„Het meisje uit het
Verre Westen".
beleeft
avonturen.
SNIP EN SNAP
RAOM)
__r—i___
Mendes da Costa
overleden.
ZATERDAG 22 JUt I 1939
HAARLEM'S DAGBLAD
8
Nelson Eddy en Jeannette MacDonald vervullen de hoofdrollen in „Het Meisje
uit het Verre Westen". (Luxor).
JEANETTE MACDONALD
Wie Nelson Eddy en Jeanette Mac Donald
tezamen in een film aangekondigd ziet kan ver
wachten dat hij meer een verhaal te hóóren dan
te zien krijgt. Het zijn dus minnaren en minna
ressen van de luchtige zangkunst, die zich naar
zoo'n film spoeden. En wanneer ze naar
„Het Meisje uit het Wilde Westen" gaan krij
gen ze ook prompt de gewenschte waar voor hun
geld. En die waar bestaat behalve uit een aan
eenschakeling van liederen en liedjes, uit een
beetje spanning, een beetje verdriet en tot slot
een gelukkige ontknooping. ondanks de van een
buitengewoon romantischen aanleg getuigende
toespelingen op „Romeo en Julia" van den
bandiet Ramarez. Deze bandiet berooft de blan
ken in het Wilde Westen om hun schatten terug
te geven aan de Indianen, die de natuurlijke
eigenaren zijn. Hij is dus een soort Raffles-van-
de-Indianen Ook geeft hij stiekum goud aan
een geestelijke, die in zijn kerkje Indianen tot
het Christendom bekeert. Hij rooft dus voor een
goed doel. Vroeger, toen hij een kleine jongen
was dat zien we
Luxor
ook nog hoorde
hij bij een kamp een
meisje zingen. En die
melodie kan hij nooit
meer vergeten. Later is dat meiske groot ge
worden één van zijn slachtoffers, zonder dat
hij dat weet. Zij vat via een aantal spannende
gebeurtenissen Ramarez dringt als luitenant
vermomd een fiesta binnen, waar hij het be
staat nog een rondje met haar te dansen en te
zingen en vat liefde voor hem op. Zij weet niet
dat hij een bandiet is, want tijdens den overval
was hij vermomd. Ge begrijpt, waarde film
minnaar en minnares, dat deze wederzijdsche
liefde de geheele film door in een soort estafette-
verband-om-en-om in liederen geuit wordt,
onder wiegende boomen, aan de boorden van
de ruischende zee, bij maanlicht, en bij zonne
schijn. Maar als ge door deze schoone zang, die
mede begeleid wordt door fraaie balletten in
allerlei standen en situaties, in een droomerig-
romantische stemming geraakt, zoo'n beetje in
den 7en, misschien wel lOen of nog hoogeren
hemel, dan wordt U de gelegenheid geboden een
beetje droevig te zijn. 't Is niet zoo heel erg,
maar toch net erg genoeg om medelijden te krij
gen met den bandiet, die door schoten gewond
wordt en in handen valt van den Sheriff, en ook
mee te voelen met het arme meisje, dat zichzelf
wil op offeren, ook al blijkt ie een boef. Dat is
toch heel edelmoedig, en moet natuurlijk be
loond worden. Na den regen dus: zonneschijn...
Zóó luidt de geschiedenis van het Meisje uit het
Wilde Westen, dat niet zoo wild is als het lijkt.
En de zang? Jeanette MacDonald toont ook
thans weer over een zeer lieftallig stemgeluid
te beschikken, dat zeer wel bij het beschaafde
zingen van Nelson Eddy past.
BILL PECK
Cinema
Noodigt tt deze week uit op de races waarin
Dick Powel de race van zijn leven rijdt! Wat
kan die kerel rijden! Het is in één woord fe
nomenaal! Hij berijdt Jeepers Creepers, een
paard, dat Je eigenlijk geen paard kunt noe
men, het is een duivel, een leeuw, een tijger,
alle oerinstlncten lijken wel in hem gevaren.
Hij is wild, onhandelbaar, ontembaar en on
berijdbaar. Hij heeft een onuitstaanbaar las
tig humeur en als iets hem minder bevalt,
dan lijkt hij door den duivel bezeten. Hij heeft
één zwakke plek in
dat dwaze humeur
van hem en dat is
zijn overgevoeligheid
voor die ééne vrien
delijke song, die zijn oppasser voor hem ge
componeerd heeft. In zijn meest dwarse op
standige bui wordt hij direct gekalmeerd en
leidzaam als een lammetje, als er voor hem
gespeeld wordt: „Jeepers Creepers".
De beide hoofdfilms staan in het teeken
van den wedstrijd. Er zit zoo'n gang en zoo'n
vaart in het programma dat je, als toeschou
wer geheel opgenomen wordt in de sfeer van
„hup Bill!vooruit BiU' geef hem van ka
toen! Mooi zoo!Hoera!We heb
ben natuurlijk onzen favoriet, die toevallig
ook de favoriet van den regisseur was, zoodat
we aan het eind van ganscher harte kunnen
meejuichen.
Zelfs Prinses Beatrix schijnt door dat tem
po aangestoken te zijn, op de grappige film
van haar. die elders uitvoerig besproken wordt
loopt re als een klein, vlug kievitje. Er zal ze
ker zelden een steeple-chase gereden zijn zoo
als Dick Powel dat doet in „Kom je ook op de
Races?'' Zijn paard. Jeepers Creepers, die zoo
terloops even van de baan afwijkt, springt
met Dick op 2ijn rug over een lange gedekte
tafel, neemt en passant een heele wasch, die
te drogen hangt mee, zoodat ruiter en paard
geheel behangen zijn met lakens, sloopen.
hemden, broeken en wat daar verder nog bij
hoort. Dan komen zij terecht in een soort
loopgraaf, waar de mannen nog aan het werk
gijn. Niets stuit de vaart van Jeepers Cree
pers. hij stuift en door heen en iedereen stuift
er uit. Dick staat vreeselijke angsten uit en
heeft steeds den dood voor oogen, maar hij
komt ten slotte als eerste over de cindstreeD,
al is het dan, dat juist op dat moment zijn
krachten hem begeven en hij in het zand bijt.
Er wordt over de geheele linie meer dan goed
gespeeld. Ieder heeft uit z'n rol gehaald wat
er uit te halen was, daardoor is het dan ook
een film geworden, die aan één stuk door
amuseert en die tot slot nog een verrassing
geeft, omdat hij nog niet uit is, als ieder denkt
dat hij uit is.
Zooals we al schreven is ook de tweede
hoofdfilm „De avonturen van Bill Peck" een
wedstrijdfilm met de noodige vaart. Tommy
Kelly, de hoof drol vertolker, is een volksjongen
die uit 50.000 mededingers gekozen is. In deze
film toont hij dat hij die onderscheiding
waard is( want hij speelt Bill Peck met veel
begrip en natuurlijkheid en humor.
Alles bij elkaar een programma dat een
paar uur uitstekend vermaakt.
Voor de jazzenthousiasten is het feit, dat
Louis Armstrong in de eerstgenoemde film een
zeer werkzaam aandeel heeft, een extra at
tractie.
REMBRAND T- THEA TER
IN REMBRANDT
'N BEETJE VAN DIT EN
'N BEETJE VAN DAT
Juffrouw Snip en juffrouw Snap mogen zich
in de grootste populariteit van het Nederlandsch
publiek verheugen. De dames mochten het
gisteren weer ondervinden, toen zij bij hun
eerste optreden in het Rembrandt Theater een
geheel uitverkochte zaal vonden. Het publiek
wacht den heelen avond op juffrouw Snip en
juffrouw Snap en als eindelijk het orkest het
alom bekende refrein inzet, dat hun entree aan
kondigt, heeft de zaal al pleizier, voordat de
dames nog het topje van hun neus hebben
vertoond.
De mannen van juffrouw Snip en juffrouw
Snap zijn al even bekend als de twee dames, al
heeft niemand hen ooit gezien. De man van
juffrouw Snap is nu gemobiliseerd en de man
van juffrouw Snip is blijkbaar nog vrij van
dienst en altijd nog aan het glazen wasschen.
Het publiek heeft weer tranen gelachen om alles,
wat de twee dames van hun respectieve ega's
vertelden.
De clou van de revue, die thans in het Rem
brandt Theater wordt vertoond, is de opera
voorstelling, welke door juffrouw Snip en
juffrouw Snap wordt bijgewoond. Als de stier
los breekt en de dames door de parterre ver
volgt, loeit de lach door de zaal. Wij hebben dit
vroeger op een Avro-avond al eens meer gezien.
Nieuw is echter de aardige vondst om het spel
in de zaal te laten vervolgen op het witte doek
en wij zien zoowaar juffrouw Snip en juffrouw
Snap met een stier achter zich aan over de
Markt lang Lontje en door dc Houtstraat tot
zelfs over de stoep van „Trou" hollen. Op het
laatst keeren zij weer in het Rembrandt-Thea
ter terug en de jacht eindigt in een vroolijke
finale, met het heele gezelschap van de revue op
het tooneel.
Het is om juffrouw Snip en juffrouw Snap in
de eerste plaats, dat het publiek komt, waarmee
ik allerminst wil zeggen, dat men zich ook niet
kostelijk geamuseerd heeft om de andere num
mers van de revue. Het was zooals de titel
reeds aangaf ,,'n beetje van dit en 'n beetje
van dat", sketches, niet alle gloednieuw, maar
waarin men toch met genoegen Piet Muyselaar
en Willy Walden weer ieder in hun apart genre
zag optreden, dansen van de 8 Ambassador-
Stars met een vaart en een tempo, dat het 'n
lieve lust was cn acrobatische nummers van de
..four Union Jacks", die het oude variété in
herinnering brachten. Pim de la Fuente bege
leidde dit alles met zijn orkest op een wijze, dat
wij nauwelijks tijd hadden om op adem te ko
men.
De revue had gisteren bij de première een
groot succes en zal het ook zeker heel deze week
nog hebben.
Het programma werd geopend met het film
journaal, waarvan de grootste attractie wel was
de kleurenfilm, waarop wij Prinses Beatrix
haar eerste stappen zagen zetten. Hoe frisch en
aardig en lief was dat! Het publiek toonde her
haaldelijk. hoe het meeleefde, vooral als het
Prinsesje zich zonder eenig teeken van angst
verweerde tegen de honden, die met Haar speel
den en stoeiden zonder eenig begrip van vorste
lijke waardigheid.
Door een nieuw toegepastej uitvinding was
de smalfilm tot normale grootte geprojecteerd,
wat een apart succes voor het Rembrandt-
Theater mag worden genoemd.
J. B. SCHUIL.
In October 1938 draaide de film „100 Mannen
en een Meisje", waarin Deanna Durbin trom-
fen viert, gedurende weken met groot succes in
het Frans Halstheater en het is een goede ge
dachte geweest, daar nu een reprise van te
geven.
Hier volgt nog eens. een. kort résumé van den
inhoud: Patsy CardWell (Deanna Durbin) is in
deze rolprent een jong zangeresje, wier grootste
wensch het is beroemd te worden en deze
wensch wordt ook werkelijkheid. Patsy wil
haar vader, een werkloos trombonist weer aan
het werk helpen en na oneindig veel moeite
haalt ze den beroemden dirigent van het Phila
delphia Symphonie-orkest, Leopold Stokowski,
?rtoe over een orkest te
iïrigeeren van 100 werk-
Frans Hals
ooze misici, waarvan
x>k Mr. Card well deel
uitmaakt.
Als u ééns uw dagelijksche beslommeringen
wilt vergeten gaat u dan nog eens genieten van
Deanna Durbin's ongekunsteldheid, van haar
charmante stem. U zult er geen spijt van heb
ben. Deze Amerikaansche film werd geregis
seerd door Henry Koster en naast Deanna Dur
bin moeten, naast vele anderen vooral Adolphe
Menjou en Mischa Auer worden genoemd. De
eerste speelt een voortreffelijke vaderrol en
Mischa Auer zorgt voor de komische noot.
In het voorprogramma, wordt o.m. het actueele
binnen- en buitenlandsche nieuws vertoond en
een alleraardigst Max Fleischer-teekenfilmpje.
getiteld: „Always Kickin."
Uitvoering Electriciteitswet.
Voorschriften omtrent installatie
materialen.
De regeeringspersdienst meldt:
Het ligt in het voornemen van den minister
van waterstaat te bevorderen dat de algemeene
maatregel van bestuur, ter uitvoering van ar
tikel 12 van de electriciteitswet, tegen 1 Januari
1940 zal worden uitgevaardigd. Bij die voorzie
ning zullen met name voorschriften worden ge
steld omtrent installatie-materialen. Vermoede
lijk zal nog gedurende een belangrijk deel van
het jaar 1940 de mogelijkheid van verhandeling
van materialen, welke niet ten volle aan de
voorschriften voldoen, blijven opengesteld.
Wereldconferentie van Christelijke
jeugd begint Maandag.
Maandagmiddag half vijf wordt in het Con
certgebouw te Amsterdam de meest internatio
nale wereldconferentie geopend, die ooit is ge
houden. Zestienhonderd jonge christenman
nen en vrouwen uit totaal 65 landen der aar
de komen dan bijeen om gezamenlijk over de
meest brandende vraagstukken van dezen tijd
in het bijzonder op geestelijk en godsdien
stig gebied, van gedachten te wisselen. Uit alle
deelen der wereld uit China en Japan, uit
Amerika en uit Afrika— zijn de deelnemers
aan deze massale conferentie thans naar de
hoofdstad van ons land onderweg en alles is
in gereedheid gebracht om hen te ontvangen
op een wijze, zooals dat een gastvrij land
als Nederland past. De gemeente Amsterdam
en verscheidene particulieren hebben bij de
huisvesting der deelnemers bereidwillig mede
werking verleend. De conferentie zal tot 2
Augustus duren. Voor de gezamenlijke en
openbare bijeenkomsten is het Concertgebouw
gekozen, in welke vergaderingen een aantal
vooraanstaande jeugdleiders uit verschillende
landen inleidingen zullen houden over onderwer
pen, die in deze tijden voor de Christelijke
jeugd van groot belang zijn.
Veel grooter beteekenis hebben echter de
bijeenkomsten der discussiegroepen, waarin
het congres zich heeft verdeeld. Deze vergade
ringen, die in verscheidene gebouwen in de
binnenstad worden gehouden, dragen een be
sloten karakter, hetgeen de gedachtenwisse-
ling over de onderwerpen, die ter sprake wor
den gebracht, ten goede zal komen. Er is naar
gestreefd de discussiegroepen zoo internatio
naal mogelijk te doen zijn. In elk dezer groe
pen zijn minstens 17 landen vertegenwoor
digd.
VOOR TWEEDUIZEND GULDEN WISSELS
GESTOLEN.
Uit het kantoortje van een houthandel op
de Elandsgracht te Amsterdam ls een porte
feuille welke op het bureau lag, inhoudende
een partij wissels tot een bedrag van ongeveer
f 2000 ontvreemd.
Men heeft debiteuren inmiddels reeds ge
waarschuwd. zoodat de dief waardelooze pape
rassen in plaats van geldwaarden heeft.
PROGRAMMA
ZONDAG 23 JULI 1939
HILVERSUM I, 1875 en 414.4 M. 8.55 VARA,
12.00 AVRO, 5.00 VARA. 6.30 VPRO, 8.00—12.00
AVRO.
8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Berichten. 91b
Tuinbouwhalfuur. 9.35 Gramofoonmuziek. 9.59
Berichten. 10.00 Declamatie. 10.20 VARA-or
kest (opn.). 10.50 Gramofoonmuziek. 11.00 De
Kilima Hawaiians, VAR A-Kinderkoortjes „De
Krekels" en „De Merels" en orgelspel. 12.00
AVRO-Amusementsorkest en solist. 12.50 Gra
mofoonmuziek met toelichting. 1.30 Causerie
„Wat er in Indië gebeurt". 1.50 Gramofoon
muziek. 2.00 Boekbespreking. 2.30 Zwolsch
Mannenkoor. 3.00 AVRO-Dance-Band. 3.30
Omroeporkest en soliste. 4.15 Reportages. 5.00
Esmeralda (opn.). 6.00 Sportpraatje. 6.15
Sportnieuws ANP, Gramofoonmuziek. 6.30 Re
portage. 7.00 Nederlands Hervormde Kerk
dienst. 8.00 Berichten ANP, Radiojournaal, me-
dedeelingen. 8.20 Residentie-orkesit en soliste.
9.15 Interview. 9.30 AVRO-Musette-orkest, vo
caal duo en soliste. 10.30 Gramofoonmuziek.
11.00 Berichten ANP. Gramofoonmuziek. 11.15
tot 12.00 Renova-septet.
HILVERSUM II, 301.5 M. 8.30 NCRV. 9.30 KRO.
5.00 NCRV. 7.45—11.15 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9.30 Gezongen H. Mis.
10.45 Gramofoonmuziek. 12.15 Causerie „Naar
de kampen". 12.35 Gramofoonmuziek. 1.00 Li
teraire causerie. 1.20 KRO-orkest. 2.00 Vragen-
beantwoording. 2.45 Gramofoonmuziek. 4.30
Ziekenhalfuurtje. 4.55—5.00 Gramofoonmuziek.
5.05 Gereformeerde Kerkdienst. Hierna: Ge
wijde muziek (gr. pl.). 7.45 Gramofoonmuziek
8.00 Berichten ANP, mededeelingen. 8.15 KRO-
orkest en solisten (9.009.15 Gramofoonmu
ziek). 9.45 Gramofoonmuziek. 10.44 Rococo-
octet en gramofoonmuziek. 10.30 Berichten
ANP. 10.40 Epiloog. 11.00—11.15 Esperanto-
nieuws.
DROITWICH. 1500 M.
12.20 Uit Boedapest: Orkest van de Konink
lijke Opera. 12.50 Bonnybridge en District-or
kest en solist. 1.40 Alfredo Campoli's salonor
kest. 2.20 Voor tuinliefhebbers. 2.35 BBC-or-
kest. 3.35 Michaeloff's orkest en „The Molda
vian Singers". 4.05 Causerie „Leaves of memo
ry". 4.20 Causerie over William Pitt. 4.50
Troise's Mandoline-ensemble en solist 5.20
Causerie Re-thinking religion 3. The Church"
5.40 Het Maurice Cole-trio 6.20 Berichten 6 30
Europeesch overzicht. 6.50 Eugène Pini en zijn
tangó-orkest. 7.20 De Gerard-Zabgers. 7.40 tot
8.10 Pianovoordracht. 815 Kerkdienst. 9.05
Liefdadigheidsoproep. 9.10 Berichten. 9.25 Uit
Amerika: Causerie .Zetter from America"
9.40 Radiotooneel 10.50 Epiloog.
RADIO-PARIS. 1648 M.
9.00 en 10 00 Gramofoonmuziek 11 20 Orgel
concert. 11.50 Zang. 12.05 Gramofoonmuziek.
12.35 Gewijd koorconcert. 1.20 V. Pascal's or
kest. 2.05 Gramofoonmuziek. 3.20 en 3.50 Zang.
4.50 Vroolijk programma. 5.20 Gramofoonmu
ziek. 5.35 Radiotooneel met muziek. 6.05 Gra
mofoonmuziek. 6.35 Radiotooneel. 7.20 Gramo
foonmuziek. 8.35 Zang. 8.50 Symphonieconcert
m.m.v. solist. 10.50 Gramofoonmuziek. 11.20 tot
12.50 Eddi Foy's dansorkest.
DEUTSCHLANDSENDER. 1571 M.
3.35 .ZIeut' tanzt Gloria", operette. 10.20 Be
richten. 10.50 Cello en cembalo. 11.05 Berich
ten. 11.20—12.30 Dresden's orkest en solisten
(opn.).
KEULEN, 456 M.
6.20 Havenconcert. 8.35 Kamermuziek. 9.30
Gramofoonmuziek. 11.20 Populair concert en
reportages. 4.20 Omroeporkest en solist. 7.50
Volksmuziek (opn.). 8.30 Hermann Hagestedit's
orkest en solisten. 11.00 Omroepdansorkest.
12.202.20 Stedelijk orkest van Saarbrücken
en solisten.
BRUSSEL, 322 en 484 M.
322 M.: 9.20 Gramofoonmuziek. 10.20 Popu
lair solistenconcert. 11.35 Carillon bespeling.
12.20 Gramofoonmuziek, 12.50 en 1.30 Omroep
dansorkest. 1.502.20, 2.504.50 en 5.10 Gra
mofoonmuziek. 5.20 en 5.45 Pianovoordxacht.
6.00 7.20 en 7.45 Gramofoonmuziek. 8.20 Om
roepdansorkest. 9.20 Symphonieconcert m.m.v.
solisten en het Caecilia-koor. 10.4012.20 Gra
mofoonmuziek.
484 M.; 9.20 Gramofoonmuziek. 10.20 Geva
rieerd programma. 11.20 Gramofoonmuziek.
11.35 Zang. 11.50 Gramofoonmuziek. 12.50 en
1.30 Sarba-orkest. 1.552.15, 2.50 en 3.05 Gra
mofoonmuziek. 3.20 „La fille du Tambour Ma
jor", opera (4.004.15 en 5.055.20 Gramo
foonmuziek). 6.05, 6.20, 7.10 en 7.35 Gramo
foonmuziek. 8.20 Uitzending, gewijd aan de
zee. 9.05 Gramofoonmuziek. 9.20 Symphonie
concert cn.m.v. soliste. 11.00 Gramofoonmu
ziek. 11.05 „The Lanigiros". 11.3512.20 Gra
mofoonmuziek.
MAANDAG 24 JULI 1939.
HILVERSUM I. 1875 en 414.4 M.
Algemeen programma, verzorgd
door de AVRO.
8.00 Orgelspel. Ca. 8.15 Berichten. Hierna:
Gramofoonmuziek. 10.0(1 Morgenwijding. 10.15
Gramofoonmuziek. 10.30 Voor de vrouw. 10.35
Ensemble Jetty Cantor. (Ca. 11.05 en 11.50 De
clamatie en om 12.15 Berichten). 12 30 AVRO-
Amusementsorkest en solist 1.15 Gramofoon
muziek. 1.45 Het Sylvestre trio. 2.30 Declama
tie. 3.00 AVRO-Aoolianorkest. (opn.) 4.00 Pia
novoordracht. 4.30 Disco-causerie. 5.30 Het Om
roeporkest. 6.1.5 Dc Twil'ght Serenaders. (Om
6.28 berichten) 7.00 Zang en piano. 7.30 Lite
raire causerie. 7.50 Gramofoonmuziek. 8.00 Be
richten A.N.P.. hierna: Gramofoonmuziek. 9.10
Radiotooneel. 9.45 Het Omroeporkest. 10.30
AVRO-Dance-Band. 11.00 Berichten A.N.P.,
hierna: Ensemble Francis Keth. 11.45 Orgelspel
(opn.)
"n VFRSI'M II 301.5 M.
NCRV -Uitzending.
8.00 Schriftlezing, meditatie. 8.15 Berichten,
gramofoonmuziek. (9.30 Gelukwenschen). 10.30
Morgendienst. 11.00 Christ, lectuur. 11.30 Gra
mofoonmuziek. 12.00 Berichten. 12.15 Amster-
damsch Salonorkest en gramofoonmuziek. 1.45
Zang met pianobegeleiding en gramofoonmu
ziek. 2.30 Gramofoonmuziek. 2.45 Pianovoor
dracht en gramofoonmuziek." 3.30 Gewijde mu
ziek (gr.pl.) 3.45 Bijbellezing. 4.45 Gramofoon
muziek. 5.15 Kinderuur. 6.15 Gramofoonmu
ziek, hierna: Berichten. 6.30 Vragenuurtje.
(7.00 Berichten). 7.35 Gramofoonmuziek. 7.40
Toespraak over het Generaal Appèl. 8.00 Be-
richtenA.N.P., herhaling SOS-berichten. 8.15
Protestantsche Gemengde Zangvereeniging
„Kerkkoor Excelsior" en gramofoonmuziek. 9.00
Causerie „De tentoonstelling" 100 jaar Fran-
sche beeldhouwkunst" te Amsterdam. 9.30 Ca
rillonbespeling. 10.00 Berichten A.N.P., actueel
halfuur. 10.30 Vioolvoordracht met pianobege
leiding en gramofoonmuziek. 11.05 Gramofoon
muziek. c.a. 11.50 Schriftlezing.
DROITWICH 1500 M.
11.05 Vocaal concert. 11.35 Het BBC-Midland
orkest. 12.35 Liedjes. 12.50 Reportage. 1.05 Gra
mofoonmuziek. 1.20 Causerie over folklore in de
Pyreneeën. 1.35 Gramofoonmuziek. 1.40 Repor
tage. 1.55 Orgelconcert. 2.25 Gramofoonmuziek
I.50 Causerie „The Rural scene in July". 3.20
Reportage. 3.35 Dansmuziek (gr.pl.) 4.20 Het
Arthur Dulay kwintet. 4.50 Reportage. 4.55 Or
gelspel. 5.20 Reportage. 5.50 Gramofoonmuziek
6.20 Berichten, hierna: Uit Amerika: Causerie
„Business outlook from America" 6.50 Boeken
nieuws. 7.10 Orgelspel. 7.40 Het BBC-orkest
8.35 Variété-programma. 9.20 Berichten, 9.50
Causerie .Te Human Yardstick". 10.05 Zang
en altviool. 10.40 Van Straten en zijn Band m.
m. v. solisten. 11.10 Eddie Carroll's orkest en
solisten. 11.40 Gramofoonmuziek. 12.15 Berich
ten.
RADIO-PARIS, 1648 M.
9.00 Gramofoonmuziek. 11.20 Het Cantrelle-
orkest. 12.30 Zang. 1.05 Gramofoonmuziek. 3.35
Zang. 3.50 Vioolvoordracht. 4.40 Gramofoonmu
ziek. 5.05 Pianovoordracht. 5.35 Vioolvoordracht
6.35 Het Raugelkoor (met toelichting). 7.20
Gramofoonmuziek. 8.50 Solistenconcert
KEULEN 456 M.
6.50 Gramofoonmuziek. 7.35 Trompetterkorps
8.50 Het Amusementssextet. 12.20 Populair con
cert. 1.35 Het Omroeporkest. 2.30 Populair con
cert. 4.20 Het Omroeporkest en -koor m.m.v.
solist. 6.45 Viool en piano. 7.30 Gramofoonmu
ziek. 8.30 Voor soldaten. 9.20 West-Duitsch
weekoverzicht. 9.30 Populair concert (opn.)
II.00 Oskar Joost's dansorkest.
BRUSSEL 322 en 484 M.
322 M 12.20 en 1.30. 5.20. 6.50 en 7.20 Gra
mofoonmuziek. 8.20 cn 9.20 Cabaret-program
ma. 10.30 Gramofoonmuziek.
484 M.: 12.20 en 1.30 Gramofoonmuziek. 5.20
Het Luiksch kwartet. 5.55 Gramofoonmuziek.
6.35 Zang. 7.05 Pianovoordracht. 7.35 Accordeon
soli. 8.20 Omroepsymphonie-orkest. 9.35 Gra
mofoonmuziek. 10.30 Dansmuziek (gr.pl.)
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M.
8 35 Het Münchener pianokwartet (opn.) 9.20
Het Omroeporkest. 10.20 Berichten 10.40 Viool
en piano. 11.05 Berichten. 11.20 Het Omroep
dansorkest.
Nestor der Nederlandsche
beeldhouwers.
Na geruimen tijd reeds ziek te zijn geweest
is op ruim 75-jarigen leeftijd in zijn woning
te Amsterdam overleden de nestor der Neder
landsche beeldhouwers, dr. Josef Mendes da
Costa, tot op zeer hoogen leeftijd een der voor
naamste figuren onder de beeldende kunste
naars in Nederland.
Onze medewerker J. H. de Bois schrijft ons
in verband met het overlijden van dr. J.
Vlendes da Costa
Een scherp profiel met den reeds vroeg
kalen schedel, een scherpe geest die zich
slechts noode anders dan in zijn kunst uit
te, een bedwongen hartstochtelijkheid in het
doorleven van zijn aandoeningen, voor den
oppervlakkigen beschouwer verborgen achter
een wellevende zwijgzaamheid, zoo haal ik
mij het beeld van Mendes voor den geest, al
is het jaren geleden dat ik nu en dan per
soonlijk contact met hem had.
Het monument voor generaal Chr. de Wet
in het nationale park De Hoogc Veluwe, door
dr. J. Mendes da Costa vervaardigd.
Een figuur toch, die ons in het leven bij
blijft door zijn bijzonderheid, al waren het
slechts vluchtige en zeer onwillekeurige ont
moetingen van zakelijken aard, waaraan ik nu
terugdenk. Voor zijn intiemen moet hij gees
tig en opgewekt geweest zijn, voor zijn tijdge-
nooten uit de studiejaren als den schilder
Van der Valk, zijn zwager De Me-squita, den
decent Bremmer, had hij niet dat geslotene,
dat weinig toeschietelijke dat hij zich had
eigen gemaakt. Toch een kunstenaar vol sen
timent, dat zich hoe langer hoe meer zou
concentreer en tot een eigen stijl, zich zou los
maken van het toevallige en streven naar het
definitieve. In Teyler's Museum stonden ge-
ruimen tijd in een vitrine op de bovenzaal
een aantal zijner kleine plastieken in bruik
leen.
Daar waren van die kleine, in gres gebakken
en gekleurde figuurgroepjes bij zooals hij die
in die jaren vóór 1900 maakte. Joodsche
vrouwtjes, met kinderen op den arm of aan
de rokken bungelend, prachtig geobserveerde
typetjes uit het Amsterdamsche Ghetto, im
pressionistisch werk. waarin de beste soort
Joodsche gevoeligheid en geest spraken.
Kort na dat soort werk dat zeldzaam bleef
en slechts in unieke exemplaren bestaat, dus
niet verveelvoudigd werd, ontstaat het eerste
versierde beeldwerk aan gebouwen, waaronder
dat aan het gebouw eener verzekeringsmaat
schappij op het Damrak bij het Centraal
station.
Voor diezelfde maatschappij kreeg hij later
ook aan haar gebouw in Utrecht belangrijk
werk te maken. Met Zijl is Mendes tot de
voorloopers te rekenen die aan den opbloei
der bouwbeeldhouwkunst in de oorlogsjaren
zijn voorafgegaan. Een bekendheid in breeden
kring ontstond door de bronzen kleinplastieken
die Mendes vervaardigde naar de ideeën-
voorstelling die hij zich over groote figuren
gevormd had. Zoo dat van Vincent, waarin
diens hartstochtelijk snakken naar het
mogen schilderen is uitgesproken; zoo dat
van Mozes, als expressie van leidende wijsheid.
En in dienselfden geest ontstond ook het
levensgroote in steen gehakte beeld van gene
raal Christiaan de Wet dat thans cip de
Hooge Veluwe is opgesteld en tot het Nationale
Park behoort waar ook het Kröller Miiller
Museum deel van uitmaakt. Men heeft in dat
beeld evenmin als in de kleinere van Vincent
en Mozes, een natuurgetrouw portret der
voorgestelden te zoeken. Het is hun geestelijk
portret als het ware, dat door een kunstenaar
in onverwoestbaar materiaal werd vastgelegd.
Eén vuist gebald, de andere hand op het hart
gelegd, symbollseeren De Wet's standvastig
heid en trouw.
En zooals het beeld daar hoog in de lucht
staat en van verre reeds zichtbaar van uit de
zandige vlakten der Veluwe, zal het tot den
voorbijganger tevens spreken van den belang
rijken Hollandschen kunstenaar die hem op
z ij n e wiize begrepen heeft en die nu heen
ging: J. Mendes da Costa.
Hoogterecord zweefvliegen
gebroken.
Op
l Meter gebracht.
Het zweefvliegtuig „De Arend" heeft Vrijdag
het hoogterecord voor tweepersoons zweefvlieg
tuigen gebroken door een hoogte te bereiken
van 3100 Meter. De maximum stijgsnelheid van
het toestel was 6 Meter per seconde.
Dit hoogterecord werd bereikt door de hee-
■■en Bruvnzeel Sr (eigenaar van het zweefvlieg
tuig) en Nienhuis. die van het vliegveld Ypen-
burg waren opgestegen en twee uur in de lucht
bleven.