DE KNOOPENWINKEL oHvatkt'' Het Paaschfeest nadert! ALLES WAT ZOEKT HEEFT HET!! MODETIPS van Superchic-Patroon GRATIS!! 27 Barteljorisstr. 27 DONDERDAG 30 MAART '1939 HXXREEM'S DAGBEAD Vrouwen aan den opb ouw Mevrouw J. C. van Amstel Van Löben Seis blikt in een nieuwe wereld Bewustwording:: onze eerste taak. Een Koningin riep, tot tweemaal toe, haar volk óp tot den strijd. Geen strijd om stoffelijke waarden, doch om den opbouw van een nieuwe wereld. Ons volk in breede lagen heeft ge voeld, waar het om ging in de radiorede van 27 Januari. En in 't bizonder werden wij, vrouwen diep getroffen! Zullen we gaan uitpluizen, waarom? Och, zoo héél diep behoeven we 't niet te zoeken: het was, omdat ook wij weten en altijd in het diepst van ons hart wel geweten hebben dat de wereld, die doodziek is, niet te genezen zal zijn met systemen, stelsels, poli tieke .partyen. We weten, dat niet de kracht van haat en nijd tegenover „de anderen", uitbrekend steeds weer in dood en verderf en tranen, uit eindelijk de overwinning zullen behalen, maai- dat de stille, doorwerkende kracht van het goede zal triomfeeren in een veranderde wereld. En dit weten misschien onderdrukt door ons schijnbaar „nuchter verstand", is nu door de moedige, glasheldere woorden van onze Landsvrouwe, wakker geschud en enorm versterkt We mogen ons voelen: de uitdraagsters van een oud, doch nu weer blinkend nieuw, machtig ideaal. Hiervan moeten we ons allen helder bewust worden. En wij, die „aan den weg timmeren": spreeksters, schrijfsters, journalisten, vrouwen, die sociaal werk verrichten, wij moeten ge bruik maken van deze enorme versterking, om alle vrouwen, waarmee we in aanraking ko men, bewust te maken. Bewust van haar roeping tot den op-bouw. 't Was in de eerste dagen na 27 Januari, lichte dagen van innerlijk enthousiasme, dat een lang gekoesterd plan om in deze rubriek een reeks „vrouwen aan den opbouw" voor u te doen leven, een begin van uitvoering kreeg. Vrouwen, bezig aan dien nieuwen, geeste lijken opbouw, zijn die er reeds in onze wereld, in ons landje? Ik wist, dat ze er moesten zijn en ik heb ze gevonden. Nietwaar? moreele en geestelijke her bewapening: 't is een lastig woord. Een kame leon, veranderend van kleur bij ieder mensch, die het uitspreekt. Modewoord, holle leus, in dien we te traag zijn om ons erop te be zinnen, doch een geweldige kracht ten goede indien wij zijn geestelijken inhoud verstaan. Mag ik u eerst meenemen naar het vrien delijke, moderne Amstelveen, gemeente Nieu- wer-Amstel? Mevrouw Van Amstel—Van Lö ben Seis u weet wel: de vrouw, die onlangs voor de A.V.R.O. zoo snedig heeft gesproken over „dien-plicht in het gezin", waardoor we allemaal weer moed schepten om onze echt- genooten en jongens zoo noodig tot de orde te roepen! wacht mij in haar studeerkamer. Ons uitzicht: 't wijde meer, dat ligt te stra len en te blikkeren in een winterzon, die aan lente doet denken. En na deze entourage mijn gastvrouw zelve: een hooge, forsche gestalte, een gemoedelijk vriendelijk gelaat, dat ook streng kan kijken: type van intellectueele, toch ook deftige huis vrouw, dat, dunkt me, wel zéér speciaal Neder- landsch is. Maar ook dit is nog min of meeir „entourage". Nader kom ik tot de persoon vgn mevrouw Van Amstel, als ze mij iets ver telt van haar werk en de kringen, waarin ze zich beweegt. Een politica? Ja, en neen. Uit overtuiging behoorde ze tot de Chr. Hist, partij, vaste medewerkster aan het Geref. Weekblad „Woord en Geest", secretaresse van den Chr. Hist. Vrouwendag van 9 Maart 1933, vice- presidente van de Christenvrouwen - Volken- bonds-Vredesactie 1931, medewerkster van de A.V.R.O. „Korte gesprekken", 2V2 jaar lang leidster van het vrouwenhalfuurtje van de N.C.R.V., is mevr. Van Amstel, toch in de eerste plaats vrouw en niet vóór alles poli tica. Haar maatschappelijke talenten werden ontplooid hx een loopbaan aan de Utrechtsche secretarie, afd. onderwijs, haar gemoedsleven kwam tot vollen bloei in een gelukkig huwelijk en moederschap. Een vrouw dus, aan wie alle facetten van het vrouwelijke wezen zijn geslepen, en hier van getuigde in een lange reeks artikelen in verschillende bladen en tijdschriften, waarvan één serie onder den titel „de brieven van de onbekende" in boekvorm is verschenen. „Wij zijn aan een verder station aangekomen dan vele mannen" drukt mevrouw Van Amstel het kernachtig uit. „We weten dat de nood der wereld niet uitsluitend langs eco- nomischen en maatschappelijken weg kan worden opgelost. Vóór alles is de geestelijke oplossing noodzakelijk". En hiermee zitten we opeens midden in 't interview. „Misschien zijn er ook wel mannen, die zich hiervan bewust geworden zijn". „Ongetwijfeld: de enkeling is ontwaakt, maar vele groepen zijn nog ietwat slapende. De breede massa, werkend naar buiten, zoekt het nog altijd uitsluitend in het maatschappe lijke, in het politieke, in den strijd van volk tegen volk, van party tegen partij, van systeem tegen systeem. De wereld is doorschoten van dit, specifiek mannelijk, principe. Dor, quasi verstandig, spitsvondig geredeneer, verdacht making. haat en nyd tegen ieder, die tot een andere volksgroep behoort. En als daar strijd is, oprecht gemeend streven naar op bouw, dan is het slechts voor één groep, één klasse, één volk, met verguizing van al het andere. Deze strijd van jaren en eeuwen is nooit zwaarder en bitterder geweest dan thans, nu onze heele Europeesche beschaving eraan dreigt ten onder te gaan". „Ende wouw?" „U voelt m'n gedachtengang. N u moet de vrouw aan het woord, neen, beter gezegd, tot daden komen. Ze mogen als geheel niet langer zwijgen. Zeker, vrouwen hebben reeds in den loop der eeuwen veel gebouwd, vooral op barmhartigheidsterrein. Maar zeer veel was niet volkomen bewust, veelal gebruikt in dienst van door den man uitgedachte syste men en partyen. De vrouw, met haar eigen, volledig ont wikkeld wezen, is zich bewust van haar roe ping als mensch, maar vergeten wij 't niet! zij staat nog maar heel aan 't begin van haar taak in de wereld. Bewustwor ding van deze taak moet het eerste zijn; als de basis goed is, volgt de staatkundige en maatschappelijke uitwerking vanzelf". „En die basis?" bezuiniging op en gehoorzaamheid aan de geestelijke wetten van het leven, zooals die voor alle tijden zijn neergelegd in het Evan gelie. Ik spreek niet te boud, wanneer ik met groote bhjdschap constateer, dat het verlan gen in breede lagen van ons volk en vooral dat van onze vrouwen, thans meer dan ooit naai' die waarden uit gaat. .Dient elkander door de liefde", „draagt elkanders lasten", wat gij wilt. dat de menschen u doen, doet gij fum desgelijks".- En hier ziet U een gezellig knutselwerkje voor Uw tafel Ook de kinderen mogen meehelpen Wat een genoegehjke dagen zijn er niet te bedenken om onze vroolijke Paaschtafel nog extra luister bij te zetten! Ieder jaar opnieuw weet Moeder met een verrassing voor den dag te komen en zoo zal dit jaar nu de eet tafel versierd worden met leuke kleine voor- stellinkjes en alleraardigste standaardjes, waarin de prachtig beschilderde of gekleurde eieren ten volle tot hun recht zullen komen. Dergelijke ornamentjes zijn. vooral omdat we er doorgaans een flink aantal van noodig heb ben. nog vrij kostbaar om ze klaar te koopen. zoodat we ons liefst beperken tot die inge nieuze tafelversierinkjes, die practisch alleen als fabriekswerk het levenslicht aanschou wen. Onze foto laat een aardig drietal daar van zien, dat zeker grooten bijval zal vinden. Daar we echter de eierslandaardjes zonder veel moeite en kosten zelf kunnen maken, is deze uitgave gemakkelijk te besparen en kunnen we wat meer aan de eerstgenoemde besteden. Bovendien kunnen de kinderen er ook aan mee helpen, wat een extra feest zal zijn, want niets is immers zoo heerlijk als een verantwoordelijke opdracht voor Moeder te mogen uitvoeren! Van welk materiaal we de standaardjes maken? Van dun triplex, waar dan de figuurzaag aan te pas moet komen, of van stevig carton, dat voor de kleintjes minder gevaarlijk is. En dan voor ieder exemplaar nog drie gewone hou ten kralen, die de voetjes zullen vormen en wat leuke kleurtjes verf. Is er wellicht nog wat houtlïjm in huis? Dat is wel het beste plakmateriaal voor ons karweitje! Daar gaan wij dan! Eerst teekenen we op ge woon wit papier eeix cirkel van ongeveer 4'.2 cM. middellijn (om byvoorbeeld een eier dopje), en daaromheen weer een cirkel, welke ongeveer V/2 c.M. aan alle zijden grooter is (om bijv. een kopje of een klein schoteltje). In twaalf gelijke deelen wordt de grootste cirkel nu verdeeld door middel van potloodlij nen. Om de andere streep meten we daarna van den buitencirkel naar het midden 2 c.M. af en stippen dit aan. Via de lijn tusschen twee afgestipte lijnen in, trekken we daarna halve cirkeltjes tot aan den grooten buiten cirkel. zoodat we in totaal zes boogjes krijgen. We hebben nu den juisten buitenomtrek ge kregen. dien we uitknippen. Ook het midden cirkeltje wordt weggeknipt en wat we voor ons hebben is het plattegrond je van ons standaardje, dat we net zooveel kunnen na trekken op het triplex of carton, als we dat wenschen. Na liet xxitzagen of knippen schuren we de randjes met schuurpapier by en kun nen daarna rijkelijk aan het versieren gaan met alle beschikbare kleuren verf die we heb ben. Het aardigst is, om ieder standaardje een ander aanzien te geven, ondanks het feit, dat ze alle dezelfde bloempjes krijgen. Dit be werken we door steeds andere kleuren te kie zen. I-Iet eerst echter worden alle „onder gronden" en kralen geverfd. Dit moet een nachtje over drogen, waarna de stipjes aan de beurt komen, want uit niets anders be staat feitelijk ons schilderen. Op ieder zesde deeltje komt een rond bloempje, waarvan we het midden open laten, zoodat de ondergrond bij wijze van hartje doorschemert. Langs den geheelen buitenomtrek brengen we daarna anders gekleurde stipjes aan en voorts tus schen de halve rondjes in, tegen den midden cirkel geleund, drie, twee of één stipje van weer een andere kleur. Nadat ook dit geschil der klaar en droog is. lijmen we, om het an dere, onder de betreffende halve rondjes de kralen en klaar zyn we! NORA HANA. ::i Mevr. J. C. van Amstelvan Löben Seis. 't Zyn eenvoudige levenswaarden, die de echte vrouw, zy het met veel strijd en moeite, nastreeft in haar eigen, persooniyke wereld: het gezin. De grondpilaar, waarop 't gezin rust is ik bracht dit oa. in mijn slotwoord van de byeenkomst over het dienstbodenvraagstuk te Amsterdam nog eenigszins uitvoeriger naar voren de verankering in boven-persooniyke, dus goddelijke vastigheden. M.a.w. het komt by het gezinsleven voor alles aan op de gees telijke structuur. Is die de rechte, steunt zy dus op eeuwigheidswaarden, dan slechts is het familieleven bestand tegen de levens- stormen, welke wy thans doonnaken. Als het goed is, dan is de vrouw- en moeder de genius van het gezin, die met fijne intuïtie, ook en vooral geestelyk, verzorgt, beschermt, opbouwt door haar voorbeeld. Ze geeft, iederen dag weer, haar heele zelf en voedt hierdoor haar kinderen op tot ge meenschapszin. En heel vaak gaat dit onbe wust, dat getuigen de duizenden volwassenen die „een goede moeder hebben gehad" en daardoor in later jaren zich in den levens strijd konden staande houden, 't Waren dik wijls niet de gesprekken met moeder, niet haar wyze lessen, maai- 't was enkel de her innering aan haar wezen van dienende liefde. Zoo triomfeert reeds nu overal de „stille dooi-werkende kracht". Maar zij zal eerst vol ledig tot overwinning komen, als de vrouw zich geheel bewust is geworde van haar roe ping, ook in de maatschappij". „Ligt hierin voor uw gevoel geen conflict?" „Neen, maar het zal wel een zware taak zijn. De gestalte van Josephine Butler, de vrouw, die het bestaan heeft, als echtgenoote een wereldhervormster te worden, staat my als ideaal voor oogen. De tweeërlei taak der vrouiw mag er niet toe leiden, dat zy op een dezer twee levensgebieden, gezin óf maat- schappy, half werk verricht. En dit behoeft ook volstrekt niet. Ik zie het veeleer zóó. dat de getrouwde vrouw in haar eerste huwelyks- jaren, als de kinderen nog jong zijn, haar „opleiding" doormaakt voor haar latere taak in de maatschappij. Wat zy eerst in 't gezin doet: opvoeden tot de gemeenschaps gedachte, zorgen, dienen, wordt in later jaren, als de kinderen tot hun bestemming zijn ge komen, en haar leven rustiger is geworden, in bxeeder kring uitgedragen. Waar zy eerst moeder van haar eigen kinderen was, wordt zij dan, zooals Johanna Naber het zoo prach tig heeft uitgedrukt, .moeder der vfelen". Wanneer de vrouw dit leert verstaan, zullen er geen teleurgestelde oudere vrouwen meer zijn, die na het uitvliegen van haar kroost zich leeg en eenzaam voelen óf zich zielig- krampachtlg aan haar getrouwde kinderen blijven vastklemmen Zucht u?" „Ja ik dacht eraan, dat wy van dit ideaal nog wel héér ver verwyderd zyn". ,,'t Zal ongetwyfeld zwaar zyn, maar.... we leven snel. Overal, in allerlei kringen, in allerlei groepjes, begint de gedachte van den geestelijken opbouw veld te winnen en de vrouw wordt zich haar roeping bewust als gemeenschapsmensch. De krachten zyn er, al zyn ze nog versnipperd. Maar er zyn fouten en zwakheden: te veel werken we enkel door middel van ons ge moed. We leven teveel bij de invallende ge dachte, we ontwyken maar al te vaak de verantwoordelykheid voor wat we denken. Hierin zullen we onszelf moeten opvoeden: dan worden onze gedachten tot beweegkracht en dan gaan we de goede, opbouwende krach ten, die in ons onderwustzijn schuilen, in de wereld uitdragen. Wij vrouwen hebben het onschatbare voor recht, dat we bijna nooit in politieke stroo mingen verward zitten. Daardoor staan we om een militaire- term te gebruiken „op den afstand van duidelijk zien" En n u zien we, waaraan de wereld behoefte heeft. Liefde opbouw, offers De krachtige stem zwijgt. Onze gedachten zwerven voor een oogenblik naar blinkende verten van een nieuwe wereld. De zon schittert op het meerja 't wordt weer lente! R. DE RUYTERv. d. FEER. OP HET GEBIED VAN CARNEERINC 0 14 WARMOESSTRAAT 14 ONZE VOORJAARSCOLLECTIE is gereed en U vindt bij ons Corsages, Shawls, Knoopen, Gespen, Cein tuurs, Galons, Ritssluitin gen enz. enz. in de NIEUWSTE MODETINTEN. (Adv. ingez. Medj Psychologie van den schoonvader Een onverbeterlijk egoïst, maar in zijn slechtheid doet by het eenige goede „Myn schoonmoeder is een schat", zegt de een, „ik zou me geen betere wenschen!" De ander zegt niets, maar fronst betee- kenisvol het voorhoofd, óf hy zegt „Hum!" Een derde de niet schoonmoeder-bezit ter verzamelt dit materiaal voor zijn mop pentrommel. Waarom vraag ik me af wordt er steeds en steeds weer over de schoonmoeders ge klaagd, gespot, gezucht, gebulderd? Zijn de schoonvaders zooveel beter, omdat de annalen der geslaagde en minder geslaagde huwelyken eenstemmig over hen zwygen? Ik geloof dat de schoonvaders beter zyn dan de schoonmoeders, omdat ze., zooveel slech ter zijn. Het slechte, het ellendige, het irriteerende aan de schoonmoeder is n.l. niet iets slechts op zichzelf, maar een teveel van het goede De schoonmoeder is n.L voortdurend bezig, het jeugdige gezin van haar kinderen goed te doen, te heipen en te raden; de schoonvader rookt zijn sigaar en wil niets weten, want als hij alles wist zegt hy dan zou hij ingrijpen! De schoonmoeder is tot in merg en nieren moeder en vrouw.ook als haar zoon, haar kostbare, zéér bizonder aangelegde, zéér ge voelige zoon al getrouwd is. En natuurlyk kar. de jonge vrouw hem nooit zóó precies kennen en zóó goed verzorgen als moeder het kan. Dc jonge vrouw is echter ook vrouw en daarom wil ze haar man zélf goed verzorgen! De oude vrouw is op van de zenuwen, omdat ze niet gelooft, dat daar iets van terecht komt. En de jonge vrouw is op van de zenuwen, om dat moeder dit niet gelooft! En dan komt er ruzie. De schoonmoeder begint al naar haar temperament het voorschryft te toornen of stille tranen te vergieten, maar ze begrijpt alleen maar niet. dat de ideale schoonmoeder d i e schoonmoe der is, die precies het voorbeeld volgt van- den schoonvader Wat doet de schoonvader dan? Natuurlyk heeft hy vóór het huweiyk ge mopperd cn opgespeeld dat het hongeriyden zou worden, maar sindsdien heeft hij de bit tere pil geslikt en philosofisch tegen zyn op standig hart geredeneerd: ,,'t Is nu eenmaal zoo; ze moeten zelf maar zien, hoe ze er door komen". Hy bemoeit zich slechts dan met het jeugdige gezin, als ze hem om raad vragen. Hun gordynen laten hem koud. „Mensch. waar bemoei je je mee?", zegt hy tegen z'n vrouw. En tegen de jonge luitjes; „och kom, zóó erg is 't niet!" of ,,'t zal vanzelf wel weer bydraalen", en dergelijke diepzinnige troost redenen meer. Slechts in échte noodgevallen windt hij zich eventjes op, om dan echter na vijf minuten zyn sigaar weer op te nemen en waardig te verklaren: „Eigenlijk gaat me ook de heele zaak niets aan; zie zelf maar hoe je 't bolwerkt. Jullie hebt het zelf zoo ge wild". Dit. zegt hij. omdat hy eigenlijk een yreeselijk slecht mensch is. een egoïst, die alleen maar zijn sigaar wil rooken, maar on bewust doet hy het eenige juiste BOB. Oude bekenden BiedetHtapet Het Nieuwe Model brengen wij in Stroo en Vilt aardig gegarneerd Reeds vanaf f l.95 V. AMERONGEN'S Dameshoedenmagazijnen Anegang 24, Frankestraat 3-5 Wie haar kasten met bezemen keert, komt zeker oude kennissen tegen, wier bestaan men gladweg vergeten was. Daar heb je warempel mijn ronde spiegel tje weer, daar heb ik men nu suf naar gezocht een paar maanden geleden. En daar zyn de kiekjes die ik laatst niet kon vinden. Achter allerlei stapels vond ik nog een paar heel goede sportkousen. Ook dierbaarder herinneringen komen voor den dag, brieven, allerlei voorwerpen van vroe gere feestjes en dergelijke, waar bijna iedereen wel wat van bezit, en die altijd van den meest uiteenloopenden aard zijn. Wie zich voorstelt dat zij al die dierbaarheden beschouwt met het oog van een buitenstaander, kan er waarschijn lijk een glimlach niet bij onderdrukken, zóó heterogeen is de verzameling die de herinnering aan veel gelukkige uren voor ons bewaart, voor zoover die niet in ons geheugen zijn gebleven. Nu wordt in deze maanden van het jaar altyd over veel huisvrouwen de opruimwoede vaar dig, en zij wikken en wegen bij het schoonmaken van kasten en laden wat wèl en wat niet kan worden weggegooid. Degenen met een verzamel- complex moeten zich geweld aandoen, om ook maar het onaanzienlijkste lapje, kluwentje wol of stukje band weg te doen: het zou immers nog weieens voor iets dienst kunnen doen. Daarmee paaien zij zichzelf, maar de eigen lijke waarheid is. dat zij mank gaan aan de bewaarwoede, alles wat zij bewaren willen zorgvuldig opbergen, maar er nooit of te nim mer meer naar omkyken. Waarna liet hun het volgend jaar by de schoonmaak opnieuw in handen valt, en zij het weer bewaren „omdat het nog weieens dienst zou kunnen doen." Lijnrecht daartegenover staan de anderen die niets overtolligs in huis dulden, en die zoo radicaal tewei'k gaan, dat dingen die in een half jaar niet gebruikt zijn, meteen maar weg rttoe- ten, en die romantische herinneringen uit den booze vinden. Rommel zal men hij hen nooit vinden, maar zij zien zich toch weieens voor het aanschaffen van nieuwe dingen geplaatst, die overbodig zouden zijn, als zy niet altijd zoo angstwekkend radicaal in hun opruimwoede waren. Nu is het eigenaardige, dat tusschen deze twee bewaar- en opruim-zuchtigen alle mogelijke andere soorten van vrouwen zijn, die noch naar de eene noch naar de andere zijde radicaal zijn, maar die in dezen tijd van het jaar dat opeens worden, meestal gericht naar de zfide van de opruimwoede, en die in een soox't van roes weg gooien wat zy bij nader overleg en met een koel hoofd veel liever hadden bewaard. Wij kunnen dan spotten met zulke dierbare herinneringen als een eerste liefdesbrief of het eerste haar van baby of het eerste tandje, mis- schien een balboekje met halfvergeten namen, of een portretje van een oude liefde, diep in ons hart zetelt die spot niet, maar hechten wij er toch nog wel wat waarde aan, omdat zij immers mooie herinneringen wakker roepen ,of mis schien wel bittere herinneringen maar die door den tijd hun scherpe kanten hebben verloren. Daar komen onze bedrijvige handen en onze radicale voorjaarsschoonmaak-geest en zonder erbij te denken gaat al die rommel den gewo nen weg, dien naar de prullenmand. Men behoeft niet sentimenteel of overgevoe lig te zijn, om waarde te hechten aan een paar kleine herinneringen, en er bestaat zelfs gevaar, dat dit al te radicale opruimen een leeg'e zal veroorzaken die toch wel even pijn doet; men is niet alleen de mensch van het heden, maar ook die van het verleden, en wie kan, zonder de samenvoeging van deze beide grootheden: het verleden en het heden, de mensch van de toe komst worden, waarnaar wij toch allen streven! Niet al te radicaal optreden huisvrouwen, de belangrijke oogenblikken uit het verleden zyn niets minder waard dan die van vandaag en van morgen. E. E. J.—P. (Adv. ingez. Medj Fluweel-bekleeding wordt ontvet door middel van fyn, zeer droog zand, dat men een uurtje op den stoel laat liggen en daarna afborstelt. Het zand neemt het vettige stof mee. Ook met zemelen kunt u goede resultaten bereiken. MAAKT ZELF UW KLEEDING MET BEHULP VAN ONS BUITENGEWOON REEDS BIJ AANKOOP VANƒ1.50 Alléénverkoop v. Haarlem. PROBEERT EENS ONZE AMERIKAANSE mm gx ZIJDE, PER METER (Adv. ingez. Med.) Zondag: Pouletsoep. Kalfsnierstuk Andyvie, Gevulde sinaasappelen Maandag Koud nierstuk Brusselsch Lof. Vanillevla met bis cuits en rozijnen Dinsdag: Gekookte ham Witte boonen met zure saus. Koffievla Woensdag: Witte boonensoep Kalfslapjes Spinazie. Donderdag: Biefstuk Gebakken aardappelen Kropsla Warme broodpudding met schuimsaus Vrijdag: Vischschotel van schel- visch met tomaat en ui Worteltjes Rijstebrij Zaterdag Stamppot van raap stelen met aardappe len en rookworst Sinaasappelcompöte. VEGETARISCHE MAALTIJDEN. 1. Kop bouilon Maggie of poviet). Jachtschotel van uien en bruine boonen Gestoofde pruimen 2. Roerei of gebak ken brood Stamppot van rauwe spinazie Rödgröd met vanillesaus 3. Schotel van rauwe bieten, appel en veldsla Gebakken aardappelen Warme vermicelli- pudding met abrikozensaus 4. Posteleinsoep Bloemkool met kaassaus Aardappelpuree Rystkoekjes

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1939 | | pagina 11