m jjgjfoJ1 t i'HBPI p 118 7 !_U i V... :i liimschoiw Wj 'Jiei JOtetü m Jxut Oliebol. JMï lllliaiiipl 9totet JmpeciaC Ninotchka". beleeft avonturen. De held van Kokomo" ONS KNIPPATROON ZATEKDKG '4 MEI 1940 HAKREEM'S DA'GEEXD 8 ISA MIRANDA EN RAY MILLAND .Hotel Imperial" voert ons terug naar het jaar 1916, toen de wereld een even somber schouwspel opleverde als thans. Het hotel bevindt zich in een Galicisch dorp, gelegen in het gevechtsterrein van de Oostenrijksche en Russische troepen. Vandaar dat het plaatsje nog al eens van nationaliteit ver andert en nu eens de Oostenrijkers, dan weer de tsaristische kleuren voert. Het personeel van „Im perial" wisselt gestaag van kleur mee en verhangt de nationale bordjes overeenkomstig den politieken toestand. En dit brengt weinig moeilijkheden met zich mede, want de schilderijen met het portret van den ouden Franz Joseph vertoonen aan de achterzijde het conteHeitsel van den tsaar, zoodat met een handbeweging het oude bewind afgedankt en hel nieuwe regime gevestigd is. Het dorpje is behalve het terrein van hevige gevechten ook een uitgezocht plekje voor het duistere spionnagebedrijf, dat hier bedreven wordt door een Oostenrijksch kapitein. Dit lugubere, ge- degereerde, op geld en uitspattingen beluste heerschap poogt de plannen van zijn legerchef aan den vijand uit te leveren, waarbij hij een scherp contrast vormt met dien anderen Oostenrijkschen officier, die als kellner vermomd, tijdens een be zetting door de Russen zich in hotel Imperial op houdt, omdat de plotselinge komst van den vijand hem weinig andere keus liet. De positie van laatst genoemde is uiterst hachelijk, maar daar hij de liefde weet te winnen van een charmante Poolsche die bij den Russischen commandant een streep je voor heeft, lukt het hem het zwaard van Da mocles voorloopig te ontkomen. De spanning nadert haar hoogtepunt, als een ontmoeting tusschen beide Oostenrijkers plaats vindt op het oogenblik dat de Russische militairen aan een groot feest in hotel Imperial vereenigd zijn. Terwijl het Kozakkenkoor zijn wilde liederen ten gehoore brengt en de wodka over de bekers schuimt, vecht een verdieping hooger een man voor de eer van zijn vaderland en offert een vrouw zich op om den dapperen officier bij te staan. De. moed van deze beide menschen blijft niet zonder resultaat, want de landverraderlijke actie van den eerloozen kapi tein wordt door de ontsnapping van zijn landge noot naar de eigen linies onschadelijk gemaakt. En die moed vindt haar bekroning in het feit dat twee- jonge menschen na een tijd van de grootste beproeving een verbond voor het leven kunnen sluiten. Een film, die den toeschouwer voortdurend Frans Hals geboeid houdt en waarin de hoofdpersonen Isa Mi randa en Ray Milland, voortreffelijk spel laten zien. Uit het journaal memoreeren wij de rijtoer van het Prinselijk Paar en het militaire défilé voor de ridders van de Militaire Willemsorde. Het voor programma bevat bovendien een geestig teeken filmpje met medewerking van een jazz-prkest. GRETA CARBO als: n De combinatie Ernst LubitschGreta Garbo heeft met „Ninotchka" een verrassende prestatie geleverd. In onze voorbespreking van deze film vestigde wij daar reeds de aandacht op. In tal van fijne trekjes herkent men regisseur Lubitsch, een der weinige in filmland, die grove effecten steeds weet te vermijden zonder daardoor een HANS SöHNKER Renibrandt Hans Söhnker beleeft avonturen, ditmaal echter niet op het operettetooneel. waar hij .zooveel liedjes heeft gekweeld, maar.op den bodem van de zee. Söhnker speelt de rol van een diepzeeduiker. Zijn vriend en leerling Tom wordt gespeeld door Renée Deltgen. Zij werken samen in dienst van eenige fi nanciers, die olie willen boren. Zij stuiten echter op een oud wrak, dat een massa goud aan boord blijkt te hebben, en zij besluiten deze buit samen te voor schijn te halen. De vriendschap slaat echter over in vijandschap wanneer Renée's geliefde meer van Hans blijkt te houden. Een der financiers weet van deze vijandschap partij te trekken, en er ontstaan spannende situaties met als climax een enorme brand op zee. De vriend schap overwint tenslotte en we kunnen na de op winding, van deze film doorgemaakt te hebben, met een tevreden gevoel huiswaarts keeren. Merkwaardig dat de Duitsche acteurs hier weer vervallen in een sterk overdreven acteertrant (die we na films als „Robert Koch" en „Moeder" op den aftocht waanden), maar dat ligt misschien aan den aard van de film. Een vloeiende lijn bezit de film in het begin niet, en daarom staat men ietwat ver baasd over de verrassende bijna overweldigende montage aan het slot. wanneer het op sleeptouw ge nomen wrak van de boot wordt losgekapt; dit is een voortreffelijke episode. De film is voor liefhebbers van spanning zeer te genieten. Op het Rembrandt-tooneel trad Vrijdag de be kende zanger de heer Jongsma op, die op de hem eigen voortreffelijke wijze eenige liederen bracht Het aangekondigde tooneelnummer, de „Bruse- loffs". kon nog niet optreden. De Russische dansers werden aan de Nederlandsche grens opgehouden zoodat ze later dan voorgenomen te Haarlem arri veerden. Waarschijnlijk zullen deze Russen Zaterdag op het tooncel him kunsten wel kunnen vertoonen. Luxor oogenblik in eentonigheid te vervallen. En daar hebt ge dan de lachende Garbo. Er is vzel eens gefluisterd dat „Ni notchka" geen specifieke Garbo-film is dat iedere andere actrice evengoed in deze film de hoofdrol had kunnen spelen. Dat geloof ik niet. Garbo blijft Garbo. Of ze nu in een stomme- of in een spreken de film optreedt, of ze lacht of huilt, ze is een actrice die immer opnieuw de kunst verstaat haar rollen zóó te spelen dat men geboeid, geamuseerd of ontroerd toekijkt. Heeft ze dan een tegenspeler als de sympathieke Melvyn Douglas, dan kunt ge er bij voorbaat van overtuigd zijn een goede, een buitengewoon goede filmt te zien. Die ziet ge dan ook. We zouden echter te kort do enaan Lubitsch's meesterschap als we de drie Russische afgevaardig den, dit kostelijk stel afgezanten uit Rusland, ^.ïder wie ge ook de oude bekende Felix Bressart weer zult aantreffen, niet noemen. De lachende Garbo is dus een i'ilmbelevenie die ge moet ondervinden. Ze zal ook u doen lachen. Het is een aantrekkelijke lachDie van Greta Garbo. PAT O'BRIEN; <1 De kostwinnersvergoeding. De minister van defensie heeft aan de burge meesters het volgende schrijven toegezonden: „Het is gebleken, dat in sommige gemeenten wij ziging is gebracht in de wijze, waarop aan de ge mobiliseerde ambtenaren en arbeidscontractanten zekere inkomsten worden verzekerd over den tijd van hun verblijf in werkelijken dienst. De strek king van de wijziging zou zijn om dit personeel voor kostwinnersvergoeding in aanmerking te doen komen en vervolgens van gemeentewege een toe slag op de overige inkomsten te geven. Zoodanige volgorde bij den opbouw van het ge zinsinkomen verdraagt zich echter niet met het aanvullend karakter van de kostwinnersvergoeding. Allereerst toch wordt het gezinsinkomen gevormd uit hetgeen de militair van zijn verdiensten als zoo danig aan zijn verwanten kan afstaan; verder uit hetgeen hem ingevolge de regeling van zijn rechts positie toekomt en wat hij nog uit andere bronnen mocht genieten. Slechts indien het totaal van deze inkomsten ligt beneden het bedrag, dat voor he'. levensonderhoud van het gezin gerekend wordt noodig te zijn zou er reden kunnen zijn om tot toe kenning van kostwinnersvergoeding over te gaan. In de mobilisatie-ver^oedings-beschikking is thans een zoodanige wijziging gebracht, dat dit aan de kostwinnersvergoeding toekomende aanvullend ka rakter beter tot zijn recht zal komen. Practïsch zul len de nieuwe bepalingen hierop neerkomen, dat ten aanzien van het personeel van overheidsorga nen geen kostwinnersvergoeding wordt toegekend". GERUITE ZOMERJURK Ruiten brengen eens een aangename afwisseling temidden van de eindeloos vele bloemmotieven, en hebben niet minder succes. Hoe geslaagd zoo'n jurk kan zijn van geruit katoen doet onze afbeelding zien; om wat meer afwisseling te brengen is de pas •echt geknipt evenals het mouwtje. Split met beleg en wit piquékraagje. Patronen in maat 40. Prijs van het patroon 26 ets. Het is van heden at gedurende een week verkrijgbaar bij de bureaux ■an dit blad Gr. Houtstraat 93 en Soendaplein 37. komen opduikelen, als de „Ma", aansprakelijk voor is. „Pa" is n.l. een oud gangster. Als „zoon" en ma nager door de tegenpartij zijn gekidnapt, roept hij zijn oude kameraden bijeen en snelt de gevangenen te hulp. Het wordt een vechtpartij waar, figuurlijk en letterlijk de stukken afvliegen. Natuurlijk wint Pa met z'n bent. De jonge bokser is nu eindelijk overtuigd, dat hij met z'n „ouders" bedot is, maar hij heeft hen om bepaalde kwaliteiten leeren waar- deeren en „adopteert" ze als zijn ouders. Voor liefhebbers van boksen en van een frissche vechtpartij valt er dus 'wel te genieten. MIJNBOUWKUNDIGE WERKEN KEERT 5 PCT. UIT. In de heden te Haarlem gehouden algemeene ver gadering van de Nederlandsche Maatschappij tot het verrichten van Mijnbouwkundige Werken N.V. zijn de balans en de winst- en verliesrekening over het boekjaar 1939 goedgekeurd en is het dividend bepaald op 5 pet. De heer A. Bartling werd tot lid van den Raad van Commissarissen herkozen. Aan het verslag van de directie over genoemd boekjaar is het volgende ontleend: Het oude fabrieksgebouw met kkntoor, magazijn en grond te Heerlen werd ook dit boekjaar aan de gemeente Heerlen verhuurd. Gegeven de tijdsomstandigheden zijn de kansen op een spoedige ontginnftig van het concessieveld „Gelria" zeer gering. Tot afschrijving op onze beleggingen in effecten hebben wij een bedrag van f39.947,35 moeten aan wenden. Het in het boekjaar in onze deelnemingen ge- investeerde bedrag is aanstonds afgeschreven. „De Held van Kokomo" behoort niet tot de klasse films, die we gewoon zijn in Cinema te zien. En dat is voor een groot deel de schuld van het moeilijk aanneembare scenario, dat, juist in de zwakste dee- len nog eens extra door den regisseur is uitgebuit. Door het vlotte, uitstekende spel is het echter toch een film geworden, waarbij er telkens hartelijk ge lachen wordt. Er komen ook ongetwijfeld verschei dene grappige tafereeltjes in voor, maar het is een film, die je onvoldaan het theater doet verlaten. Een boksmanager (Pat O'Brien) vindt ergens op een boerderijtje een oersterken jongen boer (Wayne Morris) die alle kwaliteiten in zich heeft om een eerste klas bokser te worden. De jongen voelt zich heel erg eenzaam en al leen, z'n ouders heeft hij nooit gekend. Alleen weet hij, dat z'n moeder 23 jaar geleden is weg- Cinema gegaan, en nu is zijn hoogste wensch en verlangen die moeder terug te vinden. De manager en zijn ver loofde (Joan Blondell) vooral de laatste weet de juiste snaar te treffen, om den boer te bewegen zich aan het boksen te wijden, onder belofte dat z'n moe der op deze manier stellig en zeker gevonden zal worden. Er wordt inderdaad een „moeder" gevonden, een dronken winkeldievegge, die vroeger tooneelspeelster was. Ze krijgt haar instructies van Pat O'Brien en het spel kan beginnen. Om der wille van het verdere verloop van het verhaal, wordt de jonge.boer met (geestelijke) blind heid geslagen en moet bovendien volslagen gespeend zijn van eenig verstand, dat hij zonder eenige be denking deze „moeder" kan aanvaarden en boven alles en door alles heen liefhebben. Het is een dooi en door goede argelooze jongen, maar zóó stom! nee, dat kan niet. Als bokser doet hij zün plicht en het blijkt dat de manager zich niet in hem vergist heeft, want hij slaat al zijn tegenstanders knock out en hij en de managér met hem, verdienen kapitalen. En zooals het in een rechtgeaarde boksfilm behoort, gaat het er dikwijls ruig en Spaansch toe. Maar de hevigste bokspartij, al heeft die met werkelijk boksen niets te maken, is de slotvechtpartij. waar de ..Pa" van den bokser, die op dezelfde onwaarschijnlijk manier is DR. W. G. N. VAN DER SLEEN NAAR WEST-INDIë. Dr. W. G. N. van der Sleen te Haarlem heeft het plan opgevat Ned. West-Indië in kleur vast te leg gen. Het ligt in zijn voornemen Curagao, Aruba Bonairie en Suriname te bezoeken. Dr. Van der Sleen vertrekt reeds Woensdag 8 Mei a.s. naar Lissabon, waar hij aan boord zal gaan van de „Crijnssen" van de K.N.S.M VEREENIGING VAN ARTSEN- AUTOMOBTLISTEN. Dezer dagen hield de Vereeniging van artsen- automobilisten te Haarlem onder leiding van dr G. A. Prins, arts te Utrecht, haar zestiende alge meene jaarvergadering, welke o.a. werd bijgewoond door den heer v. d. Heyden, administrateur van het departement, als vertegenwoordiger van den Mi nister van Waterstaat. Na de gemeenschappelijke lunch, waaraan door dr. Heinz, directeur der Nedigepha te Amsterdam, eenige wetenschapelijke films werden vertoond, hield prof. Quix, rector-magnificus der Utrechtsche Universiteit, een voordracht over „de beteekenis van het gehoor in het snelverkeer". Spreker kwam o.a. tot de conclusie, dat de automobilist niet alleen claxonsignalen, doch ook andere verkeersgeluiden, welke een waarschuwing inhouden, moet kunnen waarnemen. Doove menschen behooren in het hui dige drukke snelverkeer niet achter het stuur. Daarna sprak prof. Weve uit Utrecht, over het groote belang van het adaptatie-onderzoek bij auto» bestuurders. Lichte gevallen van nachtsblindheid ko men veel meer voor, dan men tot dusverre zooals o.a. gebleken is uit de ervaringen, opgedaan in de oorlogvoerende landen tijdens de verduiste ringen van steden. In het snelverkeer kan deze aan doening tot ernstige ongevallen aanleiding geven, vooral 's avonds en 's nachts. Na deze voordrachten volgde een levendige dis cussie. Een halve eeuw geleden Uit Haarlem's Dagblad van 1890 HET HAARLEMSCHE GEMEENTEPERSONEEl. In een vergadering van de kiesvereeniging „Vooruitgang" stelde de heer D. de Clercq een serie eischen van radicale leden. Daaronder vinden wij het volgende punt: Verhooging van het loon der gemeente werklieden tot een minimum van 10 per week voor een arbeidsdag van 10 uur. V#orts verzekering van werklieden tegen ongelukken en pensionneering op den ouden dag. ZONDAG 5 MEI 1940. HILVERSUM I, 1875 en 414.4 M. 8.30 KRO. 9.30 NCRV. 12.15 KRO. 500 NCRV. 7.45—11.30 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde muziek (gr.pl.) 9.50 Gereformeerde Kerkdienst. Hierna: Orgelcon cert. 12.15 Reportage. 12.45 Berichten A. N. P. 1.00 Letterkundige causerie. 1.20 KRO-Melodisten en solist. 2.00 Godsdienstonderricht. 2.30 KRO-Kamer- orkest. (3.003.20 Gramofoonmuziek). 4.00 Zieken- lof. 4.555.00 Gramofoonmuziek. 5.05 Gewijde mu ziek. (gr.pl.). 5.50 Hersteld Evangelisch-Luthersche Kerkdienst. Hierna: Gewijde muziek (gr.pl.). 7.45 Berichten. 7.50 Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten A. N P., mededeelingen. 8.15 Koninklijke Militaire Kapel. 9.00 Radiotooneel met muziek. 10.00 Gramo foonmuziek. 10.30 Berichten A. N. P. 10.40 Epiloog. 11.0011.30 Esperantolezing. HILVERSUM H. 301.5 M. 8.55 VARA. 12.00 AVRO. 5.00 VARA 6.30 VPRO. 8.00 —12.00 AVRO. 8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Berichten. 9.05 Tuin- bouwhalfuurtje. 9.35 Orgelspel. 10.00 Berichten. 10.01 Toespraak „De beteekenis van het agrariscn weekend van de Nederlandsche Gemeenschap". 10.20 Gramofoonmuziek. 10.40 Declamatie. 11.00 „Lentebloemen", operette. 1.30 Rosian-orkest. 12.00 „Onze Weermacht", cyclus. 12.25 Disco-nieuws. (Om 12.45 Berichten A. N. P.). 1.00 AVRO-Amusements- orkest. 1.30 Causerie „De gesproken mailbrief". 1.50 Gamelanmuziek (opn.). 1.55 Declamatie. 2.00 Boe kenhalfuur. 2.30 Concertgebouworkest en solisten. 3.30 Reportage en gramofoonmuziek. 4.30 AVRO- Dansorkest. 4.55 Sportnieuws A. N. P. 5.00 VARA- orkest. 6.00 Sportpraatje. 6.èl5 Sportnieuws A. N P.. gramofoonmuziek. 6.30 Causerie over Shakespeare's „De storm" en declamatie. 7.00 Ne- derlandsch Hervormde Kerkdienst. 8.00 Berichten A. N. P„ mededeelingen. 8.20 AVRO-Amusements- orkest, solisten en het krontjong-ensemble „Bin- tang Timoer". 9.30 Radiotooneel. 10.10 Omroep orkest en solisten. 11.00 Berichten A. N. P. 11.10 Orgelspel. 11.2512.00 Dansmuziek (gr.pl.) ENGELAND, 391 en 449 M. Na 10.20 n.m. ook 342 M. 11.20 Falkman en zijn Apache-orkest. 12.05 „T. E Lawrence the Man", causerie. 12.20 Berichten. 12.35 Gezelschapsspel. 1.05 Pianovoordracht. 1.35 Voor tuinliefhebbers. 1.50 Fabriekorkest. 2.20 Jeugd dienst. 2.50 Gramofoonmuziek. 3.20 Hallé-orkest VOOR DE KINDEREN De merrie, hierdoor eenigszins opgeschrikt, zette het op een draf. maar wat gebeurde er? Met een reuze zwaai werd de Dikke van de bok getrokken, doordat hij de leidsels stevig vasthield, en hij kwam met een smak op den rug van de merrie terecht. Deze draafde zonder rijtuig al harder en harder, en met een benauwd gezicht sprong de Dikke regelmatig op en neer en kwam steeds op de harde schonken van het paard terecht. 4.20 Berichten (Welsch). 4.35 Berichten (Noorsch) richten. 5.35 Orgelspel. 5.50 Berichten (Noorsch). 6.05 Causerie over het nationaal-socialistisch regi me. 6.25 BBC-koor en orkest en solisten. 7.15 Kerk dienst. 8.00 Liefdadigheidsoproep. 8 05 Zang. 8.20 Berichten. 8.40 BBC-Theaterkoor en -orkest. 9.30 De-Caravan Players. 10.05 Epiloog. 10.15 BBC-Har- monie-orkest. 10.50 Viool en piano. 11.20 Berichten. 11.4011.50 Berichten (Noorsch). RADIO PARIJS. 1G48 M. 9.50 Pianovoordracht. 10.05 Concert. 11.35 Cem balovoordracht. 12.05 Vioolvoordracht. 12.35 Zang. 1.05 en 1.30 Pianovoordracht. 2.35 Trio Jean Manuel. 3.20 Zang. 3.35 Chansons. 3.50 Radiotooneel. 4.50 Symphonieconcert. 6.53 „Yes", oprette. 9.05 Radio tooneel. 9.35 Zang. 10.05 en 11.0511.50 Raymond Legrand's orkest. KEULEN, 456 M. 4.20 Havenconcert. 6.20 Stedelijk orkest en de ste delijke zangvereeniging van Bonn en solisten. 7.50 Gramofoonmuziek. 8.20 Omroeporkest. 9.50 Volks liederen. 11.00 Omroeporkest en solisten. 12.50 Po pulair concert. 1.45 Muzikaal tusschenspel. 2.20 Ver- zoekconcert. 6.05 en 6.35 Gramofoonmuziek. 7.45 Muzikaal tusschenspel. 8.05 Gramofoonmuziek. 8.50 tot sluiting: Ziet Deutschlandsender. BRUSSEL, 322 M. 8.20 Gramofoonmuziek. 9.20 Jan Steurs' Musette- ensemble, soliste en gramofoonmuziek. 10.20 De Ver eeniging van leerlingen en oud-leerlingen van het Koninklijk Vlaamsch Muziekconservatorium. 11.50 en 12.30 Het Germaine Ego-orkest. 12.501.20 en 1.50 Gramofoonmuziek. 2.20 Cello en piano. 2.50 Gramofoonmuziek. 3.00 Reportage. 3.50 Viool en piano. 5.20 Letlandsch programma. 6.20 Gramofoon muziek. 7.20 Gevarieerd programma. 9.30 Het Bel gische pianokwartet. 10.2011.20 Dansmuz. (gr.pl.) BRUSSEL, 484 M. 8.20 Gramofoonmuziek. 9.20 Pontificale Hoogmis. 10.35 Arbeidersfanfare. 10.50 Vioolvoordracht. 11.05 Vervolg van 10.35. 11.35 Gramofoonmuziek. 11.50 en 12.30 Radio-orkest. 12.501.20 Gramofoonmuziek. I.50 Euterpe-trio. 2.20 Omroepdansorkest. 2.50 Fluit- soli. 3.05 Gramofoonmuziek. 320 Radiotooneel 3.50 Gramofoonmuziek. 4.35 Dansmuziek (gr.pl.) 4.50 5.20 Militair concert. 6.35 Gramofoonmuziek. 7.20 Voor soldaten. 7.50 I. Collin-programma. 9.30 Om roepdansorkest en soliste. 10.2011.20 Gramofoon muziek. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 6.35 Het Weensch symphonie-orkest, Omroepkoor en solisten. 8.20 Berichten. 8.50 Reportage. 9.05 W. Libiszowski's orkest. 10.20 Berichten. Hierna: Nachtconcert. 11.2012.15 Berichten. MAANDAG 6 MEI 1940. HILVERSUM 1, 1875 en 414.4 M. NCRV-Uitzending. 8.00 Berichten ANP. 8.05 Schriftlezing, medita tie. 8.20 Gramofoonmuziek. (9.30 Gelukwenschen). 10.30 Morgendienst. 11.00 Christelijke lectuur. II.30 Gramofoonmuziek. (12.00 Berichten. Om 12.30 Berichten ANP.) 12.45 Orgelconcert. 1.30 Consonanten en gramofoonmuziek. 3.00 Causerie over kamerplanten. 3.30 Godsdienstige samen komst. 4.30 Gramofoonmuziek. 5.15 Kinderuilr. 6.15 Fluit, piano en gramofoonmuziek, 7.00 Berich ten. 7.15 Vragen in verband met het Hemelvaarts feest. 7 45 Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten ANP., internationaal overzicht, herhaling SOS-berichten. 8.25 Christ, gemengde zangvereeniging „Lauwe recht" te Utrecht en toespraken. 9.25 Bel Canto. (9.35 Uitslag wedstrijd „Een kans"). 10.00 Berich ten ANP., actueel halfuur. 10.30 Bel Canto. 11.25 Gramofoonmuziek. C.a. 11.50 Schriftlezing. HILVERSUM n. 301.5 HL Algemeen programma, verzorgd door de VARA. 10.0010.20 v.m. VPRO. 8.00 Berichten ANP., gramofoonrryjzïek. 10.00 Morgenwijding. 10.20 Residentie-orkest (opn.) 10.35 Declamatie. 10.55 Clavecimbel en gramo foonmuziek. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 VARA- orkest. 12.45 Berichten ANP., gramofoonmuziek. I.00 VARA-orkest, 1.30 Gramofoonmuziek. 2.00 Utrechtsch Stedelijk orkest (opn.) 2.20 Gramo foonmuziek. 2.45 Rosian-orkest. 3.30 Zang en pia no. 4.00 Gramofoonmuziek. 4.30 Voor de kinderen. 5.00 Gramofoonmuziek. 5.30 Orgelspel. 6.00 Gra mofoonmuziek. 6.20 VARA-orkest. 7.05 VARA-Ka- lender. 7.20 Voor de jeugd. 7.30 VARA-orkest. 8.00. Herhaling SOS-berichten. 8.03 Berichten ANP. 8.15 De Stem des Volks (Amsterdam). Utrechtsch Ste delijk Orkest en solisten. 9.00 Interview. 9.15 Ro sian-orkest. 10.00 De Ramblers. 10.30 Orgelspel. II.00 Berichten ANP. 11.10 Gramofoonmuziek. ENGELAND 391 en 449 M. Na 10.20 n.m ook 342 M. 11.50 Uit Nederland: Lichte muziek. 12.20 Be richten. 12.35 Causerie over de boekdrukkunst. 12 50 Het BBC-Theaterorkest. 2.20 BBC-Northern orkest. 2.50 BBC-Harmonie-orkest. 3.20 „Through trackless Paraguay", causerie. 3.35 Cabaretoro- 21-amma 4.20 Berichte- (Welsh). 4.40 Kinderuur tje. 5.05 Sportpraatje. 5 20 Berichten. 5.35 Gra mofoonmuziek. 5.50 Berichten (Noorsch). 6.05 Ra diotooneel. 6.25 Causerie. 6 35 Mededeelingen. 6.50 Fluit en tromoet. 7.05 „The economie war", cau serie 7 20 Variété 8.20 Berichten. 8.40 Causerie. 9 00 BBC-orkest. 9.40 Radiotooneel. 10.20 Eddie Carroll's dansorkest 10.50 Chalumeau-ensemble. 11.20 Berichten. 11.40 Berichten (Noorsch). RADIO PARIJS 1648 M. 11.10 Pianovoordracht. 11.20 Orkestconcert. 12.05 Zang. 12.35 Cembalovoordracht. 1.05 en 1.30 Viool voordracht. 2.20 Orgelconcert. 3.20 Radiotooneel. 4.20 Chansons. 4.35 Het Gentil-ersemble en soliste. 5.35 Piano en cello. 6.23 Orkestconcert. 6.50 Radio tooneel. 8.05 Zang en piano (met toelichting). 9.05 Zang 10.05 Nationaal orkest. 11.05 Nationaal orkest en solisten. KEI'I.FM 456 M 4.50 Weermachtorkest. 6.40 Gramofoonmuziek. 7.50 Kinderkoor. 8.30 Pianoduetten. 9.50 Gramofoon muziek. 10.20 Concert. 12.50 Populair concert, 1.45 Muzikaal tusschenspel. 2.20 Arbeiderskoor en -or kest. 4.25 en 6.05 Gramofoonmuziek. 6.35 Leo Eysoldt's orkest en een piano-duo. 7.45 Muzikaal tusschenspel. 8.05 Gramofoonmuziek. 8.50 Tot slui ting: Zie Deutschlandsender. BRUSSEL 322 M 11.20 Gramofoonmuziek. 11.50 en 12.30 Omroep orkest en soliste. 12.50, 4.20, 4.50, 5.40 en 6.35 Gra mofoonmuziek. 7 20 Voor soldaten. 7.50 Omroepor kest. 8.20 en 9.30 Omroepsymphonie-orkest. 9.50 Gramofoonmuziek. BRUSSEL 484 M 11.20 en 12.30 Gramofoonmuziek. 4.55 Het Brus- selsche Trio. 5.35 Gramofoonmuziek met toelich ting. 7.05 Gramofoonmuziek. 7.20 Voor soldaten. 7.50 „Gill Ravisseur", opera. 8.55 Omroepkoor, strijkorkest en solisten. 7.50 „Gille Ravisseur", opera. 8.55 Omroepkoor, strijkorkest en solisten. 9.35 Gramofoonmuziek. •>Fï TSCHLANDSENDER 1571 M. 6.35 Gramofoonmuziek. 7.20 Omroeporkest (met toelichting). 8.20 Berichien. 8.50 Otto Dobrindt's orkest. 10.20 Berichten. Hierna: Nachtconcert. 11.20 Berichten.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1940 | | pagina 14