JMmschouw „De film van Michel Angelo" Litteraire Kantteekeningen. UwRadio defect? AGENDA. ZATERDAG 3 AUGUSTUS 194Ö HAARUEM'S DAGBEAD 5 Curt Oertel vertelt over Negentig minuten oponthoud. Goede wijn .behoeft geen krans en de muzikale wijn, die de „Ramblers" schenken, is van te goede kwaliteit om haar in lauweren te hullen. Theo Uden Masman en de zijnen concerteeren nu reeds vele jaren voor jazz-lievend Nederland en hun populariteit heeft zich al dien tijd onge schokt weten te handhaven. Dat is geen wonder, want hetgeen zij presteeren behoort tot 't beste wat in ons land op dit gebied te vinden is. Masman's ensemble is een „showorkest", het geeft zijn jazz-nummers doorspekt met grappige intermezzo's. Vandaar dat het kan optreden, zonder dat de voorgrond door een dansende me nigte wordt ingenomen. Men behoeft niet bang te zijn zich te vervelen, daarvoor is er voldoende variëteit in het gebodene Er was Vrijdag bij de eerste voorstelling veel enthousiasme bij het publiek, dat vooral ook het afzonderlijk optreden zeer op prijs bleek te stel len. De Ramblers vormen deze week de hoofdscho tel van het programma, maar de bezoekers zul len zich met de film, die op het muzikale ge deelte volgt, eveneens uitstekend amuseeren. Het is de vroolijke geschiedenis van een zaken man. die het in Amerika tot millionnair heeft ge bracht en bij zijn terugkeer in Europa ervaart, hoe lastig erfenisjagers kunnen zijn. Mr. Brown oftewel Herr Braun, die doodgewaand wordt, besluit, zijn bloedverwanten op de proef te stel- lenu en al de sollicitanten op zijn kasteel uit te ncodigen, waarbij hij zelf de rol van huisknecht, op zich zal nemen. Wat hier allemaal gevolg van is. is onmogelijk in enkele woorden samen te vat ten. Er zij slechts over vermeld dat de verwik kelingen legio zijn, dat ook de romantiek haar dekl krijgt en dat het net van verwarringen ten slotte op een gelukkige oplossing uitloopt. Een waarlijk grootscheeps uitgegeven bewerking (door dr. L. A. Rademaker) eener verzameling frag menten uit geschriften die levenswijsheid bracht, zooals die door groote denkers in duizenden jaren onder woorden werd gebracht. Wijsheid uit morgen en avondland, zooals de ondertitel luidt, werd hier door een kenner der Chineesche Buddhistische, Perzische, Egyptische en Joodsche beschouwende litteratuur bijeengebracht, geschift en gerubriceerd en ligt nu, als een kostelijk verzorgd kwarto-boek werk, voor ons. Inzichten en aansporingen van denkers, wier woorden in die duizenden van jaren hun waarde behielden, zijn ook thans nog van be- teekenis. Wat er, de eeuwen door, zich ook in het aange zicht van de wereld, gewijzigd mag hebben, steeds bleef het mysterie van den mensch tegenover het heelal, tegenover zichzelf, tegenover God, het onbegrepcne, in het brandpunt van zijn denken en kon door de grootsten onder de denkers op even intelligente als dichterlijke wijze beslist en bezon gen worden. Iets daarvan op zoo keurige manier voorgezet te krijgen, mag men dezen bloemlezei der oude wijsheid, die Erich Sylvester is, danken. De fragmenten zijn vaak zeer uitvoerig genomen en op velerlei gebied, ook als fragment van groote instructieve waarde. Het zijn geen afgezaagde, overbekende citaten, waarvan de snippers soms op brave scheurkalenders verschijnen, doch een goed boek, dat men in rustige uren, waarin men met zich zelf praat, zal ter hand nemen. Oude wijsheid die tot zelfinkeer noodigt en overpeinzing verwekt, zelfs waar schijnbaar die wysheid niet meer door den thans levenden mensch kan worden toegepast. Schijnbaarwant de intelligente mensch zal voor de wijsheid, die eeuwig is, altijd den weg vinden die met zijn persoon en zijn tijd correspondeert. Een goed boek is deze bloemlezing. Rembrandt Curt Oertel is geen onbekende meer in de film wereld. Zooals zoovele avant-garde cinéasten begon hij zijn carrière als kunstschilder en specialiseerde zich later in het maken van cultuurfilms. Hij debu teerde met een film over den Naumbirger Dom en een eerste uitgave, in korten vorm, van een Michel- angelofilm. Twee jaar werkte hij aan zijn nieuwe versie van het zelfde onderwerp, een film, die een geheel avond programma vult. Oertel schreef zelf het scénario, hij was zijn eigen régisseur, cameraman en cutter. Het laatste is begrijpelijk, want voor een film als „Michelangelo" is het snijden van het grootste be lang. „Wat zal ik u over mijn film zeggen?" vraagt Curt Oertel ons, wanneer wij hem in het Tobisge- bouw te Berlijn aantreffen. Dat men haar moeilijk kan vergelijken met een andere film! Waarom, zult u vragen? Wel in de eerste plaats, omdat zij afwijkt van de gewone cultuurfilms; zij vult namelijk een geheel avondprogramma. Bovendien is het niet al leen een cultuurfilm, men zou eerder kunnen zeg gen, dat het een biografische film is. De persoon lijkheid van Michelangelo wordt er in uitgebeeld, al treedt de geniale kunstenaar er zelf niet in op. Ik meen natuurlijk, dat hij er niet wordt „gespeeld". ..Eigenaardig! Een film over Michelangelo zonder Michelangelo!" „Dat lijkt maar zoo", zegt Curt Oertel lachend. „Aan de hand van zijn werk, wordt Michelangelo in mijn film belichaamd. Al zijn werken worden in mijn film getoond, ook de onvoleindigde. Ik foto grafeerde ze allemaal, in alle steden van Italië. Voornamelijk Rome en Italië. Maar ik ging er ook voor naar Parijs en Londen". „Dus een film zonder acteurs en zonder dialoog?" vragen wij. „Ja en neen. Menschen worden in mijn film niet getoond. Maar er wordt wel in gesproken. Dus er is dialoog. Doch men hoort alleen de stemmen. Vier er van verbeelden die van Michelangelo. Het draai boek van deze film was niet groot. Gewoonlijk is dit van de dikte van een telefoongids eener wereld stad. Bij mij was het dit van een kleine provincie stad. Het bevat slechts de noodzakelijkste regie-aan wijzingen en den gesproken tekst. Een tekst, die het leven van Michelangelo vertelt, een leven van strijd en zelfverloochening. Maar tevens wordt Mi chelangelo's tijd, de politieke toestand en het cul- tureele leven gekenschetst". „Dan moet uw film toch spanningen en hoogte punten in de handeling bezitten?" „Wat dat betreft kun u gerust zijn. Het leven van Michelangelo is méér dan boeiend en alleen reeds door zijn werk, biedt het zooveel stof aan dramatische momenten, dat de film vanzelf boeiend wordt". Oertel vertelt ons nog met welke moeilijkheden hij te kampen had om ieder kunstwerk te kunnen fotografeeren, zooals hij 't zich had voorgesteld. Voor elk beeldhouwwerk moest een stelling worden gebouwd, zoodat de camera meer bewegingsmo gelijkheden kreeg. Stellingen had hij ook noodig voor de wandschilderingen. Denkt u maar eens aan de Sixtijnsche kapel! „En dan had men ons voorgeschreven de bezoe kers dezer geheiligde plaatsen niet te storen door onze werkzaamheden,, aldus Oertel. „Wij moesten soms reusachtige stellages bouwen voor slechts en kele meters film. Maar ik had ze noodig en er was dus niets aan te doen. En het kwam ook voor dat we de toestemming om te fotografeeren niet kregen zonder veel heen en weer geloop en gepraat. Vele werken, die mijn film toont, wei-den nog nooit gefotografeerd door buitenstaanders. Van de kerke lijke en gouvernementeeele instanties kreeg ik op den duur de grootste ondersteuning en medewer. king. Ik kon hen overtuigen, dat het in dit geval om méér ging dan om een gewone cultuur film". Michelangelo's werken zyn niet alleen gefotogra feerd. Door de geraffineerde belichtingstechniek werden zij als het ware levend. Het lijkt wel of de camera de beeldhouwwerken betast, zooals een hand. Dit belooft een film te zijn, die nieuwe aspecten opent voor de cinematografische cultuur. De dag 11a de scheiding. Een alleramusantste geschiedenis is de film „De dag na de scheiding". Georg Romberg is zoo juist gescheiden van zijn vrouw omdat hij haar ontrouw was met Suzi Lang (Hilde Hildebrandt) een zangeres en mondaine vrouw. In zijn hart houdt Georg feitelijk toch nog erg veel van zijn vrouw Bettina (Louise Ullrich) een charmant, maar ook ondeugend vrouwtje. Ze leert Jurian Bork een vliegenier kennen en na een dag besluit ze al met hem naar Batavia te Frans Hals gaan.^Voor hun vertrek zullen ze samen nog eens de bloemetjes buiten zet ten en een en ander geeft tot dolkomische scènes aanleiding. Georg wordt door Suzi bedrogen en ten- Van je familie moet je 't maar hebben. Erich Sylvester. Het wezen van den Mensch Amsterdam, A. J. G. Strengholt's Uiig. Mü. De aanduiding van „Spannend avontuur tus schen Buenos Aires en Lissabon" in de adverten tie is inderdaad niet overdreven. Tusschen het begin, waar op het station al direct een stevige bokspartij plaats vindt tusschen een Scotland Yard-man en een re chercheur aan de eene zijde en een troepje aangeschoten zeelui aan de andere zij en het eind in de hut op de boot naar Buenos Aires, gebeurt aardig wat, dat een gewoon mensch kip penvel bezorgt. Het zijn een paar handige door tastende knapen, deze beide politiemannen. Een kleine aanwijzing is voor hen al voldoende om den misdadiger te vermoeden. En eenmaal het wan trouwen opgewekt, dan kan niets hen meer weer houden om de zaak tot oplossing te brengen. Ge varen, zelfs doodsgevaren, tellen zij niet. Een ge vecht met een woedenden panter leidt, na he vige worsteling tot den dood van het dier, en de botsing met den, voor zijn leven vechtenden, tot alles in staat zijnden misdadiger eindigt in de overwinning van het recht. En zoo moet het ook en zoo gebeurt het ook meestal In de film. Voor avontuurlijke geesten is het een film, die hen niet zal teleurstellen. Er zit spanning in en er wordt prettig gespeeld. Dat er in negentig mi nuten zoo heel veel en zulke hevige dingen kun nen gebeuren, zal in normale tijden, in niet veel levens voorkomen, en daarom zullen zeker velen deze film willen zien. Sensatieproces Casilla. De vervaardiger van de film ..Sensatie proces Casilla" komt wat men noemt niet vlug op toeren, maar wanneer hij eenmaal op toeren is dan is hij ook niet meer te houden. Deze film, in den beginne wat traag gerealiseerd, stijgt voortdurend in actie en bereikt tenslotte voor dit genre briljante hoogten. De intrige begint wat vermoeiend maar wordt ten slotte zoo vlot en boei end dat we onze oogen niet meer van het witte doek af kunnen slaan. En dit is ongetwijfeld ook grootendeels te danken aan den grooten acteur Henrich George, die de rol van den verdediger in het proces met zooveel overtuiging en verve speelt dat we den overvloed van dialoog vergeten en ons mee laten slepen. Het gaat in deze film om de ontvoering van een filmsterretje. i De man, die haar ontvoerd heeft, wordt ook ervan verdacht haar gedood te hebben. In werkelijkheid leeft het filmsterretje echter nog, doch zij is het slachtoffer van een uiterst geraffineerd complot, Luxor Cinema slotte vinden Georg en Bettina elkaar weer terug. De mannelijke hoofdrollen worden vertolkt door Johannes Riemann en Hans Söhnker en de film werd geregisseerd door Paul Verhoeven. Het is voor al Louise Ullrich die met haar vlotte en charmante spel het witte doek 'oeheerscht. In het voorprogramma eenige uitgebreide jour naals. (Adv Ingez Mei.') Dieuke Boissevain. Discrete Dood. Leiden. A. W. Sijthoff's Uitg. Mij. Er zijn verwoede minnaars van detective stories, voor wie Discrete Dood misschien een te tamme afwikkeling, een te discrete behandeling zal bieden. Er zijn geen bepaalde momenten in waarbij de lezer kippevel van spanning krijgt, omdat hij gelooft de daders van den moord op het spoor te zijn, terwijl hij bij ondervinding weet dat het toch anders uit loopt dan hij denkt, omdat de schrijvers dier spanningsverhalen hun verrassingen toch altijd be hendig buiten de slimheid der lezers hebben in el kaar gekronkeld. Integendeel, hoewel in Discrete Dood de belangstelling van den lezer voortdurend geboeid blijft, wordt hij door de schrijfster niet voortdurend listig om den tuin geleid; de oplossing van het raadsel van den dood van den ouden ad vocaat Focken komt zonder schokkende misgrepen tot stand. En wat het voornaamste is: het wint daardoor aan mogelijkheid, aan aanvaardbaarheid. Bovendien is dit verhaal zeer goed geschreven, wordt geacht te spelen in een Amsterdamsche pa triciërsfamilie van advocaten, bankiers, professo ren enz. en daardoor nog te aardiger ontspannings lectuur. Terwijl Dieuke Boissevain in die kringen voldoende terreinkennis blijkt te hebben opgedaan om, ook buiten het mysterieuse sterfgeval om, voor haar figuren een meer dan zwevende belangstelling op te wekken. Vooral de bezigheden van Focken's schoonzoon, professor Van der Spijck, den voor- zichtigen jurist, die ze met zijn assistente mr. Ellen Cotta op een hemzelf verbijsterende maar ten slotte hen beiden bevredigende wijze tot klaarheid brengt, zullen de lezers met welgevallen volgen. Wat ik in deze detective story misschien het meest waardeer is, dat ze alle onaangename qualiteiten van dat genre ontbeert en er alleen het karakter van behield, in den vorm van een leesbaren heden- da agschen familieroman T. J. Servatlus. Vrouwen uit onze Historie. Nijkerk. G. F. Callenbach. Over bijna twee dozijn vrouwen uit onze ge schiedenis heeft deze schrijfster hier korte karakter schetsen bijeengebracht waarschijnlijk door haar in loop van tijd geschreven en die, naar tijdsorde dat door haar stiefmoeder, die zich van haar ver mogen wil meester maken, opgezet is. Het grootste deel van de film speelt zich af in de rechtzaal. En zooals wij reeds opmerkten, het is aan het impo- neerende spel van Heinrich George, en ook aan het feit dat de regisseur langzamerhand het juiste tempo vindt, te danken dat men de zwakke punten van de film vergeet en naar huis gaat met de herinnering aan een amusante en spannende belevenis. Wij wil len niet nalaten bijzonder op het aardige slot te wijzen. In het voorprogramma wordt nieuws ver toond. EXAMENS. FRANSCH M.O. A. Geslaagd mevr. J. v. d. SchaarSmink, Bever wijk. DUITSCH L.O. Toegelaten de heeren L. F. Stolk, Velsen en J. Wensink, te Hillegom. ENGELSCH L.O. Geslaagd de heer L. M. H. Habraken, Haarlem. PROGRAMMA VAN DE HAARLEMSCHE RADIO CENTRALE OP ZONDAG 4 AUGUSTUS 1910. Progr. I: Jaarsveld. Van 10.30 n.m.11.30 n.m, Gram. platenconcert voor de Radio Distributie Progr. II: Kootwijk. Progr. III: Duitsch station., Progr. V: idem. op Maandag 5 Augustus 1940. Progr. I Jaarsveld: Van 10.30 n.m.11.30 n.m. Gram .platenconcert voor de Radio-Distributie. Progr. II Kootwijk. Progr. III Duitsch station Progr. V Idem. 7.008.00 Eigen gramofoonplatenconcert. Populair programma met medewerking van: Duo Ja Adalbert Lutter Andrew Sisters. 1. Von Erfolg zu Erfolg, Adalbert Lutter, 2 Alp- valsen, Duo Ja. 3 Sha Sba. Andrew Sisters, 4 Hej pa dej du, Duo Ja. 5 Pato, Adalbert Lutter, 6 When a prince of a fella, Andrew Sisters, 7 En som a glad, Duo Ja. 8 Ticke Tack, Adalbert Lutter. 9 Long time no see, Andrew Sisters, 10 Satervalsen. Duo Ja. 11 Die Sonnenuhr, Adalbert Lutter, 12 Begin the be- guine, Andrew Sisters, 13 Luftcharmören, Duo Ja. 14 Die schone Nachbarin, Adalbert Lutter. 15 Rock Rock Rock a Bye Baby, Andrew Sisters, 16 Hör du flicka lilla, Duo Ja. 17 You don 't know how much you can suffer Andrew Sisters, 18 Immer lustig Marie, Adalbert Lutter. FRANSCH L.O# Geslaagd mej. H. Martin, Haarlem. GEVONDEN DIEREN EN VOORWERPEN. Inlichtingen aan het Bureau van Politie, Smede- straat, te Haarlem, uitsluitend tusschen 11 en 13 u. Terug te bekomen bij: Spronk, Delistraat 10, riem; Troupin, Schoterweg 114 rd., broche; Muusse, Bilderdijkstraat 21 zw., broodbonnen; Toeme, Gast huisstraat 5 rd., heerenhorloge; Hessels, Leidsche- vxaart 262, armbandhorloge; Visser, Voorhoutstraat 4, damesarmbandhorloge; Asyl, Ridderstraat 11, foxterrier; Bureau van Politie, Smedestraat, regen jas; portemonnaie m. i.; distributiestamkaart t, n. v. HermsenZut: Asyl, Ridderstraat 11, kaas en kat; Janus, Rijksstraatweg 432, regenkapje; Hoonek- ker, Molukkenstraat 41, portemonnaie; Vlas, Diets- veld 32, portefeuille m. i.; Karrenbelt, Kolkstraat 28 rd., portemonnaie m. i.; Hamburg, Drappenier- straat 13, V- pond vet; Biem, Ruychaverstraat 6, hondenriem; Voets, v'. Nessstraat 45, kinderschoen tje; Strijbosch, Jan Evertsenstraat 12, heerenschoen; Kostermans, Willem de Zwijgerlaan 24 zw., rijwiel- taschje met gereedschap; Kemps, Dennenstraat 8, vulpen; Oudolf, Assendelverstraat 7, rol vloerbe dekking; Steenmeijer, Amsterdamschevaart 240, benzinevergunning t. n. v. Roozen; Teijgeler, Ael- bertsbergstraat 8, vulpen. Het leven van den genialen kunstenaar verbeeld. Reusachtige stellages voor enkele meters film Over de Michel Angelo film van Curt Oertel publiceerden wij reeds een artikel. Dit film- experiment is echter van zoo groot belang dat we er thans nog eens op terug komen. Hier komt de schepper van de film zelf aan het woord. KAASMARKT ALKMAAR. Aangevoerd 28 stapels, zijnde 65.000 K.G. Fabriekskaas kleine f 32.50 per 50 K.G. Boeren kaas kleine f 30 per 50 K.G. Boerenkaas commissie f 30 per 50 K.G.. Handel matig. gerangschikt, gebundeld. Zij heeft daarmee bedoeld een bijdrage te leveren tot een antwoord op de vraag: „Wat heeft de Nederlandsche vrouw voor haar volk en zijn beschaving beteekend in het verleden?" Dat zij met deze drie en twintig por- tretschetsen haar stof heeft uitgeput wordt door haar niet beweerd: dat het een greep is uit de menigte voortreffelijke vrouwen, die onze historie der laatste zes eeuwen doet kennen, bewijst de lijst van den inhoud. Voor haar ruimheid van in zicht getuigt, dat ook aan enkele minder voortref felijke exemplaren der (naar men zeide) zwakke sexe een plaatsje werd ingeruimd. Tot haar be hoort bij voorbeeld een Margaretha van Parma, wier beteekenis voor ons volk schrijfster dan ook hoofd zakelijk daarin ziet, dat „onder haar scepter de stugge bewoners der Nederlanden door galg en rad definitief ontwaakt zijn tot zelfstandig volk". De beteekenis voor het Nederlandsche volk van deze dochter van Karei den Vijfden valt dus buiten, zelfs tegen haar wil en bedoeling in t.e zoeken. Zoo kan ook de beteekenis van Etta Palm voor ons volk van een paar vraagteekens voorzien worden, wat de schrijfster de opmerking doet. plaat sen dat „Nederland voorloopig geen aanleiding (heeft) een gedenkteeken op te richten voor deze vrouwenfiguur". De lezer zal zich herinneren dat deze Etta Palm alias Barones Aelders een op den voorgrond tredende figuur is in een der laatste historische romans van mevr. Van Ammers Küller. Overigens is het hier samengebrachte gezelschap van een rijke verscheidenheid, hetgeen de veel zijdigheid van den aanleg der vrouwen die der mannen doet evenaren. Wij vinden Kaat Mossel en Kenau Simonsd. Hasselaar in dit werk behandeld tusschen Anna Maria van Schuerman en Wendela Bicker en Yefge Ment (Eva Coen) en Maria van Reygersbergh beschouwd als waardige echtgenooten van Nederlanders als Jan Pietersz. Coen en Huig de Groot. Behoeft het nog betoog dat de sym pathie dezer auteur uitgaat naar de figuren wier vaderlandsche godsdienstzin en vroomheid boven allen twijfel verheven was? Zij en hare zusteren komen in dezen bundel voor het voetlicht. Hetgeen de verdienste ervan uitmaakt. J. H. DE BOIS. Bel op 14609 W RADIO-MOORS N.V. KRUISSTRAAT 38 VAN OUDS BEKEND Adv Ingcz Med.) ZATERDAG 3 AUGUSTUS. Stadsschouwburg: Vroolijke zomerrevue „Met volle kracht vooruit!", 8 uur. Rembrandt Theater: „Van je familie moet je 't maar hebben". Op het tooneel de Ramblers, 2.30, 7 en 9.15 uur. Palace: „Sensatieproces Casilla", 2, 7 en 9.15 uur. Luxor Theater: Harry Piel in „90 minuten opont houd", 2.30, 7 en 9 uur. Frans Hals Theater: „De dag na de scheiding", 2.30, 7 en 9.15 uur. ZONDAG 4 AUGUSTUS Stadsschouwburg: Vroolijke zomerrevue „Met volle kracht vooruit!", 8 uur. Stadsschouwburg: Kinderrevue „Hoera, 't is va- cantie!", half drie. Frans Hals Museum: Kamermuziekmiddag 2.30 uur. Palace: Raadselen van het Oerwoud. 11.30 uur, Bioscopen des middags en des avonds MAANDAG 5 AUGUSTUS. Bioscopen des middags en des avonds. Frans Hals Museum: Kamermuziekmiddag 2.30 uur. Frans Hals Museum: Tentoonstelling van werken van Haarlemsche schilders. 104 uur. ROOSTER VAN APOTHEKEN Van 4 Aug. tot en met 10 Aug. zijn op Zon- en -estdagen en op werkdagen gedurende de avond- aren (na 8 uur) en nachturen (tot 8 uur 's morgens) ;eopend Apotheek van Rijn N.V., Kleine Houtweg 15. Tel. 10539. Firma C. G. Loomeyer en Zoon, Zijlweg 34. Tel. 12495. Schoterbosch Apotheek, Rijksstraatweg 19. TeL 12711. Te Heemstede is geopend: Apotheek Schotsman, Binnenweg 206. TeL 2832Q, Fotografeeren is de mooiste hobby die U hebben kunt: een waardevolle liefhebberij, die niet alleen Uw gedachten „eens op iets anders" brengt, doch daarbij een blijven de schat van mooie herinneringen geeft. Maak móóie foto's met 'n betrouw bare, handige camera als de N E T T A R van Zeiss Ikon! Met springmechanisme dus direct klaar voor de opname. Met 'n praccische rompontspanner (trillingsvrije opnamen uit de hand en de beroemde 2-puntsinstelling voor bliksemsnel kieken NETTAR trt6x9formaat van f28.- tot f85.- Ook in de formaten 4.5 x 6 en 6 x 6 verkrijgbaar. Vraagt demonstratie bij Uw fotohandelaar of gratis Nettar-prospectus bij ZEISS IKON N.V. Heerengracht 489 Amsterdam

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1940 | | pagina 10