Mmschouw. Bnanj—i VAN EES over haar ANNIE Het filmoog dringt door tot vreemde volken. In Babelsberg wordt doorgewerkt. ,,£améetk Walk" tfoCmewwiinyea eds ïBoefiie. Viviane Romance De JMmsietteimacfU signaleert: ZATERDAG 23 SEPTEMBER 1939 HS'AREEM'S DAGBEAD 8 „filmen is leetzaam uwe het twtieet". De Ritz Brothers volgen in „De drie muske tiers" het voorbeeld van Laurel en Hardy in „Fra Diavolo". In beide gevallen wordt een ro mantische geschiedenis geridiculiseerd, en geen wonder dat zooiets op de lachspieren werkt. „De drie musketiers" is een merkwaardige film, alleen reeds omdat het komische hoogte punt in het begin ligt. Het gevecht in de herberg is volgens de bakvischterminologie om je een voudig dood te lachen. Wanneer men na een enorm romantisch degengevecht één der ge pluimde en gerokte strijdenden den an der plotseling ziet vellen met een ordi- nairen klap in het gezicht is dat zeer lachwekkend. En zoo zijn er meer „vondsten" in het begin, die zeer humo ristisch mogen heeten. Maar verderop in de film pogen de gebroeders Ritz vergeefs de climax, die ze aan den aanvang weggaven te overtreffen. Wat niet wegneemt dat er ook ver derop vele op zichzelf nog kostelijke momenten zijn. Van spanning is de film, ondanks de komische leidraad, geenszins ontbloot. Don Ameche zien we als d' Artagnan, en hij ontpopt zich als een zeer verdienstelijk zanger. Bunnie Barnes en Gloria Stuart vertolken de vrouwelijke hoofd rollen. De Ritz Brothers bezorgen u met hun grappige streken veel genoegen, indien u althans van dit bijzondere soort aanrdigheden houdt. In het voorprogram treedt het bekende viertal „The four Kaeths" op met de harmonica's. Zij geven een potpourri uit de opera Martha en spelen met veel „schwung" populaire liederen. Vooral aankleeding en décors van dit nummer, dat veel succes bij het publiek boekt, doen het zeer goed In het nieuws worden ook nog de opnemingen van de Troonrede vertoond. „DE CITADEL" WEDEROM GEPROLONGEERD. In het Luxor-Theater wordt King Vidor's film naar Cronln's bekende boek „De Ci tadel" wederom ge- .prolongeerd, voor de derde week dus. Een verheugend feit, want dit film werk is zeer de moeite waard, en wij hebben het als zoodanig in onze filmbespreking reeds zeer aanbevolen. Rembrandt Luxor De Lambeth-Walk". Wie heeft hem niet gedanst, gezien of gehoord? Wie heeft niet na eerst op zijn knieën te hebben geslagen, zijn rechter duim de lucht ingestoken onder het uitsitooten van een „Oi" geroep dat de inboor lingen van Afrika geen oneer aan zou doen? Hebben we niet allemaal „gewandeld", zoo- als ze dat in Lambeth" misschien niet de rijkste maar ook zeker niet de ongezelligste wijk van Londen gewoon zijn te doen? Laten we het eerlijk bekennen: de Lambeth Walk" is ons even vertrouwd als iedere echte „Lambeth-gal" en „pal". Sally Gray en Lupino Lane be hoeren tot die Lambeth „gals" en „pais", die ons zoo na aan het hart zijn gaan liggen. En zij dan sen en zingen de „Lambeth Walk" en ze spre ken Engelsch met een heerlijk accent, dat her inneringen aan steenkolen en Cockney op roept. Ach: Lupino Lane. We kennen hem in Hol land niet zoo: de beste, begaafdste en meest spontane Engelse he komiek. Soms lijkt hij op Charlie Chaplin en dan weer* heelemaal niet. Hij heeft een aparte Engelsche humor en ge houdt er van of ge vindt het kinder achtig en zoutloos en ge ergert u. Doe dat niet. Lupino Lane is geen ontdekking van de laatste jaren. Zijn ster schitterde reed. aan het tooneel fir mament toen de film nog in haar kinderschoenen stond. Hij is daarom geen filmacteur. En Lambeth Walk" is geen film. Het is de verfilming van de show „Me and my girl". Dat stuk trok twee jaar volle zalen in Londen. En het verdient deze week een volle zaal in het Frans Hals Theater. Want het zit vol kostelijke humoristische situaties en ze volgen elkaar in een revue tempo op. Het gegeven doet er eigenlijk weinig toe. Een Lambeth „pal" wordt plotseling in een om geving van hertogen en lords overgeplaatst want het blijkt dat hij de erfgenaam van een titel, een kasteel en een staf van bedienden is. Zijn nieuwe familie en in het bijzonder een hertogelijke tante maken het hem niet ge makkelijk. Natuurlijk probeeren ze hem van zijn Lambeth gal te scheiden. En even natuur lijk mislukt dat. Voor echter alles naar wensch geregeld is, zooals 't in een luchtige en kluch tige film behoort, kan men nog genieten van een bal, waarop door rijk en arm en oud en jong de „Lamtoeth Walk" wordit gedanist, dat het een lust is. Je zou zoo mee willen doen. „Oi". Harold Lloyd ziet spoken In het Moviac Theater draait deze week een „dolle klucht" van Harold Lloyd, die den veelbeloovenden titel „Spoken" draagt. Harolds Lloyd is den laatsten tijd weinig meer in Haarlem op het witte doek te zien en dat is zeker jammer. Hij vertegenwoor digt een zeker soort Amerikaansche humor, die niet bepaald van fijn gehalte is maar toch wel een zekere bekoring heeft. Over spoken, niet over de film, maar over de „echte" loopen de meenin gen uiteen. De een vindt het griezelig en de ander wel aardig. Over de film „Spoken" behoeft men niet van meening te verschillen. Die is werkelijk aar dig. Het verzorgde bijprogramma bevat o.a. een journaal van de mobilisatie en van de plechti ge opening van de Staten-Generaal. In het programma van Palace Familie Cinema valt deze week geenszins over gebrek aan span ning te klagen. Beide hoofdfilms, hoewel anti poden, houden ons van het begin tot het einde geboeid. De eerste. „Mr. Moto's laatste kans", (Mr. Moto op het eiland des doods) geeft Peter Lorre weer volop de gelegenheid den geheimzin nige te spelen. Ook deze Mr. Moto-film is weer en uitstekende thriller, omdat we tot het laatst toe de oplossing van het geval niet weten. Mr. Moto gaat naar Tndo-China zoogenaamd om oudheidkundige onderzoekingen te doen. Victo ria Mason (Rochelle Hudson) komt per vlieg machine daarheen en zij zorgt voor een liefdes- geschiedenisje in deze rolprent. Ook de komische noot ontbreekt niet Weer een zeer knap- J pe rol van Peter Lorre, die zijn mede- I spelers ook hier weer in de schaduw stelt en het witte doek volkomen beheerscht. Een boeiende film onder regie van Norman Foster. De tweede hoofdfilm is van een geheel ander genre en boeit uitermate door de schitterende fotografische opnemingen in het oerwoud. Deze film werd vervaardigd onder leiding van Ar- mand Denis, den leider van de Denis-Roosevelt expeditie naar de Belgische Congo in Afrika. We maken o.m. kennis met de groote verlaten heid der Sahara. Prachtig zijn de opnemingen van de dieren der wildernis en van de zeden en gewoonten der diverse negerstammen. Het tem men en dresseeren der wilde olifanten is b.v. een prachtig voorbeeld van hetgeen men met de camera vermag. Al met al een zeer interessant filmwerk. In 't voorprogramma, behalve eenige journaals, een alleraardigst teekenfilmpje in kleuren, ge titeld „Nutty Network". Het Profilti-nieuws geeft o.m. de Opening der Staten-Generaal door H.M. de Koningin. Frans Hals Moviac GALAFILMPREMIERE „DE SPOOKTREIN". De haren moesten eraf en een hazen lip kwam erbij. In het villapark Marlot, vlak bij Den Haag, hebben wij op een van de moede herfstdagen Boefje opgezocht oftewel Annie van Ees. Binnenkort zal de première gaan van haar film. waai' men al lang naar uitziet, eindelijk zal men den Rotterdamschen straatjongen op het witte doek zien. Annie van Ees zit tegenover ons in de ruime met veel smaak ingerichte kamer. „Je doet bij de film", zoo vertelt mevrouw Van der Lugt, „zulke aardige en inderdaad leerzame ontdekkingen. U weet, als men op het tooneel bezig is, hoeft er maar iets te ge beuren. het omvallen van een plank achter de coulissen, of je denkt: „Ik ben er uit Dat leer je bij de film gauw af. Er is im mers voortdurend een vreselijk lawaai. In het eerst kijk je een beetje vreemd om je heen, je schrikt van al die stemmen en.je be- Een nieuwe film met Johan Heesters. Wie misschien gedacht heeft dat er in de Duit- sche filmindustrie op halve kracht of zelfs hee lemaal niet gewerkt wordt, vergist zich. Overal in de ateliers van de Duitsche film gaat het werk regelmatig door. FTLMA. Op Donderdagavond 28 September a.s. zal in het theater Tuschinski te Amsterdam in een ga lavoorstelling de eerste vertooning worden ge geven van de nieuwste film der Nederlandsche Filmonderneming Filmex „De Spooktrein" onder regie van Carl Lamac vervaardigd naar het be kende tooneelsthuk van dien naam. Tevens zal bij deze gelegenheid herdacht wor den het 20-jarig filmjubileum van den pioduc- tieleider dezer film, Rudolf Meyer. en nog meer! DE RITZ BROTHERS parodiëeren Wij brachten één dezer dagen een bezoek aan Babelsberg. Het is juist koffiedrinken, wanneer wij in de Ufastad "komen. De zon schijnt prach tig. en de tuin voor het restaurant vlak bij den hoofdingang is derhalve vol. Fuchs, de goede geest van deze afdeeling, haalt spijtig zijn schou ders op. Hij heeft werkelijk geen tafel voor ons vrij. „Drie films zitten hier", zegt hij, „maar die gaan direct weer aan het werk, dan wordt het wel stiller. Eduard von Borsody verschijnt. Hem over komt hetzelfde. Hij is zoo juist met zijn staf en alle medewerkers van de buitenopnemingen te ruggekomen. „Congo-express" heet zijn nieuwe film. „Voor den eersten keer", vertelt ons de regisseur, „kan ik bij deze materie het sensatie element ondergeschikt maken aan het eigenlijke gegeven. De film is ook wel sensationeel, maar dat is het slot. Veel meer is mij aan het men- schelijke er\ de verwezenlijking daarvan gele gen, en daarvoor heb ik krachten als Willy Bir- gel, René Deltgen en Marianne Hoppe tot mijn dienst". Hier wordt ons gesprek onderbroken door het ratelen van een ouderwetsch rijtuig, dat getrok ken wordt door vier schimmels. Het is een re- quisiet, dat gebruikt wordt voor een nieuwe Ufa-film „Vrouwendiplomatie", waarin Marika Rökk, Willy Fritsch. Karl Kuhlmann, Georg Alexander, Ursula Herking, Aribert Wascher, onder regie van Georg Jacoby spelen. Behalve deze beide films is Carl Boese bezig met een vroolijke muziekfilm „Meine Tante Deine Tante", met onzen landgenoot Johan Heesters, Oily Holzmann, Ralph A. Roberts e.a. En zoo kunnen wij verder gaan met het op noemen van films, die grootendeels klaar zijn, of zelfs al gemonteerd worden. Vermelden wij slechts: „Wachtwoord Machin" met Paul Dahlke en Viktoria v. Ballasko. .Centrale Rio" met Camilla Horn en Ivan Pe- trovitsch. „Moederliefde" met Paul Hörbiger, Kathe Dorsch, Wiener Sangerknaben. „Brand op den Oceaan" met René Deltgen en Hans Söhnker. „Van goede familie" met Ilse Werner. „Johannisfeuer" met Maria Koppenhöfer en Otto Wernicke. Resumeerend kunnen wy vaststellen, dat van de nieuwe Ufa-productie, welke voor Holland uit 30 films bestaat, reeds 8 kant en klaar zijn en 9 hun voltooiing naderen, zoodat men kan aannemen, dat zich voor het einde van dit jaar ruim de helft van de nieuwe productie in on land zal bevinden. grijpt er niet veel van. Na een poosje weet je precies waar het om gaat en dan kijk je zelfs heel bestraffend in de richting van den een of anderen electricien, die een aanwijzing maar niet kan begrijpen. Dan ben je op den goeden weg. Je voelt je deel van dit groote geheel. Met zoo'n ontdekking kan je op het tooneel niet anders dan je voordeel deen". Het werk viel over 't algemeen bijzonder mee, maar ik moest beginnen met het bren gen van een offer. Ze hadden voor mij. toen men de verfil ming begon, een pracht van een pruik ge maakt. die het op het tooneel uitstekend ge daan zou hebben. Op de film daarentegen bleek het een fiasco. Er zat dus niets anders op: mijn haar moest er af En mevrouw v. d. Lugt vertelt verder: „Voor de film was er nog een andere moeilijkheid. Mijn mond is voor een jongen helaas veel te klein. Op het toonel is dat niets. Met wat schmink is het zoo in orde. Maar op het doek leek het wel alsof ik mijn lippen heel slordig met roode jam had ingesmeerd. Toen heeft mien er iets heel slims op gevonden. Op vernuftige manier heeft men mij een hazenlip gegeven. En bij de opnemingen heb ik nu precies den mond, dien ieder echt boefje zou kunnen hebben". „Nu graag iets over de vreemde ervaringen, die u zeker zult hebben opgedaan",, zoo vra gen wij mevrouw van der Lugt. Annle \an Ees lachte. „Gekke dingen ge beuren altijd bij de film, en sommige zal ik mijn heele leven blijven onthouden. Zoo bij voorbeeld, wanneer Boefje door zijn ouders is opgesloten. Hij klimt door een raampje naar buiten en vlucht over de daken. Wij moesten voor die scène naar Rotterdam. Naar een van de drukste en armetierigste gedeelten van de stad. In de Vlasgang, die ligt in de wijk achter de Delftsche Poort, werd gefilmd. Er was een geweldige belangstelling. Alles wat eion pet op had was komen kijken. Er wer den opmerkingen gemaakt als: „Hé, ik weet toch wel, dat je geen knul bent". Maar veel grappiger was het gesprekje, dat een van de medewerkers heeft afgeluisterd. Twee Rot terdammers keken toe, staarden mij eens goed aan en zeiden: „Ik wist niet dat Van der Lugt zóó'n jonge kerel was". Vindt u dat niet aardig? We hebben er erg om moeten lachen. En toen kwam eindelijk de opneming. U moet weten, ik heb het vertikt een plaats vervanger te nemen. Als ik Boefje speel, dan heeft het publiek er recht op mij en mij alleen kele keer in de filmstudio voor stoffeering" van de een of andere cabaretscène. Bijna zou Viviane gaan terugverlangen naar het mode atelier, doch zij hield moedig vol. Niemand wist hoe verschrikkelijk zij dit figuranten- bestaan vond. Een schoonheidswedstrijd bracht opnieuw een straaltje hoop. Viviane werd uitgeroepen tot „Miss Paris". Vijf jaar lang bestormde zij alle filmmaat schappijen om een klein filmrolletje, doch geen der producenten achtte haar schoon heid een voldoende waarborg voor filmtalent en als filmactrice had zij nog nimmer iets ge presteerd, want haar werd nooit de gele genheid gegeven om te kunnen bewijzen, wat zij waard was. Eindelijk wilde Edmond Gréville (die in Nederland de film „40 jaren" regisseerde) haar een kans geven in „Retour au Paradis". Sedert dien ging haar ster snel omhoog. Zij heeft reeds in tal van films gespeeld, die alle bijdroegen om haar naam ver buiten Frankrijk bekend te maken. Haar film „Vrouwengevan genissen" werd in Nederland wel het meest bekend. Zij speelde o.a. nog in „Esclave Blanche", „Safia" en „Tradition de Minuit". Zeer onlangs werd haar nieuwste film „Gi braltar" voltooid, waarin zij naast Erich von Stroheim een zeer belangrijke rol vertolkt, een film die door N.V. „City-Film" in Neder land wordt geïntroduceerd. Als volgende films worden voor haar genoemd ,Les compagnons d'Ulysse", naar den roman van Pierre Be- nolt en „Nana", naar den roman van Emile Zola. De productie van RKO Radio's „Vigil in the Nihgt" naar het boek van Cronin, die 2 Augustus werd stopgezet, is 11 September her vat. Met de verfilming werd, toen men drie da gen aan den gang was, opgehouden wegens ziekte van de hoofdrolspeelster, Carole Lom bard. Inmiddels is de ster weer hersteld. Verdere medespelenden, in de film zijn Brian Aherne, Anne Shirley, Brenda Forbes. Robert Coote en Rita Page. Leslie Howard en Walter Futter, die, na een verblijf in Hollywood, thans op weg naar Engeland zijn, om gezamenlijk aldaar 2 films voor RKO te produceeren, verwachten de eerste hiervan. „The Man Wo Lost Himself". half November gereed te hebben en de copie omstreeks Kerstmis af te leveren. Behalve als mede-producent, zal Howard te vens als mede-regisseur en ster in de film op treden. Professor Happy End. te zien. Zoo dacht ik er over: geen trucjesI Dat beteekende dus, dat ik door dat raampje moest klauteren, over de daken verder gaan en tenslotte langs een muur naar beneden. Ik moet u zeggen: ik voel mijn spieren nog. „T>e dtie musketiers" Johan Heesters. „De Zwarte Extase" is een filmwerk, dat zeden en gewoonten van vreemde volkeren voor ons ontsluit. (Palace Familie Cinema.) Het Fransche filmpubliek heeft zijn hart verpand aan Viviane Romance. Met groote meerderheid van stemmen werd zij bij een onlangs gehouden referendum geproclameerd tot Frankrijks '„Ster no. 1". Viviane Romance is geen ster, die plotse ling uit het niet opdook. Zij is ook geen af stammeling van een bekende tooneelspelersfa- milie, zoodat zij niet kon steunen op een oude tooneeltraditie of op een bekenden naam. Zij is een meisje, dat uit het volk is voortgeko men en het verlangen naar het tooneel kwam bij haar alleen voort uit een ongelukkige jeugd, waarbij zij het tooneel als een betere en gelukkige wereld ging zien. Duizenden meisjes droomen zoo van het tooneel en ook Viviane Romance had er feitelijk nooit aan gedacht, dat zij nog eens een actrice zou wor den. Toen Viviane 10 jaar oud was. gingen haar ouders scheiden. Zooals het juist zoo vaak gaat bij dergelijke meeningsverschillen tus- schen ouders: het kind werd de dupe. Moeder kon het kind niet onderhouden, vader wilde het niet bij zich houden. Zoo zwierf Viviane een tijdlang van het eene familielid naar het andere. Dan werd zij weer eens aan de zor gen van deze tante, dan weer eens aan ge nen oom toevertrouwd. Zoo kreeg Viviane al vroeg een eigenaardige kijk op de menschen- maatschappij, die nu juist niet de meest blij moedige was. Toen Viviane 14 jaar oud werd, moest zij gaan werken op een zijdefabriek in Lyon. Het leven van een fabrieksmeisje is niet rooskleu rig en steeds weer piekerde zij er over hoe zij uit dit sleurleven kon wegkomen. Iedere cent, die zij voor zichzelf kon houden, legde zij op zij, in afwachting van den dag, dat zij Lyon zou kunnen verlaten. Op een dag trok zij de stoute schoenen aan en verliet voorgoed het huis van haar oom, op weg naar Parijs, waar zij haar moeder wist te wonen. In Parijs werd zij leermeisje op een mode atelier. Het eenige verschil met haar leven in Parijs was, dat zij nu wat meer vrijheid ge noot, doch het was nog geen weelde en geen vervulling van een levensdroom. Op een 14de Juli. den Nationalen Feestdag in Frankrijk danste Viviane met haar vriendinnetjes op een der boulevards. Hier zag haar iemand, die haar werk kon verschaffen bij de revue van Mistlnguett. Viviane accepteerde blindelings. Hier was dan eindelijk haar kans om aan het tooneel te komen Het was echter een bittere teleurstelling. Verder dan de rol van een figu- rantje kwam zij niet. Via de „Moulin Rouge', kwam zij aan het „Bal Tabarin een een en- LUPINO LANE EN SALLY CRAY demonstreeren de

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1939 | | pagina 14