JiitutScflCHM De avonturen van „Pinocchio". De evacuatie Een tweetal spannende geschiedenissen. „Studiogeheimen". J S poor weg- geschiede in Haarlem's omgeving ZATERDAG 24 FEBRUARI Ï940 H A X R C E M'S D A G B EX D 8 ma— Walt Disney's nieutve groote teekenfilm.. Na twee jaar intensieven arbeid door hemzelf en zijn uitgebreiden staf, laat Walt Disney, die met Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen" de eerste geteekende hoofdfilm <iu het witte doek bracht, thans een tweede groote productie volgen: „Pinocchio". eveneens in Multiplane Technicolor. Hier ziet U Disney zelf met de plastieken van de voornaamste figuren, die hij geïnspireerd door Collodi's beroemde kinderboek creëerde. Hij heeft „Pinocchio" in de hand en op een rij van links naar rechts staan de vos (J. Worthington Foulfellow), de kat (Gideon), Gepetto de houtsnijder, Stromboli van het Marionettenspel, Figaro het poesje en Jiminy Cricket, de krekel, die allen aandeel hebben in Pinocchio's wonder baarlijke avonturen. De film zal gedistribueerd worden door RKO Radio Pictures. HOLLYWOOD, Februari. Toen in 1937 Walt Disney's eerste ge teekende hoofdfilm „Sneeuwwitje en de 7 Dwergen" haar voltooiing naderde, opperden verschillende van Disney's medewerkers het denkbeeld een volgende groote teekenfilm te baseeren op het kinderverhaal „Pinoc chio". Het enthousiasme voor deze idee groeide naarmate men de gedachte ont wikkelde en in het begin van 1936 reeds gaf Disney het sein alles voor de productie van „Pinocchio" in gereedheid te brengen. Niet lang daarna lag het concept-scenario voor Disney's tweede teekenfilm van anderhalf uur gereed. Te zelfder tijd deed zich het merkwaardige verschijnsel voor, dat, zonder dat iets van deze plannen naar buiten was uitgelekt, de corres- pondentie-afdeeling van de Walt Disney Studio's talrijke brieven ontving van boekhandelaren, die het boek „Pinocchio" aanbevolen als onder werp om te verfilmen. Vooral verkoopers van konderboeken wezen op de populariteit van het ledepoppetje, welks neus eenige centimeters langer werd, iederen keer, dat het een jokkentje vertelde. „Pinocchio" is een schepping van Carlo Lorenzini, die, onder het pseudoniem C. Collodl, diens wonderlijke avonturen beschreef. Ze ver schenen eerst als feuilleton in een populair Italiaansch tijdschrift onder de titel „Le Adven ture di Pinocchio". In ongeveer 200 talen en dialecten is het daarna vertaald en in boek vorm uitgegeven. In de Vereenigde Staten was het. na publicatie in het voorjaar van 1900 een direct succes en is het sindsdien acht maal her uitgegeven. Lorentzini kreeg reeds als kind den bijnaam Collodi, naar zijn moeder's geboorteplaats, waar hij in 1826 op de wereld kwam en zijn gelukkige kinderjaren doorbracht. Hij stierf in 1890 na een veelbewogen en rijk leven. In zijn jonge jaren was hij uitgever van een vooraanstaand Ita liaansch nieuwsblad. In het leger werd hij wegens zyn moed gedecoreerd. Toen hij zich uit het openbare leven had teruggetrokken, begon Collodi kinderboeken te schrijven. Ofschoon Disney's versie van .Pinocchio" eenigszins van het origineel verschilt, is de es sentie van Collodi's verhaal bewaard gebleven. Reeds is in een krantenberichtje over de wereldpremière van „Pinocchio" te New York, gemeld dat de nieuwe geteekende hoofdfilm van Walt Disney superieur is aan „Sneeuwwitje en de 7 Dwergen". In welk opzicht? Indien wij enkele beschikbare uitspraken dienaangaande vergelijken, dan schijnt steeds weer de technische volmaaktheid van Disney's nieuwe groote teekenfilm wel een bijzonder diepen indruk nagelaten te hebben. De critische geest is daar echter niet mee te vreden. „Er is iets anders met „Pinocchio", zegt de intuïtie.. ..en dan, opeens, is het daar in dat simpele regeltje van den criticus, die daardoor bekent argeloos toeschouwer te zijn geworden: „Van de eerste beelden af is de illusie geboren, dat dit wezens van vleesch en bloed zijn". Dat beteekent. dat de film met het grootste gemak van onwerkelijke dingen verhaalt, zonder de pretentie van een teekenfilm te hebben! Weik een reusachtige schrede voorwaarts heeft. Walt Disney hierdoor gedaan! De evolutie van een gansche geteekende hoofd film was noodig voor Disney om de materie meester te worden en nu benut hij deze meester schap niet in een uitstalling van technisch kun nen, doch appelleert aan de eenvoudige mensche- lijke gevoelens. Imponeerde .Sneeuwwitje" door de beeldenPinocchio" ontroert om het ge beuren. om het wezen der vertelilng. Disney, de Disney van Mickey Mouse. Donald Duck en Dopev, heeft het bestaan om zijn be kwaamheid middel te doen zijn en niet het. doel. .Pinocchio" is geen ster. .Pinocchio" is de film van de marionet, die door tooverkracht het leven ontvangt en eerst bewijzen moet de liefde van den vader, die haar gestalte gaf. waard te zijn eer zij een wezen van vleesch en bloed wordt. .Pinocchio" isde teekenfilm. ÏTLMA. N.B. Deze kopij komt uit Hollywood en 't is dus mogelijk dat ze niet van eigen lof gespeend is. Met een eigen waardeering moeten nu wach ten tot de film ons land bereikt. Intusschen is. Met een eigen waardeering moeten we wach- evenement te vernemen, al zal dat „iets" wel een beetje „Amerikaansch" getint zijn. Want een filmevenement is zoo'n geteekende hoofd film nog steeds! Red. BETTE DAVIS tezamen met MIRIAM HOPKINS. In verscheidene films heoft de begaafde Ameri- kaansche actrice reeds bewezen dat zij in staat is types van verschillend karakter voortreffelijk uit te beelden. Het bewijs levert zij ook in „De laatste kus", waarin zij in het begin de verpersoonlijking van charme en levenslust is ert later als een vinnige oude vrijster uiterlijk althans haar tweede levensperiode doorgaat. Twee creaties, die zij op imponeerende wijze weet te vertolken Het verhaal beschrijft ons het bewogen leven van een vrouw, die om de toekomst van haar onwette lijk kind niet in den weg te staan, haar eigen per soonlijkheid volkomen wegcijfert en haar kind laat .opgroeien in het gezin van haar nicht, die een maal voorbestemd scheen met den vader van dit kind te trouwen. De verhoudingen, die aldus tusschen de vrou wen onderling en het meisje tegenover haar beide „moeders" ont staan, geven aanleiding tot hevige conflicten. En vooral de verstandhouding tusschen de moeder, die. omdat zij alle herinneringen aan vroeger jaren wil uitbannen een geheel andere gedaante aanneemt, en de knappe, van levensvreugde tintelende Cle mentina, neemt steeds feller vormen aan. Ander zijds verwijt de moeder haar nicht dat zij opzette lijk het kind verwent om aldus het gebeurde in het verleden te wreken. Heel dit complex van conflicten en spanningen bereikt zijn climax met het huwelijk van Clementina, dat welhaast op een débacle lijkt ut te loopen. Doch juist dan geschiedt het, dat, doordat het meisje nu van alles op de hoogte gebracht zelf een actieve rol kan spelen, de op lossing van het geheele probleem gevonden wordt. Een film, die door haar psychologisch karakter, de volledige aandacht van den bezoeker opeischt en vooral door het spel van Bette Davis en Miriam Hopkins tot een opmerkelijk'product geworden is. Op het tooneel kan men eenige uitnemende staal tjes van acrobatiek bewonderen. Vooral de presta ties van de vrouwelijke helft van dit duo „The Cybas" genaamd dwingen bewondering af. In het voorprogramma is een aardig teekenfilmpje in kleuren opgenomen. Rembrandt POLYGOON'S DUIZENDSTE JOURNAAL. De Haarlemsche journaalfilmindustrie „Polygoon" bestaat 20 jaar en deze week draait in het Frans Halstheater het 1000ste Polygoonjournaal, een twee voudig jubileum dus. Ter gelegenheid van dit duizendste journaal houdt de heer D. van Staveren een inleiding, waar in hij een en ander vertelt uit de geschiedenis van dit bedrijf. Polygoon's Hollandsch Nieuws voldoet technisch en artistiek steeds aan de hoogste eischen en geeft getrouw en eerlijk een overzicht van de dagelijksche gebeurtenissen. Het nieuws is steeds actueel en geeft altijd volkomen objectief het volks leven en de belangen des lands weer in beeld en geluid. Vervolgens krijgt u een beeld van den groei van deze Maatschappij sedert 1920. In die 20 jaar wer den 8000 onderwerpen uitgebracht en 1.350.000 meter film wordt nu al in een brandvrij archief bewaard. ZONDAGOCHTENDVOORSTELLINGEN. In Haarlem worden Zondagochtend de volgende films vertoond: In Rembrandt: ..Op reis door Zuid-Afrika", in Palace- „Sneeuwwitie" en in Luxor: „De tuin van Allah". Cinema Het programma van deze week in Cinema is ge laden met emotie en sensatie door de vertooning van de avontuurlijke spannende film „Vijf kwamen terug" en de niet minder spannende sportfilm „Demonen der Renbaan". De passagiers voor de „Silver Queen" komen zo langzamerhand op het vliegveld aan. We make kennis met den ouden professor en zijn vrouw, ee jong verloofd paar, een meisje, dat wat al te vroc lijk leefde, een gangster, diehet zoontje van zij chef naar Panama zal brengen, een ter dood ver oordeelde, die door een detective Crimp naar Pana ma geleid wordt en de beide piloten en de steward. Bij zoo'n oppervlakkige kennismaking mogen ons natuurlijk nog geen oordeel aanmatigen, maar de twee, die al direct onze sympathie hebben, zijn de oudste en de jongste van het gezelschap, de oude prof. en de kleine Tommy. Straks in de jungle zal ieder tooncn, wat hij waard is. Het vliegtuig, dat eerst een normale vaart heeft, komt in een storm en verdwaalt. De benzine raakt op en er moet noodlanding gemaakt worden. Deze lukt weliswaar maar het gezelschap is midden in de jungle terecht ge-komen en zooals de professor weet te vertellen bij de koppensnellers. Deze kleine gemeen schap werkt onder lei ding van den eersten .piloot ten eerste om het leven zoo goed mogelijk te doen verloopen gedurende hun ballingschap, ten tweede om de machine weer in orde te krijgen. Ieder heeft zijn taak, die hij met meer of minder plichtsgevoel verricht. Hier in de wildernis komt ook de ware aard van ieder naar buiten en blijkt het bijv., dat de twee, die in de „beschaafde we reld" als zwarte schapen werden aangemerkt, hier heel bruikbare geschikte lui zijn, die zich voor anderen weten op te offeren, en oneindig veel meer waard zijn dan Crimp, de detective of de jonge verloofde man, die voornamelijk een groote egoist is. Wanneer de machine na ruim drie weken ein delijk zoo ver gerepareerd is, dat ze weer kunnen vertrekken, blijkt het, dat het hoogste tijd is, want de koppensnellers hebben al twee slachtoffers ge maakt. Maar bij het starten is de olieleiding van een' der motoren lek geslagen. Met één motor kan nu maar gevlogen worden, en kunnen maar vijf per sonen mee terug. Vier moeten achterblijven, het geen voor die vier een zekeren dood beteekent. Vasquez, de moordenaar, dwingt met het pistool in de hand, dat men hém de beslissing zal laten. Naar zyn allerbeste weten zal hij uitmaken, wie hier moeten blijven. Op hun eigen verzoek blijven de pro fessor en zijn vrouw achter, omdat zij al hun lev gehad hebben. De jonge man, die Vasquez trachtte om te koopen, hem te laten vertrekken, veroordeelt zichzelf, als hij tracht Vasquez de revolver te ont nemen om zelf de macht te krijgen. En Vasquez blijft ook. Het vliegtuig vertrekt, terwijl het tam tam der inboorlingen al nader komt. Op verzoek van den prof. schiet Vasquez het oude echtpaar dood om aan den folterdood te ontkomen. Een film, die ons veel te zeggen heeft van de menschelijke na tuur. In „Demonen der Renbaan" zien we Pat O' Brien en James Stervart als de gebroeders Joe en Eddie Greer. Joe is wereldkampioen, maar zou 't racen er al aan gegeven hebben als Eddie, dien hij laat studeeren, al afgestudeerd was. Tot zoolan._ zal hij zijn leven blijven wagen. Als hij na lange afwezigheid thuis komt, ziet hij tot z'n woede, dat Eddie in plaats dat hij studeert, zich ook op het autoracen toelegt. Hij tracht het uit alle macht tegen te gaan, maar het mag niet baten, het zit den jongen in het bloed, zooals het ook met hem was en is. Hij zwicht ten slotte en Eddie wordt minstens zoo'n rijder als hij. Het liefdesgeschiedenisje, dat er doorheen gevlochten is geeft er de noodige fleur aan. Prachtige spannende races en uitstekend spel. Charley Mc. Carthy onthult: Welk een kostelijk kereltje is toch die Charley Mc. Carthy met zijn sympathieken vader Edgar Bergen, die hem zijn pedante stemmetje levert. We herinneren hem nog levendig uit de film „Zwijgende lippen", waarin hij een vol ledige rol speelde. In „Filmstudiogeheimen" steekt hij zoo nu en dan zijn hoofd om de hoek van dé studio en vermaakt ons met zijn opmerkin gen. Een meesterlijke creatie dit kereltje! Ove rigens is deze film een mengelmoes van bal letten en shows, zangnummers en komische in termezzi o.m. van de luidruchtige Ritz brothers, die we ditmaal zelfs als zeemeerminnen te zien krijgen'. Adolphe Men jou speelt, de rol van een producer, die een film .JDe vergeten dans" maakt. En we zien allerlei scènes uit de film die opgenomen wordt. Er is een nieuwe zanger, die zoowel wat zicht als stem betreft Dick Powell evenaart en zijn fraaie dansnummers, waaraan vooral „De strijd tusschen jazz en klassiek" het kader van dezen filmopzet ontgroeit. Voortreffelijk ook het dansnummer bij den vijver! Luxor De Ritz Brothers ontketenen een kattempaniek er is een lief meisje en er is een geraffineerde filmster en allen krijgen zij een happy-end. Zelfs begeeft Charley Mc. Carthy zich tot slot op den dansloer. In weerwil van 'n gebrek aan homogeniteit in deze film geven de verschillende scènes op zichzelf aanleiding teover om zich t,e amuseeren. VOOR WERKLOOZEN EN ARMLASTIGEN. Door den minister van Sociale Zaken is de verstrekking van extra onvermengde margarine en bak- en braadvet, ten behoeve van werkloozen en armlastigen, welke eindigt op Zaterdag 24 Februari 1940. met twee weken verlengd. In verband hiermede zal aan belanghebbenden te Haarlem een tweede extra distributiekaart genummerd 45 A, geldig voor een tijdvak van twee weken, in den loop van de volgende week worden toegezonden Deze extra verstrekking bestaat uit: a. aan alleen-wonenden één pakje bak- en braadvet van 1 4 K.G. per week: b. aan de overige gezinnen één pakje mar garine van 1 4 K.G. en 1 pakje bak- en braadvet van 14 K.G. per week. Van Donderdag 29 Februari a.s. af zal op bon No. 79A en de daaropvolgende week op bon No A bij de kruideniers de extra toegewezen hoe veelheid margarine en vet verkrijgbaar zijn tegen betaling van het verschuldigde bedrag. nis. Frans Hals JOEL MC CREA. De Pacificspoorwegen noemt men de spoorlijnen van Noord-Amerika, welke van de kust van den Atlantischen Oceaan tot die van -den Grooten Oceaan loopen en dus Oost en West met elkaar ver binden. Washington na den Amerikaanschen burgeroorlog. Het Congres verleent aan twee maatschappijen concessie voor den aanleg van een spoorweg, n.l. aan de „Union Pacific" en aan den „Central Paci fic". De Union Pacific begint bij Omaha en de Central Pacific werkt haar van San Francisco uit tegemoet. Deze film behandelt nu den groo ten strijd tusschen deze beide maatschappijen, wie het eerst Ogden zal be reiken, met alle intriges, tegenwerking van India nenstammen enz. Fotografisch is er in deze filrrr enorm veel bereikt en de regie van Cecil B. de Mille is een waarborg, dat er aan spanning in deze rol prent geen gebrek is. Treinontsporingen, gevechten met de bende van Campeau, die door captain Butler onschadelijk moet worden gemaakt, het is alles zeer suggestief. Mollie Monahan (knappe creatie van Barbara Stanwick) trouwt met Dick Allen, hoewel zij Jeff Butler liefheeft. Dick wordt echter door Campeau gedood en zoo krijgt Jeft Butler tenslotte toch de vrouw, die hij liefheeft. Een avonturenfilm dus, maar van de goede soort en zeer goed gespeeld, vooral door de hoofdrol vertolkers Barbara Stanwick en Joel McCrea; daarnaast moeteo ook Akim Tamaroff, Lynne Overman e. a. genoemd worden. Padvinclsters helpen Finland. Een dankwoord. Men schrijft ons: Het Comité, dat den oliebollenverkoop ten be hoeve van het Finsche kind op Woensdag jl. te Haarlem heeft georganiseerd, doet nog eenmaal een beroep op de gastvrijheid van de pers om in het kort, maar daarom niet minder gemeend, al len, die tot het welslagen van dezen opzet hebben bijgedragen, hartelijk dank te zeggen. Het ontving gratis de onontbeerlijke grondstoffen van meel fabriek Oostsaenen, van Calvé Delft, Ned. Gist- en Spiritusfabriek Delft, van den gezamenlijken Haar- lemschen Melkhandel, van de firma Vroom en Dreesmann. Simon de Wit, Albert Heijn, Catz (Amsterdam). Kremer's koffie en theehandel. Centrale Suikermaatschappij (Amsterdam), firma Enthoven, de Coöperatie Vooruitgang. Van al deze grondstoffen werden de bollen - gratis gebakken door de Haarlemsche bakkerijen Franken, Carels, Smit, Duysterhof en Terpoorten, de Rek, Bruin, Coöperatie de Eendracht, Eigen Hulp. Patrimo nium. de Dinervereeniging, de R.-K., Christelijke en Neutrale Huishoudscholen, de banketbakkers Faber, Kuipers, in Bloemendaal door de bakke rijen Snippe, van der Ham, Slot en de Pen. Tal van bakkersgezellen gaven er hun vrijen midaag voor. Er was nog meer hulp noodig en deze kwam ook belangeloos van de firma Nestelroy te Amsterdam, die alle zakjes schonk, van de drukkerijen Jacob- son en Haarlem's Dagblad, de firma In der Maur (stencilwerk), de firma's Gerzon, Kort en Van Moorsel. Jeugdige werkloozen verrichtten schilder werk in de Gemeentelijke Centrale Werkplaats, waarvoor de órma Beerkens, het. hout gaf, de Haarlemsche marktmeester stelde de tentjes ter beschikking, de Ford Autocentrale gaf twee auto's in bruikleen. Rest. Brinkmann op de Groote Markt stelde belangeloos ruimte beschikbaar voor de dis- tributiecentrale, wijkbureau* werden beschikbaar gesteld door Funckler, Lido, de Sierkan, Hotel den Hout. Rest. Brinkmann. de Oosterkerk, den Pro testantenbond, St. Joseph's Bouwvereeniging, de politie te Haarlem-Noord, wijkgebouw Molenaar straat. Vele dames stelden auto's ter beschikking en traden in de meeste gevallen zelf als chauffeuse op voor het rondbrengen der schriftelijk bestelde bollen. De hulp die het Comité ontving was dus wel groot. Zij was ook bijzonder hartelijk en de oorzaak van het groote succes. Het Comité is allen zeer dankbaar en verheugt er zich in. dat het de gele genheid krijgt dezen dank in het openbaar te uiten, waarvoor zijn erkentelijkheid tenslotte betuigd zij aan de pers voor deze publicatie en vorige, die aan de'actie de onontbeerlijke bekendheid hebben ge geven samen met de ook al gratis reclame in de Haarlemsche bioscoop-theaters. Dank tenslotte aan alle koopsters en koopers van de bollen. Theo van Revn over Donatello. Lezing voor de huisvrouwen. Vrijdagmiddag hield de bekende beeldhouwer de heer Theo van Reyn in de aula van TeylerN Stichting voor de Nederlandsche Vereeniging van Huisvrouwen, afdeeling Haarlem, een lezing over de figuur van den beeldhouwer Donatello. De kunst in den tijd van Donatello was luxe, aldus spr. Tegenwoordig wordt de kunst eigenlijk ook als luxe beschouwd. Daarom zullen wij mo derne menschen dien tijd van Donatello goed kunnen aanvoelen. In de middeleeuwen was sprake van geslotenheid van den geest en van werkmanschap van den kunstenaar, in de renaissance spreekt men van ontsluiting van den geest en van kunstaarsschap. Donatello leefde op de grens van de middeleeuwen en de renaissance. Donatello werd 80 jaar en heeft tot het laatst van zijn leven gewerkt. Op 20-jarigen leeftijd kwam hij als steenhouwer bij den Florentijn- schen Dom. In Rome bestudeerde hij Romeinsche Kunsit. Hij bestudeerde het bekende Forum Romanum het Colosseum en restaureerde klassieke beelden. Donatello's aandacht ging uit naar den an tieken vorm. Op 70 jarigen leeftijd kwam hij voor 'Sen laat- sten keer in Florence terug. In 1466 stierf hij. Het werk van Donatello geeft blijk van bui tengewonen ernst. Zijn menschen leven en spreken. Door zijn werk weeft zich een lieflijk accent: de Kindergroepen. Hij heeft voor de vrouw als schoonheid geen belangstelling, wel als godsdienstig motief: een Maria. Magdalena of een Judith. De strijd bij hem is die tusschen de ruigheid en de schoonheid. Gemoed en natuur heeft hy vereenigd. Hij was een man uit het volk, die de waarheid liefhad, en hij luidde een nieuw tijd perk in. Hij wist in zijn plastiek een buitengewoon perspectief te scheppen. Eerst schiep hij in marmer, later in brons. Door vertooning van een serie fraaie licht beelden gaf de heer Van Reyn zijn aandachtig publiek een overzicht van den arbeid van Dona tello. Zeer duidelijk bleek uit de volgorde der beelden den ontwikkelingsgang van den beeld houwer. van gesloten middeleeuwer tot een renaissancefiguur, die zich openstelde voor nieuwe Belangen waarop gelet moet worden. In vorige mededeelingen hebben wij er op ge wezen dat er voor de gemeenten moeilijkheden zijn omdat de financiering van de evacuatie niet wettelijk geregeld is. De gemeentebesturen moe ten tot heden immers genoegen nemen met een be lofte van den minister van Binnenlandsche Zaken, dat het in de bedoeling ligt dat het rijk aan de ge meenten de uitgaven voor de evacuatie zal vergoe den. Thans kunnen wij evenwel mededeelen, dat het in het voornemen van de regecring ligt de evacua tie-aangelegenheden in een wet vast te leggen, waarbij dan natuurlijk ook de financieele quaestie geregeld zal worden. Als men tot een wettelijke regeling overgaat zullen er ongetwijfeld tallooze moeilijkheden on der oogen gezien moeten worden. Op eenige willen wij hier de aandacht vestigen. In een tijd van evacuatie zal het aantal inwo ners van de gemeenten die vluchtelingen moeten opnemen belangrijk stijgen. Aan welke gemeente moeten die geëvacueerden belasting betalen? Heemstede, Bloemendaal. ZandvQort en Berine broek krijgen, zooals men weet, als oorlogsgevaar ons land mocht bedreigen, tezamen ongeveer 30.000 vluchtelingen. Als nu het rijk aan de gemeentebe sturen de extra-uitgaven vergoedt die met die huisvesting in verband staan, is het niet aan te ne men, dat die gemeenten de belasting zullen mo gen innen die de menschen voorheen in hun eigen gemeente betaalden. Die zal wel, althans voor een groot deel, aan de oorspronkelijke woongemeenten ten goede moeten komen, want al is die tijdelijk ook geheel ontvolkt de gemeente moet toch door gaan met het betalen van salarissen en wat van nog meer beteekenis is, op de aangegane geldlee- ningen moet als gewoon rente en aflossing betaald worden. Om zoo'n regeling evenwel mogelijk te maken moeten wettelijke bepalingen ingevoerd wor den, want anders vinden vluchtoordgemeenten in ne bestaande wetten het recht, en misschien zelfs den plicht om die belasting te innen. Voorts moeten regelingen gemaakt worden om het bestuursapparaat van ontruimde gemeenten intact te houden voor het afwikkelen van ver schillende zaken. Als het kleine gemeenten be treft. waarvan de bevolking in haar geheel in één vluchtoordgemeente gehuisvest wordt, zal dit ge makkelijker zijn dan in het geval van een groote gemeente, waarvan de bevolking over verscheidene vluchtgemeenten verdeeld wordt. Maar er is nog veel meer te regelen. De evacua tie zal in ons land green gedwongen karakter krij gen. Op raad van de overheid zal de bevolking in de bedreigde gebieden natuurlijk voor een zeer groot deel vrijwillig de gegeven aanwijzingen op volgen. Maar dan bestaat er ook geen plicht voor de geëvacueerden om. als de vrede gekomen is, terug te keeren tot de oorspronkelijke woonge- meente. Dit is een omstandigheid waarmee ernstig reke ning gehouden moet worden. Het lijkt ons niet onmogelijk, dat welgestelde geëvacueerden zich zoo goed mogelijk huisvesten in de vluchtoordgemeen ten en het dan op den duur daar zoo aangenaam vinden, dat zij besluiten hier in de toekomst ook te blijven. Er zijn nu eenmaal verschillende wel- gestelden die geheel vrij zijn in de keuze van him woonplaats. Die menschen kunnen de overweging laten gelden dat er in de naaste toekomst wel eens weer oorlogsgevaar kan dreigen, waardoor ze op nieuw de kans zouden loopen, dat zij moeten eva- cueeren. Na den wereldoorlog 19141918 is het in oorlog voerende landen gebleken, dat er inderdaad ge- evacueerden waren die in de vluchtgemeenten bleven wonen. Nu zal natuurlijk het b'estuur van een vlucht oordgemeente er geen bezwaar tegen hebben, dat na den oorlog het aantal welgestelde Inwoners op die manier blijvend vergroot wordt, maar de ge meente die zulke inwoners verliest kan in moei lijkheden komen als het vele goed-betalende in gezetenen verliest. Reeds nu is gebleken dat welgestelden die aan zegging gekregen hebben dat zij met de mogelijk heid van een evacuatie rekening moeten houden, geneigdheid toonen zich op eigen houtje in vlucht oordgemeenten te vestigen Op dit oogenblik is voor hen evenwel het bezwaar, dat zij niet weten, welke vluchtoordgemeente voor hen bestemd is in het algemeene evacuatie-plan. Als zich nu in onze omgeving gezinnen willen vestigen uit het evacuatiegebied, kan men dit niet beletten, maar er wordt gezegd, dat zij niet moe ten denken, dat zij zich in evacuatie-tijd niet zullen kunnen verheugen over het gebruik van het ge heele door hen gehuurde en gemeubelde huis, want zij zullen, evenals alle andere ingezetenen, dan den plicht hebben andere geëvacueerden te huisvesten. Veel voordeel hebben zij er dus tijdens de eva cuatie niet van. In het eene geval zijn zij zelf gas ten, in het andere gastheeren. Als arbeiders naar een vluchtoordgemeente ge ëvacueerd worden dreigen er nog grootere moei lijkheden. Zullen die zich tijdens de evacuatie als arbeidskrachten mogen aanbieden? Daardoor zou de werkgelegenheid voor de arbeiders die nu in zoo'n vluchtoordgemeente wonen belangrijk ver minderd worden. Al krijgt Haarlem zelf geen geëvacueerden te herbergen, toch heeft de gemeente veel belang bij de regeling van deze aangelegenheid in verband met de bestrijding van de werkloosheid. Hetzelfde geldt voor winkeliers. Onder de ge- evacueerden zullen natuurlijk ook verschillende winkeliers zijn. Als die menschen het in hun hoofd 'ouden halen om in de vluehtgemeente een zaak te openen, zou het in den tijd van de evacuatie misschien niet erg zijn. want dan is de behoefte der bevolking immers ook sterk gestegen. Maar die handeldrijvende middenstanders zullen als zij den vrede in die vluchtoordgemeenten zouden blijven .groote moeilijkheden bezorgen aan de col lega's die daar reeds nu hun zaken hebben. Moet daarom verboden worden dat geëvacueer den in de vluchtoordgemeenten een winkel ope- Het feit, dat enkele winkelbedrijven „gesloten" zijn. zal natuurlijk wel remmend werken op de mo gelijkheid om nieuwe, winkels te openen, maar af doende is dat toch niet. De besturen der vluchtoordgemeenten zullen er in het bijzonder op gesteld zijn dat na den vrede de arbeiders uit het evacuatiegebied weer naar huis gaan. In veel gevallen zal dit ook wel geschieden, want dan ontvangen zij immers niet langer de inkwartieringsvergoeding. Bovendien hebben de gastheeren dan geen verplichting meer >m hen langer onderdak te verleenen. Toch is ook •en regeling van deze auaestie bij de wet noodig, want als die arbeiders niet willen vertrekken zouden de armbesturen der vluchtoordgemeenten toch voor levensonderhoud moeten zorgen als niet onmid dellijk werk gevonden werd. vorming. De gedrappeerde beelden maakten. naar mate het leven vorderde, plaats voor naaktbeel- den. In de geheele vormgeving was duidelijk de ontsluiting van den middeleeuwschen geest te zien. Een goed gevulde zaal volgde deze interessante lezing met aandacht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1940 | | pagina 14