Bij de Haarlemsche Schilders. Victoria-Wafer R00DE STER Hij is er wèg van! De schoonheid van Lelies. ZATERDAG 1 APRIL1 1939 T3 Een avond de gast van „Kunst Zij Ons Doel" De eerste teekenavond in 1821, een teekening van P. Barbiers. Het teekencollege Kunst zij ons Doel" is een van de oudste vereenigingen in onze stad; reeds 118 jaar hebben de Haarlemsche schilders, door dien hechten band vereend, tezamen veel lief en leed gesmaakt en gedragen. Eerst in een Poortgebouw en later in de Waag hebben zij, week aan week, broederlijk naast elkaar op de banken van het teekenlokaal gezeten om zich verder in de kunst te bekwamen en tegelijk te wedijveren wie van de modellen de mooiste schets kon maken. Thuis is gezwoegd om het beste werk te kunnen inzenden voor de onder linge tentoonstellingen, die een prikkel zijn ge bleken .om voort te schrijden op het doornige pad der kunst. Na dien ingespannen arbeid wa ren de societeitsuurtjes een welkome ver strooiing. Bij een biertje of een thee werden de vakbelangen besproken en als die waren afge handeld en ook de specialisten in het tappen van geestigheid waren uitgepraat, kwam de sjoelbak op tafel of werden de kaarten geschud. Óp de feestavonden vierde de jolijt hoogtij; dan schalden de vroolijke liederen en leek het of het leven van een artist alleen zonneschijn is. Dan waren de zorgen die menigeen kwelden verge ten, dan dacht men niet aan de noodzakelijk heid dat wilde men overmorgen nog wat te eten hebben er morgen een kooper voor een schil derstuk of teekening moest komen opdagen. Dan denkt de artist, die al eenigen tijd door pech is achtervolgd omdat hij geen werk aan den man kon brengen, niet meer aan het feit, dat hij zelf zijn schoenen met een touwtje aan elkaar moest rijgen om naar dit feest te gaan, hij lacht weer en is vast overtuigd, dat morgen de kunstkoopers tot andere gedachten zullen komen! De voorzitter H. F. Boot achter het teekenbord. Dat 118-jarig bestaan van het genootschap be wijst reeds, dat „men", die vaak denkt dat wei nig menschen zoo na-ijverig op eikaars succes zijn als artisten, het weer bij het verkeerde eind heeft! Natuurlijk heeft elke kunstenaar bij den een is het wat meer verborgen dan bij den an der in zijn hart de begeerte steeds hooger te klimmen, maar de overgroote meerderheid kan het ook best hebben als het een meer-begaafden collega gelukt een treed je hooger te komen. De leden beseffen samen den plicht te hebben de kunst te dienen en dat is een hecht cement voor de samenvoeging. Er wordt belang gesteld in het werk van an deren, al is het natuurlijk wederkeerig ook bemoedigend voor ieder dat de anderen óók interesse hebben voor zijn werk! In het college zijn vakmenschen en dilettan ten vereenigd, die combinatie maakt dat in het algemeen alleen de goede dilettanten, zij die wat in de mars hebben, er zich thuis gevoelen. Wie op een teekenavond als amateur stuntelig werkt naast een man van het vak, die met rake lijnen het model op het papier tot leven brengt, voelt zich niet op zijn plaats. Om het klaar te spelen in 1% a 2 uur van een levend model een behoorlijke schets te maken, moet men in elk geval over vakkennis beschikken. Bovendien wordt niemand toegelaten tot de teekenavon den voor hij voldoende proeven van bekwaam heid heeft afgelegd. Dit wordt gedaan om ze kerheid te krijgen dat er alleen menschen ko men die het. laten wij het voorzichtig, maar toch duidelijk zeggen, om het teekenen te doen is. Verder is het voor ieder op de teekenavonden „verboden toegang". Het was dan ook een uit zondering op dien regel, dat het bestuur ons noodigde een avond op de Waag door te bren gen om daardoor een indruk te krijgen van het doen en laten daar. Wij moeten smalle wenteltrappen bestijgen. Er wordt namelijk geteekend op de tweede ver dieping; een ruim lokaal, onder een zoldering met zware eiken balken. Een echt artisten- milieu. Op banken in halve maan-vorm geplaatst zitten een 25-tal dames en heeren te teekenen, elk met een teekenbord op schraag voor zich. Op een kleine verhooging staat het naakt-model, het gelaat naar den muur gekeerd. De zaal-com missarissen van dezen avond om beurten moeten de teekenaars den stand van het model bepalen hebben beslist, dat het model van hedenavond op den rug geteekend moet worden, de handen naar boven gericht. Het is een jong meisje, haar lenig lichaam glanst onder het felle licht van de lampen. Het is stil in het lokaal, er wordt alleen geteekend. Wat het oog ziet, tracht de hand met het zwarte krijt op het pa pier in forsch getrokken lijnen vast te leggen. De eene teekenaar werkt vlugger dan de an der, maar op alle borden ziet men de figuur groeien. Het worden natuurlijk geen doorwerkte tee- keningen, daarvoor is de tijd te kort. Maar het doel is ook alleen de vormen juist weer te ge ven, de lijnen van het lichaam. Een schilder of teekenaar die een mensch gekleed goed wil afbeelden moet eerst geleerd hebben een naaktfiguur te teekenen. Dat is zoo vertelt men mij dan ook de reden waar om hier de gelegenheid wordt gegeven tot deze gezamenlijke oefening. Nu eens staat een meisje op het platform, dan weer een vrouw, of een jongen of man. I Is het zoo vroegen wij aan een der bestuurs leden die ons vergezelde gemakkelijk om steeds goede modellen te krijgen? Het antwoord was: het gaat. Het eigenaardige is, dat het moei lijker is om mannen bereid te vinden om naakt te poseeren dan vrouwen. Laat ik er meteen bij zeggen, dat het publiek in het algemeen een verkeerden indruk heeft over de modellen. Veel al wordt gedacht datnu ja ieder begrijpt mij Maar dat is absoluut verkeerd. Natuurlijk zal er wel eens een enkele onder zijn op wier le vensgedrag wat is aan te merken, doch dat is een uitzondering en komt trouwens onder andere kringen óók voor. Het als model staan is een vak. Er bestaan vooral in Amsterdam geheele huisgezinnen van, Het meisje dat nu hier vanavond als model is vertelde mij juist, dat zij in deze week niet minder dan 35 gul den verdiend heeft. Het is evenwel zwaar werk, ook al lijkt het gemakkelijk. Dat onbewegelijk staan eischt een enorme inspanning van de spieren èn pas n'a veel oefening gelukt het. Maar om aan zoo'n hooge verdienste te komen moet er heel wat uren gestaan worden, want in den regel wordt niet meer dan f 1.50 per uur betaald. De meeste modellen komen uit Amsterdam, maar ook in Haarlem hebben wij eenige goede. Dankbare objecten haalt men ook uit het woon wagenkamp, echter karakteristieke Zigeuner-ty pen, maar die willen niet anders' dan gekleed poseeren. In den loop der jaren hebben hier al heel wat modellen op het platform geslaan. Er zijn er onder die eerst geteekend zijn als jong meisje met ontluikende schoonheid, daarna als vrouw in den bloei van het leven om tenslotte ook nog als oud afgeleefd vrouwtje het schildersoog te Voorkom verkoudheid Doe onmiddellijk enkele druppels jj. Karsote op Uw zakdoek, adem de damp in; de bacterlén worden dan "L direct gedood. F 0.70 en F1per flac \Y$t KARSOTE 'ëM (Adv. Ingez. Med.) bekoren. De geheele gang van een menschen- leven Ook de teekenaars wisselden gedurig, al waren er velen die van de jonkheid tot grijs heid ons college zijn trouw gebleven. In deze teekenbanken hebben in den loop der jaren ver schillende bekende kunstenaars gezeten. O.a. Bosboom, P. Barbiers. Gabriel, de Haas, A. Mauve, Verschuur, Louis Raemakers, Mathieu Wiegman, H. Heuff, J. H. Breitner en Herman Kruyder. In het bezit van het college is een schets van P. Barbiers van den eersten teekenavond. Dat was dus in een Poortgebouw, want in 1841 kreeg men pas de beschikking over de Waag. Er is in de 118 jaar niet veel veranderd, het is of er nog dezelfde banken staan. Alleen de verlichting is veel verbeterd. In den eersten tijd brandde boven elk teekenbord een walmend olielampje, terwijl ook het model slechts spaar zaam verlicht was. Nu werpen groote electri- sche lampen een zee van licht in het vertrek. Vanavond is er geen groote opkomst bij het teekenen, maar dat komt omdat het seizoen vrij wel ten einde is. In het begin van den winter zijn er dikwijls meer dan 30 zoodat het dringen wordt om een plaatsje te krijgen, maar als het voorjaar komt zakt de liefhebberij wat af. Blijkbaar lokt dan de vrije natuur meer. Ons oog ging over de schare teekenaars. Eigenaardig, dachten we hardop, dat er geen uiterlijke artistentypen bij zijn. Het bestuurslid lachte. „Ja, de tijd van de lange haren en de losse dassen hebben wij alle maal achter den rug." Het model liet de handen zakken. „Ik kan niet meer", zuchtte het meisje, „de stand is erg lastig". Dat was het sein voor de pauze. Er werd thee geschonken. Even later zagen wij het mo del, in een mantel gehuld, op den rand van het platform in drsk gesprek met de dames-leden van het teekengezelschap. Na de pauze zou er nog drie kwartier ge teekend worden. Maar eenige vlugge werkers waren al klaar en zakten al vast af naar de benedenzaal waar op Zaterdagavond sociëteit gehouden wordt. „Sociëteit" is een groot woord voor een gezellig onderonsje, met een genoege- lijk praatje en een spelletje. Eerst worden de nieuwe boeken en tijdschriften op kunstgebied doorgebladerd. Een boekhandelaar zorgt, dat er elke week nieuwe voorraad is, ook al zijn er onder de bezoekers niet veel die zijn klanten kunnen worden. Zoo blijven zij toch op de hoogte wat er op kunstgebied in binnen- en buitenland voorvalt. Tegen 11 uur klinkt het sein voor het sjoelen. De meesten doen mee en zetten hun 5 cent. Er wordt verwoed gestreden om de pot die onder de twee beste gooiers „zware jongens" noe men ze die verdeeld wordt. Intusschen heeft een groepje kaartliefhebbers zich om een speel tafeltje geschaard. De knecht beheert het buffet, maar veel zaken doet hij niet. De beste momenten zijn als onder de aanwezigen een gelukkigè is, die pas een schilderstuk verkocht heeft. Dan is hij vroolijk en dan moeten de kameraden daarin deelen. De Bavo laat hier 12 slagen hooren. Dan is het middernacht en wordt de sociëteit opgeheven. De band die meer dan 100 kunstbroeders in „Kunst Zij Ons Doel" samenbindt is een hechte. Er is een echte geest van saamhoorig- heid, van waarachtige vriendschap. Die blijkt niet het minst in dagen van crisis, als in het bijzonder de kunstenaars moeilijke tijden door maken. Veel kunnen wij er niet van zeggen, maar dit is zeker: als één schilder nog iets heeft om van te eten, dan zal de ander niet van gebrek omkomen. Iorentzpleiol9 Tel:i25i4 (Adv. Ingez. Med.) Een heerlijke drank. (Adv. ingez. Med.) Zooals er nu geteekend wordt. Op de eerste bank der oudste leden van links ziet men den heer H. J. YVcsseling, een „Kunst Zfj Ons Doel". De economische beteekenis der Joodsche immigratie. 10.000 Nederlandsche arbeiders te werk gesteld. Ook voor Nederland is het belangwekkende vraagstuk over de economische beteekenis der Joodsche immigratie aan de orde gesteld door het Comité voor Bijzondere Joodsche Belan gen. dat tot tweemaal toe 'een onderzoek heeft ingesteld naar de economische activi teit der Joodsche uitgewekenen hier te lande de resultaten van het laatste onderzoek zijn gedateerd Juli 1938. Het Joodsche bevolkingsdeel van Duitsch- land had zich parallel met de industrieele ontwikkeling ontplooid en in belangrijke tak ken van industrie, techiek en internationaal goederen- en kapitaalverkeer een belangrijke positie opgebouwd. Men heeft hier te doen met een deskundige en vrij kapitaalkrach tige groep, welke Duitschland binnen een korten tijd moest verlaten.Juist van deze groep is een belangrijk deel naar Nederland geko men, waarvan de oorzaak eenerzijds moet worden gezocht in het feit dat deze krin gen steeds een nauwe economische relatie met de Hollandsche zakenwereld onderhiel den, anderzijds in de omstandigheid, dat ves tiging in Nederland aantrekkelijk was wegens de hier geldende rechtszekerheid en de de mocratische wereldbeschouwing. Sedert 1933 zijn door de Duitsche immi granten hier te lande 300 bedrijven op in dustrieel gebied opgericht. Over het alge meen zijn het kleine en middelgroote onder nemingen, onder welke zich echter ook een bedrijf met 200 arbeiders bevindt. Van 140 van de 300 industrieele bedrij ven. van welke het Comité over de nauw keurige gegevens beschikt, staat vast, dat zij gezamenlijk aan rond 5000 Nederlandsche arbeiders werkgelegenheid verschaffen. Daar uit heeft men kunnen berekenen, dat de 200 in Nederland gevestigde bedrijven, die aan vijf of meer menschen arbeid geven in to- taal 6000 Nederlandsche arbeiders hebben geplaatst. In 150 kleine bedrijven met min der dan vijf arbeiders zijn ongeveer 500 per sonen te werk gesteld. De door immigranten gevestigde groothandelsbedrijven geven bo vendien een levensonderhoud aan rond 1000 Nederlandsche employé's. Rekent men hierbij nog de zeer belangrijke categorie der door deze bedrijven in het leven geroepen indi recte of secundaire werkgelegenheid, dan komt men in totaal tot een aantal van 10.000 personen, die hun tewerkstelling heb ben te danken aan de vestiging van nieuwe bedrijven door immigranten. Het overwegende deel van deze tewerkstelling vormt volledige werkverruiming, daar hier geen sprake kan zijn van werkverschuiving. BIBLIOTHEEK EN LEESZAAL. Aanwinsten van het Filliaal. In het Filiaal „Huis te Zaanen", van de Stadsbibliotheek en leeszaal zijn de volgende aanwinsten ter beschikking gekomen: Opvoeding; Onderwijs; Padvinderij; Luchtbescherming CALCAR, VAN. Maakt de kinderen ge lukkig; Fröbels' opvoedingsleer. RAMBONNET. Padvinders. GIDS voor de luchtbescherming' 1939. Levende Natuur: „LEVENDE NATUUR. DE": 1910—'13. LUISTER, DE, van het land, door Bernink e.a. VIJVERBERG.— Vogel-idyllen; 4 dln. Nederlandsche letterkundei; A-saga, E-legende, O-sprook. HOFDIJK. Kennemer legenden. SALAMANDER-BOEK. Het. TIELROOY. Littérature hollandaise contemporaine. Nederlandsche en in het Ncderlandsch ver taalde romans. BEREND. Ria's Amerikaansche tournee. BORDEWIJK. Karakter. CHATEAUBRIAND. DE Atala. SCHAAF, NINE VAN DER. De uitvinder. Engelsche romans. BENNETT. The grand Babyion hotel. HOUGHTON. Chaos is come again. YOUNG. The crescent moon. PROGRAMMA VAN DE HAARLEMSCHE RADIO CENTRALE OP ZONDAG 2 APRIL Progr. I: Jaarsveld en Hilversum I. Progr. n- Hilversum II. In verband met plaatselijk slechte ontvangst noodzakelijke wijzigingen voorbehouden. Progr. III; Keulen 8.35, Diversen 9.05, Keu len 10.05, Ned. Brussel 10.20, Fransch Brus sel 11.20, Ned. Brussel 12.20, Parijs Radio 2.05, Ned. Brussel 2.35, Keulen 3.20, Diversen 4.50. London Regional 6.20. Keulen 6.50, Ned. Brussel 7.30, Keulen 7.50. Boedapest 8.20. Keulen 8.30. Ned. Brussel 9.20. Keulen 10 50. Progr. IV: Ned. Brussel 8.30, Parijs Radio 10.00, Diversen 10.50, London Regional 11 15. Droitwich 12.20. Diversen 2.20, Droitwich 2.40, Ned. Brussel 3.20. Droitwich 3.40. London Re gional 5.20, Droitwich 6.20, London Regional 10.25, Droitwich 10.50, Fransch Brussel 11.00, Parijs Radio 11.20. Progr. V: 8.30 v.m.12.00 n.m. Diversen. PROGRA3UVIA VAN DE HAARLEMSCHE RADIO-CENTRALE. op Maandag 3 April 1939. Progr. I Jaarsveld en Hilversum I. Progr. II Hilversum II. Progr. III 8.00 Keulen. 9.20 Parijs Radio. 9.30 Radio PTT Nord. 9 50 Pauze. 10.00 Parijs Radio, pl.m. 10.50 Radio PTT Nord. 11.20 Keulen. 12.20 Ned. Brussel, 2.20 London Regional, pl.m. 2.45 Radio PTT Nord. 3.20 Keulen. 4.20 London Re gional, 5.20 Fransch Brussel, 6.20 London Regio nal. pl.m. 7.05 Keulen, pl.m. 7.30 Ned. Brussel, 7.50 Motala, 8.20 London Regional, 10.20 Ned. Brussel, 10.30 Keulen. 11.05 Parijs PTT. Progr. TV: 8.00 Ned. Brussel, 9.20 Diversen, 10.35 London Regional, pl.m. 11.20 Droitwich. 12.20 London Regional, 1.05 Fransch Brussel, 1.20 London Regional. 2.20 Droitwich, 10.00 Di versen, 10.20 Droitwich. (In verband met plaatselijke slechte ontvangst noodzakelijke wijzigingen voorbehouden). Progr. V: 8.007.00 Diversen 7.008.00 Eigen gramofoonplatenconcert. We beginnen de week met een populair pro gramma. 1 A waltz was born in Vienna. L. P A. Band, 2 The Blue Bird, Gino Bordin. 3 Funiculi Furri- Clda, Bruna Dragoni, 4 Steyer Landler, Tiroler- kapel, 5 Tin Pan Alley Medley nr 14, I. Morton en D. Kaye. 6 Populaire Potpourri deel 1. Cor Steyn, 7 Oud-Indisch Lied nr. 2. Twee Indische meisjes, 8 Estuaiantina. Symph. orkest, 9 Sha Sha, Andres Sisters, 10 Marschenpotpourri van Sousa, Jack Hyiton, 11 In Vienna one night. Gino Bordin, 12 II Bacio, Bruna Dragoni 13 Te- gernseër Landler. Tiroler Kapel, 14 Espana, Symph. Orkest. 15 When a prince of a fella meets a cinderilla, Andrew Sisters, 16 Heimwee, Twee Indische meisjes, 17 Es fiel ein Stern vom Himmel, Adalbert Lutter, 18 Au revoir, L. P. A. Band. Ja, wie een pijpje Roode Ster op steekt, is „wèg" van dit heerlijk aroma, dezen fijnen smaak! Want Niemeijer's Roode Ster, zoo mild en geurig, blinkt uit in kwaliteit* NIEMEIJER'S 4 ZELDZAAM ZACHT EN LICHT IN DE PIJP' (Adv. Ingez. Med.) 6. 10 en 13 ct. per hall ons Eigenlijk overbodig om over de schoon heid van Lelies uit te weiden, waar iedereen ze kent en bewondert. Maar lang niet iedereen is bekend met de toepassing er van in den tuin, men beschouwt ze veelal als exotische bloemen, die alleen bij bijzondere gelegenhe den, en dan nog in afgesneden toestand in iemands bezit komen. Lilium auratum, Japansche Goudbandlelie. Het komt maar zelden voor dat we in een tuin een Leliegroep ontdekken en dat is jam mer, want juist voor stadstuinen, waar weinig zon komt, zijn zij prachtig materiaal. De Lelie is een bolgewas, dat we thans kun nen planten, en dit planten dient op een be paalde manier te geschieden, anders komt er van onze cultuur niets terecht. Lelies hou den van koele, goed vocht opgevende grond, die zelfs bij langdurige droogte en warmte niet volkomen uitdroogt. Daarom verdient het aanbeveling om de bollen tusschen licht struikgewas of grofbladige vaste planten te zetten, waar de wortels tegen de brandende zon beschermd worden. Wanneer het eerste jaar een teleurstelling blijkt wat de bloei be treft, mag dat ons niet ontmoedigen, want wil men er het meeste genot van hebben, dan moeten ze een paar jaar vast staan, dan eerst zullen ze overvloedig bloeien. Ze hebben echter van het verplanten te lijden, vandaar dat we er even geduld mee moeten hebben. Op erge zware, vochtige grond is het goed om de bol met wat wit zand te1 omringen, oude mest en turfmolm toe te voegen om resultaten te zien, bovendien kunnen we daar als ze aan den groei zijn, enkele platte steenen rond de stengels leggen om de bodem koel te houden. Het merkwaardige van Lelies is verder dat het meerendeel even veel wortels boven als onder den bol maakt, zoodat daar met het planten rekening mee gehouden moet worden. Daartoe worden de bollen vrij diep geplant, nadat eerst de grond goed omgewerkt is, de plantdiepte wordt ongeveer 1012 c.M ge- namen en de bol wordt met goeden grond om ringd. waarop een laagje oude mest wordt ge strooid, om de wortels boven de bol aan vol doende voedsel te helpen. Het meest bekend is de Lilium auratum of Japansche Goudbandlelie. met ivoorwitte bloemen, goudgeel gestreept en violet ge stippeld, de Lilium tigrinum splendens of Tij gerlelie. oranje scharlaken met zwarte stip pels en de Lilium regale of Koningslelie, die met haar enorme .witte bloemen, van buiten bruinrood, inderdaad een vorstelijke verschij ning genoemd mag worden. BLOEMENTENTOONSTELLING „DE IIOFSTADBLOEM". De bekroningslijst der bloemententoonstelling „De Hofstadbloem" vermeldt o.a. de volgende prijzen: Eereprijzen: medaille van H.M. de Koningin, aan de inzending van de firma Wed. P. Eveleens en Zn.. Aalsmeer. Medaille van jhr. mr. dr. H. A. van Karne- beek, aan de inzending van de Firma W. S. Warmenhoven, Hillegom. Gouden medailles: groep cyclamen, primula's van de N.V. Handelskweekerij v.h. firma J. C. Maarse, Aalsmeer. Met lof van de jury groep bloeiende cyclamen begonia's, enz., van de firma Wed. P. Eveleens en Zn., Aalsmeer. Groep amaryllis van de firma W. S. Warmen hoven te Hillegom. Bolgewassen (groep) van de N.V. C. G. van Tubergen te Haarlem. Groep triumph-tulpen van de N.V. Gebr. A. cn P. Nijssen te Santpoort. Groep bolgewassen van de firma L. Slikker veer te Sassenheim.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1939 | | pagina 15