JxCmscfiMw „t Sal waerachtig wel gaen." VEILINGAGENDA Veilingen «^Inboedels en Meubilair Das £ied dec Witste. De eerste kookschool te Haarlem. ZATERDAG 2 MAART 1940 H A" A REE M'S D A G B' E A D 8 Eert film van onze Indische marine >,Moge ook in normalen tijd een film van deze lengte aan Indië gewijd worden." Beminde Suster, Gisteren hébben wij den dans aangegaan, en ben Godt sy gelooft gesondt, en hebben ons hart eens weder opgehaelt als Keuningen. Ik ben op myn vierde schip, de Comeetstar, en meene van daeg een braven dans te danssen. Wy krygen de Fransen soo aen 't loopen dat sy de bramseils en alles bysetten, en soo het van daeg soo voortgaet. soo hoop ik dat aller vrienden en ons gebedt verhoort sal zyn, en dat wy van de tyranny verlost zullen worden. AdieuCouragie. 't Sal waerachtig wel gaen. 8 Juny 1673. C. Tromp. De laatste regel van dezen brief van onzen zeeheld Tromp dient tot titel en devies van de film, welke een sober beeld geeft van de Ne- derlandsch Indische marine, en welke Vrijdag avond tijdens een bijzondere voorstelling in het Frans Halstheater tot vertooning kwam. De beelden van deze film zijn van zeer goede kwa liteit en logenstraffen de redeneering, welke de ronde doet naar aanleiding van het staken van do Indische journaalopnemingen, namelijk dat het scherpe Tropische licht en andere klimato logische omstandigheden aldaar zoogenaamde flikkeringen in het beeld veroorzaken en ook anderszins het bereiken van een goede beeld kwaliteit onmogelijk maken. Wij mogen met vreugde constateeren dat het materieel van on ze Indische marine, en de oefeningen daar mede ondernomen, duidelijk en in een over zichtelijke volgorde door het filmmateriaal zijn weergegeven. De Indische film in het algemeen is vaker het onderwerp geweest van krantencopie, ook op deze plaats. Eigenlijk is in verhouding tot hetgeen aan Indische films geproduceerd werd teveel geschreven. En ondanks die hoeveel heid is men nooit kunnen komen tot het ver vaardigen van een hoofdfilm, welke Indië tot onderwerp had. Dat kon waarachtig' niet gaan. Maar nu plotseling, in een tijd van nood kan men er wel toe gera- .ken om een filmband van meer dan een .uur gaans, dus een Frans Hals volledige hoofdfilm aan een Indisch onderwerp, en wel de marine, te besteden. Een bewijs er voor, dat de film blijkbaar alleen wanneer de nood aan den man is, vanwege onze overheid, en allen, die indi rect of direct bij Indië. geïnteresseerd zijn. in het geweer mag komen. Waarom worden er niet regelmatig Indische journaals geproduceerd, waarom worden er geen korte films gemaakt van Indische onderwerpen? Zij zouden van oneindig veel waarde zijn voor een cultureele (bewustwording van het Nederlandsche volk ten aanzien van Indië. Maar ja, die journaals, die een tijd lang in onze bioscopen werden ver toond, moesten gestaakt worden, mede wegens te geringe financieele interesse en te weinig be langstelling var. de regeering, eenige korte films over Indische onderwerpen werden welis waar schoorvoetend geproduceerd, maar de laatste hiervan, welke tot vertooning kwam, ligt toch al weer ver in ons geheugen terug. En nu eensklaps komt daar een film van meer dan een uur besteed aan onze marine. Nou gaat het wel. Moge echter eens de tijd komen, dat niet een noodtoestand, doch een cultureel inzicht de oorzaak zal zijn voor een film gewijd aan Indië, die langer dan een uur onze aandacht gespan nen houdt. De directie van het Frans Hals-theater ver dient alle lof voor haar initiatief om deze film in de omlijsting van een bijzondere voorstel ling, waar vele burgerlijke en militaire autori teiten van Haarlem aanwezig waren, te bren gen, en een week lang de Haarlemsche burgerij in de gelegenheid te stellen om kennis te ne men van de opvatting der Indische marine, dat het daar in Jan Oost met onze defensieve kracht waarachtig wel gaan zal. De film toont ons zeer uitvoerig hoe onderzeebooten onder water gaan, weer boven komen, hoe of torpedo's gelanceerd worden enz. Bij de vliegtuigbasis staan we langen tijd stil, en we gaan met een vliegtuig de lucht in om te zien hoe of bom men worden geworpen op een oefendoel. We varen aan boord van jagers en kruisers en vol gen de oefeningen aan boord systematisch, om tot slot de mobilisatie in Indië te beleven en de revue der zeestrijdkrachten bij te wonen. Het „verhaaltje" in het begin van de film is wat primitief, en we willen dit liever niet de maat staf van een sereuze kritiek aanleggen. Het wordt trouwens in de schaduw gesteld door den hoofdopzet van de film, waarvan zeer veel te roemen valt, vooral het camerawerk is grondig, hoewel -„de oogen der wereld" wel eens wat lang niet van een ankerketting of een kanonloop af te slaan zijn. Vooral aan het slot is de film als zoodanig goed te noemen, en valt. ook op het gebied van montage van beeld en geluid wat opmerkenswaardigs te noteeren. In het geheel is deze film zeker waard gezien te worden door een ieder, die belang stelt in de Indische de fensie. Een voortreffelijk voorprogram van uit gebreid nieuws, een teekenfilm een cultureel werk over „water" en een kleurenshort van een Arabischen bazar wordt vooraf vertoond. Bij de eerste bijzondere voorstelling sprak de directeur van het Frans Hals Theater, de heer E. Pra- ger een openingswoord, en speelde het politie corps van Haarlem eenige muziekstukken, welke succes oogstten. De voorstelling werd geopend en besloten met het Wilhelmus. CONRAD VEIDT als Zij die geregeld bezoekers van Cinema Palace zijn, zullen zich niet kunnen beklagen, dat ze niet elke week weer opnieuw sensaties van de meest uit eenloopenden aard te verwerken krijgen van de luchtigste amusante waarbij je schaterlacht tot de aangrijpendste, waarbij je de handen toeknijpt van angst en emotie, toe. Niet zelden geeft een zelfde avond zoo'n heel gamma van gevoeléns. Als voor- beid hiervan zou het programma van deze week kunnen gelden. In ,,De Tyran" speelt Conrad Veidt de hoofdrol. De uitbeeldingen van Veidt zijn altijd in een zeker waas gehuld, meest geheimzinnig, altijd vreemd, dikwijls onheilspellend. Zijn ongewone masker sug gereert al deze gevoelens. Conrad Veidt, in de film Keith logeert met een vriendinnetje in een luguber hotelletje, waar hij zijn schuld niet kan betalen. Hij verzekerd evenwel Suzanne, het vriendinnetje, dat het heel gauw anders gaat worden. Inderdaad krijgt hij glijk. Op de een of andere manier weet hij een rijkaard te interesseeren voor zijn plannen en hij krijgt de beschikking over een schip, over mannen en over geld. Daarmee gaat hij naar Perzië, omdat hij op een bepaalde plek petroleum en goud in den grond vermoedt. Keith blijkt een machts wellusteling te zijn, die alles en iedereen naar zijn pijpen wil laten dansen. Wie zich verzet, wordt hem te lastig en wordt onschadelijk gemaakt. In Perzië aangekomen, vestigt hij zich met zijn mannen op de bedoelde plaats. Hij maakt zich doodelijk gehaat bij de inboorlingen en het gros van zijn volgelingen. Hij terroriseert iedereen. Hij wordt beheerscht door twee gevoelens, verlangen naar onbeperkte macht en zijn liefde voor het meisje Suzanne. Voor alle andere gevoelens is hij gesloten. De eenige die hem trotseert is de jonge dokter Leclercq, wiens wil even sterk is als de zijne. Maar Leclercq's wil gaat naar menschelijkheid en rede lijkheid. Herhaaldelijk zijn deze twee in conflict met elkander en de verhouding wordt nog slechter als Suzanne zich hoe langer hoe meer van Keith afwendt en naar denzooveel nobeler Leclercq neigt. Tenslotte komen de inboorlingen in opstand en omsingelen de nederzetting. Leclercq, die bij hen populair is, wil met hen onderhandelen. Het resul taat is, dat allen vrijen aftocht krijgen, maar Keith moet voor hun rechtbank versohijnen. En nu toont Keith nog eens goed zijn slechte karakter. In plaats, dat hij op de voorwaarde ingaat, wil hij allen die bij hem zijn neerschieten, omdat hij niet alleen wenscht te sterven. Een goedgemikt schot van een van zijn mannen voorkomt die wandaad. Hij kan nog naai de inboorlingen strompelen en valt voor de voeten van den aanvoerder dood neer. Een schitterend gespeelde rol van Veidt, die bovenaan staat in deze cast van uitstekende spelers. Voor de pauze heeft het publiek zich kostelijk vermaakt met: „Ik ben de wet". De uitroepen, het gejuich, het handgeklap zelfs, zijn even zoovele be wijzen, hoe men met de geschiedenis meeleefde. Als 't op het tooneel was geweest, zou men kunnen zeg gen: de wet kreeg herhaaldelijk open doekjes, en dat de boef zijn verdiende loon kreeg en op het laatste nippertje met de lasso van de wet uit het bootje dat redding had moeten brengen door de branding aan het strand werd getrokken, werd vol instemming begroet. Een kostelijke film vol humor, vlot spel, grap pige dialoog en sportiviteit. Er .is geschaterd en gebeefd. LUISE RAINER FILMALLERLEI. In het Moviac-theater laat Stan Laurel u deze week in een klucht weer van zijn grap pen genieten. Verder wordt het program, dat naar ieders smaak wat biedt, gevuld door tee- ken-, muziek, natuur- en cultureele films. Zondagochtendvoorstellingen. Zondagochtend worden in Haarlem de vol gende filmvoorstellingen gegeven: Frans-Hals: „Finland" causerie met film door A. J. Th. v. d. Vlugt, consul van Finland. Luxor: De tuin van Allah, met Mariene Dietrich en Charles Boyer. Rembrandt: „Op reis door Z.-Afrika". Palace: Sneeuwwitje. U ALGEMEEN VERKOOPLOKAAL NIEUWE GRACHT 74 Anno 1907. Makelaar P. HOOGEVEEN Lz. Onder deze rubriek zullen vanaf heden de datums worden vermeld der te houden VRIJDAG 8 MAART eerstvolgende Veiling, waarvoor dagelijks goederen kunnen worden ingebracht of afgehaald. TELEFOON 13845 (Adv tngez. Medj JAPON VOOR GEZETTE DAMES. Twee-in-een-patroon 2990. Beide japonnen zijn te maken, behoudens kleine wijzigingen,, aan de hand van één patroon Verschil in halfsafwerking en mouwen. Links een gebloemd dessin op donkeren on dergrond, dat b.v. ook in moesjes heel aardig werkt, met shawlkraag en ruime, ietwat klolT kende mouwen. Voorbanen in scherpe punt op geknipt, sluiting met knoopjes en lusjes. Rechts een effen zijden 'of dunne wollen japon met V- vormige halsafwerking en lange, niet geheel aan den pols aansluitende mouwen De eenige gar neering bestaat uit een corsage. Men ziet aan het uitgevouwen patnxr eenvoudig beide japonnen te maken zijn. Patroon in maat 52. Prijs 26 cents; het is van Maandag al ge durende een week verkrjgbaar bij de our--*au\ van dit blad: Groote Houtstraat 93 en Soenda- plein 37. maakt Caccièce. Paulette Goddard, Allan Marshal en Luise Rainer. Carrière..., dat is het droom woord, dat alle leerlingen van de tooneelschool, die ons in deze film uitgebeeld wordt, op de lippen zweeft. Maar carrière dat houdt nauw verband met talent, en talent is iets, waarmede niet iedereen begif tigd is. En zoo zien wij dan onder deze groote groep van jonge menschen maar een enikele schuilt, voor wie het weggelegd is carrière op het tooneel te maken. En een dier weinigen is Louise Mauban, het droomerige fabrieksmeisje, dat haar in de avonduren verdiende loon be steedt om haar roeping te kunnen volgen. Louise is de eenzame verschijning tusschen haar mede leerlingen, het stil romantische meisje, dat om haar fantastische denkbeelden en droo- merïjen het mikpunt wordt, maar des ondanks haar eigen weg volgt in het vaste besef eenmaal te zullen slagen en groote kunst te brengen aan het pu bliek. Louise is niet alleen de mysterieuze fantaste. Luxor Zij is ook de vrouw, die weet, dat haar roeping offers vergt, zeer groote offers zelfs. Zij brengt het grootste offer van haar leven door den man, die haar een gelukkig en onbezorgd leven kan schenken, op te geven. De man, die zij eenmaal vuirig liefhad, die eerst een onbereikbaar ideaal scheen, maar die tenslotte een barrière bleer. tusschen haar en haar kunst. Luise Rainer, de begenadigde actrice, die wij ons o.a. uit „De goede aarde" herinneren, boeit ons ook in deze film weer door haar expressief, ingetogen spel. Zij „draagt" dit stuk van begin tot eind en men zou deze film eigenlijk alleen al moeten zien om de talentvolle wijze, waarop zij de carrière van een waar kunsten aresse ver tolkt. In Paulette Goddard als de mede-leerlinge, heeft Luise Rainer een goede vrouwelijke partner gevonden. Aan de hoofdfilm gaat een uitbreid voorpro gramma vooraf. O.a. is er een gekleurde film over Sint Helena en een nieuw avontuur van Popeye. ZARAH LEANDER zingt: Rembrandt Een film waarin Zarah Leander de hoofdrol ver tolkt is altijd weer een streeling voor het oor. Ook deze rolprent is hoofdzakelijk ingesteld om het donkere timbre van haar stem zoo voordeelig mo gelijk naar voren te laten komen. En in deze film boeit haar spel weer, maar het is toch niet haar beste creatie. Zarah Leander speelt de rol van Grace Collins, een zangeres. Zij is de dochter van den kopermag naat Collins (Friedrich Domin), die op het moment in een Noord-Afrikaansch mandaatgebied vertoeft, om daar de exploitatie van een kopermijn handen te krijgen. Die mijn wordt nu gefinan cierd door inlanders onder leiding van een jong ingenieur, Nic. Brenten (G. Knuth), een idealist, die het vertrouwen der Bedoeïnen geniet en die de mijn in inlandsche handen wil houden. Zijn ideaal is de inboorlingen te bevrijden van de onderdrukking der vreemde lingen. Grace gaat haar vacantie bij haar vader doorbrengen en maakt kennis met Brenten en ook met Frank Stanney, (Herbert Wille) een. kapitein en vriend van Brenten, die het militaire commando voert om de mijn in geval van oproer te bescher men. Bat oproer komt en Brenten is de leider, zoo dat de vrienden tegenover elkaar komen te staan en Collins, die intusschen eigenaar van de mijn is geworden geeft bevel Brenten neer te schieten. Brenten en Grace hebben intusschen liefde voor elkaar opgevat en Grace houdt nu de soldaten ge durende een uur in de cantine bezig met haar ont roerende zang,-zoodat er juist tijdig hulp komt om Brenten te bevrijden. Een film met tal van ontroerende momenten met goed spel van de hoofdpersonen. De Oostersche sfeer is zeer goed weergegeven en de gevechten tusschen de militairen en de Bedoeïnen zijn zeer suggestief. De film werd geregisseerd door Paul Martin en de muziek is van Nico Dostal. Variété in Rembrandt. Op het tooneel de „Drie Kemmy's" drie acrobaten, die verbluffende staaltjes van acrobatiek, kracht en plastiek laten zien. Een uitstekend nummer dat veel succes oogstte. Bloedtransfusie. Voordracht van dr. Spaander. Vrijdagmiddag hield dr. J. Spaander, assistent van prof. Borst, te Amsterdam, voor den Plaatse lijken Raad-Haarlem van den Nationalen Vrou wenraad en belangstellenden, in restaurant Lido, Plein, Haarlem, een voordracht over het thans zeer actueele onderwerp bloedtransfusie. Nadat dr. Spaander ingeleid was door mevi. Beunders, presidente van den Plaatselijken Raad Haarlem van den Nationalen Vrouwenraad, begor hij mét een overzicht te geven van de wordingsge schiedenis, de organisatie en de taak van „Het Roode Kruis". Veel nuttigen en heilzamen arbeid heeft deze wereldorganisatie verricht. Zoo is nu ook een algemeene bloedtransfusiedienst in het leven geroepen Bloedtransfusie bestaat al eeuwen, maar men past' haat niet toe op wetenschap -lijkt de. Eerst in 1900 kwam men tot bctei inzicht: dt bloedgroepen werden ontdekt. Men onderscheidt 50 jaar geleden. In Haarlem's Dagblad verscheen het bericht, dat een aantal dames hier ter stede het voor nemen had opgevat onze stad gelukkig tö maken met de vestiging van een kookschool, „in navolging van het voorbeeld van Den Haag". Dit leidde tot de oprichting van de kook- en naaischool „Wilhelmina", die in een perceel van de Wilhelminastraat gevestigd werd. Later (in 1901) werd deze school opgeheven en ver vangen door de Haarlemsche Huishoud- en Industrieschool. Behalve die inrichting heeft Haarlem thans ook een Protestantsche- en een R.K. Huishoudschool. Een huiselijk man greep, nadat het bericht over het plan der Haarlemsche' dames in de courant gestaan had, naar de pen om in een ingezonden stuk te schrijven: ,,Met dit plan kan ik niet dwepen. Daarge laten nog dat men veeh-,, zich toelegt op hefc maken van allerlei lekkere schoteltjes, dan op het bereiden van dagelijkschen, eenvoudigen kost, kan ik maar niet inzien waarom in een school, onderwezen moet worden wat in het huisgezin zelf evengoed, neen beter kan worden geleerd. Wie kan een jong meisje beter onder richten in de kookkunst dan haar moeder zelve, die door langdurige ondervinding weet, hoe de spijzen oip de meest goedkoope wijze moeten wor den toebereid! En ik durf beweren, dat geen kookschool-cursus, hoe goed die, op zioh zelf be schouwd, ook wezen mag, wedijveren kan met die langdurige, volledige opleiding in de keuken van de familie zelf, onder het oog van moe der". Zooals gewoonlijk als er iets nieuws wordt voorgesteld kwam er dus verzet. Maar toch hebben de huishoudscholen hun plaats veroverd. HIJ KAN LACHEN want zijn kelder staat vol met groenten voor den heelen winter. Hij behoeft geen dure groenten te koopen. Hij koc'ht voor 5.75 aan zaden bij: ZAADHANDEL 3AN ROOZEN, SPEKSTRAAT 5 - HAARLEM. Vraagt onze prijscourant aan. (Adv Ingez. Med.) thans vier bloedgroepen. Bloed van den een kan slechts zonder gevaar in een ander worden overge bracht, wanneer beiden tot dezelfde bloedgroep be- hooren. Het ig nog slechts eenige jaren geleden, dat de bloedtransfusie de vlucht genomen heeft, die zij nu heeft, hoofdzakelijk door groote verbetering in de techniek. In het afnemen van bloed is niets afgrijselijks;' de bloedgever of „donor" krijgt een prikje in den arm, wandelt weg en gaat weer aan zijn wer, zijn bloed wordt bewaard op lage temperatuur en op kamertemperatuur toegediend. Het Roode Kruis heeft een ooidogstransfusiedienst in het leven geroepen met 84 centra, waarvan Haar lem er een is. Alle bloedgevers, die zich beschik baar hebben gesteld, worden geregistreerd. Voor Haarlem zijn 1200 gevers noodig, daarvan hebben er zich 900 opgegeven, Haarlem is er dus nog niet. Spr. knoopte hieraan een propagandistisch woord vast. Wie zich als donor opgegeven heeft, krijgt een oproepingskaart voor een keuring (men kan zich opgeven voor oorlogs- en voor vredesdienst). Na de keuring krijgt hij een kaart, waarop verschillen de bijzonderheden betreffende zijn bloed staan op- geteëkend, thuis; die bewaart hij (zij).. Bij een oorkomend gevaj wordt dan een deel van zijn (of baar) bloed afgenomen. - Tenslotte vertoonde spr. eenige lichtbeelden, ter toelichting van het gesprokene en die een beeld gaven van wat er in Amsterdam op het gebied van de bloedtranfusie geschiedt. Vlevr BeundeiT dankte den spreker voor zijn be- \v!-::-c' irl-idmg en wekte dc- aanwezigen ip, het werk van den bloedtransfusiedienst bekend te maken in vereenigingen, oragnisaties enz.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1940 | | pagina 14