TAMMER
„De Stkaaks^siet
De stroopers van
Alaska.
Het monster van
Frankenstein.
„Kapitein Mollenard'.
Te warm voor de schaatsen....
DANSINSTITUUT H. KWEKKEBOOM
tiet wetboek dee
pesttafUk
Sleutel weg? Tel. 11493
PÜDGPAMMA
MODESHOW
op de Voorjaarsbeurs
Voor ErreS-Stofzuigers en
I nventa-Casfornuizen
fUtHtiikstnuseuHi
ZATERDAG 18 MAART 1939
HAARLEM'S DAGBLAD
8
Conrad Veith als
Na het zien van de film „De Schaak
speler'' zoudeu we naar Conrad Veidt toe
kunnen stappen om hem te interviewen voor
onze rubriek: „Wat doet u in uw vrijen tijd?''
Want Veidt speelt de rol van een Oosten-
rijksch edelman, die er een zeer zonderlinge
liefhebberij op na houdt. Hij maakt poppen
precies als levende menschen, en ze spreken
en bewegen. Door aan een beugel te trekken,
komen de diverse poppen in beweging. Er is
zelfs een heel mechanisch leger, dat aan 't
slot zelfs in staat
..blijkt handelend
op te treden. Aan
tafel zit 'n pop met
den zonderling aan
en zij vormt de herinnering aan een oude lief
de. En hij heeft haar beloofd een meisje Sonja
dat tot Poolsche vrijheidsheldin is uitgeroe
pen en haar geliefde een gelukkig leven te be
zorgen. Het verhaal speelt echter in den tijd
dat Polen door de Russen onderdrukt wordt
en Sonja's geliefde, die Poolsche opstande
lingen leidt geraakt in gevaar: op zijn hoofd
wordt een prijs gesteld. Hij vindt een schuil
plaats in het huis van den zonderlingen edel
man, en deze verstopt hem in één van zijn
nieuwste scheppingen, den schaker.
Rembrandt
Conrad Veidt met zijn schaakspelende pop in
de film „De schaakspeler".
(Rembrandt).
Het komt echter zoover dat hij deze scha
ker aan het hof van de Tsarina moet de-
monstreeren. Hij ziet een kans om zoo zijn
beschermelinge het land uit te smokkelen,
doch er groeit argwaan en de schaakspelende
pop wordt gefusilleerd. U ziet, het is een zon
derlinge geschiedenis, met op het eind een
verrassende ontknooping van een tragische
situatie.
Conrad Veidt blijft op het witte doek een
unieke en indrukwekkende persoonlijkheid en
dit keer komt in het bijzonder de sinistere
kant van zijn karakter naar voren.
Frangoise Rosay geeft een zeer geslaagde
vertolking van de Tsarina.
Voorts biedt het Rembrandt-programma
deze week wederom een voortreffelijk variété
nummer. De Hugo's moesten reeds bij hun
eerste optreden in Haarlem bisseeren. Deze
Engelsche radio- en televisie-artisten beschik
ken dan ook wel over een buitengewoon va
riété-repertoire. En het is alles zoo af. De wij
ze waarop één der meisjes tapdanst is werke
lijk uniek ze doet het. terwijl ze met bal
schoentjes op haar teenen staat, u weet wel,
de wijze waarop een ballerina danst. En la
ter haalt ze het kunststukje uit om met haar
voeten al tapdansend een xylofoon te bespe
len. Op een banjo immiteert ze een harp en
ook als banjo klinkt het instrument onder
haar handen ala Eddy Peabody. Ook an
dere muziekinstrumenten bespeelt ze op
vituoze wijze. Met haar partner aan de piano
bewijst ze ook de kunst van het croonen
machtig te zijn. en met den heer Hugo zelf
brengt ze ook de humor naar voren. Dit num
mer behoort in zijn soort tot het beste, wat
het variété op kan leveren.
Jack Holt. de stoere held van zoovele avon
turenfilms. blijkt in zijn genre dan altijd
een nog steeds geliefd acteur te zijn. De films
waarin hij de hoofdrol vervult volgen elkaar
met korte tusschenpoozen met de regelmaat
van een klok op, en hun succes is bij voorbaat
al verzekerd.
Zijn jongste film „De stroopers van Alaska"
draait deze week in
het Spaarne Thea
ter. Ze behandelt de
avonturen van een
zeehondenjager
in casu Jack Holt die vasthoudt aan de
rechten die hij meent te hebben op de jacht
in bepaalde gebieden, die door de groote maat
schappijen als hun monopolie-terrein worden
beschouwd. Wanneer hij door verschillende
omstandigheden op een eiland geïsoleerd
raakt, waar hij ook een grooten voorraad
zeehondenhuiden heeft opgeslagen, komen er
bij een schipbreuk een vijftal personen terecht,
waaronder zich de directeur van de betreffen
de maatschappij en zijn nicht bevinden. Het
is duidelijk dat hieruit talrijke conflicten moe
ten voortvloeien, temeer waar ook de liefde
haar rol in de geschiedenis gaat spelen. Voeg
daarbij de vijandige rivaliteit van een anderen
vrijbuiter en zeehonden jager dan hebt ge
idea e omstandigheden von'' een speler als
Jack Holt.
Het tweede hoofdnummer in het programma
is de duikers-sensatie „Alarm onder water".
Het Monster van Frankenstein is er weer, maar
goddank hij is niet meer! Deze schijnbare tegen
spraak vindt zijn oplossing in het weer op het
programma nemen van het Monster door het
Frans Hals-Theater en in het, tot verlichting
Frans Hals
Boris Karloff verschijnt weer als het monster
van Frankenstein.
(Frans Hals).
van iedereen, verongelukken van de schepping
van den jongen baron van Frankenstein. Deze
film zou geïnspireerd kunnen zijn op het be
kende Duitsche gedicht „Der Zauberlehrer"
waarin verteld wordt van den leerling van den
toovermeester, die wel krachten wist op te wek
ken, maar ze niet wist te beheerschen en te be
dwingen.
Zoo vergaat het ook
Frankenstein een ge
niaal medisch stu
dent, die uit ver
schillende deelen
van lijken, die hij kon bemachtigen, een mensch
heeft samengesteld. Zijn helper ontvreemdde uit
een laboratorium hersenen en daar hij het glas
met normale hersenen stuk liet vallen, nam hij
het andere glas. dat met abnormale. In een af
gelegen toren werken van Frankenstein en zijn
assistent met allerlei ingewikkelde instrumen
ten en electriciteit. Het gaat daar in dien toren
zoo geheimzinnig toe, dat je al kippevel krijgt,
vooral als het tot leven gewekte wezen,' zich aan
onze verschrikte blikken vertoont. Onwillekeu
rig komt de gedachte bij je op, dat van Fran
kenstein zoo geheel en al opging in het experi
ment om leven te scheppen dat verder alle ge
voel voor harmonie en schoonheid absoluut niet
,,im Frage" kwam, want zóó leelijk en zóó af
schuwwekkend als Boris Karloff als het Mon
ster is, dat was toch te vermijden geweest! Dat
zou tenminste een minder geniaal mensch den
ken, zoo'n wezen willens en wetens het leven
te schenken is niet minder dan misdadig. Zou
dat al voor het uiterlijk gelden, het wordt nog
bedenkelijker, waar den man ook nog de mis
dadige hersenen ingepoot zijn. Ongelukken zijn
dan ook onvermijdbaar, eenige moorden be
drijft het monster, o.a. op zijn schepper en zijn
assistent en wanneer hij aan het slot in den
brandenden toren onder een zware balk wordt
verpletterd kunnen we niet anders dan dolblij
zijn, dat aan zijn terreur een einde is gekomen.
Het is een film voor griezelliefhebbers.
Een alleraardigst voorprogramma gaat voor
de pauze.
Cinema
Harry Baur als
Dit is weer een van die Fransche films, waarin
Harry Baur in de titelrol weer gelegenheid te
over heeft om te laten zien wat hij als karakter
speler vermag. De geheele film verplaatst ons
in een marinemilieu,
waarin de figuur van
den commandant
van de „Minotaure"
domineert. De plaat
sen van handeling zijn Duinkerken en Sjanghai.
Kapitein Mollenard staat onder verdenking
dat hij wapens smokkelt en het ontbreekt dan
ook niet aan spannende momenten. Daarnaast
zijn er ook tal van ontroerende oogenblikken,
o.m. wanneer de film ons laat zien wat echte
kameraadschap voor de ruwe zeelieden be-
teekent.
Naast Baur verdient vooral Albert Préjean
vermelding als eerste officier aan boord van de
„Minotaure". Mollenard's huiselijk leven is alles
behalve gelukkig en ook die scènes worden zeer
goed gespeeld. Deze film is weer tot in détails
uitstekend verzorgd, waarvoor de regie, die ge
voerd werd door Robert Siodmak dan ook een
waarborg is. Gedurende het heele verloop van
het verhaal wordt uitstekend ae onweerstaan
bare aantrekkingskracht weergegeven die de
zee op deze menschen uitoefent.
te koud om te zwemmen, maar. het juiste weer
om U voor te bereiden op de genoegens, die U in de
vacantie wachten. Leer nu vlot en gracieus dansen.
Breng Uw vrienden mee voor die privé-lessen.
NIEUWE GRACHT 98
TEL. 13525
(Adv. Ingez. Med.)
(Ad7 Med.)
Het wetboek der gestraften is een enge-'
schreven document, maar voor hen, bij wie het
van kracht is, is het zoo algemeen bekend,
dat die ongeschrevenheid maar een bijkom
stigheid is. Niemand heeft de artikelen opge
steld, zij zijn voortgekomen uit de grimmige
samenleving der gevangenen en zij zijn scherp
omlijnd en onverbiddelijk. Het ernstigste mis
drijf, dat geleegd kan worden, is het verraad.
Wien zich daaraan schuldig maakt staat de
zwaarste straf te wachten; het wetboek der
gevangenen spreekt voor dit feit onvoorwaar
delijk het doodvonnis uit en vroeg of laat
wordt het ten uitvoer gelegd.
Op deze „wet"
Luxor
Harry Baur en Albert Prejean in de film
„Kapitein Mollenard".
(Cinema Palace).
Maar bovenal is het Baur die ons door zijn
spel in deze rolprent weet te ontroeren.
Voor de pauze gaat als eerste hoofdnummer
de zeer spannende film ,,De geheimzinnige mis
daad". Deze film speelt op een eenzaam eiland
in het kampement van een militaire bezetting,
waar een moord is geschied.
De opheldering van deze misdaad houdt ons
tot het laatst in spanning en Boris Karloff krijgt
weer volop de kans ons te doen griezelen.
Marie Wilson als Sally en Eddie Graven als
Pratt zorgen voor de komische noot.
In het voorprogramma o.m. een zeer fraaie
■eportage van de kroning van Paus Pius XII.
de film, die zich in
een Amerikaansche
gevangenis afspeelt,
gebaseerd. Een ge-
v 1 als het zoojuist genoemde is hierin uit
gesponnen; de gevangene, die door verraad
de ontvluchtingspoging van zijn mede-gedeti
neerden doet mislukken, wordt gedood als
gevolg van de onverbiddelijke, geheimzinnige
justitie der celbewoners.
Uit dit drama ontstaat een tweede drama:
dat van den man, die den moordenaar kent,
maar diens indentiteit niet aan den gevan
genisdirecteur wenscht bekend te maken. Dit
wordt een verbeten strijd tusschen den zwij
genden gevangene en den directeur, waarbij
laatstgenoemde zijn felste wapens tegen den
ander hanteert, echter zonder resultaat. Er
volgt ten lange leste een ontknooping, maar
niet nadat de spanning tot een ongekende
climax gestegen is. Wij willen hier nog aan
toevoegen, dat de dochter van den gevange
nis-directeur een voornaam aandeel in de op
lossing van het conflict heeftMaar ook
zien wij, dat het wetboek der gestraften tot
het einde toe zijn kracht behoudt, want nog
eenmaal valt een felle vijand der gevangenen
er aan ten offer.
Wat de vertolkers der film betreft, van hen
willen wij vooral Walter Connolly noemen, die
als de gevangenisdirecteur Matthews prachtig
spel laat zien. Jean Parker speelt voor zijn
dochter en John Howard voor den jongeman,
die door 'n noodlottigen samenloop van om
standigheden in de gevangenis terecht is ge
komen en daar in de précaire situatie van
den man-die-weet terecht komt.
Aan de hoofdfilm gaat een luchtig voorpro
gramma vooraf. In het journaal is de kroning
van den nieuwen Paus opgenomen.
DE SLEUTELSPECIALIST, L. Veerstr. 10
(Adv. Ingez. Med.
Bij de N.V. van Holkema en Warendorf te
Amsterdam is verschenen „Morbus Hollandi-
cus" door Dr. W. F. Enklaar, tweede vermeer
derde uitgave van „Geen ongeneeslijke
ziekten".
Van denzelfden auteur verscheen bij de ge
lijknamige uitgeverij een boek „Tuberculose".
ZONDAG 19 MAART.
HILVERSUM I 1875 en 301,5 M.
8.55 VARA, 12.00 AVRO, 5.00 VPRO, 5.30
VARA, 6.30 VPRO. 8.00—12.00 AVRO.
8.55 Orgelspel. 9.01 Sportnieuws. 9.05 Tuin-
bouwpraatje. 9.30 Orgelspel. 9.45 Causerie „Van
Staat en Maatschappij". 9.59 Sportnieuws.
10.00 Residentie-orkest en solisten (opn.). 10.40
Declamatie met muziek. 11.00 VARA-orkest,
vocaal kwartet, „De Wielewaal" en zang met
pianobegeleiding (opn.). 11.30 Esmeralda. 12.00
Cyclus „Weg met de Staketselen". 12.20 Be
richten. Het AVRO-Amusementsorkest en so
liste. 1.05 Gramofoonmuziek. 1.15 Orgelspel.
1.30 „Uit de Indische cultures", causerie. 1.50
Gramofoonmuziek. 2.00 Boekenhalfuur. 2.30
Gramofoonmuziek. 3.05 Reportage voetbalwed
strijd. 5.00 Gesprekken met luisteraars. 5.30
Kinderhalfuur. 6.00 Sportpraatje. 6.15 Sport
nieuws ANP, gramofoonmuziek. 6.30 „Steun
bij de studie van hen. die predikant willen
worden", toespraak. 6.40 Wijdingswoord. 7.00
Nederlandsch Hervormde Kerkdienst. 8.00 Be
richten ANP. Radiojournaal, mededeeüngen
8.20 AVRO-Musette-ensemble en soliste. 8.55
Vraaggesprek. 9.05 Omroeporkest en soliste.
9.50 Radiotooneel. 10.30 AVRO-Vaudeville-
orkest, soliste en de Avrolettes. 11.00 Berich
ten ANP, gramofoonmuziek. 11.4012.00 Or
gelspel.
HILVERSUM II 415,5 M.
8.30 KRO. 9.30 NCRV. 12.15 KRO. 5.00
NCRV, 7.45—11.00 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9.30 Orgelspel. 10.10 Ge
wijde muziek (gr.pl.). 10.20 Nederlandsch Her
vormde Kerkdienst. Hierna: Gewijde muziek
(gr.pl.). 12 15 Gramofoonmuziek. 12.35 Cau
serie „Een genoeglijk kwartiertje met een
ernstigen ondergrond". 12.40 Gramofoonmu
ziek. Ï.00 Boekbespreking. 1.20 KRO-orkest.
2.00 Vragenbeantwoording. 2.45 Gramofoon
muziek. 3.00 Radiotooneel. 4 00 Zwitsersch
koor „La chanson valaisanne" en gramofoon
muziek. 4.55 Berichten. 5.00 Gramofoonmuziek.
5.20 Gereformeerde Kerkdienst. Hierna: Orgel
spel. 7.45 Berichten. 7.50 Gramofoonmuziek.
8.00 Berichten ANP. mededeelingen 8.15 Het
Rococo-octet en gramofoonmuziek. 8.55 Cau
serie „Onder dwergen en oerwoudnegers van
de Motaba-rivier". 9.15 Kro-Kamerorkest en
soliste. 10.00 Radiotooneel. 10.30 Berichten
ANP. 10.40—11.00 Epiloog.
DROITWICH 1500 M.
12.20 Yascha Krein en zijn Zigeunerorkest.
1250 Chansons. 1.10 Het Darvel Burgh Orkest.
1.50 Gramofoonmuziek met toelichting. 2.20
Voor tuinliefhebbers. 2 40 Het BBC Orkest.
3.40 Frank Walker en zijn kleinorkest. 4.20
Causerie „The fourth Gospe4.40 Het Forum
Theaterorkest. 5.20 Religieuze boekbespreking
5.40 Vioolvoordracht 6 00 Boekbespreking. 6.20
Het Welbeck kwartet 6.45 Orgelspel. 7.108.10
De Stafmuziek van de Garde Républicaine
en het BBC Harmonie-orkest. 8.15 Kerkdienst
9 05 Liefdadigheidsoproep 9.10 Berichten. 9.25
Radiotooneel met muziek 955 Radiotooneel
met muziek. 10.50 Epiloog.
RADIO-PARIS 1648 M.
9.00 Gramofoonmuziek. 10.00 Cantrelle-
orkest. 10.25 Gramofoonmuziek. 10.50 Bach-
cantate. 11.55 Orgelspel. 12.30 Gramofoon
muziek. 12.40 en 1.30 Pascal-orkest. 2.35 Gra
mofoonmuziek. 3.20 Zang. 4.35 Zigeunerorkest.
6.50 Gramofoonmuziek. 7.10 Zie Droitwich.
8.10 Gramofoonmuziek. 8.35 Zang. 8.50 Geva
rieerd concert. 10.50 Gramofoonmuziek. 11.20
12.50 Jo Bouillon en zijn orkest.
KEULEN 456 M.
5.20 Havenconcert. 7.35 Orgel en cembalo.
8.50 Gramofoonmuziek. (9.209.50 Gevarieerd
programma). 10.30 Trioconcert. 10 50 Zang en
piano. 11.20 Vliegeniersorket. 12.30 Soldaten-
koor. 1.20 Populair concert. 3.20 Omroep
orkest. 6.50 en 7.30 Gramofoonmuziek. 9.50
Hermann Hagestedt's orkest. 11.201.20
Nachtconcert.
BRUSSEL 322 M.
9.00 Gramofoonmuziek. 10.20 Jan Steurs'
Musette-ensemble, solist en gramofoonmuziek.
11.20 Orgelconcert. 11.50 Carillonbespeling
12,05 en 12,20 Gramofoonmuziek. 12.50 en 1.30
Omroepdansorkest. 1 502.05, 3.05. 4.05 en
5.10 Gramofoonmuziek. 5.20 Omroepsympho-
nie-orkest en soliste. 6.20 Omroepsymphonie-
orkest. 7.20 Gramofoonmuziek. 8.20 Bont pro
gramma. 10.30 Omroepdansorkest. 11.20—12.20
Gramofoonmuziek.
BRUSSEL 484 M
9.00 Gramofoonmuziek. 10.20 Max Alexys'
orkest, pianovoordracht en carillonbespeling.
11.20 en 12.20 Gramofoonmuziek. 12.40 en
1.30 Zie Radio-Paris. 2.202.35 en 2.50 Gra
mofoonmuziek. 3.05 Conservatorium-orkest en
-koor en solisten. 4 05 Reportage voetbalwed
strijd. 5.05. 6.10 en 7.35 Gramofoonmuziek.
8.20 Waalsch cabaretprogramma. 9.05 Fanfare
orkest. f9.359.45 Reportage). 10.30 Jean Omer
en zijn orkest. 11.2012 20 Gramofoonmuziek.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M.
7.30 Militair concert en declamatie. 9.20 Be
richten. 9.50 Trioconcert. 10.05 Berichten.
10.20—11.20 Zie Keulen om 9.50.
MAANDAG 20 MAART 1939.
HILVERSUM I 1875 en 301.5 M.
Algemeen programma verzorgd
door de AVRO.
8.00 Gramofoonmuziek. (Om 8.15 Berichten).
10.00 Morgenwijding. 10.15 Gewijde muziek.
10.30 Voor de vrouw. 10.35 Omroeporkest en
solist (Opn.) 11.05 Declamatie. 11.30 De Twilight
Serenaders (opn.) 12.00 Ensemble Jetty Cantor
(12.15 Berichten). 12.45 Orgel en saxofoon. 1.15
Ensemble Jetty Cantor. 2.00 Omroeporkest en
solist. In de pauze: Voordracht over Rembrandt.
3.45 Gramofoonmuziek 4.00 Zang en piano. 4.30
Disco-causerie 5.30 AVRO-Aeolianorkest. 6.30
Berichten. AVRO-Amusementsorkest en soliste.
7.15 Pianovoordracht. 7.45 Causerie „Overheid,
overheidsdiensten en de luchtbescherming". 8.00
Berichten ANP 8.15 Concertgebouw-orkest. 9.20
Radiotooneel. 10 30 AVRO-Dansorkest en Han
Dunk's Rhythm Sisters. 11.00 Ber. A.N.P. hier
na tot 12.00 gramofoonmuziek.
HILVERSUM n. 415.5 M.
NCRV - Uitzending.
8.00 Schriftlezing, meditatie. 8.15 Berichten,
gramofoonmuziek. f9.30 Gelukwenschen). 10.30
Morgendienst. 11.00 Christelijke Lectuur. 11.30
Gramofoonmuziek 2.00 Berichten. 12.15 Gra
mofoonmuziek. 12.30 Ensemble „Zingaresca" en
gramofoonmuziek. 2.00 Voor de scholen. 2.35
Gramofoonmuziek. 3.00 Wenken voor de keuken.
3.30 Gramofoonmuziek. 3.45 Bijbellezing. 4.45
Gramofoonmuziek. 5.15 Voor de kinderen. 6.15
Gramofoonmuziek. 6.30 Berichten, vragenuurtje.
(7.00 Berichten). 7.45 Causerie namens de FIKA
„Kinderleed". 8.00 Berichten ANP., herhaling
SOS-berichten. 8.15 Orgelspel. 9.00 Lijdensover
denking. 9.30 Zang met pianobegeleiding en gra-
mofoonmzuiek. 10.00 Berichten ANP, actueel
halfuur. 10.30 De Vedelaars. 10.45 Gymnastiek
les. 11.00 Vervolg concert; 11.25 Gramofoonmu
ziek. 11.50 Schriftlezing.
DROITWICH 1500 M.
11.20 Zang. 12.10 Gramofoonmuziek. 12.20
Causerie over de ontwikkeling van den Gothi-
schen bouwstijl. 12.45 Orgelconcert. 1.20 Vroo-
lijke voordracht. 1.35 Declamatie. 1.55 Dansmu
ziek (Gr.pl.) 3.20 Geiger en zijn orkest. 4.15
Viool en piano. 4.50 Gramofoonmuziek met toe
lichting. 5.20 Pianovoordracht. 5.40 Isidore
Schwiller en zijn strijksextet. 6.20 Berichten.
6.40 Muzikale causerie. 7.00 Gramofoonmuziek
met conférence. 7.20 Variété-programma. 8.20
Causerie „Children at school: Law and order at
school". 8.40 Uit Parijs: Ray Ventura et ses Col-
légiens en solist. Hierna uit Londen: Het ver
sterkt BBC-Variété-orkest en soliste. 9.20 Be
richten. 9.45 Buitenlandsch overzicht. 10.00 Het
Leslie Bridgewater kwintet. 10.20 Uit Parijs:
Vioolvoordracht. 10.50 Voordrachten over Frank
rijk. 11.30 Michael Flome en zijn Band, en so
listen. 11.50 Jazzmuziek. (Gr.pl.)
RADIO PARIS 1648 M.
9.05 en 10.00 Gramofoonmuziek. 11.20 Het El-
lis-orkest. 12.30 Zang. 1.30 L. Goldy's orkest. 2.35
Zang. 2.50 en 3.30 Gramofoonmuziek. 3.50 Zang.
4.55 Gramofoonmuziek. 5.05 Cellovoordracht.
5.25 Gramofoonmuziek. 7.25 Het Giadino-orkest.
8.35 Klarinetvoordracht. 8.50 Opera „L'étoile".
10.50 en 11.20 Gramofoonmuziek.
KEULEN 456 M.
5.50 Gramofoonmuziek. 6.30 Vliegeniersorkest.
7.50 Trioconcert. 11.20 Kurokest van Kleef. 12.35
Uit Leipzig: Otto Fricke's orkest en solisten.
1.30 Populair concert. 3.20 Uit Weenen: Het
Omroep-Amusementsorkest. 4.35 en 5.10 Gra
mofoonmuziek. 5.40 Zang, viool en pianobege
leiding. 6.20 en 7.30 Gramfoonmuziek. 7.50
Volksliederenconcert. 8.20 Westduitsch weekover
zicht. 8.40 Het Omroepstrijkkwartet m.m.v. so
list. 9.50 Leo Eysoldt met zijn orkest, vroolijk
instrumentaal kwintet en solisten.
BRUSSEL 322 M.
12.20 Gramofoonmuziek. 12 50 en 1.30 Het Om
roeporkest. 1.50 2.20 en 5 20 Gramofoonmuziek.
5.35 Pianovoordracht. 5.50, 6.50, 7.20 en 8.20
Gramofoonmuziek. 8.50 Conservatorium-orkest.
Hierna gramofoonmuziek. 10.30 Gramofoonmu
ziek.
BRUSSEL 484 M.
12.20 Het Omroepdansorkest. 12.50 Gramo
foonmuziek. 1.30 Het Omroepdansorkest. 1.50
Gramofoonmuziek. 5.20, 5.40 en 6.10 Fud Can-
drix' orkest- 6.35 Cello voor dracht 7.05 Zang.
7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Pianovoordracht.
8.50 Radiotooneel. 10.30 Het Omroepdansorkest.
10.50 Gramofoonmuziek met toelichting.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M.
7.30 Literaire uitzending. 8.00 Het Omroep-
■rkest m.m.v. solist 9.20 Berichten. 9.40 Hoor-
bericht. 9.55 Gramofoonmuziek 10.05 Berichten.
10.20 Populair concert. (Opn.) 11.15 Gramofoon
muziek.
De afdeeling Haarlem van de Ned. Ver. van
Huisvrouwen had weer een modeshow geor
ganiseerd op haar Voorjaarsbeurs: een mode
show op een voorjaarsbeurs dat doet denken
aan pril groen, vogelgefluit en zachte Zuiden
wind. De werkelijkheid was wel een beetje
anders: sneeuwbuien, ijzige Oostenwind en een
verlaten stad. maar de modellen van de
firma Stoutenbeek, die deze show verzorgde
waren wel in staat de beloften voor het voor
jaar op te roepen.
Er waren veel vroolijke kleuren behalve
zwart en donkerblauw, er waren veel bonte
bloemenpatronen, uitbundige ruitmotieven en
streepen.
We begonnen bij de mantelpakken, de klas
sieke tailleurs, zoowel als de meer jeugdige
sportieve modellen, beide gestreept c.f effen, en
daarna verschenen de swaggers in lichte ef
fen of geruite of gestreepte patronen, een
vroolijke. sportieve dracht die zeker niet al
te somber of effen van toon mag zijn, dan
neemt hij 't air aan van een gekleede zomer
mantel en dat is hij nu eenmaal niet.
Verschillend waren de modellen in die
swaggers: met insteek-zakken, met opge
naaide zakken, met een diep uitspringende
plooi op den rug. met zeer wijde mouwen, met
plooien, die tot 25 cM. boven den rugzoom
waren platgenaaid en meer dergelijke varia
ties.
Het wollen jurkje met korte of lange
mouwen verscheen er natuurlijk ook in alle
mogelijke soorten: een blauw met rood aan
den hals, mouwen en op de zakjes, plus 'n roode
ceintuur, een basha-kleurige deux pièces met
bruin borduursel en meer van dergelijke
sportieve toiletjes die in huis en zelfs des
zomers met koud weer heerlijk in het dragen
zijn.
Ook veel complets werden vertoond, zoo
als het turkoois manteltjes met zwart be
werkt. behoorende bij een zwart japonnetje
met turkoois bewerkt en daarnaast dan de
gebloémde jurkjes, vrcolijk van tint, bont
vooral en zeer zomersch aandoend.
Bij de vijf mannequins was er één voor de
groote maten en één voor de jongemeisjes-
kleeding, een onderscheiding die altijd
prettig aandoet, want een jong ding
wil er toch ook graag zoo goed mo
gelijk uitzien en een oudere dame die in
haar speciale genre goed gekleed gaat, wil niet
minder graag weten hoe de mode voor het
nieuwe seizoen is. Zoo waren er eenvoudige,
maar aardige en frissche japonnen en man
tels voor deze laatsten, die met evenveel en-
train werd vertoond als de meer jeugdige
modellen.
De manteljapon bleek tot ons te zijn weer
gekeerd, onder anderen in den vorm van een
zwarte toilet met ceintuur, openvallend als
een zomermantel van voren, waaruit een ge-
plisseerd vest en rokstuk van gebloemde zij
te voorschijn kwamen.
Trek toch je mantel uit, behoeft men
tegen niemand die dit draagt, echter niet te
zeggen.
Tenslotte verschenen de avondjaponnen,
waarvan me tegen het zomerseizoen altijd
frappeert dat het décolleté bescheidener is
dan in den winter: met al dat gezonnebaad
willen wij blijkbaar 's avonds wel weer eens
een heele lange en overdadige japon aan
hebben.
De show werd met de gebruikelijke bruid
stoet gesloten: als bijzonderheid vermelden
wij nog, dat de sluierafsluiting van de bruid
op het hoofd een kleine krulveer was, die mid
den op het hoofd op zijn kant was vastge
hecht. een origineele versiering: twee bruids
meisjes en twee gasten vormden gezamenlijk
de stoet.
E. E. J.—P.
Het meest gesorteerde adres
Kleverlaan 176, Tel. 14753, Haarlem
Bekend door zijn 100 procentservice
(Adv. ingez. Med.)
Uithef
CARY GFAMT
CARY GRANT.
(Caricatuur van Sdbatini)s