Jiimschouio „JMaklkade" De moord op den verzekeringsagent te Haarlem „2)e day (keekt cum „Sherlock Holmes" Safia's leugen. Op 21 Maart behandeling voor de Rechtbank ZATERDAG 9 MAART T94Ö H A A R E E M'S D A G READ „La maison du Maltais" heet de Fransche film, die onder den titel „Safia's leugen" in Neder land wordt vertoond, en welke deze week in Frans Hals op het witte doek verschijnt. Deze film is een herleving in celluloid van wat we in papier- vorm een stuiversroman plegen te noemen. En aangezien stuiversromannen meer gelezen wor den dan romans van beter gehalte ziet het er voor deze film, wat i. .ar kwalitatief succes be treft, goed uit. Een film, die bijdraagt tot de grootheid van 't Fransche filmwezen, is „Safia's leugen" om de waarheid te zeggen niet. Het is 'n product, vervaardigd naar Hollywoodschen trant. Er wordt u verhaald van een Maïthezer, een Oosterschen dwe per, zoo weggeloopen uit de sprookjes van 1001 -nacht, die zich tot de schoonheid van een Westersche vrouw aangetrokken voelt, doch teleurgesteld door de Westersche beschaving zichzelf met de beheersching van een waren Oosterling van dit ondermaansche verwijdert. De liefde oh foei torh, tot welke slechte dingen heeft die de menschheid al niet gebracht? brengt consequenties mee: geld verdienen. De Maïthezer moet geld verdienen want al kan hij prachtige verhaaltjes vertellen, het is daar in het Oosten in dit opzicht precies zoo gesteld als bij ons, want van verhaaltjes alleen kan de schoorsteen niet rooken, en die droom van lief- desydille in het huis van den Maïthezer (dat bij ons zoo ongeveer gelijk staat met het befaamde hutje op de hei) neemt een einde; de sprookjes verteller wordt in een smokkelcomplot betrok ken. Zijn vrouw waant hem dood, en trouwt met een ontdekkingsreiziger, die zij in de woestijn te genkomt. (Het is in die woestijnen niet zoo druk zoodat je daar beter opvalt dan bijvoorbeeld in de Kalverstraat)Zij trouwt met hem, en laat hem in de waan dat het kind dat zij ter wereld brengt, van hem is. De ware vader leeft echter nog en komt naar Parijs om zijn geliefde te zoeken. Edoch, hoe diep is zijn smart wanneer hij bemerkt dat men sprookjes gemakkelijk ver telt doch moeilijk beleeft. Wanneer u deze week een verzetje wilt hebben, of u wilt zich wat amuseeren dan kan deze film wellicht aan uw wenschen voldoen. Er speelt een groot artist in als Pierre Renoir (de'ontdekkings reiziger. wiens meest succesvolle ontdekking in de dorre woestijn blijkbaar het charmante vrouwtje is. dat in de filmstudio luistert naar den naam van Viviane Romance)en ook Louis Jou vet treedt op als een soort afperser. Het verhaal tje is aardig verfilmd, er zit zoowel wat dweperij als wat tragiek in; aan de welopgevoede marrier waarop de Oosterling afscheid neemt van deze harde wereld mogen de gangsters en wanhopiger! uit het Westen wel een puntje zuigen! Op alle manieren wordt .getracht u vooral geen inspan ning te bezorgen en geen narigheid. Zelfs de zuurheid des levens is in deze film suikerzoet. Wat kunt u er dus op tegen hebben om dit film hapje te savoureeren? Frans Hals schept Conan Doyle zijn eerste Sherlock Holmes figuur, die hij in vele tientallen boeken die meest uiteenloopende misdaden laat oplossen. De misdadiger die Sherlock Holmes de grootste moeite geeft, is professor Moriarly, die zijn even knie is, wait genialiteit betreft. De strijd tusschen deze beide genieën, die tegenover elkander staan, ednddgt ten slotte in de overwinning van Professor Moriarty, die den dood van Holmes op zijn geweten heeft. Tenminste zoo wilde Conan Doyle het, maar hij had buiten zijn publiek gerekend. Hij wordt overstelpt met verwijten, gesoebat en gesmeekt Holmes weer te doen herleven. Op den duur zwicht Conan Doyle voor dien aandrang en hij zet een nieuwe serie in, die echter na betrekke lijk korten tijd weer wordt stopgezet. In de film die deze week in Cinema draait, is, in den strijd tegen prof. Moriarty, gelukkig Holmes de over winnaar. Vol gespannen aandacht volgen we het spitsvondige spel tusschen de twee hoofdpersonen. Basil Rathbone is precies die Holmes die we ons altijd hebben voorgesteld, alleen kunnen we ons verwonderen over zijn Dr. Watson. Een beste, brave kerel, dien je je laatste dubbeltje te be waren zou geven, maar een helper van den .scherpsten detective, die ooit heeft bestaan ho maar! Een gezellige baas om mee uit vxsschen te gaan, maar dien je bij opsporingswerk beter thuis achter de haard kunt laten. Voor Basil Rathbone is het een glansnol. „De galante Bandiet, el Cato in het voorpro gramma is een film. waax-bij je je hart kunt op halen aan de avonturen van de Wild West met hollende paarden, schietende bandieten, roovers een sheriff en zijn mannen, die boeven blijken te zijn, tenvel „el Cato" en zijn staf de moedigste, edelaardigste mannen zijn, die je je denken kunt. Trouwens deze laatsten waren al serert tien jaar tot eerzame burgers gepromoveerd. Maar er kunnen zich omstandighedien voordoen, dat je je oude beroep nog eenmaal opvat. Een voor name rol speelt Jane Withers. Deze talentvolle, sportieve jongedame, met een enorme dosis ini tiatief is voor een groot deel verantwoordelijk voor het ontmaskeren van den sheriff. Het is een hoogst vermakelijke, frissche film, waarbij her haaldelijk gejuicht wordt door het publiek. ?ER OVERNAME AANGEBODEN Onder deze leuze is ontelbare malen door middel van een Groentje in Haar lem's Dagblad een voordeelige transactie tot stand gekomen. Zondagochtendvoorstellingen. In het Luxor-Theater wordt Zondagoch tend een reprise gegeven van de film „J'accuse" een belangwekkend werk van Abel Gance. In deze film staan de ge vallenen uit den wereldoorlog 1914'13 op om den mensch van heden er aan te herinneren dat uit de tragische les van '14'18 geleerd dient te worden. Een film, die haar reden van bestaan nog steeds, of wellicht pas thans bereikt heeft. In'het Rembrandt-Theater wordt „De reis door Zuid-Afrika" herhaald, terwijl in Cinema-Palace „Sneeuwwitje" nog maals vertoond wordt. WILLIAM DIETERLE regisseerde: Het schijnt dat de Amerikaansche film „Blok kade" zelf geblokkeerd is geweest, want kenne lijk behoort ze tot die producten, welke Holly wood indertijd aan den loopenden band heeft gefabriceerd op het thema van den Spaanschen burgeroorlog, in de hoop daarvoor vanwege de zoo befaamde „schrijnende" actualiteit een behoorlijk afzetgebied te kunnen vinden Aan het eind van de film doet de hoofdpersoon uit de film (Henry Fonda) een vlammend be roep op het geweten van de wereld om dien broe- derstrijd in Spanje te beëindigen. Ergens in den loop van de geschiedenis worden de stille huisjes aan de rustige oevers van de Theems vergeleken met het verwoeste Spaansche land. Nou, dan zijn intusschen in werke- kelijkheid de rollen omgekeerd. Want in Spanje is het sedert lang weer vrede, en aan de oevers van de Theems is het thans niet bepaald rustig meer! Het journaal is in de bioscopen blijkbaar meer bij de pinken dan de grootere broers: de hoofd films. Men zou nochtans deze film als een his torisch document een groot woord kunnen beschouwen, wanneer daar niet was de tendenz, Cinema Luxor Groote films werpen haar schaduwen vooruit: Ja, 'k geloof wel dat filmliefhebbers de nieuwe film van Maxeel Carné. den schepper van „Hotel du Nord", een groote film zullen vinden. Groot om den treffenden eenvoud, waarmee het film materiaal de tragedie van een kleinen man tot ons brengt. Maar daar zij omniddellijk een on omwonden waarschuwixxg tot hen, die in de bioscoop amusement, spanning en andere daar aan verwante genietingen zoeken, aan toege voegd. Want diegenen zulle.n een ,Rue Michel" nog best hebben kunnen waardeeren, wellicht ook een „Hotel du Nord" nog hebben kunnen ver werken, maar ten aanzien van „De dag breekt aan" zullen ze zich aansluiten bij de woorden die een juffrouw, na de voorstelling in het Am- sterdamsche Citytheater voor me de trap af loopend, tegen haar metgezel sprak: „Ik vind d'r niks an". Maar 'k ving toen ook andere uitingen op van het veelkoppige monster, dat „publiek" heet, BASIL RATHBONE'als: Sir Arthur Conan Doyle, de geestelijke vader van Shei'lock Holmes en Dr. Watson, had zich een vijfenvijftig jaar geleden gevestigd als oog arts. Hij wachtte echter vergeefs op zijn eersten patient. Om zijn doellooze leven tot eenigen inhoud te geven, zette hij zich tot het schrijven van romans, die evenwel door de velschillende uitgevers niet geapprecieerd werden. Met de regelmaat van de klok ontving hij zijn ma nuscripten terug met de bekende zinsneden: „Tot onze spijt„In dank, dat u ons in de gelegenheid hebt gesteld „Zien met be langstelling ander werk vair u te gemoed enz. In zijn moedeloosheid over zijn weinige succes komt hem plaats zijn vroegere professor, dr. Bell in de gedachte. De onwillige uitgevers geven hem den raad: „Schrijf ox-igineel, spannend, geestig, gevat". Professor Bell bezat deze eigenschappen, waardoor zijn colleges altijd druk bezocht werden door de studenten. Met dir. Bell voor oogen £5Sfi5S553S55355SS555S5S2SSE5p^^ i J W in onze etalages en ook in de winkel. U moogt vrij al het mooie bewonderea Een show, waar U zelf kunt passen. en dat door zijn kuren den bioscoopdirecteuren (aan die zorgen twijfelen wij niet!) grijze haren bezorgt; er was een meneer, die de film enorm vond, en er was een andere meneer, die ge vraagd naar zijn meening geen antwoord gaf. Dat zullen de meeste filmliefhebbers doen na deze film gezien te hebben, geloof 'k: zwijgen, stil zijn, en de intense bewogenheid, die deze film in hen gebracht heeft, uit laten deinen tot ze zich in onzen geest gefixeerd heeft als een onver gankelijke ervaring. Er is zelden of nooit een film vertoond, waarover men zoo lang en intens kan napeinzen als over dit meesterwerk van Marcel Carné „De dag breekt aan". Er is ook zel den of nooit 'ix film geweest, waaxwan de op filnx- sensatie ingestelde mensch hartgrondig zeggen kan dat hij haar onbeschrijfelijk vervelend vixxdt. Zoowel wat de vormgeving als de inhoud betreft is hier sprake eexx consequente doorvoering vau het begrip: FILM. Een kleine man, één uit de millioenen, een eerlijk en rustig burger, die zijn dagelijksche brood verdient met zandspuiten, heeft een mede- miensch gedood. Waarom? Daarop geeft de film het antwoord. De mensch in het algemeen wordt in de figuren van den arbeider (Jean Gabin) en den artist (Jules Berx-y) getoetst aan het pro bleem van het levenseinde. Eenexzijds zier de mensch, die langzaam en zonder strafbaar te zijn zijn medemenschen vermoord, de onverant woordelijke persoon, die in duizenderlei variatie in onze samenleving ronddoolt, die menschen - levens kapot maakt zonder dat een rechter ter wereld hem zou kunnen veroordeelen, een mensch wiens leven geheel in dienst staat van de ont binding. En aan den anderen kant leeft daar in deze film de brave burgerman, die op zijn eigexx kleine manier wil goed doen en opbouwen, die menschen lief heeft en helpen wil. wiens leven in dienst staat van het goede en die één minuut wordt tot een moordenaar volgens de wet; een verdelger van het kwaad maareen strafbaar mensch, dat door eiken rechter veroordeeld zal worden. Op een zolderkamertje zit hij opgesloten en het eenige waar hij om vraagt, warmeer de op ox-de, uiterlijke orde gestelde samneleving, ver tegenwoordigd in de politie, hem grijpen wil, vraagt is rust en stilte, om met zichzelf in het reine te komen. De burgers groepen beneden op-het plein samen. Van alle kanten wox'dt het zolderkamertje door politie ingesloten, en in tusschen bepeinst de kleine man zijn daad en voor dat de mensehelijke justitie hem heeft kunnen gi'ijpen is reeds anders over dit kleine leven, dat in een enkele minuut tot een groot max-telaarschap werd opgeroepen, be slist. En wanneer een traangasbom in de kamer wordt geworpen loopt de wekker af, de wekker, die den vorigen avond voor het naar bed gaan opgewonden was, om zooals duizenden keeren te voren de regelmaat aan te geven van dit kleine menschenlevende dag breekt aan. Ge moet, geachte filmliefhebber deze film xn.i. symbolisch zien. De handelingen zijn niet reëel Ze liggen daartusschen in, ze vormen de vex'binding tusschen de gedachtenwereld der menschen en de realiteit. Ze zijn geen vlucht uit dit leven in 'n andere wereld, oh neen, ze loopen parallel aan het leven, en ze oefenen zooals ook de symbolen in ons dagelijksche leven dat doen ixivloed uit op de werkelijkheid. V. H. Deze film komt in Haarlem in het Frans Hals Theater. VARIéTé IN REMBRANDT. Op het tooneel laten twee kunstwielrijders „Dan Syton and Ruth" ons sterke staaltjes van acro batiek op de fiets zien. Ver-bluffend waren de toeren die deze man en vrouw op hun fietsen uit haalden. Een nummer dat veel succes oogstte. (Adv. lngez. Med.) Op Donderdag 21 Maart a.s. zal de rechtbank te Haarlem de strafzaak behandelen tegen den 33-ja- rigeri agent van een levensverzekeringsmaatschap pij C. V., verdacht van moord op den verzekerings agent P. A. F. J. de la Chambre in den nacht van 11 op 12 Mei jl. in de woning van den laatste, Hert zogstraat 16 te Haarlem gepleegd. De Officier van Justitie Mr. W. M. Paardekoo- per Overman heeft in de eerste plaats ten laste gelegd moord, nl. dat verdachte opzettelijk en met voorbedachten rade, althans opzettelijk P. A. F. J. de la Chambre van het leven heeft beroofd, door hem opzettelijk na kalm beraad" en volgens een te voren opgemaakt plan met een hamer, dien hij voor dit doel had meegenomen, verscheidene malen krachtdadig op het hoofd te slaan, tenge- welk aan het slot kennelijk geënt is op de aan wezigheid van den burgeroorlog in Spanje. Enfin, wanneer we dat slot nu even wegdenken kan Hollywood geexx ander happy-end uit voor raad leveren? blijft er over de geschiedenis van een boer, die door den loop der gebeurtenis sen luitenant wordt in één van in Spanje strij dende legers, en in die functie in contact komt met een spionne (Madeleine Carroll), die hij vroeger toevallig - heeft leeren kennen en liefhebben. Door spionnage wordt elk schip, dat poogt een zekere stad in Spanje te bereiken, ge torpedeerd. En de bevolking wordit uitgehongerd De spionne kan dat niet langer verdragen en wordt bekeerd: zij komt terug op het pad daf leidt naar een happy-end. Maar voor dat het gelukkige einde daar is. zijn eenigen op ongeluk kige wijze aan hun eind gekomen. En het blijkt dat de chefs van den luitenant ook tot het spion- nagecomplot behoox-en, hetgeen de bedoeling heeft het tragische van den broederstrijd, waarin vriend niet van vijand te onderscheiden is, te accentueeren. William Dieterle heeft deze film met de hem eigen routine gefabriceerd. Voor hen, die van een spannende film houdexx, is dit filmspekje naar hun bekje. De tenlastelegging volge waarvan de schedel op verschillende plaat sen is gebroken en de hersens zijn beschadigd, waarna De la Chambre kort daarna is overleden. Subsidiair legde het O.M. doodslag ten laste. Ten tweede is aan verdachte brandstichting in de woning van De la Chambre ten laste gelegd: „Door opzettelijk in de keuken van dat bovenhuis, nadat de bewoner was neergeslagen en op den vloer van de keuken lag, dien vloer, het lichaam en de kleeren van het slachtoffer en andere voor werpen met petroleum te overgieten en in brand te steken. Door dien brand ontstond levensgevaar voor een in de onder die keuken gelegen kamer zich te bed bevindend persoon en gemeen gevaar voor aan anderen dan aan verdachte toebehoo- rende woningen en meubelen te duchten was. Het O.M. riep 17 getuigen op benevens drie des kundigen, nl. J. V. Tas, inspecteur van politie te Rotterdam, J. P. L. Hulst, arts te Leiden en Dr. C. Klein, zenuwarts te Haarlem. De verdediger mr. Francois Pauwels, riep tien getuigen a décharge op, benevens den deskundige Dr. L. Coenen, zeruwarts te Haarlem. De verdachte is door Dr. Klein toerekeningsvat baar verklaard; Dr. Coenen is echter van ooi'deel dat verdachte verminderd toerekeningsvatbaar is. Verdachte houdt vol, dat hij De la Chambre in drift een klap met den hamer heeft gegeven; bij de vechtpai-tij zou naar zijn zeggen de brand waar schijn lijk ontstaan zijn. doordat een brandende oetroleumvergasser omviel. Aanvankelijk had het O.M. ook diefstal ten laste gelegd, doch dit punt heeft de Officier laten val len. Verdachte werd een paar dagen nadat De la Chambre was omgekomen, gearresteerd. Diens jonge vrouw, die pas aan een kind het leven had geschonken en die in het ziekenhuis vertoefde, vertelde aan de politie, dat haar man haar op 11 Mei had verteld, dat 's avonds V. bij hem op be zoek zou komen om over zaken te spreken. Bo vendien had een buuivnan voor het huis van De la Chambre een fiets met dubbel frame zien staan. Dit bleek de fiets van verdachte te zijn. Aanvan kelijk ontkende de verdachte alles; pas later kwam hij met een gedeeltelijke bekentenis voor den dag. Bij de nadere bekentenis verklaarde verdachte, dat hij 's avonds bij De la Chambre op bezoek kwam, Er ontstond ruzie, omdat vei-dachte van oordeel was, dat De la Chambre op ongeoorloofde wijze klanten bewex-kte, die. met hem, verdachte, in relatie stonden. Volgens verdachte gaf hij De la Chambre in, drift een klap; deze laatste vluchtte naar de keuken en daar werd de vechtpartij voortgezet. Toen heeft vei-dachte een hamer genomen uit zijn tasch, die hij bij zich droeg, en daarmede De la Chambre op het hoofd geslagen. Verdachte verklaart voorts, dat hij dien hamer bij zich droeg om een herstelling aan zijn fiets te verrichten, nl. om een spie aan te slaan op de crank van zijn fiets. Deze spie trilde herhaaldelijk los. Over deze kwestie bracht deskundige Tas een rapport uit, waarin hij concludeerde, dat de crank noch de spie eenig spoor van hamerslagen droeg. De rechtbank zal worden gepresideerd door Mr. E. J. W. Top. RAUSCHNINGS BOEK IN BESLAG GENOMEN. Het tweede boek van Herman Rauschning, „Hitler's eigen woorden" is Vrijdagmiddag op last der justitie door de Haagsche politie in den boekhandel in beslag genomen, op grond van zijn voor het hoofd van een bevrienden staat krenkenden inhoud. Deze maatregel geldt voor het heele land en Is geschied op last van de xegeering. Voor heit oogenblik geldt het alleen de Nederlandsche vertaling van het werk,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1940 | | pagina 14