JUmschauM
de Uandtye meisjes
watden $taat I Hun
Jlautei en Hatdy
„Se Citadel
„Heen, mifn
docfitei, neen"
Se iiCMstecceiiwacht
signaleert:
Ginger Rogers
„Attiid
die
wouw"
ZAT ERDAG 9 SEPTEMBER 1939
HAARLEM'S DAGBLAD
8
succes
succes
ook
„Drie handige meisjes worden grooter" en het
succes groeit met hen mee. Want Deanne Durbin
met haar twee filmzusjes weet de menschen,
vooral de jeugd, naar het Frans Hals Theater te
trekken. En geen wonder. Want alles wat de
guitige bakvisch uithaalt is het zien en hooren
zeker waard.
Een moeder van
drie dochters kan U
vertellen welk een
jolijt de kinderen in
huis brengen en
ookwat een verdriet! En wanneer die moe
der een filmmoeder en de drie dochters film
sterretjes zijn wordt, dat jolijt verdubbeld en 't
verdriet, och dat komt allemaal fijn in orde. Zóó
is 't ook in deze film: veel jolijt en wat traan
tjes, maar traantjes, die plaats maken voor een
blijden lach.
Geen wonder dat we de drie handige meisjes
na een weekje nog niet willen laten gaan. Ze
blijven nog in Haarlem logeeren!
Frans Hals
Het Non-Stop-programma van Moviac Theater
geeft deze week een groote verscheidenheid van
films als daar zijn teekenfilms, natuurfilms,kluch
ten, journaals met als glanspunt Stan Laurel en
Oliver Hardy als Detectives. Dit tweetal is nog
steeds in staat een
groot deel van het
Moviac
publiek in hevige
mate te amuseeren.
Hun belevenissen, in
wélke situatie ze ook komen, zijn dan ook al
tijd het aanschouwen meer dan waard en de
manier waarop zij ze beleven is zoo heerlijk ko
misch en dwaas, dat het niet te verwonderen is,
dat de Laurel-Hardy film door het voor hun
gevoelige publiek tot de meest gewaardeerde
behooren
Het publiek heeft zich dan ook met deze twee
handige, moedige en onverschrokken detectives
kostelijk vermaakt.
Vele Amerikaansche films zijn gemaakt naar
bestaande boeken en welbeschouwd doet men
dat helaas niet met de bedoeling om de ge
dachte, die aan het boek ten grondslag ligt,
ook per film te verbreiden, doch om 't feit.
dat men dan commercieel weet waar men aan
toe is. Een boek. dat succes heeft gehad zal
het ook als film wel doen, nietwaar? Dit
„Safety-first" systeem spreekt de beurs van
Hollywood, en heeft gelukkig zoo nu en dan
tot gevolg dat de gedachten van een boek.
dat niet alleen succesvol, doch ook waardevol
is, door de film vertolkt en tot nog een grooter
publiek gebracht wordt.
,.De Citadel'' van Cronin is zoo'n boek. „De
Citadel" van King Vidor is zoo'n film.
Een film, die het leven schetst van een man,
die vecht voor een
betere wereld. De
moderne wereld
schenkt vele ont
goochelingen, de
grootste ontgoocheling is het verschijnsel, dat
velen niet in een betere wereld gelooven en
meenen dat we steeds in het oude terugval
len. De grootste ontgoocheling is, dat wereld
verbeteraars met een schouderophalen en een
„Wat geeft het?" worden bejegend. Maar hen,
die zich met hart en ziel hebben voorgenomen
om de wereld te verbeteren, de één In 't klein,
de ander in 't groot, al naar het hem toegeme
ten is, zal ook deze ontgoocheling niet deeren.
Het leven is een strijd, een strijd om iets te
veroveren. Ergens is een Citadel, een Ideaal,
dat we bereiken moeten. En ergens anders
lokt een luchtkasteel. Wij moeten in dit leven
kiezen tusschen de moeizame verovering van
die Citadel en het gemakkelijk betreden van
het luchtkasteel. Het is deze tweestrijd, die
Cronin In zijn boek. en King Vidor in de film
heeft willen uitbeelden. Voor mijn gevoel is
Vidor in deze film wat deze bedoeling be
treft geslaagd. De strijd van dokter Mansion is
overtuigend. Dank zij ook zijn persoonlijk
heid. Clark Gable zou in zoo'n doktersrol mis
schien meer tranen aan uw traanbuis ontlokt
hebben, de Engelsche acteur Robert Donat
treft ons door zijn eerlijk optreden midden in
de ziel. Ik zou op de heele schitterende lijst
van filmsterren geen ander acteur kunnen
aanwijzen, die de rol van dokter Mansion op
deze wijze had kunnen vertolken. Ik weet het
niet, maar ik zou me zoozeer kunnen voor
stellen dat Donat in zijn eigen leven, in het
Luxor
EEN FILM VAN BETEEKENIS.
„Neen, mijn dochter, neen!" zegt Ann Mur
ray tegen haar twintigjarig dochtertje, als deze
het week-end wil gaan doorbrengen met haar
vriend, een jong architect, die over drie dagen
uit Amerika voor twee jaar België vertrekt. Dit
verbod van mama is heel begrijpelijk en zou
het gros der hedendaagsche moeders onder
schrijven. Maar met deze mama is het een ander
geval. Deze dame heeft vele geschriften ge
schreven over emancipatie, recht van vrijen
wil, vrijheid In opvoeding, enz. enz. Haar doch
tertje heeft in haar steeds haar ideaal gezien
en nu dreigt zij van haar voetstuk te vallen, om
dat ze haar kind wil weerhouden van iets, wat
zij steeds als juist en waar heeft aangeprezen
en geleeraard. Het kind eischt nu het recht op
om te leven naar de
principes volgens
welke ze is opge
voed door haar moe
der en ze verwacht
in de eerste plaats vertrouwen van haar moe
der. Het is voor de schrijfster een zeer zwaar
probleem: de praktijk is altijd nog heel anders
dan de theorie.
Eén is er die een heimelijk genoegen heeft in
deze moeilijkheden en dat is de grootmama,
immers dezelfde perikelen die haar dochter nu
met Elly (het dochtertje) heeft te doorworste
len, heeft grootmama met Elly's moeder te ver
werken gehad. Grootma had indertijd krassere
maatregelen genomen en had eenvoudig haar
dochter opgesloten, toen ze een heimelijk uitgan
getje met haar toenmaligen aanbidder wilde
hebben.
Het is een alleraardigste geestige Amerikgan-
sche films vol grappige situaties en aardige vond
sten met een pitige soms zeer rake dialoog,
waarin het stille spel ook heel dikwijls bijzon
der geslaagd is.
Priscilla Lane is een allerliefste Elly maar
positief en bewust, ze wéét, wat ze wil. May
Robson is een geestige, handige grootmoeder,
I die ten slotte door haar stuurmanskunst het
'zaakje in het reine weet te brengen.
Jeffry Lynn, de jonge man; Roland Young,
de jeugdvriend van mama; papa en mama Mur
ray, zij allen hebben door hun vlotte natuurlijke
spel de sfeer en het tempo aan deze film gegeven
die zij behoeft.
Het tooneel geeft de zeven Schah-Zenan ge
legenheid te toonen, wat ze op het punt van
acrobatiek presteeren en dat is niet gering! Een
langdurig welgemeend applaus drukte de groote
waardeering van het publiek uit.
Rembrandt
leven van tooneel en film iemand is, die strijdt
voor een betere wereld. Deze veronderstelling
wordt ondersteund door het voorval, dat Do
nat eens een aanbieding om met Mariene Die
trich samen te spelen afsloeg omdat de film
hem niet beviel. Pas veel later speelde hij
met Dietrich samen in de Engelsche film
..Knight without armour". (Men zal zich hem
ook nog herinneren uit de film Henry Vin"
en Renée Clair's ..The ghost goes West").
Het verhaal in Cronin's boek verloopt eenigs-
zins anders dan in de film. Ik geloof dat we
King Vidor er niet hard om mogen vallen,
dat hij m de film Mansion zijn vrouw tot
het eind laat behouden, wat in 't boek niet het
geval is. Ik geloof dat we de film den volgenden
maatstaf moeten aanleggen: Heeft King Vi
dor den wereldverbeteraar tot leven ge
bracht die ook Cronin met zijn pen schiep?
Den strijder voor betere toestanden. Den man
die het luchtkasteel verlaat om den moeilijken
strijd om den Citadel te aanvaarden? En dan
moeten we, meen ik, zeggen: Ja. Die man
leeft voor ons. in de figuur van Donat en in
de gebeurtenissen, die plaats grijpen. En ook
zijn vrouw (op sobere en daardoor juist tref
fende manier weergegeven door Rosalind
Russell). Zij beiden brengen ons iets, dat wij
juist in dezen tijd zoozeer noodig hebben:
het geloof in een betere wereld, door een
strijd, die opoffering beteekent.
Men zegt dat de menschen in de bioscoop
luchtkasteelen willen zien om daarin droo-
mend te dwalen en de zorgen te vergeten. Ge
lukkig dat zich temidden van die luchtkastee-
len ook eens een. Citadel vertoont.
v. H.
SUIKERCONTRACTEN WORDEN
GELIQUIDEERD.
Door de Amsterdamsche liquidatiekas is be
sloten de noteeringen voor witte kristalsuiker
te staken, zoodat tot gedwongen liquidatie der
contracten op grond van artikel 13 a van
haar reglement wordt overgegaan.
moet een uitkomst zijn. En nu zijn we er en
eigenlijk zou iedereen ervan moeten profi
teered
Marika Rökk, de vlotte en fleurige actrice
uit de filmrevue „Hallo Janine", de vertolkster
van de Nastassjarol in de groote Tschaikofsky
film „Er war eine rauschende Ballnacht" (met
Zarah Leander, onder regie van prof. Carl
Frölich) zal voor de eerste maal samenspelen
met Willy Fritsch in de nieuwe Ufa-film
„Vrouwendiplomatie". Georg Jacoby heeft de
regie van deze film.
Karin Hardt zal binnenkort met twee nieu
we films gaan beginnen: één voor Ufa, name
lijk „De Brigade der Roode Lanciers" een film
over de Royal Canadian Mountain Police en
één voor de Terra: .Attentie! Spionnage!" een
film met Rudolf Fernau onder regie van Erich
Engel.
Cary Grant, die in „In Name Only" naast
Carole Lombard en Kay Francis de hoofdrol
vervult, is na een Europeesche vacantie terug
in Hollywood. Zijn volgende rol voor RKO
Radio is in „Passport to Life", welke film
Garson Kanin zal regisseeren. Irene Dunne is
hierin zijn tegenspeelster.
Paula Wessely zaJ, nadat zij bij Terra haar
nieuwe film „Maria Ilona" met Willy Birgel
heeft voltooid, voor de eerste maal een film
onder Ufa-contract maken. Geza von Bol-
vary zal ook deze Wessely-film die den titel
van „Des Widerspenstigen Zahnung" (De ge
temde Feeks) draagt, regisseeren. Paula Wes
sely zal in deze film, waarin zij voor de eer
ste maal in een dubbelrol optreedt, worden
gesecundeerd door Attila Hörblger.
Een beroemd detective zonder assistent ls
even ondenkbaar als de stad Londen zonder
den van tijd tot tijd opduikenden beruchten
mist. Voorbeelden te over. We noemen slechts
Sherlock Holmes met zijn Watson. Nick („Thin
Man"), Charles en zijn vrouw Nora en Charlie
Chan met zijn No. 1 zoon.
En zoo is het ook bij Inspecteur Hornleigh,
die als onafscheidelijken assistent Sergeant
Bingham hegft.
20th. Century-Fox brengt hen op 't doek; in
de film „Vlijmscherp op Avontuur" („Inspec
tor Hornleigh"), zien wij Gordon Harker. als
den beroemden detective en Alastair Sim als
zijn assistent.
De vrouwelijke hoofdrol wordt vervuld door
Miki Hood, terwijl de regie in handen was van
Eugène Forde.
PROFESSOR HAPPY END
Voor mobilisatie-§lachtoffers.
Hulp aan kleine neringdoenden.
Naar aanleiding van hetgeen wij Donderdag
hierover schreven, deelt de heer C. Groene-
wegen ons mede, dat hij bewijzen van instem
ming mocht ontvangen, echter nog lang niet
genoeg. Er is veel hulp noodig.
De heer Groenewegen vraagt nu:
1. Alle Vrouwen van neringdoenden of kleine
zakenlieden, wier mannen zijn gemobiliseerd en
die op de een of andere wijze daadwerkelijke
hulp noodig hebben, zenden hem een briefkaart
van 2 cent, met verzoek om gratis hulp.
Zij zullen dan bezocht worden om het geval
te bespreken.
2. Iedereen die zijn of haar hulp vrijwillig
wil geven, melde dit eveneens per briefkaart
aan den heer Groenewegen, waarbij men opgeeft
welke hulp men gratis kan verleenen:
handenarbeid, administratief werk, bezor
gingsdiensten, met of zonder wagen, fiets of
kleine vrachtauto.
Men bedenke dat deze hulp meer dan dringend
noodig is en een ieder die helpen kan, melde
zich.
Er zijn allereerst nog genoeg werkloozen die
hier hun tijd nuttig kunnen besteden en niet
alleen zij, een ieder die tijd heeft, geve daarvan
een deel voor het gevraagde doel.
Heel veel kleine zaken zijn er, waarvan het
bestaan geheel afhankelijk is van den man en
nu deze gemobiliseerd is, tracht de vrouw alleen
of, soms met hulp van schoolgaande kinderen,
de zaak aan den gang te houden, wat meestal
niet gaat en natuurlijk ten slotte op ondergang
uitloopt.
Een melkhandelaar, die met geleend geld, pas
een melkhandel overnam, werd gemobiliseerd.
De vrouw blijft achter met enkele kleine kin
deren. Hulp van buren of familie kan niet ge
boden worden. Het zaakje begint natuurlijk nu
al te verloopen.
Hier is werk voor een vrij willigen melkbe
zorger.
Een kleine kruidenier, ook in mobilisatie. De
vrouw is wel geschikt om in den winkel te
helpen, maar meer niet. Kan geen kleine admi
nistratie bijhouden, weet niets van aanvulling
van voorraden. Betalingen loopen in de war.
Pof-klantjes weten er profijt van te trekken.
Afbetalingen houden op. De man is immers toch
niet thuis!
Prachtig werk voor een kantoorbediende om
te helpen.
Een ander ook in mobilisatie, diet de zaak
thuis en daarbuiten, zorgt voor bezorging enz.
Vrouw kan alleen zaak thuis waarnemen.
Wie doet hier gratis bezorgingsdiensten? De
voorbeelden zijn bij tientallen te vermenigvul
digen. Het zijn allemael menschen die met heel
hard werken een klein bestaan maken en wier
PRISCELLA LANE
krijgt te hooren:
Voordat een filmster aan het werk kan gaan moet er nog heel wat gebeuren
Carole Lombard wordt „uitgerust" voor het spelen van een scène in de nieuwe
film „Memory of love", waarin zij samen met Kay Francis en Gary Grant
optreedt.
DE GUITIGE
Ginger Rogers geldt als de veelzijdigste ster
van de film heden ten dage, De reeks uitmun
tende films, waar zij met Fred Astaire ln op
trad, bewees, dat zij de eerste danseres en
comédienne van de filmmusical was. „Stage
Door" en „Having Wonderful Time" bevestig
den haar dramatische capaciteiten en „Viva
cious Lady" en vooral haar nieuwste film
„Bachelor Mother" haar talent als comédien
ne. Geboren te Indepedence, Mo„ op 16 Juli,
ging Ginger als kind met haar moeder naar
Texas en ontving daar haar schoolopleiding
grootendeels te Fort Worth. Het winnen van
den eersten prijs in een Charleston-wedstrijd
deed haar ambities om onderwijzeres te wor
den omslaan in dans-aspiraties en via variété
en tooneel kwam zij op Broadway, waar zij in
operettes en revues, waaronder „Top Speed"
en „Girl Crazy" optrad. Zij maakte haar film
debuut in „Young Man of Manhattan" en
trad in verscheidene andere te New York
vervaardigde films op, afwisselend met het
tooneel, totdat zij ten slotte besloot uitslui
tend voor de film te spelen. Aanvankelijk ne
geerden de productieleiders haar talent als
danseres en gaven haar speelrollen, totdat
haar engagement om in „Flying Down to Rio"
met Fred Astaire te dansen, die bij het film
publiek toen nog betrekkelijk onbekend was,
haar carrière totaal wijzigde. Hun Carioca-
dans verwekte een sensatie en had de ver
vaardiging van een aantal films ten gevolge,
die hen tot het grootste dansteam van de film
maakte: The Gay Divorcee, Roberta, Top Hat,
Follow the Fleet, Swing Time, Shall we Dance,
Carefree en The Story of Vernon and Irene
Castle. Wegens haar opgeruimde en kalme
natuur is Ginger onder haar collega's zeer
gezien. Zij heeft groene oogen en rossig-goud
haar is een crack in athletiek en een der beste
zwemsters en tennissters in de filmkolonie.
Na voltooiing van de La Cava comedie „My
Fifth Avenue Girl", waar Ginger Rogers de
hoofdrol in speelt, zal Ginger Rogers in twee
RKO producties optreden, waarvan één weer
geproduceerd en geregisseerd zal worden door
Gregory La Cava, getiteld „The Primrose
Path", naar een Broadway succes-st.uk, dat
George Abbott bewerkte naar een roman van
Victoria Lincoln, „February Hill". Ginger Ro
gers vervult hierin een dramatische rol.
De tweede Ginger Rogers film is „Enchan
ted Cottage", naar Sir Arthur Wing Pinero's
fantastisch tooneelstuk. Dit gegeven is reeds
in 1923 verfilmd met. Richard Barthelmess en
May McAvoy in de hoofdrollen.
Een paraplu met raampjes! Misschien klinkt
het u wat vreemd in de ooren en heeft u er
zelf nog nooit aan gedacht. Het is trouwens
ook een uitvinding van de Ritz Brothers!
Zij treden op in de 20th Century-Foxfilm „De
Gorilla" en gebruiken daarin dit nieuwe type
regenscherm. „Feitelijk hadden we er patent
op moeten nemen" zei Harry Ritz; (de broer,
die het meest met zijn oogen rolt!), „wanneer
ik vroeger in regen en sneeuw erop uit moest
en als dekking een paraplu gebruikte, wist ik
nooit, of ik het rechte pad wel hield. Vaak
dacht ik: een aantal cellophane venstertjes
Melvyn Douglas' verzuchting
Als eerste hoofdfilm „Altijd die vrouw" een'
grappig Amerikaansch detective-verhaal, gere
gisseerd door Alexander Hall en waarin Joan
Blondell en Melvyn Douglas als de beide hoofd
rol-vertolkers zeer goed samenspel te zien geven.
Bill Reardon (Melvyn Douglas) heeft de lei
ding van een detective-bureau, maar het ont
breekt meestal aan cliënten, zoodat Bill besluit
maar een ander baantje te zoeken en zoo komt hij
in dienst van den Officier van Justitie waardoor
hij toch in staat blijft zijn beroep uit te oefenen.
Zijn vrouw Sally (Joan Blondell) zal intusschen
zaken niet toelaten betaalde hulp te nemen. Zij
moeten dus wij willig geholpen worden, anders
verloopt hun zaakje en vinden zij bij terug
komst uit de mobilisatie geen bestaan meer.
In al deze gevallen, zijn degenen die hulp
kunnen geven, en wie kan dit niet. geroepen
tegenovber de gemobiliseerden hun hulp te geven.
Men geve zich daarom spoedigst op voor vrij
willige hulp.
Welke vrijwilligers melden zich nu?
Het adres is: C. Groenewegen, 4 Wilhelmina-
laan, Haarlem.
als een echt type van de geëmancipeerde vrouw
het detective-bureau wel weer eens even op poo-
ten zetten! En na-
1 tuurlijk doet ze dat
Cinema vaak precies v„-
keerd, hoewel ze ook
dikwijls heel handig
de situatie weet te redden. En zoo wordt ze ge
wikkeld in de moordzaak-Fraser, die ze inderdaad
tezamen met haar man weet op te lossen, hoewel
Bill daarin het leeuwenaandeel heeft. Een film
met spannende en dwaze momenten. Al met al
een film die u zal amuseeren.
In het voorprogramma behalve de journaals
een aardig teekenfilmpje in kleuren.
Wegens het groote succes dat de film „De hond
van de Baskervilles", knap geregisseerd door
Sidney Lanfield, mocht ondervinden in de afge-
loopen week in het Rembrandt Theater, wordt
deze rolprent nu gedraaid in Palace Familie Ci
nema. En ook daar kan zij van succes verzekerd
zijn, omdat de verfilming van het zeer bekende
detective-verhaal van Sir Arthur Conan Doyle
alleszins geslaagd mag heeten.
De geheimzinnige omgeving van Dartmoor in
Devonshire, voortdurend in mist gehuld, verhoogt
nog de spanning van het geheel. Het verhaal van
den griezel-hond, die steeds ongeluk brengt over
het geslacht der Baskervilles is te over-bekend
om er hier nog nader op in te gaan. De mede
spelenden, waarvan we hier slechts Basil Rath-
bone (als Sherlock Holmes) en Nigel Bruce (als
Dr. Watson) willen noemen, geven allen zeer
knap spel te zien.