VALDA PASTILLES
"eerAkkertje
the dansant
the collegians (12 m)
EALIfi
Radio Moors
ZATERDAG 10 FEBRUARI 1940
H A A R E E M'S DSGBESD
jog
Koorts
ABLOVA.
VROEG in den ochtend ben ik wakker: hoe
lang zal ik dezen nacht geslapen hebben?
Rondzwervende magere honden zijn als
schimmen langs ons laag flakkerende houtvuur-
geslopen kameelteken hebben zich volgezogen
aan ons zoete bloed, tot wij hen als afzichtelijke
zwarte knikkers van het lichaam plukten. Maar
dat was niet het ergste; wat mij hevig verontrust
is de kwellende onleschbare dorst, die mij het sla
pen belet heeft. Tallooze keeren ben ik naar de
waterzakken gestrompeld om mijn verschroeide
keel met het lauwe vocht te laven. Ik heb koorts
en dat kan ons in de komende dagen veel last
bezorgen.
Om zeven uur breken wij op en koersen naar
den rotswand van het hoogplateau. dat wij in 't
witte zonlicht recht voor ons uit zien liggen.
Wij hopen, dat we dezen afstand in een dag
zullen kunnen afleggen en vannacht een be
hoorlijk onderdak krijgen; er moet daar namelijk
een militaire post zijn. Langzaam trekt onze ka
ravaan verder; daar ik mij te ziek voel om te
loopen ben ik de eenige die op een kameel zit;
de anderen loopen naast de zwaar beladen die
ren. In de verte, tegen den rotswand aan, zien
wij kleine dorpjes liggen; nu en dan komen wij
geitenkudden tegen, die eveneens bewijzen, dat
wij de bewoonde wereld naderen. Toch geeft ons
dit geen gevoel van veiligheid; in tegendeel, als
wij enkele mannen op korten afstand voorbij
rijden spreekt uit hun blikken zooveel vijand
schap, dat wij onwillekeurig naar onze revolvers
tasten.
Wij naderden nu het rotsplateautegen de
wanden staan hooge leemen huizen gebouwd met
kleine ramen, waardoor wij spiedende blikken
voelen. Het is hier stil in den zengenden zonne
gloed; als wij echter dichterbij komen springen
er een paar magere honden te voorschijn die ons
woedend nablaffen. Het wordt snel donker en
wij verhaasten onzen gang; spoedig moeten wij
den militairen post bereiken, anders kunnen wij
ons bivak weer in de open lucht opslaan en dat
denkbeeld lokt onj niet aan. Daarbij komt. dat j
ik mij steeds zieker ben gaan voelen; bij eiken
stap van mijn kameel bonst het in mijn hoofd
alsof er met een mokerhamer op geslagen wordt
en ondanks de warmte doet de koorts mij hui
veren.
Maar gelukkig naderen wij nu het eind van
onzen tocht. Opeens hooren wij in de verte een
paar schoten vallen; intuïtief halen wij onze
revolvers te voorschijn. Van een heuvel daalt
een groepje mannen op kameelen af, ze komen
in onze richting. Eerst fs in de schemering niet
te onderscheiden of ze kwaad in den zin hebben,
voor alle zekerheid houden wij stil en zijn op het
ergste voorbereid. Maar als zij naderbij ge
komen zijn herkennen wij militaire uniformen
en beantwoorden verheugd de begroetingsschoten.
die zij gelost hebben.
Het is een heele opluohting. Langzaam bestij
gen wij den heuvel en bevinden ons even later in
de veilige beschutting van de versterking. Deze
bestaat uiterlijk uit vier hoog opgetrokken lee
men muren met enkele schietgaten en kanteelen
Binnen bevindt zich, een steenen trapje op. de
slaapzaal, terwijl er tevens onder den blooten
hemel een kleine ruimte is uitgespaard waar de
kameelen staan. De geheele bezetting bestaat
uit acht soldaten, een sergeant en een radio-tele
grafist, die erg trotsch is op zijn oude kleine
toestel.
Ook de militairen zijn blij met de afwisseling,
die ons bezoek hun verschaft; wij krijgen ge
roosterd schapen vleesch en groote ronde broo-
den te eten, die mij anders zeker bijzonder ge
smaakt zouden hebben maar waarvan ik thans
met tegenzin iets gebruik. De dokter en Williams
eten als wolven, hetgeen onze gastheeren zicht
baar genoegen doet. Als wij hun vertellen, dat
wij morgenochtend verder zullen trekken kijken
zij bedenkelijk; de omgeving is hier op het
oogenblik in groote onrust, verschillende sheiks
leven in twist met elkaar, hetgeen meestal ten
gevolge heeft, dat de wraaklust zich ook op de
doortrekkende karavanen botviert. Ook de po
sitie van den militairen post is gevaarlijk; zij
moeten voortdurend op een overval voorbereid
zijn.
Terwijl wij zoo zitten te praten ligt de woestijn
donker voor ons. Boven ons hoofd klinkt de een
tonige stap van den schildwacht; van uit de
verte hooren wij het schorre geblaf van een
hond en gillende vrouwenstemmen. Wij voelen
de dreiging om ons heen en worden er onwille
keurig stil van.
Vroeger dan de anderen ga ik slapen.
In de slaapzaal is het warm en rookerig; voor
den open ingang gloeit een vuurtje, waarboven
watMiatte kieeren te drogen hangen. Ik voel mij
zoo huiverig dat ik, ondanks de hitte, behoefte
heb aan een drietal dekens als dek en dan nog
ril van de kou. Vanbuiten klinkt vaag gerucht;
het onbestemde gemompel van mijn vrienden
met de soldaten, het, geknetter van het hout
vuurtje voor de slaapzaal, alles vervaagt in mijn
koortsachtig brein tot een mengelmoes van be
angstigende geluiden, die mij tot st'ikkenstoe be
nauwen. Het duurt langen tijd voordat ik in een
onrustigen slaap val.
Midden in den nacht word ik wakker en weet
niet waar ik ben. Het zweet staat mij op het
voorhoofd, de dekens zijn van mij afgegleden en
in mijn hoofd bonst het met zware dreunende
slagen. Zonder het zelf te willen sta ik op en
stap over de slapende mannen heen naar bui
ten, ga het trapje af en ben op het binnen
plaatsje. Door een van de kijkgaten zie ik de.
woestijn in een vreemde belichting van het ma
neschijnsel voor mij liggen. Het is nu doodstil,
alles is roerloos, verstard; een koele nachtwind
strijkt mij langs het heebe voorhoofd. Toch gaat,
er van deze oogenschijnlijke rust een luguber
werkende dreiging uit; ik voel de vijandschap
uit het duister als een tastbaar iets en buig mij
voorover om scherper te kunnen onderscheiden.
Is het niet of er zwarte gestalten langzaam van
de heuvels naderbij sluipen? Droom of waak ik?
Duidelijk zie ik de schaduwen van menschelijke
gestalten sprongsgewijze vooruitgaan, van boom
tot boom, van heuvel tot heuvel.
Ik wil schreeuwen, alarm slaan, maar mijn-
keel is dichtgesnoerd. Dan valt mij nog iets
op; de eentonige stap van den schildwacht boven
mij is stilgehouden. Als ik naar de borstwering
tuur zie ik met schrik, dat hij tegen een van de
kanteelen geleund staat met voorovergebogen
hoofd. Slaapt hij? Is hij dood?
Wankelend strompel ik door het duister terug
naar de slaapzaal om de anderen te wekken. Mijn
voeten zijn loodzwaar, langzaam kom ik voor
uit.
Opeens blijf ik verstijfd van schrik staan.
Vanuit de deuropening van de slaapzaal staren
mij een paar gloeiende oogen aan. Mijn hart
bonst mij met luide slagen in de keel en een
onpasselijk gevoel kruipt hevig in mij op. Een
onbewegelijk dreigend iets staat klaar om mij
te bespringenWaarom blijft het stil in de
slaapzaal; zijn zij allen reeds vermoord? De
oogen van het monster schijnen door mij heen
te zuilen branden; dan haal ik, zonder het mij
bewust te zijn. met bevende hand mijn revolver
te voorschijn en richt het wapen
Een daverende slag.... Ik zink uitgeput op,
den grond.
Deze japon, waarvan de rok uit vier banen be
staat, die zich naar den zoom toe sterk verbree-
den, heeft een glad bovendeel met sluiting aan
de rugzijde.
Fluweel en zijde leenen er zich voor, terwijl de
breede ceintuur van soepele zijde gedacht is. Bo-
leor van hetzelfde materiaal of van brocaat.
Patroon in maat 42, prijs 26 ets.
Het is van Maandag af gedurende een week
verkrijgbaar bij de bureaux van dit blad, Groote
Houtstraat 93 en Soendaplein 37.
Sche/e hoofdi
f/ujn.
'n 4
POLITIERECHTER.
(Adv. Ingez. Med.)
Even is het stil. Maar onmiddellijk daarop
volgt er een onbeschrijfelijk rumoer. Van buiten
de muren klinkt wild geschreeuw; er worden
honderden geweren afgeschoten en de steen-
scherven spatten mij om de ooren. Maar ook
hier binnen is alles een en al weging. De man
nen komen uit de slaapzaal gevlogen, zij strui
kelen over mijn lichaam en hollen naar de
borstweringen.
Het laatste wat ik hoor, als ik het bewustzijn
al half verloren heb, is het felle harde geweer
vuur, dichtbij, veraf, samensmeltend met het
geschreeuw tot een onontwarbaar dreunend ge
weld, dat mijn arme hoofd kapotslaat.
Hoe lang heb ik geslapen? Hoeveel dagen en
nachten? Als ik wakker word is het heel stil
om mij heen; de zon schijnt naar binnen, voor
mijn bed zie ik den dokter, die mijn hand vast
houdt. Later wisselen wij enkele woorden.
Ik ben ziek geweest, mompel ik verontschuldi
gend.
Jouw ziekte heeft ons het leven gered, klinkt
zijn ernstige stem. De schildwacht was in
slaap gevallen en het had weinig gescheeld of
wij waren uitgemoord. Jouw schot heeft ons
bijtijds gewekt.
Mijn schotIn gedachten zie ik twee 1
gloeiende oogen die mij vanuit het duister aan
staren. Op mijn vragenden blik antwoordt de
dokter:
Die koorts was toch ergens goed voor. Je
schoot op het smeulende vuurtje voor de deur
van de slaapzaal.
(Nadruk verboden.
Auteursrecht voorbehouden)
FEESTAVOND EXCELSIOR.
Bovengenoemde vereeniging geeft op 10 Febru
ari een feestavond in het gebouw Sint Bavo te
Haarlem.
De muziek wordt verzorgd door de band „De
Marinucci's". Er is bal na.
Aardappels
In elke landstreek bestaan bepaalde gewoon
ten. Zoo is het in de Haarlemmermeer toege
staan om stukken land, waar de aardappelen
reeds gerooid zijn, na te speuren om achterge
bleven „piepers" tot zich te nemen. Een ieder
mag dat doen. Maar het is natuurlijk niet de be
doeling dat vreemden de aardappellanden be
treden voordat deze gerooid zijn, en de gelegen
heid te baat nemen om deze te rooien en te doen
alsof dat geen rooien is en alleen maar zoeken
van achtergebleven aardappels.
Toch gebeurde iets dergelijks op 10 October.
Een inwoner van Zwanenburg liet zijn zoontje
buiten spelen. Op een gegeven oogenblik kwam
zoonlief thuis, tot zijn schouders onder de mod
der.
Vader was natuurlijk hevig verschrikt: „Wat
heb jij uitgevoerd?" vroeg hij. „Ik heb aard
appelen gezocht".
Vader bond in en zei: „Dan heb je eindelijk
eens wat goeds gedaan".
Hij informeerde of het wel mocht.
En zoonlief antwoordde dat er een boer had
gestaan, die zei dat het mocht en hem nog een
appel had gegeven ook.
Het bleek echter dat zoonlief, oud 9 jaren, de
zak met verzamelde aardappels niet kon dra
gen.
Vader ging met hem mee naar het land, waar
vriendjes mee kwamen aardappelen zoeken, en
vader bracht zelfs een schop mee en toonde de
kinderen hoe of ze de aardappelen uit den grond
moesten graven. Drie keer toog vader met een
vollen zak naar huis.
De eigenaar van het land bemerkte, toen hij
zijn aardappelen wilde rooien, dat deze reeds ver
dwenen waren. Hij liet het er natuurlijk niet bij
zitten, en de ontknooping van deze rooi-tragedie
werd Vrijdag voor den politierechter te Haarlem
voltrokken.
De eigenaar vertelde dat er wel 9 mud
gerooid waren. Hij had er wel wat van terugge
kregen, maar lang niet zooveel als hij was kwijt
geraakt. De man, die het land rooide, werd ver
dacht van strooperij, maar hij zei dat ze zijn
zoon hadden gezegd dat hij die aardappels weg
mocht halen.
De politierechter bracht hem aan het verstand
dat aardappels uit den grond graven met een
schep toch geen „zoeken" is.
De verdachte was niet met het rooien bekend.
Politierechter; U moet u op de hoogte stel
len van de gewoonten van de streek, waarin u
woont.
,Jk heb mijn excuses bij den landeigenaar ge
maakt", aldus verd.
Verd.: Die heb ik teruggegeven. De landeige
naar had evenwel desgevraagd, gezegd, dat de
aardappels, die hij weerom had gekregen een
„zoodje" vormden.
De officier informeerde of de verdachte
schadevergoeding kon betalen.
Verd.; Neen. ik kan ook geen boete betalen.
Officier: „Dan wordt het zitten".
De eisch luidde: 1 maand gevangenisstraf.
De rechter sprak 't vonnis is: 1 week gevan
genisstraf.
De inwoner van Zwanenburg zal zijn onbe
kendheid met de gewoonten van het land dus
moeten bezuren.
Men doet er dus beter aan het verschil tusschen
„rooien" en „zoeken" terdege uit het hoofd te
leeren.
DIRK DE LUGT t
Vrijdag is in den ouderdom van 61 jaar overle
den de heer Dirk de Lugt, eigenaar van de smede
rij aan de Nassaulaan 15 te Haarlem. Hij was
voorzitter van het vroeger bestaande Remon-
strantsche Zangkoor. De teraardebestelling zal
plaats hebben op Maandag 12 Februari, des mor
gens 11.45 uur, op de Algemeene Begraafplaats
aan de Kleverlaan
Bestrad
^VERKOUDHEID^
vóór zich complicaties voordoen
Gebruik
(Adv Ingez. Med.)
VERDUISTERING VAN 1500 GULDEN.
De vroegere directeur van een Maatschappij tot
exploitatie van begrafenisauto's in Amsterdam-
Zuid is gearresteerd, omdat hij ervan verdacht
wordt 1500 gulden te hebben verduisterd ten na-
dee'e der N.V. Aanvankelijk waren zijn mede
directeuren met hem overeengekomen geeen
aangifte te doen, toen onregelmatigheden ont
dekt werden, doch hij zou zijn doorgegaan met
het innen van gelden ten eigen bate, zoodat aan
gifte volgde.
American
Club
A.S. ZONDAG 3 UUR H. K. B.
(Adv Ingez. Med.)
r—u__
PROGRAMMA
ZONDAG 11 FEBRUARI 1940.
HILVERSUM I. 1875 en 414.4 M.
8.55 VARA. 12.00 AVRO. 5.00 VPRO. 5.30
VARA. 6.30 VPRO. 8.00—12.00 AVRO.
8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Berichten. 9.05 Tuin-
bouwhalfuur. 9.35 Gramofoonmuziek. 9.45 Causerie
..Van Staat en Maatschappij". 10.00 Berichten. 10.01
VARA-orkest en solist. 10.40 Declamatie en gramo
foonmuziek. 11.00 VARA-Meisjeskoor „De Krekels"
11.30 Rosian-orkest. 12.00 Cyclus „Onze Weer
macht". 12.25 AVRO-Amusementsorkest (12.45
00 Berichten A. N. P., gramofoonmuziek). 1
Causerie „De gesproken mailbrief". 1.50 Gramofoon
muziek. 1.55 Declamatie. 2.00 Boekenhalfuur. 2.
Bachcyclus. 3.40 Gramofoonmuziek. 4.25 AVRO-
Dansorkest. 4.55 Sportnieuws A. N. P. 5.00 Gesprek
ken met luisteraars. 5.30 Voor de kinderen. 6.00 Re
portage. 6.15 Sportnieuws A. N. P., gramofoonmu
ziek. 6.30 Cyclus „Langs steden en dorpen". 7.00
Doopsgezinde kerkdienst. 8.00 Berichten A. N. P.,
mededeelingen. 8.20 Gramofoonmuziek. 9.00 Radio-
tooneel. 9.35 Omroeporkest en soliste. 10.30: AVRO-
Musette-ensemble en soliste. 11.00 Berichten A. N.
11.10 Orgelspel. 11.3012.00 AVRO-Dansorkest.
HILVERSUM n. 301.5 M.
8.30 KRO. 9.30 NCRV. 12.15 KRO. 5.00
NCRV. 7.45—11.30 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde muziek (gr.pl.).
.50 Nederlandsch Hervormde kerkdienst. Hierna:1
Nederlandsch Hervormd Kerkkoor en gramofoon
muziek. 12.15 Causerie „Sociale idealen". 12.30 Gra
mofoonmuziek. 12.45 Berichten A. N. P.. 1.00 Let
terkundige causerie. 1.20 KRO-Melodisten en solist.
"00 Godsdienstonderricht. 2.30 Gramofoonmuziek.!
.00 Pontificaal Lof. 4.00 Gramofoonmuziek. 5.00 Ge
wijde muziek (gr.pl.). 5.20 Gereformeerde kerk
dienst. Hierna: Orgelconcert. 7.45 Berichten. 7.50
Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten A. N. P., mede
deelingen. 8.15 KRO-Kamerorkest. 9.00 Causerie
.Bangoumbé in de boschwildernissen van de San-
garivier". 9.20 Gramofoonmuziek. 9.30 Radiotoo-
neel. 10.15 Gramofoonmuziek. 10.30 Berichten A.
P. 10.40 Epiloog. 11.0011.30 Esperanto-lezing
OF-T.AVn 301 tv.
ziek. 2.05 en 2.30 Het koor „Amicitia". 3.35 Hl
Moyse-trio. 4.20 Zang. 4.35 Chansons. 4.50 Amus
mentsreportages. 5.50 Symphonieconcert. 8.20 Radii
tooneel. 9.05 „Le jour et la nuit", opera. 10.05 Zaq
10.35 Pianovoordracht. 11.35 en 12.0512.20 Gr
mofoonmuziek.
KF.l'LEN, 456 M.
5.20 Havenconcert. 7.30 Twee violen, cembalo i
orgel. 8.20 Gramofoonmuziek. 9.35 Volkslieder^
Zang en gramofoonmuziek. 12.20 Gramofoonmuziej
orkest en solisten 1.15 Muzikaal tusschenspel. 1.)
Populair concert. 2.45 Muzikaal tusschenspel. 3J
Verzoekconcert. 7.35 tot sluiting: Zie Deutschlani
sender.
BRUSSEL, 322 M.
9.20 Gramofoonmuziek. 10.20 Zang en orgel. 11.
10.20 Jeugdkoren. 11.20 Reportage. 12,00 OmroeJ
12.51 en 1.30 Omroepdansorkest. 1.502.20 en 2„'
Gramofoonmuziek. 3.35 Cellovoordracht. 4.20 Saxj
foonkwartet. 5.50 Gramofoonmuziek. 6.20 Kame
orkest van Antwerpen. 7.20 Gramofoonmuziek. 8.)
Gevarieerd programma. 10.30 Omroepdansorkej
11.2012.20 Gramfooonmuziek.
BRUSSEL, 484 M.
9.20 Gramofoonmuziek. 10.20 Belgisch prograij
ma. 11.20 Koninklijke fanfare Gauthier „L|
Blancs". 11.35 Gramofoonmuziek. 12.05 Vioolvooj
dracht. 12.35 Gramofoonmuziek. 12.50 en 1.30 E
Loiseau's orkest. 1.502.10 Gramofoonmuziek. 2.j
„Louise', opera (3.353.45 en 4.454.55 Militéj
orkest. 5.355.45 Gramofoonmuziek). 7.15 en 7.j
Gramofoonmuziek. 8.20 Voor soldaten. 8.50 Radii
orkest en solisten. 10.30 Gramofoonmuziek. 11.
Dansmuziek (gr.pl.) 11.2012.20 Gramofoonmuzie
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 RL
7.35 Omroeporkest en -koren en scolisten. 9i
Berichten. 9.50 Reportage. 10.05 Joe Bund en Erij
Schneidewind met hun orkesten, pianoduo 1
Küster en solist (Om 10.20 Politiek overzicht). 11J
Berichten. Hierna tot 12.20 Nachtconcert. 12.5'
1.20 Militair programma.
2.50]
KRUISSTRAAT 58 TELEF. 1450»
BETERE SERVICE
door
VAKMENSCHEN.
Ook op conditiën.
(Adv ingez. MedjI
ENGELAND. 391 en 449 Rl.
11.55 BBC-Salonorkest. 12.35 Causerie „In my
good books". 12.50 Orkest van de Foden-motor-
fabrieken. 1.20 Berichten. 1.30 BBC-Zangers. 1.50
Orgelspel. 2.05 Gramofoonmuziek. 2.35 Voor tuin-
liefhebbers. 2.50 BBC-orkest en soliste. 3.50 Repor
tage. 4.20 Causerie „New Books on religion". 4.40
Orkest van het Grand Hotel, Eastbourne. 5.10 Piano-
voordracht.^ 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Berichten. 6.35
Religiueze causerie. 6.55 Cellovoordracht. 7.20 Re
portage (opn.) 7.50 Orgelspel. 8.15 Kerkdienst. 9.00
Liefdadigheidsoproep. 9.05 Zang. 9.20 Berichten
9.35 Herinneringen uit 1930. 10.35 BBC-Theater-
orkest. 1.05 Epiloog. 11.15 BBC-orkest. 11.50 Eugene
Fini's Tango-orkest. 12.20 Berichten.
RADIO PARIJS, 1648 M.
.05 en 9.05 Gramofoonmuziek. 9.20 Gevarieerd
programma. 9.50 Radiotooneel. 10.50 Cembalovoor
dracht. 11.05 Lichte muziek. 12.35 Zang. 1.05 Viool
voordracht. 1.35 Piahoduetten. 2.00 Gramofoonmu-
Doch het treinpersoneel en de mjjnheer
met den hoogen hoed hadden niet stil
gezeten. Opeen9 kwamen zij het station
uit rennen. Niet zoodra zag Dinges hen
aankomen of htf kocht van een (jsco-man
alle ijshorentjes op en begon zjjn achter
volgers daarmede to bekogelen.
Al heel gauw was er geen mensch meer
zonder y'shorentje op den neua, zoodat ze
niets meer konden zien. En daarvan pro
fiteerde Dinges dankbaar, want nu kon
hjj veilig den weg naar zijn woning in
slaan, iets dat hy dan ook aoo gauw
.jnogelgk
Intusschen had de halve stad gehoord
van Dinges' prestatie tijdens den Af
stand.?m ar sch. Toen agent nummer 18
Dinges zag loopen. kwam hij hem direct
geluk wenschen. Langdurig als de
beste vrienden schudden zy elkaar
de hand.
MAANDAG 12 FEBRUARI 1940.
HILVERSUM I. 1875 en 414.4 M.
Algemeen programma, verzorgd doi
de VARA. 10.00—10.20 v.m. VPRI
.00 Berichten ANP., gramofoonmuziek. 10.'(
Morgenwijding. 10.20 Declamatie. 10.40 Pianovoo:
dracht. 11.10 Declamatie. 11.30 Gramofoonmuzie
12.15 VARA-Harmonie-orkest (12.45 Berichtf
ANP., gramofoonmuziek). 1.15 en 2.00 Gramofooi
muziek. 3.00 Declamatie. 3.30 Zang, piano en viot
4.30 Voor de kinderen. 5.00 Gramofoonmuziek. 5.!
VARA-orkest. 6.30 Royal All Star Orchestra en s<
listen. 7.00 VARA-Kalender. 7.05 Gramofoonmi
ziek. 7.10 Voor de jeugd. 7.30 Relais uit Arosa. 8.(
Herhaling SOS-berichten. 8.03 Berichten ANI
8.15 De Stem des Volks (Rotterdam R. M
Utrechtsch Stedelijk orkest en solisten. 9.15 Spor
overzicht. 9.30 Rosian-orkest. 10.15 Gramofoonmi
ziek. 10.30 De Ramblers. 11.00 Berichten ANP., gri
mofoonmuziek. 11.15 Orgel, hobo en trompet.
HILVERSUM H 301.5 M.
NCRV-Uitzending.
8.00 Berichten ANP., 8.05 Schriftlezing, medrfc
lie. 8.20 Gramofoonmuziek. (9.30 Gelukwenschen
10.30 Morgendienst. 11.00 Christ, lectuur. 11.
Gramofoonmuziek (12.00 Berichten. Om 12.30 Bi
richten ANP). 12 45 Amsterdamsch Salonorkest
gramofoonmuziek. 2.00 Voor de scholen. 2.35 An
sterdamsch Salonorkest. 3.00 Causerie over k
merplanten. 3.40 Gramofoonmuziek. 4.00 Bijbell
zing. 5.00 Gramofoonmuziek. 5.15 Voor de kinderi
6.15 Pianovoordracht en gramofoonmuziek. 7.(
Berichten. 7.15 Cyclus .Gesprekken over het gelo
en zijn moeiliikhedei\". 7.45 Gramofoonmuziek 8.(
Berichten ANP., herhaling SOS-berichten. 8.
Gramofoonmuziek. 8.45 Causerie „De psalmen
het algemeen". 9.15 Orgelconcert 10.00 Bericht
ANP., actueel halfuur. 10.30 Zang met pianobegi
leiding en gramofoonmuziek. 11.05 Gramofoonmi
ziek. C.a. 11.50 Schriftlezing.
ENGELAND 391 en 419 M.
12.20 Orgelspel. 12.50 Variété. 1.20 Berichten, l.i
BBC-Schntsch orkest. 3.20 Jack Hylton en zij
Band. 4.05 Declamatie. 4.20 Variété. 4.35 BBC-o;
kest. 5.20 Kinderhalfuur. 5.50 Radiotooneel mi
muziek. 6.20 Berichten. 6.35 Radiotooneel. 6.i
Kampconcert. 7.20 Mededeelingen. 7.40 Causer!
7 50 Strijkers van het BBC-Schotsch orkest. 8.(
,The function of the Art Gallery", dialoog. 8.i
Variété-programma. 9.20 Berichten. 9.35 BBC-o:
kest. 10.20 Variété. 10.50 en 11.14 Radiotoonei
11.35 Jack Hylton en zijn Band. 12.20 Berichten.
RADIO-PARIS 1648 M.
12.05 Vioolvoordracht. 12.20 Raymond Legrand
jazz-orkest. 1.05 Zang. 1.35 Pianovoordracht. 2.C
Gramofoonmuziek. 2.05 Vioolduetten. 2 30 Flui
oordracht. 3.20 Orgelconcert. 4.20 Radiotoone
«"Engelsch). 4.50 Viool en piano. 5.20 Chansons. 5.5
Het Parijsch blaaskwintet. 6.35 Cello en piano. 7.2
Orkestconcert. 7.50 Radiotooneel. 9.05 Symphonii
concert. 10.35 Pianovoordracht. 11.05 Radiotoonee
11.35 Solistenvoordracht. 12.05 Raymond Legrand
iazz-orkest.
KEULEN 456 M.
5.50 Hermann Hagestedt's orkest. 7.40 Gramc
foonmuziek. 9.30 Omroeporkest, mannenzangver
«eniging en solisten. 10.50 Gramofoonmuziek. 11.2
Leo Eysoldt's orkest. 1.15 Muzikaal tusschenspe
1.35 Populair concert. 2.45 Muzikaal tusschenspe
3.20 Omroeporkest en solist. 4.50 Folkloristisc
nrogrnmma. 5 10 Zang. 5.45 Gramofoonmuziek. 6.0
Volksliederen. 6.50 Concert. 7.35 tot sluiting: Zi
Deutschlandsender.
BRUSSEL 322 en 484 M.
322 M.: 12.20, 1.30 en 5.25 Gramofoonmuzie!
6.50 Zang. 8.50 Omroeporkest en -koor. 10.30 Grai
mofoonmuziek.
484 M.: 12.20 en 1.30 Gramofoonmuziek.
Dansmuziek (gr.pl.) 6.05 Gramofoonmuziek.
Pianovoordracht met toelichting. 7.10 Gramofoonj
muziek. 8.20 Voor soldaten. 8.50 „Le mauvais Pa
ri", opera. 9.25 Viool en piano. 10.30 Omroepdansj
orkest met toelichting. 11.10 Gramofoonmuziek.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M.
7.35 Barnabas von Géczy's orkest. 8.20 Berj
lijnsch Philharmonisch orkest. 9.20 Berichten. 0.51
Hans-Joachim Fierke's orkest. 10.20 Politiek over}
zicht, hierna: Concert. 11.20 Berichten. Hierna t
12.20 Nachtconcert. 12.50 Militair programma.