KLEEDING '/MAAT BismaRêx J. VAN DAM Bontenbal's Bibliotheek Met Brein en Browning. De eenheidsband. FLITSEN In den Avond. IN DE KUSTSTREEK TECEN TIENEN. Haarden en Haardkachels ZATERDAG 12 OCTOBER 1940 h:a'art:em's dxgbexd 3 r redenen waarom BISMA-REX maagpoeder goed en snel werkt O Neutraliseert overtollige zuren O Voorkomt het overladen gevoel na den maaltijd O Beschermt den gevoehgen maagwand I O Bevordert de spijsvertering Groote Flacon II. 1.25 t Adv Ingez. Med.) Arsène Lupin. in tok. aen hoogen noed een tikje scheef, de monocle in het oog geklemd, de met witte zijde gevoerde avondcape losjes om de schouders, be- zoekt Arsène Lupin de gala-voorstelling in de opera of het luisterrijke feest dat de gezant in Parijs geeft. Beminnelijk glimlachend onderhoudt hij zich met de oude Douairière d'Armagnac. hoffelijk leidt hij Gravin d'Alescar ten dans. Omringd door een aantal gecharmeer de dames converseert hij over de rennen, de mode, de liefde maar de kans is groot dat een oogen- blik later een der Parijsche schoonen naar haar décolleté grijpt en een gilletje slaakt. Waar is het parelsnoer gebleven, dat kostbare erfstuk der familie, de trots en glorie der draagster? Tien tallen, honderdtallen agenten schieten toe in hun korte wapperende capes. Gansch het illustere ge zelschap van graven en baronnen, diplomaten en politici, zware mama's en frêle dochters wordt op een hoop gedreven en aan den lijve onder zocht. Vergeefs. Natuurlijk vergeefs. Maar eenige dagen later verschijnt in het groot- I sle en bekendste boulevard-blad een open brief. Betreffende het ontvreemde sieraad kan de schrijver alle finesses mededeelen. De eigenares kan het wellicht terugkoopen. In heusche bewoor dingen uit de onbekende zijn leedwezen over het I ongemak dat hij de schoone bezitster heeft moe ten veroorzaken en hij onderteekent zijn brief met den naam die alle respectabele lieden de stui- I pen op het lijf jaagt, den naam die voor elk bur- gerlijk fatsoen het kort begrip uitmaakt van de j uitgebreider titels: straatroover, inbreker, schurk, verleider, deugniet, geboefte, gauwdief, lichtmis, j booswicht en losbol maar tevens de naam die fascineerend werkt op de verbeelding der geheele vrouwelijke kunne en daar synoniem wordt ge- 1 acht met charmant, veroverend, stoutmoedig, on verschrokken, koelbloedig en brutaal. Wie is Arsène Lupin, die zonderlinge menge ling van deugd en ondeugd, van gentleman en inbreker, van schurk en weldoener? Vandaag is hij de hulp der politie en ontmaskert een schurk die zich ten koste van goedgeloovige burgerluitjes heeft verrijkt, maar morgen zendt hij een briefje aan den een of anderen gefortuneerden anti quair met de mededeeling, dat hij van plan is Zaterdag den zooveelsten 's nachts tusschen kwart voor twaalf en twaalf uur een kostbaar schilderij uit zijn verzameling te komen stelen. De onder- teekening „Arsène Lupin" doet den kunsthande laar de haren te berge rijzen. Hij weet dat de be dreiging geen ijdele bluf is. dat de befaamde, be ruchte duivelskunstenaar zijn woord gestand zal doen. Hij alarmeert het geheele politie-corps dat van zijn woning een kleine vesting maakt. De hoofdinspecteur stelt zich met een geladen re volver in elke hand vlak voor het bedreigde doek op. Trillend van zenuwachtigheid gaat de kunst minnaar naar bed en blijft daar liggen trillen tot de ochtend gloort. Dan haast hij zich naar de plaats waar zijn schilderstuk hangt neen! waar het gehangen heeft. Want de Rembrandt of de Van Dijck is tegelijk met den inspecteur ver dwenen en als men 's mans woning onderzoekt, vindt men hem geboeid en gekneveld in bed lig gen. En op den wand, juist ter plaatse waar het stuk hangt, staat met blauw krijt weer diezelfde naam: Arsène Lupin. Arsène Lupin, creatie van 1906 en nog een succes: Arsène Lupin, de man der duizend ver mommingen en tienduizend waaghalzerijen; de David van de list die telkens en telkens weer den loggen Goliath van de maatschappij met zijn wel- gemikten keisteen treft; de gentleman die in braak tot een schoone kunst verheft en dan ook mateloos trotsch is op elke welgeslaagde boeverij vervuld van minachting voor al wat dom en plomp is; ridder van den geest, in voortdurenden strijd gewikkeld met materialisme, machtswellust eigenbaat. Maurice Leblanc, de geestelijke vader van Arsène Lupin, heeft in zijn creatie bewust of onbewust een tegenhanger geschapen van Sherlock Holmes. Tegenover den sympathieken detective plaatst hij den sympathieken dief, tegenover den typischen Engelschman den ty- pischen Franschman. Holmes rookt pijpen en zwoegt door alle finesses van een misdaad heen; Lupin rookt sigaretten en lost alle raad selen badineerend op. Want ook Arsène Lupin is detective. Weliswaar treedt hij dan meestal onder een anderen naam op Jim Barnett bij voorbeeld maar hij is toch onze oude Arsène en in zooverre een unicum onder de detectives, dat hij zijn werk geenszins belangeloos verricht. Hij zal do u ontvreemde documenten met een elegant gebaar op uw schrijftafel deponeeren, jmaar gaat dan wittebroodsweken vieren met uw eigen vrouw. Hij bezorgt u het u ontstolen pasrlencollier prompt terug, maar den volgen den dag vindt ge uw brandkast open en het étui leeg. Een minzaam briefje meldt u dat de detec- tive zijn salaris maar meteen heeft meegeno men. Waarom hij het dan eerst heeft terugge bracht? Wel omdat het stelen-zelf een sport is voor Arsène Lupin, neen, erger, een levens behoefte. Dit heerschap is volkomen van alle burgerlijke moraal ontbloot. Hij is als de held (Uit Woutertje Pieterse's Rooverslied: „hij doet die dingen voor zijn plezier". En de braafsten onder ons, de Pennewips en de Lapsen en de Stotters en Stoffels, zij stamelen een kort: goeiegenadige deugdvanmeleven of grijpen naai de lodderijndoos en Arsène Lupin lacht. Hij lacht dat hij zijn buik moet vasthouden en de tranen hem uit de oogen loopen. Maar wie heeft ooit Sherlock Holmes zien lachen? En wie heeft Sherlock Holmes ooit een misdadiger zien ont maskeren zonder Brein, maar met Bluf, zonder Browning, maar met Bravoure? Van eenige we tenschap. eenige gefundeerde kennis betreffen de de methoden die een speurder kan volgen om den boef te ontmaskeren, is bij Lupin geen sprake. Voor zoover hij er nog een systeem op na houdt, is het gebaseerd op imponeeren, op lntimideeren bijna. Zoo oreert hij tegen Baron de Gravières: „Den man dien men verdenkt moet men niet beschuldigen, men moet zich niet met hem bemoeien, hem vooral geen inlich tingen vragen. Maar in zijn aanwezigheid gaat men het verloop der gebeurtenissen zoo goed mogelijk reconstrueeren. De schuldige beleeft opnieuw de rol .die hij gespeeld heeft. Al wat voor altijd in het duister verborgen moest blij ven, komt aan den dag. De misdadiger geraakt in steeds grooter verwarring. En tenslotte ge voelt hij zich zoo verstrikt, het schijnt hem zoo zeker toe. dat er een reeks bewijzen tegen hem bestaat, zijn zenuwen worden op zulk een zware proef gesteld dat de gedachte, alle schuld bru taalweg te loochenen, zelfs niet in hem opkomt. Bovendien, het angstzweet staat hem op het voorhoofd, zijn knieën trillen, zijn gelaat is bleek hij heeft zich al verraden". En als Lupin deze theorie heeft verkondigd, voegt hij er met een uiterst beminnelijken glimlach aan |toee: „En uzelf bent het levende bewijs van de [juistheid mijner opvatting. Monsieur le Baron. Of wilde u toch nog probeeren te ontkennen?" En de schuldige baron valt mand. pardoes door de Maurice Leblanc laat zijn Arsène Lupin op treden in volledige romans (L'Aiquille creuse, Les huit Coups de l'Horloge enz.) en in korte verhalen. Zijn romans wemelen van geheimzin nige kasteelen, onderaardsche gewelven, verbor gen deuren en wat er zoo meer bij dergelijke verhalen te pas komt. Ze zijn de voortzetting van Alexander Dumas' en Victor Hugo's zware romantiek, evenals Arsène Lupin eigenlijk een herboren Don César de Bazan of Hernani is. Maar den waren geest ademen pas de novellen: Les trois Crimes d'Arsène Lupin, Les Confiden ces d'Arsène Lupin, l'Agence Barnett et Cie. enz. Daar vindt men den lach in plaats van de rilling, den geest in plaats van den griezel. Daar vindt men Arsène Lupin in zijn ideale ge daante: mengeling van den humoristischen Pa- rijschen straatjongen en den edelen, sympathie ken handhaver van het Recht. In die gestalte is hij een levend begrip gebleven, de jaren door. En al bezweert hij in elk zijner vele amoureuse buien: „Ik denk niet meer aan stelenals jij bij me bent, wil ik alleen jouw kussen stelen, je gedachten stelen, je heele hart stelen wij weten allen: dat zijn slechts kortstondige af dwalingen. Een eerlijke Arsène Lupin is even onbestaanbaar als een verliefde Sherlock Holmes. P. H. SCHRÖDER Sleutel weg? Tel. 11493 DeSleutelspecialist.L.Veerstr. 10 (Adv. Ingez. Med.) Kleermakerij 78 GED. OUDE GRACHT 78 TELEFOON 12236 OOK UW ADRES VOOR COUPE - AFWERKING Ie KLAS PRIMA STOFFEN Uit den vorigen oorlog herinneren wij ons als een schrikbeeld de eenheidsworst. Toen in 19141918 het vleesch schaarsch werd, kon het publiek, naar de distributie-heeren beslisten, geen keus meer ge laten worden. Niet alleen wat het dier betrof, maar ook niet of het bief, lappen, carbonade of gehakt zou zijn. Alles wat slechts onder vleesch te ver staan was, of het van een koe. een varken, een paard, een schaap of een geit afkomstig was, werd in die worst verwerkt. Elk was er bovendien van overtuigd dat er daarnevens wat misschien zelfs vrij veel inging dat te voren nooit bij een dierkun dige anatomische les gezien was! Lekker smaakte dat eenheidsproduct dan ook niet, de eenige ver dienste was, dat het hartig was, wat in vleesdhlooze tijden al heel wat was. Voor de huisvrouw was die worst een kwelling, want al besteedde zij nog zoo veel zorg aan de bereiding, er was geen tafelgenoot die het huichelen zóó ver doordreef, dat hij een lofzang op zijn lippen kon brenger! De eenheidsworst van 19141918 is het sterkst veroordeeld door de heeren die nu de vleeschdistri- butie met de prijzen van vleesch en been en van been met vleesch in elkaar hebben gezet. Zij hebben immers verklaard, dat zij hopen het tegen woordige geslacht voor de eenheidsworst uit den vorigen oorlog te kunnen bewaren! Er is dus gelukkig een kansje, dat de eenheids worst ons bespaard wordt. Maar wij gaan toch al in distributie-zaken in politiek opzicht vlot het minder! den weg der eenheid op. Wij hadden al de eenheids-zeep, die onze heerlijke toiletzeep van voorheen moet ver vangen. Nu kregen wij er ook den eenheids-band voor de fietsen bij. Zwart is de kleur voor den bui ten-. rood die voor den binnenband. Tegen het feit, dat er, dank zij de bemoeiingen van de Haagsche heeren, voor de fietsers weer banden komen, heb ik geen bezwaar* Het was zelfs noodig. Broodnoodig, bandnoodig! Want de banden- pech had een grooten omvang gekregen. Hier en daar was, met een beetje geluk en een vriendelijk gezioht, nog wel een buitenband te koopen, maar het is al maanden lang gemakkelijker de bekende speld uit een hooiberg te zoeken, dan den fietsen handelaar te vinden die, zonder dat je er een nieu we fiets bij bestelt, een binnenband wil verkoopen. Toen ik dezen zomer een vacantietocht op de Veluwe maakte had ik het ongeluk een binnenband te verspelen. Het was warm en dan hebben die dingen soms de onhebbelijkheid zich zelf zoo op te blazen, dat zij uit elkaar ploffen. Soms zoo ho peloos, dat geen lap en solutie helpen. Alle steden en dorpen in de omgeving heb ik toen afgezocht om een nieuwen banld te koopen, maar overal was het mis. Ik was tenslotte gelukkig toen een welwillen de fietsenman mij aan een „halfsleetje" hielp, waarvoor ik den prijs van een nieuwen moest be talen! Daarna heb ik op de Haarlemsche marlet gezien, dat er een handel in half versleten banden dreven wordt. En nu zijn wij, fietsers, uit de zorgen. De prijs valt ook mee: 2 gulden voor een buiten- en 68 cen ten voor een binnenband. De prijsberekening moet wel heel secuur gemaakt zijn, als het 65 cent was geweest zou de handelaar blijkbaar van gebrek om komen, maar 70 ct. zou hem tot een rijkaard maken. Nu hebben wij de eenheids-zeep en den eenheids band, welk artikel is nu aan de beurt? v. T. (Adv Ingez. Med.) DE MARSCH VAN DEN NAT. JEUGDSTORM GAAT NIET DOOR. Naar wij vernemen zal hedenmiddag de marsch van den Nationalen Jeugdstorm door Haarlem niet doorgaan. DE H. O. V. IN ALKMAAR. De Haarlemsche Orkestvereeniging zal in het a.s. winterseizoen een viertal symphonieconcerten in Alkmaar geven, en wel in de Concertzaal Harmonie op de Zaterdagen 19 October, 16 November, 1 Februari en 1 Maart. De concerten zullen worden uitgevoerd onder leiding van Marinus Adam en Toon Verhey, terwijl Gijs Beths, viool, Cor de Groot, piano, Carel van Leeuwen Boomkamp, violoncel en Trude Westerouen van Meeteren, so praan, solistische medewerking verleenen. NIEUWE SERIE No. 125 Frissche lucht heeft het koud cn ontdekt dat moeder het raam heeft ge opend om Jantje te vermanen, een jas aan te trekken moeder verdwijnt en vader staat op om het raam te sluiten heeft het nog koud en veronderstelt dat Jantje de achter deur open gelaten heeft sluit de achterdeur ontdekt dat Jantje binnengekomen is om te vragen, wat moeder zei en sluit de voordeur, die hij open liet staan rent naar de achter deur om moeder binnen te laten, die naar buiten was ge gaan, om Jantje zijn jas te brengen ijzige tocht doet hem beseffen dat moeder Jantje in de vestibule zijn jas aantrekt met de voordeur open .gaat in den kelder naast de verwar mingskachel zitten lezen door P. v. d. HEM. De wegwedstrijd van eiken avond. De avond buiten is nu veel schooner dan hij vroeger was. Met vroeger bedoel ik dat grijs ver leden waarin er nog straatverlichting bestond, alle huizen liciht uitstraalden en het wemelde van auto's. Het begint al een beetje moeilijk te worden, zich dat nog voor te stellen. Maar het was niet zoo mooi als dit. En wij hadden allemaal haast, of schoon de avonden zoo lang waren. Nu is er die onverbiddelijke grens: tien uur. Maar tussChen acht en tien uur, in schemering en duisternis, kunt ge waarnemen hoeveel mooier de avonden zijn dan vroeger: zonder kunstlicht en autogeraasongerept. Eertijds trokken sommi gen wel eens strandwaarts om het kunstlicht te ontgaan en in de volle Natuur te zijn. Nu beleeft men die overal. Op iederen buitenweg, breede lanen, met hun lange rijen hooge boomen tussdhen de huizen, lanen zooals wij die zooveel be zitten in Haarlem, Heemstede en Bloemendaal. En ja: zelfs in de stad. Er is de echte zuivere avond weer zooals onze voorouders die altijd gekend moeten hebben. En wij kunnen hem beter waarne men dan wij dat vroeger deden, ook omdat we al minder haastig zijn geworden. Tenminste zoolang het niet vlak vóór tienen is. Wachten op treinen en trams, de zooveel tragere fiets inplaats van de auto, het toenemende verblijf in de rustige intimiteit van den familiekring, met een mooi boek of wat mu ziek of een spelletje, dat alles heeft er toe bijge dragen om ons tempo te verlagen. De overbodige haast is aan het verdwijnen. En ge ziet nu veel menschen die na hun middagmaal zoo maar gaan wandelen. Het moet velen hunner eerst verbaasd hebben en spoedig tot openbaring geworden zijn. Omdat de zuivere avond zoo mooi is en omdat zij er nu ook weer toe gekomen zijn, daaraan hun aan dacht te geven. Zoo is het ook mij gegaan. Zelfs op heel duistere avonden, waarop ik toch de hooge, grillige silhouet ten van de boomen tegen den hemel kon zien. Die werden dan tot allerlei wonderlijke gestalten en ze riepen sprookjes-herinneringen op aan het woud van Peer Gynt of het woud in Midzomernachts- droom. En dan glansde daar het watersoms maar even in een kleinen vijver, stil en zilverig, soms breed en bewogen door een briesje, zoodat het ribbelde en even kuifde in helwitte golfjes. Maar in de schemering ontdekt ge nu nog meer. Dan zult ge u verheugen in al de wisselende kleu ren in den hemel, die tooveren in haar stervende lichtwerking op een oude boerderij, een boomen- groep, een molen, een rood pannen dak, een kleine witte brug en alweer op het water, dat nu vonkt als de lichtende zee, dan in zilver vervlakt, dan plotseling door een floers schijnt te worden over- togen. En als ge u tracht in te beelden dat gij schilder zoudt zijn komt het verlangen in u op, al die oogenblikken van wisselende schoonheid te kunnen vasthouden en bewaren, in weergave van hetgeen ge beleeft en geniet. Deze maanlichte avonden zijn vol wonderen van een schoonheid, die zuiver is en van de Eeuwigheid en die sommigen, wellicht velen van ons, vergeten waren in allerlei zoeken naar nieuwe kunstvormen, naar cerebrale of misschien vooral rustelooze .ismen". Ik weet nog dat ik eens, jaren geleden, met een vriend naar huis reed na een late ver gadering en dat hij zijn auto stopte aan den water kant en zei: „Kijk nu eens". Het was een maan lichte avond, er was die tooverende glans, er wa ren die stille hooge boomgroepen, er was een stra- lend-wit oud huis op een kleinen heuvel, omlijst door zwaar lommer. Er was bekoring en geheime nis. En hij zei: „Dat is toch mooi! Dat kan toch niet anders dan mooi zijn? En veel van ons zien het als een ouderwetsch plaatje uit den romantischen tijd! Ik moet mij zelf overtuigen om het niet zoo te zien en het lukt me nog maar juist. Dat kan niet goed zijn en ndet waar. Wij moeten weer veranderen". Dat is mij steeds bijgebleven en ik heb er in de zen tijd telkens aan moeten denken. Wij moeten alleen staatkundige en politieke geschillen, het voert ons niet slechts naar een tijd van herziene machtsverhoudingen en gewijzigde maatschappe lijke inrichting. Het raakt en beïnvloedt gansch de geestesverhouding der menschen, die nieuw en anders zal zijn als uit zijn wilde verwarring weer rustige wording zal zijn geboren. Zulke gedachten ontstaan in den zuiveren avond, die ons nu weer gegeven is al wordt hij vaak, la ter verstoord door het geweld van strijd. Toch geeft de avond ons die uren, die stemmen tot nadenken, die bijdragen tot groeiend begrip en ook tot eerbied. Want zij zeggen opnieuw dat de mensch klein is. R. P. INVENTA ook in huurkoop Hageman - Ged. Oude gracht 52 Telefoon 12762 Haarlem (Adv. Ingez. Med.) De lange winteravonden vliegen om met een goed boek uit JANSWEG 51. Is de vervroegde winkelsluiting een bezwaar, laat Uw lectuur thuis bezorgen. Inlichtingen TELEFOON 19125. (Adv. Ingez. Med.) Dameshoedenzaak „Caprice" geopend. Onder veel belangstelling is Vrijdagmiddag in perceel Groote Houtstraat 69 te Haarlem, tus schen de winkels van de firma's Van Liemt en HunkemöllerLexis, het nieuwe dameshoedenma gazijn „Caprice" geopend. Vele fraaie bloemstuk ken getuigden van die belangstelling. Gedurende tien jaren was deze zaak gevestigd in het perceel Groote Houtstraat 125 en heette toen „De Stad Parijs". Er bleek echter wegens het steeds toe nemend vertrouwen, dat het publiek in de dames van dit magazijn stelde, behoefte aan uitbreiding. Welnu, dit werd gevonden in de Groote Houtstraat 69. Hier was gelegenheid te over, vooral ook in de twee ruime étalages, de vele soorten hoeden zoo voordeelig mogelijk te exposeeren, zoodat het aan de clientèle bijzonder gemakkelijk gemaakt wordt, een keus te doen. Vooral de meer bejaarde dames kunnen dat op haar gemak in den achter den winkel smaak- en stijlvol ingerichten salon doen. Natuurlijk zijn de onontbeerlijke spiegels aanwezig, die aan de dames feilloos vertellen, of haar het gekozen hoedje goed staat. Er zijn hoeden voor elke beurs en voor eiken leefijd en voor de kwaliteit wordt ingestaan. Behalve hoeden is er ook nog een ruime keus in shawls en corsages. We wenschen het magazijn „Caprice" veel succes toe. HULPPREDIKER HAARLEM-NOORD. Blijkens een mededeeling in het Hrl. Pred.bl. zal a.s. Zondagnamiddag vijf uur in de Julianakerk te Haarlem Noord door Ds. H. J. Drost de nieuw® hulpprediker, de heer W. A. Versteeg, worden inge- J leid, waarna deze zich in een korte toespraak aan veranderen in veeL Het wereldconflict geldt met de gemeente zal voorstellen

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1940 | | pagina 5