi klonken het tweede en het derde doel :r Achtste. De beide hoorns en de cla- met deden in het Trio van dat derde deel bij uitstek goed werk; de trompettist mag een woord van lof incasseeren voor zijn solo in de 3de Leonore-Ouverture. K. DE JONG. het klavier in met een heftige oplaaiïng, die echter spoedig bedaart De geheele melodie volgt nu eerst in Des gr. t., dan in f kL t., dan in bes kl. t., telkens door een rustbrengende phrase besloten, en wel de eerste en de derde maal door dezellde, de tweede maal door een andere, die duidelijke verwantschap met A, a heeft. Na de derde conclusie wordt het tempo versneld; in vlugge triolen treedt weer A, a op; in het orkest komt een soort van walsrythme: een fantastisch deel volgt. Verschillende brokstukken van A vliegen dooreen en het klavier gaat met allerlei grillige figuren meestal dwars tegen het orkest in. Ineens op dit spel volgen de twee rust brengende phrases achtereen en het orkest her neemt den aanvang. Weer grijpt het klavier plotseling in, doch nu met een barsche inter ruptie, die in een geweldigen climax naar de Finale voert. De Finale heeft geen eigen tempo-aanduiding. Zij is in den hoofdvorm der sonate gehouden. De themagroepen der expositie, en dus ook dei- reprise, zijn zelfstandig. Maar in plaats van een op die thema's gebouwde doorwerking komt een uitvoerig „Scherzando", dat B (uit het eerste Allegro) in bizarre rythmische veranderingen laat hooren; dan volgt A en tenslotte een vol ledige herinnering aan het zangthema van het eerste hoofddeel. Dit heele middendeel draait weer om de toonsoort Es gr. t. De reprise is ver kort en veelvuldig gewijzigd. Zij gaat over in een lange orgelpunt, waartegen A weer optreedt, eerst in lage ligging, dan in voortdurende stij ging totdat het tweede thema der Finale triom fantelijk intreedt en het werk glorieus besluit. Dit concert stelt door zijn veelvuldige tem powisselingen en door zijn gecompliceerdheid ook aan den dirigent hooge eischen. Het ver scheen in 1910. Rachmaninow schreef enkele jaren geleden nog een vierde Concert, op. 40, dat voor zoover ik weet hier te lande nimmer uitgevoerd is. Zijn eerste Concert, op. 1, is een geheel onzelfstandig jeugdwerk. Maar in zijn tweede en derde toont hij zich „ten voeten uit". K. DE JONG. S. RACHMANINOW. Het programma van het a.s. Zondagmiddag concert der H. O. V. bevat behalve Ravel's „Ma mère 1' Oye" en Tschaikowsky's Vijfde Sym phonie het Derde Pianoconcert van Sergei Rachmaninow, dat, voor zoover ik weet, nim mer tevoren in Haarlem uitgevoerd is. Het lijkt me niet overbodig om vooraf over dit Derde Concert een en ander mede te deelen. wijl het karakter en de bouw er van aanmerke lijke verschillen vertoonen met die van het veelgespeelde en geliefde Tweede. De structuur van het Tweede Concert wijkt in de groote lijnen der beide snelle hoofddeelen niet essentieel af van het standaardtype, dat in hoofdvorm der Sonate belichaamd is; het Adagio sostenuto staat als een Nocturne daar tusschenin. Elk der drie hoofddeelen heeft zijn eigen the matisch materiaal; de saamhoorigheid wordt voornamelijk bepaald door psychische factoren. Het karakter van het Derde Concert is veel wisselender en grilliger en de bouw is bij een eerste kennismaking veel minder gemakkelijk te overzien. Sombere, pathetische, heftige, lyri sche, capricieuze, schertsende en heroieke mo menten wisselen er in af. Maar deze schijnbare losheid wordt tot hechtheid door de thematische banden, die het werk tot een cyclische geslo tenheid afronden. Twee thema's en de motivische onderdeelen daarvan treden in elk der drie hoofddeelen en spelen daarin een belangrijke rol. Men vindt ze beide in het eerste hoofddeel, het Allegro ma non tanto: het eerste als hoofd- of beginthema, het andere, na een voorbereidende aanduiding door middel van de trompet, als zangthema. Het hoofdthema, dat door het klavier ge ëxponeerd wordt is een eenvoudige Slavische melodie, waarvan de twee inleidende maten van het orkest reeds de eerste drie noten doen hoo ren. We willen dit thema A noemen. Het be staat uit een voorzin a en een nazin b; de eerste vangt aan met de noten d, f, e, d; de tweede met de noten es, d, c, bes, c, d. Het motief, waaruit het zangthema opgebouwd is, noemen we B. De hoorder trachte zich beide terstond in te prenten. Op de expositie van het hoofdthema volgt een overgang, waarin B optreedt, naar het zang thema, welks motief ook als slotgroep dient. De doorwerking houdt zich uitsluitend met A bezig, dat in allerlei rythmische veranderingen ver schijnt; ook de in vele imitaties optredende eerste noten van den nazin verdienen de aan dacht. Nadat de beweging tot groote heftigheid is opgevoerd komt een verstilling en dan krijgt het klavier een tijdlang alleen het woord met een quasi-improviseerende, geheel uit A, a ont wikkelde cadens. Te midden daarvan neemt een der blaasinstrumenten het thema over, maar spoedig blijft weer het klavier alleen, nu ech ter met thema B. De toonsoort is hier geheel Es geworden; met een onverwachten harmonischen ruk zijn we weer in d kl. t. en klinkt het vol ledige hoofdthema, precies als in den aanvang. Een coda, waarin B zich weer doet hooren. sluit het eerste Allegro zacht en geheimzinnig af. Het Intermezzo (Adagio) begint met een lange orkestinleiding, die de hoofdmelodie modulee rend van d kl. t. naar cis kl. t voert. Dan grijpt bonden, werd van de zijde der gemeente de wensch geuit althans te pogen een inzicht te verkrijgen van de Inkomens van de verzeker den, omdat daaromtrent niets bekend was. Tengevolge van het feit. dat van de ver zekerden bij 'den Geneeskundigen Dienst wel de namen, doch niet de adressen bekend wa ren, hebben de fondsen zich bereid verklaard de adressen van bedoelde verzekerden aan de gemeente te verstrekken. De gegevens omtrent Inkomen waren bekend bij den Controleur van de Belastingen. De gemeente is nu evenwel zelfstandig bij de verzekerden een controle gaan instellen omtrent het inkomen. Over een controle is door niemand ge sproken. Het werd ons zoo eenvoudig mogelijk voor gesteld. Als de fondsen de gemeente nu maar de adressen wilden verschaffen, dan had de controleur van de Belastingen de beschikking over de gegevens van inkomen. Eenvoudiger kon het dus o.i. niet. Wij vertrouwen, dat het onze leden duidelijk zal zijn, dat wij ons met den gang van zaken niet kunnen vereenigen". Tentoonstelling van oude schilde rijen op Wereldtentoonstelling te New-York. Vijfhonderd van de meest bekende schilde rijen van oude meesters zullen op de New- Yorksche Wereldtentoonstelling geëxposeerd worden. Dit zal de grootste tentoonstelling van oude schilderijen zijn, die ooit in de Vereenigde Staten werd gehouden. De waarde van de ge- exposeerde werken wordt geschat op ruim 30.000.000 dollar. Bijna alle groote schilders van de middeleeuwen tot de aanhangers der ver schillende richtingen van de 19de eeuw zullen door hun werk vertegenwoordigd zijn. Van het Louvre in Parijs, de „Uffizi Gallery" en de „Na tional Gallery" te Londen evenals van het Rijks museum te Amsterdam zijn reeds definitieve toezeggingen verkregen. Het museum waar deze „Meesterwerken der Kunst" tentoongesteld zullen worden zal uit drie paviljoens bestaan, die gegroepeerd worden rond een binnenplaats,, waar een fraaie, groote tuin zal worden aangelegd met een uitgestrekte waterpartij- In het eerste paviljoen, dat zeven galerijen zal tellen, zullen o.m. de werken van Italiaansche en Fransche schilders uit de 13de en 14de eeuw geëxposeerd worden terwijl ook de Italiaansche schilderkunst der 15de eeuw van Tra Angelico en Massaccio tot Botticelli en Ghirlandajo ver tegenwoordigd zal zijn. Verder zal men in dit paviljoen twee galerijen inrichten voor oude Vlaamsche schilders zooals Jan van Eyck, Mem- ling, Quentin Massys en Pieter Breughel. De- overblijvënde zalen in dit paviljoen zullen wer ken bevatten van Hollandsche, Fransche en Duitsche schilders der 15de en 16de eeuw. Een speciale afdeeling zal aan Holbein en Oürer worden gewijd. Het tweede paviljoen is hoofdzakelijk bestemd voor Italiaansche Renaissance schilders en aan hangers van den Barok stijl in Italië, Frankrijk en Spanje. Leonardo, Raphael en Michel Angelo zijn de wereldberoemde meesters, wier werken men hier zal kunnen aanschouwen. Een spe ciale galerij zal voorts uitsluitend bestemd wor den voor werken van den Griek El Greco. De laatste afdeeling van elf galerijen zal bij zonder bezienswaardig zijn en schilderijen be vatten van Spaansche, Belgische, Hollandsche. Engelsche en Fransche meesters. Allereerst zal men schilderijen van Velasquez, Murillo en hun leerlingen kunnen bewonderen, dan komt men aan een Vlaamsche afdeeling, die hoofdza kelijk aan Rubens en van Dijck is gewijd. Ver volgens zullen bijna alle Nederlandsche meesters uit de zeventiende eeuw vertegenwoordigd zijn. Werken van Frans Hals, Rembrandt en Vermeer zullen geëxposeerd worden met schilderijen van Jan Steen, Terborch, Metsu, P. de Hooch, Ostade en de landschapschilders Hobbema, Ruysdael en Cuyp. De volgende galerij is gewijd aan Engel sche schilders van de 18de eeuw van Hogarth tot Gainsborough en Lawrence en van Wilson tot Constable en Turner. De Fransche schilders der 18de eeuw: Wat- teau, Boucher, Fragmard, David en Goga met hun volgelingen zullen deze zeldzame expositie sluiten. Zooals ook in de Gothische zaal bij den ingang zal deze laatste galerij beeldhouwwerk bevatten. Ditmaal van Houdon en zijn leerlin gen. Men wil hierdoor laten uitkomen dat in de bloeiperioden der schilderkunst ook andere kun sten tot hooge vervolmaking kwamen. De Ziekeiiliuisverzekering. In het maandblad van het Ziekenfonds „Ziekenzorg" te Haarlem wordt o.a. het vol gende geschreven: Uit persberichten kan het onzen leden be kend zijn, dat op initiatief van dr. W. B. Smit, directeur van den Gemeentelijken Genees kundigen Dienst, eenigen tijd geleden een conferentie heeft plaats gevonden met de be sturen der ziekenfondsen te Haarlem, om te bespreken of het gewenscht en mogelijk was voor de Ziekenhuisverzekering een progressief tarief in te voeren. Dr. Smit vond het een sociale onrechtvaar digheid, dat alle verzekerden dezelfde premie moeten betalen. Hoewel door de Ziekenfond sen erkend werd, dat ln het principe een juiste gedachte zit, werd erop gewezen, dat die zelfde sociale onrechtvaardigheid ook bestaat bij de tarieven van electriciteit. gas en water Maar vooral werd betwijfeld of de gedachte administratief door de fondsen uitvoerbaar is. Vooral van de zijde der aanwezige admini strateurs van ziekenfondsen werden vele admi nistratieve bezwaren naar voren gebracht. Daar deze bezwaren, in verband met het kwitantiesysteem bij ons fonds het grootst waren, werd de afspraak gemaakt, dat de vertegenwoordigers van de gemeente ten onze kantore e enen ander nader in oogenschouw zouden nemen. Deze bijeenkomst heeft plaats gevonden, waarbij onze administrateur een uitvoerige Inleiding heeft gehouden, om te trachten aan te toonen dat hetgeen de gemeen wenscht, voor ons fonds practisch onuitvoerbaar is. Hoewel erkend werd dat er groote moeilijk heden aan een verandering van het systeem, één premie voor alle verzekerden, waren ver SUPINAT ORIUM JEANNE EN CORRY BLOM Iordensstraat 49 Telef. 18619 Haarlem. Inrichting voor opheffing van voetgebreken. Speciale afdeeling voor voet verzorging. Behandeling uitsluit, na voor afgaande afspraak. Instituut geopend: 9—17.30 uur. Vrijdag 9—20.30. wit en frisse, mod. kleuren, aan vellen en rollen o.a. glas in lood BARTELJORISSTR. 12 Haarlem Tel. 10163 Wij staan voor U klaar Gevr. te Heemstede, 1 April of eerder degelijk meisje k. koken en frisch werken, in gez. m. 4 k. Meerdere hulp aanw., v. g. g. v. Adres te vern. bur. van dit blad Mevr. Van LelyveldLaming, Aer- denhout, vraagt tegen 1 Mei in klein gezin een nette Hulp in de Huishouding genegen huiswerk te verrichten en zelfstandig kunnende koken. Aanm. 's avonds na 7 uur bij me vrouw Willemse-Giesen, Bellamy- laan 3, Aerdenhout. Dagmeisje gevr. of meisje v. d. en n. Verspronck- weg 163. Beschaafd meisje gevraagd voor expeditie. Aanm. 's morgens tusschen 10 en 12 uur Franken's Broodfabrieken L. Margaretha- straat 28. (mannel.) voor direct gevraagd op Woningbur. en Assurantie kant. Bekend met typen en ste nograf. Salaris 35 p. m. Br. no. 1055 bur. van dit blad Gevraagd voor direct een prima Behanger-Stoffeerder J. MEIJER, Raadhuisstraat 7, Serieus Huwelijk Heer, gevord. leeft., Chr. Mil. met ruim pensioen, wenscht kenn.mak. met knappe gefort. dame of dito met eigen pensioen. Br. no. 1059 bur. van dit blad Flinke jongen gevr.. 14—16 j. Loon 4 p. w. Br. no. 1064 bur, van dit blad Nette gevraagd Aanm. 's morgens tusschen 10 en 12 uur Lange Margarethastr. 28 GEVRAAGD prima Houtbew.mach., penne- bank. kettingfrais. schaafbank, cirkel- of lintzaag, boorbank, slijpmachine, met of zonder mo toren. Br. no. 1060 bur. v.d. blad Verloofd: BEP ATTEMA en JAC. HOFLAND Javalaan 5, Heemstede Camplaan l, Heemstede Thuis Zondag 5 Maart Javalaan 5, van 3 tot 5 u. nam. STOOMEN - VERVEN VLUGGE AFLEVERING! foVflBCNMj® Directeur Mr. M. STOKVIS. Cursussen o.a. voor: Middenstandsdiploma Handelskennis Staats- en Gemeenterecht, Algemeene Ontwikkeling NIEUWE GRACHT ÏOO Haarlem, Tel. 17759 1939 Dr. Otto Klipp's T alenschool Kleverparkweg 142, Haarlem TELEFOON 13269 ONDERWIJS in FRANSCH DUITSCH ENGELSCH NEDERLANDSCH BOEKHOUDEN STENO OpL voor alle praktijk examens en „Akte L.O." Vraagt gratis prospectus SCHOOL of ENGLISH Correspondence. conversation and grammar lessons. R. A. G. DAVIDSON (Englishman) Leraar Engels M. O. 69 Koninginneweg Tel. 11596 DUITS ENGELS Conv. en Berlitz Meth. d. Dame. Tevens speciale opl. voor verbl. in 't buitenl. in eenige maanden. Privaatles 4.50 p.m. 2 p. 3.-. Br. Mej. N. GROOTENBOER Riviervischmarkt 11 rd. ALFRED SAROT professeur de francais (diplome de Paris) GASTHUISSINGEL 26 R. Schriftverbetering Zou ik op mijn leeftijd nog m'n handschrift kunnen ver beteren? Ja, zeer zeker, waar om niet? Onze leerlingen vn- riecren tot 67 jaar. Attesten en resultaten ter overtuiging. !nst. REIBER-NAN Kl. Houtweg 8 Tel.17655 H'leni AFWEZIG F. C. H. Münnich Zenuwarts Wegens ziekte NIET te consulteeren. JULIAN AL AAN 98, O VER VEEN AFWEZIG wegens milit. dienst: D. Heymans Arts De praktijk wordt waargenomen door de doktoren: Bos, Brat, Lütge, Syne de Jongh en Schreuder. CHRISTELIJK ORATORIUM VEREENIGING MAANDAG 1S MAART GEM. CONCERTZAAt Solisten: TO v. d. SLUYS, ANNIE WOUD, LOUIS VAN TULDER, MAX. KLOOS en LAURENS BOGTMAN. Kaarten a f 1.—, f 1.50 en f 2.— plus rechten bij: te Haarlem: Concertbureaux Alphcnaer en Vernout: te Heemstede: Boekh. v. Mourik, Bronsteeweg 4A, en Boekh. M- Sas, Zand voor tschelaan 147; te Bloemendaal: filiaal Vernout, Bloemendaalscheweg 53; te Overveen: liliaal Vernout, Bloemendaalscheweg 255. Door het verbindend worden der enige uitdelingslijst is het faillissement van C. M. van der Beek, bouwondernemer te Haar lem, geëindigd. Haarlem, 3 Maart 1939 De Curator: Mr. L. S. RÖMELINGH Bij arrest van het Gerechts hof te Amsterdam van 21 Fe bruari 1939 is vernietigd het vonnis der Arrondissements- Rechtbank te Haarlem, waarbij WILLEM GOSSE PEET, bouw ondernemer, wonende te Zwa nenburg, in staat van faillisse ment is verklaard. De curator: Mr. SILVAIN GROEN Haarlem, 3 Maart 1939 OPROEPING Ieder die Iets te vorderen heeft van- of verschuldigd is aan Mejuffrouw GEERTRUIDA MA RIA LOUISE DE GRAAFF laatst gewoond hebbende te Haarlem, Iordensstraat 34 en overleden 17 Februari 1939, alsmede ieder die een borgtocht heeft ten laste van genoemde Mejuffrouw de Graaff, wordt verzocht daarvan opgave te doen vóór 15 Maart 1939 ten kantore van Notaris D. M. Klijzing, Wilhelminastraat 61—63. Mevrouw STARING, Kruidber- gerweg 99, Santpoort, vraagt voor spoedige indiensttreding Nette dienstbode voor den geheelen dag, goed kunnende werken en koken, v. g. g. v. Aanmelding gaarne na s middags 5 uur. GEVRAAGD voor direct: 3 VERKOOPSTERS 1 LOOPJONGEN Aanmelden GROOTE HOUTSTRAAT 61 KAMERS AANGEBODEN Voor 1 of 2 dames aangeboden in rustig gezin gest. kamers of étage (zonder pension), badk„ telef., goede stand. Julianalaan b. d. Zijlweg. Br. no. 1054 bur van dit blad KI. Boven- of Benedenhuis gezocht eenv. Dame alleen, tegen Mei huurprijs pl.m. 18.00 p. m. in Heemstede, Haarlem Z. of omg. Zijlweg-Koninginneweg. Br. m. inl., prijsopg. no. 1052 bur. van dit blad. TE HUUR ongemeub. zit-slaapkamer of ongemeub. zit- en slaapkamers. Adres Adm.Kant. Parkstr. 19. TENNISBAAN Verspronckweg v. seizoen 1939 te huur. Prima red-graveldek. Te bevr. Kleverlaan 160 tel.16877 KENAUSTRAAT bev. suite met serre, 3 gr. en 3 kl. slaapk., badk., poort enz. Inl. Makelaar P. H. BORGHOUTS, Kenaustraat 5 B, tel. 17130 Omtrek Wagenweg Te huur HUIS MET GARAGE Modern ingericht. 6 kam., badk zolder, voor- en gr. achtertuin. Huurprijs 55 per maand. Inl. Makelaar P. H. BORGHOUTS Kenaustraat 5 B Tel. 17130 TE KOOP FN MOTOR 1931, goed loopend 35. Te zien Zondagmorgen 9 tot 1 uur Jac. van Campenstr. 35 Heemstede. Direct van eigenaar te koop omfortabel WOONHUIS voor zelfbewoning of belegging, te Haarlem. Perc. bevat o.m. ka mer en suite, keuken, w.c., voor- en achtertuin, 4 slaapkamers, zolder. Koopsom 4200. Br. no. 1061 bur. van dit blad Te koop gevr. blokjes huizen voor belegging in Zuid of Noord. Br. no. 1063 bur. van dit blad TE KOOP erkende DROGISTZAAK verd. pl.m. 35 p. w. Inl. Woning en Zakenbeurs Kleverlaan 62, tel. 21818. Te koop aangeboden: Simplex Motorrijwiel tegen elk aannemel. bod. Scho- terweg 16. Keus uit meer dan 20.000 stuks laan- en sierbomen, rozen, vruchtbomen en heesters enz. enz. Prijscourant op aanvraag. P. MAKKEL1E, Burgwal 36 Haarlem Tel. 12584 Voor afbraak te koop de perceelen Raaks Nos. 30, 32, 34, 36 en 38. Inl. verkrijgb. bur. Openb. Werken, Jacobijnestr. 24 Dr. C. Klein neuroloog-psychiater HAARLEM AFWEZIG TOT 19 MAART. TANDARTS CANCRINUS KLEVERLAAN 115 PRAKTIJK HERVAT Het Amerikaansche Huis JACK MORRIS vanaf 19.50 DIVERSE KLEUREN Gratis onderhoud 24 Bartel jorisstraat 24 Eigen Ateliers Telefoon 13439 Ford Coach 1936 in staat van nieuw 525. Garage „Gold Star", L. Heerenvest 118, Tel. 14696 Haarlem. die U twee, drie maal moet telefoneeren éér ze Uw wasch afhaalt? Ook al mocht Uw goed niet klaar staan, wanneer onze bestel ler komtde wasscherij RHEE komt automatisch terug.RHEE heeft veel trou we klanten om de kraakhel dere behandeling van hun waschgoed, doch ook onze vlotte service is overal be kend. Als U ons nu opbelt voor Uw volgende wasch.. zult U verder geen telefoon kosten aan Rhee besteden! WASSCHERIJ BLEEKERSVAARTWEG 55 TELEFOON 28201 HEEMSTEDE RIJWIELHANDELAREN - ELECTRICIENS 2 mooi kast 99 zadel 99 wiel 99 spaak 99 3 jas 99 Peer kogel gasgev. 19 Alleen Handel THEO ROZENBEEK, SCHAGCHELSTRAAT i HUISVADERS - HUISMOEDERS - WINKELIERS Spiegellampen, iets nieuws, 100 meer licht, v.a. 35 ct. Zegt 't voort Peer 19, kogel 29, gasgev. 50. Theo Rozenheek, Schagehclstr. 6 6 6 6 te huur b. d. Lorentzkade. Bev. 6 kamers, hall, keuken, 2 v. waschtaf. v. en a. tuin m. sch. en kolenbergpl. vrij achterom. Vanaf f 6.25 p. w. Te aanv. 15 Juni a.s. Nog slechts 3 perc. tegen 15 Mei a.s. Zij, die in aanmerking wenschen te komen, gelieven zich vroegtijdig op te ge ven bij Bouwbur. DE GIDS, Lorentzkade 360. Tel. 10024, Haarlem. EENIGE NETTE JONGENS leeftijd 1416 jaar, kunnen geplaatst worden op de zoogenaamde OPSTEEK-KETTELAFDEELING Alleen zij, die interesse hebben voor fijn werk (zooals b.v. kleer makersgezellen) komen in aanmerking. Aanmelden: KOUSENFABRIEKEN HIN NV. ZIJIWEG HAARLEM. GEVRAAGD voor STOFFEN-SPECIAALZAAK in AMERSFOORT. Schriftelijke sollicitaties van Dames met het vak be kend aan NOUVEAUTé, Groote Houtstraat 14.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1939 | | pagina 3