ry/ KASPER HIDDINK uA 5a. L JjicutkeH^ GRATIS Kennemer Lyceum Revue. „HIER MOET JE ZIJN!" Deze nollen deken ziet er uit als 4? SCHOENMERKEN H. J. v. d. Meer y R IJ D A G 19 A P R I E 1940 H A A" REE M'S D A G B E A D MUZIEK Piano-recital van Felix de Nobel. Voor het volledig slagen van een uitvoering, waarop uitsluitend een enkele vertolker of vertolk ster de aandacht der hoorders in beslag neemt, van een z.g. „recital" dus, om het even of deze zich op vocaal dan wel op instrumentaal gebied beweegt, is vóór alles noocig een sterke persoon lijkheid, die zich in de voor te dragen werken zoó ingeleefd heeft, dat ze een deel van haar zelve ge worden zijn en die bovendien het reproductieve vermogen heeft om ze dienovereenkomstig, zonder innerlijke of uiterlijke belemmeringen weer te ge ven. Alleen als die voorwaarden vervuld zijn, zul len de voordrachten overtuigend werxen, zelfs san, wanneer de luisterende een andere visie op den stijl of op het karakter eener compositie mocht hebben dan de vertolkende openbaart Tijdens het piano-recital dat Felix de Nobel Donderdagavond als 3de uitvoering van den Heem- steedschen Kunstkring gaf hebben we de overtui ging, dat aan bovengenoemde eischen voldaan was, alleen kunnen meenemen van De Nobel' vertol king der „Roemeenscne Reisschetsen" van Henk Badings. Hierin gaf hij den indruk zich volkomen geassimileerd te hebben en zich onbelemmerd te kunnen uitleven, zoowel in algemeen-muzikalen als in zuiver-pianistischen zin. De felle kleuren, de heftige accenten, de schrille tegenstellingen, die deze schetsen kenmerken, kwamen in De Nobel's spel suggestiel tot uiting en boeiden daardoor ook die loenoorders, die tegenover de muzikale taal van Badings min of meer afwijzend staan. In hoe verre deze schetseii Roemeensch karaktei bezitten, kunnen we moeilijk beoordeelen. Verwantschap van sommige ornamentale of quasi-recitativische wendingen met uit de muziek van andere Romaan- sche volleen b.v. die van het Iberisch schier eiland kwam er vrij duidelijk in naar voren. De derde, het Lento, echter scheen bijwijlen een com binatie van een Chopin's Treurmarsch, een Rus sische „Bydlo" en Ravel's „Boléro" ontleende fac toren. Een nadere verklaring van den inhoud ware niet overbodig geweest; nu deze jn het programma ontbrak bleef er voor ons veel raadselachtigs in. Don lichten, galanten stijl van de 6de Fransche Suite van Bach, waarmee Felix de Nobel zijn re cital begon, scheen de pianist lang niet zoo goed aan te voelen. De meeste onderdeelen daarvan klonken droog, stijf en schoolsch, vooral die, waar, zooals bij de Polonaise en de Menuet, geen leven dig tempo compensatie kon geven. De technische- en geheugen-ontsporingen kunnen we gerust op rekening van begrijpelijke nervositeit stellen. Voor z'n vertolking van Beethoven's Sonate op. 110 koos De Nobel dan ook, gver.als na de pauze voor die van Badings' muziek, wijselijk den veiligen weg: hij nam de muziek vóór zich. In deze vertol king was technisch en muzikaal veel goeds. Het kleurenpalet was veel rijker dan bij Bach's Suite; in het Arioso bleek ook innerlijke warmte van den speler. Zijn opbouw kon ons echter niet geheel bevredigen: die was te fragmentarisch, zonder groote lijn. Voorbeelden: de plotselinge versnelling van het tempo, waar in het eerste hoofddeel de 32sten- accoordfiguren de melodische kern omranken; het accelerando in de Fuga; het verschil in tempo tus- schen deze en de veel langzamer ingezette latere omkeering; het ontbreken van ontwikkeling en stijging in den overgang naar het slot van het werk. Toch was als geheel, De Nobel's reproduc tie van deze Sonate veel gezonder en aanneme- hjker dan die welke we in 't begm van dit seizoen Stefan Aakenase er van hoorden geven. Ravel's Sonatine besloot het programma Hoe eenvoudig en doorzichtig klonk deze muziek na de onmiddellijk voorafgegane van Badings! Het was haast of men in eens op den bodem eener, althans betrekkelijke, klassiciteit belandde. En daarmee schenen ook weer aan 's pianisten geestelijk aan passingsvermogen grenzen gesteld te worden, want een min of meer schoolsche correctheid domineer de in zijn voordracht, vooral in die van het twee de hoofddeel, het „Mouvement de Menuet" In dit stuk leeft meer gratie, dan er nu uit tot ons kwam. Doch tevens bleek nu het geheugen van den pia nist geheel betrouwbaar, en in de finale, het „Aria- me" ontplooide hij de nooaige stuwkracht. Het niet zeer talrijke auditorium toonde zich zeer dankbaar voor het gehoorde er. de bijva* noopte den pianist tot de herhaling van drie der vijf Roe- meensche Reisschetsen. Het was goed van hem ge zien deze moeilijk verstaanbare muziek nog eens te spelen, maar of ze daardoor veel duidelijker Ge worden is, willen we niet beslissen. K. DE JONG. Vrijzinnig Luthersch Dameskoor. Men had de uitvoering in de muziekzaal van Hotel „De Leeuwerik" een Feestconcert kunnen ïioemen. Niet enkel, omdat het koor tien jaren be staat, of omdat ds. Brandt in de pauze een her- innerings- en een opwekkingswoord sprak, maar vooral omdat het programma voor dezen avond was gekozen met bijzondere zorg. Het koor zong werken van Orlando di Lasso, van Palestrina, van Baxtehude. Mendelssohn, Julius Röntgen Jr. en meer Nederlandsche toonzetters. Er werden solo liederen gezongen van Schubert en van den Rus Alabieff. Er was een klavier-trio dat werken uit voerde van Mozart en van Beethoven. Naast de kamermuziek nam de Cantate van Baxte hude, voor sopraan-soio met instrumentale bege leiding, de grootste plaats in. Deze cantate „Sicut Moses" hoorde ik voor 't eerst, en het is weei de muzikale speurzin der dirigente, mej. Bets Neder - koorn, waaraan wij deze uitvoering danken. De vocale partij was opgedragen aan Kitty Neder- koorn. Het is vooral haar muzikale intuïtie, die hier de aandacht gevangen houdt, zoo goed als in den zang van Alabieff, en in de liederen van Schubert. Eigenlijk is al deze muziek geschreven voor de grootsten onder de vocalisten, want „stimmlich" stelt zij zeer hooge eischen. Maar men bedenke, dat ook bij zeer toereikende zang een Scnubert- lied als „Der Scniffer" slechts matig kan voldoen, wanneer niet ten volle de sfeer wordt getroffen Kitty Nederkoorn was in dit opzicht heel fortuin lijk en wanneer wij zeggen, dat ook van haar technisch zingen veelal groote bekoring uitging, dan leze men hieruit, dat tot het welslagen van dit feestconcert zij in belangrijke mate bijdroeg. Het zeer hooge eischen stellend Recitatief en Aria van Schubert (Epistel) moge al niet haar beste prestatie zijn, een lied als „Die Nachligall" of Schubert's „Der Schiffer" liggen voor haar lieve beweeglijke stem uitstekend en zij had daarmee bij den toehoorder een benijdenswaardig succes. Het koor zelf was het allerbest in de interessante werken van Röntgen Jr. Het had hier den steun der klavierpartij (vaardig gespeeld door mevr. R. DaniëlsWarnier, die ook de Continus-partij bij Baxtehude verzorgde). Ook in deze muziek gaat Bets Nederkoorn niet langs de platgetreden paden der, koorlitteratuur. De mooie quintengangen in „Zon dag" doen hier even natuurlijk als in een werk van Kodaly, en de drie I's (los, licht en luchtig) in „De Sneeuwvlokken" werden door het koor uit stekend beheerscht. De oude Italianen voldeden minder goed en „Aan bidding" van Palestrina, dat echter „Adoramus te" van Ingegneri bleek te zijn, leent zich niet best voor de Nederlandsche taal. Zeer goed echter was weer 't werk van den oud-Nederlander Le Maistre, een tijdgenoot van Lassus en Palestrina en evenals eerstgenoemde werkend in Duitschland. De bouw van het werk „Ein feste Burg" maakt het tot een muziek die men vele malen kan aanhooren, omdat men er al maar weer interessante vondsten in ont dekte, die men in de hedendaagsche muziek te zelden aantreft (Duvosel's bewerking der Valerius- zangen!) Zeer goed voldeden in deze uitvoering de mooie altstemmen, die zich trouwens ook bij Mendelssohn (Laudate Puerï) onderscheidden. Jac. Zwaan's niet gemakkelijk „Avondstemming" leed onder de niet zeer gunstige acoustiek en „De Stilte" van Brands, waar deze bij de trochaeën van Adama van Scheltema een driedeelige maat schrijft, is een misvatting. Zij telt ni.et onder de vele goede en mooie, dat het Luthersch Dameskoor te hooren gaf Het instrumentale trio Bets Nederkoorn (piano), Ans van Maanen (viool) en Onne Van den Klas horst (cello) voldeed het meest in Beethoven's schoone trio in Bes. Bij Mozart was de violiste lang niet op dreef, zoodat deze kristallijne muziek ons niet gaf wat wij verwachtten. Bij Beethoven ging in het middendeel groote bekoring uit van den nobelen cellotoon en werd dit lied tot een schoon klankgeheel. In de finale was het samenspel op zijn best en ervoeren wij andermaal, hoe de grootmeester der „architectuur in tonen" een simpel motief be nut, om ons muziek te geven van een glanzende en onsterfelijke schoonheid. G. J. KALT. De revue „Hier moet je zijn!" is wel de clou geweest van de twee feestavonden van het Kenne mer Lyceum in onzen Stadsschouwburg. De heer J W. Wichers is op dit gebied thuis wij herinne ren maar aan de fleurige revue, welke hij inder tijd voor „Het Spaarne" heeft geschreven en „Hier moet je zijn!" doet voor zijn vorige revues zeker niet onder. Deze Kennemer Lyceum-Revue is naar het beproefde model gebouwd. Kronos, die al zoo vele revue-schrijvers geholpen heeft, ver schijnt ook hier in de slaapkamer van een leerling, als deze na een benauwden droom, niet meer naar het Lyceum terug wil. Kronos voert den leerling terug tot het verleden, om hem het verschil van vroeger en nu te laten zien en hem vooral goed van alle zaligheden van het tegenwoordige Kennemer Lyceum bewust te maken. Hij is wel 'n beetje in de war met den tijd, zooals duidelijk blijkt uit het beeld van de school van 25 jaar geleden, dat hij ons toont mijn oude H. B. S. van 50 jaar geleden was, daarbij vergeleken, een modern instituut maar zoo nauw kijk je niet bij een revue. Het was in ieder geval amusant, vooral bij het leeraren- defilé, met het „Voorop daar gaat de directeur, di-da-directeur" 'n stelletje allergeestigst gety peerde en lichtelijk gecaricaturiseerde leeraren uit de oude doos, met de stevige grappig gespeel de Mie de sportjuffrouw in het midden. Maar de revue komt na een wat traag begin toch eigelijk pas goed op gang, wanneer wij op het Kennemer Lyceum aanlanden. Dan is de heer Wichers in zijn element en is ook het publiek ge heel en al op bekend terrein. Was het niet een ver rassend goed decor, die voorgevel van het Lyceum, misschien nog overtroffen door de hal beide van den heer K. de Bont decors, zooals wij nog zel den bij een liefhebbers-revue zagen. Hoe goed was bij deze scènes ook niet de tekst! Is het bijvoor beeld niet geestig gevonden, een jongen, na de mededeeling. dat alleen leveranciers en ouders door de mooie voordeur mogen binnengaan, de op merking te laten maken: „de ouders zijn toch ook leveranciers?" De scène „In de hal", waar de con cierge de plaats van den rector inneemt tegenover den vader van een nieuweling, is bijzonder aardig en verreweg het beste fragment van deze revue. En nu ontging ons, buitenstaanders, nog zoo veel, omdat wij met de eigenlijke cuisine van het K.L. niet bekend zijn. Hoe veel grappiger zal het dan nog voor de leerlingen zijn geweest! De revue is dan verder een groote éloge op het Kennemer Lyceum en zijn mede jubileerenden rector, die zijn school tot een der modernste onder wijs inrichtingen van ons land maakte, zooals wij zagen in den schuilkelder onder een ouderwetsche crinoline. Je zoudt weer jong willen zijn om naar zoo'n school te kunnen gaan. met zijn sport, zijn kamp in Lunteren. zijn huis in Auby welk een frisch. goed decor was dat ..Hotel de la Grotte" van den heer T. Nieuwdorp en zijn kameraadschap pelijke, prettige sfeer. Wij maakten met Kronos ook een uitstapje buiten het lyceum en kwamen zelfs aan de grenzen van Nederland, waar een matroos en een soldaat de wacht hielden en een bekende Hol- landsche firma reclame maakte voor zijn zaak, een reclame, die wel wat detoneerde in een schoolrevue van een zoo deftig lyceum. Met de twee soldaten en de koe zaten wij ook in het hartje van Nederland en dit soldaten-inter mezzo in den echten revue-stijl gespeeld was een der amusantste scènes van den avond. Na een deftige „promitie" waarin ik tot mijn teleurstel ling een blik in de toekomst miste kregen wij een allervroolijkste, opgewekte finale in de hal van het lyceum en was er bij het algemeen meegezongen lied „Hier moet je zijn!" zoo'n feeststemming in de zaal, dat je met smart het brandscherm zag zak ken. Een over hel geheel alleraardigste revue dus, die en dat was de grootste deugd geheel in het schoolleven staande en zelfs nu en dan zachte kritiek niet uitsloot. De jongelui hebben onder leiding van den auteur deze revue alle eer aange daan. Opmerkelijk was het, dat zij het best waren, wanneer zij ouderen konden typeeren, zooals de leeraren, den concierge en de vader van den nieuwe ling. Natuurlijk hokte het ook wel eens een enkelen keer maar hoe zou je anders hebben kunnen ver wachten van zulke jeugdige executanten. Verge ten wij ook niet het orkest onder directie van een fanatieken dirigent, bij wien vei-geleken Willem Mengelberg een kalm baasje is. Ik schrijf alleen over de revue, omdat ik hier voor speciaal was uitgenoodigd, waarmee ik aller minst wil zeggen, dat ook het deel voor de pauze niet zeer geslaagd was. Hoe aardig bijvoorbeeld die uitzending van het A.N.P.! Het was een mooie feestavond, vooral ook voor den rector. Dr. A. de Vletter, die in het vroolijke kleed van de revue toch aldoor moet hebben gevoeld, hoezeer zijn werk door zijn leerlingen wordt bewonderd en welk een groote plaats hij in het Kennemer Lyceum in neemt. J. B. SCHUIL. A.R. KIESVEREENIGING „NEDERLAND EN ORANJE". Onder leiding van den heer W. C. Bakker, kwam Donderdagavond de A.R. Kiesvereeniging „Neder land en Oranje" te Haarlem-Noord in het gebouw van den Ned. Prot Bond aan het Berkenplein in vergadering bijeen. In de vacature ontstaan door het vertrek van den heer W. Kaper, werd als bestuurslid gekozen de heer L. Silvis. Hierna hield dr. C. Beekenkamp, adj.-directeur van der dr. A. Kuyperstichting in Den Haag een rede over het onderwerp „Ordening". Spr. wees er op dat het ordeningsvraagstuk in ver schillende kringen is besproken en vorm heeft ge kregen in tal van rapporten. Ordening is niet al leen een crisisverschijnsel, doch een poging om zich te bezinnen over de vraag langs welke banen het sociale leven moet worden geleid. Aan de hand van een viertal punten n.l.: Waarom orde ning; Wat moet geordend; Hoe moet geordend en in welk tempo, ging spr. na wat het standpunt te dien aanzien is van de S.DA.P., de R.K. en de A.R. De S.D.A.P. wil den Staat laten ordenen en komt zoodoende tot een Staatsabsolutisme. De R.K. willen aan de hand van de bekende encycliek Quadragesimo Anno het beginsel van sociale liefde en sociale rechtvaardigheid toegepast zien. De ordening moet echter volgens hen uit de verschillende organen zelf opkomen. Hierbij sluit ook de A.R. opvatting aan, welke van den Staat de verschillende raamwetten vraagt, waar binnen nu het bedrijfsleven zelf zich kan ordenen. Deze raamwetten als bedrijfsradenwet, wet op de ondernemersovereenkomsten, wet op de C.A.O., Verbindendverklaring der C.A.O., Vestigingswet kleinbedrijf zijn met volle medewerking der A.R. tot stand gekomen. In haar bekende rapport heeft de A.R. partij eenige jaren geleden haar richtlijnen gegeven. Spr. wekte op, in de verschillende bedrijfstakken deze richtlijnen tot verwezenlijking te brengen, opdat de A.R. daar positief werk verrichten en het initia tief nemen. Een halve eeuw geleden Uil Haarle Dagblad 1890 19 April: EEN FATA MORGANA. In dit nummer van ons blad werd in een advertentie reclame gemaakt voor „Dr. Louis Weigert's apparaat tot genezing van tering". Een van de vele fata morgana's die in den loop der jaren aan de lijdende mensch- heid werden voorgehouden, maar die helaas alleen teleurstelling brachten. Nog is het wat de tuberculose betreft helaas als in het Haantje van den toren van De Genestet „een zoeken naar het kruid, dat nergens wast op d'aard", ook al weten de medici met nauwgezet kuren veel te bereiken. Maar de hoop dat er ooit een apparaat uit gevonden zal worden dat de genezing van deze ziekte waarborgt ,is al lang opgegeven. VU-Gl> ba° .en mel nie soepel T«e« c°"„ IV de nicuu?e V V ee"ed" - 1 y* leersoorten, in een symphonie van nieuwe finten. ux is het volkomen veilige was middel voor het wassen van wollen dekens, daar het dadelijk oplost, zelfs in koud water. Lux geeft een weelde van zacht reinigend schuim, dat al het vuil verwijdert op een volkomen veilige manier. Met Lux voorkomt U, dat er onop geloste zeepdeeltjes in het goed achter blijven, die de dekens stug maken, doen krimpen en verkleuren. En weet U wel, dat nieuwe dekens op het ogenblik heel veel geld kosten Zorg dus, dat Uw Jtostbare wollen dekens niet onnodig slijten door het gebruik van verkeerde wasmiddelen. Lux is veilig en goedkoop, want het gewone pak kost maar 12'/j ct. en hetreuzenpak, dat bij zonder- voordelig is, slechts 25 LU* VVAsv0oRSCHRlFr Maak een lauw Lux-sop m een flinke teil Doe de deken hierin en haal deze voorzichtig heen en weer in het' sop Niet te lang in het sop laten staain. Daarna ruim spoelen in watef van dezelfde temperatuur als het waswater. Dan met koud water, waaraan wat azijn is toegevoegd, zorgvuldig naspoelen. Dat maakt de kleuren weer mooi fris. Drogen geschiedt het best over een droogrek en niet bij een warme kachel. Na het drogen de deken luchtig kloppen of borstelen. X VOOR WOLLEN DEKEH** WIJNHANDEL p. Liter Echte Graan Jenever 2.90 Probeert dat eens Oude Jenever 3.00 In kwaliteit gelijk veel duurdere merken Oude Jenever (droog) 3.20 Bessen Jenever 2.10 Bessen en Frambozen 2.35 KENT U ONZE FIJNE Half om Half Cherry Brandy V1 V2 1/4 fl. Maresquin i 2.55 1.30 0.60 Oranje Curacao Advocaat, het allerfijnste Advocaat prima SLIJTERIJ p. Liter Prima Holl. Brandewijn 3.00 Fransche Brandewijn 3.25 Citroen Bitter, fijne aroma 2.90 Voorburg 2.90 Gezoete Voorburg 2.40 Gezoete Fladderak 2.40 Reclame Cognac 3.00 Cognac 3.55 DUBBELE LIKEUREN? Persico j Chartreuse V1 1/2 1/4 fl. Kummel 2.55 1.30 0.60 Anisette per flesch 1.30 1.10 Echte Italiaansche Vermouth, per Liter1.10 WIJ HANDHAVEN ONZE KWALITEIT VAN ALLE ARTIKELEN! 25 VERKOOPHUIZEN. GROOTE HOUTSTRAAT 79 TELEF. 10273 GEN. CRONJéSTRAAT 128 TELEF. 14949 De meest vooraanstaande voor dames, heeren en kinderen 0 Soepel e Sierlijk Solide Pasvorm ongeëvenaard AN EGANG 5 Jelefoon 10732 Ao. 1836 „FAMEZO" RIJWIELBANDEN omleggen (U kunt er op wachten) Buitenbanden 98 125 150 175 198 Blnnenb. 49 58 78 Een jaar garantie. Speciaal adres voor BAK FIETSBANDEN. Alle ma ten in voorraad Vakkundige reparatie inrichting vlug en billijk. Prima kettingkasten 89 - 98 - 125 'Moleskin, geen zeildoek). Oe nieuwe sortering stuur- tassen 25 58 75 cent enz. Enorme keuze jasbescher- mers, 4-delig, vanaf 65 ct. Pedalen 89 cent. Sturen 98 ct., spatlappen 20 cent, Sierranden voor ketting- kasten 39 cent. Alleenverkoop der beroemde „FAMEZO RIJWIELEN" geheel compl. met electr. lamp enz39.50 3 jaar garantie. Schagchelstraat 7 en hoek Cronjéstraat H.N.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1940 | | pagina 11