Jongensstad In één program vereend. Oorlogsopnemingen gecombineerd met een komische film „festaêen teven." een fijnzinnige film. (ftfef a din" Temidden van eeuwenoude ruïnes van de Acropolis is een eenzame figuur in mijmering verzonkenElizabeth Bergner in de Engelsche film Gestolen leven". (Frans Hals). Engelsche distinctie troeft Amerikaansche bluf. Te midden van de vele ploeterende werklieden in filmland, die vanwege hun contract en vanwege hun nooit-te- vullen-beurs als maar films aan den loopenden band maken en de wereld in slingeren loopen een paar mannen rustig op en neer; zij kijken het zenuw achtige zaakje eens aan, doch voelen geen behoefte aan het gedraaf om maar zooveel mogelijk films te produceeren mee te doen. Zij vormen de „edellie den' uit filmland, die boven het gehar rewar van de burgerij de eigenlijke koers bepalen, of om met een moderne vergelijking te spreken: zij zijn de „heeren" onder het filmvolk, de „gentle men", die niet blindelings het kringetje van alledag wenschen te betreden, doch die het zich permitteeren kunnen zoo nu en dan met iets bijzonders voor den dag te komen. Zulke „filmheeren" zijn bijv. Charley Chaplin, Willy Forst, Renée Clair en Paul Czinner. En nu heeft één van hen, Paul Czinner, weer eens een film gemaakt „Gestolen leven", en om in de „glentlemen-sfeer" te blijven, dit nieuwe filmwerk ademt distinctie. Het is onder het filmpleps een heer. (Ik gebruik opzettelijk het woord filmw e r k, want film is vrouwelijk en bij gebruik van dat woord zou u de vergelijking in de war kunnen sturen door terecht op te mer ken dat het hier een dame betreft!) En in dit geval wel niet alleen omdat Paul Czinner het maakte (die zich immers met „Ariane", „Der traumende Mund" en „Escape me never" zoo zeer onderscheidde), doch mede omdat het pro duct uit de Engelsche filmfabriek komt, het geen ook reeds het geval was met „Escape me never". Want hieraan danken we het feit dat de tegenspeler van Bergner een Engelschman is, Michael Redgrave, en ik acht geen Amerikaan (Clark Gable, Franchot Tone of wie u maar wilt) in staat om zijn rol met zooveel distinctie en overtuiging tevens te spelen als hij dat doet. De scène van de eerste ontmoeting tusschen Martina (Bergner) en Alan in de ber gen is zoo voortref felijk gerealiseerd als bij myn weten in Amerikaansche films n'og nooit geschiedde. Michael Redgrave is een gentleman in den besten zin van het woord, een man die zichzelf in teugels heeft, die zijn gevoelens meester is, nochtans deze tot uiting brengt en niet verstopt. Hij is geen knappe jongen, geen dandy, hij is wat we noemen een „meneer". Zijn verschijnen op het witte doek is een verademing te midden van de parade der Amerikaansche knappe jon gens. Maar Michael Redgrave en de andere acteurs vormen niet de eenige Engelsche factoren in dit filmwerk. De sfeer, die over het geheel ligt, en de geaardheid, is wanneer we fijnzinnigheid als een typisch Engelsche eigenschap aanmerken door en door Engelsch. Waarschijnlijk komt dat ook door dat de film op de eischen van het Engelsche publiek is ingesteld, want de Engel sche première bepaalt tenslotte voor een groot deel het verder succes van een film als deze. Frans Hals Een teedeve figuur als die van Elizabeth Bergner past in deze Engelsche sfeer wonder wel. Ze speelt in deze film een dubbelrol, die van het verleidstertje, het kindvrouwtje dat zon der opzet, zonder toeleg maar louter als gevolg van haar geaardheid mannen in het ongeluk dreigt te storten, èn die van de serieuze liefheb bende vrouw. Na verwikkelingen, die naar zij RABBI) PRDERAMMA Elizabeth Bergner speelt een dubbelrol In de film Gestolen leven1'. zelf zegt zelfs in een boek ongeloofwaardig zouden blijken, overwint de serieuze vrouw. En wellicht is dit filmverhaal symbolisch voor de filmfiguur van Bergner ook; wellicht ontvliedt zij nog te juister tijd aan het „type-Bergner", het zwalkende kindvrouwtje. Want zooals men weet bezaten ook de film van Mariene Dietrich een ontwikkeling, welke parallel ging aan de ontwikkeling van het leven van Dietrich zelf. En die ontwikkeling realiseerde Josef von Stern berg. Indien het waar is dat groote scheppers met woorden en beelden steeds het eigene in het geschapene leggen bezit een von Sternberg de grootheid van den meester. En waarschijnlijk ook een Paul Czinner. De toekomst zal leeren of Paul Czinner inderdaad in deze film Elizabeth Bergner heeft willen los maken van het kind vrouwtje en haar wil laten uitgroeien tot een ernstige kleine vrouw. Critisch aangelegde filmliefhebbers zullen in dit werk niet vergeefs naar onwaarschijnlijk heden zoeken. Maar hun stem zal ten aanzien van een beoordeeling van het geheel zwijgen. Het is met films als deze precies als met men- schen. Er zijn menschen, die men kent en waar men op verscheidene punten van meening mee verschilt, maar men krijgt er nooit ruzie mee en loopt er nooit van weg. Want het zijn persoon lijkheden. Men kan zelfs van hun tekortkomin gen leeren. Zoo mensch, zoo film. Paul Czinner is een persoonlijkheid. En dit filmwerk is onder films eveneens een persoonlijkheid. Een „me neer om het meer populair te zeggen. Een kennismaking zal u ongetwijfeld verrij ken. v. H. Deze film biedt den toeschouwer heel wat spanning en avonturen en er zal dan ook wel niemand zijn, die niet door de lotgevallen van het viermanschap geboeid wordt. Het optreden van de Thugs met hun onheilspellend ritueel, dat in den gouden tempel van de godin Kali bij mystiek flambouwenschijnsel plaats vindt, en de strijd tusschen de Engelsche troepen en dezen stam zijn wel de meest markante scènes uit de film. Ondanks dit alles is ook de humor niet vergeten de onderlinge kibbelpartij tjes van de drie sergeants leveren tal van amusante ta fereeltjes op. Op het tooneel zingt en babbelt Henriëtte Da vids, dat het een lust is. „Heintje" is weer bui tengewoon goed op dreef en het publiek krijgt de gelegenheid een paar refreintjes mee te zingen. Aan den vleugel wordt zij begeleid door John Broolchouse McCarthy. De „Dritte im Bunde" is Alex de Haas, evenmin een onbekende in caba ret- en radioland. Het repertoire dezer artisten blijkt zeer in den smaak te vallen. Het witte doek is tot merkwaardige prestaties in staat! Links een beeld uit de film Wereld in vlammen", een verzameling van authentieke opnemingen uit den wereldoorlog. Rechts „Rozengeur en maneschijnin de film De aanhouder wint", met den crooner Dick Powell. Beide films worden in één program vertoond. (Palace). ZONDAG 7 MEI. HILVERSUM 1 1875 en 415.5 M. 8.30 KRO, 9.30 NCRV, 12.15 KRO, 5.00 NCRV, 7.45—11.30 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gereformeerd- Evangelisch Zangkoor. 11.45 Gewijde muziek fgr.pl.). 12.15 Causerie „Eén uit velen: Mill Hill in Nederland". 12.35 Gramofoonmuziek. 1.00 Boekbespreking. 1.20 1.20 R.K. Gemengde Zangvereeniging „St. Cecilia" en gramofoon muziek. 2.00 Godsdienstonderricht voor oude ren. 2.30 Gramofoonmuziek. 2.45 Cellovoor dracht met pianobegeleiding. 3.00 Pianovoor dracht. 3.15 Vervolg cellovoordracht. 3.30 Ver volg pianovoor dracht. 3.45 Gramofoonmuziek. 4.00 Ziekenlof. 4.55—5.00 Gramofoonmuziek. 5.05 Orgelspel. 5.45 Gewijde muziek (gr.pl.). 5.50 Nederlandsch Hervormde Kerkdienst. Hierna; Gewijde muziek (gr.pl.). 7.45 Berich ten. 7.50 Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten ANP, mededeelingen. 8.15 KRO-orkest en KRO- Melodisten. 8.45 Radiotooneel. 0.00 vervolg concert. 9.30 Zang en piano. 0.40 Het Rococo- octet. 10.00 Vervolg van 9.30. 10.10 Gramo foonmuziek. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epi loog. 11.0011.30 Esperantolezing. HILVERSUM II 301,5 M. 8.55 VARA, 10.00 VPRO, 12.00 AVRO, 5.00 VARA, 8.00—12.00 AVRO. 8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Berichten. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.45 Causerie „Van Staat en Maatschappij". 10.00 Zondagsschool. 10.30 Vrijzinnig Hei-vormde Kerkdienst. 12.00 Cyclus „Weg met de staket- selen". 12.20 Berichten, hierna: Orgelspel. 12.40 Gramofoonmuziek. 1,00 AVRO-Musette-en- semble en solist. 1.30 Causerie „Wat er in Indië gebeurt". 1.50 Gramofoonmuziek. 2.05 Reportage voetbalwedstrijd. 4.10 Gramofoon muziek. 4.25 AVRO-Dance-Band. 4.55 Sport nieuws ANP, Gramofoonmuziek 5.00, De Ram blers. 5.30 Voor de kinderen. 6.00 Gramofoon muziek. 6.30 Sportpraatje. 6.45 Sportnieuws ANP, hierna tot 6.55 Gramofoonmuziek. 7.00 VARA-Kalender. 7.05 Schuldig of onschuldig 7.30 Noviteitenorkest, soliste, Novelty-Brothers en VARA-Mount-Boys. 8.00 Berichten ANP, Radiojournaal, mededeelingen. 8.20 Concert gebouw-orkest, Toonkunstkoor, Koninklijke Oratoriumvereeniging en solisten. 9.50 Gra mofoonmuziek. 10.00 Radiotooneel. 10.20 AVRO-Amusementsorkest en solist. 11.00 Be richten ANP, hierna tot 12.00 Het Omroep orkest. DROITWICH 1500 M. 11.20 BBC-Harmonïe-orkest. 11.50 Muzikale voordracht. 12.10 Harold Sandler en zijn Weensch octet. 12.35 Falkman en zijn Apa chen-orkest en soliste. 1.20 Voor tuinliefheb- bers. 1.40 De Alphas. 2.20 BBC-Symphonie- orkest en solist. (3.15—3.25 Declamatie). 4.05 Gramofoonmuziek. 4.20 Causerie over George Eliot. 4.40 Radiotooneel met muziek. 5.05 Causerie „This and that". 520 Berichten. 5.30 Buitenlandsch overzicht. 5.50 Orgelspel. 6,20 Reg. King's orkest. 6.507.10 Declamatie. 7.15 Kerkdienst. 8,05 Liefdadigheidsoproep. 8.10 Berichten. 8.25 BBC-Theaterorkest en solisten. 9.25 Het Kamaren-Trio. 9.50 Epiloog. RADIO-PARIS 1648 M. 8.00 en 9.00 Gramofoonmuziek. 10.20 Bailly- orkest. 11.00 Gramofoonmuziek. 11.30 Orgel concert. 11.50 Zang. 12.35 Van de Walle-orkest. I.50 Gevarieerd programma. 4.05 Chansons, 4.20 Vocaal trio. 5,35 Radiotooneel.. 6,20 Vis- ciano-orkest. 7.50 Symphonieconcert mmv. het Noyon-koor. 9.50 Gramofoonmuziek. 10.20 II.50 Jo Bouillon en zijn orkest. KEULEN 456 M. 5.20 Havenconcert. 7.25 Kastert-kwartet en solisten. 8.30 Gramofoonmuziek. 9.50 Jeugd koorconcert. 10.35 Voor soldaten. 11.20 Militair orkest. 12.30 Gramofoonmuziek. 1.20 Populair concert. 3.20 Leo Eysoldt's orkest, solisten en het Keulsch pianoduo. 6.40 „Paganini", ope rette. 9.55 Herm. Hagestedt's orkest en solis ten (opn.). 11.201.20 Nachtconcert (gr.pl.). BRUSSEL 322 M. 8.00 Gramofoonmuziek. 9,20 Jan Steurs' Mu sette-ensemble en soliste. 10.20 Orgel en zang, 10.50 Gramofoonmuziek. 11.20 Zang. 11.50 en 12.30 Het Los Companeros-orkest. 12.501.20 en 1.35 Gramofoonmuziek. 2.20 en 3.25 Militair orkest. 5,05 Jazzmuziek (gr.pl.). 5.20 Radio tooneel. 6.25 Gramofoonmuziek. 7.20 Bont pro gramma. 9.30 Populair concert. 10.2011.20 Gramofoonmuziek BRUSSEL 484 M. 8.20 Gramofoonmuziek. 9.20 Gevarieerd con cert en reportage. 10,20 Gramofoonmuziek. 10.35 Zang. 10.50 Gramofoonmuziek. 11.05 Accordeonsoli. 11.20 Gramofoonmuziek. 11.35 en 12.30 Radio-orkest. 12.551.15 Gramofoon muziek. 1.50 Orkest en koor van de „Société Roland de Lassus" en solisten. 4.20 en 4.55 Radio-orkest. 6.15 en 6.35 Gramofoonmuziek. 7.20 „La Traviata", opera. (7.50—8.05, 8.35— 8.55 en om 9.15 Gramofoonmuziek). 10.00 11.20 Gramofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.35 „Prince Igor", opera (opn.). 9.20 Be richten. 9.40 Twee klarinetten en fagot. 10.05 Berichten. 10.20 Omroepdansorkest, Töpfer- duo en solisten (opn.). 11.0511.20 Gramo foonmuziek. Radio Moors KRUISSTRAAT 38 TELEF. 14609 BETERE SERVICE door VAKMENSCHEN. PHILIPS nieuwste serie v.a. 89. Ook op conditiën. (Adv. ingez Med.) MAANDAG 8 MEI 1939. HILVERSUM T 1875 cn 415.5 M. NCRV-Uitzending. 8.00 Schriftlezing en meditatie, 8.15 Ber. hier na: Gramofoonmuziek. (9.30 Gelukwenschen) 10.30 Morgendienst. 11.00 Christelijke lectuur, 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 Berichten. 12.15 Orgelspel. 1.15 Gramofoonmuziek. 1.30 Amster- damsch salonorkest en gramofoonmuziek. 3.00 Causerie over kamerplanten. 3.40 Gramofoon muziek. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Gramofoonmu ziek. 5.15 Kindevuurtje. 6.15 Gramofoonmuziek (Om c.a. 6.25 Berichten). 6.25 Vragenuurtje. 7.00 Berichten. 7.15 Vervolg vragenuurtje. 7.45 Gra mofoonmuziek. 8.00 Berichten A.N.P. Herhaling SOS-berichten. 8.15 Uilzending van de Centrale voor Werkloozenzorg. 9.30 Christelijk Fan fa corps „Hallelujah" en gramofoonmuziek. 10.1 Berichten ANP., actueel halfuur, 10.45 Gym nastiek. 11.00 Cello en piano. 11.30 Gramofoon muziek. c.a. 11.50 Schriftlezing. HILVERSUM H 301.5 M. Algemeen programma, verzorgd door de VARA. 10.00—10.20 v.m. VPRO. 8.00 Gramofoonmuziek (c.a.-8.16 berichten). 10.00 Morgenwijding. 10.20 Declamatie. 10.40 Gramofoonmuziek. 11.10 Declamatie. 11.30 Cello en piano. 12.00 Gramofoonmuziek (c.a. 12.15 berichten). 12.30 Orgelspel. 1.00 De Ramblers. 1.30 Gramofoonmuziek. 2.00 Utrechtsch Stedelijk Orkest en Toonkunstkoor (opn.) 2.35 Utrechtsch Stedelijk Orkest en declamatie (opn.) 3.00 De clamatie. 3.25 Viool en piano. 4.00 Gramofoon muziek. 4.30 Voor de kinderen. 5.00 Orgelspel en gramofoonmuziek. 6.00 Esmeralda. 6.28 Be richten. 6.30 Muzikale causerie (met gr.pl.) 7.05 VARA-Kalender. 7.10 Causerie over den lucht beschermingsdienst. 7.30 Pianovoordracht. 8.00 Herhaling SOS-berichten. 8.03 Berichten A.N.P. 8.15 Het Utrechtsch Stedelijk Orkest, „De Stem des Volks", Rotterdam en solisten. 9.30 Gramo foonmuziek. 10.00 Berichten ANP., 10.10 VARA- orkest. 10.45 De Ramblers. 11,15 Gramofoonmu ziek, DROITWICH 1500 M. 10.20 Pianovoordracht. 11.20 Kerkhistorische causerie. 11.45 Gramofoonmuziek. 12,00 Decla matie. 12.20 Sportreportage. 12.50 Orgelspel. 2.20 Sportreportage. 3.15 Cabaret. 3.50 Gramofoon muziek met toelichting. 4.20 Gramofoonmuziek. 4,50 Sportreportage. 5.20 Berichten. 5.40 Uit Amerika: Causerie „Business outlook from America". 5.45 Muzikale causerie, 6.05 De BBC- zangers. 6.20 Variété-programma. 7.20 Causerie „A Cockney moves to Paris". 7.35 Het BBC- Symphonie-orkest o.l.v. Arturo Toscanini. (Om 8.20 berichten). 9.35 Alfredo Campoli's salon orkest en soliste. 10.20 Van Straten cn zijn or kest en solisten. 10,50 Gramofoonmuziek. 11.10 Berichten. RADIO-PARIS 1648 M. 8.00 Gramofoonmuziek. 9.00 Het Locatelli-or- kest. 9.20 en 10.20 Gramofoonmuziek. 11.30 Zang. 12,25 Jane Evrard's damesorkest. 1.35 Viool voordracht. 1.50 Gramofoonmuziek. 2.35 Zang. 2.50 Pianovoordracht. 3.40 Gramofoonmuziek. 4.05 Zang. 4.40 Fluit en piano. 4.55 Gramofoon muziek. 5.35 Het Felix Raugel-koor (met toe lichting). 6.20 Het Cantrell-orkest. 7.35 Zie Droitwich. 9.35 en 10,20 Gramofoonmuziek. KEULEN 456 M. 5.50 Gramofoonmuziek. 6.30 Militair orkest. 7,50 De „Drei Musikanten". 11.20 Mijnwerkers strijkorkest. 12.35 Het Dresdens orkest. 1.30 Populair concert. 3.20 Otto Dobrindt's orkest. 5.45 Viool en piano. 6.20 Verzoekconcert. 7.50 Operetteconcert. (8.20 Westduitsch weekover zicht). 10.10 Het Omroeporkest en solist. 11.05 Leo Eysoldt's orkest (opn.) BRUSSEL 322 M. 11.20 en 12.30 Gramofoonmuziek. 4.20 Piano voordracht cn gramofoonmuziek. 5.50 Gramo foonmuziek 7.20 Cabaret-programma. 8.50 Zang en harp. 9.30 Gramofoonmuziek'. BRUSSEL 484 M. 11.20 en 12.30 Gramofoonmuziek. 4.20 en 4.55 Omroepdansorkest. 5.35 Zang. 6.05 Pianovoor dracht. 6.35 Gramofoonmuziek. 7.20 Omroep- symphonie-orkest. 8.35 Radiotooneel. 8.50 Om roepkoor (met toelichting). 9.30 Omroepdansor kest, en solist. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.30 De Stedelijkë Zangvereeniging van Aken het Omroeporkest en solisten. 8.50 Populair con cert. 9.20 Berichten. 9.40 Viola da gamba en cembalo. 10.05 Berichten. 10.20 Het Omroepklein orkest. „De Wereld in Vlammen" is een schrikkelijke herinnering aan den strijd, die voor ieder, die deze onheilbrengende jaren bewust heeft be leefd, tot den ellendigsten van zijn leven be hoort. Deze film is samengesteld uit tot nogtoe nooit gepubliceerde filmopnamen uit de gehei me archieven van alle aan den wereldoorlog deelgenomen hebbende mogendheden. „De Wereld in Vlammen" zij nog eens spe ciaal aanbevolen in de aandacht van hen, die in deze bewogen tijden te beslissen hebben over oorlog en vrede en van hen, die in oorlog welis waar een kwaad, maar een onafwendbaar kwaad zien. De film is met groote neutraliteit samen gesteld, brengt geen enkel der oorlogvoerende landen in een gunstiger daglicht dan een ander. Wij zien niets dan de gruwzame grauwe wer kelijkheid, die in haar betrekkelijke soberheid boekdeelen spreekt. Elk beeld op zich zelf is een overtuigende aan klacht tegen die hel, Cinema die oorlog heet. Niets dan de naakte onop gesmukte waarheid en daarom meer dan de oorlogsfilms met een ro- mantischen inslag een fel verweer tegen den oorlog. Hier spreken de feiten. De heer S. Wagenaar, die den Hollandschen tekst uitspreekt, doet dat op zeer gevoelvolle wijze. na de pauze een vroolijke film zoodat we in deze moeilijke tijden, niet naar huis gestuurd worden met een hoofd en een hart zwaar van wat geweest is Dick Powell en Olivia de Havilland spelen in „De Aanhou der wint" twee jonge menschen, die beiden even vastbesloten en doortastend zijn. Ze streven elk een ander doel na, waarbij ze eikaars bijstand niet kunnen missen en waarbij ze in het begin tegen elkaar in gaan. Het is natuurlijk allemaal erg ingewikkeld en vroolijk en voor ons toe schouwers duidelijk en we verheugen ons in al de moeilijkheden en de manier waarop die hin dernissen stuk voor stuk genomen worden, voor we aan het gelukkige eind toe zijn. En natuur lijk hooren we een paar aardige songs van Powell. Maar „De Wereld in Vlammen" als propa ganda voor den Vrede blijft hoofdzaak. Het Moviacprogramma. In het theater Moviac is de Nederlandsche film „De Kribbebijter" voor de 3de week ge prolongeerd. NIEUWE UITGAVEN De drie Nederlandsche Middenstandsbonden hebben een brochure uitgegeven van dr. E. J. Tobi: „Groot- en kleinbedrijf in den detailhan del". Deze brochure is een overdruk uit de ar tikelenreeks van dr. Tobi in het Weekblad „Eco- nomisch-Statistische Berichten". Met deze brochure wordt een reeks publicaties van de 3 Nederlandsche Middenstandsbonden inzake beperkende maatregelen voor het groot winkelbedrijf geopend. geprolongeerd We drukken hierbij nog een beeld af uit de film „Jongensstad", welke in !t Luxortheater geprolongeerd werd. In Amsterdam is dit bij zondere filmwerk reeds 18 weken Luxor het programEn wil hopen dat Haarlem dit voorbeeld van de hoofdstad zal volgen. Want deze film. wel ker uitzonderlijke kwaliteiten wij reeds uit voerig beschreven, verdient een ondubbelzinnig succes. Met dezen luguberen stam krijgen de drie ser geants Cutter (Cary Grant), MacChesney (Victor McLaglen) en Ballantine (Douglas Fairbanks Jr.) te maken, want zij behooren tot de expeditie, die naar dit gebied wordt uitgezonden Rembrandt om het verzet te smoren. De drie ka meraden zijn niet voor een klein geruchtje vervaard, evenmin als hun trouwe waterdrager Gunga Din, (Sam Jaffe) die zijn meesters in alle gevaren terzijde staat. Toch vallen zij eenmaal gevieren in han den der wurgers en het wordt den toeschouwer koud om het hart, wanneer hij al de griezelig heden en wreedheden ziet, die de mannen hier te doorstaan hebben. Tenslotte is het de dappere Gunga Din, die de drie militairen redt, maar zelf schiet hij er het leven bij in. Gary Grant, Victor Mac Laglen en Douglas Fairbanks Jr. vervullen de hoofdrollen in de filmische herleving van Rudyard Kiplin's ver haal „Gunga Din" dat zich in Britsch Indië afspeelt. (Rembrandt). HAARLEM'S DAGBLAD Tweemaal Elizabeth Bergner. Rudyard Kipling's De groote Engelsche schrijver Rudyard Kip ling, die een voorliefde had voor land en volk van Britsch-Indië, schreef het gedicht, dal; de stof leverde voor de film „Gunga Din". Het is een verhaal uit een van die streken van het En gelsche koloniale gebied, waar het verzet der inheemsche stammen telkens' weer den kop op steekt. Hier zijn het de Thugs, die het den En- gelschen uitermate lastig maken. De Thugs wor den ons voorgesteld als een sluw en wreed volk, fanatieke aanhangers van de godin Kali, die van haar aanbidders verlangt den tegenstanders door wurging om het leven te brengen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1939 | | pagina 16