S. J. de Goede - Edego RADIO RADIO Merkwaardige Fransche producten. De wereld beeft La béte humaine. Safia's leugen. M.O. Boekhouden Staatspraktijkdiploma Praktijkdipl. Boekhouden FRANSCH Alfred SAROT Meisjes gevraagd dame huishoudster H. O. V. Gedeelte van BUITENHUIS iHr Meisje-alleen NET WERKMEISJE NET DAGMEISJE flink keukenwerkmeisje ZIJLWEG 49 Haadms df$ikd Regen - Regen - Regen GROOT WINKELHUIS Waarin U ook adverteert, wélk ander reclame-middel Uook gebruikt, Courantenreclame M A A N D A G 8 JANUARI 1940 HAARLEM'S DAG BEAD IT Critiek op: Een Fransche film? Oh, dan is ie beslist goed! Het is tegen deze opvatting van velen, die het met de film goed meenen, dat ik hier waarschu wen wil. Te denken dat elk product, dat uit de Fransche studio's komt, een zeer bijzonder pro duct is, gaat niet op, evenmin als het juist is dat elke film, die uit Hollywood komt, a priori als 'n film zonder cultuur bestempeld kan worden. Mij de Fransche films is er wel degelijk kaf onder het koren, ta.v. de Hollywoodsche voortbrengselen kan men zeggen: daar is koren onder het kaf. In beide gevallen blijft uitkijken de boodschap. „La maison du Maltais" (Safia's leugen) is een rasecht paardje uit den stuiversromanstal. Als amusement is deze film zeer wel te genieten al thans voor menschen, dié niet opzien tegen een beetje romantiek van het Oosten, die zich tot die van het Westen verhoudt als die van den dwepe- rigen verteller van duizend-en-één-nacht verha len tot een Volendammer boer; beide zijn dus even onecht. Ook bij deze Fransche film dreigt het gevaar dat ze a priori aangeslagen wordt in de klasse, welke de Fransche industrie groot heeft gemaakt, alleen reeds omdat ze van Franschen filmbloede is. Pierre Renoir en Viviane Romance zijn namen, die verbonden zijn aan buitengewone cinematografische successen. Deze voortreffelijke acteur, en de charmante actrice spelen hier in een film, waar zij als filmpersoonlijkheden ver boven uit steken. Met hun routine voldoen ze aan hun opdracht en voltooien hun rollen, maar van hoog tepunten kan geen sprake zijn, want al zouden zij die willen bereiken, zij zouden tegen het plafond van de beperktheid van het gegeven springen. Zelfs Louis Jouvet is voor deze film in 't geweer ge roepen en ook zijn persoonlijkheid barst aan alle kanten uit den inhoud van de film. Immers; al draagt een aap een gouden ring, hij is en blijft een leelijk ding. derhalve: al laat men in een stui versroman acteurs en actrices optreden, die zich tot stuivers verhouden als gouden tientjes, het blijft een stuiversroman. Als zoodanig is deze film „Safia's leugen'' echter best te genieten, maar er zijn nu eenmaal menschen, die in een bioscoop andere dingen willen zien dan ze in den trein le zen, en voor die menschen zij dit geschreven. Hoewel ook de film „La béte humaine" (Het dierlijke in den mensch) het peil niet bereikt, waardoor de Fransche film terecht een fameuzen naam heeft gekregen, is hier m.ï. sprake van een filmgeval, dat de aandacht van eiken ernstigen filmliefhebber verdient. Het is niet de eerste keer dat men Zola op het witte doek heeft gebracht, en het zal ook de laatste wel niet zijn, en toch zou het wellicht beter voor de cinematografie zijn wanneer ze Zola met rust liet. In de eerste plaats is het heelemaal niet noodig dat de gedachten van dezen grooten schrijver „tot den volke' uitgedra gen" worden, hetgeen wellicht de vertolking-per- film nog zou kunnen rechtvaardigen, want Zola heeft zijn gedachten reeds in voor iedereen dui- ,,d?lijkeo en begrijpelijken vorm gebracht. Boven dien kan men toch moeilijk beweren dat de pro- bletnen uit Zola's tijd gelijk zijn aan die uit onzen tijd. Ja, waarschijnlijk zijn er overeenkomsten, maar Zola zou toch nooit zijn boeken in dezen tijd geschreven kunnen hebben, zoodat ook in deze richting geen reden voor verfilming te vinden is. Dan resteert de mogelijkheid dat de cineast zoo'n voorliefde voor Zola heeft dat hij hem beschouwt als een geestelijke bron voor zijn eigen scheppin gen. Nemen we aan dat dit bij de film „La béte humaine" het geval is dan pleit het feit dat de ci neast de personen uit Zola's boek in moderne klee- ren stak en in de moderne wereld doet herleven voor deze veronderstelling, maar dan moet de maker ook van meening zijn dat de problemen uit Zola's boek moderne problemen zijn, en dat zullen velen toch betwijfelen. Voor mijn gevoel demon streert zich in deze film dan ook zeer duidelijk de gaping tusschen den ouderen ondanks alles wat men op 1940 tegen heeft toch meer primitieven tijd, en de moderne wereld. De handelingen dei- personen zijn krachteloos geworden doordat men* ze in den modernen tijd heeft getransponeerd. De moord in den trein is zonder dramatische span ning, de aanslag van den machinist op den sta tionschef krachteloos, de liefde tusschen den ma chinist en de vrouw van den stationschef, en de jaloezie van den stationschef, ach. men heeft zoo het gevoel dat al deze bewogenheden Icings ons gaan alsof ze op een andere golflengte uitgezon den zijn dan die, waarop ons gemoed tegenwoordig is afgestemd. Met dat al is deze film het zien zeer waard. Maar men ga er echter niet heen met het oordeel- bij-voorbaat een topprestatie van de filmkunst te zien. Deze film is het gevolg van een compromis. En een compromis kan zeer merkwaardige resul taten hébben en veel goeds afwerpen, maar lei den tot een hoogtepunt kan het ons nooit. „De wereld beeft", de Fransche film, die op het oogenblik in Amsterdam wordt vertoond, is een interessant voorbeeld van een goede bedoeling, die niet goed werd verwezenlijkt. De hoofdgedachte is deze: de wetenschap in uiterste consequentie doorgedacht heeft tot bedoeling om alle toeval en wat dies meer zij uit het leven te bannen en zoo noodig het leven vooruit te bepalen en zelfs het tijdstip van het einde uit te rekenen. Maakt al de wetenschap, wanneer ze zich in die richting ver der ontwikkelt, de menschheid beter? Neen, we worden er als maar ongelukkiger door. Juist het pnbekende van den dag van morgen is de bron van ons geluk. Ge zult waarschijnlijk dit gegeven ook niet on aardig vinden, maar ge zult het dan tevens met me eens zijn dat het zijn uitwerking in het sym bolische zal moeten zoeken, want een wetenschap, die ons het leven vooruit vertelt, is toch geen rea liteit; er zijn menschen, die zich er op orienteeren. De machine, die in de film voorkomt, en die de levenslijn van den mensch kan bepalen en ook met moment waarop deze lijn afgebroken wordt, kan men als een symbool van een wetenschappe lijke richting in het menschelijke denken en stre ven opvatten. Indien de maker van de film deze machine als middelpunt had beschouwd en de uit werking ervan had gepeild op allemaal verschil lende menschen, had er wellicht een film kunnen ontstaan van het niveau van „Rue Michel" of „Bal boekje". Maar de film hinkt op twee gedachten, eenerzijds tracht men inderdaad het gegeven langs symbolischen weg te verwezenlijken, met het pei len van het effect van de machine op de men schen. anderzijds echter spint men een verhaal er dooreen, dat zich er op instelt dat in de huidige samenleving zoo'n machine als realiteit bestaat. Symboliek en realiteit komen in deze film niet uit elkaar voort, maar zitten elkaar in den weg als hvee menschen, die tegelijk een deur in willen gaan en derhalve geen van beiden binnen komen. Eén korte scène doet ons met eenige spijt voelen dat deze film had kunnen worden tot een tweede „Balboekje" of een ..Rue Michel" met die geestige dieptepeilingen, die de Fransche cineast zoo fijn tjes in de menschelijke ziel kan verrichten; het is de scène, waarin de huisvader, die door de behan deling van de machine te weten is gekomen dat hij nog kort te leven heeft, zijn vrouw, die hem bedriegt, het leven beneemt en zichzelf bij de po litie aangeeft omdat het over een paar dagen toch uit zal zijn met alles. Maar hoezeer worden we te leurgesteld wanneer een andere patient, die te we- ten is gekomen dat hij nog heel lang te leven heeft, maar die juist niet wil leven omdat alles voor hem een kwelling is, tracht zelfmoord te plegen, het geen hem niet gelukt. Want niet het feit op zich zelf, dat voor deze situatie zeer karakteristiek is, maar de volkomen'doorzichtige, welhaast „zoute- looze" manier, waarop dit gebeuren plaats grijpt, geeft ons in klein bestek den indruk dat in deze film -een goed gegeven op verkeerde wijze is uit gewerkt. En toch, deze film en dat kunnen we van „Safia's leugen" niet beweren onderscheidt zich van de massaproductie, juist door het streven naar iels bijzonders, naar de uitdrukking van gedachten, naar de vormgeving van hetgeen de mensöhelijke geest beweegt, en dat de Fransche cineasten ip dit pogen wel eens mis slaan of niet heelemaal raak, is te begrijpen, en dit mag ons er niet van weer houden deze films te gaan zien. Maar dan moeten we de critiek niet laten zwijgen. In het feit dat men iets de moeite van het critiseeren waard vindt ligt reeds een mate van appreciatie. En door ook de tekortkomingen aan een oordeel te onderwer pen leert men het goede des te hooger aanslaan. v. H. Nederlandsche Reisvereeniging. CABARET-AVOND. Het was Zaterdag voor de eerste maal, dat de Haarlemsche afdeeling der Nederlandsche Reis vereeniging haar cabaretavond in den Stads schouwburg gaf. Het bestuur meende zooals de voorzitter de heer J. G. Kroon in zijn openings woord mededeelde dat het programma meer tot zijn recht zou komen in een schouwburgzaal dan in het groote concertgebouw. Wij kunnen dit niet anders dan beamen, want onze stads schouwburg is, wanneer de zaal zooals Zater dag gevuld is, altijd intiemer dan de ongezel lige concertzaal. Het was een aardig, afwisselend programma, dat voor dezen avond was samengesteld, al gaf het dan niet zuiver cabaret. Toch zal wel nie mand van het publiek zich beklaagd hebben over de twee uitstekende variété-nummers van den acrobaat met een Amerikaanschen naam, die een Hollander van zuiver ras bleek te zijn. Deze acrobaat werkte op zijn hoofd handiger en vlugger dan menig equilibrist op zijn voeten en vooral het slotnummer, waarin hij met zijn beenen in de lucht van een bed met een pop een soört draaiende bal maakte, had een davei-end succes. Maar het was toch in de eerste plaats Alex de Haas, die er Zaterdagavond den gang in bracht. De Haas was heel goed op dreef en wist reeds dadelijk bij zijn eerste optreden contact met de zaal te krijgen vooral met de „bovenverdie ping", waar de geïnviteerde militairen zaten met zijn mobilïsatie-Witzen en zijn herinnerin gen uit zijn eigen militairen tijd. De liedjes, die Alex de Haas zingt, zijn goed cabaret en dikwijls zooals die van de huwe lijksaanzoeken en de Families Van Dam en Van Dalen zelfs geestig en hij draagt ze zich zelf aan den vleugel begeleidend vlot voor, al wordt het op den duur wat eentonig, omdat zijn voordracht de fijne nuanceering mist, waardoor een Louis Davids zich zoo onder scheidde Met genoegen hebben wij ook weer de Retti- cinis in hun acrobatische dansen gezien. Het duo heeft zijn dansen technisch zeer geperfection- neerd en de derde van dit trio. die zich Corelli noemt, gaf een allerkoddigste tap-dans, die nu eens afweek van wat wij in dit genre gewoonlijk op de planken te „genieten" krijgen. En dan was er nog Dora Schrama, die zich hoe langer hoe meer ook thans in haar actie tot een voortreffelijke soubrette ontwikkelt. Zij be weegt zich nu zeer vrij op het tooneel en weet een zaal met haar zang te entraineeren. De heer Monnikendam met zijn „Haarlem Kings" zorgde voor het muzikale gedeelte tus schen de nummers en ook dat was in orde. Een gezellige, prettige avond dus, die niet al leen bij de leden van de Nederlandsche Reisver eeniging maar ook bij de gemobiliseerde mili tairen, zeer in den smaak viel. Aan het slot heeft een der onderofficieren namens de gemobiliseerde gasten een hartelijk woord van dank gesproken, wat door den voorzitter, den heer Kroon, in even warme bewoordingen werd beantwoord. J. B. SCHUIL. De nieuwe Stadhuis-vleugel te Haarlem. In April officiéél in gebruik genomen. De bouw van den nieuwen vleugel van het stad huis te Haarlem vordert goed. In het aansluitende gedeelte van het oude Stadhuis zijn al verschillen de lokalen die in denzelfden modernen stijl in gericht zijn als de nu gebouwde nieuwe vleugel in gebruik genomen. De lokalen in den nieuwen vleugel zullen in April gereed zijn. Bij de in gebruik neming zal vermoedelijk een officieele plechtigheid plaats hebben. Zooals men weet worden in den nieuwen vleugel ondergebracht de afdeeling burgerlijke stand en bevolking alsook de gemeentebelastingen. Die af- deelingen vinden nu een tijdelijk onderdak in het oude postkantoor in de Zijlstraat, waarvan de huur op 1 Mei a.s. afloopt. De verhuizing kan dus op tijd plaats hebben. BUITENGEWONE LEDENVERGADERING DER GRAFISCHE GEZONDHEID- VEREENIGING. De Vereeniging tot Bevordering der Gezondheid in de Grafische Vakken zal Dinsdagavond 9 Januari a.s., in het gebouw „de Nijverheid" aan de Jansstraat een buitengewone ledenvergadering houden. Aan de orde zal o.m. worden gesteld „Bespreking van den Beschrijvingsbrief', op welken beschrij vingsbrief voorstellen staan voor het congres dal op 25 Februari te Amsterdam zal worden ge houden. De voorstellen vermelden oxn. wijziging van den bestuursvorm der vereeniging. DIES NATALIS DER AMSTERDAMSCHE UNIVERSITEIT. Hedenmiddag heeft de rector magnificus der Universiteit van Amsterdam, prof. dr. J. J. van Loghem, ter gelegenheid van den 308sten dies na- tal is dezer stichting voor hooger onderwijs, een rede gehouden over aanleg en verschijning. Tot onze groote droefheid is op 4 Januari overleden, onze geliefde Tante en" Oud-Tante ANNA CORNELIA MARIA TIH, in den leeftijd van 86 jaar. Uit aller naam. M. W. E. DE WILDE. Zandvoort, 8 Januari 1940. „De Duinhoeve". Volstrekt eenige kennisgeving. Overeenkomstig den wensch van de Overledene, heeft de bijzetting In het familiegraf op Westerveld heden in alle stilte plaats gehad. Examenopleiding Hugas, Elgersma, Potgieser bericht, dat per 1 FEBRUARI nieuwe cursussen aanvangen voor Voor elk der opleidingen wordt een uitvoerig prospectus met inlichtingen omtrent studie en opleiding gaarne toegezonden. Secretariaat: FRANS HALSPLEIN 9, HAARLEM. Telef. 16372. Voor het laatste Staatspr. ex. slaagden 20 van ome candidaten, waaronder 4 Haarlemsche cursisten. Door een ongeluk over leed onze beste Vader, Be huwd- en Grootvader Jean Baptist Bongers Weduwnaar van J. E. Petrie, in den ouderdom van 80 jaar. Uit aller naam: TH. OPDAM Leidschestr. 157 Haarlem, 7 Jan. 1940 Heden overleed mijn lieve Mevrouw en Vriendin M. Blokhuis-Kroes TRUUS VAN DER VAART Hazerswoude, 7 Jan. 1940 Hooge Rijndijk 120 A. Heden overleed tot onze groote droefheid onze in nig geliefde Moeder, Be huwd- en Grootmoeder Femmina Catharina Moerbeek Weduwe van Abraham Overakker, in den ouderdom van 78 jaar. G. F. OVERAKKER A. J. OVERAKKER M. OVERAKKER— FISCHER FE MM IE Bloemendaal, 7 Jan. 1940 Bloemendaalscheweg 149 De teraardebestelling zal plaats hebben op Donder dag 11 Januari a.s. te 11.30 uur op de Algemeene Be graafplaats te Bloemen daal (Bergweg). E. DüSTERBECK Arts 9 JANUARI geen praktijk. Club en privélessen. (diplome de Paris) GASTHUISSINGEL 26 r. Tel. 14110 Stoomwasscherij Hollandia, Zandvoort. Aanmelden na 7 uur J. F. Hel merstraat 21 b. d. Amsterd.vaart Haarlem Wegens vertrek van familie naar 't buitenland zoekt plaats in moederloos gezin of bij heer alleen. Prima referen ties Br. no. 2952 bur. v.d. blad GEM. CONCERTZAAL Dinsdag 9 Januari 8.15 uur LEDENCONCERT Dirigent: MARINUS ADAM Solist: THEO v. d. PAS. piano. Entree 1.25. Officieren er onder-officieren 0.75. Militai ren beneden den rang van on der-officier 0.40. Autowasscher gevr. in Garagebedrijf, boven 18 jaar. In bezit rijbewijs A, be kendheid met kleine reparaties aan automobielen en banden reparatie vereischt. Br. no. 2950 bur. van dit blad Aank. Automobiel- Monteur gevr., niet onder de 20 j., in be zit rijbewijs A. Moet reeds eeni ge jaren in garage gewerkt heb ben. Br. met opg. van verl. loon en vörigen werkkring no. 2949 bur. van dit blad Kleine hazewindhond verloren, omgeving Zandvoort. Tegen belooning worden gaarne inlichtingen ingewacht p.a Oudhof. Zonnebloemlaan 36. Aerdenhout. te huur gevr., ong. 7 kamers, centr. verw., met gebr. gedeelte van tuin, omtr. Haarlem. Br. no. 2946 bur. van dit blad Wegens sterfgeval zoekt een behandelde ZWART MET WITTE KATER goed tehuis. Adres: Gaelstr. 11 GLASVERZEKERING H. W. VROLIJK, Heussensstraat 16, Tel. 23693. DIRECT herstel uit voorraad. III Haarlem Telef. 11700 12100 12400 Trots alles steeds op tijd en... accuraat! A'dam, Haarlem, 't Gooi, Den Haag, Rotterdam Mevrouw Moltzer-Van Eelde thans Molenweg 10, Doorn) vraagt tegen 1 Februari a.s. een voor haar toekomstige woning Bispincklaan 58, Bloemendaal. Alleen die van goede getuigen voorzien zijn komen in aanmer king, Brieven aan bovenstaand adres te Doorn. gevr. Zon- en Feestdagen vrij. Loon 7 p. w. Gr. Houtstraat 4. Gevr., flink kunn. werken, van 8.30—5. Mevr. HERZ, Dahlialaan 42, Aerdenhout. Tel. 26866 Gevraagd per 1 Februari Loon 35 p. m., 2e meisje aanw. Mevr. Van Mels, Vondellaan 8, Aerdenhout Wegens huwel. van het tegenw. NET MEISJE gevr., in gezin van 2 pers. van 8—5.30, met middagkost. Kle verparkweg 167. Terstond gevraagd een nette waschknecht bij J. CLOUS, Brouwersvaart 134 Hrl. Scheepsbouwkundig teekenaar om in avonduren bestek voor scheepje uit te werken. Inl. 7-9 I n.m. Verl. Koepellaan 3, Bloe- I mendaal. 0 DANS- LESSEN/7.— Aanvang Dinsdag 16 Januari. KWEKKEBOOM Tel. 14441 PRIVéLES vlug goed billijk j De drukkerij van HAARLEM HAARLEMS MUZIEKINSTITUUT JEUGD-ORKEST INSCHRIJVING voor meisjes en jongens, die een der hier volgende instrumenten kunnen bespelen Accordeon, Blok fluit, Cello, Fluit, Groote Trom, Guitaar, Klokkenspel, Kleine Trom, Mandoline, Piano, Triangel, Trompet, Viool. WILHELMINASTRAAT 51 TELEF. 15691. 80% GESLAAGDEN VLUGGE METHODE. OND. VER. L. COSTER, FLORAPL. 20, H'LEM. GEGALV. GOLFPLATEN (55 cent ASBEST CEMENT GOLFPLATEN (per voet PRIMA ASPHALTPAPIER per rol 1.«S REGENPIJPEN 1-25 GUMMI LAARZEN f 5-ss SLIKLAPPEN 15 et- ENZ. ENZ. Alléén ZIJLSTRAAT bij de brug. PHILIPS en WALDORP RADIO. Laat geheel vrijblijvend Uwerzijds een dezer prachttoestellen demonstreeren. Prijzen vanaf ƒ92.50, ook in huurkoop. Wij ruilen Uw verouderd toestel in. TECHNISCH INSTALLATIE BUREAU J. G. KAASENBROOD, GROOTE HOUTSTRAAT hoek Cornelissteeg. MEISJES GEVRAAGD voor den mangel en strijkkamer. Ook meisjes voor eenige dagen Stoomwasscherij „DE NIJVERHEID", Amsterd. Vaart 2628. FLINKE en AANKOMENDE MEISJES GEVAAGD. WASSCHERIJ BEELEN, Bleekersvaartweg 13. Heemstede. ME). MOSER, Raamvest 47, Telefoon 11684, vraagt en biedt aan voor terstond, 15 Januari en Februari, als noodhulp en voor vast: Holl. en Duitsche Keukenm., Dienstb. als meid-alleen, 2e-meisjes, Werkm., Werkvrouwen en Dagm. voor heele en nalve dagen. GEVRAAGD LEERLING KOK, 2 jaar praktijk Banketbakkerij. Eenigszins bekend met de jeuken. Voor le rangs Familiehotel. Brieven onder nr. 2947 aan het Bureau van dit Blad. HAARLEM'S MUZ1EK-INSTITUUT. MEISJES- en JONGENSKOOR INSCHRIJVING NIEUWE LEERLINGEN. WILHELMINASTRAAT 51 - Telef. 15691. GEWAAGD, EEN JONGEN, 15 jaar, VOOR MAGAZIJN WERK. Aanmelden van 95 uur, ZIJLWEG 158. TE HUUR GEVRAAGD, OP GOEDEN WINKELSTAND. Brieven B. D. 73 RICARDO'S Adv.-Bureau. Amsterdam. TE HUUR GEVRAAGD door dame, gedeelte van bewoond huis, ongemeubileerd, liefst 2 kamers met kleine kamer, badkamer, met kookgelegenheid. Brieven onder nr. 2951 aan het Bureau van dit Blad. ADRESSEERMACHINE TE KOOP GEVRAAGD, in goeden staat. Brieven met prijsopg. onder nr. 2953 aan het Bureau van dit Blad. U kunt er slechts menschen mee bereiken, die vandaag de courant hebben gelezen en ze morgen evenzeer zullen lezen. Vandaar, dat onweersprekelijk de basis is van iedere grondig gevoerde reclame-campagne.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1940 | | pagina 3