Jac.v.d. Noord De hoop blijft. JefeL 10940 Siet adxes wn uextcouwen de Handschoenen schoenkiont^en tutóetiaatzen cfCacvdemse Qwmtenfud Hogenbijl Aiitta ihIdoi fa. l/aste JCecstMaaken k ■nouuc/i '7 rr KERSTMIS. Spaarne 60 PALTHE! Persen! Piekfijn! P.CCO Voor Kerstmis: Boekhandel VEKO Zijlstraat b Voor de WILD EN Kerstdagen GEVOGELTE CASTRICUMMER WILDHAL WOENSDAG 20 DECEMBER 1939 HAARLEM'S DAGBLA'D erstmis is iets anders dan het versieren van onze woning met hulst en roode pa pieren klokjes, óók meer dan het bran den van kaarsen in een denneboom (als het althans bij dit uiterlijke blijft!) en natuur lijk heeft dit heilige feest in het geheel niets te maken met het feit, dat velen er een gelegenheid in zien te smullen van krentebrood of wildscho- tels. Kerstmis is, dit mag nooit vergeten worden, de herdenking van Christus' geboorte. Het heeft indertijd het zal nu een kwart eeuw geleden zijn veel indruk gemaakt dat dr. A. H. den Hartog, de latere Amsterdamsche hoog leeraar, destijds predikant bij de Ned. Hervormde Kerk te Haarlem, verontwaardigd het dennegroen van den kansel der Nieuwe kerk trok, terwijl hij met trillende stem uitriep: „Kerstmis is geen feest, het is een herinnering aan den droefsten dag uit de geschiedenis der menschheid, die im mers zoo diep gevallen is, dat de heilige God Zijn eigen Zoon moest offeren om haar te redden!" De Bijbel is als een diamant met veel facetten. De geboorte van Jezus wordt in het evangelie van Lucas zoo eenvoudig verteld: en Maria baarde haar eerstgeboren zoon en wikkelde hem in doeken en legde hem neder in een kribbe, omdat er voor hen geen plaats was in de herberg. Maar het is hetzelfde feit dat in het diepzin nige Johannes-evangelie aldus is neergeschreven: In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God en het Woord was God. En het Woord is vleesch geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als des eenig geborenen van den Vader, vol van genade en waarheid. Johannes (de Dooper) heeft van Hem ge tuigd en heeft geroepen, zeggende: Deze was het van wien ik zeide: Die na mij komt, is voor mij gekomen, want Hij was eer dan ik.... Kerstmis staat niet op zichzelf. Als alleen de geboorte van den Messias herdacht kon worden, zou dat de menschheid niet baten. Kerstmis heeft pas volledige beteekenis gekregen door de Heils- feiten die op andere feestdagen herdacht wor den. Goede Vrijdag: „Christus is gestorven voor onze zonden". Paschen; „Wat zoekt gij den le vende bij de dooden? Hij is opgestaan", Hemel vaartsdag: „Deze Jezus die van u is opgevaren is naar den hemel, zal op gelijke wijze wederkee- ren" en Pinksteren: „en ik zal uitstorten van Mijnen geest op alle vleesch". Paulus vat tenslotte alles samen als hij roemt in het geloof: „Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad. Want ik ben verzekerd, dat noch dood. noch leven, noch engelen, noch machten, noch heden, noch toekomst, noch krachten, noch hoogte, noch diep te, noch eenig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere". De engelen hebben in de velden van Efrata gezongen het: Eere zij God, Vrede op aarde, in de menschen een welbehagen. Nog weinige uren en de kerkklokken gaan weer luiden om te verkondigen dat het Kerstmis is. Maar die blijde klanken zullen nu nauwelijks hoord worden, wreed worden ze immers overstemd door den donder van het kanon. Schrille tegen stelling. Geen vrede maar oorlog! Haat in plaats van liefde! De klacht van den profeet Jesaja moet herhaald worden„en wij hebben Hem niet geacht". De neerbuigende liefde van God, die in Jezus' geboorte de wereld met zichzelf verzoenen de was, werd genegeerd. Eens krijschte het volk van Jeruzalem tot den Vredesvorst „Kruist hem! kruist hem!, wij willen niet dat deze over ons Koning is." Nu negentien eeuwen later wordt de lucht verscheurd door diezelfde uitroepen. O droeve tijd! Het trotsche paleis van de humaniteit, dat de menschheid had opgetrokken op de pijlers van beschaving, naastenliefde en verdraagzaamheid, schudt op zijn grondvesten. Zal het geheel ineen storten, waarna elk slechts trachten kan van het puin der ruïne zooveel te redden dat hij zich een armelijk krot kan bouwen dat gestut wordt door egoïsme en hebzucht? De oorlog heeft alom vertwijfeling gebracht. Het vertrouwen is verscheurd. In wanhoop kermt menig geslagen mensch: bestaat er nog een recht vaardig God? Had de Almachtige ons niet voor deze ramp kunnen behoeden? Maar als de menschheid God wil gaan nareke nen is het altijd mis. Dan klopt de rekening niet. En dat komt omdat wij alleen een uitkomst van de som als goed willen aanvaarden als die is zooals wij die gaarne wenschen. Wij vergeten zoo licht, dat er in den Bijbel staat: „Mijne ge dachten zijn niet ulieder gedachten". Het eerst werd het Kerstevangelie gehoord in de velden van Efrata. De engel zei in den nacht waarin Jezus geboren werd tot de herders in het veld: „Vreest niet, ik verkondig u groote blijd schap". Vreest niet! De herders waren door schrik be vangen vanwege het grootsche dat zij zagen. Duisternis bedekte de aarde toen zij de wacht hielden over hun kudde, plotseling stond een engel des Heeren voor hen, omstraald door he- melsch licht. Lucas zegt het: „zij vreesden met groote vreeze" Vreest niet! dat is ook de boodschap, de blijde boodschap, die ons op dit Kerstfeest tegenklinkt als een troostwoord uit den hemel. Alles wat rondom ons gebeurt verschrikt ons. Als eens de discipelen in den storm op het meer roepen ook wij „Meester, Meester, wij vergaan!" Toen bestrafte de Meester wind en golven, maar wie zegt ons, dat God ook nu onze smeekbeden zal verhooren en het onheil dat de wereld teistert zal afwenden? Lezen wij ook niet meermalen in de gewijde geschiedenis, dat God het oude bonds volk, als het zich weerbarstig tegen Zijn leiding toonde, tijdelijk aan de dwaasheid zijns harten overgaf? Heeft ook Jezus niet gezegd: „Meent niet, dat ik gekomen ben om vrede op aarde te brengen? Neen, zeg ik u, veel eerder verdeeldheid. „Wanneer gij een wolk ziet opkomen in het Westen zegt gij dadelijk „er komt regen" en het gebeurt. En wanneer gij den Zuidenwind ziet waaien, zegt gij „er zal warmte komen" en het gebeurt. Huichelaars, het aanzien van aarde en hemel weet gij te onderscheiden, waarom onder scheidt gij dan dezen tijd niet?" (Lucas 12 54—56). En toch behoeven zij die gelooven niet be vreesd te zijn in den storm die nu de aarde doet krimpen. Niet omdat zij zekerheid hebben dat zij van ellende en verdrukking vrijgesteld zullen worden maar door de duisternis gaat liet toch naar het licht. In het Hoogepriesterlljk gebed (Johannes 17) richt Jezus zich tot den Vader: „Ik bid niet, dat Gij degenen die Gij Mij gegeven hebt, uit de wereld wegneemt, doch dat Gij hen bewaart voor den booze. Ik wil, dat waar Ik ben, ook zij zijn die Gij Mij gegeven hebt". Zal God toelaten dat de volken zich zelf ver nietigen? Wij weten het niet. Alleen weten wij, dat God Sod om beloofde te sparen als er nog enkele rechtvaardigen ge vonden werden. Ook dat God aan Jona zei: „En zoude Ik die groote stad Ninevé niet ver- schconen, waar veel meer dan honderd en twin tig duizend menschen in zijn die geen onder scheid weten tusschen hun rechter- en hun linkerhand, daartoe veel vee?" Daarom mogen wij blijven hopen. Niet alles is duister rondom ons. Wie het zien wil, ontdekt gelukkig lichtpunten. Het wolkje „als eens mans hand", dat de profeet Elia op den Karmel zag, groeide óók, zoodat later de regen verkwikking bracht op het van droogte verschroeide land. Niet al het goede in de menschen is verstikt. De bewoners van Haarlem brengen duizen den tezamen om een Kerstgave aan de Stille Armen mogelijk te maken. Een der gevers, blijk baar geen kapitalist, brengt f 100 onder het motto „uit liefde tot Jezus". Dat was een offer; ongetwijfeld zullen er vele offers onder de giften zijn. Engelsche vliegers redden Duitsche vliegers, vijanden, die hulpeloos op de zee ronddrijven van een wissen dood. Een Duitsch officier van de „Graf Spee", wien beide beenen waren afgeschoten, zegt: „helpt eerst de andere gewonden, en kom het laatst bij mij. En dan het zeer belangrijke feit, dat er in dezen oorlog geen oorlogsstemming onder de volken is waar te nemen. Er wordt gevochten, maar van den eersten dag af, wordt naar vrede verlangt. Enthousiast is enkel het Finsche volk, maar dat strijdt alleen om den vaderlandschen grond tegen den invaller te beschermen. Een volk dat zijn leiders die naar den aanvaller gin gen om te onderhandelen toezong: „Een vaste burcht is onze God", is geen volk dat geweld daden wil. Het troostte het Finsche volk onge twijfeld dat het ook kon zingen: >,Ons sta dien sterken Held ter zij, Dien God ons heeft verkoren. Gij vraagt zijn naam, zoo weet. Dat Hij de Christus heet, Gods ééngeboren Zoon Er valt den laatsten tijd een opleving op geestelijk gebied waar te nemen. Steeds luider klinkt veler stem: terug tot God! Onder de volken is een verlangen naar Kerst mis waar te nemen. Dit kan alleen verklaard worden door een algemeen verlangen naar Vrede. Kerstmis is Immers het feest van den Vrede! Het is of er één groot sterk verlangen opwelt dat door dit Kerstfeest de Vrede nader zal komen. Zoo ooit, dan zal er nu om Vrede gebeden worden. In den nacht van Jezus geboorte schitterde een nieuwe ster aan den hemel, die den drie Koningen den weg naar Bethlehem wees. Die ster van Bethlehem staat nog aan den hemel te glanzen in onverminderde kracht. Het Kerstfeest, al wordt het nu onder droeve omstandigheden gevierd, behoudt zijn troost voor de geloovigen. Zij ervaren bij vernieuwing de kracht die er ligt in het oude gezang: Rust mijn ziel, uw God is Koning. C. J. VAN T. Verder Kastanjes, Hazel noten, Amandelen, Para noten. Groote voorraad Groenten, als Holl. Bloemkool, harde Spruiten, dik wit Lof, malse Andijvie, Kropsla en ver schillende andere soorten GROENTEN. Sterappelen 10 pond voor 65 ct. Bellefleurs 10 pond voor 45 ct. Bellefleurs 10 pond voor 65 ct. GouHreinetten 10 pond voor 75 ct. Goudreinetten 10 pond voor 100 ct. Present v. Engeland 10 pond voor 100 ct. Groninger Kronen. 10 pond voor 100 ct. Handperen per pond vanaf 15ct. Moesgoudreinetten 10 pond voor 50 ct. Roodkokende Stoofperen 10 pond voor 50ct. Doosjes Dadels, pakjes Dadels zonder pit, zakjes gepelde Noten, zeer voordelig. Grote Noten vanaf 25 ct. per pond (50 soorten) met en zonder kap v.a. 0.70 (laag en hoog model) v.a. 1.50 en SCHOENEN v.af 3.75 ZEILMAKERIJ TOUWHANDEL DEKKLEEDENFABRIEK FIRMA SPIJKSTRA Koningstr. 46 tegenover Gerzon Kerstboomen, die in vele huiskamers het Kersijeest zullen opluisteren. Dijkgraaf en Hoogheemraden van Rijnland te Leiden bieden te huur aan, voor den tijd van drie jaren, van 1 Januari 1940 tot 31 December 1942 het visch- recht in het Katwijksche ka naal, in de Maandagsche wate ring en Dinsdagsche watering, te Spaarndam buiten de sluizen, in het Spaarne en in den maal- boezem, en in het Kanaal ach ter Alphen. Nadere omschrijving en voor waarden zijn verkrijgbaar a 0.25 ter secretarie van Rijn land, Breestraat 59, Leiden (postrekening 300680). Aanbiedingen worden inge wacht tot 1 Januari 1940. Uw zaak verkoopen MAKELAAR H. SNOECK Groote Houtstraat 127 Telefoon 18226 Zonder eenigen weerstand schrijft u met een .Mg Ben Vulpenhouder I Prima materiaal, 10 jaar! garantie f 3.501 Boekhandel Van Cittert Spekstraat 14, Telef. 108391 Voor de KERSTDAGEN. Gezellige winteravonden met Doet nu Uw keuze uit de ongeëvenaarde HOGENBIJL- collectie! Nog oude lage prijzen! Desgewenscht zeer gemakke lijke betalingscondities van af 75 cent per week, zondei verplichte vooruitbetaling eneen jaar gratis les Oude Groenmarkt 28, Tel. 1427 De zaak waarmaziekinzit! BLIJFT U WARM Wij hebben nog een flinken voorraad en niet duur HANDSCHOENEN EN WANTEN, gebreid, qq een pracht kieurenassortiment vanaf O «7 LEDER GEVOERD, OOK VOOR DE FIETS vanaf ^bO SHAWLS, heerlijk warm voor Dames, Hee- m ren en Kinderen vanaf DIKKE WOLLEN SOKKEN vanaf #57 SPORT- en SKISOKJES, ook extra xware v. d. schaats Truien, Vesten, Pullovers, Onderblouses, Kniewar- mers, Slaapsokken, Peignoirs, Bedjas|es en Shawls OSTADESTR. 4 TELEF. 10415. Kleverpark, SINDS 1898 CHRISTMAS GREETINGS BOEKEN - VULPENNEN - KALENDERS LUXE POST Tweede huis vanaf 't Stadhuis Haarlem. i PRIJZEN vanaf f 955.— LAADVERMOGEN 750—1250 K.G. BENZINEVERBRUIK 1 17 111. Open en gesloten modellen. lelef. 11025 - GARAGE GEBR. BRINKMANN - Smedestraat 22 Familiebijeenkomsten huiselijkheidkerstkransen enkerstklanken door de radio. Op een van de nieuwste, zuiver afgestelde toestellen van PHILIPS OF TELEFUNKEN Een heerlijk en rustig bezit, want de garantie en service van ons bureau staan er achter. We rullen vanzelfsprekend ook in. Koninginneweg 6, bij de Raambrug. Telefoon 14024 Voor Kerstgeschenken EUN'S LOEMENMAGAZIJN Gierstraat 75 - Tel. 14858 - Haarlem Alle soorten Prima kwaliteiten SMEDESTRAAT 36 - TEL. 12735 A. TROMP

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1939 | | pagina 11