Klopveegzuigers N •Papa Film, Mama Radio en Baby Televisie. Van der Linden's Bakkerijen „Heldubbele Huwelijk' AGENDA. Mr Haarlemsche bioscopen PROLONCEEREN. Hoe kom je daaraan? ZATERDAG 3 JUNI 1939 H A A R E E M'S D A G B E A D dtoUnwood. op het oinketouw oan het oeax. zien- (Van onzen correspondent te New-York.) |N de Vereenigde Staten zijn film en radio min of meer een echtpaar. Zij hebben een huwelijk uit berekening gesloten en zooals dat met zulke huwelijken wel meer gaat: bijzonder idyllisch is het niet. Zoowel de film als de radio spelen in Ame rika een nog veel grootere rol dan in Europa. Zij beheerschen vrijwel het heele leven, voor zoover dat niet door arbeid en slaap wordt in genomen. Vrijwel iedere auto bijvoorbeeld is hier van radio voorzien en voor zes dollar koopt u hier reeds een uitstekende kleine ont vanger (af te betalen van 25 cent per week!) Bioscoop noch'radio behooren hier tot de luxe- dingen. Ze zijn even huishoudelijk en gewoon als de krant en de boterham. Zoo is het met meer dingen hier: roomijs is een dagelijksch volksvoedsel en de auto is hier wat de fiets bij ons is. Men kan hierover moraliseerende betoogen houden en met recht constateeren dat het huiselijke leven, de gezelligheid zooals wij die kennen, in de Vereenigde Staten om zeep is gebracht door radio, film en auto, maar dit heeft niet veel nut. Het feit is er en de fei ten hebben wij te zien. De mensch is koppig. Hij haakt naar steeds meer afwisseling en steeds meer comfort. Daarom, en om nog an dere redenen, maakt de industrie van zenuw- stillende middelen, van cigaretten en kauw gom steeds grootere winsten. De oorzaken en de gevolgen zitten zeer diep. Maar laten wij aan de oppervlakte blijven, na de diepzinnig heid alleen maar even aangeraakt te hebben. En constateeren, dat het huwelijk van film en radio, dat hierin bestaat, dat zij dezelfde ar- tisten noodig hebben, niet zeer gelukkig is. De bioscopen zijn dikwijls leeg omdat de menschen goedkooper aan de radio zitten. Twee maan den geleden ontvingen filmsterren op een Zon dag een kwart millioen gulden om voor de microfoon op te treden. Sindsdien hebben de groote filmmaatschappijen hun artisten voor de keuze gesteld: of op het zilveren doek en onder de Jupiterlampen of in de lucht en voor de microfoon. Tyrone Power. Alice Faye, Ca role Lombard, Ronald Colman en de Marx Brothers zijn sindsdien uit de lucht verdwe nen en op den beganen grond teruggekeerd. Maar de huwelijksstrijd is alleen maar ge luwd. Zij kan ieder oogenblik weer uitbreken en oplaaien. De echtelieden bestoken elkaar met gouden kogels: een opbod van salaris- aanbiedingen die ons, aan Europeesche hono raria gewend, doen duizelen. Daar komt nog wel iets bij: de radio heeft naar het zich laat aanzien, betere voor uitzichten. Wie niet blind is bemerkt dat de film industrie voorloopig weliswaar geringe, maar niettemin veelzeggende teekenen van verzwakking vertoont. In de eerste plaats is de film voor een goed deel uitgepraat. Zij opent geen nieuwe aspecten meer en is tot haar eindvorm gekomen. Nieuwe scenario's zijn steeds moeilijker te vinden terwijl het pu bliek. verwend als het is, steeds hoogere eischen gaat stellen. Daarom geven de mees te New-Yorksche filmtheaters een groote va riété-voorstelling ten beste, die zelfs tot hoofd schotel is geworden. Daarom geven de fcbea-» ters, die geen variété hebben, twee hoofd films en kunt ge voor eenige tientallen cen ten een voorstelling van ongeveer drie uur bijwonen. Daarom worden er in vele theaters wedstrijden om vrij hooge geldprijzen ge houden. Daarom ook is Hollywood het nu ook in de tendenzfilm gaan zoeken en worden wij sinds eenige weken „gelukkig"' gemaakt met speelfilms met een pro- of anti-strekking. Deze strekking is dan meestal pro-democratisch en anti-fascistisch. Zelfs de meestovertuigde democraat wil. juist in de bioscoop wel eens niet bepropagandeerd worden en niet ge confronteerd met de dingen, die hem juist wel eens het argelooze vermaak en de ver strooiing als afwisseling in het dagelijksche leven doen zoeken. Daarom vrees ik het ergste Keuze uit 10 verschillende merken. De Stofzuiger Centrale HAGEMAN GED. OUDE GRACHT 52 TELEF. 12762 (Adv. Ingez. Med.) voor deze tendenz-filmerij. En daarom geloof ik ook dat de Amerikaansche film-industrie haar glorietijd achter zich heeft en dat de. radio aan de winnende hand is. De gevolgen doen zich reeds zien: de Fransche en de Russische film hebben hier reeds zooveel be langstelling dat onlangs door ontvreden bios cooppersoneel niet minder dantraan- gasbommen in de zalen dezer concurrenten zijn geworpen. Alles gaat steeds sneller en alles wordt steeds gecompliceerder in dit snelle en ge compliceerde leven van ons. Ook hier. Want ziet, nu de strijd tusschen Pa Film en Ma Radio op z'n hevigst is, komt er een vreemde dame in het drama: juffrouw Televisie Eigenlijk nog geen dame en nog geen juf frouw, maar een kind. Een baby in den incu bator. Maar de specialisten zeggen dat zij zoo gezond is. dat zij binnenkort vrijwel volwas sen zal zijn. Hollywood hoopt en gelooft dat baby Televisie alleen maar zal kunnen op groeien met behulp van film en filmacteurs. Maar in werkelijkheid is Televisie de baby van Radio. De filmmakers hebben daar groote zorg over en zij hebben reeds op allerlei manieren aan gepapt met televisie-meneeren. Er zijn al eeni ge „verlovingen" bekend gemaakt: Paramount met de televisie-Dupont en R.K.O. met de rijke Radio-Corporation of America. Men zegt dat Metro q£ Fox of beide een verbinding hebben gesloten met de Baird Company, die in Lon den reeds aan het „telecasten" is. Baird krijgt een groote subsidie van de Gaumont-British en Warner Brothers trachten belangen te ver werven in de MUSAK, een systeem van radio uitzending dat gemakkelijk kan worden dienstbaar gemaakt aan televisie. Hollywood krijgt nu van alle kanten de ver zekering dat films, gemakkelijker dan levende filmspelers, het hoofdbestanddeel zullen kun nen uitmaken van televisie-uitzendingen. William H. Preiss, hoofd van de Internatio nal Televisie Corporation heeft eenige redenen daarvoor opgenoemd: Copieën van geluidfilms kunnen betrekke lijk goedkoop worden gemaakt en dan uit alle stations uitgezonden worden in plaats van door het land gedistribueerd te worden per (kostbare) draad. Programma's kunnen vooruit opgesteld en gecensureerd worden. De programma's kunnen worden gefilmd met gebruikmaking van het geheele reeds be staande en kant-en-klare- filmstudio-appa raat en met de eveneens reeds bestaande kant-en-klare filmspelers. Er zijn reeds dozijnen vermoedens en gis singen omtrent den practischen vorm die de tele visie in al haar uitingen zal krijgen, speciaal ten opzichte van de wijze van financiering. Natuurlijk zullen bepaalde programma's wor den uitgezonden en beproefd. Het betreft hier immers een geheel nieuwe uiting van ver maak, dat zich zal hebben aan te passen aan de wenschen van het pubiiek. Allerlei pogin gen en proefnemingen zullen moeten worden gedaan en met allerlei verrassingen zal reke ning gehouden moeten worden eer het (al of niet voorloopige) eindresultaat zal zijn be reikt. Hollywood heeft de televisie zelfs reeds geannexeerd voorreclame. Men kent die korte samenvattingen van films die de volgende week vertoond zullen worden, recla me-aankondigingen die in de vaktaal trailers'" genoemd worden. Van deze trailers nu heeft Hollywood er reeds eenige in Londen doen „telecasten".. Dit is een beetje voorbarig, maar het is in ieder geval een teeken hoe gespannen de film op het vinketouw van de televisie zit. Maar de radio zit ook niet stil. De National Broadcasting zendt nu al iedere week 5200 reclameboekjes naar mogelijke adverteerders en advertentiebureaux. Die boekjes, die tot titel hebben „Television in Advertising" trach ten de voordeelen van zie-en-hoor-reclame te doen uitkomen. Deze laatste televisie-mogelijkheid moge voor Nederland niet van belang zijn omdat ten uwent geen reclame per radio wordt ge maakt, hier in Amerika is zij een belang van den allereersten rang. Want hier wordt zoo veel reclame door den aether gemaakt, dat hooren u vergaat. Wanneer de televisie er zal zijn zal hooren en zien ons vergaan. Maar hoe dit ook zij, Hollywood heeft sterk vertrouwen dat het een veel grooter winstge vend aandeel in de materie der televisie zal krijgen dan het nu verliesbrengend in de radio heeft. Nu heeft het alleen maar last met film- meneeren en filmdames die niet kunnen be grijpen waarom zij zoo hard zouden werken in de filmstudio's, terwijl zij zooveel gemak kelijker en voor zooveel meer geld voor de microfoon kunnen optreden. Wat bovendien ook nog heel ondankbaar is, want wanneer zij door de film geen bekendheid en populari teit hadden verworven, zouden zij niet voor de radio geroepen zijn. De conclusie van dit alles is, dat baby Te levisie heel wat onrust en onzekerheid op haar jonge geweten heeft en dat zij, volwassen ge worden, een heel nieuw aanzien zal geven aan veel verschijnselen. Door het zichtbaar wor den van de radio-executanten zullen ook in hun gelederen wijzigingen plaats grijpen, die voor den een den dood en voor het ander het brood zullen meebrengen. En nu blijft tenslotte nog de groote, onge wisse en voor de practijk des dagelijkschen le vens niet zeer nuttige vraag of de mensch- heid door dit alles vooruitgaat en gelukkiger wordt, of achteruit sukkelt en verwender en dus ongelukkiger wordt. Een vraag, die op het heele complex van den „vooruitgang der be schaving" van toepassing is. Het doet er misschien niet veel toe dat uw correspondent zich schaart onder degenen die van oordeel zijn dat onze grootvaders en grootmoeders niet te beklagen waren. Want dit is niet zakelijk. En de zakelijkheid zit op den troon en vraagt: welke verande ringen zullen er komen wanneer baby Tele visie een veel-omstreden, schoone jonge vrouw zal zijn geworden? Mr. E. ELI AS. PRINS BERNHARD IN BRABANT. Errol Fly nu (rechts) speelt de hoofdrol in de film „Het dubbele huwelijk", die in het Palace Familie Cinema wordt vertoond. ERROL FLYNN i De Amerikaansche filmindustrie heeft twee categorieën ,van menschen, die er in de film altijd min of meer bekaaid afkomen, en dat zijn millionnairs en journalisten. Millionnairs hebben veelal de een of andere kinderlijke hobby, die vrijwel als een afwijking kan aan gemerkt worden. Bij de meest onbetrouwbare, jrutaalste, gewetenlooze sujetten worden de journalisten ondergebracht. In „Het dubbele Huwelijk" is Errol Flynn zoo'n journalist. Maar hij bedrijft deze tekort komingen met zooveel virtuositeit, zooveel verve en charme, dat we hem vol har telijke belangstelling in zijn verrichtingen volgen en steeds hoe hij zich weer Cinema Prins Bernhard heeft Vrijdagmiddag met eenige bestuursleden van de vereeniging tot behoud van natuurmonumenten in Nederland een bezoek gebracht aan het aan die vereeni ging behoorende Brabantsche natuurmonu- uv,u^Uv.u 10. UMllureu ment Kampina nabij Boxtel. Vervolgens heeft maar terug naar moeder te gaan. die het drie weer heel benieuwd zijn. uit volgende perikelen zal redden. Het zou geen zin hebben om te trachten een verslag van de gebeurtenissen in deze film te geven, het is te gecompliceerd en niet na te vertellen, maar het is verbazend vroolijk, grap pig en dwaas, waardoor de lach herhaaldelijk n de zaal opklinkt. Het is een leuke pittige film, met uitstekende artisten, zooals behalve Errol Flynn, Olivia de Havilland, Rosalind Russell, Patric Knowles, Hugh Herbert e.a. „Moeder's Jongen" geeft de geschiedenis van een jonge vrouw, Kay Francis, die na den dood van haar veel ouderen man, door haar totaal gebrek aan financieel inzicht, failliet gaat. Deze financieele debacle is voor haar drie oudste lievelingen voldoende reden om van haar weg te gaan en hun intrek bij tante Charlotte te gaan nemen. Bill, het jongste ventje, Dickie Moore, is de eenige, die begrip toont, en begrijpt, dat hij zijn Moeder, die hij innig liefheeft, moet helpen. Het leven bij tante Charlotte, die hun moe der haat en die gemeen insinueert, bevalt de drie egoïsten toch ook niet al te best. daar tante vol bedilzucht is. Ze besluiten dan ook de Prins de jaarvergadering van de Neder- landsche boschbouwvereeniging te Breda bij gewoond. tal weer vol liefde ontvangt. Het zijn geen sympathieke rollen, die Bonita Granville, Anita Louise en Bobby Jordan moeten spelen 5.00 ge- Heden: ZATERDAG 3 JUNI Frans Hals Theater: ,,'t Zit in de lucht' prolongeerd. 2.30, 7 en 9.15 uur. Palace Familie Cinema: „Het dubbele huwe lijk" en „Moeder's jongen", 2 en 8.15 uur. Luxor Theater: „Jongensstad" geprolongeerd. 2.30, 7 en 9.15 uur. Rembrandt Theater: „Je kunt 't toch niet meenemen", geprolongeerd. 2.30, 7 en 9.15 uur. Moviac Theater: ..Nina, het Indianenkind". geprolongeerd. 2.30, 7.15 en 9.15 uur. Teyler's Museum, Spaarne 16, 113 uur, be halve 's Maandags. Toegang vrij. Palestina Diorama's: Schotersingel 117a. Ge opend eiken werkdag (behalve Vrijdags) van 3—5 en 79 uur. ZONDAG 4 JUNI Bioscoopvoorstellingen des middags en des avonds. Heemstede: Wielerbaan. Wielerwedstrij den, 2 uur. MAANDAG 5 JUNI Bioscoopvoorstellingen des middags en des avonds. ROOSTER VAN APOTHEKEN (Samengesteld door den Inspecteur der Volksgezondheid.) Voor de apotheken die toestemming gevraagd hebben, om 's avonds en 's nachts en Zondags te sluiten is door den Inspecteur der Volksgezond heid een sluitingsrooster opgemaakt. Van Zaterdag 3 Juni tot en met Vrijdag 9 Juni zijn de volgende apotheken op Zondag 's avonds na acht uur en des nachts geopend. Bosch en Vaart-Apotheek, Bosch en Vaart straat 26. Tel. 13290. Fa. H. Remmers en Zoon. Kruisstraat 6. Tel. 10354. Noorder-Apotheek, Jan Gijzenkade 181. Telef. 23821, ZONDAG 4 JUNI. HILVERSUM I 1875 en 415.5 M. 8.30 KRO, 9.30 NCRV, 12.15 KRO, NCRV, 7.45—11.30 KRO. ..30 Morgenwijding. 9.30 Orgelconcert. 10.10 Gewijde muziek (gr.pl.). 10.20 Hersteld Evan gelisch Luthersche Kerkdienst. Hierna: Gra- mofoonmuziek. 12.15 Causerie „De Kerk en de geestelijke en maatschappelijke opbouw van Suriname". 12.35 Gramofoonmuziek. 1.00 Boek bespreking. 1.20 R.K. Gemengde Zangvereni ging „St. Theresia" en gramofoonmuziek. z.uo Godsdienst-onderricht voor ouderen 2.30 KRO-Kamerorkest en soliste (3.15—3.30 Gra mofoonmuziek). 4.00 Ziekenlof. 4.oa—5.00 en 5.05 Gramofoonmuziek. 5.50 Nederlandsch Her vormde Kerkdienst. Hierna: Gewijde muziek (gr.pl.). 7.45 Berichten. 7.50 Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten ANP, mededeelingen. 8 15 Jodel- concert. 9.00 Radiotooneel. 9.20 Rococo-octet. 9.45 Gramofoonmuziek. 9.50 KRO-orkest. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epiloog. 11.00—11.30 Esperantolezing. HILVERSUM II 301,5 M. 8.55 VARA, 10.00 VPRO, 12.00 AVRO. 5.00 VARA, 8.00—12.00 AVRO. 8.55 Orgelspel. 9.00 Berichten. 9.05 Tuinbouw- halfuurtje. 9.30 Orgelspel. 9.45 Causerie „Van Staat en Maatschappij". 9.59 Berichten. 10.00 Toespraak „Zomer". 10.30 Remonstrantsch Ge reformeerde Kerkdienst. 11.50 Toespraak •■T°t de Vrijzinnig Hervormden". 12.00 Cyclus ••Weg met de staketselen". 12.20 Berichten. 12.25 AVRO-Musette-ensemble en solist. 1.00 Gra mofoonmuziek. 1.30 Causerie „Wat er in In- dië gebeurt". 1.50 Gramofoonmuziek. 2.00 Boe kenhalfuur. 2.30 Vioolvoordracht met orgel begeleiding. 3.00 Residentie-orkest en solist. In de pauze: Gramofoonmuziek. 4.30 Repor tage. Hierna: Gramofoonmuziek en sport nieuws ANP. 5.00 Esmeralda. 5.30 Voor de kin deren. 6.00 Gramofoonmuziek. 6.30 Sport- praatje. 6 45 Sportnieuws ANP. Gramofoon muziek. 7.00 VARA-Kalender. 7.05 Schuldig of onschuldig? 7.30 Noviteiten-orkest, „The VARA-Mount-Boys". „The Novelty Brothers" en solist. 8.00 Berichten ANP. Radiojournaal, mededeelingen. 8.20 Residentie-orkest en solist. 9 20 Toespraak „De cost gaet voor de baet uyt". 9.25 Radiotooneel met muziek. 10.05 AVRO-Amusementsorkest. 10.40 Zang en orgel. 11.00 Berichten ANP, hierna tot 12.00 De Twilight Serenaders (opn.). DROITWICH 1500 M. 12.20 Londensch Palladium-orkest. 1.05 Eugene Pini's Tango-orkest. 1.40 Gramofoonmuziek 2 20 Voor tuinliefhebbers. 2.40 BBC-orkest. 3.40 Sidney Crooke's kwintet. 4.05 Causerie ..Lea ves of memory", 4.20 Causerie „Christ and Pleasure" 4 40 Troise's Mandoline-orkest en solist. 5.20 Causerie ..Man's attitude to suffe ring". 5.40 Zang. 6.05 Causerie „This and that". 6.20 Berichten. 6.30 Europeesch over zicht. 6.50810 BBC-orkest en solist. 8.20 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep 9.10 Berichten. 9.25 Radiotooneel. 9.55 BBC-Thea- terorkest en -koor en solisten. 10.50 Epiloog RADIO-PARIS 1648 M. 9.00 en 10.00 Gramofoonmuziek. 11.20 Giar- dino-orkest. 12.00 Gramofoonmuziek. 12.30 Orgelconcert. 12.50 Zang. 1.25 Frangois Gras' orkest. 2.25 Gramofoonmuziek. 2.50 Gevarieerd programma. 3.20 Chansons. 3.50 Vocaal kwar tet. 5.20 Populair concert. 5.35 Rose Cornaz en haar Hawaiian-orkest. 6.05 Gramofoonmuziek. 6.35 Radiotooneel. 7.20 Gramofoonmuziek. 8.50 Symphonieconcert mmv solisten. 10.50 Gra mofoonmuziek. 11.2012.50 Jo Bouillon en zijn KEhXÉN 456 M. 6.20 Havenconcert. 8.35 Solistenconcert. 9.20 Gramofoonmuziek. 11.35 Militaire marschen. 12.20 Omroeporkest. 2.20 Populair concert. 4.20 Gevarieerd concert. 5.50 Zang, viool en piano. 7.50 Gramofoonmuziek. 8.50 Omroeporkest en soliste. 10.55 Omroepkleinorkest en solisten. 12.203.20 Nachtconcert. BRUSSEL 322 M. 9.00 Gramofoonmuziek. 10.20 Zang en orgel spel. 11.35 Orgelconcert. 12.05, 12.20, 1.302.20 en 2.35 Gramofoonmuziek. 3.20 Het Belgisch Nationaal orkest en solisten. 6.20 en 7.20 Gra mofoonmuziek. 8.20 Gevarieerd programma. 10.30 Populair concert. 11.2012.20 Gramofoon muziek. BRUSSEL 484 M. 9.20 Gramofoonmuziek. 10.20 De Koninklijke Fanfare „Le Phalange Artistique", pianovoor dracht, declamatie en gramofoonmuziek. 11.20 Gramofoonmuziek. 11.35 Pianovoordracht. 11.50 Gramofoonmuziek. 12.35 Accordeonsoli. 1.30 Omroepdansorkest. 1.552.15 'en 2.50 Gramo foonmuziek. 3.05 Dansmuziek (gr.pl.). 3.20 Zie Brussel 322 M. (In de pauze: Gramofoonmu ziek). 7.15 en 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 „Li Lidgwes Egadgi", opera. 9.35 Zang met piano begeleiding (met toelichting). 10.30 Omroep dansorkest en soliste. 11.2012.20 Gramofoon muziek. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 8.35 Danziger Landesorkest. Omroepdans orkest en solisten. 10.20 Berichten. 10.40 Hobo. Klarinet en piano. 11.05 Berichten. 11.20 12.20 Omroepdansorkest. „m, wm adio Moors KRUISSTRAAT 38 TELEF. 14609 BETERE SERVICE door VAKMENSCHEN. PHILIPS nieuwste serie v.a. ƒ89. Ook op conditiën. (Adv. ingez. Med.) MAANDAG 5 JUNI 1939. HILVERSUM I. 1875 en 415.5 M. NCR V-Uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie. 8.15 Berichten, gramofoonmuziek. (9.30 Gelukwenschen). 10.30 Morgendienst. 11.00 Christ, lectuur. 11.30 Gra mofoonmuziek. 12.00 Berichten. 12.15 Gramo foonmuziek. 12.30 Berichten, hierna: Het Mar- cando-ensemble en gramofoonmuziek. 2.00 Gra mofoonmuziek. 2.15 Fluit en piano. (In de pauze: Gramofoonmuziek). 3.00 Causerie over kamer planten. 3.40 Gramofoonmuziek. 3.45 Bijbelle zing. 4.45 Gramofoonmuziek. 5.15 Voor de kin deren. 6.15 Gramofoonmuziek. 6.30 Berichten, vragenuurtje. (7.00 Berichten), 7.45 Gramo foonmuziek. 8.00 Berichten A.N.P. Herhaling SOS-berichten. 8.15 Overveensch Dameskoor en solisten. In de pauze's Gramofoonmuziek. 9.00 Toespraak. 9.30 NCRV-orkest, 10.00 Berichten ANP., actueel halfuur. 10.30 Vervolg concert. 10.45 Gymnastiekles. 11.00 Vervolg concert. 11.25 Gramofoonmuziek. C.a. 11.50 Schriftlezing. HILVERSUM H. 301.5 M. Algemeen programma, verzorgd door de VARA. 10.0010.20 v.m. VPRO. 8.00 Gramofoonmuziek (c.a. 8.16 berichten), 10.00 Morgenwijding. 10.20 Declamatie en gra mofoonmuziek. 11.30 Zang en piano. 12.00 Gra mofoonmuziek. 12.15 Berichten. 12.17 VARA- orkest. 12.45 Gramofoonmuziek. 1.00 Orgelspel. 2.00 Gramofoonmuziek. 2.20 Esmeralda en het VARA-orkest. 3.00 Vroolijke voordracht. 3.30 Viool en piano. 4.05 Gramofoonmuziek. 4.30 Voor de kinderen. 5.00 Gramofoonmuziek. 6.00 De Montmartre Minstreels. 6.18 Berichten. 6.20 Amsterdamsch Joodsch koor en solisten. 6.45 Gramofoonmuziek. 7.00 Voetbalpraatje. 7.25 Utrechtsch Strijkkwartet. 8.05 Herhaling SOS- berichten. 8.07 Berichten A.N.P. 8.15 Esmeralda. 8.45 VARA-orkest. 9.30 Declamatie. 10.00 Be richten A.N.P. 10.10 Nederlandsch Harptrio. 10.40 Orgelspel. 11.00 Dansmuziek (Gr.pl.) 11.30 Gramofoonmuziek. DROITWICH 1500 M. 11.05 Causerie .Huskies". 11.20 Vocaal con cert. 12.20 Causerie „English translators of the Bible". 12.45 Orgelspel. 1.05 Liedjes. 1.20 Repor tage. 1.50 Orgelconcert. 3.20 Reportage (Opn.) 4.20 Gramofoonmuziek. 5.20 Zang en piano. 5.50 Reportage. 6.20 Berichten. 6.40 Uit Amerika: Causerie „Business outlook from America". 6.45 Muzikale causerie. 7.05 Hobo en piano. 7.20 Jack Payne's Band. 8.20 Gevarieerd programma 9.05 Komische voordracht. 9.20 Berichten. 9.50 „An emergency tax on wealth", discussie. 10.35 Het BBC-Theater-orkest. 11.20 Maurice Win- nick's Band. 11.50 Gramofoonmuziek. 12.10 Be richten. RADIO-PARIS 1648 M. 9.00 Gramofoonmuziek. 10.00 Derveaux-or- kest. 12.30 Zang. 1.25 Gramofoonmuziek. 2.35 Zang. 3.30 Gramofoonmuziek. 3.35 Pianovoor dracht. 4.40 Zang. 4.55 Gramofoonmuziek. 5.05 Cellovoordracht. 5.40 Pi a no-voordracht. 6.00 Gra mofoonmuziek. 6.35 Het Raugel-koor (met toe lichting). 7.20 Het Bailly-orkest. 8.50 „Les Troyens", opera. KEI LEN 456 M. 6.50 Gramofoonmuziek. 7.35 Militair orkest. 8.50 Omroepsehrammelensemble. 12.20 S.A.- Strijkorkest. 1.35 Nedersaksch orkest. 2.30 Po pulair concert. 3.20 Reportage. 5.35 Het Omroep kleinorkest. 6.45 Viool en piana. 7.30 Gramofoon muziek. 8.50 Volksliederenconcert. 9.40 Gramo foonmuziek. 11.10 Omroepkleinorkest en Tam- bourizza-orkest. BRUSSEL 322 en 484 M. 12.20, 1.30 5.20, 6.50 en 7.20 Gramofoonmuziek. 8.20 Koninklijke Harmonie „Apollon", 9.20 Om- roepsymphonie-orkest en solist. 10.30 Het Om- roepsymphonie-orkest. 10.50 Gramofoonmuziek. 484 M.: 12.20. 1.30, 5.20, 5.35 en 6.00 Gramo foonmuziek. 6.35 Zang, 7.05 Pianovoordracht. 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Verkorte opera ..The Fairy Queen". 10.30 Gramofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 8.35 Het Omroeporkest, het versterkt omroep koor en solisten. 9.35 Radiotooneel. 10.00 Zang en piano. 10.20 Berichten. 10.40 Politiek dag bladoverzicht. 11.05 Berichten. 11.20 Zie Keulen om 11.10. maar ze typeeren heel Juist. Dickie Moore als de kleine Bill heeft de mooie rol, al zegt hij voor zoo'n jong kereltje wel eens al te wijze dingen. Maar hij is een leuk parmantig joch, die zich volkomen in zijn rol heeft ingeleefd en op wiens gevoelig snuitje zich de aandoe ningen duidelijk afspiegelen. Een goed bijprogramma en de knappe or ganist voltooien het geheel. IET minder dan vier bioscopen zagen zich genoodzaakt hun programma's te prolongeeren. In het Luxor-Theater is de film „Jongensstad" thans voor de 6e week te bewon deren en wij twijfelen er niet aan of ook deze week zal het aan belangstelling niet ontbreken. Dat een film zes weken in een theater wordt vertoond komt in Haarlem niej; zooveel voor. Het Rembrandt-Theater prolongeert Frank Capra's filmbewerking van het tooneelstuk van Moss Hart en George Kaüfmann „Je kan 't toch niet meenemen" Een aanbeveling voor deze film schijnt overbodig. Wie zich kostelijk wil amu seeren verzuime niet deze rolprent te gaan zien. Het Frans Hals-Theater laat nog een week George Formby de bekende Engelsche komiek „In de lucht zitten". „It is in the air" is een film, die menigeen eenige uren hartelijk zal la ten lachen. Tenslotte prolongeert Moviac de spannende, Wild-Westfilm „Nina, het Indianenkind". „He© kom je aan dat lekkere brood", zal ieder zeggen, die bij U eet, als U klant bent van BAKENESSERGRACHT 71 HAARLEM - TELEF. 13882 (Adv. Ingez. Med.) Nieuwe Fransclie buitenlandsche leening. Woensdag 7 Juni a.s. wordt de inschrijving opengesteld op f 25.000.000 (Zw. frs. 59.625.000; U. S. A. 13.425.000 dollars) 3 3/4 pet. 6-jarige obligatiën ten laste van de Fransche Republiek tot den koers van 971/- pet. Houders van de per 15 October 1939 verval lende, in Zwitserland uitgegeven, 4 pet. twee jarige Notes der „Grands Réseaux de Chemins de fer frangais" ad nominaal Zw. frs. 200.000.000 hebben bij de inschrijving recht van voorkeur. Op het na uitoefening van bedoeld voorkeurs recht eventueel overblijvende gedeelte der uit gifte wordt een vrije inschrijving opengesteld. Reuzeschildpadden in „Artis". Zoölogische merkwaardigheid. Amsterdam, 2 Juni. Men schrijft ons* Niet minder dan zeven formidabele olifanten schildpadden, waarvan de grootsten wel een paar honderd kilogram wegen en wel een om vang hebben van circa 1.50 M., om rug- en buik- schild gemeten, zijn behouden in „Artis" aange komen, waar ze, om hun kolossale grootte, voor loopig in de anthropoidenserre van het apenhuis zijn ondergebracht. Ze zullen des zomers het grasveld terzijde van het rosarium in den voor tuin, welke gazon tevens het bekende speelveld der jeugdige menschachtige apen is, tot woon plaats krijgen. Een voorwereldlijk schouwspel inderdaad en een zoölogische bijzonderheid van groote waarde, deze reuzen van Aldabra-eiland, waarvan enkelen niet onwaarschijnlijk wel hon derd jaar oud zullen zijn, te oordeelen naar de geweldige grootte. Eigenaardig is het. dat. ter wijl de uitgestorven reuzen-landschildpadden de vaste landen der aarde hebben bewoond, de te genwoordig nog levende soorten in hun voorko men uitsluitend beperkt zijn tot eenige geïsoleer de eilandengroepen, t.w. de Galapagos- of schild padden-eilanden ten westen van tropisch Ame rika (bekend door Darwin's reis met de ..Beagle"), Aldabra-eiland ten noorden van Ma dagascar, zoomede de Maskarenen (Mauritius en Rodriguez). Reuzen, als de thans in Artis" aanwezige Al- dabra-schildpadden, krijgt men in leven maar zelden te zien en zeker niet in zulk een aantal. Het zal een hoogst merkwaardig schouwspel zijn, de kudde van zeven over het grasveld t* zien optrekken.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1939 | | pagina 14