NIEUWE RAMEN IN DE" .REMONSTRANTSCHE KERK Bij zenuwhoofdpijn S>o\fAul}- HAARLEM AGENDA. M A A N D A' G 20 MS ART 1939 HAARLEM'S DAGBESD 2 MUZIEK. Arbeiders Mandolineclub „Apollo" „Apollo" had Zaterdagavond bij zijn jaar lijks concert een meer verheven plaats, dan bij de vorige concerten. Toen zat het Apollo is eigenlijk mannelijk, maar club is vrouwelijk en dus kan de combinatie Mandolineclub „Apollo" niet anders dan onzijdig zijn toen zat het in het gebouw „Odeon" op een vóór den achterwand der zaal aangebracht plan kier. Maar sinds de vorige restauratie heeft men de zaalruimte aan die zijde uitgebreid en daar een vrij hoog podium aangebracht, dat eigen verlichting bezit, en omsloten is door gordijnen, waarvan die aan de zaalzijde na tuurlijk opengeschoven kunnen worden. Dit nieuwe podium biedt het voordeel van een be teren kijk op de uitvoerenden; een klein na deel is, dat de gordijnen eenigszins klank dempend werken. Nadat de voorzitter der Arb. Mandolineclub enkele inleidende woorden gesproken had. gin gen de lichten in de zaal uit en de gordijnen van het podium open en zagen we ..Jong Apollo" in den vollen glans van voet- en bo venlicht. In het jeugdensemble werkten bij de eerste twee nummers enkelen mee, die pas drie maander in de eerste geheimen der mando linebespeling werden ingewijd „Apollo- babies" zou men hen kunnen noemen en voor dezen had de even ijverige als zaakkun dige dirigent Joh. B. Kok speciale partijen ge schreven; het samenspel sloot dan ook in de „Juniores-marsch" en de „Valse légère" even goed als dat in het 3de nummer, de „Valse fleurie", waaraan de allerjongsten niet mede werkten. Wat betreft klankevenwicht bij verschillen de nuanceering, gelijkheid bij tempo wijziging en rythmische nauwkeurigheid stelden de nummers die de seniores daarna uitvoerden heel wat hoogere eischen. Maar dirigent Kok voert zijn troepen niet ten strijde, als ze niet ten volle voor hun taak berekend zijn en dus waren in de uitvoering dier nummers ook maar heel weinig tekortkomingen waar te nemen. De muzikale waarde van het ten gehoore gebrachte, met uitzondering van Joh. Kok's „Juliska"' was eenigszins twijfelachtig. De be- standdeelen waren elk op zich zelf goed. maar niet elke vermenging van een aantal goede in grediënten levert een deugdelijk gerecht. Sartori's „Armonie alpine" bl^ek een stamppot van Verdi-herinneringen en Spaansche melo diewendingen, een soort van Franco-Italiaan- sche alliantie, waarvan de harmonische struc tuur niet overal onbedenkelijk was. De door 4öüste STAATSLOTERIJ (Niet officieel) lste klasse, 1ste lijst Trekking van Maandag 20 Maart 1939 Hooge Prijzen 2,.000.— 1068? 2.000.— 14127 '.500.— 2917 1.000.— 2860 13063 17649 400.— 9972 200.— 9134 100.— 7623 15163 17524 17702 17934 18039 Prijzen van f 20.— 1007 1015 1057 1100 1112 160 1166 1211 1212 1217 1225 1266 1272 1277 1328 1330 1332 1344 1355 1407 1412 1449 1492 1507 1514 1528 1568 1609 1684 1741 1753 1757 1300 1874 1882 1910 1944 1947 1970 1971 1996 1998 2042 2067 2081 2132 2161 2171 2190 2260 2286 2306 2324 2325 2383 2386 2396" 2423 2472 2474 2480 2485 2531 2594 2618 2672 2674 2695 2729 2732 2733 2766 2767 2769 2789 2791 2802 2803 2812 2826 2833 2847 2891 2898 2899 291. 2963 2968 3015 3024 3029 3030 3054 3056 3096 3123 3140 3158 3172 3188 3205 3260 3267 3322 3342 3388 3391 3425 3462 3478 3538 3558 3561 3573 3602 3626 3660 3699 3717 3720 3732 3737 3756 3841 3864 3906 3914 4009 4029 4043 4071 4080 4116 4171 4198 4202 4228 4251 4278 4327 4406 4447 4466 4494 4563 4568 4590 4613 4653 4660 4697 4681 4683 4744 4804 4810 4872 4873 4881 4882 4004 4915 4918 4978 5010 5085 .5109 5114 5117 5126 5156 5162 5205 5250 o267 5268 5281 5299 5326 5358 5373 5386 5394 5400 5461 5525 5570 5602 5606 5637 5681 5702 5723 5723 5733 5773 5778 5790 5796 5802 5803 5849 5884 5933 6022 6025 6039 6076 6130 6144 6156 6167 6171 6192 6215 6240 6263 6330 6363 6371 422 6424 6439 6441 6454 6463 6478 6515 6592 6643 6728 6761 6762 6787 6807 6816 6830 6843 6850 6864 6907 6925 7051 7072 7094 7101 7142 7164 7177 7244 7245 7279 7350 7376 7386 7424 7513 7519 7537 7601 7603 7605 7610 7613 7615 7670 7689 7695 7707 7716 7718 7786 7806 7856 7899 7960 7969 7994 8026 8040 8125 8171 8216 3254 8278 8315 8323 8326 8327 8330 8336 8365 8384 8385 8451 8455 8460 8463 8"64 8487 8536 8537 3540 8553 8613 8639 8641 8652 8658 8667 8668 8680 8728 8821 8851 8882 8891 8909 8919 8937 8957 8995 9018 9065 9067 9074 9095 9164 9181 9200 9205 9289 9294 9296 9303 9339 9352 9357 9359 9362 9415 9419 9421 9498 9522 9579 9593 9597 9626 9654 9671 9683 9764 9810 9826 9841 9864 9867 9930 9935 9994 10039 10047 10060 10078 10123 10131 10218 10265 10304 10326 10335 10357 10380 10439 10494 10557 10567 10574 10583 10597 10621 10655 10689 10701 10706 10731 10746 10777 10809 10814 10822 10830 10839 10856 10894 10910 10941 10959 11089 11092 11096 11099 11133 11155 11254 11280 11321 11354 11370 11417 11421 11423 11527 11559 11605 11621 11668 11711 11740 11744 11856 11859 11860 11861 11873 11950 11973 1x997 12046 12056 12081 12113 1213- 12170 12197 12229 12266 12364 12421 12425 12428 12429 12443 12470 12491 12522 12547 12565 12584 12644 12649 12672 12679 12708 12733 12765 12795 12803 12816 12821 12826 12845 12903 13085 13135 13195 13262 13283 13410 13419 13428 13431 13448 13460 13472 13516 13518 13538 13587 13619 13670 13681 13704 13709 13724 13735 13738 13739 13831 13928 13945 13969 13998 14035 14058 14072 14077 14117 14170 14223 14252 14292 14296 14383 14385 14396 14407 14445 14484 14504 14522 14538 14570 14601 14609 14617 14620 14628 14636 14657 14779 14782 14816 14871 14879 14992 15126 1:144 15158 15183 15226 15231 15259 15300 15303 15313 15320 15343 15353 15430 15458 15489 15492 J5508 15528 15583 15698 15730 15754 15757 15765 15837 15850 15854 15864 15875 15942 15999 16221 16307 16391 16396 16491 16539 16567 16600 16612 16626 16635 16641 16652 16689 16714 16721 16739 16774 16778 16788 16794 16815 16896 16918 16926 16977 16989 17013 17014 17038 17054 17098 17104 17106 17120 17153 17176 17177 17281 17283 17363 17378 17397 17500 17528 17541 17571 17614 17655 17664 17713 17719 17733 17751 17760 17781 17787 11854 17878 17885 17905 17925 17928 17985 18007 18017 18063 18072 18090 18112 18162 18163 18216 18350 18373 18463 18586 18656 18737 18777 18788 18855 18873 18881 18942 18950 18967 19001 19007 19027 19040 19063 19134 19147 19151 19159 19186 19192 19202 19295 19336 19349 19376 19384 19400 19450 19503 19524 19554 19556 19568 19579 19584 19625 19635 19696 19724 19747 19751 19769 19803 19907 19923 19946 19981 20015 20053 20058 20077 20096 20157 20167 20356 20407 20515 20534 20538 20755 20841 20897 2090ü 20973 21001 21005 21007 21124 21170 21220 21225 21254 21291 21301 21327 21329 21336 21354 21381 21407 21418 21442 21449 21541 21542 21591 21677 21725 21731 21740 21758 21769 81817 21854 21880 21897 21925 21945 21999 den dirigent gearrangeerde „Schubert-klan- ken" schakelden het volgende aaneen; een ex tract uit het eerste deel van het Allegro der „Unvollendete Symphonie", fragmenten van de Balletmuziek uit „Rosamunde", van het Müllerlied „Ungeduld", de „Rosamunde"- Ouverture, een Wals en de bekende „Militar- marsch" in D gr. t., die geschreven werd in een tijd, teen voor de Weensche bevolking een mi litaire marsch nog een vroolijke gebeurtenis was. Als besluit kwam weer de Unvollendete, en evenals in het koor uit Haydn's „Die Schöpfung" konden we zeggen: „Vollendet ist das grosze Werk". Het „Mélange musical" had een nog heel wat ongelijksoortiger samenstelling. Brokjes uit werken van Mozart, Boieldieu, Hérold, Cho pin, Wagner, Schumann, Beethoven. Schubert en Flotow vormden een zonderling mengel moes. De aaneenschakeling had zóó weinig zin. dat de tekstwoorden van de melodie uit ..Martha" op het geheel toepasselijk schenen. Daarentegen was de czardas „Juliska" ten minste een homogeen, behoorlijk gevormd stuk. dat de rust in mijn gestoord muzikaal gemoed vermocht te herstellen. Ter afwisseling der muzieknummers droeg mevr. C. KroonKuneke lente-gedichten van A. Prins, Margo Vos en Hans Stuiveling en later een fragment uit „Achter de Mast" van Piet Bakker voor. Zij zegde de verzen ernstig en duidelijk en liet het humoristische in de reisbeschrijving der twee journalisten-dilet tantzeilers kostelijk uitkomen. De verrichtingen van „The Honolulu String Players" heb ik slechts ten deele gevolgd. Of die jankende gitaartonen nu door echte dan wel (zooals in dit geval) door nagemaakte Hawaianen voortgebracht worden: ik kan er het mooie niet van begrijpen. „Apollo" miste op dezen avond de mede werking van den bespeler der mandolone. de contrabasmandoline. Toch hoor ik ook dan nog heel wat liever een rasechte mandoline club dan een Hawaian-ensemble. Een mando lineclub onder Joh. Kok's leiding is in staat beschaafd te musiceeren. En ik hoop dat 's di rigenten keuze zich voor een volgend concert tot degelijke muzikale werken bepalen zal. De Odeon-zaai was geheel bezet. K. DE JONG CIJSBERT JAPICX Fabricius' „De Skoayer" in het Hol- Iandsch bekend als De Distel of Pietje de Landlooper is vroeger reeds eens bij Gys- bert Japix gespeeld, maar zoo lang geleden, dat slechts weinigen zich het stuk nog zullen herinneren. Fabricius bewerkte indertijd dit blijspel naar een Duitsch model en de heer H. Uden Marsman plaatste de handeling over naar het Freisch milieu. Dat deze menschen daardoor ook werkelijk Friezen zijn geworden, zou ik niet durven beweren. De romantische „skoayer" is het zeer zeker niet. al heet hij nu ook Pieter. Oorspronkelijke Friesche stuk ken zooals van een Schuitmaker. Zijlstra en Canne zijn over het algemeen veel over tuigender, al zijn ze minder rijk aan han deling. Fabricius kent meer de knepen van het vak dan zijn Friesche collega's en dat geeft hem 'n voorsprong. Zijn stuk heeft meer handeling dan een Friesch blijspel, maar hierin schuilt ook een groot gevaar voor een opvoering door een gezelschap als Gysbert Japix. Wij zagen nu duidelijker dan ooit waar de grens voor deze spelers ligt. Het Friesche tooneel moet het voorname lijk van typeeringen meer nog dan van karak- terbeelding hebben. Wij hebben bij Gysbert Japicx dikwijls prachtige, vol uit levende types gezien. Maar „tooneel" maken is niet hun sterke kant. Wanneer er werkelijk moet wor den gespeeld, als er actie wordt gevraagd, schieten deze spelers zooals de meeste provinciale dilettanten te kort. Wij hebben dat Zaterdag weer heel duidelij kgezien. Wij zagen enkele uitstekend geslaagde ty pes. zooals de oude Knilles Bosnia, die wer kelijk een boer was, Ruerd, den kastelein en Hilsje, zijn „wijf" Van hen werd niet veel ,spel" gevraagd, enkel typeering en dat was volkomen in orde. De dame, die Hiltsje speelde is een der beste krachten van Gysbert Japicx en haar drastische en realistische uitbeel ding van Hiltsje werd voortreffelijk, raak en levendig. En ook Ruerd was een kostelijk type zoo volkomen levend als men dit enkel bij de Friezen mag verwachten. Wibe en Bauke, de twee broers, waren veel zwakker van typeering en Bauke voelde zich op het tooneel ook blijkbaar niet geheel thuis. Hij was in zijn spel wel wat erg onhan dig. al was de dictie zooals trouwens van allen raak en zuiver. In de werkelijke speelscènes zooals in II schoten beiden te kort en hier had ook de regie niet het ge heel volkomen in de hand. De groepeeringen lieten nog al te wenschen, de spelers waren niet over het tooneel doelmatig verdeeld en dekten elkaar herhaaldelijk. Én de natuur lijkheid van spel ging verloren, zoodra er actie verlangd werd. Ook bij Klaske. die in het eerste bedrijf een alleraardigsten, frisschen indruk maakte en daarna ook in het too- neeltje met Knilles in n zelfs losser en natuurlijker speelde dan anders. Maar de _roote scène met Piter in II kon zij niet aan. Zij liet niet voldoende den strijd tus- schen haar trots en het verlangen naar den man gevoelen. Zulke min of meer gepassio neerde tooneelen liggen de Friezen trouwens al heel slecht. En daarmee komen wij vanzelf op de figuur van Piter, den „skoajer". Deze skoajer is eigenlijk één brok romantiek en wij vreesden reeds dat die romantiek bij de Friezen totaal weggespeeld zou worden. Wij misten in hem de fantasie, waardoor toch heel zijn figuur gedragen moet worden. Hij nam voor een Fries een ongewoon vlug tempo: hij zei zijn tekst ook zuiver en er was in zijn spel in het begin ook wel iets leven digs, maar hij overheerschte toch niet het ge heel door zijn levensdurf en.... zijn roman tiek. Deze Piter was te gewoontjes. En in II zagen wij nog veel minder dan in I in dezen man, dat hij zoo geheel anders was dan de gewone boer. Want hierom immers houdt Klaske van hem. Hij miste den gloed, de bravour, de levensdurf van den zwerver en hij was ook wat een onhandige vrijer. Van daar dat de groote scène tusschen Piter en Klaske feitelijk mislukte. Maar dat was niet anders te verwachten van Friesche spelers, omdat heel die figuur van Piter feitelijk zoo in het geheel niet Friesch is en dat liefdestooneel met Klaske zoo volkomen buiten de Friesche mentaliteit ligt. Daarom leek mij juist de keus van dit stuk van Fabricius niet zoo bijzonder gelukkig voor een wedstrijd. Wij zagen de Friezen in dit verwrongen Duitsch-Hollandsch-Friesch stuk niet op hun sterkst. Ik zou den spelers echter onrecht doen. wanneer ik hier niet melding maakte van het groote succes van de voorstelling. Voor een deel was dit waarschijnlijk ook aan het stuk te danken, dat meer inhoud en handeling heeft dan zuiver Friesche stukken. Laat ik hier nog mogen zeggen, dat het tooneel er aardig verzorgd uitzag en door alle spelers in een voor Friezen ongewoon vlot tempo werd gespeeld. J. B. SCHUIL. (Adv. ingez. Med.) Zondag zijn in de Remonstrantsche kerk te Haarlem twee nieuwe ramen aangeboden, 's Morgens werd met ecnige plechtigheid het Remonstrantsche of Pinksterraam overgedragen en 's middags het P. Crama-raam. Na den dood van den heer P. Crama in Mei 1938 vormde zich een comité met het doel een gedenkteeken voor dezen bekenden filantroop op te richten op de begraafplaats. Later achtte men een gebrandschilderd raam een passender her denking. Met goedvinden van de nabestaanden werd aan het kerkbestuur der Remonstrantsche kerk verzocht dit raam te mogen aanbrengen in het kerkgebouw waar de heer Crama zoovele jaren gekomen is als kerkganger en als lid van het kerkbestuur. Het Remonstrantsche of Pinksterraam beeldt het volgende uit: Linkerhelft: de Heilige Geest (duif) daalt neder op de Evangelisten, die ge symboliseerd worden door een engel, een ade laar, een leeuw en een os. Rechterhelft: de Remontstrantsche leuzen, vrijheid en verdraagzaamheid, in beeld gebracht. De verdraagzaamheid is voorgesteld door fak kels van verschillende kleur, tezamen een licht vormend. De vrijheid herkent men in een hert, dat het vrije landschap inziet. Alles wordt ge kroond door een boom met bloesems. Het raam is een grisaille-schildering met kleu- •en als goud-geel en roodbruin. De fakkellichten zijn van al'geëtst gedoubleerd gekleurd glas. Het raam dat de herrinnering aan den heer P. Crama bewaart bevat de voorstelling van den Barmhartigen Samaritaan, die den verslagene opbeurt en wegleidt naai- een veilige plaats. Op den achtergrond ziet men de menschen loopen die zich verwijderd hebben zonder den ongeluk kige de helpende hand te bieden. Ook dit raam is een grisaille schildering met kleuren als goud-geel en roodbruin. De ramen zijn vervaardigd door onzen stad genoot den schilder R. Gerbrands te Haarlem. De plechtigheid van de onthulling van het Pinksterraam vond plaats in de morgengods dienstoefening, geleid door Dr. A. H. Haentjens. Na het gebed en den eersten zang wijdde de voorganger eenige woorden aan de nobele ge zindheid der zusters, die de schenksters zijn. In een namiddagbijeenkomst werd het ge brandschilderde raam ter eere en nagedach tenis van Pieter Crama, vorig jaar overleden, onthuld. Hier waren o.m. personen uit de ge- heelonthoudings- en reclasseeringsbeweging met vele familieleden van den overledene aan wezig. Een dochter met haar man waren uit Portugal overgekomen. Mej. L. Tras zong klankvol en met gevoel ,Jesu unser Trost und Leben" van S. Bach waarop de heer Eykern een gedachtenisrede hield. Hij haalde o.a. de Bijbelwoorden aan: „Wat gij meer ten koste zult leggen, zal ik u geven". Dat was ten volle van toepassing op Piet Crama, dien hij schetste als een eenvou dig man met een gouden hart vol liefde voor zijn medemenschen. Tallooze malen heeft hij den gevangene en den zielsverkommerde nieu we kracht weten te geven. Hij paste getrouw: „Hebt uw naasten lief" toe. Theoretiseeren was zijn fort niet. Voor dezen religieuzen man van breeden uitslag was liefde de daad. Hij sprak niet over zijn teleurstellingen, maar juist spoorden deze hem aan tot het groote werk dei- barmhartigheid. Hier is dankbaarheid gepast. Eerst dachten wij aan een grafsteen. Spreker herinnerde o.a. aan de hulde, den overledene op zijn ?5sten verjaardag gebracht door zang koren in het ongekorven hout. Hier schrijft de geschiedenis zichzelf. Een staatsman was Cra ma niet, maar een eenvoudig, warmvoelend man, evenwel met een grooten geest, groot waarin ook een klein man groot kan zijn. Groote erkentelijkheid geniet hij van de velen die hem kunnen waardeeren. Spreker schetste hoe de vrienden gekomen waren tot het gebrandschilderd raam, waar van Roelof Gerbrands de ontwerper en uit voerder is. Aan dezen werd voor de keurige, piëteitsvolle uitvoering dank gebracht en ook aan het kerkbestuur voor de gelegenheid den stoeren werker deze hulde te bereiden. Een zesjarige kleindochter ging aan de hand van den Dominee naar het raam en schoof het gordijn weg. In diepe bewondering keek men naar dit figurale glas. Geheel naar den geest van Crama stelt dit den Barhartigen Samari taan voor. Meesterlijk is ookcmfwypij.shrdlcmfwypi'dw De dominee schetste in eenige woorden wat Crama voor de kerk had gedaan en dankte, nadat de heer Eykern het raam had overge dragen, én de gevers én den ontwerper en aan vaardde dit schoone bezit namens de kerk. Na afloop zong mej. L. Tras „Pax Vobiscum" van Schubert en daarop de gemeente het lieve lingslied van den overledene „Wij reizen met elkander, enz.". Dan volgde een kort woord van sluiting door Dr. Haentjens. Lang bleef men na 't sluiten van het offi- cieele gedeelte der plechtigheid samen om de vier ramen, alle van den heer R. Gerbrands, te bewonderen. DE 60ste VERJAARDAG VAN JAN VISSER. Zondag vierde de bekende Haarlemsche kunstschifder Jan Visser zijn 60sten verjaar dag. Van vele zijden ontving de jarige geluk- wenschen en bewijzen van belangstelling. De Haarlemsche wethouder E. v. d. Wall kwam hem feliciteeren zoomede de heeren G. Wolzak Hzn., G. D. Gratama, directeur van het Frans Hals Museum en vele anderen. Namens het uitvoerend comité van „Kunst zij ons doel" en „De Brug" verschenen deputaties, „Arti" zond een telegram en de maatschappij „Rembrandt" een brief met gelukwenschen. Vele bloemstukken getuigden van het mede leven, dat de heer Visser ondervond, o.a. waren er bloemstukken van „Kunst zij ons doel" en van vele leerlingen van den jarige. Verwachting geldig van hedenavond tot mor genavond ongeveer 19 uur: Voor het geheele land: Meest zwaar be wolkt met eenige buien, matige tot krachtigen, later tijdelijk stormachtigen, Zuidwestelijken tot Noordwestelijken wind, weinig verandering in tempera tuur. THERMOMETERSTAND Hoogste gisteren Laagste hedennacht Hoogste heden 44 F, 40 F. 42 F. Op den Atlantischen Oceaan ten Westen van de Britsche eilanden ligt een machtig ge bied van hoogen luchtdruk, waaromheen zich voortdurend storingen van Noord naar Zuid over West-Europa bewegen, welke het weer hier overwegend beïnvloeden. Van de storing, welke gisteren over ons land trok, liggen de pressiecentra over het Oostzeegebied en in de Poolzee ten Noorden van Scandinavië. In IJs land verscheen weer een nieuwe depressie, welke zich snel uitdiept en welke in de eerst volgende dagen het weer over West-Europa zal beheerschen. Hoewel telkens wel korte perio den voofkomen, waarin de temperatuur even stijgt, zoo blijft geheel West-Europa toch in hoofdzaak onder invloed van koude Noordelijke luchtstroomingen en de temperatuur blijft laag voor den tijd van het jaar. Met uitzondering van IJsland, Schotland en Noord-Scandinavië is de temperatuur overal onder normaal. In Zweden is de vorst plaatselijk nog zeer streng, in Duitschland. Oost-Europa en de rand staten is de temperatuur nog overal onder het vriespunt. De storingen brengen tot dusverre echter betrekkelijk weinig neerslag. Zoolang de hooge druk bij Ierland nog stand houdt is een blijvende verbetering van het weer niet te verwachten. BAROMETERSTAND Hedenmorgen 10 uur 759 m.M. Stand van gister 768 m.M. Neiging: Achteruit. Opgave van: CAREL v. HUIZEN, Opticien KI. Houtstraat 13 Tel. 14112 HOOG WATER TE ZANDVOORT Dinsdag v.m. 3.36 uur; n.m. 15.51 uur. Strand berijdbaar van 8.3014.00 uur. Belangrijke Telefoonnummers: Politie: 11850. Brandweer: 15333. Ongevallendienst (Brandweerkazerne) Ged. Oude Gracht: 14141. Spaar ogen en geld met een bril van Caret van Huizen, Opticien KI. Houtstraat 13, Telef. 14112 (Adv. Ingez. Med.) Dr. J. B. MEENK'S POEDERS Deze worden snel in het bloed opgenomen. (Adv. Ingez. Med.) PERSONALIA. De heer D. Monsma te Haarlem, machinist bij de S.S. Maatschappij Nederland, is be noemd tot technisch ambtenaar bij de Ar beidsinspectie, met Amsterdam als stand- 41* DE EERSTE STAP op weg naar een fijn tennisseizoen is: bij Sporthuis Haarlem binnen te stappen en daar Uw racket te kiezen uit de nieuwe colïectie. Geweldig die sorteering. En de prijzen zijn buiten gewoon voordelig. Daarbij hebben wij nog een bijzondere verrassing in petto. Daar zult U van opzien. Doe die stap en completeer gelijk Uw verdere uitrusting. U slaagt tot volle tevredenheid bij CROOTE HOUTiTR. 123 TELEF. 12215 (Adv. Ingez. Med.) Het F. t^aasa-raam. Heden: MAANDAG 20 MAART Stadschouwburg, Wilsonsplein: Het Neder- landsch Tooneel met de volksvoorstelling van „De Thompson Brothers", 8.15 uur. Kleverparkstraat 16: Algemeene vergadering Floralia Vereeniging voor Haarlem en Omstre ken, 8.45 uur. Gemeentelijk Concertgebouw: 's avonds op treden van Paul Ostra met Wiesje Bouwmees ter op de Voorjaarsbeurs. Oranjeplein Voordracht Ds. A. R. de Jong, 8.15 uur. Frans Hals Theater: „Het monster van Fran kenstein", 2.30, 7 en 9.15 uur. Palace Familie Cinema: „Kapitein Mollenard" en „De geheimzinnige misdaad", 2 en 8.15 uur. Rembrandt Theater: „De schaakspeler". Op het tooneel: De drie Hugo's. 2.30, 7 en 9.15 uur. Luxor Theater: „Het wetboek der gestraften" 2.30, 7 en 9.15 uur. Spaarne Theater: „Stroopers van Alaska" en „Alarm onder water". Moviac Theater: „Een nacht op den Donau" geprolongeerd. DINSDAG 21 MAART Stadsschouwburg. Wilsonsplein: Optreden van La Argentinïta, 8.15 uur. Bioscoopvoorstellingen 's middags en 's avonds Teyler's Museum. Spaarne 16, 11—3 uur, be halve 's Maandags. Toegang vrij. Palestina Diorama's, Schotersingel 117a. Ge opend eiken werkdag (behalve Vrijdags) van 35 en 79 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1939 | | pagina 2