diet geheim ont POSITIEVE NEUTRALITEIT Jienu van de uxeek rits in alle kleuren rits in alle maten rits in verschillende soorten RITSSLUITINGEN N.V. DE GROOT DONDERDAG 14 MAART 1940 HAARDE M'S D 'A 'G B II A D 9 Een prachtige taak voor de vrouw, waaraan we vandaag nog kunnen beginnen. Veel, heel veel wordt er, vooral in de laatste we ken, nu de wereldtoestand hoe langer hoe ernstiger, ja gruwelijker en ontzettender wordt, geschreven over neutraliteit, over onze neutraliteit. Onze regeering heeft verklaard dat Nederland neutraal zal blijven. En herhaaldelijk is er dus in woord en geschrift op gewezen, dat ook wij, in on ze uitingen, onze gesprekken en brieven, deze neu traliteit behooren te steunen. Krachtig, daadwer kelijk steunen. En dus: geen partij trekken voor de eene of de andere oorlogvoerende partij, maar daarbij en daar boven: in gedachten en daden achter onze regee ring staan, die het toch al ongelooflijk moeilijk heeft in dezen tijd. Niet zeuren, niet -mopperen, maar ieder ons deel dragen. Deze opwekking is vanzelf sprekend en goed. En 't is ook een feit, dat de Ne derlander over 't algemeen zich hier heel aardig aan houdt. De geest in het leger is goed, de vrou wen van onze gemobiliseerden zijn flink en dapper. Heel weinig wordt er gekritiseerd, veel werk wordt verzet om elkander zoo goed mogelijk te helpen. Dit komt natuurlijk ten deele, omdat nood a 11 ij d leert bidden. Zoodra het leven ernstig begint te worden, komt er bezinning, onderlinge liefde, hulp vaardigheid. En dan komt er nog iets anders bij. Een nog veel sterkere factor, die er toe meewerkt, dat we allemaal graag onze plicht willen doen zon der morren. Dat is het zien op het leed van „de enderen". Als we ons een oogenblik indenken in de ondervindingen van de Finsche vrouwen, die iede- ren dag uren achtereen als opgejaagde dieren in schuilkelders zitten om dan dikwijls tot de ontdek king te komen dat haar huis boven haar hoofd is afgebrand, in de ellende van de Russische vrouwen, die mannen en zoons zien vertrekken, een bijna zekeren dood tegemoet, ja, dan beeft ons hart in ons. Dan zouden we ons schamen nog iets te laten blij ken van onze moeilijkheden! Hoewel die want een mensch voelt misschien alléén zijn eigen leed en vreugde als grond-realitei ten, waaromheen het andere zich groepeert bij tijden zwaar te dragen blijken. We mopperen dus niet. Maar.zijn we daarmee dan werkelijk neutraal Eooals we, als Ncderlandsche vrouwen, zijn moeten? Om hierover te kunnen oordeelen lijkt het me noodig, het wezen van de neutraliteit eens op den keper te beschouwen. Hoe staat het met onze neutraliteit? Zonder eeni- gen twijfel heeft die een anderen bijsmaaak, een andere „kleur" gekregen, dan in den wereldoorlog. We hebben niet zoozeer meer het gevoel, dat de oorlogvoerders of een deel van hen „primitief" zijn en wij „beschaafd" omdat we niet meedoen. De gruwel van den oorlog tegen vrouwen en kinderen de geweldige ernst van het nu uitgebroken con flict brengen ons de overtuiging bij, dat de strijd gevoerd wordt tusschen millioenen menschen,' die even beschaafd of onbeschaafd, even goed of slecht, even wreed of zachtzinnig, moedig of laf zijn als wij. Vooral de radio brengt ons dagelijks vlak bij die „anderen" en we ontdekken: menschen zooals wij. Menschen, opgejaagd en voortgedreven door mach ten van dood en verderf, buiten machte om de ge weldige verantwoordelijkheid voor de levens, die zij vernietigen, te dragen. Haat wekt wederhaat, geweld wekt nieuw ge weld. Daarom is het een onbegonnen werk en een dwaasheid, temidden van de verwarring van feiten en stroomingen te zoeken naar „den schuldige". Denkt u verder door en u moet onherroepelijk bij Adam terechtkomen een adrem of onhoffelijk man zou hieraan toevoegen: bij Eva. En als we zoover doordenken, zijn we eigenlijk precies waar we wezen moeten, m. a, w. de oor zaak van alle ellende ligt in den mensch zelf, en wel daar, waar hij zich verwijdert van de Levens bron, van God. Het is een zeer verheugend feit, dat we hiervan iets zijn gaan begrijpen in dezen oorlog. Behalve de vele geweldstroomingen, die ons omringen en aan ons rukken, omvat ons deze groote kosmische strooming, die dwingend spreekt: „Onder alle ver warring door: „Bij u ligt de schuld, bij u, bij u!" Dat is de herinnering, die maakt, dat een groote vermoeidheid over ons komt als we ondanks ons zelf willen gaan zoeken naar oorlogsoorzaken. Ja, ons hart komt nog in opstand en dwingt het verstand tot bekrompen menschelijk denken en zoeken, maar de ziel heeft een nieuwe wijsheid ver worven en weigert haatgedachten uit te zaaien. Dat is een stukje geestelijke groei van onzen tijd. Een klein begin van een nieuwe, waarachtige neu traliteit, waarbij de Nederlandsche vrouw een zeer groote taak heeft. Om deze neutraliteit te begrijpen en uit te dra gen, hebben wij een leerschool noodig. En we we ten allemaal waar we 't zoeken moeten: onze leer school is ons dagelijksch leven. De vrouwen onder ons, die zelf kinderen hebben of dagelijks met kin deren omgaan, weten, dat het ontzaglijk moeilijk is, te allen tijde den rechtvaardigen vrede te handha ven. Als onze groote jongens kibbelen, en mis schien elkaar om de tafel nazetten om hun veront waardiging om „onrecht" in daden om te zetten, wat doen wij als moeder dan? Als we min of meer primitief zijn, rennen we mee, geven een van de twee op goed geluk een draai om z'n ooren en trachten ons vervolgens verstaan baar te maken en uit te zoeken wie de schuld heeft. Tien tegen één dat we 't na een uur nog niet weten. Tien tegen één, dat we onrechtvaardig straffen. Als we al een beetje verstandiger geworden zijn, treden we met kracht op, herstellen de orde en ko men later op de zaak terug. Dan, als de gemoederen bedaard zijn, is 't uitzoeken gemakkelijker en „kunnen de vredesonderhandelingen in een betere sfeer plaats hebben" zooals de moderne term luidt. In beide gevallen is moeder natuurlijk neutraal, maar de tweede soort van neutraliteit, waarbij zij een tijdperk van bezinning heeft gesteld tusschen de sfeer der verhitte gemoederen en haar welover wogen oordeel, is ontegenzeggelijk vruchtbaarder. Nog een derde soort neutraliteit is echter moge lijk: Er zijn moeders, of u 't gelooven wilt of niet, maar ze z ij n er, in wier tegenwoordigheid het zelfs ruwen grooten jongens tamelijk wel onmoge lijk wordt om te kibbelen. Die stralen redelijkheid, gezond verstand, liefde en opgewektheid uit even natuurlijk als ze ademhalen. En 't blijkt dan zonde van den tijd te zijn, strijdpunten in een onwelwil lende sfeer te beslissen. 't Is of ze moeder hooren zeggen: „Waarom zoo hard schreeuwen, kind? Je kunt er beter kalm over praten": ook al zégt ze al leen maar: „Wie wil er een kop thee?" Dit is zoo ten naaste bij de positieve neutraliteit, waartoe wij ons zelf zullen moeten opvoeden. Zij wortelt in ootmoed, trouw aan het ideaal en liefde voor al het geschapene. Deze opvoeding eischt een taai geduld, brengt leed en offers mee, want de inzet is niets minder dan: ons zelf overwinnen en dat is nog altijd moeilijker dan een stad innemen. Maar het einddoel is de moeite waard. Immers: al zou geen enkele man het meer weten, wij vrou wen weten positief zeker, dat eenmaal de duizenden die langs dezen moeilijken weg zich zelf overwon nen hebben, sterker zullen blijken dan de millioenen die nu nog, onder welk voorwendsel dan ook, het geweld dienen! R. DE RUYTER-v. d. FEER Als een zonnige droom glijdt de zomermode voorbij VER de Champs-ElySées te Parijs zinkt als een blauwachtig waas de schemering van den korten winterdag. Een klein palais in een zijstraat, achter de gesloten stores zijn alle vertrekken als verlicht, een gelig roze schijnsel vloeit naar buiten in den avond. Bij den ingang rijden auto's voor. Een dame in marterbont stapt uit, één in een breitschwanz,, een" bever, een persianeï, glipt het huis binnen, een fijn wolkje van parfum' blijft achter. Een gedistin geerde heer met een grijs sikje ontvangt aan den voet van een statig bordes, een huisknecht in rok opent fluweelen portières. Een lichte salon, hooge spiegels in vergulde lijsten, la-is tallen kronen, op den marmeren schoorsteenmantel, seringen en mi mosa in Chineesche vazen. Een kring van dames, daar zit die met de breitschwanz en de bever, de persianer en de marter, in het rond langs de mu ren zitten ze, babbelen, drinken cocktails en knab belen koekjes, en een rijzige knappe vrouw met wat mannelijke, bezielde gelaatstrekken begroet hen, wijst plaatsen aan, neemt waardig de hon neurs waar. Het is echter niet zooals bij een ge wone dames-tea, want er ligt spanning, verwach ting op alle gezichten. Waarop ze wachten? De vrouw des huizes zal aanstonds de aanwezigen een geheim ontsluieren, een groot en wonderschoon geheim: de lijnen en kleuren van de nieuwe mode. de zomermode. Er werd geen teeken gegeven, en toch wordt het plotseling stil men kan zeggen: plechtig stil. In de wijdopen vleugeldeur, die naar het zijver trek leidt, is een marronkleurig wandelcostuum zichtbaar geworden. De kleine roodblonde direc trice bij de deur kondigt den naam van het cos- tuum aan, ze roept: „Au petit jour". En na het kastanjebruine wandelcostuum verschijnt een maisgele mantel, waaronder een zomerjapon van lila zijde, en dan een complet, mantel en rok don kerblauw, de blouse cyclamekleurig, en een bruin sportpakje, en weer een mantel, en een avond japon, oud-roze met zwarten kant en nog eens een wandelcostuumpr komt geen einde aan de verwarrende films. De dames stellen zakelijk vast: de rokken nog wat korter, de schouders blijven breed, de mantels sterk getailleerd en klokkend, veel ruches, en bij de avondjapon absoluut de crinoline! De jonge koningin van Engeland heeft haar in de mode ge bracht, toen ze bij een ontvangst ten hove in een crinoline verscheen. Menige dame noteert een naam, stelt vragen over de details: ze is immers niet voor haar plezier gekomen, maar voor haar werk, ze is van het vak. een collega uit London, of Genève, Boekarest of Amsterdam of Brussel. De leek echter, die niet gekweld wordt door vak nieuwsgierigheid, geeft zich over aan het spel van kleur en lijn, geraakt in geestdrift over de geraf fineerde schakeering der gebroken tinten over den smaak der nuances, de geestige invallen. Hoeveel vindingrijkheid, hoeveel artistieke begaafdheid is hier aan het werk, om voor de vrouw een omhul sel te scheppen, waarvan de taak Is, de schoon heid te verhoogen, de bekoorlijkheid te accentuee- ren, en daar, waar beide misschien ontbreken, door wat men „chique" noemt, een gemis te doen vergeten. En men bewondert den ïnze+ van zooveel kunstenaarsschap nog meer, als men bedenkt, om wat voor vergankelijke scheppingen het gaat. slechts voor een paar zomersche weken bestemd, misschien zelfs alleen voor een enkelen feestelijken avond op het terras van een hotel. Hoeveel esprit ook in een bijkomstigheid: in de benaming der modellen. Men zou ze kunnen num meren, zooals men iedere waar nu eenmaal pleegt te nummeren. Maar omdat deze waren tegelijk voortbrengselen van een uitgelezen kunstvaardig heid zijn. verdienen ze daarom ook niet, ieder af zonderlijk een naam te krijgen, juist zooals kunst werken. We denken, als deze namen in onze ooren klinken, aan melodieën, aan langzame Engelsche walsen of smachtende tango's of overmoedige chansons: „Hésitations". „Rêveuse", „Douce Ren contre". of „Tric trac". „Folie chose". De mannequins zijn zich bewust van het ge wichtig oogenblik. Bijna lijkt het, of ze opgewon den zijn. Hangt de indruk, die het model maakt, er immers ook niet van af, hoe het gedragen, op welke wijze het lang bewaarde geheim prijsgege ven wordt? Ja, lang en zorgvuldig is het geheim bewaard. Dadelijk na de Kerstdagen heeft de vrouwelijke chef zich met de modellen-ontwerpster teruggetrokken, om de nieuwe collectie gereed te maken. Ze heeft in zijde en stofjes, linten en ruches gewoeld, heeft- zich laten inspireeren door een patroon of een kleurencombinatie, heeft ge- teekend en geprobeerd. Ze heeft haar uren van scheppingsvreugde gehad en haar uren van neer slachtigheid, net als een kunstenaar. De chef is nerveus in deze weken, heel nerveus. De Parijsche zenuwartsen kunnen een boekje opendoen over de zenuwtoestanden in de Haute Couture.Toen de modellen ontworpen waren, werd de maat der mannequins genomen. Ninette zal mantels toonen en Yvonne complets, de statige blonde Fernande weet zich goed in een avondtoilet te bewegen, de jongensachtig gebouwde Suzanne in het sport pakje. Draagster en kleedingstuk zijn met over leg gecombineerd, van het model en de houding, kleur van haar en teint van de mannequin is een harmonisch geheel gemaakt. Hoe echter het mo del, dat ze zal moeten toonen, er uitziet, weet geen der dames van tevoren. Het atelier blijft angst vallig bewaakt, en pas op den dag van de eerste show krijgen de employées zelf een overzicht over de heele collectie. Zelfs de directrice moet zich la ten verrassen. Niet altijd verloopt de show zonder incidenten. Fotografeeren of nateekenen is verboden. Toch komt dat voor. Weten de inkoopsters der buiten- landsche firma's dan niet, dat ze door den chef, de directrice en de mannequins zelf voortdurend onopvallend gadegeslagen worden? En dan wordt er, even onopvallend, om den „flic" van de dichtst bijzijnde post gestuurd; de dame, die het verbod overtrad, wordt op discrete wijze naar buiten ge roepen, de agent neemt haar glimlachend mee. Want: „Copier c'est voier". Een zware boete staat haar te wachten. De andere bezoeksters, geheel in het kijken ver diept. bemerken het incident meest heelemaal niet. Ze kijken en droomen en wenschen. Gelukkig die genen, die ook niet hoeven te rekenen! LET OP DE FIJNE PUNTJES. Deze week een kwartiertje theorie koken. „Moet ik nu ook nog aan theorie koken gaan doen?" zult u zeggen. Ja, dat is werkelijk mijn bedoeling, alleen stelt u het zich misschien wat te „schoolsch" voor. U heeft waarschijnlijk wel eens van receptenleer gehoord. Het leek u dan natuurlijk een erg droog vak. Maar toch heeft het, ook voor ons huisvrouwen, heel veel nut. De receptenleer geeft ons zoo'n heerlijk houvast bij het koken. Beheerscht u de theorie, dan hoeft u nooit meer bang te zijn dat uw soep te dik of te dun wordt, uw pudding te slap uit den vorm komt. of uw groenten in de saus zwemmen. U kent de ge waarwording wel bij zoo'n mislukking. „Had ik nu maar in het kookboek gekeken" zult u uitroepen. Kent u de receptenleer, dan heeft u het kookboek alleen maar noodig voor buitengewone gerechten, het lastige telkens opzoeken vervalt dus. Wanneer we het er over eens zijn, dat recepten leer ook voor ons zijn nut heeft, stellen we alleen nog belang in de vraag: „Hoe moet ik me die theorie eigen maken?" Dat nu is al heel eenvoudig. Wan neer u vaak dezelfde woorden onder oogen krijgt, zult u ze langzamerhand kennen. We merken dat zoo vaak bij reclame. Zien we het plaatje dat er bij hoort, of alleen maar het eerste woord, dan kunnen we de rest er bij vertellen. Zoo moet u nu ook met deze receptenleer doen. U knipt dit stukje uit de krant en plakt het op een vrij groot vel karton. Daar maakt u een koordje aan en hangt het goed zicht baar in de keuken op. Iedere week plakt u er een nieuw hoofdstuk bij, zoodat uw karton langzamer hand vol komt. Het karton is niet als wandversie ring bedoeld, zorgt u dus, dat u goed kunt lezen wat er op staat. Gaat u een soep maken, dan kijkt u even op het karton. U ziet dan:gram vleesch per liter wa ter, gram zoutgram bindmiddel en. Ennet als bij de reclamesna eenigen tijd ken u het heele karton uit uw hoofd. Zondag: Flensjes met ragout gevuld, kalfsnier- stuk, aardappelen, bloemkool, Deensche appel- schoteL Maandag: Bloemkoolsoep, koud kalfsvleesch, spruitjes, aardappelen, lammetjespap. Dinsdag: Gehakt, andijvie, aardappelen, warme griesmeelpudding, bessensapsaus. Woensdag: Rolpens, roode kool, aardappelen, rijst met rabarber. Donderdag: Varkenscarbonaden, schorseneeren, aardappelen, chocoladevla. Vrijdag: Gebakken bot, sla, aardappelen, /ruit. Zaterdag: Stamppot van savoyekool, maisvlok- ken met warme melk. PAASCHEIEREN 3 minuten, 4 of 5 minuten koken. Ieder heeft zijn wensch, doch éénparig verlangt men öp het eiBOEKELO'S TAFELZOUT! (Adv. Ingez. Medj Deensche schotel (4 personen). Benoodigdheden: Appelmoes van 500 gram ap pelen, 5 sneedjes oud brood, boter, 40 gram suiker, 1/4 liter slagroom, 2 eiwitten, 1 eetlepel poeder suiker. Bereiding: Kook van de appelen moes. Zeef dit door een paardenharen zeef. Doe de appelmoes dan in een omgespoelden vuurvasten schotel. Snijd van de sneedjes brood de korsten af. Pluk het overge bleven brood in kruimels. Bak deze in de koeke- pan in boter goudbruin van kleur. Bedek de appel moes hiermee. Strooi de suiker erover en nog een weinig gesmolten boter. Laat er in den oven vlug een bruin korstje op komen. De schotel mag echter niet meer dan voor 2/3 gevuld zijn. Sla nu de room stijf met de eiwitten en de poedersuiker. Laat het appelschoteltje even bekoelen en bedek het daarna met de slagroom. Schorseneeren (4 personen). Benoodigdheden: 1 k.g. schorseneeren, 3 dl. melk, 30 gram bloem, 30 gram boter, zout, nootmuskaat. Bereiding: Wasch de schorseneeren in ruim wa ter goed af. Zet ze nu op met kokend water. Laat ze koken tot ze gaar zijn (pl.m. 3/4 uur). Giet het water weg en stroop het bruine velletje er af als bij bieten. Snijd de schorseneeren nu in stukjes van ongeveer een halve vinger lengte. Overspoel ze in een vergiet met kokend water. Maak van boter, bloem en melk een sausje, Stoof hierin de schorse neeren nog 15 minuten. Rasp er in de schaal een weinig nootmuskaat over. Warme griesmeelpudding (4 personen). Benoodigdheden: l/s 1. melk, 65 gram griesmeel. 1/4 stokje vanile of wat vanillesuiker, 2 eieren, 60 gram boter, 50 gram amandelen of rozijnen, paneer meel, zout. Bereiding: Maak van melk (4- vanille), suiker en griesmeel een dikke griesmeelpap. Broei en pel de amandelen, hak of maal ze fijn, voeg ze bij de pap. (Indien rozijnen gebruikt worden, dan deze even in water opwellen). Verwijder het vanille stokje. Voeg de eidooiers bij de pap, sla de eiwitten zeer stijf. Wrijf een warme puddingvorm met boter in en bestrooi den binnenkant, ook van het deksel, met paneermeel. Smelt de overgebleven boter en voeg deze bij de griesmeelpap. Vermeng de pap luchtig met de stijf geslagen eiwitten. Vul den vorm met de pap. maar zorg, dat de vorm slechts voor 3/4 gevuld is. Sluit den vorm met het deksel af en kook de pudding in een waterbad gedurende 2 uur. Haal nu het deksel er af en laat de pudding even opdro gen (in den oven of bij de kachel). Stort de pudding op een natgemaakten schotel. Giet er een weinig bessensap om heen geef de rest er apart bij. SOEPEN. 1. Bouillonsoepen gemaakt van vleesch of vleesch- ex tract en water. Per liter water 500 gram vleesch voor een sterke bouillon. 300 gram vleesch voor huishoudelijke soe pen. 250 gram vleesch voor soepen, waarin nog andere geurige bestanddeelen komen (b.v. groenten- soep). Gebruikt kan worden: rund-, kalfs- en paarden- vleesch. Vleesch klein snijden, wasschen en opzet ten met water en zout. Per liter water 1 glad afge streken lepel zout. Met koud water opzetten als het vleesch niet in de soep blijft. Met kokend water als het er wel in blijft Water aan de kook brengen en bouillon laten trekken. Kalfsvleesch 2 uur laten trekken. Rundvleesch 3 a 4 uur laten trekken. Paardenvleesch 4 uur laten trekken. Laten trekken in een goed gesloten pan op een klein gestelde warmtebron. Na trekken de bouillon desgewenscht zeven, het soepvleesch bewaren voor een restverwerking. Volgende week gaan we de soep binden! Hoe we van oud nieuw maken. De mildere dagen, die nu naar we allemaal vurig hopen, zullen aanbreken, leenen zich altijd uitste kend tot het in huis opdragen van oude zomerblou- ses, mits we er maar voor zorgen, dat we aan gure temperatuurvlagen weerstand bieden met een extra laagje. Is dit eenvoudige sportieve vest geen goed bedenksel? Het werd gemaakt uit een ouden rok en staat heel keurig op een geruit rokje, waarbij een dito das. Ettelijke sportblouses zijn hierbij netjes te gebrui ken. De mouwen doen helder aan en de rest is niet te zien! ZIJN IN PRIJS VERLAAGD GD. HOUTSTR. 98 - HAARLEM - TEL 16772 Telef. bestell. worden denzelfden dag besteld (Adv. Ingez. Med.) VUILE ZEEM. Is uw zeemleer erg vuil en onooglijk geworden en begint u juist nu met het oog op de schoon maak te verlangen naar een nieuwe? Koop er dan nog niet direct een. misschien kan het zeemleer goed worden schoongemaakt. Wasch hem eerst in lauw water met erg veel zout. Knijp hem uit tusschen een oude doek. Laat hem in de schaduw drogen en als hij nog iets vochtig is rek hem dan in alle richtingen goed uit.. Daarna maakt u een sopje klaar, van zachte zeep, heel vet en lauw. Voeg hier een paar eetle pels soda bij en laat de zeem er een uur in wee ken. Daarna wascht u hem net als een stuk waschgoed, spoelt hem vlug uit in lauw water (verschillende keeren ververschen). In het laat ste spoelwater doet u een ietsje zeep. Op dezelfde wijze drogen als de vorige keer. Is het zeem werkelijk héél erg vuil, smeer hem dan aan twee kanten met groene zeep in; na een paar minuten dompelt u hem in lauw soda water en laat hem twee of drie uur weeken, ter wijl u hem van tijd tot tijd eens door de handen haalt. Spoel uit in lauw water net als boven be schreven en droog voorzichtig in de schaduw. Kleine tips voor de huisvrouw. Een beetje zenuwachtig? De omstandigheden brengen mee, dat vrouwen zich van tijd tot tijd weieens zenuwachtig voelen. Soms uit zich die nervositeit in een groote moe heid. Je hebt 't gevoel of iedere beweging je moeite kost. Wanneer u zeker weet, dat geen blzondere kwaal de oorzaak hiervan is, kan een eenvoudig huismiddeltje soms wonderen doen. Ga 's avonds eens rechtop in een badkuip of teil staan, leg een spons met warm water in den nek en laat het water zachtjes langs de ruggegraat loopen. Houdt dit vol gedurende vijf minuten, vlak voor 't naar bed gaan. U slaapt dan beter en bent den vol genden dag zeker in een kalmer stemming. Huismiddeltje tegen „dat nare gevoel". Als de griep rondwaart kunnen we ons soms „onbestemd naar" voelen zonder dat we eigenlijk nog iets mankeeren. Het sterk opsnuiven van citroensap door de neusgaten geeft direct al ver lichting. Knijp een halve citroen uit in de holte van uw hand en snuif enkele keeren achter el kaar. Na een kwartiertje neemt u wat versch sap en herhaalt de bewerking. Tegen een zwaar, suf gevoel In het hoofd helpt het volgende. Doe in een liter water een kleine handvol eucalyptusbladeren, een handjevol mar jolein en twaalf kruidnagels. Breng het aan de kook en inhaleer de geurige damp. In 't vroege voorjaar moeten we meer zorg aan onze handen besteden dan anders. Een heel eenvoudig maar /degelijk middeltje om de bloedsomloop te bevorderen en dus ruwheid en kloven te bestrijden is het mas- seeren. U doet het b.v. als volgt: U neemt de pols van de linkerhand tusschen duim en middel vinger van de rechter en voert een draaiende be weging uit tot de pols gloeit. Verder na Iedere wassching de handen licht InvettenMaar dat wist u natuurlijk al! Goedkoop en toch smakelijk Wij smullen vanoud brood! Veel, zeer veel is er al geschreven over versch brood en het versche cadet je. Versch brood wordt door de meeste menschen (en kinderen!) smake lijker gevonden dan oud brood. Vooral als we „trage" eters hebben, zou het prettig zijn als we 's morgens bij het ontbijt reeds over versch brood konden beschikken. Maar nu de mogelijkheid niet bestaat om zoo vroeg al versch brood te krijgen, doen we beter ons er eens in te verdiepen hoe we oud brood toch sma kelijk kunnen maken. Het is trouwens veel gezon der dan versch, dat is bewezen! Voor het ontbijt kunnen we het brood roosteren. U bent niet in het bezit van een electrische brood rooster? geen bezwaar! 's Morgens pookt U toch uw kachel of haard even goed op. U snijdt nu het brood aan gewone sneedjes en legt ze even op de kachel. Laat u het brood er kort op liggen en brandt de kachel hard dan worden de sneedjes als geroosterd brood, misschien iets minder mooi dan in een elec trische broodrooster, maar zeker smakelijker dan gewoon oud brood. Laat U het brood langer liggen op een minder warme kachel dan wordt het bros als beschuit, ook heel smakelijk! Houdt u van een stevig ontbijt dan kunt u ge bakken kaasboterhammen maken. U smeert twee sneedjes brood aan beide kanten met boter in, legt ze op elkaar met een plak zachte kaas er tusschen en bakt ze in de koekepan aan beide kanten mooi goudbruin. 'Q Natuurlijk kunt U dit gerecht ook aan de kof fietafel geven. Zelfs kan het dienen ter vervanging van vleesch bij den warmen maaltijd. Amandelballen. Iets dergelijks kunnen we maken van gewoon oud brood. Ongeveer 200 gram oud brood zonder korsten weekt U in 2«/i dl. kokende melk. De overtollige melk drukt U er goed uit, als het brood door en door week is. Nu vermengt U het brood met 2 eieren, 30 gram suiker. 50 gram gehakte amandelen en wat geraspte citroenschil. Van deze massa maakt U met behulp van 2 le pels ovale bollen, die U in frituurvet mooi goudbruin bakt. De bollen laat U even op grauw papier uitlek ken waarna U ze op een schotel opstapelt en met poedersuiker bestrooit. Tot slot nog een zoete of zoute versnapering van oud brood gemaakt n.l. broodwafeltjes. *Oud brood (liefst casinobrood, hierbij heeft u de minste afval) wordt van de korsten ontdaan Een wafelijzer smeert u dun met boter in en maakt het heet. De sneedjes brood worden even groot gemaakt als het wafelijzer en ook met boter ingesmeerd. Klem de sneedjes brood nu tusschen het wafelijzer en bak ze lichtbruin en bros. Na het bakken kunnen ze met suiker en ka meel bestrooid worden of met geraspte pikante kaas,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1940 | | pagina 7