Nederland heeft nieuwe „Staalmeesters" s Boeken vragen Uw aandacht! BIJ HET UITZWERMEN DER NIEUWE R& D-STALENBOEKEN! „Ons Nestje"' Uitpoot van Roode Star-aardappelen aan banden (LJCmst en £ettecen MAANDAG 10 MA "ART 1941' H X AR r R M'S D AG B E A" D lied zan 2nd; nati i Zij! woo wa de. he htig .N.P •ech leer twe geni :sch EDERLAND heeft nieuwe „Staalmeesters"! Ze heeten R&D! Hun stalen zijn eenig in het genre en hun meesterschap is van echt Nederlandschen aard: zij brengen huiselijke schoon heid en vreugde! Daarom is het juist thans de moeite waard zoo spoedig mogelijk kennnis te ma ken met de nieuwe R D-staalboeken. Wie een van deze fleurige folianten ter hand neemt, beseft onmiddellijk, dat dit werk is van echte kunstenaars en van Nederlandsche kunstenaars, die met ware bezieling hun taak hebben opgevat en uitge voerd. Alleen wie is geboren en getogen in het Hollandsche landschap, alleen wie elke nuance kent van onze verre verschieten, van onze wisselende luchten, alleen wie vertrouwd is met iedere scha keering van die typisch Hollandsche luminositeit, kan zulke muurbekleeding ontwerpen voor het binnenhuis in Stad en Land. In de nieuwe stalen-uitgaven van R&D zoo handig en practisdh gebundeld en hier raken we punt één van het staalmeesterschap vindt u een overzichtelijke verzameling behangselpapieren, een aandachtige studie waaria. Uw oog zal verrukt worden door de variatie van klem-en en tinten, door de fraaie dessins, door de verscheidenheid en rijkdom van geheel nieuwe vondsten, die op waarlijk kunstzinnige wijze zijn toegepast. En bovenal zal het u treffen hoe uit muntend al deze behangsels passen in het kader van onze woningen en in het omringende stadsbeeld of buinlandschap. We willen even den tijd laten deze stimuleerende schoonheid in u op te nemen alvorens uw aandacht te vragen voor het alleszins belangrijke feit, dat al deze dessins zijn gedrukt in het onnavolgbare Fixa-Color procédé, waarvan het geheim uitsluitend berust bij Rat'h Dooder heefver. Wat dat beteekent? Dat beteekent, dat alléén R D die frissche kleuren, die fijne tinten op deze solide wijze drukken kan; dat beteekent, dat dit behang in druk verschijnt precies zooals de kunstenaar het heeft ontworpen, nauwkeurig afgedrukt tot in de kleinste en fijnste schakeerin gen; dat beteekent, dat R D-behang in artis tieke waarde gelijk staat aan iedere andere uiting van de decoratieve kunst. Dat dit bereikt is, dat is te danken aan de moderne R D-druktechniek, waarvan het degelijke Fixa-Color kleurenprocédé een zoo belangrijk onderdeel uitmaakt! Het is niet. aan elkeen gegeven behangselpapier in een stalenboek van beperkten omvang te kun nen beoordeelen met het oog van een binnenhuis architect, die, aan de hand van een paar vierkante decimeters papier, midden in de kamer het effect kan beoordeelen van dat papier, alsof het reeds volledig was aangebracht op de vier wanlden van dat vertrek. Ook deze moeilijkheid wisten de „staal meesters" van R D op te lossen. De nieuwe groengekafte boeken bevatten stalen op de volle rolbreedte! Nu kunt u zelf het effect goed en vlug beoordeelen. Zet zoo'n boek opengeslagen te gen den mupr, op een stoel, op een kastje of op den schoorsteen; plaats het afwisselend tegen den eenen muur en tegen den anderen; houdt het te gen de gordijnen aan, bestudeer die effecten van den tegenovergestelden wand bij daglicht en des avonds Zoo wordt het gemakkelijk uit de voor- loopige keuze van zes of acht of tien stalen dat gene te vinden, dat in de kamer het best tot zijn recht komt en dat de kamer het best tot haar recht doet komen Want daar gaat het toch immers om! Nu de dagen beginnen te lengen, nu grijpen we, bijna begeerig, naar elke nieuwe voorjaarsbelofte. Stel dan de vervulling van deze belofte een huis of een kamer vol nieuwe, frissche kleur geen dag langer uit. Vraag uw behanger direct u de nieuwe R D-staalboeken ter inzage te sturen. Doe het liever vandaag nog dan morgen! Laat ze ko men, Idlie boeken! En dandan begint het feest! Dan begint dat heerlijke werkje. Eerst bladert u de behangsels zoo eens door, alleen om u te ver- j meien in al die pracht van kleur en lijn. Hier en daar ziet u opeens de voorkamer in dit dessin! Langzaam aan begint u te kiezen, uw verbeelding toovert u al voor den geest uw heele huis in zijn nieuwe pracht! De dagen, weken en maanden die achter ons liggen, hebben het ons goed ingeprent, dat het geluk, het GELUK, besloten ligt binnen de vier muren van onze woning Geluk, een mysterieus samenspel van duizend verschillende ingrediënten, elk apart zoo gewoontjes, zoo bekend, het geheel zoo ondefinieerbaar, zoo moeilijk te verklaren. Toch hebben we wel geleerd, dat dit geluk groeit naarmate de sfeer in ons huis ook stoffelijk har monischer is, lichter, in overeenstemming met onze beste eigenschappen en onze beste voornemens. Wie van ons zou nog durven beweren, dat behang niet belangrijk is? We hoeven het niet eens meer te heb ben over de psychologische waarde van licht be hang, over het effect van kleur op ons humeur en karakter, we hoeven niet meer te praten over de onmisbaarheid van dezen zonneschijn-per-rol! Zon neschijn-per-rol Dat is het immers, wat u koopt wanneer u nieuw behang op uw muren laat plak ken Hamster dien zonneschijn-per-rol! Zorg voor die zonnige sfeer, ook op donkere, sombere dagen. Even belangrijk is dat voor uw geluk, voor de pret tige stemming in huis, voor het welslagen van werk en genoegen als al die andere factoren, die daar aan medewerken en waarvan u er immers niet één verwaarloost. Zonneschijn-per-rol, dat is immers wat we nu allemaal noodig hebben! Zeg niet, dat dit onzin is, overdreven praat van geleerden en overgevoelige kunstenaars. Die geleerden hebben het geenszins overdreven en het zijn niet alleen kunstenaars, die gevoelig zijn voor den invloed van kleur en licht. Ga het bij u zelf maar eens ina. 's Morgens wordt u wakker. Wat een verschil wan neer het eerste, dat uw oogen zien, een frissche, zonnige kamer is. Dat geeft al direct moed. Vol „plannen staat u op, meteen wilt u aan den gang, "dit doen en dat. Met énergie, met plezier! Net eener vergaat het man en vrouw, precies zoo rea- geeren de kinderen. Het ontbijt, genuttigd in een kamer, die levensmoed en levensblijheid suggereert door de kleur van de wanden,"bevordert die goede stemming cn zelfs naturen, die den aanvang van den dag moeilijk plegen te viniciien, worden er door meegesleept en opgewekt. Werk, met plezier ge daan, moet goed lukken. Goed en vlug. Dat leidt weer tot allerlei andere prettige dingen. Niet altijd direct, dat niet, maar het gevoel, dat alles goed gaat, dat helpt ons heen over tallooze kleine strui kelblokken en over moeilijkheden, diie ons anders wellicht zouden hebben bezwaard en gehinderd. Zoo verloopt de dag vlot, zonder groote moeheid te veroorzaken en dan komt de avond, de thuiskomst van man en kinders in dat prettige, zonnige huis. Hè, heerlijk is het om thuis te komen. Wat mooi is ons huis, wat gezellig! Echt prettig om nu samen aan tafel te zitten, straks genoeglijk te zitten lezen of breien. Het is maar heel alledaagsch, dit beeld Jubileum P. Boogaard. Heden was het 25 jaar geleden ,dat de heer P. Boogaard als loopknecht-magazijnbediende in dienst trad bij de Kantoorboekhandel-drukkerij O. Th. Dantuma aan de Zijlstraat te Haarlem. De jubilaris werd vanmorgen per auto van zijn woning aan de Spaanschevaartstraat 29 gehaald en ten kantore op hartelijke wijze door den heer Dantuma gecomplimenteerd. Den heer Boogaard werd hierbij het gebruikelijke geschenk onder enveloppe over handigd. De heer J. Wicherink feliciteerde nem namens het personeel en bood een fraaie rooktafel aan. De jubilaris mocht het verdere gedeelte van den dag n den huiselijken kring doorbrengen. G. J. GRAICHEN OVERLEDEN. AMSTERDAM, 11 Maart. Te Amsterdam is op 8 Maart overleden de heer G. J. Graichen, lid der firma van Es en van Ommeren, cargadoors, expediteurs en commissionnairs in assurantiën te Amsterdam. In de sgheepvaart vereeniging Noord bekeedde de overledene verscheidene functies, aanvankelijk in het uitvoerend bestuur van diverse vakgroepen en cinds talrijke jaren als waarnemend algemeen voorzitter Voorts moge vermeld worden, dat de heer Graichen zitting had in eenige gemeentelijke commissies, het dagelijksch bestuur van Centraal Overleg, de commissie van toezicht van de ver eeniging „pensioen Risico", aangesloten bij Cen traal Beheer, het bestuur van het hopsitaal kerk schip „De Hoop" en den raad van commissarissen handelsondernemingen. van ons leven, met een beetje winst door dat mooie behang. Een beetje winst, iederen dag, zou dat niet een heeleboel winst zijn, zoo over een jaar gere kend? Neem ze dus spoedig vóór u, deze groenge kafte R D-stalenboeken, die de boeken zijn van het huiselijk geluk.het grootste geluk. Kaaskon 61 en 71. In ons nummer van Zaterdag is bij de opgave van „Bons die thans geldig zijn", vermeld kaas bons 61 en 62. Dit was echter in strijd met de mededeeling op pag. I inzake de nieuwe bonnen. Van 10 Maart t.m. 23 Magrt kan men op elk der bons 61 en 71 van de Bonkaart Al gemeen 100 gram kaas koopen en dus NIET op de bons 61 en 62. Binnenkort verschijnt Tijdschrift voor het gezellige huis Behelst o.a. leuke puzzle met mooie prijzen. Een proefexemplaar wordt U op aan vraag gaarne iranco toegezonden. Adresseeren Postbus 375, A'dam-C. (Adv. Ingez. Med.) Alleen door den N.A.K. goedgekeurd pootgoed In aansluiting op het reeds gepubliceerde over het teeltplan 1941 akkerbouw, deelt het rijks bureau voor de voedselvoorziening in oorlogstijd nog het volgende mede. De verbouw van aardappelen van de soort Roode Star zal worden verboden, tenzij de teler voor dezen verbouw uitsluitend gebruik heeft gemaakt van door den Nederlandschen Algem. Keurings dienst goedgekeurde pootaardappelen. Bij de controle op de naleving van dit verbod zal de teler de noodige certificaten van den Nederlandschen Algemeenen Keuringsdienst moe ten overleggen voor de met roode star beplante oppervlakte. Deze maatregel is genomen omdat deze aard appelsoort in het afgeloopen jaar sterk was aan getast door bladrol en andere ziekten, ten ge volge waarvan bij den komenden oogst een zeer lage opbrengst zal zijn te verwachten, indien ge bruik wordt gemaakt van ongekeurd pootgoed. Hun, die niet over goedgekeurd pootgoed - be schikken en toch een goed houdbare aardappelsoort wenschen te verbouwen, wordt aangeraden een van de soorten Furore, Alpha, Industrie, Bevelan der, Noordeling e.d. uit te poten. In verband met bovenstaanden maatregel is het afleveren en vervoeren van ongekeurde roode star-poters verboden. „Zar und Zimmermaim". De rolverdeeling van de voorstelling van „Zar und Zimmermann" door de opera van Essen op a.s. Donderdag 13 dezer in den Stadsschouwburg te Haarlem, is als volgt: Peter I, Zar von Rusland, Clemens KaiserBreme; Peter Iwanow, een jonge Rus, timmergezel, Philipp Gehly; van Bett, burge meester van Zaandam, Walter Kocks: Marie, zijn nicht, Jeanette Wenzel; Witwe Brown, Ludmilla Schirmer; Marquis von Chateauneuf, Fransch gezant, Heinrich Semmelrath; Lord Syndham gezant, Paul Erlinhauser; Admiral Lefort Russisch gezant, Heinrich Semmelrath; Lord Syndham, Engelsch gezant, Walter Seidel; voorts vervullen, kleinere rollen: Aloys Buchmayer, Heinz Schneider enz. Het geheele ensemble: solisten, koor, ballet en orkest, zal uit Essen overkomen: 150 personen Het geheel staat onder leding van den Generalin- tendant Dr Karl Bauer. De muzikale leiding is in handen van Hans Dietrich Kindier. De regie wordt verzorgd door Carl Heinz Krahl, de decors zijn naar ontwerpen van Hermann Hartlein, de «dansen zijn ingestudeerd door Erika Hanka. Tournee-leiding Ernst Krauss. HET TOONEEL NIEUW LEVEN Betje regeert In den plotseling heropenden Stadsschouwburg heeft Betje Zondagavond weer eens met al haar scherpzinnigheid, al haar goedhartigheid, al haar gevoel voor humor en haar liefde voor „de familie" geregeerd. Zij heeft wederom een volle zaal laten schateren om haar handige répostes en ontroe ring gewekt door haar opofferingsgezindheid en gehechtheid aan al wat Van Gelder heet en wat kan men meer van Betje verlangen? Het was de Geheelonthoudersvereeniglng Nieuw Leven die het kunststuk volbracht, op den dag der opheffing van het uitgaansverbod een voor stelling te geven een voorstelling die een dag tevoren nog onmogelijk soheën en waarvoor de laatste weken weinig was gerepeteerd. Dat de avond hieronder zou lijden, was te voorzien. Het tempo wès voortdurend te langzaam en in het derde bedrijf zoo vaaik stiefkind, terwijl het troetelkind moest zijn speelde de souffleur de hoofdrol. Maar wie zou dit niet gaarne vergeven? Er stond bovendien veel goeds tegenover. Nieuw Leven behoort tot de Haarlemsche dilettanten- vereeniglngen met een reputatie: in bijna dertig jaar heeft zij die verworven en bevestigd. Onder normale omstandigheden zou de voorstelling on getwijfeld vlotter zijn verloopen. Maar ook nu mocht ze er wezen. Dat was in de eerste plaats te danken aan me> vrouw Hazevoet die Betje met toewijding speelde en vooral in de ernstige scènes iets heel goeds te zien gaf. Het slot van het tweede bedrijf is wel het hoogtepunt van de rol en daarin was Mevrouw Hazevoet ook op haar best. Deze Betje was heel wat zachter en liever dan mevrouw de Boervan Rijk haar indertijd speelde en ook veel meer „dame". Daardoor vervaagden de schakeeringen wel wat; door-het snibbige en bitse wat sterker aan te zetten, zou de' vertolking nog gewonnen hebben. Maar toch, ook deze Betje bcheerschte het tooneel, zooals ze de heele familie beheersohte en regeerde. De door zorgen gedrukte fabrikant Van Gelder, die de spaarduitjes van de oude getrouwe zoo lichtvaardig beleent, werd gespeeld door den heer Van der Have. De tegenspoed was hem van het gelaat te lezen, ze drukte een stempel op zijn ge heele spel, dat daardoor wat mat bleef. Zelfs de gelukkige ommekeer in zijn zaken kon hem geen blijken van vreugde doen geven. Iets van zoon- liefs uitbundigheid zou hem daar wel gepast heb ben. De heer Traksel is voor deze rol rijkelijk jong en speelde ook wat jongensachtig. Maar dat een knaap met eindexamen M.T.S. zoo plotseling transacties over tonnen gouds aangaat, is ook wel wat wonderspreukig. Met de werkelijkheid moeten we het in zoo'n blijspel af en toe maar op een accoordje gooien. Dat bewijst de heer Stanley, operette-liefhebber, oud referendaris ten departemente. bankdirecteur en meisjesverleider van professie. De heer Rohdens vermocht ons in de verschillende quali- teiten van dezen heer niet te doen gelooven. Hij mist de zwier en de bravoure dusdanïgen menschen eigen. Misschien moet men wel iets van Stanley in zich hebben om Stanley te kunnen spelen. De damesrollen werden door mej. Bilderbeek, mej. Rohdens en Mevrouw Cinqualbré naar behoo- ren vertolkt. Vooral de laatste maakte iets echts van de goedgezinde dochter des huizes. Tenslotte was de heer Kerkhof f zeer te waardeeren als de sluwe huisknecht, van wiens misdadige aanleg we, naar oud recept, onmiddellijk op de hoogte gebracht worden, als we hem zijn meester sigaren en anthraciet zien ontstelen. Erger vormen van diefstal zijn dan ook nauwelijks denkbaar. P. H. SOHRÖDER. MUZIEK. Dat er voor de tentoonstelling ,.De Schoonheid van ons land in het geïllustreerde boek", welke in het Stedelijk Museum te Amsterdam wordt gehouden, groote belangstelling bestaat, bewijst het feit, dat Zaterdagmorgen de duizendste bezoekster kon worden geboekt. Mej. Nannie Tcsselhof was de gelukkige. Zij ontving uit de banden van den heer Jhr. W. J. H. R. Sandberg, conservator van het museum, een fraai boekwerk over de schoonheid van ons land. (Foto Pax Holland) Dameskoor „Arcis" Aan (het bijzonder geslaagde concert, dat Zon dagmiddag In de bovenzaal van het Gem. Concert gebouw te Haarlem werd gegeven onder leiding van den (heer Jan Hensen, had het Dameskoor „Arcis" qualitatief slechtsteen gering aandeel. Immers was daar de medewerking van het Gem. dubbelikwartet „Zangkunst", een Mozart-voor- dracht van den pianist Herman Kruyt, maar bo venal de uitvoering van Bach's „Die Kaffee- kantate" waarin de zangensembles geen deel had den. Voorts gaf de fluitist Leon Bendien een scihoone vertolking eener Handel-sonate, en werd dit op zich zelf reeds rijk voorziene programma nog aangevuld door een viertal zangsolisten. Laat ik er terstond aan toevoegen, dat al het gebodene ten volle de aandacht had van de luis teraars die de zaal geheel vulden. Het dameskoor .Arcis" is zoodanig samenge steld, dat het zich niet behoeft te bepalen tot het zingen van Terzetten, maar ook met bijzonder succes een kwartet kan uitvoeren. Het wordt hier toe in staat gesteld door de ruim voorziene onder partijen. waarin met opmerkelijk gemak de lage alten een F van het klein octaaf produceeren, stevig genoeg om als fundament te dienen voor harmonieën in onderscheiden (ook wijde ligging. Een compositie van Jan Hensen (Sanctius) be wees overduidelijk, hoe goed de samenstelling van dit koor is. Ook in „Zomeravond" (van de zelfde hand), een werkje dat minder evenwichtig is gevormd als het eerstgenoemde, wist het. de niet steeds licht te treffen intonaties gemakkelijk te nemen; maar het bracht over de geheele linie daarenboven een toonkwaliteit, die met bijzonder genot werd beluisterd. Het instruecren der stem men is bfj den leider, die zelf over een mooi ge- equilibreerd zanggeluid beschikt, in veilige han den. Dit bewees ook de samenstelling van het kwartet „Zangkunst", waar inzonderheid de mid denpartijen opmerkelijk mooie dingen weten te doen. Dit viel op in het werk van Michael Haydn, dat overigens strakker van lijn moet worden ge houden, wil het geheel aan den eisch van kerk muziek blijven voldoen. Dat Gounod's machtig werk „Super Flumina Babylonis" slechts matig kan voldoen in een zóó kleine koorbezetting, be hoeft geen nader betoog, en het slot-fugato moest daaronder allereerst lijden. De sopraan-soliste Maria Hoving—van Driel zong een Fransche antieke chanson en een Han- del-aria (met obligaatfluit door Leon Bendien). Zij gaf naast mooie zangtechniek bewijzen van een juist stijlgevoel. Dit kan met niet minder recht worden gezegd van den baryton Frits Braun, die behalve een lied van Jos. Haydn nog Mozart's aria van Leporello uit Don Giovanni voordroeg; de uitspraak van het Italiaansoh was voortreffe lijk, de dictie uitnemend. De alt Mej. Co. Boeree staat nog aan het begin eener mooie loopbaan, maar welk een verblijdend begin. De stem alleen reeds „zit" zoo prachtig, dat reeds daar alleen de schoonheidsontroering ligt. Een heerlijke, doch ook een verantwoordelijke taak, haar verder te leiden. Haar leermeester zong uit Glück's „Iphigénie en Tauride" en uit Méhul's „Joseph", en, zooals altijd, in mooie klankverzor ging. Voor de planovoordracht van Mozart's varia ties over „Wie der dumme Pöbel meint" kan men niets dan lof hebben. Herman Kruyt (die dezen middag zoo goed als niet van het podium was en die ook de cembalo-partij bij Bach's Kaffee- kantate zoo buitengewoon beheerschte) zal men zeker gaarne in Haarlem terugzien als vertolker van een pianoconcert. Genoemde Kantate was terecht het Pièce de réstistance van dit muzikaal menu Hier was elk der deelnemenden volledig berekend voor de taak. welke Bach hem op de schouders legde. En al ligt ons Hollanders dit soort humor niet. wij hebben immers het werk kunnen waardeeren alreeds als absolute muziek, waarin de grootheid van den Thomaskantor uit elke maat tot ons spreekt. Het ontbreken van het strijkorkest was niet direct voelbaar, de coupures deden geen kwaad, want er bleef schoonheid te over, om er zich aan te laven. Den concertgever en den solisten naast hem, mogen wij hulde brengen, wij zijn erkentelijk voor de uren. in de concertzaal doorgebracht; uren verlies, doch winst oeteekenden. G. J. KALT. die geen i Haarlemsche Orkest Vereeniging. Ledenconcert Een belangrijke wijziging van het programma had noodgedwongen plaats: het orkestmaleriaal van Joh. Wagenaar's „Aveu de Phèdre" bleek niet be schikbaar en dus werd dit stuk vervangen door Mo zart's Recitativo ed Aria, K.V. 374. De wijziging speet me, want ik zou Wagenaar's compositie, waarvan de eerste uitvoering te Amsterdam een paar jaren geleden mooie indrukken nagelaten had, gaarne nog eens hebben willen hooren. En Mo zart's Recitativo en Aria dan? Nu ja die bevatten natuurlijk ook veel schoons, maar ook weinig nieuws; het ritornel der in rondovorm geschreven Aria heeft zelfs een nauwe verwantschap met het begin van het Andante der Jupiter-Symphonie. Zoo viel bij de uitvoering de waardeering allereerst To v. d. Sluys' heldere, stralende zangkunst ten deel. Door vooropstelling .van Mozart's werk werd de Eerste Symphonie van Brahms het tweede num mer van het programma. In tegenstelling met zijn grootendeels heldere, zonnige, in 1877 geschreven Tweede toont Brahms' Eerste Symphonie een wor steling met de stof, een geestelijk gistingsproces dat niet overal tot bezonkene klaarheid is gewor den. De eerste ontwerpen dezer Symphonie datee ren al van 1854, maar het zou nog 22 jaar duren, eer de componist het waagde er mee voor den dag te treden. Als zijn vrienden hem daartoe trachten te dringen, antwoordde Brahms, dat hij te veel eer bied voor zijn groote voorgangers had en dat men nu met een Symphonie geen^ gekheid kon maken. Die eerbied en zelfkritiek h'adden Brahms er ook van weerhouden om vóór zijn 40ste leV-ensjaar een Strijkkwartet te publiceeren: een voorbeeld dat sommige hedendaagsche jonge componisten, voor zoover ze geen evenknieën van Mozart of Schubert zijn, wel eens ter harte konden nemen. Die schrij ven Symphonieën en doen die uitvoeren of *t zoo maar niets is, en dat zelfs zonder dat de interna tionale muziekwereld er met spanning op zit te wachten, wat toch wel met Brahms' Eerste het ge val was. Nu moet men niet meenen dat deze ter stond overal in even goede aarde gevallen is. De ontvangst was nogal verschillend en de beoordee lingen waren dat ook. Men vond vooral in het eer ste hoofddeel veel duisters. We staan er thans an dei's tegenover. De hoekige rythmen en bij al haar eerlijkheid vaak wat onvriendelijke uitdrukkings wijze schrikken ons niet meer af; zijn over de in strumenten verdeelde z.g. „gebroken" thematiek belet het verbinden niet meer; voor het volgen zijner contrapuntiek heeft men „lineair" leeren hooren. hetgeen voor het waardeeren der „moderne" muziek nog veel meer noodig is. En toch blijven er in het eerste Allegro brokken over, waar ook de geschoolde hoorder niet goed door heen kan en meer arbeid dan insDiratie meent te bemerken. Maar het Andante Sostenuto is een cn al weelde van klank en melodie; het eenvoudige Allegretto brengt geen raadselen en de Finale toont nevens populaire melodie zulke geweldige stijgingen en zoo'n glorieus slot, dat men zelfs tegen wil cn dank daardoor meegesleept wordt. Op deze Finale sloeg wel Hans v. Bülow's helaas veel misbruikte benaming „de 10de van Beethoven". Inderdaad zou dit stuk Beethoven waardig geweest zijn. Maar een dergelijken climax heeft Brahms dan ook in geen zijner werken meer bereikt. De uitvoering der Symphonie onder Marinus Adam was lofwaardig, al had ik gaarne in de ver schillende deelen nog meer teekening waargenomen en het Andante in een rustiger tempo gehoord. De heerlijke dialoog van hobo en clarinet bijv. kwam nu niet tot zijn volle recht. De macht der Finale electriseerdc echter het auditorium, dat zich in een ovatie aan dirigent en orkest ontlaadde. Nieuw waren de „3 Danswijzen" voor sopraan en orkest van Hans Schouwman. „Danswijzen": waarom? De teksten geven er geen aanlcidng toe en van de karakters van „Ballet", „Menuet" en „Gavotte" bemerkte de hoorder niet veel. Frisch klinkende, druk misschien wat te druk mo- duleerende muziek heeft Schouwman bij de teksten geschreven; stilistisch sluit zich deze muziek noch bij het oud-Nederlandsch gedicht, noch bij de nog al kleinburgerlijke poëzie van Bellamy aan. Dit laatste behoeft geen verwijt te behelzen: andere tijden, andere zeden! Laten we Schouwman's muziek op zich zelve nemen en er tevreden mee zijn, ook om de economie der orkestrale middelen. To v. d. Sluys droeg de zangpartij uitbundig voor; zij en de componist werden gehuldigd. Wagenaar's Cyrano-Ouvcrture vormde een bril- lant en luid toegejuicht besluit van dit concert van Zondagmiddag. K. DE JONG.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1941 | | pagina 9