V
üiet JOimt m Jou OCie&ol.
Kerkconcert te Beverwijk.
Nederl. Opera Ensemble
De Kus op het Perron.
Voor hen,
die lijden
URODONAL
■himiiminnrinnn
KLOPVEEGZUIGERS
AGENDA.
DINSDAG 26 M AART 1940
HAAKLEM'S DAGBLAD
4
LN/TINIITTEKIN,
MUZIEK
Beverwijk's Groote Kerk, welker hooge toren
tot heel ver in den omtrek zichtbaar is, staat een
heel eind verwijderd van den grooten verkeersweg,
en daardoor zullen betrekkelijk weinig niet-
Beverwijkers het oude gebouw ooit van
nabij gezien hebben. Toch loont het de moeite van
een omweg, vooral indien het tijdstip ook binnen
treden veroorlooft. Want, zoo het uiterlijk slechts
door zijn massiviteit moge imponeeren, het in
wendige is met zijn luchters, zerken, wapenborden,
kerkbanken, kansel en orgel een monument, dat
den geest van het Protestantisme uit vroeger
eeuwen treffend weergeeft. Strak en streng zijn
de meeste lijnen, en de witte pleisterlaag doet
eenigszins kil aan, maar het kan zijn, dat die laag
bouwkundige schoonheden vermomt. En in hel
orgelfront herkent men terstond dezelfde hand, die
het beroemde Haarlemsche orgel wrocht, al zijn
afmetingen en dispositie veel kleiner.
Het speet ons dan ook, dat we door aanzienlijke
vertraging in den treinenloop het eerste nummer
van het „Buitengewoon Concert", dat de organist
G. J. Moed gaf, moesten missen; immers in Bach's
g min. Praeludium en "Fuga zouden we ten volle
hebben kunnen hooren, wat de mogelijkheden van
het instrument zijn en wat de habiliteit van den
bespeler vermag. Het Andantino van Franck kon
die slechts ten deele openbaren; de stijl van het
vriendelijke, uit 1858, dus uit Franck's z.g tweede
periode, dateerende werkje, sluit zich niet geheel
bij de omgeving aan. En de „Introduction, Doppel-
fuga Und Choral" waartoe deze Fransch-
Duitsch-Italiaansche mixtuur in den' titel? gaf
als compositie te veel verbrokkeling, te weinig
logica in opbouw, stemmenvoering en harmonische
overgangen, dan dat er van een ongestoord genieten
sprake kon zijn.
Als begeleiding van koorzang verrichtten instru
ment en organist zeer góede diensten; zoowel de
klankkwaliteit als de samenwerking, al werd deze
laatste bemoeilijkt doordat de organist den dirigenl
niet kon zien, waren te roemen.
Bij dit concert n.l. verleenden het mannenkoor
„Die Spaernesanghers" en „Haarlem's Vrouwen
koor", beide onder leiding van Lieven Duvosel.
welwillende medewerking. Het mannenkoor was
met de a capella-vertolking van den „Gesang der
Pilger" uit Wagner's „Tannhauser" niet erg ge
lukkig: in de gevaarlijke chromatische modulaties
raakten de baritons den koers kwijt. Doch samen
werkend met het vrouwenkoor presteerde het vee!
goeds, zoowel in de schoone contrapunten, die Du
vosel aan oud-Nederlandsche melodieën heeft toe
gevoegd als in de polyphonie van Handelsche allure
in Duvosel's „Montes et colles cantabuut".
Het vrouwenkoor was op zijn best in drie .a
capelle-zangen van Caplet, die op enkele minder
goede intonaties na, zuiver vertolkt werden: beter
dan in den voorafgeganen „23e Psalm" van Schu
bert, waarin vele te lage intonaties te constateeren
waren. In den gemengden zang onderscheidde ook
het vrouwenkoor zich gunstig. En de goede acous-
tiek van het kerkgebouw werkte mede om mooie
resultaten te bereiken.
K. DE JONG.
„Hansel en Gretel/'.
Er was voor de opera-uitvoering, .die op den na
middag van den 2den Paaschdag in den Stads
schouwburg gegeven werd, weinig reclame ge
maakt, en die weinige was nog ondoeltreffend,
want velen hebben, zooals ik bemerkt heb, den in
druk gekregen dat er een soort van kinderoperette
opgevoerd werd. En daarvoor was het lenteweer
te mooi. Zoodat de grooten zelf niet gingen, en de
kinderen de vrije lucht in stuurden.
Doch Humperdinck's „Hansel und Gretel" is
geen „kinderoperette". Het is een opera met een
kindersprookje als gegeven, maar met door en
door volwassen muziek, hoeveel volks- en kinder
liedjes daarin ook verwerkt mogen zijn. Engelbert
Humperdinck (18541922) was een adept van
Rich. Wagner, en stijleigenaardigheden van diens
„Die Meistersinger von Nürnberg" vindt men in
Hansel und Gretel" zonder moeite terug, zoowel
in orkestratie en harmonische wendingen als in de
behandeling van het vocale gedeelte. Een slaafsche
navolging is het echter allerminst: daarvoor be
hoedde reeds de aard van het materiaal den com
ponist. De talrijke geliefde volksmelodieën, waar
van vele vooral uit de Westfaalsche streken af
komstig schijnen te zijn, heeft de componist zóó
fijnzinnig en verrassend bewerkt, dat hij eener-
zijds aan het eigenlijke karakter geen geweld deed,
anderzijds zelfs den meest verwenden en veel-
eischenden hoorder door zijn geniale vondsten be
vredigen kon. Bovendien heeft hij in zijn muziek
de rechte sprookjessfeer weten te scheppen, die
vooral in het 2de en 3de bedrijf heerlijk tot uiting
komt. De scène in het bosch, waar de verdwaalde
kinderen bloemen plukken, dekomst van het
Zandmannetje, het avondgebedje en de droom
verschijning der kinderen in het 2de bedrijf zijn
juweeltjes van schoonheid en stemming; in het 3de
geeft de partij der heks een rake teekening, die
toch van alle grove effecten vrij is en blijft alleen
muziek van de wals na den dood der heks wat
laag bij den grond. Het dualisme tusschen kinder
lijkheid en realistische dit laatste bij het tooneel
tusschen de ouders schijnt daarentegen niet ge
heel bevredigend opgelost.
Overigens vormde deze sprookjesopera bij haar
verschijnen in 1894 een welkome reactie op
het voornamelijk uit Italië geïmporteerde verisme
met al zijn tragische conflicten. En Humperdinck's
werk sloeg in, zoodat het spoedig een der meest
gespeelde opera's werd. Ik zelf woonde een 35 jaar
geleden een opvoering er van in het Kön. Opern-
haus te Berlijn, met de beroemde zangeres Emmy
Destinn in de rol van „Gretel", bij, in de Ween-
sche Opera hadden o.m. Gustav Mahler en later
Bruno het werk op het repertoire. Het aantal op
voeringen te Berlijn overtrof in één enkel speel
seizoen de honderd.
Nu was het zeer jammer dat onze Stadsschouw
burg Maandagnamiddag zoo slecht bezet was, niet
alleen jammer om het mooie werk, maar ook om
al de moeite en zorg, die aan de voorbereiding be
steed bleken te zijn.
De lijst der vocale medewerkenden bevatte
slechts twee uit vroegere opvoeringen van het
Ned. Opera-Ens. bekende namen: die van Gerard
Holzhaus en van Francine Bijloos. Holzhaus voldeed
nu meer dan onlangs in de opvoering van Gounod's
„Faust"; zijn spel als de vader „Peter" was veel
vrijer dan toen als „Valentin". Francine Bijloos, de
„Siebel" van weleer, vond ditmaal in de dubbelrol
van Zand- en Dauwmannetje een vocaal dank
bare partij.
Van de overigen mag in de eerste plaats Loes
Flipse Snel genoemd worden om haar zang en spel
als de Heks: in beide opzichten gaf zij een uitste
kende prestatie. Nelly Smit zong de partij van
„Gretel" in 't begin wat zacht, later krachtiger,
doch steeds met mooie stemkwaliteiten en vlekke-
looze zuiverheid. In het gebedje en in de ontwaak -
scène gaf zij ontróerenden zang. De stem van
Manola van Waasbergen heeft een eenigszins hard
timbre, dat aan den klank eener jongensstem doet
denken, maar dat in de travestipartij van Hansel
voortreffelijk paste, zoodat we ons onwillekeurig
afvroegen, waarom men haar destijds niet de partij
van Siebel opdroeg. Moeder „Gertrud" werd zeer
bevredigend door Sien Dersjant-Glaudemans ver
tolkt.
Het Ballet-ensemble van Tilly Sylon stelde de
Engelen, die de kinderen in hun droom zien, voor.
Gaarne hadden we de bewegingen nog beperkter,
nog soberder gezien; immers er mag hier in 't ge
heel geen sprake van dans zijn, doch alleen van
een rustige afdaling en groepeering Die waren er
dan ook wel, maar de rest scheen een overbodige
toevoeging.
Het orkest der H.O.V. speelde onder de ter dege
zaakkundige leiding van Nico Ringels de vrij ge
compliceerde partituur hoogst verdienstelijk. En-
kelijke qua stemming of aansluiting minder goed
te noemen momenten kwamen wel voor, doch wa
ren van voorbijgaanden aard.
De regie kon het met de op-het-tooneelbrenging
van het koekenhuisje niet bolwerken, de instorting
van den oven bleef achterwege en het lijk van de
heks leek meer op een pop zonder zaagsel dan op
een bakproduct; overigens gaf ze geen stof tot ern
stige aanmerkingen. Het koor der koekkinderen
zong zeer verdienstelijk.
Tenslotte nog een paar kantteekeningen. Het trof
me bij het Voorspel van het 2de Bedrijf te hooren,
dat Mahler ook bij Humperdinck wel eens zijn licht
opgestoken heeft, want zijn 3de Symphoniè draagt
er de kenmerken van. Voorts voldoe ik aan het
door een bezoeker der stalles tot me gerichte ver
zoek om het storende van het binnenkomen tij
dens het Voorspel waaraan vele laatkomers zich
schuldig maaken, te vermelden. Misschien is het
mogelijk om de zaaldeuren gesloten te houden tot
n-a de Ouvertrure.
K. DE JONG.
HET TOONEEL.
Een succes van Cor van der Lugt
Melsert.
Toen het doek gezakt was na de première van
„De Kus op het Perron", Zaterdag in den Stads
schouwburg te Amsterdam, verwachtte het publiek
niet anders dan Cor van der Lugt Melsert, wiens
naam na zijn langdurige ziekte weer voor het
eerst als regisseur op het programma vermeld
stonde op het tooneel te zullen zien verschijnen en
ook de spelers hadden daar blijkbaar op gerekend,
waarschijnlijk ook omdat het bij Defresne en
van Dalsum gewoonte is geworden, dat de regisseur
aan het slot van een eerste voorstelling het applaus
mede in ontvangst neemt. Van der Lugt Melsert is
echter een bescheiden kunstenaar en zoo kreeg de
zeer volle zaal niet de gelegenheid haar vreugde
te toonen over het herstel van den leider van Het
Nederlandsch Tooneel. Het publiek zou te meer
reden hebben gehad hem weer feestelijk te be
groeten, omdat zijn knappe regie te herkennen
was in deze voorstelling en een der oorzaken mag
worden genoemd van het groote succes van het
amusante blijspel van den hier tot nu toe onbe
kenden Italiaanschen schrijver Mesaandro de
Stefani.
Het is een luchtig blijspel zonder pretentie,
enkel geschreven om het publiek een avond aange
naam bezig te houden en het vraagt om het lichte,
nooit nadrukkelijke spel, dat de leden van Het
Nederlandsch Tooneel onder regie van Van der
Lugt er in hebben gegeven.
Georgina Huszti, een jong geëngageerd meisje,
wordt óp het perron van een station allerharte
lijkst ontvangen door een onbekende, die haar in
zijn armen neemt en haar heel innnig kust, tot
groote verrassing van Georgina zelf en tot hevige
verontwaardiging van den wat saaien, maar heel
rijken verloofde Aladar Toth. Deze kus op het
perron is oorzaak, dat Aladar Toth zijn verloving
verbreekt, want hij kan niet aannemen, dat Georgina
zich zoo lang en blijkbaar niet zonder welgevallen
laat zoenen door een totaal onbekende heer.
De familie en vooral de moeder vindt dit
erger dan Georgina. Je laat maai- niet zoo ineens
een verloofde loopen, die 3 millioen peseta's bezit.
Welk deel van Uw organisme ook
door rheumafische pijnen wordt ge
kweld, de genezing kan niet definitief
zijn, wanneer men niet de werkelijke
oorzaak van het kwaad aantast, nl. net
urinezuur. Om dit resultaat te bereiken
neme men eerst Rexvrol-cachets, die
de pijnen stillen en aoet daarna een
kuur met Urodonal, dat het urinezuur
oplost en de giftige afvalproducten uit
Uw organisme verwijdert.
Bij apothekers en drogisten.
Bestrijdt rheumatiek
KEUZE UIT 10 VERSCHILLENDE MERKEN
DE STOFZUIGER CENTRALE HAGEMAN,
GED. O. GRACHT 52 - Tel. 12762 - HAARLEM
(Adv ingezMed.i
Laszlo Tonay, een vriend en .advocaat, meent, dat
het meisje recht heeft op schadevergoeding van
den man, die de daad van de kus bedreef en deze
jonge man Ferencz Korvat heeft er niets
tegen en vindt de som van 3 millioen voor een
enkele kus ook in het geheel niet te veel. Alleen'.
hij bezit geen sou en zal zelfs geen 10 peseta's scha
devergoeding kunnen betalen. Maar Antonia Ga-
bor, Georgina's tante, die als oude opera-ster heel
veel heeft lief gehad, meent, dat de man van de
kus als aanstaand echtgenoot veel meer waard is
dan-de verloofde met de 3 millioen en zij weet zoo
te intrigeeren, dat Alador Toth met zijn 3 millioen
blijft zitten en Fërencz Korvat, die Georgina enkel
zoende om een weddenschap van een paar vrienden
te winnen, het meisje tot vrouw krijgt.
Zoo verteld, lijkt het een niemendalletje en dat
is dit blijspel feitelijk ook, maar het gegeven is
alleraardigst, luchtig en vlot uitgewerkt en het
publiek heeft er zich bij de première uitstekend
mee vermaakt. Het was dan ook onbetwistbaar een
succes, het meest door het spel van Mien Duymaer
van Twist in de rol van tante Antonia Gabor. Zij
speelde deze oud opera-ster, die nog steeds geniet
van de herinneringen aan haar vele romantische
liefde, zoo geestig en fijn, dat zij ook de zaal er nog
geheel mee veroverde. Het publiek bracht haar
midden in haar spel spon.taan een ovatie. Het werd
een zeer groot, persoonlijk succes voor deze knappe
actrice.
Prachtig was ook Louis de Bree als Laszlo
Tornay, de advocaat, die Antonia jaren lang
zonder resultaat heeft vervolgd met zijn liefde.
Ook hij maakte van deze rol iets voortreffelijks
en speelde volkomen in den stijl van de fijne co-
medïe.
Myra Ward was een kittige, levendige Georgina,
Guus Oster een prettig-vlotte jonge liefhebber,
Johan Schmitz een naar den pisch van de rol
vervelende, droge verloofde, Hélène Berthé een
drukke, zwaar gedupeerde moeder en Jenny van
Maerlant was een elegante verschijning als een
cliënte van advocaat Tornay.
'Als geheel dus een uitstekende voorstelling van
een genoeglijk stuk, waarvan Het Nederlandsch
Tooneel nog wel veel plezier zal beleven.
J. B. SCHUIL.
V. D. J. O. te Bentveld bijeen.
PAASCHCONFERENTIE IN HET
WOODBROOKERSHUIS
Gedurende liet afgeloopen Weekend heeft de
Vrijz. Dem. Jongeren Organisatie haar jaarlijk-
sche kaderconferentie gehouden in het Wood-
brookershuis te Bentveld, onder leiding van den
heer H. Harmsen.
Zaterdagavond was de eerste spreker mr. A. M.
Joekes, leider der Tweede Kamer-fractie van den
V. D. B„ met als onderwerp punt III van het
Beginselprogramma, de ontwikkeling van de in
ternationale rechtsorganisatie met uitbanning
van den oorlog. Spr. vestigde er o.a. de aandacht
op, dat er ondanks alle teleurstellingen in de
laatste jaren groote vorderingen zijn gemaakt
Men denke aan de vredesconferenties, het Int.
Hof van Justitie, den Volkenbond enz. Alleen dc
collectieve veiligheid Is op een mislukking uitge
loop en.
Vóór alles zal noodig zijn een algemeene be
perking van de bewapening. Nü zijn de tijden
donker. Naar gelang het doel hooger Is, is de weg
zwaarder. Op de jongeren rust de taak strijd
krachten voor den internationalen vrede te
vormen.
Zondagmiddag sprak de heer L. A. van Doorn
directeur van Maatschappelijk. Hulpbetoon te
Utrecht, over: Sociale ontwikkeling en maat
schappelijk steunwezen.
Prof. Kohlbrugge, aldus spr., heeft dc sociale
ontwikkeling eens samengevat als: dienen en
opvoeding.
Men moet zich voortdurend lid voelen van de
sociale gemeenschap, men moet zich goed staats
burger voelen. Spr. lichtte een en ander uitvoe
rig toe.
Zondagavond sprak dr. A. J. v. Leusen te Velsen
over de beteekenis van het Paaschfeest, het feest
van de telkens terugkeerende vernieuwing, van
de oude kracht en nieuwe hoop.
Tweeden Paaschdag was het woord aan prof
Casimïr, hoogleeraar te Leiden over de Staat
kundige beginselen van de Vrijz Democraten
In een goed gefundeerde staatsgemeenschap
moeten de maatschappelijke ontwikkelingsvoor-
waarden voor ieder gelijk zijn, hetgeen niet be-
teekent voor ieder dezelfde opleiding, maar dié
opleiding die het best bij zijn persoonlijkheid
past. Zoo is er in de menschheid éénheid en ver
scheidenheid naast elkaar. De Vrijzinnig-Demo
eraten probeeren daartusschen de juiste verhou
ding te vinden. Zij doen daartoe een beroep op
geweten en inzicht van de menschen.
's Avonds werd de zeer goed geslaagde confe
rentie met een slotwoord van den heer Harmsen
gesloten.
VOOR DE KINDEREN
Krent vloog op hem af en klampte zich
aan hem vast: Zeg dat niet, stamelde hij
ik sterf al als Ik alleen maar aan spoken denk I
Ach toe Dikke, laten we alsjeblieft vluchten.
Man, zei deze smalend, je zag toch hoe
we net met die tralies getracteerd werden.
Krent zag in, dat het onbegonnen werk was
en viel als een gebroken man in den stoel
neer. Gemorrel aan de deuren Minah
stapte binnen, met een blad beladen met
spijzen.
Vertel mij eens, zwarte schoonheid
vroeg Krent wat is dat hier voor een
rare boel?
Drukke 2de Paaschdag in Zandvoort
Wanneer we den tweeden Paaschdag mogen be
schouwen als een voorproefje van het bezoek in het
komende seizoen, kunnen we tevreden zijn. Den
eersten Paaschdag kunnen we buiten beschouwing
laten. De kille zeedamp, die reeds in den voor
middag kwam opzetten, joeg iederen bezoeker, die
de badplaats naderde, op een overhaaste vlucht. De
enkelingen, die, meestal in gesloten autos, ondanks
den grauwen mist toch de kust bereikten, gingen
teleurgesteld en koud, zoo gauw mogelijk weer
heen.
Geheel anders was het den 2en Paaschdag. Ook
toen was het nog niet zoel in de lucht, doch het
zonnetje en de Oostelijke wind, wekten toch een
voorjaarssfeer op.
Per trein, tram, auto en fiets kwamen de be
zoekers in grooten getale naar Zandvoort. Ook
groote groepen wandelaars bezochten de badplaats.
De N.Z.H.T.M. had het vooral tusschen half twee
en half zeven enorm druk.
Daar het strand vooral na den middag moeilijk
begaanbaar was, streken de meeste bezoekers spoe
dig in een of ander restaurant neer. Zelfs de ter
rassen waren na den middag dicht bezet.
Het strand was na 2 uur geheel verlaten. Het op
komende water verdreef de wandelaars naar het
rulle strand zand, waar het zeer moeilijk te loopen
was, terwijl nog geen enkele stoel of tent tot rusten
noodde.
Wanneer de strandpachters hun materiaal naar
het strand kunnen brengen, is nog niet bekend. Op
last van Defensie werd het strand geheel ont
ruimd en dus zal op de toestemming van Defensie
gewacht moeten worden voor de stoelen en de ten
ten geplaatst mogen worden. Zoodra de voorjaars-
stormen zijn uitgewoed en daarmede het mijnen
gevaar volkomen is geweken, zullen de strandpach
ters met hun stoelen en tenten wel weer op het
strand verschijnen.
BRIDGECLUB ROSEHAGIIE.
Ter herdenking van het 5-jarig bestaan van bo
vengenoemde bridgeclub is in het gebouw Rose-
haghe te Haarlem in intiemen kring deze avond
feestelijk herdacht, met als inzet een vlaggedrive,
waarvan 1 en 2 eindigden met de meeste vlaggen en
het Ihoogste aantal m.p. de heeren W. P. Kuyper en
E. M, van Soest. Als afwisseling trad de gooche
laar Professor Argadini op. Daarna werd begonnen
met een souper, waar de heer Machielsen voorzit
ter, een feestrede uitsprak.
De oprichter, de heer Machielsen, is door de le
den herdacht: hem werd een fraai geschenk aan
geboden als herinnering aan dit eerste lustrum.
JUBILEUM BIJ DE POSTERIJEN.
Op 29 Maart hoopt de heer D. H. Vrugt, Acacia
straat 83, den dag te herdenken, waarop hij 25
jaar geleden in dienst- trad bij de Posterijen te
Haarlem. De heer Vrugt is een der oprichters van
de Postfanfare en heeft, zoowel als muzikant, als
dagelijks bestuur veel en nuttig werk voor ge
noemde fanfare verricht.
Sinds vele jaren is de jubilaris belast met admi
nistratief werk. Door zijn hulp- en rechtvaardig
heid heeft de a.s. jubilaris zich vele vrienden ver
worven. Het zal hem dan ook zeker op dien dag.
niet aan blijken van belangstelling ontbreken.
EVANG. LUTHERSCHE ZIEKENVERPLEGING.
De Evang. Luthersche Ziekenverpleging te
Haarlem zal haar jaarvergadering houden op
Woensdag 27 Maart a.s. in hotel „De Leeuwerik"
aan de Kruisstraat. Na behandeling van de agen
da zal de Luthersche Tooneelvereeniging voor de
leden en huisgenooten twee één-aeters opvoeren,
n.l. ,,De Spelbreker" van Henk Bakker en „Her
mannetje is overspannen" van Jan van Ees.
Miep Schreijers zal den avond met pianomuziek
opluisteren.
Brand 111 garage.
Lading van vrachtauto
prooi der vlammen.
Zaterdagavond omstreeks tien uur brak brand
uit in de garage van het expeditie-bedrijf G. ter
Wal aan de Botermarkt.. Een vrijwilliger van de
Haarlemsche brandweer zag rookwolken uit de ga
rage komen. Hij alarmeerde onmiddellijk de brand
weer, die spoedig ter plaatse was. Het bleek, dat
de brand was uitgebroken in een der vrachtauto's,
die achter in de garage stonid. Omwonenden hiel
pen flink mee om den wagen zoo snel mogelijk
uit de garage te brengen. Dit ging echter niet ge
makkelijk daar er nog eenige vrachtauto's voor
stonden. Ook een militair maakte zich hierbij zeer
verdienstelijk. De brandweer kon het vuur vrij
spoedig bedwingen waarna de wagen naar buiten
werd gereden.
De lading van de vrachtauto kisten met goed en
levensmiddelen, ging geheel verloren.
PROGRAMMA VAN DE HAARLEMSCHE
RADIO-CENTRALE OP
WOENSDAG 27 MAART 1940.
Programma I: Hilversum Et.
Programma II: Jaarsveld en Hilversum I.
Programma III: 8.00 Keulen. 8.20 Pauze of
diversen. 9.30 Keulen. 9.50 Deutschlandsender
10.10 Pauze of diversen. 11.20 Ned. Brussel
i,20 Motala of Diversen. 1.40 Danmarks Radio
2.00 Keulen. 2.20 Danmarks Radio. 3.50 Keulen
4.20 Parijs Radio. 4.35 Deutschlandsender. 5.5r
Boedapest of diversen. 6.35 Pauze of diversen
6.50 Beromunster. 7.00 Danmarks Radio. 7.30
Pauze. 7.35 Weenen of diversen. 8.20 Deutsch
landsender. 9.20 Fransch Brussel. 10.20 Parijs
Radio. 10.35 Deutschlandsender. 11,20 Pauze
ii.30 Deutschlandsender.
Programma IV: 8.00 Ned. Brussel. 8.20 En
geland. 9.15 Pauze. 9.35 Engeland. 11.20 Pa
rijs. 11.50 Fransch Brussel. 1.20 Engeland 2.20
West Regional. 2.50 Engeland. 3.20 West Re
gional. 5.00 Fransch Brussel. 5.20 Danmarks
Radio. 5.3-5 Ned. Brussel. 6.05 Fransch Brussel,
6.20 Ned. Brussel. 7.20 Engeland. 8.20 Ned. Brus
sel. 10.20 Engeland. 11,20 Parijs Radio.
Programma V: 8.005:00 Diversen.
5.005.09 ScheveningenBer. Depart, van
Justitie.
5.097.00 Diversen.
7.008.00 Eigen gramofoonplatenconcert.
Dansmuziek.
1. Weekend, Will Glahe; 2. Liza likes nobody
Ramblers. 3. Hang your heart on a hicker.v
limb. Bob Crosby; 4. Them there eyes. Q. du Hot
Cl. de France; 5. The lady's in love with you
Benny Goodman; 6. Rock Rock Rock a Bye
Baby, Andrew Sisters; 7. So you left me for the
leader of a swingband. The Six Swingers; 8. Well
Allright, Nat Gonella; 9. Hold my hand, Terry
Shand; 10. Cinderella Sweetheart, Victor Sil
vester: 11. Jede Stunde ohne dich. Will Glahe
12. Sentimental gentleman from Georgia, Wash
board Rhythm Kings; 13. Sing a song of
sunbeams, Bob Crosby; 14. Swing from Paris,
Q. du Hot Club de France; 15. Undecided, Benny
Goodman; 16. You don !t know how much you
can suffer. The Andrew Sisters: 17. The Snoop
The Six Swingers: 18. Shool the likker to hip
John Boy Nat Gonella: 19. Let's break the
good news, Terry Shand; 20. Is that way to
treat a sweetheart, Victor Silvester.
8.00—12.00 Diversen.
Een halve eeuw geleden
Uil Haarlem's Dagblad van 1890.
26 Maart:
ZWEMMEESTERS.
In ons blad werd een advertentie ge
plaatst door den heer A. A. Sprenger,
exploitant van een particuliere zwem
inrichting (er waren toen nog geen ge
meentelijke zwemscholen) waarin voor de
zomermaanden twee personen werden ge
vraagd die ervaren moesten zijn in het
zwemmen en het duiken. Het loon was
vastgesteld op7 a 8 gulden per week.
maar er werd bij vermeld, dat dit „buiten
verval" was.
De zwemmeesters die thans in dienst dei-
gemeente Haarlem zijn zijn geplaatst in de
salarisgroep van ambtenaren die varieert
van 1250 tot ƒ2150 per jaar.
Natuurlijk zijn in die halve eeuw de
kosten van levensonderhoud gestegen,
maar de bezoldiging van 1890 komt ons,
in vergelijking van nu, wel laag voor!
Een jubileuincolleete.
Bevordering der gezondheid in de
Grafische Vakken.
Door de Vereeniging tot Bevordering der Gezond
heid in de Grafische Vakken zal op Zaterdag 31
Maart te Haarlem een straatcollecte worden ge
houden ten behoeve van haar sociale werk. i
De opbrengst is bestemd voor de bestrijding va
de tuberculose en andere ziekten.
Dertig jaar wordt dit maatschappelijk werk reed)
door deze vereeniging, die toegankelijk is voor all
gezindten, verricht, waaruit de groote behoefte aa
dit werk blijkt.
NIEUW PAVILJOEN VAN „ZON EN SCHILD"
GEOPEND.
Onder groote belangstelling is het nieuwe ge
bouwde paviljoen voor aan tuberculose lijdend
zenuw- en geesteszieken, dat deel uitmaakt vat
het uitgebreide complex van „Zon en Schild" t
Amersfoort, door den Minister van binnenlandscb
zaken, den heer Van Boeyen, officieelgeopend,
Met het gereed komen van dit paviljoen zijn de ge
bouwencomplexen, waar in totaal ongeveer 951
patiënten kunnen worden verpleegd, voltooid.
MAIKT
m ËICICiTIN
purmerender marktbericht.
PURMEREND 26 Maart 1940
Gemeentel. Kaasbeurs. Verhandeld 21 partijen
wegende 48.000 K.G. Haandel matig. Hoogste prij
f21.
Kleine Boeren f 19 per.50 K.G. Handel vlug. Bo
ter 1018 K.G. 158—163 per K.G. Runderen, totaa
544 stuks. Vette koeien 220 0,860,66 per K.G. ma
tig. Gelde koeien 107 1,30—1,75 per K.G. matig
Melk koeien 200 1,802,60 pér K.G. matig. Paar
den 22 110300 per stuk matig. Vette kalveren 176'
0,780,95 per K.G. matig. Graskalveren 4586 pe
stuk matig. Nuchtere kalveren voor de slacht 175
512 per stuk matig. Nuchtere kalveren voor d
fokkerij 1319 per stuk matig. Vette varkens voo
de slacht 197 60—65 per K.G. matig. Magere var-
kens 114 2035 per stuk matig. Biggen 310 15-2
per stuk matig. Schapen 661 1635 per stuk matig
Bokken 37 311 per stuk matig. Kipeieren 3,40—
3,80 per 100 st. Eendeneieren 3,25 per 100 st. Uit-
zonderingsprijs. Noord Hollandsche Blauwen (kuij
kens) 800 105110 £er K.G. Oude kippen en hanei
(wit en rood) 0,500,57i/2 per K.G. Konijnen 0,30—
1,75 per stuk.
cöoperatieve centrale eierveiling
purmerend g.a.
Aanvoer: 70.000 Eendeneieren f 3,20-f 3,25
90.000 Kippeneieren f 3,50f 4.
Magen die vragen - Maar niets verdragen-
en het antwoord is: Brandend Maagzuur I
Natuurlijk vraagt Uw maag, want Uw lichaav
vraagt krachtig, gezond voedsel. Nu gebeurt he'
maar al te vaak, dat juist menschen die hard moe
ten werken in het leven, of die lichamelijk en gees
telijk veel te verzetten hebben, hun lichaam he
beste voedsel moeten onthouden, omdat hun maaf
niet meer wil. Bij het minste of geringste dat zt
gebruiken aan versterkende kost, hebben ze last vai
brandende pijn. Dat doet dan dat ellendige maag
zuur! Voor deze menschen is Rennie gemaakt. -
Voor hen is Rennie een kostelijk preparaat. Wan
met een Rennie na tafel gewoon gesmolten in dei
mond kunnen ze zonder bezwaar weer alles eten
behoeven ze zich niets meer te ontzeggen. Rennii
neutraliseert brandend maagzuur en helpt de maaj
de spijsvertering bevorderen. Zoodoende draagt Ren
nie eigenlijk bij tot het herstel en de in stand hou
ding eener sterke constitutie, die een mensch in dezi
tijden meer dan ooit noodig heeft. Wacht er niei
rnee! Neem van nu af aan Rennie. Ge begint ei
ligenlijk een nieuw leven mee, want ge voelt U weel
sterk en gezond en tegen alles bestand. Rennie i:
neel gemakkelijk in te nemen zonder water o:
wat ook ongemerkt, overal en altijd. Iedere pas
tille is apart verpakt; ge kunt ze dus los in tasch o:
vestzak bij U steken en gebruiken wanneer ge maai
wilt. Vraag Uw apotheker of drogist Rennie
Proefpakje 40 cent. Groot pak f 1.25.
(Adv. Ingez. Med.)
Heden:
DINSDAG 26 MAART
Stadsschouwburg, Wilsonsplein: Gala-voorstelling
Balletten Yvonne Georgi, 8.15 uur.
Remonstrantenhuis: Harmonia-Paaschwijding,
8.15 uur.
Rembrandt Theater: „Maria Ilona". Tooneel:
Drie Lederers". 2, 7 en 9.15 uur.
Frans Hals Theater: ,,'t Zit in de lucht!" 2.30, 7 en
9 15 uur.
Luxor Theater: ,,'t Is een wonderlijke wereld",
4.30. 7 en 9.15 uur.
Palace: „In het vreemdelingenlegioen", 2 uur en
8.15 uur.
Moviac Theater: „Ik was een spion", 8.15. Des
middags 2.30: „Dik Trom".
Palestina Diorama's, Schotersingel 117a. Geopend
behalve Vrijdags, eiken werkdag van 35 en van
79 uur.
Heemstede: J. M. Molenaerplein 11: Alg. Verg,
N.V. „Bronstee", 7.30 uur.
WOENSDAG 27 MAART
Stadsschouwburg Het Masker „Ja of Neen?", 8.15
uur.
Soc. De Nijverheid: Alg. Verg. N.V. „De Onderne-
ning" 8 uur en 9 uur.
Bioscoopvoorstellingen des middag? en des avonds
Palestina Diorama's, Schotersingel 117a. Geopend
behalve Vriidaes. eiken werkdag van 35 en Van
7—9 uur.