HMmschoim
HOFFMANN
„Een meisje regeert"
Een boeiende
geschiedenis
Peer Gynt
Kora Terry
HOEST
ABDIJSIROOP
tcht £edeien~
Litteraire Kantteekeningen.
H.D.*Vertellini
ZATERDAG 8 MAART 1941
HAARLEM'S DAGBLAD
JU
Het is een niet begeerenswaardige taak, die .Tule
het „Meisje, dat regeert" op zich genomen heeft
toen zeven jaar geleden de zoon des huizes, Stephan,
z'n zwerversnatuur volgde, en het ouderlijk huis
verliet
Dat ouderlijk huis is een oude heerlijkheid met
uitgestrekte landerijen en bosscnen, maar dat door
gebrek aan geld en flinke krachtige leiding hoe
langer hoe meer bezwaard wordt met schulden.
Als de verhouding van Jule tot Stephan in het
begin wat duidelijker was aangegeven, dan zou
het verloop van de film, wat Jule en Stephan be-
tn-eft. ook duidelijker geweest zijn. Men heeft eers'
den indruk dat Stephan de broer van Jule is, op
't laatst blykt dat niet het geval te zijn. Daarom i
het beter voor degenen, die de film gaan zien en
evenals ik, deze fout zouden maken, te weten
dat ze geen broer en .zuster zijn
De oude baron is een
jichtig oud-kolonel, die
het geheele bedrijf aar
Jule overlaat. Zeven
jaar van haar leven,
van ihaar achttiende tot haar vijf-en-twintigste
jaar. geeft ze haar beste krachten. Ze werkt en
zwoegt en dirigeert en regeert, maar ook door ge
brek aan geli?., dreiigt het alles mis te gaan. In
haar shirt en rijbroek en rijlaarzen ziet ze er meer
uit als een jonge man dan als een meisje. Ook in
toon en 'manieren is ze meer man dan vrouw. Het
vrouwelijke in haar legt ze totaal het zwijgen op,
om zich geheel aan haar moeilijke taak te geven.
Dan komt onverwacht de verloren zoon terug. Hij
heeft, wat haar steeds ontbroken heeft, nl. geld.
Frans Hals
het gaat, betalen om de eer van zijn familie te
redden. Doordat zijn vroegere verloofde, die on
danks haar trouwbelofte aan Runeberg, met den
gouverneur in het huwelijk treedt, hem helpen
wil en hem bezoekt ontstaan er complicaties, die
tot een scheiding van den gouverneur en zijn
vrouw en tot den dood van Runeberg zouden
leiden, wanneer dc zaken tenslotte geen gelukkigen
keer zouden hemen.
Willy Birgel vervult op de hem eigen manlijk-
imponeerende wijze de rol van den gouverneur
en Brigitte Horney als zijn vrouw acteert zeer
zuiver en gevoelig. Ernst von Klipstein geeft een
zeer goede vertolking van Runeberg en zijn collega
officier vormt tezamen met de' zuster van de
gouverneursvrouw wel een zeer geslaagd komisch
tel. Doch bovenal verdient de regisseur Tour-
ansky lof die toont dat men van een niet zeer
-.ijzonder gegeven een wel zeer bijzondere film
can maken, met vele fijne en origineele trekjes en
n het geheel genomen gekenmerkt door een
peciale en boeiende filmstijl.
Truus van Aalten,
(Foto archief H.D.)
Het bedrijf kan weer op pooten gezet worden en
alles floreert. Hij is het gelukskind, wien alles voor
den wind gaat zonder al te veel moeite, terwijl
Jule met al haar zwoegen niet veel meer dan ne
gatief resultaat had. Ze voelt zich nu geheel over
bodig en een nietsnut die haar kostelijke mooie ja
ren tenslotte geofferd heeft voor niets. Wanneer
Stephan haar dan ook in een heftige bui toevoegt:
„Je bent geen man en je bent geen vrouw, je bent
een geboren dragonder" is het haar te erg en be-
thiit zij èp haar beurt met de noorderzon te ver
trekken.
Maar „als de rnood het hoogst is, is de redding
nabij". Ook hier. Stephan ontdekt Jule, zooals ze
werkelijk is en JuleJule weet al lang dat ze
van Stephan houdt, en het- gelukkige einde is dat
ze elkaar gevonden hebben. Jule wordt op uitste
kende wijze gespeeld door Heidemaric Hatheyer,
Albert Matterstock is Stephan en Paul Henckels is
de oude kolonel. In een bijrol zien we de Neder-
landsche actrice Truus van Aalten,
Over de geheele linie wordt prettig en vlot ge
speeld.
Wat een bekwame regisseur kan bijdragen
tot het succes van een film, daarvan is de film
„Het geheim van luitenant Runeberg"* wel een
zeer treffen voorbeeld. Want het verhaal op zich
zelf beschouwd is niet zoo sterk en menig regis
seur van minder formaat dan Tourjansky zou er
niet veel eer mee hebben ingelegd. Doch Tourjansky
weet er met zijn bekwaamheid een doorslaggevend
succes van te maken. Deze film is. vooral door de
wijze waarop de geschiedenis ..gebracht" wordt,
boeiend van het begin tot het eind. Het begin is
reeds dadelijk raak. Met welk een elegance intro
duceert de filmer ons
Luxor
hier via een kijkje in
de keuken en een tref
fend huislijk tafereeltje
in het huisgezin, waar
het verhaal begint. Dat is filmstijl! En die stijl
houdt Tourjansky vol, en wy volgen geboeid de
beelden.
Luitenant Runeberg raakt in moeilijkheden
doordat een politicus hem wijs maakt dat zijn
vader een valsche handteekening heeft gezet; de
officier zal binnen drie dagen het bedrag, waarom
Willy Birgel.
.(£ot<o archief
lans Albers als
rr
Ibsen's drama te verfilmen was geein eenvou
dige opgave en dit in aanmerking genomen moe
ten we respect hebben voor hetgeen regisseur Dr.
Fritz Wendihaiusen 'heeft bereikt. Maar wanneer
we een parallel trekken tussöhen de film en de
tooneelapvoering door Het Nederlandsch Tooneel,
dan valt die wel zeer in het voordeel van het too
neel uit. Het tooneel biedt voor de acteurs veel
meer mogelijkheden wat het uitbeelden der ka
rakters betreft, terwijl daarentegen filmisch weer
meer werd bereikt met de prachtige omgeving
waarin de film speelt,
n.l. het schilderachtige
Noorwegen met zijn
bergen en fjorden.
Wat dit laatste betreft
is er op het tooneel met décors, ook al zijn die
heel goed. minder te bereiken. De sprookjesach
tige sfeer werd echter op het tooneel veel beter
getroffen. Want Peer Gynt is een fantast, een
zoekend mensch, die groote plannen heeft, maar
die niet ten uitvoer brengt. De film wijkt in vele
opzichten af van den oorspronkelij-ken tekst, er
werden veel coupures aangebracht, zoo ontbreekt
b.v. de scène in het paleis van den kabouterkoning
en ook de Knoopengieter komt in de film niet
voor. Prachtig is daarentegen de scène waarin
Aase, Peer's moeder sterft en Peer haar in zijn
fantasie de poorten van het Paradijs binnenrijdt.
Als Peer zijn moeder verloren heeft, verlaat hij
de boerderij en gaat door de wereld zwerven.
Solvejg heeft beloofd op hem te wachten. Hij
wordt- een invloedrijk man. verdient schatten en
bouwt steden, maar het geluk ontbreekt hem ten
eenenmale. Tenslotte keert hij oud. ziek en ver
moeid uit Afrika naar zijn geboorteland terug en
vindt eindelijk rust -bij Solvejg.
Zoo eindigt de film. waarin Hans Albers als de
hoofdpersoon voortreffelijk spel te zien geeft.
Hier en daar zien we hem in zijn element wanneer
hij bravourstukjes kan uithalen, maar ook later
wanneer hij oud is geworden is zijn vertolking
zeer knap. Daarnaast moet vooral ook Lucie
Höflich genoemd worden, die zeer overtuigend
de rol van Aase speelt. De muziek van Edvard
Grieg werd voor de film bewerkt door Giuseppe
Becce. AI met a.1 mag deze film als zoodanig ge
slaagd genoemd worden.
heeft succes
De film Kora Terry met Marika Rökk In dc
hoofdrol is geprolongeerd.
ZONDAGOCHTEND-VOORSTELLING IN
REMBRANDT.
Zondagochtend vertoont Rembrandt Theater nog-
eens „Een lied van de aarde", vervaardigd door
Svend Noldan.
Deze film toont 't beeld van onze aarde zooals onze
tijd het vermag te zien, een beid van worden en
wezen der aarde, van den mensch in zijn verhouding
tot mikro- en makrokosmos. Dat was Svend Nol-
dan's doel bij het maken van zijn film „Een lied
van de aarde".
De muziek is van Fritz Wennais. zang door ar
beiderskoren en de Nederlandsche tekst gesproken
door Ben Royaards.
Groote hoeveelheid varkensvleesch
in beslag genomen.
De ambtenaren van Baayen en Degenaar van
den crisis-opsporingsdienst te Ede in een buurt
schap in die gemeente hebben een goeden slag ge
slagen. Bij een onderzoek, dat in samenwerking
met de gemeentepolitie op het werf van een land
bouwer aldaar werd ingesteld, vond men in een
schuur 11 groote kisten met gerookte ham en zijder
spek, terwijl bij een voortgezette inspectie in eenige
kippenhokken nog een groot kwantum varkens
vleesch werd aangetroffen. De kippenhokken waren
ingericht als spekrookerij, terwijl zich onder de
betonnen vloeren van de hokken kuipen bevonden,
waarin het vleesch werd ingezouten, voordat hei
werd gerookt. Een groote verhuiswagen was noodig
om het in beslag genomen vleesch, in totaal 5200
pond, naar het abottoir te Ede te transportéeren.
kinkhoest
slijmhoest
Gebruik toch Abdijsiroop,
die de vastzittende slijm
direct zal doen loskomen,
borst en keel verzacht en
Uw hoest zal doen ophouden.
Vanouds beproefd by hoest,
griep, bronchitis, asthma.
AKKER'S
(Adv. Ingez. Med.)
WINTERHULPEN EDERLAND
Afd. Haarlem
Oproep tot medewerking aan de
lijstencollecte van 17 tot 22 Maart a.s.
De directeur van de afd. Haarlem van Winter
hulp Nederland schrijft:
Overeenkomstig den wensch van den Directeur-
Generaal van Winterhulp-Nederland zal van
Maandag 17 t.m Zaterdag 22 Maart a.s. een lijsten
collecte langs de huizen worden gehouden. Het is
begrijpelijk, dat voor dit omvangrijke werk de
behoefte bestaat aan veel collectanten. Het is niet
de eisch, dat ieder, die wil medewerken, geduren
de de geheele week collecteert. In verband met
den beschikbaren tijd kan ieder zooveel straten
voor zijn rekening nemen als hij van oordeel is, dat
hij behoorlijk kan afwerken. De opzet toch is,
dat van huis tot huis de inzameling zal plaats
hebben.
In overeenstemming met den wensch van den
Directeur-Generaal zijn op de inzamelingslijsten
tevoren de namen van de bewoners vermeld. Ter
voorkoming van misverstand deelt de Directeur van
de afdeeling Haarlem mede, dat dit geschiedt ter
vergemakkelijking van de taak van de collectan
ten en om te bevorderen, dat geen huizen worden
overgeslagen. „Van immoreelen dwang is dus geen
sprake, alleen reeds daarom niet omdat Winter
hulp iederen stok achter de deur mist".
Zij, die reeds eerder hun medewerking aan
de collecte hebben verleend, ontvangen recht
streeks van den Directeur een uitnoodiging om
ook nu mede te helpen. Zij, die tot dusver niet
aan de collecten deelnamen, worden uitgenoodigd
zich op te geven aan het kantoor van de Winter
hulp, Ged. Oude Gracht 47 te 'Haarlem, Telefoon
20047. Na opgave zullen de aanstaande medewer
kers een uitnoodiging ontvangen om bij één van de
4 wijkbureaux in de gemeente de inzamelingslijsten
en verdere bescheiden te komen afhalen op Zater
dag 15 Maart p.s
De Directeur spreekt het vertrouwen uit, dat
werkgevers aan de bij hen in dienst zijnden ge
legenheid zullen willen geven om aan dezen be
langrijken socialen arbeid deel te nemen Het
ligt voor de hand, dat hier alleen met uitgebreide
medewerking gunstige resultaten kunnen worden
bereikt.
De inwoners van Haarlem worden vriendelijk
uitgenoodigd tijdig uit te maken welke gift door
hen geschonken zal worden, zoodat de collectan
ten niet voor de tweede maal een beroep zullen
behoeven te doen. Dit voorkomt noodelooze moeite
van weerszijde.
Voor hen, die hun gift op andere wijze ter
beschikking willen stellen vermelden wij hier nog
maals het gironummer van den penningmeester,
afd. Haarlem, No. 395300.
Van deze gelegenheid wenscht de Directeur ge
bruik te maken om de aandacht van de nering
doenden erop te vestigen, dat op de waardebons
niet meer de namen van de begiftigden worden
ingevuld, maar dat daarop voorkomt het nummer
van hun stamkaart of van de kartotheekkaart van
Winterhulp met den geboortedatum van den be
trokkene. Als eraan getwijfeld wordt, of de aan
bieder van de waardebons daartoe gerechtigd is.
kan steeds diens persoonsbewijs worden gevraagd.
WIJ MAKEN:
Acfetasschen
Boodschappenfasschen
en alle andere tasschen
SPAARNE 44
HAARLEM
(Adv. Ingez. Med.)
De Nederlandsche inzending op de Voorj'aarsmesse te Leipzig beschikt over een
kostelijke collectie bloemen en fruit, welke terecht de bewondering van alle
bezoekers wekt.
(Foto Weltblld)
„Grand Seigneur" door Marie C. van
Zeggelen. Amsterdam J. M. Meu-
lenhoff.
Het moet zoo langzamerhand voor mevrouw Van
Zeggelen, onze vroegere stadgenoote, een welda
dige ontspanning zijn geworden een historischen
roman als dezen „Grand Seigneur" te schrijven.
Zelve getuigt zij daarvan in haar naschrift: „het
werken aan dit boek is een weldaad voor mij ge
weest in dezen veelbewogen, ernstigen tijd Niets
dwingt de geest zoo tot rust als scheppend werk.
dat op zich zelf weer niets anders is dan stil oot
moedig luisteren naar dat wat tot ons komt uit de
onbekende wérelden van de ziel".
Haar vrouwelijke intuïtie en levenswijsheid kon
den haar tot die onbekende werelden van de ziel
den toegang verschaffen, tot de beken-de en histo
risch vaststaande feiten waren de familie-archie
ven van het Nederla'ndsch patriciaat der achttiende
eeuw haar een waardevolle, inleidende steun. In
die kringen en in dien tijd is zij daardoor thuis als
weinigen en haar geheele stijl en verteltrant heb
ben daardoor iets van dien tijd aan zich gekregen
dat niet al te gemaakt, al te opzettelijk aandoet,
doch een uitvloeisel lijkt van haar opgaan in de
personen en gebeurtenissen, waarover zij den lezer
op smakelijke wijze inlicht.
Had voor eenige vorige romans het familie
archief der Boreeis haar rijke stof tot verhalen ge
geven, ditmaal zijn het de archieven der Calkoens
en der familie Gevers van Marquette, die voor de
karakteristiek van den Grand Seigneur een aantal
gegevens, verstrekten. En al 9peelt op het aardige
kasteel Marquette een slechts kleine, maar aller
liefste periode in het boek zich af, de schrijfster
bleef daardoor in verbinding met het haar en ons
zoo vertrouwde Kennemerland.
Overigens zullen wij door Cornelis Calkoen. den
grand seigneur van dezen roman, meer over zijn
lotgevallen als ambassadeur in Polen en Turkije te
lezen krijgen dan over het landelijk schoon onzer
duinstreek en de lezer kan zich daar allerminst
door bekocht achten, daar deze Excellentie uit een
Amsterdamsch koopmansgeslacht een niet alleen
interessante, doch bovendien beminnelijke per
soonlijkheid is, wiens portret door mevrouw van
Zeggelen met kennelijke ingenomenheid wordt ge-
teekend. De gezant der Hoogmogende Heeren is,
naar wij wel mogen aannemen, ook in zijn privé-
leven geen suffert geweest, maar zijn levenswijs
heid en zijn levenskunst heeft hij nooit veronacht
zaamd en zij komen goed tot uiting in den raad, dien
hij zijn jongen secretaris Hofland geeft in een ver
trouwelijk gesprek: „Geniet van het leven zoolang
je jong bent, maar blijf de achting voor je zelf
bewaren".
De idylle in het latere leven van dezen grand
seigneur, die dien titel ook door zijn levenshou
ding zoo ruimschoots verdiende, wordt geleverd
door Claertje Gosse, de dochter van den Haag-
schen boekhandelaar, die bij een eerste bezoek van
Calkoen aan haar vader bij hem de herinnering
heeft wakker gemaakt geheel onbewust natuurlijk
aan wat misschien een groote genegenheid van
hem in Constantinopel is geweest. Claertje is een
schoonheid, daarbij deugdzaam en lief en trouw
aan haar vriend, den jongen student Paul Duive-
naer, die van papa Gosse alleen ^iet over trouwen
mag komen praten, zoolang hij nog geen medische
praktijk heeft. Calkoen's waarschuwing aan Hof
land gold haar, die op den amoureuzen secretaris
almee een diepen indruk gemaakt had. Maar de
grand seigneur zal nog veel verder gaan. Hij zal
Duivepaer een positie bij de Porte bezorgen, die
dezen in staat zal stellen zijn Claertje te huwen
en ook op nog andere wijze bewijst hij dat het lot
van het mooie meiske hem ter harte gaat. Zoo laat
hij, in die aardige episode op Marquette, twee por
tretten van Claertje door den grooten Liótard schil
deren: éen als herinnering voor zichzelf, een
tweede voor Paul bestemd. De belangstelling van
den ouderen Calkoen voor de .twintigjarige Claertje
heeft den onbaatzuchtigen vorm eener vaderlijke
genegenheid aangenomen en het is wel jammer dat
aan het einde van het verhaal, door den dood van
Duyvenaer, geen blij-eindigend slot gesohreven kon
worden. Calkoen zal zijn beide protégés niet ge
huwd zien. Tusschen de draden der liefde door loo-
pen in dezen roman natuurlijk de lijnen der histo
rie des lands, in de daden .zijner eerste dienaren.
Daardoor blijft ook deze roman van mevr. van
Zeggelen wederom welkome lectuur én voor den
liefhebber der historie èn voor wie van de liefde
hooren wil.
De verloren Bruid, door Fred, van
Laer. Amsterdam. Arbeiderspers
Er is in dif leven van Frank 'ooals Fred van
Laer het met ongewoon schrijftalent heeft getee-
kend .een opvallend verschil in litteraire waarde te
constateer en tusschen de beide deelen waaxin het
respectievelijk Frank den knaap en Frank den
volwassen man geldt. In het eerste deel is de
schrijver doende, met groote scherpte de jeugd
van een intelligent en door de omstandigheden in
sommig opzicht vroeg-rijp ventje te teekenen,
waarbij zijn groote kennis van en begrip voor
jeugdige emoties en ontdekkingen aan den dag
treedt, daarbij een echt en zuiver meevoelen pa
rend aan een even natuurlijk gevoel voor humor.
In het vervolg, als Frank als maatschappelijk ge
slaagd jong koopman in liefde's onzekerheden ver
strikt raakt, maken die qualiteiten plaats voor an
dere, die meer speculatief dan beschrijvend gericht
zijn en voor mijn gevoel het bijzondere van de eer
ste missen. In de teekenïng van het kind Frank,
kind uit het naar het proletariaat afgezakte, zeer
los in elkaar zittende burgergezin (al? men nog van
een gezin spreken kan, waar de man en vader
steeds zoek is en soms geremplaceerd wordt) is
Fred van Laer werkelijk voortreffelijk. Als
Frank's schooljaren aan de beurt komen gaat men
den schrijver al een weinigje schuin aankijken: is
die verhouding Frank meester Wijdeveld al niet
reeds wat zoetelijk en riekt de beschrij
ving van het onderwijs op de moderne H.B.S.. waar
Frank belandt, vooral in de figuur van den leeraar
Terpstra niet naar een auteur, die zelf „bij het
onderwijs" is of geweest is? Als Frank man is ge
worden en „de vrouw" een rol in zijn leven gaat
spelen, wordt zijn naar alle kanten heen onbevre
digd blijven niet geheel duidelijk gemaakt F,r is in
Frank van alles iets te veel en het lijkt waarschijn
lijk dat ook Ilona hem zou teleurgesteld hebben
als ze niet was dood gegaan.
Ook in den overigens wel een zeer belangwek-
kenden indruk makenden debutant is Fred van
Laer dat? is een teveel van het een en ander,
vooral dan in de tweede helft van 't boek Er wordt
meer in 'gedoceerd dan gesuggereerd Rn dat is
evenals in de beeldende kunst, voor het inzicht
van onzen tijd. on-artistiek Teekenen is weglaten,
een axioma van groote meesters in de schilder
kunst, kan ook voor de litteratuur gelden Inkrim
pen. samenvatten van het kernigste in een enkelen
zin, met de sterkst beeldende woorden, is meer
dan een doceerend betoog van een pagina, dat een
figuur in den mond gelegd wordt Een Remy de
Gourmont verstaat die kunst, zelfs in den diepzin-
nig^ten psychologischen roman. Waarom moeten
ii altiid zoo lo-g-tradi" "im m Holland" Maai on
danks alles is De verloren Bruid een bijzondere
prestatie.
J, H. DE BOIS, i
DE SCHEIDSRECHTER.
Een voetbal-griezelverhaal,
d o o r J. J. P.
EEN schrille fluittoon klonk over het
de scheidsrechter had op zijn instrume
geblazen omdat hii een overtreding 0
constateerd had. Het laatste deel van ói
toon werd begeleid door een niet minder overtui]
gefluit van de tribunes: luid en afkeurend
schreeuw begeleidde het: men was het met di
scheidsrechter niet eens.
De helft van het publiek (het was een plaa'
lijke wedstrijd) schreeuwde en floot; de ande
helft zat tevreden te kijken of trad in di«cussie m
buurbeden over het vraagstuk of de beslissing juj jeu
was. Dat de eerstgenoemden een overweldigend 1 in d*
waai produceerden zal iederee-n duidelijk ziin, -i
te verwonderlijker was het dat er 'emand was. d ^ly
men boven alles uit kon hooren. Hii zat vooras
op een onoverdekte tribune en hij was rood vj jon,
woede: zoo rood als.neen,"er is niets zoo rxx yjst
als meneer Rasing was.teen hij od dezen simpel' ,ertc
fluittoon reageerde. Rasing, want zoo heette h end'
zat daar en donderde zoodat men het over he* gger
veld kon hooren. Het publiek lette er niet op. I 10g
scheidsrechter wel. Hij keek even naar meneer R -ene
sing en stapte toen op de onoverdekte tribune a
regelrecht liep hii naar hem toe. Toen 'hij voor ihe
stond zei hij: „Meneer, ik geef het op. Scbeidsree!
teren is te moeiliik voor mii. Doet u het alstublie WOnc
in mijn plaats". Hij trok zijn jasje uit en gaf
aan meneer Rasing, die trok zijn regennas en zi: sen
colbertjasje uit. en doste zich in het jasje van d<
scheidsrechter: toen stapte hij het veld op. rfc[an
scheidsrechter nam zijn olaats op de tribune in j<
glimlachte ondoorgrondelijk.
Meneer Rasing liep dadelijk naar de plaats wai
volgens hem geen en volgens den scheidsrecht!
wel een overtreding begaan was; hii pakte den h
in zijn handen, gooide hem op en het spel ging ve;
der. Hij vond deze oplossing zelf erg slim en hl !ve„
publiek protesteerde niet overmatig. Meneer Rj
sing's carrière als scheidsrechter was begonnen, iX)0r
Na een hoonenden blik geworpen te hebben c veer
zijn te midden van het publiek genest.elden vnoj
De
Te
ganger wandelde hij tevreden een eindje met dunt,!
bal mee. Eindelijk was hii de baas op het voli lr
Eindeliik zou er eens werkelijk recht gesprok!
worden op de groene vlakte! Meneer Rasing voel:
zich gelukkig dat deze schoone taak voor hem wegk
geleed was.
Hè! Daar had de tegenoartii een prachtkans! Di
moest wel een goal worden! Maar wacht.waj
waren de backs? Die stonden verder naar vorei |0uj
die bal was langs hun doorgegeven! Het kon r
anders; dat was off-side! Geen twiifel aan!
meneer Rasing floot. Even was het stil; toen brai,m(
alles los: van alle tribunes klonk geloei, gebrul e
gefluit. De nieuwe arbiter voelde dat zijn trommel
vliezen bijna barstten: het lawaai zwol nog aan E
daar kwamen twee spelers op hem af. Van den kaï
af kon je heelemaal niet zien dat die twee zoo groc
waren en dat zij biceps hadden, die zich op hu j/j
shirts afteekenden: bovendien rolden zij nog rr,f
hun oogen. Steeds dichterbij kwamen ze. En hc
zat het nu: werd hij kleiner of werden zij groote:
Het verschil nam in elk geval steeds toe. En d{
lawaai! Zakten de tribunes nu nog niét in elkaar nia
Nu waren de spelers vlak bij hem: hun vingei foe
waren als klauwen gekromd, hun opgezette bireu oo
scheurden hun shirts bijna. En allebei waren i jk
minstens tien keer zoo groot als meneer Rasing d
Hoe moest hij hun ontkomen? m
Even wierp hij een blik op de onoverdekte tri waa
bune: daar zat de scheidsrechter, ondoorgrondelij »lsl*
glimlachend. s z
Meneer Rasing dgaaide zich om en holde op hei jrn
af; het was een geweldige afstand geworden nas -Wc
de onoverdekte; hij rende als een dwaas met twee OTVi
en-twintig spelers en twee grensrechters op ziiiloei
hielen. Haast hadden ze hem te pakken; nog mee ege1
nam het geschreeuw toeToen sprong hij ove jncj<
het hekje. ervi
Daar was de scheidsrechter, glimlachend; hij vva 0Op
opgestaan en hielp meneer Rasing uit het scheids 0!k
rechtersjasje. De fluit veegde hij aan zijn zakdoej ewc
af, waarna hij hem im zijn mond stak. Toen staptl 1(jer
hij het veld op. Zit
Op de onoverdekte tribune bleef meneer Rasini |00]-,
achter.
Tegenwoordig schreeuwt hij niet meer en al wijs
u ook nog zoo iets vaal en verschoten roods aan
het is rooder dan meneer Rasing's gezicht gedu
rende een 'wedstrijd ooit wordt. Hij weet nu zei
wat het is, om midden op het veld te moeten staai
en alles precies te moeten zien en goed te moetei aan
beoordeelen.
Maar een heeleboel andere menschén op voet
balwedstrijden weten dat nog heelemaal niet.
nyV
r AMSTERDAM»
RA ADA PP.-GROENTE -VLEESCH
EEN REEKS VON SCHOTELS. 0VERTREÊT j
OLIES! GEEN FOOIEN. BEDIENING 10%
(Adv. Ivae? Med.)
ACENDA
Heden:
ZATERDAG 8 MAART.
Rembrandt Theater: „Kora Terry" geprolongeerd
2.30 en 6.30 uur.
Palace: „Peer Gynt", 2 en 6.30 uur.
Frans Hals Theater: „Een meisje regeert", 2.30 et
e.30 uur.
Luxor Theater: „Het- geheim van luitenant Rune-
berg", 2.30 en 6.30 uur.
Frans Hals Museum: Tentoonstelling van schil*
derijen en teekeningen, 115 uur.
ZONDAG 9 MAART
Concertgebouw. Ledenconcert der H.O.V. Solist! !e N
To van der Sluys, 2.30 uur. hom
Stadsschouwburg: Charlotte Kohier: „Frasquita'Hen
2 uur.
Remonstrantenhuis: Morgenwijding Ned. Ver. ft
Spiritisten „Harmonia", Haarlem I, 10.30 uur.
Rembrandt Theater: Zondagochtendvoorstelling: Duit:
,Een lied van de aarde", 11.30 uur.
Rembrandt Theater: „Kora Terry" geprolongeerd,
1.30, 3.45 en 6.30 uur.
Palace: „Peer Gynt", 2, 4.15 en 6.30 uur.
Frans Hals Theater: „Een meisje regeert", 2, 4.19
en 6.30 uur.
Luxor Theater: „Het geheim van luitenant Rune*
berg", 1.30, 3.45 en 6.30 uur.
Frans Hals Museum: Tentoonstelling van schil*
terijen en teekeninjren 115 uur.
MAANDAG 10 MAART.
Bioscooptheaters: Voorstellingen des middags en
des avonds tot 8.30 uur.
Frans Hals Museum: Tentoonstelling van schil*
-Jerijen en teekeningen, 115 uur.
ROOSTER VAN APOTHEKEN
Van 9 Maart tot en met 15 Maart zijn
op Zondag en op werkdagen gedurende de avond
uren (na 8 uur) en nachturen (tot 8 uur 's mor
gens) geopend:
Fa. C. G. Loomeijer en Zn., Barteljorisstraat 11,
Tel. 10175.
Park-Apotheek. Ulevcrparkwerg 13. Tel. 1 1793,
Teyler Apotheek, Teylerplein 79, Tel. 1
Te Heemstede is geopend:
Apotheek Schotsman, Binnenweg 206. Tel. 28320k
To
Bij
De
oopc
rag*
reik
lanc
erd*
)och
telli
rach
roor
r<
lang
nijn
ij h*
De
eed?
èlïj'l
'oor
W;
leid.
leliil
Vo
lit
imbt
Indie
lus
dier-
Jran:
lijdt?'
Kmv
De
hfur
lewt
lien
de D
iru'f
z
:ing
'lijfl
lijn
ten.
n st
kleei