Mlmschouui Qcoote films wetpen hun schaduux uoaxuit: cfCateC du 1locd" „De Citadel" Onteecd' ft Katharine Hepburn „£euens= pco&Cemen" 2Je JiCmstecceniuacht signaleert: Lucille Ball A T E R D A G 16 SEPTEMBER 1939 HAARLE M'S DAGBLAD 8 Annabella en Louis Jouvet in „Hotel du Nord" ,een sterk filmwerk. Een groote film over kleine menschen: „Ho tel du Nord". Een film, die het woord van een wijs man bevestigt: „Er zijn geen groote en geen kleine menschen, er zijn alleen mènschen". Inderdaad, de waarde van ons leven wordt bepaald door zijn inhoud, niet door de omgeving In het le ven van wat wij dan noemen groote menschen zijn vaak kleine problemen, die niet opgelost worden, maar ontvlucht of verwaarloosd, het leven van kleine menschen werpen zich groote vraagstukken op, die met den moed der wanhoop, soms ook met het inzicht der hoop aangedurfd worden. Het één houdt het ander in evenwicht, en wat uit de worsteling der we reld tevoorschijn komt heet: mènsch. Het doet er niet toe waar hij vandaan komt, of waarheen hij gaat. Dat is, geloof ik, Marcel Carné's kijk op het leven, en 't is niet de zijne alleen. Marcel Carné ziet door zijn bewogen gemoed, zijn be grip voor alles en allen, een hotel verrijzen in een Parijsche achterbuurt: „Hotel du Nord' Geen hotel, zooals Vicky Baum het indertijd opende, met een draaideur en allerhand rare gasten, doch een hotel met een politieagent op nummer 12, een jongen, die in een bakkerjj werkt, een mislukte, die achter zijn wreed mas ker een ontstellende menschelijkheid verbergt, een goedzak, die geld verdient met zijn bloed te laten aftappen voor transfusie, en wiens meisje meer gesteld is op den chauffeur van een vracht wagen. Deze menschen leven tezamen en nun levensdraden spinnen zich door elkaar. In deze rag verschijnt een jong paartje, dat zwervens- moe, de honger naar geluk in de groote oogen, alleen nog het grootste ideaal bezit, dat on- vertrapt bleef: hun liefde voor elkaar. Om dit eenige, wat hen blijft, te behouden, besluiten ze de levensdraad af te snijden, doch het leven is vaak mild jegens hen, die werkelijk gelooven. De draden worden verder gesponnen. Door de heele film heen leidt één gedachte: er zijn slechts twee menschen die voor elkaar geboren zijn. Ach, als je tegenwoordig zoo denkt, dan wordt alras gezegd: ouderwetsch. Of meer psy chologisch georienteei'de menschen meenen dat zoo'n ideale liefde in je gedachte bestaat als een reactie op je minderwaardigheidscomplex. En als je er een boek over schrijft vertellen ze van je: Moet je 'm thuis eens zien, dan is ie pre cies het tegengestelde van wat ie schrijft. Het zij zoo. Er zijn kleine menschen en groote men schen, een ieder denke het zijne. Maar velen zullen denken als Marcel Carrié en Eugène Da- bit, naar wiens roman deze bijzondere film ge maakt werd. Hun beveel ik deze film „Hotel du Nord" aan. Het zien van deze film is een bele venis. 't Is alsof een goede vriend je zijn kijk op het leven onthult. Wie van goede vrienden houdt stelt prijs op een eerlijke, boeiende film als deze. Een film met een ziel, een adem, een harteklop. Marcel Carné maakte ook „Quai des Brumes". In „Hotel du Nord" laat hij de Parij sche achterbuurtsfeer op een wijze herleven, zooals ik het sedert Renée Clair's „Sous les toits de Paris" niet gezien heb. In het begin zie je dadelijk dat hotelletje in de straat met lantaarns en dat tafreel grijpt je, zooals je in elke stad in werkelijkheid gegrepen wordt wanneer je voelt dat je contact met het leven, dat er heerscht, gekregen hebt. Ik zou bijna in het woordenboek alle overtreffende trappen systematisch willen verzamelen om de reclamezinnen, die voor de amusementsfilms en wat daaraan annex is in 't geweer worden gebracht, te verslaan en U ervan te overtuigen dat U deze film moet gaan zien wanneer ze hier komt. Maar misschien de wonderen zijn de wereld niet uit treft het U meer wanneer 'k zeg: deze film is menschelijk. Er zit iets in van wat ons allen rijker maakt, ook al ontneemt 't ons veel: het leven. geprolongeerd. Luxor Het is waarlijk geen wonder dat „De Cita del" geprolongeerd wordt. Dit is één van de weinige gevallen, waarin èn het publiek ge trokken wordt èn wat geboden wordt, dat de moeite waard is. „De Citadel" zal waarschijnlijk wel oneer keeren worden geprolongeerd, of wij zouden ons in den goeden smaak van het Haarlemsehe bioscooppubliek (waaronder we van zelfspre kend de randge meenten rekenen) moeten vergissen. Wij hebben deze film vorige week reeds warm aanbevolen en wijzen er nog eens op dat het juist in een tijd als deze veel meer voldoening geeft om op het witte doek het leven van een man te zien, die ervoor vecht om de wereld te verbeteren en de Citadel van zijn ideaal te veroveren, dan om zich over te geven aan de genoegens van een luchtkasteel. Het succes van films als de „Citadel" is een compliment voor het bios cooppubliek, dat in gemakkelijke tijden gaarne amusement ziet doch in moeilijker tijden niet doorslaat en alléén amusement wil orni de werkelijkheid te ontvluchten, doch wel degelijk ook in de cinema recht iaat wedervaren aan den ernst des levens. Moge de „Citadel" nog lang op het program blijven. Reprise van Zoo kunt ge dan nog eens Mariene Dietrich gaan zien in de film, die velen beschouwen als haar' beste en als de topprestatie van dien kun- digen en vreemden regisseur Joseph von Stern berg: „Onteerd". Het is stil geworden om die twee. Marlene's roem is getaand en verschil lende moeilijkheden hebben haar zelfs Frans Hals genoodzaakt 't land van haar grootste triomfen: Amerika te verlaten. Von Sternberg duikt dan hier. dan weer daar op. Ook zijn ster is echter snel ge daald Maar in „Onteerd" kunt ge dan het spel van Mariene en de verrassende regie van von Stern berg gaan zien. Sommige beelden uit deze film zijn helaas weer realiteit geworden. In het voorprogramma draait een merkwaar dig filmpje: „Dat is Afrika". Ongewone beel den van ongewone volksstammen en een tocht door de Sahara maken dit filmpje het aan kijken ten volle waard. ÏYIOVIAC-THEATER. I het Moviac-theater is de film „De Detective" met Stand Lourel en Oliver Hardy geprolon geerd. worstelt met Een alleraardigste film! Katherine Hepburn worstelt met levensproblemen, zij is zelf een groot probleem in de oogen van haar familie, maar al deze problemen zijn niet zoo kwaad aardig dat ze een gelukkige ontwikkeling van de gesponnen situaties in den weg staan. Een jongeman maakt kennis met een meisje. In de bergen. Dat gebeurt dagelijks. De jonge man blijkt idealen te hebben, en de vi-ouw geld, zooiets gebeurt ook dagelijks.... Ln de fantasie van romannetjeschrijvers. Maar wat verder ge beurt is niet alledaagsch en is het monopolie van deze film „Levensproblemen". De jongeman brengt Cinema leven in het „mu seum", het rijke stij ve huis van zijn ge liefde. Maar hij brengt niet wat men in gefortuneerde kringen noemt „iets mee". Van vaderszijde dreigt on heil. Edoch, het zwarte schaap van de familie brengt licht in de duisternisKatherine Hep- burn als dit zwarte schaap is wat men noemt ,een meisje dat weet wat ze wil", een buitenge woon rake typeering. Cary Grant als de jongen met idealen maar zonder de rest is een leuke kerel. Boven het amusement, dat de film u brengt (verhoogd nog door de kostelijke Edward Eve rett Horton) bezit ze tal van fijne trekjes, die haar tot iets bijzonders stempelen. Vooral de figuur van Hepburn brengt dit werk op een bij. zonder plan. Vooraf wordt „De Koning der onderwereld' vertoond, waarin Kay Francis de rol vertolkt van een dokteres, wier man gangsters behan delde en dat met den dood bekoopt. Zij wordt bedreigd met ontzetting uit haar ambt. doch na een reeks van sensaties doorstaan te hebben kan ze de misstappen van haar man rehabiliteeren. Een spannende film. Uit het voorprogram noemen we nog een allerleukste teekenfilm: Sedert Renée Clair's ..Sous les loits de Paris' werd de Parijsche sfeer in een film zelden met ■ooveel warmte geteekend als in Carné's „Hotel du Nord". Alhoewel pas drie-en-twintig jaar heeft de blonde Lucille Ball reeds een uitgebreide erij varing op tooneel- en filmgebied. Zij werd den 6den Augustus te Butte, Mon tana, geboren. Na haar diploma aan de high school behaald te hebben, bezocht zij het Chautauque Institute of Music, daar het haar moeder's innigste wensch was, dat Lucille pianiste zou worden. Maar het lot had anders beschikt. Lucille wenschte actrice te worden en liet zich derhalve inschrijven bij de John Murray Anderson Tooneelschool te New York City. Anderhalf jaar later keerde zij terug naar de ouderlijke woning te Jamestown, N.Y., en sloot zich aan bij een plaatselijk tooneelgezelschap dat op tournée ging. Toen zij tenslotte in New York City be landde, slaagde zij er in persoonlijk in con tact te komen met wijlen Flo Ziegfeld. Door haar houding en de bewonderenswaardige wijze waarop zij ccistuums wist te dragen, werd zij geëngageerd bij het koor van „Rio Rita" en toen de revue op tournée ging, moest zij mee. Na dit engagement werd zij aangesteld als mannequin bij Hattie Carnegie, een mode ontwerper van internationale reputatie. Drie jaar lang was Lucille een der eerste modellen in het exclusiev£ etablissement, Daarnaast poseerde zij als fotomodel en werd door Lig gett en Meyers gelanceerd al5 de „Chester field Girl". Toen de productieleider Samuel Goldwyn de bekendste reclame-modellen naar Hollywood haalde om op te treden in de film „Roman Scandals", behoorde Lucille tot een der ge lukkigsten. Zij ging naar Hollywood met hét idee daar zes weken te zullen blijven dat was in 1935 en 4s er sindsdien niet meer vandaan geweest, met uitzondering van de acht weken, dat zij optrad in het Broadway stuk ..Hey, Diddle, Diddle". Bij haar terugkeer in de filmstad speelde Lucille kleine rollen in talrijke films, totdat zij als mannequin optrad in de film .Roberta". Haar optreden in deze Astaire-Rogers pro ductie bezorgde haar een RKO-contract op langen termijn. Haar rol in „Stage Door" met Ginger Rogers on Katharine Hepburn, bracht haar onmis kenbaar talent als comedienne aan het licht Het resultaat hiervan was, dat de studio leiding haar de hoofdrol toevertrouwde in de nieuwe Joe Penner film „Go Chase Yourself", de titelrol in de „Aimabel" filmserie en hoofdrollen in „Next Time I Merry", „Panama Lady", „Beauty for the Asking", „Five Came Back", „The Night of January 16th". „Hugo de Groot". Naar wij vernemen zal Metro-Goldwyn- Mayer in de bekende serie van haar cultuur historische films een zoogenaamde „hort" wijden aan het leven van Holland's beroemd ste rechtsgeleerde, Hugo de Groot. Dit is minder verwonderlijk dan het schijnt, want eenerzijds valt in deze veel bewogen jaren meer dan ooit het licht op den genialen den ker, die in zijn boek over de rechten van den oorlog en den vrede het eerste internationale recht schiep. Anderzijds was zijn eigen leven zoo vol romantiek, dat Hollywood zich hiertoe wel aangetrokken moest voelen. Er zal wel een dankbaar gebruik gemaakt worden van de boekenkist op slot Loevestein, zijn metse laarsvermomming in Gorkum en de listen van het bekoorlijke dienstmeisje Elsje van Houwe- ningen! Om de twee jaar geeft Metro-Goldwyn Mayer haar beste krachten aan een nieuwe Broadway Melody. In die van 1936 en 1938, speelde Eleanor Powell de hoofdrol. In de aanstaande Broadway Melody treedt, zij voor het eerst op samen met 's werelds beroemdste tapdancer Fred Astaire. Merkwaardig genoeg" zal deze film geregisseerd worden door Norman Taurog wiens Jongensstad evenals andere films met kinder-acteurs onvergetelijk gebleven is. Binnenkort brengt Metro-Goldwyn-Mayea- een film, waarin uitsluitend vrouwen tot de kleinste rollen toe, optreden. Het is de ode aan de moderne vrouw, welke dan ook de titel Vrouwen („The Women") zal krijgen en waarin niemand minder dan Norma Shearer, Joan Crawford, Paulette Goddard en Rosalind Russell samen optreden. In deze film draagt Rosalind Russell, die de rol van de veelpratende en nog meer rodde lende juffer, abas „kwebbel", vervult, een ultra-modernen potsierlijken hoed van blauw ctneesch stroo met een groene shawl met een soort pagode van rechtopstaande roode anjers er bovenop. Deze bloemen duid/en, vlug heen en weer bewegend, het snelle gebabbel van Rosalind Russell aan. Dit bleek zoo'n aardige vondst, dat in een deel van een film alleen maar de trillende bloemen bovenop de hoed gefotografeerd werden, waaruit de toeschouwer opmaakt ,dat Miss Russell „weer bezig is' De hoed als filmspeler is naast de sprkeende honden, sprekende papagaaien en buikspre kende poppen wel een geheel nieuwe figuur! In de nieuwe Metro-Goldwyn-film der drie Marx Brothers Een dag in het circus, moet de regisseur Eddie Buzzell, zelf een vroegere Broadway clown, niet alleen de drie onver beterlijke komieken regisseeren, maar ook de volgende menagerie: een zeeleeuw, een dwerg van 50 pond, die de rol van den „marqué" vervult; een gorilla; een kooi met apen die Grouche Marx precies nadoen; twee troepen luchtacrobaten; tien oifanten; een groot ballet van zwarte en witte paarden: een apen- symphonie-orkest; een meisje dat onderste boven over het plafond kan wandelen; een vrouw die uit een kanon geschoten wordt; een giraffe die een feestbanket in de war stuurt: een big en twee muizen in een toover-scène een blatend lam en een radio-tenor! De film is inmiddels af en alles heeft blijkbaar zonder ongelukken plaats gehad. Walt Disney's „Autograph Hound" is de eerste film waarin Donald Duck, een ge- boren-en-getogen-Hollywooder, in zijn eigen geboortestad vertoeft. In deze nieuwe RKO- short ziet men Donald amok maken in een Hollywood-studio, waar hij met gelukzalige be zetenheid bezig is handteekeningen van be roemde filmsterren te verzamelen. Het meest verrassende element van dit alles is het feit, dat Donald de drieste, Donald de domme en kortzichtige niet voor het eind van de film beseft, dat de'grooten der film evfen verlangend zijn naar zijn handteekenlng als hij naar de hunne Eendgen tijd geleden heeft R. A. Roberts zich verbonden, om dit seizoen minstens iin één Ufa-film mede te spelen. Onder leiding van regisseur Carl Boese is de populaire komiek bezig, aan de opnamen van „Meine Tante, deine Tantewaarin ook onze landgenoot Johan Heesters en de nieuwe ster Olly Holzmann eien hoofdrol vervullen. Werner Bochmann schreef de muziek voor deze filmeomedie. Op de Biënnale te Venetië heeft de Ufa- film: „Es war eine rauschende Ballnacht" een triomf beleefd. Talrijke scènes ontlokten ..open doekjes" terwijl aan het einde van de voorstelling het internationale gezelschap zijn groote ingenomenheid te kennen gaf door een ononderbroken minutenlang applaus. Ilse Werner, die met de film „Bel ami" in een slag groette bekendheid verwierf, werd voor een drietal films gecontracteerd. De opnamen van „Tochter aus gutem Hause" (van goede familie), waarin zij tezamen met Willy Birge! de hoofdrollen vertolkt, zijn reeds onder het commando van regisseur Joseph von Baky, in vollen gang. Professor Happy End. De stampvolle zaal in Rembrandt Theater heeft Vrijdagavond in ademlooze spanning de avonturen mee beleefd van de bewoners, de goede en de slechte, van Dodge City. In 1866 reed daar na den oorlog in het Westen' van Amerika de eerste trein, die een verafgelegen nederzetting met het meer bewoonde deel zou verbinden. Naar den man, die voor de totstandkoming van die lijn het sterkst ge ijverd had werd de plaats Dodge City ge noemd. Dodge City bloeide en groeide; er werd geld als water verdiend, maar het werd even snel weer uitgegeven aan vermaken, die niet tot het edelste soort behooren. Het is een ruw, bandeloos leven dat daar geleid wordt, met als voornaamste rech ter, de revolver. Revolvergevechten midden in de stad zijn aan de orde van den dag, met als gevolg, dat de meest gewetenlooze elementen het heft in handen hebben. De gemeenste bandiet is de aanvoerder van die bende, die zich ver rijkt ten koste van de meer geciviliseerde bur gers. De vuile werkjes laat hij het liefst door zijn mannen opknappen, en zoo blijft hij bui ten schot. Zijn macht is schier grenzeloos, tot een jonge avontuurlijke cowboy, hoewel eigenlijk tegen zijn zin, de positie von sheriff aanneemt. Aan een onaantastbare eerlijkheid paait hij een moed en een volharding, die hem voor dat baantje bij uitstek geschikt maken. Het lukt hem dan ook na een langen zwaren strijd, waarin zijn leven menigmaal gevaar loopt, zijn voornaamsten tegenstander, den voornoemden bandietenleider neer te leggen, een daad, die hem een dankbaar applaus van de toeschouwers uit de zaal bezorgt. Wel een bewijs welk een suggestieve kracht er van deze film uitgaat. Des sheriffs belooning is de vrouw van zijn hart zijn bruid te mogen noemen. De held van dit avontuurlijke spannende gekleurde filmverhaal is Errol Flynn en zijn bruidje Olivia de Havilland. Er zijn prachtfi- guren in deze film, mannen wien de avontu-ren- zin op het gezicht en in hun houding te lezen staat! Kees Pruis, die op het tooneel zijn liedjes en zijn praatjes geeft, was weer uitstekend op dreef en werd door zijn publiek zooals ge woon weer hartelijk toegejuicht. Met z'n ernstige slotlied je „Wij willen ons zelf zijn en blijven" trof hij een, vooral in dezen tijd, gevoeligen snaar en had hij ieder'a instemming. Rembrandt Dit is één van die problemen. Porky als Mr. Moto. Geestig vooral is de vondst van den .onzichtbarem man" die uit wraak omdat hij nooit meer een rol te spelen kreeg! de studio's in Hollywood op stelten zet. ERROL FLYNN als voortrekker van Portretstudie van Kay Francis, die verschijnt in de film „Koning der Onderwereld". (Palace Familie Theater.}]

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1939 | | pagina 14